Tunnistatko itsesi asiakkaana?

myyjäneiti

Oletko ikinä tullut ajatelleeksi millainen asiakas olet? Kuinka käyttäydyt ostoksilla käydessäsi muita asiakkaita kohtaan? Kuinka käyttäydyt myyjää kohtaan? Lähdetkö kaupasta hyvillä mielin? Jääkö muut kauppaan lähtösi jälkeen hyvillä mielin?

Myyjänä olen "saanut" tutustua kaikenlaisiin asiakkaisiin. Suurin osa onneksi on niitä tyytyväisiä ja huomioivia asiakkaita, mutta se pieni osa muunlaisia voi pilata monen päivän.

Niuhottaja? Niuhotatko heti sisälle liikkeeseen päästyäsi suureen ääneen sitä, kuinka "järjestystä on taas muutettu ja eihän täältä löydä mitään"? Niuhotatko siitä, kuinka se Joku oli parkkeerannut autonsa/pyöränsä/potkurinsa pihaan juuri sinun tiellesi? Annatko kaikkien kuulla, että et löydä haluamallesi tuotteelle hintaa hyllyn laidasta, tai se on väärällä kohdalla, tai siinä on jokin virhe. Niuhotatko suureen ääneen sitä, ettet heti kauppaan astuttuasi saa palvelua, eikä myyjä kipitä heti avuksesi? Vai valitatko sitä, että myyjä on heti kyselemässä, kuinka voisi sinua auttaa ja palvella, ilman, että saisit rauhassa itseksesi tuotteita katsella?

Oletko ohittelija? Ohittelet ihmisiä kassajonossa? Keksit jonkin kysymyksen, jolla saat myyjän kiinnittämään sinuun huomion ja mahdollisesti lähtemään opastamaan sinua oikean tuotteen luo? Käveletkö sitten se tuote kädessäsi röyhkeästi koko jonon ohi? Seisotko ihan edessä olevan asiakkaan niskan takana? Hönkäiletkö hänen niskaansa? Kurkit lompakosta näkyviä lasten kuvia ja kommentoit niitä? Lähdet jonosta hakemaan vielä jotain tuotetta ja vaadit kovaan ääneen menettämääsi jonopaikkaa takaisin itsellesi.

Huomaatko, kuinka sinua ärsyttää, jos olet juuri kassalla palveltavana ja ostoksiasi maksamassa, kun Joku asiakas tulee ja vie myyjän huomion sinusta itseensä kysymyksillään ja avunpyynnöillään? Ärsyttääkö sinua odotella kassalla, kun myyjä lähtee toista asiakasta palvelemaan? Entäpä, jos Joku asiakas on sitten vielä niin röyhkeä, että ohittaa sinut kassalla, saatuaan myyjältä etsimänsä tuotteen?

Oletko pihistelijä? Vingut ja pyytelet muovipussia ilmaiseksi itsellesi sen jälkeen, kun olet myyjältä jo vaihtorahat takaisin saanut tai korttisi on höylätty? Harrastatko sitä useinkin? Kyselet lisäksi, kuinka on mahdollista, että mainostikkuaskistakin pitää nykyään maksaa. Tulet jälkeenpäin vaatimaan selitystä kuitissa näkyviin hintoihin, haukut myyjän petosyrityksestä muiden asiakkaiden kuullen, etkä edes pyydä anteeksi tai pahoittele häiriötä, jos osoittautuu, että kyseessä onkin ihan oma virheesi. Tinkaatko alennuksia? Välillä tinkaaminen voi tuottaakin tuloksia, mutta jos myyjä sanoo sinulle jo kolmatta kertaa, ettei voi myydä tuotetta sinulle euron/kolme euroa tai kymmenen euroa halvemmalla, olisiko jo aika luovuttaa tinkaaminen ja ymmärtää, että jatkamisella tulee vain paha mieli kaikille. Harvemmin myyjät voivat tuotteiden hinnat päättää tai niihin vaikuttaa.

Oletko hengailija? Näet jonossa ollessasi, että kiirettä riittää. Päätät jäädä syömään tai kahvittelemaan. Yrität jututtaa myyjää, kun hän perii muilta ostoksia, tai tekee muille ruokaa. Hän ei välttämättä pysty tai ehdi sinun kanssasi keskustelemaan, joten haukut hänet tympeäksi ja asiakaspalvelutaidottomaksi. Ihmettelet, kuinka kassoille palkataan sellaisia ihmisiä, jotka eivät jutustele asiakkaiden kanssa, tai ole kiinnostuneet asiakkaiden kuulumisista. Miksi olet sitten sitä mieltä, kun myymälässä on hiljaista ja myyjä ehtisi sinun kanssasi keskustelemaan, että hän onkin maanvaiva, kun ei anna sinun istua rauhassa kahvilla, vaan jututtaa ja kyselee kuulumisiasi?

Tunnistatko itseäsi aiemmista lauseista? Tässä on vain osa siitä, millaisia asiakkaita löytyy. Tästä tekstistä tulisi todella pitkä, jos alkaisin lisää luokittelemaan erilaisia asiakastyyppejä, joten esimerkiksi heitin nämä mainitsemani. Pitäisiköhän meidän jokaisen mietiskellä hieman omaa käyttäytymistämme, jotta tekisimme kanssa-asioijien ja myyjien päivistä hieman parempia, emmekä aiheuttaisi turhaa pahaa mieltä kenellekään. Jokainen asiakas saisi joskus asettua sinne kassan taakse myyjän rooliin, varmasti se muuttaisi paljonkin suhtautumista myyjiin. Vai muuttaisiko?

57

3795

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukkuuuuuuuuuuuuuuuuu

Kylläpä taas tästä jutusta näkee (lukee) miksi kassaneitejä panetellaaaaaaan. Usein joutuu tilanteeeseen jossa toivoisi kassaneideiltä ymmärrystä asiakkaan näkökulmasta. Eivät ne tavarat kassan liukuhihnan puristuksissa ainankaan parane.

• Tinku-tanku

en jaksanu lukea tekstiäsi loppuun mutta haluan vain kertoa että meitä ihmisiä on joka lähtöön. kaikki ihmiset eivät ole ulospäin suuntautuvia, ihmisillä voi olla ongelmia ihmissuhteissa taikka talouden kanssa. ihmiset käyvät kaupassa elääkseen ja jokapäiväisten tarpeiden vuoksi. kaikki ihmiset eivät huvikseen kaupassa hengaile. kaikilla ei ole aikaa kulkea kaupoissa vaan kiireellä koittavat saada perheensä tarpeet ostettua.
      joten SINÄ kassatäti olet asiakaspalvelija ja SINUN on otettava vastaan ammatissasi meidät kaikki sukupuoleen, rotuun, sairauksiin ja mielialavaihteluihin katsomatta. Me olemme kaikki erilaisia.
      Suosittelen SINULLE asiakspalvelukoulutusta sekä positiivisen ajattelun kurssia=)
      Iloisella mielellä eteenpäin! tsemppiä!!!

• Asiakas

Kassaneiti on asiakaspalvelija, jonka tehtävänä on periä ostoksista maksu, ei juosta omenapussin kanssa vaa'alla punnitsemassa niitä, ja seurustella. Jonossa olevat muut asiakkaat eivät välttämättä kuunnella jutusteluja.

• kauppias-setä
        Asiakas kirjoitti:

Kassaneiti on asiakaspalvelija, jonka tehtävänä on periä ostoksista maksu, ei juosta omenapussin kanssa vaa'alla punnitsemassa niitä, ja seurustella. Jonossa olevat muut asiakkaat eivät välttämättä kuunnella jutusteluja.

kassaneidin tehtävään ei kuulu pelkästään rahan periminen. kassaneitidin täytyy opetella tekemään monta asiaa yhtäaikaa. kassaneidin on osattava kassaa käyttäessä hymyillä sekä kuunnella asiakasta ja samalla hänen on osattava vastata. kaupoissa on vaaka kassan läheisyydessä juuri sitä varten että asiakkaan joskus sattuvat unohtamaan punnita ostoksensa. näppärä kassaneiti oma-aloitteisisti punnitsee asiakkaan ostokset (se on nopeampi näin kuin että laittaisi asiakkaan juoksemaan puntarille).
        kassaneiti jää mieleen kauppareissulla joten kassaneidin vastuullinen tehtävä on saada asiakas tulemaan kauppaan toisenkin kerran!
        kauppiaana valitsen hyvin tarkasti työntekijäni ja ihmettelenkin näitä keskusteluja. haastatteluissa ei ole yksikään kassaneiti sanonut ottavansa vain rahan vaan ovat kyllä iloisesti kertoneet osaavansa asiakaspalvelun perusteet!

• lootus

Vaikka en itse työskentelekään kaupan kassalla tai yleensä minkäänlaisena myyjänä, toki joskus sitäkin työtä tehneenä, niin täytyy sanoa, että oikeassa olet..
      Niin ja mitä tulee tuohon kirjoitukseen litistyvistä tavaroista; olen sitä itsekin moneen kertaan harmitellut, mutta ei sille oikeastaan mitään voi, kun ne hihnat on rakennettu miten sattuu. Aika monet myyjät kuitenkin yrittävät varjella esimerkiksi jugurttipurkkeja työntelemällä niitä sivuun ja usein silloinkin saavat mulkoiluja..

Ja se on harmi että myyjät todella tekevät asiakastyötä ja sen puitteissa joutuvat kestämään vaikka mitä, kumpa jollakin olisi munaa sanoa vastaan, tosin siinä menettää vain työpaikan.

• hoi!

Lopettakaa se bonuskorttien kysely.Kyllä asiakas näyttää sitä korttia jos sillä on se.Taiatta tienata ite sitä bonusta jos asiakkaalla on bonuskortti.

• kassamyyjä
        hoi! kirjoitti:

Lopettakaa se bonuskorttien kysely.Kyllä asiakas näyttää sitä korttia jos sillä on se.Taiatta tienata ite sitä bonusta jos asiakkaalla on bonuskortti.

Arvelinkin, että kirjoitukseni herättää monia vastakkaisia mielipiteitä. Halusin vain tuoda esille sitä, miksi myyjällä on joskus vaikeaa olla hymy kasvoilla, kun näkee kymmeniä ja satoja erilaisia asiakkaita päivittäin.

Olen saanut paljon hyvää palautetta työskentelystäni ja asiakaspalvelutaidoistani. Siltikin olen joskus todella väsynyt hymyilemään niille, joilla tuntuu olevan kerta toisensa jälkeen aina vaan negatiivista sanomista. En minä suuren ketjun yhden kaupan kassaneitinä pysty määräämään tuotteiden hintoja, siitä on turha minulle kiukkuaan purkaa. Samat kalliit tuotteet minunkin on itselleni hankittava. Silti samat tietyt asiakkaat JOKA kerta käydessään motkottavat tuotteiden hinnoista jne.

Joskus vain tuntuu, että tietyt asiakkaat "piruuttaan" heittäytyvät hankaliksi. Meidän liikkeessämme ei kassahihnaa ole, joten meillä sitä tuotteiden litistymisongelmaa ei ole. Pakkaan jopa siinä kassalla monelle ostokset pussiin. Mielestäni jo sekin on huomaavaista asiakaspalvelua. Siitäkin sitten joiltakin vaan saa valituksia, kuinka kallista muovipussit ovat. Enpä kyllä itse tiedä yhtään liikettä, jossa muovipussit olisivat ilmaisia.

Bonuskorttien kyselystäkin tuli palautetta. Itse olen jättänyt ne kyselyt heti alusta asti pois, mutta silti siitä on saanut vihaisia kommentteja. "Miksi sinä et sitä etukorttia häneltä kysellyt? Noistahan kertyisi paljon bonuksia". Eli ei ne kaikki asiakkaat todellakaan tiedä tai huomaa sitä etukorttiaan näytille antaa. Parhaimmat tulee jopa viikkoa myöhemmin möykkäämään, että miksi hänelle ei ole tämän kuitin mukaan laitettu bonuksia ostoksista. Siinä sitten ihmetellään ja syytellään kassatätiä, joka "haluaa, että ihmiset menettää bonuksensa". Oletko, Hoi!, ajatellut, että joidenkin ketjujen kassojen kuuluu kysyä jokaiselta asiakkaalta etukorttia? Tämä tuodaan esille jo työtä opeteltaessa. Mikäli kassa ei etukorttia kysele, toimii hän johtajansa/ ketjunsa antamia kirjallisia ohjeita vastaan. Ja jokainen tietää, mitä sopimuksen rikkomisesta voi seurata.

Toinen bonuskorteista mieleeni tullut asia koskee noita pankki- ja luottokortteja. Itse olen ajatellut, että jos asiakas ei korttiaan ojentaessa pyydä erikseen laittamaan luottopuolelle, niin silloin hän haluaa ostoksensa veloitettavan pankkitililtä. Tästä kyseisestä asiasta oli syyskuussa iltalehden mielipidepalstallakin useiden asiakkaiden kommentteja, he juuri olivat sitä mieltä, että kassan ei tarvitsisi joka kerta kysellä "pankki vai luotto", vaan toimittaisiin siten, että luotolle laitetaan vain, mikäli asiakas niin pyytää.

Oma kokemus asiasta on, että monet kuvittelevat kassaneidin osaavan lukea ajatuksia. Ojennetaan kortti eikä todeta mitään. Sitten kuittia ja korttia vastaanotettaessa aletaan tivaamaan, miksi kassa ei laittanut ostoksia luoton puolelle, kun "tähän aikaan kuusta on sellainen tilanne". Sitten saa kassaneiti tehdä korjauksia ja siirtoja, perua veloituksen pankkitililtä ja kirjata sen uudelleen luotolle. Kaikki tämä vie entisestään aikaa ja kasvattaa jonoja kassalle.

Itse olisin sitä mieltä, että jokainen itse tietää mitä etukortteja hänellä on ja missä liikkeissä mikäkin käy. Kassatiskillä vielä monesti lukeekin muistutus kortin käytöstä. Helpottaisi myyjän työtä (ja joidenkin asiakkaidenkin pinnaa) jos myyjän ei tarvisi niitä etukortteja kysellä. Samoin asiakas voisi ilmoittaa, mikäli hän haluaa ostoksensa veloitettaviksi luottopuolelta, muuten kassa voisi aina ilman huomautusta laittaa ostokset pankille. Ei niitä piruillessaan asiakkailta kysellä, vaan ihan siksi, että kaikki saavat mahdollisuuden vaikuttaa omien ostoksiensa maksamiseen eikä myöhemmin tarvisi käyttää turhaan kenenkään aikaa tilanteiden korjaamiseen.

Kyllä mi

• vai tämmöstä
        hoi! kirjoitti:

Monet asiakkaat ovat tyytyväisiä bonuskorttia kysyttäessä, koska aina sitä ei vain yksinkertaisesti muista tarjota maksutilanteessa!! Olen tästä saanut itse palautetta..viides vuosi kassalla. Ei ole iso asia mielestäni sanoa ettei omista korttia!!!!

Itse vältän tavaroiden litistymistä esim siten että odotan asiakkaan rauhassa pakkaavan ostoksiaan vähemmäksi, mutta sitten tulee palautetta että kassa on hidas.

Olen sitä mieltä että jokaisen pitäisi kokea edes yksi päivä kassan takana. Voin vakuuttaa ettei ole helppoa. Joskus hymy irtoaa helposti mutta välillä voi tuntua tuskalta olla skarppina koko työpäivä, valitettavasti mekin olemme vain ihmisiä... ehkä robotit ja koneet joku päivä meidät korvaavat ja toivottavasti kaikki sujuu silloin moitteettomasti:))

• tyttönenpyttönen
        kassamyyjä kirjoitti:

Arvelinkin, että kirjoitukseni herättää monia vastakkaisia mielipiteitä. Halusin vain tuoda esille sitä, miksi myyjällä on joskus vaikeaa olla hymy kasvoilla, kun näkee kymmeniä ja satoja erilaisia asiakkaita päivittäin.

Olen saanut paljon hyvää palautetta työskentelystäni ja asiakaspalvelutaidoistani. Siltikin olen joskus todella väsynyt hymyilemään niille, joilla tuntuu olevan kerta toisensa jälkeen aina vaan negatiivista sanomista. En minä suuren ketjun yhden kaupan kassaneitinä pysty määräämään tuotteiden hintoja, siitä on turha minulle kiukkuaan purkaa. Samat kalliit tuotteet minunkin on itselleni hankittava. Silti samat tietyt asiakkaat JOKA kerta käydessään motkottavat tuotteiden hinnoista jne.

Joskus vain tuntuu, että tietyt asiakkaat "piruuttaan" heittäytyvät hankaliksi. Meidän liikkeessämme ei kassahihnaa ole, joten meillä sitä tuotteiden litistymisongelmaa ei ole. Pakkaan jopa siinä kassalla monelle ostokset pussiin. Mielestäni jo sekin on huomaavaista asiakaspalvelua. Siitäkin sitten joiltakin vaan saa valituksia, kuinka kallista muovipussit ovat. Enpä kyllä itse tiedä yhtään liikettä, jossa muovipussit olisivat ilmaisia.

Bonuskorttien kyselystäkin tuli palautetta. Itse olen jättänyt ne kyselyt heti alusta asti pois, mutta silti siitä on saanut vihaisia kommentteja. "Miksi sinä et sitä etukorttia häneltä kysellyt? Noistahan kertyisi paljon bonuksia". Eli ei ne kaikki asiakkaat todellakaan tiedä tai huomaa sitä etukorttiaan näytille antaa. Parhaimmat tulee jopa viikkoa myöhemmin möykkäämään, että miksi hänelle ei ole tämän kuitin mukaan laitettu bonuksia ostoksista. Siinä sitten ihmetellään ja syytellään kassatätiä, joka "haluaa, että ihmiset menettää bonuksensa". Oletko, Hoi!, ajatellut, että joidenkin ketjujen kassojen kuuluu kysyä jokaiselta asiakkaalta etukorttia? Tämä tuodaan esille jo työtä opeteltaessa. Mikäli kassa ei etukorttia kysele, toimii hän johtajansa/ ketjunsa antamia kirjallisia ohjeita vastaan. Ja jokainen tietää, mitä sopimuksen rikkomisesta voi seurata.

Toinen bonuskorteista mieleeni tullut asia koskee noita pankki- ja luottokortteja. Itse olen ajatellut, että jos asiakas ei korttiaan ojentaessa pyydä erikseen laittamaan luottopuolelle, niin silloin hän haluaa ostoksensa veloitettavan pankkitililtä. Tästä kyseisestä asiasta oli syyskuussa iltalehden mielipidepalstallakin useiden asiakkaiden kommentteja, he juuri olivat sitä mieltä, että kassan ei tarvitsisi joka kerta kysellä "pankki vai luotto", vaan toimittaisiin siten, että luotolle laitetaan vain, mikäli asiakas niin pyytää.

Oma kokemus asiasta on, että monet kuvittelevat kassaneidin osaavan lukea ajatuksia. Ojennetaan kortti eikä todeta mitään. Sitten kuittia ja korttia vastaanotettaessa aletaan tivaamaan, miksi kassa ei laittanut ostoksia luoton puolelle, kun "tähän aikaan kuusta on sellainen tilanne". Sitten saa kassaneiti tehdä korjauksia ja siirtoja, perua veloituksen pankkitililtä ja kirjata sen uudelleen luotolle. Kaikki tämä vie entisestään aikaa ja kasvattaa jonoja kassalle.

Itse olisin sitä mieltä, että jokainen itse tietää mitä etukortteja hänellä on ja missä liikkeissä mikäkin käy. Kassatiskillä vielä monesti lukeekin muistutus kortin käytöstä. Helpottaisi myyjän työtä (ja joidenkin asiakkaidenkin pinnaa) jos myyjän ei tarvisi niitä etukortteja kysellä. Samoin asiakas voisi ilmoittaa, mikäli hän haluaa ostoksensa veloitettaviksi luottopuolelta, muuten kassa voisi aina ilman huomautusta laittaa ostokset pankille. Ei niitä piruillessaan asiakkailta kysellä, vaan ihan siksi, että kaikki saavat mahdollisuuden vaikuttaa omien ostoksiensa maksamiseen eikä myöhemmin tarvisi käyttää turhaan kenenkään aikaa tilanteiden korjaamiseen.

Kyllä mi

Kannattaa päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta korvasta ulos. Itsekin olen osittain asiakaspalvelualalla ja kamala stressi tulee jos ottaa itseensä. Vaikeaa on olla ottamatta, mutta pakko, jotta elämä maittaa.
        Itse yritän kaupassa käydessä olla aina asiallinen kassaneideille, hymyilen ja kiitän vaihtorahoista ja kuiteista.
        Kerran olen saanut kyllä erittäin epäasiallista kohtelua, kassaneiti lähti perääni ja syytti varastamisesta. Johtunee siitä, että olin tuolloin 14 vuotta ja etsin tamponeja, mutta punastellen en sitten niitä löytänyt ja lähdin tyhjin käsin kaupasta. Kassa lähti perään syyttävänä ja sanoi, että näytä taskut, ei tuon ikäinen mitään vessapaperiosastolta ostele.
        Muuten kassaneideistä ei pahaa sanottavaa, vain tuo yksi joka nuoren ikäni puolesta heti ajatteli varkaaksi. Varkaita on myös niissä kiltin näköisissä arvokkaissa rouvissakin.

• tyttönenpyt.....
        tyttönenpyttönen kirjoitti:

Kannattaa päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta korvasta ulos. Itsekin olen osittain asiakaspalvelualalla ja kamala stressi tulee jos ottaa itseensä. Vaikeaa on olla ottamatta, mutta pakko, jotta elämä maittaa.
        Itse yritän kaupassa käydessä olla aina asiallinen kassaneideille, hymyilen ja kiitän vaihtorahoista ja kuiteista.
        Kerran olen saanut kyllä erittäin epäasiallista kohtelua, kassaneiti lähti perääni ja syytti varastamisesta. Johtunee siitä, että olin tuolloin 14 vuotta ja etsin tamponeja, mutta punastellen en sitten niitä löytänyt ja lähdin tyhjin käsin kaupasta. Kassa lähti perään syyttävänä ja sanoi, että näytä taskut, ei tuon ikäinen mitään vessapaperiosastolta ostele.
        Muuten kassaneideistä ei pahaa sanottavaa, vain tuo yksi joka nuoren ikäni puolesta heti ajatteli varkaaksi. Varkaita on myös niissä kiltin näköisissä arvokkaissa rouvissakin.

Jatkoa vielä tuohon edelliseen. Huomasin aika hauskan jutun tuosta Keminmaan Cittarin apteekista.
        Kävin joku syksyllä apteekissa, päällä oli isältä saamani rakas nahkatakki, apteekissa mulkoiltiin ja kytättiin, hymyä en saanut kun maksoin ostokset saati asiakaspalvelua, vaikka näkivät, että etsin.
        Samaisessa apteekissa kävin pörröinen pipo päässä ja toppatakki päällä, kohtelu olikin aivan eri maasta, hymyjä irtosi.
        Sama ihminen= eri kohtelu johtuen eri tyylisistä vaatteista.
        Kyllä minua nauratti miten voi yksi vaatekappale vaikuttaa kohteluun.
        Tätähän on testattu ihan yleisestikin, mieskin saa naiset hyrräämään parta ajettuna ja hienolla autolla ajaen, kuin risuparrassa Datsunilla ajellen.:D

• Jepulis

Pidin tyylistäsi kertoa asiat hyvin ja suoraan. Itse olen kohtelias asiakas, mutta muutun töykeäksi, jos asiakaspalvelija on tällainen. Viimeksi näin tapahtui vr:n lipputoimistossa, jossa eräs mies oli kamala minua kohtaan. Sain tunteen, että olen mm. sokea ja hän vain tiuski minulle. Vaikka hymyilin ja olin kohtelias. Onneksi päiväni pelasti eräs mies, joka sai minut hymyilemään ja astelin kauppaan hymy korvilla :).

Huonoja asiakkaita löytyy, mutta niin myös hyviä. Heidät kannattaa pitää mielessä ja kun vastaan tulee ns. hankala asiakas, muista nämä hyvät ja ajattele jotain mukavaa juttua. Voit saada jopa tämän hankalan asiakkaan hyvälle tuulelle :). Asiakaspalvelijan työ on vaativaa, sillä hän on yhtä aikaa palvelija, kuuntelija, terapeutti, asiantuntija... Mutta kyllä se myös antaa paljon hyvääkin :).

• vanha sanan parsi

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.Ja pitää paikkansa tässäkin asiassa.Vittuile mulle niin vittuilen sulle!!!

• harkita

alan vaihtoa jos et kestä ihmisten erinlaisuutta...

Sulle voisin suositella konttorirotan hommia missä et olisi tekemisissä ihmisten kanssa.

Jokaista asiaa ei tarvi ottaa henkilökohtaisesti jos joku asiakas on tyytymätön.

Oletko miettinyt omaa käytöstäsi siinä kassan takana, joko pomosi on huomannut saamattomuutesi ja töykeän käytöksen asiakkaille, oletko hidas verrattuna viereiseesi kassaan, jutteletko työajallasi naapurin asioista muiden kassaneitien kanssa, tuleeko paniikki kun jono kasvaa, etkö jaksa nousta hakemaan hintaa omenoihin, etkö kestä kritiikkiä???

Toivottavasti et osu kohdalleni kun asioin kaupassa ja tarvitsen hieman neuvoa...

• asiakas

...se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa... yritä nyt vaan käyttäytyä!!

• varmaankin

alan vaihtoa jos et kestä ihmisten erilaisuutta...

Sulle voisin suositella konttorirotan hommia missä et olisi tekemisissä ihmisten kanssa.

Jokaista asiaa ei tarvi ottaa henkilökohtaisesti, jos joku työkaveri on tyytymätön.

Oletko miettinyt omaa käytöstäsi työpaikallasi, joko pomosi on huomannut saamattomuutesi ja töykeän käytöksesi, oletko hidas verrattuna toisiin työntekijöihin, jutteletko työajallasi naapurin asioista muiden työntekijöiden kanssa, tuleeko paniikki kun työt kasvaa, etkö jaksa nousta tuoliltasi ylös, etkö kestä kritiikkiä???

Toivottavasti et osu kohdalleni kun vaihdan työpaikkaa, ja saan uusia työkavereita...

!!!?? ;o))

• asia on

monesti niinki, että kassatyöntekijät ovat itse naama persreiällä ko asiakas kassalle tulee,vaikka tervehtii,niin mulkaistaan vaan.Ja en nyt yleistä kaikkia työntekijöitä.
      Ihmisiä on vaan joka lähtöön.

• väliä sillä on??

On se edelleenki saa tanan kumma täällä korpikylissä että teitä mettäläisiä pitää palvoa jos satutte esimerkiksi kauppaan tulemaan.Olettako koskaan edes käyneet isommissa kaupungeissa?Ei esimerkiksi oulussa ole tällaista turhaa valitusta siittä että jonku kaupan kassa ei palvonut minua!

Mutta kun täällä on niin saatanan kateellista ja ylimielistä porukkaa koko kyläpahanen täynnä että kauppareissustakin pitää tehdä numero!!

Hei haloo eikö ne per keleen potut voi hakea sieltä missä se palavelu on sellasta ku haluaa vai pittääkö juosta tarjousten perässä??Mitä te tungetta ittenne semmosiin kassoihin jotka ei teille punaista mattoa levitä??

Ja kaiken lisäksi vielä tällaisella tyhjänpäiväisellä palstalla valittaa omia patoutumia.

Mitä vi tun palvelua te mettän asukit kaipaatte tavallisesta ruokakaupasta??Isossa maailmassa ostetaan itselle palvelia ja täällä se yritetään saada kaupan kassalta.

Eiköhän se työnsä hoida jos se saa puskettua ne jugurttipurkit ja pottupusasit siittä hinnottelian läpi ja teiltä rahan kassaan ja kiitos :) päälle!!

Mitä te ihmiset kuvitteletta itsestänne??

Olis mahtava nähdä tämä saa tanan junttilaumma ostoksilla helsingissä tulis palstat täyteen juttua kassatätin palvelusta!!!

• minustakin on

torniolaiset horot tällää ittensä ku linnan juhliin konsanaan ja sit naama rullalla esitetään jotain mallikansalaista. Tietoa jos haluaa niin heti ollaan valittamassa kuinka asiakkaat on taas hankalia. Pieni on se perse reikä joka myös Torniona tunnetaan.

• KEKSIN MISTÄ

Johtuu että täällä valitetaan tällaisesta turhista asioista.No alueemme asukkaat ovat ikääntyneitä ja katkeroituneita vanhoja kurppia ja tämän takia eivät saa huomiota MISSÄÄN.Ulkoinen olemus on -->hapanilme naamalla,tiuskiva ja ylimielinen puhe jne...Ei oo mikään ihme ettei edes kotona saa huomiota kun vaihdevuodet jyllää ja sitten ollaan kateellisia kauniille ja nuorelle kassaneidille!!

TÄSSÄPÄ PURTAVAA KURPAT!!

• kassaneiti?

Onpa työnantajasi todella epäonnistunut valinnassaan!

Itsekin olen ollut kassalla kymmenisen vuotta, mutta enpä voisi yhdestäkään asiakkasta sanoa tuolla tavalla kuin tuo alkuperäinen kirjoittaja/viestiketjun aloittaja.

Minusta tässä on ennen kaikkea kysymys kassan itsetunnosta. Kauppiaan pitäsi osata palkata kassoille hyvän itsetunnon omaavia henklöitä, jotka eivät ottasi itseensä kaikkea kuulemaansa. Mutta suuntaus näyttää olevan, että useasti kassalle palkataan nykyään erittäin itserakkaita henkilöitä. Ehkäpä tuo kauneus on usein tosiaan se ainoa kriteeri siinä palkkauksessa.

No, nämä itserakkaat henkilöt sitten haluavat olla vain ihailtuja ja arvostettuja. He näkevät kassatyöskentelyn jonkinlaisena hierarkian ykköspaikkana, jota jokaisen, erityisesti asiakkaan, pitäisi osata kunnioittaa.

En tarkoita, että kaikki olisivat edellä kuvatun kaltaisia, mutta jotenkin tuntuu, että tämän viestiketjun aloittaja ei ole ymmärtänyt oikein asiakaspalvelun vaatimuksia.

Kuten sanoin, olen itsekin ollut kassalla kymmenisen vuotta, eikä minulla ole koskaan tullut "vaikeuksia" asiakkaiden kanssa. Hankalista tilanteista olen selvinnyt joskus huumorilla, ja toisinaan tilanne on vaatinut asiallista keskustelua, mutta aina ennen kaikkea asiakasta kunnioittavaa asennetta.

• miettikääpä sitä
        kassaneiti? kirjoitti:

Onpa työnantajasi todella epäonnistunut valinnassaan!

Itsekin olen ollut kassalla kymmenisen vuotta, mutta enpä voisi yhdestäkään asiakkasta sanoa tuolla tavalla kuin tuo alkuperäinen kirjoittaja/viestiketjun aloittaja.

Minusta tässä on ennen kaikkea kysymys kassan itsetunnosta. Kauppiaan pitäsi osata palkata kassoille hyvän itsetunnon omaavia henklöitä, jotka eivät ottasi itseensä kaikkea kuulemaansa. Mutta suuntaus näyttää olevan, että useasti kassalle palkataan nykyään erittäin itserakkaita henkilöitä. Ehkäpä tuo kauneus on usein tosiaan se ainoa kriteeri siinä palkkauksessa.

No, nämä itserakkaat henkilöt sitten haluavat olla vain ihailtuja ja arvostettuja. He näkevät kassatyöskentelyn jonkinlaisena hierarkian ykköspaikkana, jota jokaisen, erityisesti asiakkaan, pitäisi osata kunnioittaa.

En tarkoita, että kaikki olisivat edellä kuvatun kaltaisia, mutta jotenkin tuntuu, että tämän viestiketjun aloittaja ei ole ymmärtänyt oikein asiakaspalvelun vaatimuksia.

Kuten sanoin, olen itsekin ollut kassalla kymmenisen vuotta, eikä minulla ole koskaan tullut "vaikeuksia" asiakkaiden kanssa. Hankalista tilanteista olen selvinnyt joskus huumorilla, ja toisinaan tilanne on vaatinut asiallista keskustelua, mutta aina ennen kaikkea asiakasta kunnioittavaa asennetta.

Ei se tarkoita sitä että myyjällä olisi huono itsetunto tai asiakaspalvelutaito jos tällaisista asikkaista ilmaisee. Minusta on mukavaa palvella hyvin asiakkaat ja olla kohtelias heille, mutta en vain ymmärrä etteivät jotkut asiakkaat ymmärrä meidänkin olevan IHMISIÄ ettehän te muitakaan kanssa ihmisiä kohtele samalla lailla kuin myyjiä, ei me teidän orjia kumminkaan olla että meitä saisi kohdella miten sattuu! Eikä se meidän myyjien vika ole kun kauppaketjut päättävät asioista, eikä meidän syytä ole myöskään se jos naapurikauppa aukeaa myöhemmin kuin asiakkaat haluaisivat. Kaikkien kannattaisi miettiä lausetta kohtele muita niinkuin haluasit itseäsi kohdeltavan! Niin se älähtää, jonon kalikka kolahtaa... taidatte itse olla niitä vaikeita asiakkaita kun ette myyjiä ymmärrä. Ei se aina ole myyjien vika vaikka niin luulette.

• oppia ikä kaikki
        miettikääpä sitä kirjoitti:

Ei se tarkoita sitä että myyjällä olisi huono itsetunto tai asiakaspalvelutaito jos tällaisista asikkaista ilmaisee. Minusta on mukavaa palvella hyvin asiakkaat ja olla kohtelias heille, mutta en vain ymmärrä etteivät jotkut asiakkaat ymmärrä meidänkin olevan IHMISIÄ ettehän te muitakaan kanssa ihmisiä kohtele samalla lailla kuin myyjiä, ei me teidän orjia kumminkaan olla että meitä saisi kohdella miten sattuu! Eikä se meidän myyjien vika ole kun kauppaketjut päättävät asioista, eikä meidän syytä ole myöskään se jos naapurikauppa aukeaa myöhemmin kuin asiakkaat haluaisivat. Kaikkien kannattaisi miettiä lausetta kohtele muita niinkuin haluasit itseäsi kohdeltavan! Niin se älähtää, jonon kalikka kolahtaa... taidatte itse olla niitä vaikeita asiakkaita kun ette myyjiä ymmärrä. Ei se aina ole myyjien vika vaikka niin luulette.

mutta sinä olet myyjä. asiakas on asiakas.
        sinä olet sitä asiaksata varten.
        asiakas ei käy kaupassa sinua varten!
        sinun on kouluttauduttava asiakspalvelijaksi sillä asiakkaita emme voi kouluttaa=)

• miettikääpä sitä
        oppia ikä kaikki kirjoitti:

mutta sinä olet myyjä. asiakas on asiakas.
        sinä olet sitä asiaksata varten.
        asiakas ei käy kaupassa sinua varten!
        sinun on kouluttauduttava asiakspalvelijaksi sillä asiakkaita emme voi kouluttaa=)

Kyllä MINÄ olen asiakasta varten, asiakkaathan ne palkkani yritykseen tuo, mutta ei se OIKEUTA asiakkaita silti käyttäytymään myyjiä kohtaan miten sattuu. En minäkään mene muihin kauppoihin euroopan omistajan elkein ja kyytytä ihmisiä vain siksi että olen asiakas. Sinä et nyt oikein ole tainnut tahuta jutun juurta, sillä myös myyjillä on oikeus saada asianmukaista kohtelua. Me palvelemme teitä asiakkaita parhaamme mukaan ja käyttäydymme teitä kohtaan kunnioittavasti (poikkeuksia kyllä löytyy) mikäli jokin virhe tapahtuu, me korjaamme sen ja pahoittelemme tapahtunutta. Epäkohdat pyrimme REHELLISESTI korjaamaan ja mikäli valituksia tulee, niin me otamme ne asianmukaisesti vastaan ja ohjaamme pomomme tietoon, emme kyräile asiakkaan takana ja jätä asiaa sikseen. Ei meidänkään työilmapiiri tuollaisesta parane. Koittaa hyvät ihmiset tajuta että me emme ole sylkykuppeja vaikka teillä olisikin huono päivä tai muuten vaikeaa, en minäkään osoita asiakkaille tai muille myyjille muissa kaupoissa jos elämä ei hymyile minulle sillä hetkellä.

• lapsukainen!!

Kyllä MINÄ olen asiakasta varten, asiakkaathan ne palkkani yritykseen tuo, mutta ei se OIKEUTA asiakkaita silti käyttäytymään myyjiä kohtaan miten sattuu. En minäkään mene muihin kauppoihin euroopan omistajan elkein ja kyytytä ihmisiä vain siksi että olen asiakas. Sinä et nyt oikein ole tainnut tahuta jutun juurta, sillä myös myyjillä on oikeus saada asianmukaista kohtelua. Me palvelemme teitä asiakkaita parhaamme mukaan ja käyttäydymme teitä kohtaan kunnioittavasti (poikkeuksia kyllä löytyy) mikäli jokin virhe tapahtuu, me korjaamme sen ja pahoittelemme tapahtunutta. Epäkohdat pyrimme REHELLISESTI korjaamaan ja mikäli valituksia tulee, niin me otamme ne asianmukaisesti vastaan ja ohjaamme pomomme tietoon, emme kyräile asiakkaan takana ja jätä asiaa sikseen. Ei meidänkään työilmapiiri tuollaisesta parane. Koittaa hyvät ihmiset tajuta että me emme ole sylkykuppeja vaikka teillä olisikin huono päivä tai muuten vaikeaa, en minäkään osoita asiakkaille tai muille myyjille muissa kaupoissa jos elämä ei hymyile minulle sillä hetkellä.

Onko sattunut jotain pahaa? Vaivaako stressi?

Mielipiteesi alkavat tuntua jo tosi epätoivoisilta ja ahdistuneilta. Mutta tuosta epätoivoisuudesta ja ahdistuksesta huolimatta, viesteistäsi pukkaa läpi että: MINÄ, MINÄ, MINÄ! MINÄ ITSE olen tärkein kaupassa, sitten on pitkä rivi hevosenpaskoja ja sitten vasta asiakkaat!

• joopa joo
        lapsukainen!! kirjoitti:

Onko sattunut jotain pahaa? Vaivaako stressi?

Mielipiteesi alkavat tuntua jo tosi epätoivoisilta ja ahdistuneilta. Mutta tuosta epätoivoisuudesta ja ahdistuksesta huolimatta, viesteistäsi pukkaa läpi että: MINÄ, MINÄ, MINÄ! MINÄ ITSE olen tärkein kaupassa, sitten on pitkä rivi hevosenpaskoja ja sitten vasta asiakkaat!

voi voi,kylläpäs sitä ollaan niin ihmistuntijaa että... harmiksesi voin kyllä sanoa, että metsään meni ja pahasti

• ihmistuntija!
        joopa joo kirjoitti:

voi voi,kylläpäs sitä ollaan niin ihmistuntijaa että... harmiksesi voin kyllä sanoa, että metsään meni ja pahasti

Kyllähän "räkö - räkö" ihminen on helppo tunnistaa!

Yleensä ne "räkö - räkö" ihmiset pitävät itseään niin paljon parempina, että eivät itsekään huomaa, millaisia todellisuudessa ovat.

Lopetan tämän keskustelun nyt omalta osaltani, joten: Oikein leppoisaa ja mukavaa joulua sinulle!

• kurkkaa peiliin

tarvitset posittiivista elämän asennetta!!!!!!!!

• on aina

oikeassa!!
      että revi siitä!

• olet ammattitaidoton myyjä

olen ihan täysin varma kuka olet!!!!!!!! ei voi moni ajatella tuolla tavalla!!!!!! enkä kyllä enää asioi sinun kanssasi vaan kierrän kyllä kaukaa!!!!

• jäitä hattuun

No, hei älkäähän nyt ihan teilatko tätä viestiketjun aloittajaa, sillä olen itse asiakas ja voin todella sanoa, että se sanonta mitä tässä melkein mantrana hoetaan, että asiakas on aina oikeassa, ei todellakaan pidä enää tänäpäivänä paikkaansa. Menkääpä nyt hyvät ja erinomaiset asiakkaat vähän itseenne. Te haluatte että teitä palvellaan ja haette sitä maitopurkkianne ja kissalle sydäntä, sunnuntaisinkin, kun haluatte että teidät huomioidaan ja kassallahan te saatte sitä huomiota, sillä siellähän teitä palvellaan yksilöinä ja esiinnyitte sitten kuinka ylevästi tahansa pientä kassaneitiä kohtaan ja samalla kai saatte siitä jonkinlaisen tyydytyksen turhamaisuudellenne ja voitte näin kyykyttää asiakaspalvelussa raatavaa pienipalkkaista kanssasisartanne.

• asiakas??
        jäitä hattuun kirjoitti:

No, hei älkäähän nyt ihan teilatko tätä viestiketjun aloittajaa, sillä olen itse asiakas ja voin todella sanoa, että se sanonta mitä tässä melkein mantrana hoetaan, että asiakas on aina oikeassa, ei todellakaan pidä enää tänäpäivänä paikkaansa. Menkääpä nyt hyvät ja erinomaiset asiakkaat vähän itseenne. Te haluatte että teitä palvellaan ja haette sitä maitopurkkianne ja kissalle sydäntä, sunnuntaisinkin, kun haluatte että teidät huomioidaan ja kassallahan te saatte sitä huomiota, sillä siellähän teitä palvellaan yksilöinä ja esiinnyitte sitten kuinka ylevästi tahansa pientä kassaneitiä kohtaan ja samalla kai saatte siitä jonkinlaisen tyydytyksen turhamaisuudellenne ja voitte näin kyykyttää asiakaspalvelussa raatavaa pienipalkkaista kanssasisartanne.

Kirjoitustyylisi on kyllä samanlainen kuin viestiketjun aloittajalla.

• PIDÄT KANS

LUPAUKSESI!!!Ja muista että pysyt pois myös minun työpaikaltani.Sinunkaltaisia idiootteja ei kaivata missään.Parasta olisi sinunlaiselle idiootille että voisitte tilata ruokanne postimyynnistä ettei kenenkään ihmisen tarvitse kohdata sinua henkilökohtaisesti!!!PYSY KOTONASI IDIOOTTI!!!

• Hikko-Linni
        PIDÄT KANS kirjoitti:

LUPAUKSESI!!!Ja muista että pysyt pois myös minun työpaikaltani.Sinunkaltaisia idiootteja ei kaivata missään.Parasta olisi sinunlaiselle idiootille että voisitte tilata ruokanne postimyynnistä ettei kenenkään ihmisen tarvitse kohdata sinua henkilökohtaisesti!!!PYSY KOTONASI IDIOOTTI!!!

toivottavasti et ole asiakspalvelussa!
        myyjä on asiakaspalvelija joten ei asiakkata pidä alakaa kouluttamaan (mitä ne itselleen mahtavat) mutta myyjä on koulutettavissa. miksi muuten suurin osa kassalla istujista on jotain opiskelijoita??? ilman mitään ammattitaitoa ja asiakaspalvelukokemusta?

• MIKÄ MYYJÄ???
        Hikko-Linni kirjoitti:

toivottavasti et ole asiakspalvelussa!
        myyjä on asiakaspalvelija joten ei asiakkata pidä alakaa kouluttamaan (mitä ne itselleen mahtavat) mutta myyjä on koulutettavissa. miksi muuten suurin osa kassalla istujista on jotain opiskelijoita??? ilman mitään ammattitaitoa ja asiakaspalvelukokemusta?

EI KAUPAN KASSANHOITAJA OLE MYYJÄ!!!Ei sen tarvitse myydä yhtään mitään.Sen tehtävä on latoa tavarat hinnoittelukoneen ohi ja rahat kassaan.Puhelin liikkeessä on myyjä urheilu liikkeessä on myyjä autokaupassa on myyjä mutta ei KAUPAN KASSALLA !!!

• etkö tiedä?????
        MIKÄ MYYJÄ??? kirjoitti:

EI KAUPAN KASSANHOITAJA OLE MYYJÄ!!!Ei sen tarvitse myydä yhtään mitään.Sen tehtävä on latoa tavarat hinnoittelukoneen ohi ja rahat kassaan.Puhelin liikkeessä on myyjä urheilu liikkeessä on myyjä autokaupassa on myyjä mutta ei KAUPAN KASSALLA !!!

oli se kassatipu mikä tahansa tyyppi niin kyllä sillä pitäisi olla asiakaspalvelukokemusta tai ainakin positiivinen elämänasenne.... se oppii kyllä!!!

• PROPLEEMA
        PIDÄT KANS kirjoitti:

TORNIOSSA. kAIKKI PIENTEN PULJUJEN TYÖNTEKIJÄT EIVÄT VAAN YKSINKERTAISESTI TIENAA TARPEEKSI TEKEMÄSSÄÄN TYÖSSÄÄN. PURKAVAT PAHAA OLOAAN ASIAKKAISIIN. PALSTOILLAKIN HUUTELUA PITÄVÄT TERAPIANA.
        OTAPPA KUULE JOS OLET MYYJÄNÄ NII PARI VIIKKOA HERMOLOMAA, EI SE TYÖ OLE KEVYTTÄ KELLÄÄN MUULLAKAAN. JOS ET JAKSA KUUNNELLA ASIAKKAIDEN VALITUKSIA NIIN KUKA ESTÄÄ SUA VAIHTAMASTA TYÖTÄ. MENE KUULE JA HAEPPA ITELLES JOKU SELLANEN DUUNI JOSSA PÄÄSET PÄTEMÄÄN JA TOTEUTTAAN ITSEÄSI ILMAN IHMISTEN JAKAMAA KRITIIKKIÄ.

EI NE ASIAKKAAT KUULE KAUAA JAKSA NAAMAN VENYTTELIJÖITÄ KATTOA, JOS AINA OLET ROTAN NÄKÖNEN NII SITÄ SAA MITÄ TILAA.

TUNNISTIN MYÖS SINUT KIRJOITUKSESTA MELKO VARMASTI JOTEN ÄLÄ IHMETTELE JOS JOKU EI ENÄÄ PUHU SINULLE. VÄKI VÄHENEE KUN VALITAT VAIN TYÖASIOISTA JA HUUTELET TYÖKAVERIEDENKIN ASIAT VAPAA-AJALLASI.
        ALKAA JO KYLLÄSTYTTÄÄN SUN PASKANJAUHAMINEN.....
        EIKÖ ELÄMÄSSÄSI OLE MITÄÄN POSITIIVISTA, JOS EI NII MENE HAKEMAAN APUA ENNENKUIN ON LIIAN MYÖHÄISTÄ...

• mä en
        PROPLEEMA kirjoitti:

TORNIOSSA. kAIKKI PIENTEN PULJUJEN TYÖNTEKIJÄT EIVÄT VAAN YKSINKERTAISESTI TIENAA TARPEEKSI TEKEMÄSSÄÄN TYÖSSÄÄN. PURKAVAT PAHAA OLOAAN ASIAKKAISIIN. PALSTOILLAKIN HUUTELUA PITÄVÄT TERAPIANA.
        OTAPPA KUULE JOS OLET MYYJÄNÄ NII PARI VIIKKOA HERMOLOMAA, EI SE TYÖ OLE KEVYTTÄ KELLÄÄN MUULLAKAAN. JOS ET JAKSA KUUNNELLA ASIAKKAIDEN VALITUKSIA NIIN KUKA ESTÄÄ SUA VAIHTAMASTA TYÖTÄ. MENE KUULE JA HAEPPA ITELLES JOKU SELLANEN DUUNI JOSSA PÄÄSET PÄTEMÄÄN JA TOTEUTTAAN ITSEÄSI ILMAN IHMISTEN JAKAMAA KRITIIKKIÄ.

EI NE ASIAKKAAT KUULE KAUAA JAKSA NAAMAN VENYTTELIJÖITÄ KATTOA, JOS AINA OLET ROTAN NÄKÖNEN NII SITÄ SAA MITÄ TILAA.

TUNNISTIN MYÖS SINUT KIRJOITUKSESTA MELKO VARMASTI JOTEN ÄLÄ IHMETTELE JOS JOKU EI ENÄÄ PUHU SINULLE. VÄKI VÄHENEE KUN VALITAT VAIN TYÖASIOISTA JA HUUTELET TYÖKAVERIEDENKIN ASIAT VAPAA-AJALLASI.
        ALKAA JO KYLLÄSTYTTÄÄN SUN PASKANJAUHAMINEN.....
        EIKÖ ELÄMÄSSÄSI OLE MITÄÄN POSITIIVISTA, JOS EI NII MENE HAKEMAAN APUA ENNENKUIN ON LIIAN MYÖHÄISTÄ...

En todellakaan ole missään kaupassa töissä ja mielestäni tienaan niin hyvin että jopa naurattaa kun kattoo teitä per keleen perseaukisia vinkujia!!Mutta sen takia olen ottanut kantaa kyseiseen aiheeseen koska jotenkin minulla on erillainen käsitys kaupassa käynnistä kun esimerkiksi sinulla.Ensinäkin olen erittäin kohtelias ja huomaavainen kaupassa käydessäni ja jopa kiitollinen siittä että voin käydä siellä.

En minä sinne mene mitään hymyjä hakemaan saan niitä ihan oikeasti jokapaikasta missä käyn luulenpa sen johtuvan pelkästään siittä että olen vaan niin aurinkoinen ja ilonen muille kanssa eläjille.

Mutta ota se pääsi pois perseestä ja opettele itse hymyilemään ja olemaan iloinen niin uskon että sinullekin hymyillään nyt sulle NAURETAAN!!!

• juuri myyjäneitoa
        mä en kirjoitti:

En todellakaan ole missään kaupassa töissä ja mielestäni tienaan niin hyvin että jopa naurattaa kun kattoo teitä per keleen perseaukisia vinkujia!!Mutta sen takia olen ottanut kantaa kyseiseen aiheeseen koska jotenkin minulla on erillainen käsitys kaupassa käynnistä kun esimerkiksi sinulla.Ensinäkin olen erittäin kohtelias ja huomaavainen kaupassa käydessäni ja jopa kiitollinen siittä että voin käydä siellä.

En minä sinne mene mitään hymyjä hakemaan saan niitä ihan oikeasti jokapaikasta missä käyn luulenpa sen johtuvan pelkästään siittä että olen vaan niin aurinkoinen ja ilonen muille kanssa eläjille.

Mutta ota se pääsi pois perseestä ja opettele itse hymyilemään ja olemaan iloinen niin uskon että sinullekin hymyillään nyt sulle NAURETAAN!!!

eikä muiden lukijoiden kirjoituksia.

Älä ota sitä niiiiiiin henkilökohtaisesti, kritiikki oli tarkoitettu alkuperäiselle eli ylimmälle viestin kirjoittajalle. Käsittääkseni juuri HÄN on kaupassa töissä. JA vielä paskapalkalla...........

• olen
        juuri myyjäneitoa kirjoitti:

eikä muiden lukijoiden kirjoituksia.

Älä ota sitä niiiiiiin henkilökohtaisesti, kritiikki oli tarkoitettu alkuperäiselle eli ylimmälle viestin kirjoittajalle. Käsittääkseni juuri HÄN on kaupassa töissä. JA vielä paskapalkalla...........

Samalla linjalla sen kassaneidin kanssa että ihan turhaan ihimiset vinkuu jostaki asiakas palvelusta täällä palstalla nimimerkin takaa.Menisivät itseensä ja tyhmintä mitä täällä joku on kommentoinut että vaihda alaa!!!Onko vaihdettava alaa sentakia että ainoastaan 1% kaikista asiakkaista on niitä joille ei sovi mikään vaan kirjoitellaan muutenkin jo ihan paskaa täynnä olevalle keskustelu sivulle MÄÄ KYSYN ETTÄ HÄH!!??

• ja anna tilaa muille
        olen kirjoitti:

Samalla linjalla sen kassaneidin kanssa että ihan turhaan ihimiset vinkuu jostaki asiakas palvelusta täällä palstalla nimimerkin takaa.Menisivät itseensä ja tyhmintä mitä täällä joku on kommentoinut että vaihda alaa!!!Onko vaihdettava alaa sentakia että ainoastaan 1% kaikista asiakkaista on niitä joille ei sovi mikään vaan kirjoitellaan muutenkin jo ihan paskaa täynnä olevalle keskustelu sivulle MÄÄ KYSYN ETTÄ HÄH!!??

suosittelen alan vaihtoa jos et tule ihmisten kanssa toimeeen taikka stressaat työpäiväsi jälkeen. kyllä on varmasti paikallesi tulossa monta elämänmyönteistä työtätekevää nuorta=)

• Jos ei miellytä!

Kuulostaa surulliselta... nyyh!

Ihan käy sääliks! VAIHDA ALAA JOS EI KELPAA!!
      Olet asiakaspalvelu työssä joten sinun tulisi asennoitua hieman paremmin. Kyllä se joskus pistää itteäki ärsyttään kun kassan takana istuu elämäänsä kyllästynyt ihminen jolla ei oo hajuakaan mitä asiakaspavelu on.

ASENNETTA SIIHEN HOMMAAN!

• todellako

Sinä olet sitten varmaan sellaien ihminen joka ei ole koskaan ollut asiakaspalvelu työssä ja luulet tietäväsi joka ikisestä asiasta kaiken?! hyvähän se on vierestä huudella.

• tuumaillen..

Millainen on hyvä myyjä/kassa?? Jokaisella näkyy olevan siitä jollainen mielikuva, mutta en saa siitä tolkkua. Eli, miten haluat asioida kaupassa?

Minulle riittää jos joskus saan neuvoja jostain tuotteesta,esim. elektroniikan hankinnassa,joita tosin harvemmin ostan. Ja hymy kassalla, eikä sekään ole väkisin vääntämällä tarpeen.

En juuri muuten tarvitse muissa ostoksissa apua.

• Sama

hyvä myyjä on sellainen joka on saanut myyjän koulutuksen sekä asiakaspalvelu koulutuksessa ollut. asennevikaisten ei pidä ryhtyä myyjiksi edes opiskeluja rahoittaakseen. antakaa se työ sellaiselle jolla on positiivinen elämänasenne!!!!!!!!!!!!!

• ei hevillä myyjäksi
        Sama kirjoitti:

hyvä myyjä on sellainen joka on saanut myyjän koulutuksen sekä asiakaspalvelu koulutuksessa ollut. asennevikaisten ei pidä ryhtyä myyjiksi edes opiskeluja rahoittaakseen. antakaa se työ sellaiselle jolla on positiivinen elämänasenne!!!!!!!!!!!!!

No, kylläpä täällä ollaan niin hel..tin tietäviä ja kokeneita asiantuntijoita kaikki kaupassa asioivat, mutta minä kyllä myös asiakkaana sanon , ettei kenekään kannata yleensäkään hakeutua tuollaiseen koiran virkaan, jota kaiken maailaman narisevat ruokakassien kantajat saavat pitää sylkykuppinaan, kuten täältäkin huomaa näistä kirjoituksista.Enkä uskokkaan, että kukaan sitä kusumustyönä tekee, mutta kun ihmisen on pakko hankkia leipänsä jollakin konstilla. Olisitte per..le onnellisia , että teitä naukumaijoja on edes joku siellä palvelemassa .Lopettakaa se myyjien mollaaminen edes näin joulun lähellä. Että oksettaa koko sakki , kun lukee teidän viestejänne. Ihmisyys ennen kaikkea!

• kuka tai....
        Sama kirjoitti:

Elikkä mitä vi tun merkitystä on sillä kuka tai miten ne leipäpussit joku sulta veloittaa??Ei se ole yhtään sen hauskempaa tai vähemmän hauskaa hymyileekö se kassa neiti vai EI Aivan saman verran nesilti maksaa.Vi tt u Mä ihmettelen suuresti tätä junttilaa minkälaisia ihmisiä täällä on että jaksaa ruikuttaa jos kaupan kassalla ei hymyillä!!!

• Kikkeliskokkelis111
        kuka tai.... kirjoitti:

Elikkä mitä vi tun merkitystä on sillä kuka tai miten ne leipäpussit joku sulta veloittaa??Ei se ole yhtään sen hauskempaa tai vähemmän hauskaa hymyileekö se kassa neiti vai EI Aivan saman verran nesilti maksaa.Vi tt u Mä ihmettelen suuresti tätä junttilaa minkälaisia ihmisiä täällä on että jaksaa ruikuttaa jos kaupan kassalla ei hymyillä!!!

muuta venäjälle!!!! siellä ei tunneta sanaa "asiakaspalvelija"!!!!

• rastuit
        Kikkeliskokkelis111 kirjoitti:

muuta venäjälle!!!! siellä ei tunneta sanaa "asiakaspalvelija"!!!!

Eikö sinua tosiaankaan kumarreltu Venäjällä?Ja oisko sitten pitänyt?
        Eivät varmaan tienneet sinun todellista arvoa, tai
        eivät sitten pitäneet sinua tavallista taatelin tallaajaa kummempana, vaikka itse odotit, että sulle pokataan otsa lattiassa.Niin se käy, että joka itsensä ylentää, se alennetaan, eikö vain!

• vaikka ensin peilin edessä
        rastuit kirjoitti:

Eikö sinua tosiaankaan kumarreltu Venäjällä?Ja oisko sitten pitänyt?
        Eivät varmaan tienneet sinun todellista arvoa, tai
        eivät sitten pitäneet sinua tavallista taatelin tallaajaa kummempana, vaikka itse odotit, että sulle pokataan otsa lattiassa.Niin se käy, että joka itsensä ylentää, se alennetaan, eikö vain!

venäjällä ei tunneta asiakaspalvelua, siellä eletään viellä aikaa jolloin työ oli pakkoa ja siitä ei saanut sen enempää rahaa taikka henkistä hyvinvointia vaikka!!!
        suomessa on täysin eri kulttuuri ollut ikuisesti. vaikka et saisi palkkiota siitä ystävällisyydestä niin luulisi ainakin mielesi olevan parempi hymyillessä.
        kannattaa ainakin kokeilla!!!

• kun on vaikeeta

no,onneksi kaupoissa asioivat ovat yleensä selvinpäin. Käy toki kokeilemassa esim. baarimikon hommaa. Sen jälkeen jaksat varmasti hymyillä taas iloisesti kaupan kassalla!

• itsesi

myyjänä,myyjäneiti??

• vastaaja1

VASTAAN TÄSSÄ REHELLISESTI KYSYMYKSIISI! OLE HYVÄ:
      Oletko ikinä tullut ajatelleeksi millainen asiakas olet? OLEN ASIAKASYSTÄVÄLLINEN ASIAKAS JA MUUTENKIN POSITIIVINEN JA ILOINEN LUONNE.

Kuinka käyttäydyt ostoksilla käydessäsi muita asiakkaita kohtaan? IHAN KUIN MUUSSAKIN ELÄMÄSSÄ. HARVOIN TULEE IHMISTEN KANSSA RIITOJA

Kuinka käyttäydyt myyjää kohtaan? YLEENSÄ MYYJÄT PITÄVÄT ASIAKKAITA ILMANA, TAI SIIS KASSA-MYYJIÄ TARKOITAN. AINA TERVEHDIN ILOISESTI JA YSTÄVÄLLISESTI JA VASTAUKSENKIN KYLLÄ JOSKUS SAAN MUTTA ILOISTA SELLAISTA EN KOSKAAN=(

Lähdetkö kaupasta hyvillä mielin? NYKYÄÄN EN ENÄÄ JAKSA AJATELLA SITÄ KASSA-MYYJÄÄ OVEN SULJETTUANI. JA SEURAAVALLA KERRALLA KYLLÄ VALITSEN SEN TYLSISTÄ KASSA-MYYJISTÄ SEN VÄHEMMÄN TYLSÄN.

Jääkö muut kauppaan lähtösi jälkeen hyvillä mielin? MUUT ASIAKKAAT KYLLÄ MUTTA SILLÄ KASSANEIDILLÄ ON KYLLÄ SUUPIELET IHAN SAMALLA TAVALLA KUN ENNEN KUN PALVELI MINUA!

Niuhottaja?EN OLE, VAAN PÄINVASTOIN. OLEN SE ILOA JA AURINKOA TUOVA IHMNEN JA MIELELLÄÄN SITÄ JAKAISIN KASSA-MYYJÄLLEKKIN PARILLA SANALLA SIINÄ OSTOSTEN LOMASSA!

Niuhotatko heti sisälle liikkeeseen päästyäsi suureen ääneen sitä, kuinka "järjestystä on taas muutettu ja eihän täältä löydä mitään"? EN MISÄÄN TAPAUKSESSA.

Niuhotatko siitä, kuinka se Joku oli parkkeerannut autonsa/pyöränsä/potkurinsa pihaan juuri sinun tiellesi? EN TIETENKÄÄN JA AINA AJAN AUTONI VAPA EHTOISETI HIUKAN KAUEMMAS =HYÖTYLIIKUNTAA=)

Annatko kaikkien kuulla, että et löydä haluamallesi tuotteelle hintaa hyllyn laidasta, tai se on väärällä kohdalla, tai siinä on jokin virhe. Niuhotatko suureen ääneen sitä, ettet heti kauppaan astuttuasi saa palvelua, eikä myyjä kipitä heti avuksesi? EN

Vai valitatko sitä, että myyjä on heti kyselemässä, kuinka voisi sinua auttaa ja palvella, ilman, että saisit rauhassa itseksesi tuotteita katsella? EN VALITA, EN OLE KOSKAAN VALITTANUT

Oletko ohittelija? EN MISSÄÄN TAPAUKSESSA

Ohittelet ihmisiä kassajonossa? EN! EIKÄ MINUAKAAN OLE KOSKAAN OHITETTU=)

Keksit jonkin kysymyksen, jolla saat myyjän kiinnittämään sinuun huomion ja mahdollisesti lähtemään opastamaan sinua oikean tuotteen luo? TOTTAKAI SEN TEEN JOS MINULLA ON KYSYTTÄVÄÄ. OLENHAN SIIS KAUPASSA OSTOKSILLA ENKÄ VAAN HUVIKSENI=)

Käveletkö sitten se tuote kädessäsi röyhkeästi koko jonon ohi? EN

Seisotko ihan edessä olevan asiakkaan niskan takana? EN EIKÄ KUKAAN KOSKAAN OLE MINUAKAAN HÄIRIKÖINYT

Hönkäiletkö hänen niskaansa? NO EN=)

Kurkit lompakosta näkyviä lasten kuvia ja kommentoit niitä? EN, MUTTA VOISINPA SEN TEHDÄKIN NIIN SAISIN JONOSSA AIKANI KULUMAAN MUKAVASTI JA SAMOIN SE JONKA KUVIA KATSELISIN=)

Lähdet jonosta hakemaan vielä jotain tuotetta ja vaadit kovaan ääneen menettämääsi jonopaikkaa takaisin itsellesi? EN, OSTAN UNOHTAMANI TUOTTEET SITTEN SEURAAVALLA KERRALLA TAIKKA TOISESTA KAUPASTA=)

Huomaatko, kuinka sinua ärsyttää, jos olet juuri kassalla palveltavana ja ostoksiasi maksamassa, kun Joku asiakas tulee ja vie myyjän huomion sinusta itseensä kysymyksillään ja avunpyynnöillään? EI ÄRSYTÄ, ELLEI SITTEN SE MYYJÄ-KASSA OLE SIITÄ TOHELOIMMASTA PÄÄSTÄ. ELIKKÄ JOS EI OSAA VASTATA TOISEN ASIAKKAA KYSYMYKSEEN SAMALLA KUN LATELEE MINUN OSTOKSIANI=)

Ärsyttääkö sinua odotella kassalla, kun myyjä lähtee toista asiakasta palvelemaan?
      EI JOS MYYJÄ OSAA KATSOA MINUA YSTÄVÄLLISESTI SILMIIN JA SANOA ETTÄ MENEE VAIN SEKUNTTI TMS.

Entäpä, jos Joku asiakas on sitten vielä niin röyhkeä, että ohittaa sinut kassalla, saatuaan myyjältä etsimänsä tuotteen? NO JOS MINULLA ON OSTOSKÄRRY TÄYNÄ JA HÄNELLÄ VAIN YKSI OSTOS NIIN ENPÄ VIITSI SIITÄ KIMPAANTUA. EHDIN VARMASTI MAKSAA OSTOKSENI PUOLTA MINUUTTIA MYÖHEMMINKIN.

Oletko pihistelijä? EN YMMÄRTÄNYT

Vingut ja pyytelet muovipussia ilmaiseksi itsellesi sen jälkeen, kun olet myyjältä jo vaihtorahat takaisin saanut tai korttisi on höylätty? ON MUUTEN JOSKUS SATTUTUN NIIN JA OLEN OTTANUT PUSSIN, JONKA OLEN SITTEN HALUNNUT MAKSAA MUTTA SE KASSA-MYYJÄ ON TURPA RULLALLA NARISSU ETTÄ EI TARVI ENÄÄÄ MAKSAA.

Harrastatko sitä useinkin? OLISKOHAN KAKSI KERTAA ELÄMÄNI AIKANA.

Kyselet lisäksi, kuinka on mahdollista, että mainostikkuaskistakin pitää nykyään maksaa? EN KYSELE KOSKA AINA SIITÄ ON PITÄNYT MAKSAA. JA JOS KYSELISIN NIIN LUULENPA ETTÄ MYYJÄN TÄYTYISI OSATA YSTÄVÄLLISESTI VASTATA ETTÄ TIKUT MAKSAVAT JA SEN MAINOKSEN SAA SITTEN KAUPAN PÄÄLLE=)=)=)

Tulet jälkeenpäin vaatimaan selitystä kuitissa näkyviin hintoihin, haukut myyjän petosyrityksestä muiden asiakkaiden kuullen, etkä edes pyydä anteeksi tai pahoittele häiriötä, jos osoittautuu, että kyseessä onkin ihan oma virheesi? SILLOIN KUN OLEN VALITTANUT NIIN EN SYYTTELE KENEN VIRHE, MUTTA HALUAN TIETYSTI ETTÄ ASIA KORJATAAN. HUOLELLISUUTTA!

Tinkaatko alennuksia? EN, MUUTAKO ULKOMAILLA, JOSSA SE KUULUU TYYLIIN=)=)=)

Välillä tinkaaminen voi tuottaakin tuloksia, mutta jos myyjä sanoo sinulle jo kolmatta kertaa, ettei voi myydä tuotetta sinulle euron/kolme euroa tai kymmenen euroa halvemmalla, olisiko jo aika luovuttaa tinkaaminen ja ymmärtää, että jatkamisella tulee vain paha mieli kaikille. Harvemmin myyjät voivat tuotteiden hinnat päättää tai niihin vaikuttaa? KÄYTÄPÄS SITÄ KUULUISAA HUUMORIA ENSI KERRALLA TUOHON ONGELMAAN. EN ANNA SEN ENEMPÄÄ SINULLE OHJEITA. KOETA IHAN SPONTAANISTI!!!

Oletko hengailija? NO JOO JOSKUS KIELTÄMÄTTÄ.

Näet jonossa ollessasi, että kiirettä riittää. Päätät jäädä syömään tai kahvittelemaan. Yrität jututtaa myyjää, kun hän perii muilta ostoksia, tai tekee muille ruokaa. Hän ei välttämättä pysty tai ehdi sinun kanssasi keskustelemaan, joten haukut hänet tympeäksi ja asiakaspalvelutaidottomaksi. Ihmettelet, kuinka kassoille palkataan sellaisia ihmisiä, jotka eivät jutustele asiakkaiden kanssa, tai ole kiinnostuneet asiakkaiden kuulumisista. Miksi olet sitten sitä mieltä, kun myymälässä on hiljaista ja myyjä ehtisi sinun kanssasi keskustelemaan, että hän onkin maanvaiva, kun ei anna sinun istua rauhassa kahvilla, vaan jututtaa ja kyselee kuulumisiasi? EN

Tunnistatko itseäsi aiemmista lauseista? EN

Vai muuttaisiko? MEILLE ASIAKKAILLE EI OLE ASIAKASKOULUA! MUTTA SINULLE SUOSITTELISIN AIVAN TOISTA AMMATTIA, SILLÄ LUULEN ETTÄ MIKÄÄN KAUPALLINEN KOULUTUS EI SOVI SINULLE, EIKÄ MIKÄÄN JOSSA JOUDUT OLEMAAN IHMISTEN KANSSA!
      SINULLE YKSI KYSYMYS? OLETKO TYÖAIKASI ULKOPUOLELLA YHTÄ AHDISTUNUT?

• oli kaikessa

loistossaan ylitse muiden, kiitokset sinulle joka et turhia marise, luulen kuitenkin ettet ole alkuperä torniolainen

• aloittajalle:

Luin tämän ketjun läpi ja ihmettelen miten moni on saanut aloitusviestistä valittavan kuvan. Eihän aloittaja valittanut vaan avasi näkökulmaa siihen, millaista asiakaspalvelijan työ oikeasti on. Taitaapa olla niin kuin ketjussa useamman kerran todettiin: se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa ja ärsyyntyneet tunnistivat omat piirteensä jostain luettelosi kohdasta.

Itse myyntiä opiskelleena ja myyjänä toimineena (en ole koskaan ollut kassaneiti) tiedän, että nuo mainitsemasi asiat kuuluvat olennaisesti myyjän työhön. Ja kun on asianmukaisesti koulutettu myyjä, hän osaa suhtautua näihin "minä-minä-minä" asiakkaisiinkin luontevasti ja ammattitaidolla. Ja kun ajattelen asiaa siltä kantilta kun olen itse ollut asiakkaana kassajonossa, tunnistan kyllä tälläiset asiakkaat ja toivon sydämestäni, etten itse koskaan sortuisi olemaan samanlainen.

Ja oman kassani/myyjäni/kauppani valitsen sen perusteella, millaista palvelua olen saanut. En odota välttämättä hymyä, mutta ystävällistä ja asiallista kohtelua kuitenkin. Ymmärrän myös että myyjälläkin voi olla huono päivänsä, mutta senkin voi hoitaa taidolla, jos haluaa. Lisäksi yritän keksiä myyjälle muutaman erilaisemman sanan sanottavaksi kuin hei/päivää/terve-kiitos-olehyvä-näkemiin -litanian, koska sen myyjä kuulee päivän mittaan liian monta kertaa. Myöskään en toivota myyjälle hyvää joulua/pääsiäistä jne. ellei hän itse sano niin ensin. Kokemuksesta tiedän miten ärsyttävää se on kuulla sata kertaa päivässä...

Ja lopuksi sanoisin näin: Onneksi olemme kaikki erilaisia ja joukkoomme mahtuu myös niitä "minä-minä-minä" -tyyppejä luomaan haasteita elämälle, muutoin tämä pallolla tallaaminen olisi tappotylsää. Eikö vain?

• nauruaaaa ja hymyyäääää

kirjoituksesi oli hiukan hukassa?!?!?
        et toivota hyvää joulua, koska myyjä kuulee sen muiltakin???? ajatteletko todolla niin. laitatko tutuille joulukorttia vai ajatteletko että saavat niitä muutenkin niin paljon?????
        kyllä mielestäni kassa tätin on oltava omaitsensä siinä kassalla ja tervehdittävä ihan niin kuin siviilissäkin. samoin se hymy on niin luonnollinen asia elämänmyönteisille ihmisille että sitäkään on turha pidätellä!!!
        onneksi me asiakkaat olemme kaikki erilaisia. ja toivon että myyjät saavat joskus tehokkaan myyjäkoulutuksen joka opettaa näille venäjän asiakaspalvelu tyylin omaaville tätä suomen ja yleensäki euroopan palvelutyyliä

• kylvain

En nyt niinkään mikään nuista. Olen kasvissyöjä, ja kismittää se kun ei saa edes ruokaa kaupasta, silloin voin vähän niuhahtaa, kun RUOKAKAUPASTA ei löydy edes RUOKAA.

• mutta en niuhota

olen lihan syöjä ja samaa voin sanoa minä!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      246
      4041
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      127
      2333
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2006
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1481
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      950
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      128
      949
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      939
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      331
      860
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      857
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      780
    Aihe