AD/HD IHMISILLE!

Mikäli ymmärrän oikein, AD/HD ei todellakaan ole mikään häiriö tai sairaus, vaan se on tietämättömien ihmisten diagnoosi ihmisistä, joilla on ajatustyö todella aktiivista. Vai kuinka?
Tietämättömyydellä tarkoitan sitä, että "normaalisti" ajatteleva ihminen ei pysty käsittämään AD/HD henkilön ajatuksen juoksua, jolloin enemmistön ajatusmaailmasta tehdään normaali ja siitä poikkeavat ovat sairaita tai häiriintyneitä.
Itsekin AD/HD kuvaukseen täsmällisesti osuvana henkilönä, huomaan ihmisten kuvittelevan, että AD/HD pitäisi parantaa. Mutta todellisuudessahan AD/HD henkilöitä pitäisi opastaa ja tukea enemmän, koska he eivät poikkea mistään vaan ovat yleensä keskivertoväestöä fiksumpia ja luovempia ja oikein ymmärrettynä ja esteettömämmässä ympäristössä heistä kehittyy "AD/HD henkilö parhaimmillaan".

AD/HD -aikuinen on parhaimmillaan:
-Poikkeuksellisen elinvoimainen
-Hyvin kekseliäs ja mielikuvitusrikas, ei tyydy valmiisiin ratkaisuihin
-Keskimääräistä uteliaampi, ottaa selville asiat yksityiskohtaisesti ja laajasti useilta eri alueilta
-Voimakkaasti tunteva ja empaattinen
-Poikkeuksellisen kyvykäs painamaan asioita mieleensä ja muistamaan yksityiskohtia.
-Nopea oivaltamaan
-Taipuvainen hyväksymään toisten heikkouksia ja antamaan anteeksi.
-Halukas ottamaan riskejä, ei pelkää muutoksia ja nauttii haasteista
-Nopeasti toipuva, vaikka kohtaa suuriakin takaiskuja.
-Energinen, luova, innokas ja motivoiva.

Edellä mainitsemani asiathan ovat ihanteellisia piirteitä ihmisessä. Voin kertoa, ettei lapsena/nuorena ollut helppoa olla väärin ymmärretty, koska ympärillä olevat ihmiset eivät ymmärrä fiksumpiaan, jonka takia he lähtevät lannistamaan AD/HD henkilöitä. Tämä ilmenee etenkin kieltämisenä, huomiotta jättämisenä ja itseensä vertaamisena.
Ihmiset jotka lannistavat fiksumpiaan puhuvat usein AD/HD henkilöiden päälle, eivät huomioi heidän ideoitaan ja mielipiteitään, mutta esittävät ne eteenpäin ominaan, vieden kunnian ideoista itselleen ja sanomalla suoraan lauseita muodossa: "luuletko sinä.." tai "et sinä..." tai "anna olla..".

AD/HD on siis vahvuutemme, mikäli opimme ymmärtämään itseämme paremmin ja hyödyntämään normaalia nopeamman ja tehokkaamman aivotoimintamme. Muistakaa vain uskoa itseenne, koska ihmiset kääntävät helposti vahvuudet ihmisiä vastaan, joka onnistuu monesti turhan helposti enemmistön painostuksen ja ympäristötekijöiden vaikutusten takia.

Kaikella kunnioituksella:
Ihmiset joilla on AD/HD - te saatatte(!) olla evoluution seuraava askel.

Tämä teksti tulee luultaavasti saamaan huomattavasti kritiikkiä ja moni yrittää kumota sen, mutta henkilöt jotka tämän ymmärrätte, tiedätte kuinka asiat todellisuudessa ovat!

31

3779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeaa ja väärää tietoa...

Ikävää Kannaltasi jos olet ottanut kieltämisen ja komentamisen negatiivisesti vastaan, myönnetään että se johtunee kieltäjän kykenemättömyydestä kasvattaa ad/hd:ta (tässä tapauksessa Sinua)

Mutta vetoaisinkin että samaan kuoppaan pudotaan ihan normaalienkin ihmisten keskeisessä kommunikaatiossa. Käskeä, neuvoa ja opastaa voi niin monin tavoin, mutta siitä toki on lähdettävä että ad/hd:takin on voitava kieltää, kuten kaikkia lapsia. Sen voi siis tehdä oikein tai väärin.
      Kieltäminen on ad/hd lapsenkin oman turvallisuuden vuoksi välttämätöntä. Tämän tajuaa tai sitten ei.
      Normaali ei vain ota tästä hernettä nenään. Ja voinpa kertoa ettei kaikki ad/hd:kään ota. Taitaapi olla Sinun henkilökohtaisia ominaisuuksiasi.

Olen yli nelikymppinen kolmen lapsen äiti, minulla on yksi ad/hd, ja kaksi tavallista lasta, nyt on helppo puhua, kun kaikki ovat jo aikuisia, ja monet hankalat paikat on ohitettu, kunnialla.

Meillä ad/hd ei kärsi itsetunto-ongelmista, kerrottiin hänelle hänen vahvuuksistaan ja kerrottiin myös hänen vajaavaisuuksistaan, ihan suoraan, kiertelemättä, jotta hän oppimalla oppisi kompensoimaan sen minkä on mahdollista.

Vahvuuksista, hän on matemaattisesti erittäin lahjakas, hänen muistinsa tietyissä asioissa on ihmeellinen, toisaalta toiset lähimuistin asiat hän unohtaa, kuin ei olisi niitä kuullutkaan.
      Tehdessään kiinostavaa asiaa hänen keskittymiskykynsä on rikkumaton, kun taas epämiellyttävää asiaa opiskeltaessa keskittyminen on todella hankalaa. Kuitenkin kaikki ns. normaalit asiat tarvitsee oppia. (jotta oppisi huolehtimaan itsestään)

Sitten on yksi asia jossa hän on ratkaisevasti heikompi kuin valtaväestö, hän on toki syvästi tunteva ja empaattinen henkilö, silloin kun hän siihen syytä tunnistaa/löytää. Mutta totuus on että jopa meidän koiramme tunnistaa ihmisten mielialat herkemmin kuin tämä lapsi. Koirammekin tunnistaa kasvojen ilmeet, ja äänenpainot todella herkästi ja reagoi niihin, fiksu koira, vaikka itse sanonkin. Tämä seikka vaikeuttaakin kyseisen lapsen kommunikointia valtaväestön kanssa, hän on vilpitön, (joskus liiankin) ja aivan liian totuuden mukainen, eikä itse eroita jos vastapuoli puhuu lööperiä.

Siinä ne kai olivat ne suurimmat erot, meillä ei koskaan ole ollut ongelmaa niistä perheen sisällä, ei suvussa, Koulussa pienenä oli, ja vaati tasoitusta. Ja opettajan koulimista, (minkä antaumuksella toki tein)

Meillä on aina tunnustettu hänen paremmuutensa joissain asioissa, ja huonommuutensa joissain toisissa. Emme ole kaikki samanlaisia. Miksi pitäisikään?????

• Dubious-Deed

Itse olen tätä myös pohtinut, vaikken olekaan AD/HD:sta "kärsivä". Älykkäitä ihmisiä ei ymmärretä, se on totta. Ihmiset taipuvat tekemään päätelmiä älykkyydestä, perustuen toisen ihmisen luonteeseen, ulkonäköön tai mihin tahansa, jolla ei ole oikeasti mitään tekemistä henkisen kyvykkyyden kanssa. Älykkäillä ihmisillä ei ole helppoa, koska he ovat yksin. Suurin osa ihmisistähän lankeaa keskimääräiseen ja matalaan älykkyyden luokkaan. Ainoastaan pieni osa ihmisistä on todellisia huippuälykkäitä ja heidät usein suljetaan pois yhteisöistä juuri sen takia, että heitä ei ymmärretä. Näiden ihmisten toivona on yleensä löytää joku toinen, joka on henkisesti samalla tasolla.

Monien älykkäiden ihmisten on vaikea päästä elämässä eteenpäin, koska he ovat vähemmistö. Kaikilla vähemmistöillä on aina joitain vaikeuksia. Useilla älykkäillä ihmisillä on vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä ja kommunikaatiossa. Arvelen sen johtuvan juuri heidän syrjäytyneisyydestään tavallisista, vähemmän älykkäistä ihmisistä, jonka johdosta sosiaaliset yhteydet vähenevät ja täten sosiaaliset taidot eivät pääse kehittymään.

Henkisesti korkeammalla tasolla oleville - älykkäille - ihmisille pitäisi olla jonkunlainen yhteisö, jossa he voisivat olla tekemisissä kaltaistensa henkilöiden kanssa. Ongelmaksi muodostuu, miten ihmisten henkiset kyvyt voidaan mitata ja täten tulla hyväksytyksi yhteisöön. Toki nykyään on näitä "kulttuurista riippumattomia" testejä, joilla mitataan loogista älykkyyttä, mutta ovatko ne oikeasti toimivia? Voiko älykkyyttä oikeasti edes mitata?

Toisaalta tällaisen yhteisön luominen ainoastaan jakaisi ihmisiä eri luokkiin. Maapallo on kuitenkin meidän kaikkien yhteinen paikka ja meidän pitäisi pystyä elämään täällä yhdessä, hyväksyen toistemme huonot ja paremmat puolet. Ketään ei saisi jättää ulkopuoliseksi. En kylläkään usko ihmiskunnan koskaan saavuttavan todellista yhtenäisyyttä. Olenko vain kyyninen vai olenko realisti?

Tämä kirjoitus nyt kariutui AD/HD aiheesta pelkästään älykkyyteen. Kun asiaa tarkemmin pohdin, voi hyvinkin pitää paikkansa, että kaikki, joille määritellään AD/HD ovat henkisesti hyvin korkealla tasolla. Hehän ovat vilkkaita, heidän aivotoimintansa hyvin aktiivista. Mutta kenties voi olla myös vähemmän älykkäitä AD/HD ihmisiä. Älykkyyshän kuitenkin rippuu ajatusten laadusta, eikä niiden määrästä. Totuushan on kuitenkin se, etten tiedä AD/HD:sta juuri mitään, joten tämä spekulointini voidaan varmaan sivuuttaa. Tiedän kuitenkin sen, että älykkäitä ja luovia AD/HD ihmisiä on olemassa. He eivät ole mitään ylivilkkaita häirikköjä, kuten liian usein ajatellaan.

• vieläkään

• Dubious-Deed

• sinkkiä

monelta osin olisin voinut kuvitella naputelleeni itse kirjoituksesi. Paitsi henkinen ajattelu minun logiikkani mukaan on taas eri asia kuin älykkyys. Samoja määritelmiä, joilla eri merkitys?

Älykkyys-teema on todella niin monitahoinen ja sitä voi tarkastella niin monelta eri kantilta (muutamaa jo hyvin käsittelit), että taidan puutteellisen (matalan) älykkyyteni takia jättää sen näiltä osin käsittelemättä ;D

Kautta aikojen ihmisiä on luokiteltu ja tullaan luokittelemaan, joten omalta osaltani pyrin ajattelemaan niin, että nämä kaikki yhteisöt, joissa pyörin muodostan myös omalla ajattelullani ja toiminnallani itse. Nykyaikana voin (onneksi?) kuulua monenlaiseen yhteisöön, joilla ei keskenään ole mitään tekemistä ja joiden jäsenet eivät välttämättä edes sietäisi toisiaan, ainakaan eivät ymmärrä toistensa ajatusmaailmaa. Minä loikin niissä ja poimin niistä omat jyväseni olematta sen kummemmin teeskentelijä kuin kukaan muukaan niiden jäsenistä. Luokittelu-järjestelmästä usein unohtuu tämä, että yksilö voi kuulua useampaan yhteisöön ja hänen voidaan ajatella kuuluvan moneen eri tahoon ja paikkaan. Miksi meidän muiden (tässä tapauksessa muut kuin älykkäät...)pitäisi luokitella toisia, annetaan jokaisen luokitella ja havannoida itseään ja sen perusteella hakea omat yhteisönsä? Se taas, löytääkö ihminen tuosta vaan omat kuvionsa/yhteisönsä on aihe erikseen. Nykyaika erilaisine yhteysmahdollisuuksineen näille huippuälykkäille tarjoaa varmasti paremmat mahdollisuudet löytää kaltaisensa kuin joskus muinoin. Nyt esimerkiksi etäisyydet eivät luo samanlaisia esteitä kuin ennen.

Siitä taas pääsen Tellukseen. Tällä yhteisellä planeetallamme parasta olisi, jos pyrkisimme elämään itsemme ja toisemme hyväksyen. Realisti olet mielestäni siinä, että ihmiskunta ei voi koskaan saavuttaa TÄYDELLISTÄ yhtenäisyyttä. Tärkeintä on pyrkiä huolehtimaan omasta ajattelumaailmasta? Muutos parempaan lähtee kuitenkin aina yksilötasolta.

Kuten muissakin kuin ADHD-asioissa, saman määritelmän sisällä on edelleen yksilöitä. Suomeksi sanottuna emme voi niputtaa kaikkia ADHD-ihmisiä saman otsikon alle, sillä jokainen on yksilönsä ja persoonansa, olipa määritelmä mikä hyvänsä. Ei alkoholistitkaan ole kaikki samanlaisia. Surkea esimerkki varmaan jonkun mielestä, mutta tässä kiireessä tuli ensimmäisenä mieleen.

Terkuin kummajainen

• CA/DD

Itse tunnen 7 henkilöä, jolla on todettu AD/HD.
      He kaikki, ovat joutuneet apukouluun, ja vaikuttivat vähän jälkeenjääneiltä, jotkut olivat todella rauhallisia, vaikka muuta voisi odottaa.

Todellakin jos ad/hd joutuu saamaan samaa opetusta, ja arvostelua kuin tavallinen oppilas, näin käy.

Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä älyn kanssa. Ja se on sääli/älyn tuhlausta.

Siksi kai itse panostin aikanaan lapseni oppimiseen koko pienen voimani, ( koska oli toinen kaksosista, toinen sisarus samalla luokkatasolla, käytännössä samalla luokalla, auttoi täysin korvaamattomasti.) Jos sosiaalisen kanssakäymisen ongelmat pystytään minimoimaan, kehitys pääsee tapahtumaan hyvinkin ansiokkaasti. Monasti vaan ei osata suhtautua ad/hd:hen oikein.

Alkukoulutukseen panostaminen kuitenkin kantoi hedelmää, koska esim, koulujen välisessä matematiikka kilpailussa sijoitui kolmen parhaan joukkoon. (Ja sitä minä en mitenkään olisi pystynyt opettamaan) Nykyään on kolmannen vuoden opiskelija, ja valmistuu kohta vuoden päästä ammattiin.

• neurologinen häröilijä

Itseasiassa ...

Sille on oikeasti syynsä, että ADD:n suomenkielinen nimi on tarkkaavaisuusHÄIRIÖ.

Missä sinulla on faktatietoa (= tutkittua, kiitos. Ei mitään amerikkalaista höttöä) siitä, että keskittymishäiriöiset ihmiset ovat keskimääräistä älykkäämpiä? Minun käsitykseni mukaan ADHD- ja aspergerihmisten kykyprofiili ei ole mitenkään ylenmäärin ylivertainen, vaan epätasainen. Epätasaisuus ei tee siitä parempaa, itseasiassa, kun toisessa asiassa on luvattoman hyvä, ja toisessa aivan hävyttömän huono, elämä käy hankalaksi.

Sinun pitäisi oikeasti repiä hyvä itsetuntosi jostain muusta, kuin ADHD -hihhulismista, sillä silloin perustat itsetuntosi huteralle maalle. Ympäröivällä maailmalla on oikeasti paljon parempaakin tekemistä, kuin ihmetellä sinun kummallisuuttasi, kun sinulla on HÄIRIÖ ja tukea sinun henkistä kasvuasi, kumartaa puoleesi ja arvostaa ylivertaista älyäsi. Ketään ei oikeasti kiinnosta!

Kaikkien ihmisten yli tallataan silloin tällöin: se ei johtu siitä, että sinulla on ADHD. Sinun ylitsesi tallataan, koska satut sijaitsemaan siinä, jossa joku toinen tahtoo tallata. It's so simple. Uskottelemalla itsellesi, että kaikki vastoinkäymiset ja sosiaaliset ongelmat, jotka kohtaat elämässäsi, johtuvat siitä, etteivät ihmiset kestä sinun ylivertaista, ADHD:stä johtuvaa älyäsi, kirkkauttasi ja luovuuttasi, piilotat pääsi pensaaseen ja rakennat itsellesi valheellista ylemmyydentunnetta.

Ihmiset ovat niin erilaisia, jokainen. Jokainen ihminen on jossain hyvä, jossain huono. Siihen ei tarvita mitään neurologista häiriötä, että on fiksu ja luova. Itseasiassa, neurologinen häiriö saattaa estää tuota fiksuutta ja luovuutta puhkeamasta täyteen kukkaan. Jos kaikki ihmiset tutkittaisiin tosi tarkkaan, löytyisi jokaiselta jonkinsortin ADHD -piirteitä, persoonallisuushäiröitä, dissosiaatio-oiretta ja ties mitä vielä!

Ja ennenkuin työnnät herneen nenukkaan aivan mahdottoman syvälle, kerronpa, että minulla ADD, diagnoosi ja lääkitys. Diagnoosi on tehty aikuisiällä, pari vuotta sitten ja lääkitys on vaihdettu Concertasta Ritaliniin kesällä.

Keskittymishäiriö vaikuttaa elämääni niin, että minun KESKITTYMISKYVYSSÄNI on HÄIRIÖ. Keskittymiskyvyn häiriö vaikuttaa välillisesti moneen muuhun asiaan, kuten mielenterveyteen, sos. suhteisiin ja opiskelujen etenemiseen. Eipä paljon lähimmäisiä lohduta, että minä paasaan olevani normi-ihmisten käsityskyvyn ylittävä nero, kun tiskit ovat tiskaamatta toista viikkoa, kirjastoon on laskua 50 E ja opiskelu painelee metsään niin, että rytisee. En minä voi syyllistävänä ja ylemmyyttä puhkuen vaatia, että minua loputtomiin asti hyysättäisiin, ymmärrettäisiin ja palvottaisiin - voin vain pyytää nöyrästi, että jos kestettäisiin, tuettaisiin ja kärsittäisiin, vielä hetki, kun minä YRITÄN vielä, vielä kerran ja vielä kerran.

Fiksuimmat ja ihanimmat ihmiset, jotka tunnen ja joita kunnioitan, ovat ilmiselviä "taviksia". Sen lisäksi, että he ovat empaattisia, fiksuja ja luovia, huumorintajuisia ja seikkailunhalusia, lahjakkaita, kärsivällisiä ja ystävällisiä, heillä on sen lisäksi kämppä järjestyksessä. Tunnen myös ihan samankaltaisia ADHD -ihmisiä ja oikeasti AINOA asia, joka heidät erottaa taviksista on se, että heidän elämänsä käytännönpuoli on aivan uskomattomassa solmussa.

En voi käsittää, miten keskittymiskyvyn häiriö ja se, että elämä on yhtä kaaoksessa kahlaamista, voisi tehdä minusta evoluution seuraavan askeleen. Tulevaisuuden ihmiskunnan asiat taitavat sitten olla aikalailla persiillään, jos minunkaltaiset neurologisesti vajaat häröilijät perivät maan :D

• Hulivili*

Tossa oli paljon asiaa...

kun sanoin hänelle evoluution seuraavasta portaasta.

Että siinä on sitten kaaos valmis...

Sinun tekstisi -herne nenussa, oli todella hyvä, näin minäkin sen asian nään, ilmaisutaitosi vain ylitti omani niin kirkkaasti.

• duracell

kiitos kirjoituksestasi! melkein alkoi itkettämään kuvauksesi kun se osui niin samoihin kokemuksieni kanssa. adhd-diagnoosi on kohdallani vasta uusi.

välillä on kyllä ollut todella vaikeaa opiskelun ja muunkin käytännönpuolen kanssa. neroksi en ole kyllä itseäni koskaan tuntenut. lähinnä uskomattoman tyhmäksi useasti.

• "neurohäröilijä"

Hyvä että joku osaa kirjoittaa. Itsekin olen As-henkilö. Useimmat sisarenikin ovat...
        Elämä on ollut vaikeaa, mutta rukattavissa siedettäväksi.

Luontoäiti tekee jatkuvasti näitä uusia protyyppejä evoluution lakien mukaan.

• sinkkiä

tai määritelmä mikä hyvänsä, tärkeintä olisi muistaa se, että niiden puutteiden/virheiden/vajavaisuuksien kartoittamisen sijasta keskityttäisiin ja pidettäisiin painopiste vahvuuksissa. Jos ihmiselle toitotetaan hänen heikkouksiaan, hän alkaa itsekin latistamaan itseään. "Mihkäs minusta nyt olisi, kun tämä mun elämää rajoittaa niin paljon". Se lienee tärkein sanomasi? Laajentaisin asian koskemaan muitakin kuin ADHD-ihmisiä. Jokaisessa meissä on kultajyväsiä ja niiden löytäminen ja esilletuominen on aina hyvä muistaa!

En lähtisi asettamaan näitä asioita vastakkain vertailun vuoksi(tässä tapauksessa henkilö ilman ADHD:ta ja henkilö ADHD:lla), vaan keskittyisin ajattelemaan ihmisiä yksilöinä.

Selvyyden vuoksi itselläni ei ole ADHD, mutta muuta kokemusta asiasta on :)

Että useimmin ad/hd on taipuvainen mollaamaan itseään ja omaa heikon itsetunnon, kuka vaan omaisi jos arkihommat eivät mene putkeen.

Kanssasi olen samaa mieltä, että kaikkia ihmisiä pitäisi yleensäkin kannustaa, ja antaa positiivista palautetta, eikä parjata ja masentaa, koska kellekkään ei parjauksesta mitään hyötyä ole.

• neurologinen häröilijä, kirjoitit ettei ketään kiinnosta, mutta eikös se koira älähdä johon kalikka kalahtaa. Ei ylivilkkaus ja älykkyys tosiaan ole käsi kädessä, kiitos kun osoitit sen.

Dubious-Deed ja sinkkiä, te ainakin olette oivaltaneet jutun juonen. Pisteet siitä. Kyllähän tällainen provosoiva teksti kolahtaa jos sen tulkitsee kirjaimellisesti, eikä huomaa, että jutussa on vähän enemmän ulottuvuutta. Ei se pääpointti aina ole itsestäänselvyys, se pitää joskus tulkita.

• herne nenussa
        VonMack kirjoitti:

neurologinen häröilijä, kirjoitit ettei ketään kiinnosta, mutta eikös se koira älähdä johon kalikka kalahtaa. Ei ylivilkkaus ja älykkyys tosiaan ole käsi kädessä, kiitos kun osoitit sen.

Dubious-Deed ja sinkkiä, te ainakin olette oivaltaneet jutun juonen. Pisteet siitä. Kyllähän tällainen provosoiva teksti kolahtaa jos sen tulkitsee kirjaimellisesti, eikä huomaa, että jutussa on vähän enemmän ulottuvuutta. Ei se pääpointti aina ole itsestäänselvyys, se pitää joskus tulkita.

Itseasiassa olen käynyt Mensan testissä, älykkyysosamäärä 121, älykkäämpi kuin n. 80 prosenttia väestöstä, joten normaaliälykkyyden ylärajalla liikutaan ja kulttuurikorkeassa opiskellaan. Jos tietäisit keskittymishäiriöstä enemmän, kuin olet amerikkalaisista oppaista lukenut, tietäisit, että minun itsestäni käyttämä lyhenne, ADD, ei sisällä ylivilkkautta.

Joten todellakin: minun tapauksessani ylivilkkaus ja älykkyys eivät kulje käsi kädessä :D

Vaan minun tapauksessani käsi kädessä kulkevat suhteellisuudentaju ja keskittymishäiriö. Ketään ei oikeasti kiinnosta, kuin oma napa - sinun napasi on yhtä tyhjän kanssa, globaalissa mittakaavassa.

Mielestäni tuollainen hihhulointi tekee vain hallaa ADHD -ihmisten asioille. Tarvitaan asiallista, todellisuuspohjaista tiedottamista ja ADHD:n perusteellisempaa tutkimista. Kirjoituksesi kaltaiset tekstit lisäävät vain ADHD:n mainetta "muotidiagnoosina".

• Nimetön

Minusta tuntuu että koko elämäni on mennyt pilalle ADHD:n takia. Sitä ei koskaan diagnosoitu, enkä saanut mitään apua. Aina vain hävennyt keskittymiskyvyttömyyttäni ja siitä koituvia ongelmia. Huomattavan älykäs ja luova ehkä mutta mitä iloa siitä on kun mitään ei saa koskaan tehdyksi. Kaikki on aina ollut niin sekavaa. Huono koulu- ja sosiaalimenestys, negatiivisuuden täyttämiä ympäristöjä, pilkkaa, koulukiusaamista, huonoja kavereita, mielenterveyshäiriöitä, entistä huonompaa menestystä, syrjäytymistä, päihdekierre, jne. Lisäksi kun ei ole tuuriakaan ollut eikä yhtäkään kunnollista läheistä suhdetta koskaan.

Nyttemmin olen saavuttanut todella inhottavan burnout-masennusjatkumon mikä on jatkunut vuosikausia. Viimevuosina vasta tajunnut olleensa myös skitsoparanoidissa psykoosissa puolen ikää.
      Olisi pitänyt tajuta hakeutua hoitoon jo lapsena,
      olisin voinut ehkä saada lääkkeitä ja välttää tämän helvetin, ehkä olisin jo suorittanut jonkun ylemmän tutkinnonkin, päässyt sosiaalisiin piireihin ja hyviin töihin.

Kaikesta saa tietty itse maksaa, mitäs on ADHD!( Useampi tonni velkaa ja loputon määrä rästiopintoja ja töitä tehtäväksi enkä silloinkaan pääse vielä lepoon, todennäköisemmin vain kuolen ennen.
      Kaikkein kauheinta on se tieteellinen ja taiteellinen kontribuutio mikä on alati vaarassa jäädä toteuttamatta. Pelkään että kaikki kärsimykseni olisivat olleetkin aivan turhia, enkä koskaan pääsisikään elämään mukaan vaan jäisin tyhjyyden pyörään. Terveyskin reistaillut useampaan otteeseen kaiken seurauksena. Tiedän miten vaikeasti asiat ovat menneet mutta syytän silti itseäni, tai toinen minä syyttää itseäni/itseään, alkanut tuntumaan kovin skitsofreniselta kun ei kehtaa eikä uskalla hirveästi muille puhua näistä asioista kun ovat niin monimutkaisia ja ADHD-tietenkin teke kaikesta ihan mahdotonta. Aina kun olen puhunut kenellekään mitään olen saanut vastaukseksi vähättelyä ja entuudestaan tuttuja neuvoja.

Joinain aikoina tunnen surun niin voimakkaana että tuntuu että kuolisin. Ikävää päivittäin vain seurata vierestä kuinka paljon potentiaalia menee hukkaan kaikilla elämän osa-alueilla eikä mitään voi tehdä.

Mikään ei korvaa ikinä menettämääni elämää!

Olen niin pahoillani puolestasi. Tarvitsisit vierellesi jonkun joka asian ymmärtää. Tukee ja luo huomista. Sellaisia ihmisiä kyllä on. Väittäisinkin että keskisuuressa työpaikassakin muutama, sellaisen työparin tarvitsisit. Viisas esimieskin voisi auttaa asiaa.

Toivottavasti saat opintosi päätökseen, ja pääset kunnon töihin, ja löydät paikkasi tässä maailmassa, kyllä sinua tarvitaan. Kaikkea hyvää Sinulle.

• Nimetön

Toivottavasti nämä ylivisaat ja älykkäät ADHD-ihmiset älyävät hakeutua yksityisyrittäjiksi tai konsulteiksi, JOTTA SAAVAT TEHDÄ KUTEN HALUAVAT !
      Työkaveri on adhd. Ei pysty yhtään mihinkään pelisääntöihin, ei ryhmätöihin ´, ei jaksa istua pakolisissa kokouksissa, on alkoholiongelmainen, agressiivinen, ei osaa kirjoittaa ja lukea. Toiset tekee sen kaverin duunit pienemmällä palkalla.Joskus päässyt hyvällä tuurilla valtion leipiin kun yhditetiin eri virkoja. Voi meitä raukkoja täällä ! Varoituksista huolimatta sama tyyli jatkuu. Hän on rikkonut myös monia talon koneita ja ajellut virka-autoa kännissä sek helvetillistä ylinopeutta sitenm ettei kukaan enää mene hänen kyytiinsä eikä tarvii, päällikkö päätti näin. Meillä mennään siis heikoimman lenkin mukaan, kaikki syyttömät ja rehelliset ja yhteisiin pelisääntöihin pystyvät saavat kärviä ! TÄTÄ SE ADHD TYÖELÄMÄSSÄ ON !!!!

• Nimetön

Tuli niin saakelisti kirjoitusvirheitä, kun kiireellä yritän kirjoitella TYÖSSÄ. Itse en siis ole se adhd, jos joku keksii puuttu kirjoitusvirheisiini !!

• oletpa vain
        Nimetön kirjoitti:

Tuli niin saakelisti kirjoitusvirheitä, kun kiireellä yritän kirjoitella TYÖSSÄ. Itse en siis ole se adhd, jos joku keksii puuttu kirjoitusvirheisiini !!

Oletpa vain töistä lintsari, ja lukihäiriöinen.

• Nimetön
        oletpa vain kirjoitti:

Oletpa vain töistä lintsari, ja lukihäiriöinen.

Olen siis ihan selvästi täysipäiväinen lusmu ja mahdollisesti mielenvikainen.

Ei vainenkaan, olen tavallinen 50 v. mummo valtion tylsässä ja huonopalkkaisessa työssä. Motivaatiota ja vaihtelua siellä virumiseen haenkin joskus kirjoittelemalla keskusteluihin. Ai, niin, kehityspäällikkö on ihan kokopäiväinen nettisurfaaja, ai niin ja ainakin vielä yksi tarkastaja. Hyllytysvirkoja nääs.

• osaa...
        Nimetön kirjoitti:

Olen siis ihan selvästi täysipäiväinen lusmu ja mahdollisesti mielenvikainen.

Ei vainenkaan, olen tavallinen 50 v. mummo valtion tylsässä ja huonopalkkaisessa työssä. Motivaatiota ja vaihtelua siellä virumiseen haenkin joskus kirjoittelemalla keskusteluihin. Ai, niin, kehityspäällikkö on ihan kokopäiväinen nettisurfaaja, ai niin ja ainakin vielä yksi tarkastaja. Hyllytysvirkoja nääs.

mikään ei ole tylsempää kuin tylsä työ.

Valtiolla on sellaisia tehottomia pyrokraattisia "suojatyöpaikkoja" miltein kaikki.

Olin itsekkin nuorena tyttöna puolitoista vuotta, ennen kun lähdin opiskelemaan. Samalla tuli päätettyä ettei koskaan enää valtiolle tai kunnalle.

A. siellä ei ole työtä
        B. ei ole muuten palkkaakaan.
        C. aika menee hukkaan

Nykyisin olen yrittäjä, ja en vaihtaisi pois.

• Nimetön
        osaa... kirjoitti:

mikään ei ole tylsempää kuin tylsä työ.

Valtiolla on sellaisia tehottomia pyrokraattisia "suojatyöpaikkoja" miltein kaikki.

Olin itsekkin nuorena tyttöna puolitoista vuotta, ennen kun lähdin opiskelemaan. Samalla tuli päätettyä ettei koskaan enää valtiolle tai kunnalle.

A. siellä ei ole työtä
        B. ei ole muuten palkkaakaan.
        C. aika menee hukkaan

Nykyisin olen yrittäjä, ja en vaihtaisi pois.

Kamalaa !! Ei muuta mahiksia, lähtisin heti, mutta velekaa on viellä. Aikoinaan oma elämä kulki semmoisia asioita, jotta en jaksanu ajatella muuta, kuin että käyn työssä, josta ssan rahat itseni ja lasteni elättämisen. TYLSÄÄ,byrokratiaa.., ja esimieskokelaita, jotka sanovat, jotta: MINÄ OLEN POMO JA MÄÄRÄÄN, KELLE PUHUT ! Tämä savon ukko on luottamusmieheni ja uhkailee lopputilillä. Eikö ltm:n kuuluisi pitää omiensa puolta ??!Näin JHL:ssä !! Tervetuloa vaan !! Hyllytysvirkoja, jotka 2virkailijat" kuluttavat aikaansa netissä. Palkkaa on enemmän kuin lääkäreissä. Näin Suomi makaa. Firma kuin firma olisi jo konkassa tämmösten "työmiesten" matkassa. Niin, miten Suomessa mennään. Hyvin pyyhkii !! Kyllä se niin vain on, jotta karjalaiset ja savolaiset eivät pärjää keskenään. Olen kuullu monelta taholta. Jos puhun suksen tuohesta, niin savolaiset puhuvat venneen tervasta. Itse olen Karjalasta. Huoh, "savolaiset ovat niin kieroja, jotta hattukin pitää kierittämällä päästä ottaa" !

• Ettei täysin menisi nämä vastaukset sivuraiteille, niin muistuttaisin kaikkia, että ei ole olemassa tyypillistä AD/HD ihmistä.
      Jokainen ihminen on oma persoonansa, joku saattaa olla täysin keskittymishäiriöinen, kun taas joku toinen on oppinut elämään tosi aktiivisen ajatustoimintansa kanssa. Joillain taas on suhteellisuudentajua ja toiset taistelevat tajutakseen suhteellisuuden. Toisilla on älykkyys kehittynyt mensan mittareiden edelle, joillain mensan mittari on keino todistaa omat älynrippeet.

Jätetään syytökset ja yleistykset pois ja keskustellaan asiallisesti aiheesta ja pohdiskellaan yhdessä niinkuin minäkin tein ensimmäisessä kirjoituksessani. Ei tällaista aihetta muuallakaan voi käsitellä ja ihmiset kuten herne nenussa ei ilmeisesti tiedä muusta kuin omasta häiriöstään, joten antaa näiden mensan mielestä viisaiden laukoa mitä tahtoo ja mietitään porukalla omia taipumuksia ja ominaisuuksia ja omituisuuksia yms.

Veikkaanpa ettei kenellekkään tee hallaa keskustella aiheesta. Sitä varten käsittääkseni keskustelupalstat ovat.

• duracell

kirjoitit että...
        "AD/HD on siis vahvuutemme, mikäli opimme ymmärtämään itseämme paremmin ja hyödyntämään normaalia nopeamman ja tehokkaamman aivotoimintamme."

mitä hyötyä on nopeasta ja tehokkaasta aivotoiminnasta jos ne samat aivot ei kykene sitten viemään niitä tehtäviä loppuun: esim. suorittamaan hommaan kuuluvia tylsempiä rutiinijuttuja.

lainaamassasi lähteessä oli mainittuna myös adhd-aikuisten huonommista hetkistä:

adhd-aikuinen pahimmillaan:
        - keskittymiskyvytön, lyhytjännitteinen ja huolimaton (alisuoriutuja älykkyydestään huolimatta)
        - muistamaton (hukkaa tavaroitaan, ei pidä lupauksiaan, unohtelee tapaamiset ja tärkeätkin tehtävät)
        - aloitekyvytön, huono organisoimaan ja priorisoimaan (lukuisia keskeneräisiä projekteja, alati myöhässä)
        - impulsiivinen, itsepäinen, riidanhakuinen ja sietää huonosti pettymyksiä (vaikeuksia ihmissuhteissa)
        - kyvytön arvioimaan oman toimintansa seurauksia ja omien voimiensa riittävyyttä
        - vireystilaltaan joko yliaktiivinen tai alavireinen tai mieliala vaihtelee (sekoitetaan helposti masennukseen tai maanis-depressiivisyyteen)
        - juuttuu itseään kiinnostaviin aiheisiin (ylikeskittyy, ei osaa lopettaa) tai negatiivisiin ajatuksiin ja tunteisiin
        - töksäyttelijä (selittää epäselvästi ja unohtelee sanoja), jatkuvasti äänessä ja keskeyttää muiden puheen
        - tapaturma-altis törmäilijä
        - helposti addiktoituva (kahvi, tupakka, netti, shoppailu, seksi, alkoholi, huumeet jne...) ja ylivelkaantuva
        - epäsuotuisissa olosuhteissa, vailla tukea ja hoitoa, työkyvytön, sosiaalisesti eristäytynyt ja voi eksyä rikoksen poluille
        http://www.adhd-aikuiset.org/

nämä kuvaukset tarkoittavat siis sitä, että jokaisessa adhd-ihmisessä on myös noita huonoja kuin hyviäkin piirteitä. ei siis sitä että on olemassa joku adhd-ihmisten parhaimmisto, jonka ominaisuuksia nuo hyvät piirteet ovat.

joka tapauksessa musta on aika älytöntä kailottaa adhd:n mahtavuutta, jos sulla ei ole edes kyseistä diagnoosia vielä!

• duracell kirjoitti:

kirjoitit että...
        "AD/HD on siis vahvuutemme, mikäli opimme ymmärtämään itseämme paremmin ja hyödyntämään normaalia nopeamman ja tehokkaamman aivotoimintamme."

mitä hyötyä on nopeasta ja tehokkaasta aivotoiminnasta jos ne samat aivot ei kykene sitten viemään niitä tehtäviä loppuun: esim. suorittamaan hommaan kuuluvia tylsempiä rutiinijuttuja.

lainaamassasi lähteessä oli mainittuna myös adhd-aikuisten huonommista hetkistä:

adhd-aikuinen pahimmillaan:
        - keskittymiskyvytön, lyhytjännitteinen ja huolimaton (alisuoriutuja älykkyydestään huolimatta)
        - muistamaton (hukkaa tavaroitaan, ei pidä lupauksiaan, unohtelee tapaamiset ja tärkeätkin tehtävät)
        - aloitekyvytön, huono organisoimaan ja priorisoimaan (lukuisia keskeneräisiä projekteja, alati myöhässä)
        - impulsiivinen, itsepäinen, riidanhakuinen ja sietää huonosti pettymyksiä (vaikeuksia ihmissuhteissa)
        - kyvytön arvioimaan oman toimintansa seurauksia ja omien voimiensa riittävyyttä
        - vireystilaltaan joko yliaktiivinen tai alavireinen tai mieliala vaihtelee (sekoitetaan helposti masennukseen tai maanis-depressiivisyyteen)
        - juuttuu itseään kiinnostaviin aiheisiin (ylikeskittyy, ei osaa lopettaa) tai negatiivisiin ajatuksiin ja tunteisiin
        - töksäyttelijä (selittää epäselvästi ja unohtelee sanoja), jatkuvasti äänessä ja keskeyttää muiden puheen
        - tapaturma-altis törmäilijä
        - helposti addiktoituva (kahvi, tupakka, netti, shoppailu, seksi, alkoholi, huumeet jne...) ja ylivelkaantuva
        - epäsuotuisissa olosuhteissa, vailla tukea ja hoitoa, työkyvytön, sosiaalisesti eristäytynyt ja voi eksyä rikoksen poluille
        http://www.adhd-aikuiset.org/

nämä kuvaukset tarkoittavat siis sitä, että jokaisessa adhd-ihmisessä on myös noita huonoja kuin hyviäkin piirteitä. ei siis sitä että on olemassa joku adhd-ihmisten parhaimmisto, jonka ominaisuuksia nuo hyvät piirteet ovat.

joka tapauksessa musta on aika älytöntä kailottaa adhd:n mahtavuutta, jos sulla ei ole edes kyseistä diagnoosia vielä!

Edelleen tämä keskustelu on enemmänkin ihmisistä yksilöinä. Ja etenkin hyvien piirteiden kehittämisestä ja oppimisesta tulkitsemaan omia piirteitä virheineen ja vikoineen (joita meistä kaikista löytyy). Väittäisin jopa, että ns. normaalit diagnosoimattomat ihmiset ovat usein häiriintyneempiä ja yksinkertaisempia, kuin ihmiset joita he kummastelevat ja "osoittelevat".

duracell sanoi: "mitä hyötyä on nopeasta ja tehokkaasta aivotoiminnasta jos ne samat aivot ei kykene sitten viemään niitä tehtäviä loppuun: esim. suorittamaan hommaan kuuluvia tylsempiä rutiinijuttuja."
        Tottahan tämä on, mutta painottaisin ettei kaikkien kohdalla. Itselläni oli nuoruudessa tällaisia vaikeuksia, mutta sitä mukaa kun tunnistan niitä, opin myös käsittelemään itseäni.

Ja kerrataan vielä, jotta kaikille menee varmasti jakeluun. Minua ei ole diagnosoitu millään tavalla, enkä ole lukenut jenkkitutkimuksia yms. vaan olen aivan tavallinen tallaaja, joka pohdiskelee asioita provosoimalla samalla yksinkertaisia ihmisiä.
        Ja fiksummat ihmiset osaavat varmasti itse vetää johtopäätöksensä ja miettiä asioita omalta kantiltaan...

• ylimielinen
        VonMack kirjoitti:

Edelleen tämä keskustelu on enemmänkin ihmisistä yksilöinä. Ja etenkin hyvien piirteiden kehittämisestä ja oppimisesta tulkitsemaan omia piirteitä virheineen ja vikoineen (joita meistä kaikista löytyy). Väittäisin jopa, että ns. normaalit diagnosoimattomat ihmiset ovat usein häiriintyneempiä ja yksinkertaisempia, kuin ihmiset joita he kummastelevat ja "osoittelevat".

duracell sanoi: "mitä hyötyä on nopeasta ja tehokkaasta aivotoiminnasta jos ne samat aivot ei kykene sitten viemään niitä tehtäviä loppuun: esim. suorittamaan hommaan kuuluvia tylsempiä rutiinijuttuja."
        Tottahan tämä on, mutta painottaisin ettei kaikkien kohdalla. Itselläni oli nuoruudessa tällaisia vaikeuksia, mutta sitä mukaa kun tunnistan niitä, opin myös käsittelemään itseäni.

Ja kerrataan vielä, jotta kaikille menee varmasti jakeluun. Minua ei ole diagnosoitu millään tavalla, enkä ole lukenut jenkkitutkimuksia yms. vaan olen aivan tavallinen tallaaja, joka pohdiskelee asioita provosoimalla samalla yksinkertaisia ihmisiä.
        Ja fiksummat ihmiset osaavat varmasti itse vetää johtopäätöksensä ja miettiä asioita omalta kantiltaan...

provosoit yksinkertaisia ihmisiä,(????) ja toisaalla peräänkuulutat asiallista keskustelua???

Vaikkei Sinua olekkaan vielä diaknosoitu, olisikohan syytä?

• aupe

Enpä nyt noin sanois. tää yhteiskunta muutenkin nuolee häiriköitä. ette sen fiksumpia ku muut´kaa oo.

• ADHD...

ja olen ONNELLINEN! tämä kuvaus mitä kirjoitit kuvaa minua täydellisesti ja olen onnellinen että minulla on se ADHD.

Tosin tunnen myös ihmisiä kenellä on "vaikeampi" muoto ja heidän elämä on helvettiä. Oliskohän että se on hyvin yksilöllistä. Itse en minkäänlaista lääkitystä tule ottamaan KOSKAAN!

• ADHD Nuori87

joo oon samaa mielta kuin sinä meistä ad/hd nuorista ja aiakuisista.opiskelu aikana jouduttiin kattoo kyseiseen aiheseen liittyvä filmi jossa sanottiin että se on (sairaus)josta mä tietysti otin vähän itteeni niinkuin tavallista mut ollaanhan me sentään hyvinkin sympaattisii vaikka meno on välil semmost joka menee toisil yli ymmärryksen mut mä oon ylpee siitä mitä mä oon en kä häpee olla ad/hd nuoi. jotkut häpee sitä että heillä on tälläinen asia mukana ja ei se tarkoita sitä että oltaisiin pahoja ihmisiä jos joku on sitä mielt ni oppikoon elää sen kans että täälä on eirillaisuutta..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      47
      2973
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2751
    3. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      34
      2745
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      39
      2476
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      51
      1945
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1579
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1287
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      179
      1228
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1070
    Aihe