Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sähkörummut vs. "oikeat rummut"

SoNot

Olen täysin vasta-alkaja ja epävarma kannattaisiko minun aloittaa harjoitteleminen sähkörummuilla vai oikeilla rummuilla? Sähkörumpuja puoltaa se tosi seikka, että minulla ei ole tiedossa minkäänlaista tilaa missä soittaa oikeita rumpuja. :/

Kysyisinkin sitä, että jos budjetti on (n.650€) saanko sillä miten hyvät sähkörummut verrattuna oikeisiin rumpuihin?
Käsittääkseni kuitenkin sähkörummut ovat hieman kalliimpia.

11

2233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • notjustfairplay

      Ensiksi mikään ei korvaa akustisia, siis oikeita rumpuja jos ajatellaan kaikkia kapulatekniikan hienouksia. Aidoista rummuista on helppoa siirtyä sähköisiin muttei päinvastoin. Sähköisiä puoltaa niiden vähäisempi ääni kotioloissa, mutta aina kun kalvoon lyödään kuuluu jonkinlainen napaus kuitenkin. Ne eivät siis ole täysin äänettömät. Löytyy myös harjoitusrumpuja joissa on pelkät padit pyttyjen paikalla ja sivullisten kuulema naputus on samanlainen kuin sähkörummuilla. Harjoituspadit ovat halpoja ja rudimentit voi harjoitella niillä. Aluksi et tarvitse muuta kuin virvelin ja jos rumpalin homma alkaa tuntua hyvältä hanki sitten lisää laitteita. Aluksi ei kannata hankkia uusia huippulaitteita kun alkuun pääsee käytetyillä. Viimeiseksi se kaikkein tärkein asia nuotinlukutaito, ilman sitä ei kannata edes harkita rumpalin uraa. Ja hyvä vihje, liity johonkin puhallinorkesteriin, siellä saatua oppia voi soveltaa kaikentyylisessä rummunsoitossa.

    • aahhss

      Soittelin omakotitalossani aikaisemmin akustisia rumpuja,mutta soittoa häiritsi koko ajan tietoisuus toisia häiritsevästä melusta.

      Siirryttyäni sähkörumpuihin, olen voinut paremmin keskittyä varsinaiseen soittamiseen. Rolandin setissä on kalvollinen virveli ja sitä kautta rebound aika kivasti säädettävissä. Myös muissa padeissa on tuntuma mielestäni hyvä. Itse olen oikeastaan innostunut rumpujen soitosta entistä enemmän sähkörumpujen myötä niiden tarjoamien monipuolisempien soundien myötä.

    • Artsuuu

      Minä itse en kovin paljoa tykkää sähkörummuista,mutta olen kuullut kavereiltani että ei ne aivan paskatkaan ole. Ja onhan niissä mahdollisuus kaiken laisiin "efekteihin".

    • SoNot

      Olen miettinyt, että paras ratkaisu oli tosiaan aloittaa harjoittelu akustisella setillä. Saan todennäköisesti mahdollisuuden käydä harjoittelemassa pari-kolme kertaa viikossa akustisilla rummuilla. Jos homma rupeaa kiinnostamaan todenteolla, näkisin hyödylliseksi ottaa myös muutamia rumputunteja.

    • tiedän kokemuksesta!

      ikinä ei saa ostaa sähkörumpuja koska ne eroavat niin monella tavalla akustisista, niissä ei ole sama 'touch'. itse ostin 2v sitten rolandin 1800e maksavat professional sähkörummut ja kasvoin nistä ulos 2 kuukaudessa, ne vain kuivuvat taitojen kehittyessä. niissä ei oikeasti ole mitään hienoa ja suosittelen lämpimästi akustisia rumpuja. ÄLÄ OSTA SÄHKÖRUMPUJA, SE, JOS MIKÄ ON ITSEMURHA RAHOILLESI!!!! itse niin pettynyt omaan rumpuostoon, että älä sinä missään nimessä osta sähkörumpuja!!!!!

      • Kalakkuna

    • runpumies

      Ei saa ostaa..? Mitä helvettiä. Sähkörummut on todella hyvä vaihtoehto varsinkin kotitreenaamiselle kun akustisilla ei oikein voi soitella kerrostaloasunnoissa.

      Huono puoli taas on se että jos haluaa toimivat, laadukkaat ja nopeasti reagoivat sähkörummut niin niistä pitää maksaa aika suolainen hinta.

      Jos on kokemusta rummuista jo paljon, tuommoisella budjetilla ostetut sähkörummut lähinnä oksettavat. 650e saa varmasti käytetyn hyvän akustisen setin.

      Jos taas rahaa löytyy ja on valmis sijoittamaan mukavuuteen, on sähkörummut ehdoton valinta, varsinkin jos asut kerrostalossa. Sielä ei vaan VOI soittaa akustisilla.

    • rumpali helsingistä

      Olen itse soittanut rumpuja kolmisen vuotta ja olen ja tulen olemaan aina soittamaan akustisilla rummuilla, ovathan sähkörummut ihan hauskat kun saa kaikkia efektejä ym., mutta jos rahalle haluaa parempaa vastinetta niin akustiset ovat ainakin omasta mielestäni paremmat. Itselläni Sonorin n.400€ rummut tarkkaa mallia en enään muista. Oma rumpu opettajani sanoi myös samaa ja sanoi myös,että sähkörummuilla on helppo oppia soittamaan väärin suurimpana ongelmana kapulankalvoon jättäminen.
      Muuten antoisia hetkiä hyvän harrastuksen parissa:)

    • rumpu

      Itse olen soittanunut sähkörumpuja neljä vuotta ja nyt siirryin akustisiin. Ongelmana oli soiton alussa myös tilan puute, joten päädyin sähkiksiin ja ovat palvelleet minua hyvin ne neljä vuotta. Itse pidän akustisista enemmän, mut kyllä sähkörummutkin hyvät ovat.

      • Kalakkuna

        Ja akustisistasihan saat triggereillä ja rumpuaivolla sähkörummut jolloin voi hyödyntää soundeja ja treeniapuna sähkörumpuaivoa.


    • Anonyymi

      Sähkörummut ajavat asiansa, joskaan tuntuma akustisiin jättää toivomisen varaa. Hintahaarukalla 400-700 saa ihan kelvollisia sähkösettejä uutena, tai käytettynä. Itselläni on sähköiset, koska treenitiloja ei löytynyt kohtuuhintaan ja akustiset lähti vuoden varastoinnin jälkeen uudelle omistajalle. Sähköisillä on ihan hyvä harjoitella rummunsoiton perusteita, etenkään, kun ei ole hyviä harjoitustiloja. Ainoa, mikä saattaa taloyhtiön "kyttääjiä" häiritä, on bassopedaalista lähtevä ääni. Toki markkinoilla on myös "hiljaisia" pedaaleja, mutta tuntuma oikeaan eroaa paljon. Mutta kaikenkaikkiaan sähköiset ajavat asiansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2434
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1788
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1581
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1515
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe