Tillimakaroni

Ei mistään

Osaako kukaan neuvoa miten tillimakaronia tehdään? Mitä muuta siihen tulee kun tilliä ja makaronia? Vaasassa lähes joka pizeriasta saa kyseistä herkkua ja haluasin tehdä sitä itekkin on se niin hyvää.

9

4388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Newer herd

Kuten huomaat, kukaan Vaasan ulkopuolella ei ole kuullutkaan moisesta kummajaisesta kuin "tillimakaronit". Ja täytyy tunnustaa: kuulostaa todellakin kummalliselta ruokalajilta.

• totas

en nyt tiedä tarkkaa ohjetta siellä teilläpäin olevasta, mutta itse olen joskus tehnyt sillain, että keitetyt makaronit pyttyy, sitten siihen vähän öljyä, etikkaa, suolaa, kuivattua tilliä ja mustapippuria, sitten vaan sekaisin ja maustumaan joksikin aikaa.

• kamalalta!

Eikö vain?

• vaasa1

myös vaasasta ja kovaa haluaisin tietää tillimakaronin reseptin...

• Meijuskainen

Vielä sitä herkkua kaipaillaan täälläkin. :D

Itse syönyt sitä Seinäjoella pizzeriassa ja pariin otteeseen itsekin yrittänyt.
        Tuo yllämainittu pippurilla ja etikalla maustettu ei kuulosta samalta jota itse olen syönyt.

Tuoretillillä ja kuivatulla olen kokeillut, sekä yrttimaustetulla oliiviöljyllä. Näillä aineksilla makaroonista saa melkein saman makuista, mutta ei silti lähellekään yhtä hyvää. Jokin siitä vielä puuttuu.

Seuraavan kerran kun Seinäjoelle asti eksyn niin aion kyllä kysäistä mitä siihen tulee. :)

• Mmmmh
        Meijuskainen kirjoitti:

Vielä sitä herkkua kaipaillaan täälläkin. :D

Itse syönyt sitä Seinäjoella pizzeriassa ja pariin otteeseen itsekin yrittänyt.
        Tuo yllämainittu pippurilla ja etikalla maustettu ei kuulosta samalta jota itse olen syönyt.

Tuoretillillä ja kuivatulla olen kokeillut, sekä yrttimaustetulla oliiviöljyllä. Näillä aineksilla makaroonista saa melkein saman makuista, mutta ei silti lähellekään yhtä hyvää. Jokin siitä vielä puuttuu.

Seuraavan kerran kun Seinäjoelle asti eksyn niin aion kyllä kysäistä mitä siihen tulee. :)

Ohjeita löytyy netistä aika paljonkin, kun hakee englanniksi. Harvinainen herkku Suomessa, itsekin törmännyt siihen vain täällä Vaasassa :D Eli Dill Macaroni googleen ja profit......

• hyyyyvääää
        Mmmmh kirjoitti:

Ohjeita löytyy netistä aika paljonkin, kun hakee englanniksi. Harvinainen herkku Suomessa, itsekin törmännyt siihen vain täällä Vaasassa :D Eli Dill Macaroni googleen ja profit......

tillit tungetaan makarooniin, ja pidetään suu kiinni. Puolituntia ja pieraistaan.

• Eipäs ole tullut eteen tämmöistä herkkua mutta mielellään kyllä ottaisin
      reseptin jos se joltakulta löytyy. Kiitos.
      Seuraavan kerran kun tulee ajeltua poikkisuomen sinneppäin sukuloimaan
      niin pitää ihan katsella missä tätä voisi maistaa, ei ollenkaan paha idea.

Tillikurkut kyllä tiedän- ns "ravistuskurkut"- liekköhän ohje samankaltainen ?
      Tässä kurkkuviipaleita, tuoretta tilliä, sokeria, suolaa ja viinietikkaa laitetaan
      kannelliseen astiaan ja hörskytellään vaikka samban tahdissa viitisen -kymmenisen minuuttia
      eli niin kauan kunnes ainekset ovat täysin sekaisin.
      Annetaan jäähtyä kylmässä muutama tunti... hyvää on lautasen reunalla tai leivän päällä.

• Ja antaa pikantin maun, näin olen tehnyt mutta tottakai voi kokeilla toisinkin päin.
        Eipä kait tuo nyt haittaa tee :o)
        Joskus kokeilin balsamicolla-- no ei tullut niin hyvä kun Rajamäellä- väri meni pieleen
        ja kurkut päätyi kompostiin kun ei kukaan suostunut syömään ruskeaa tillikurkkua.

Tuore tilli on tässä kuitenkin ehdoton, kuivattu ei oikien korvaa asiaa.

Mutta se ap tillimakarooni -- ohje kieltämättä kiinnostaa !
        Varsinkin nyt kun taas joutuu kokkaamaan isolle porukalle, halpaa ja hyvää...
        Lähtökohtina peruna, makarooni, jauheliha etc joten pienentkin variaatiot
        normaalista otan ihan todella kiitoksella vastaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe