Kokemuksia? Mikä merkki paras? Kuka asentajaksi?
KERTOKAA! Kiitos!
ajatellut hankkia
ILMALÄMPÖPUMPUISTA KEMI-TORNIOSSA
11
1752
Vastaukset
- syksyllä ostanut
Selvitin syksyllä tilannetta ja ostin Kemin K-raudasta. Siellä on useita merkkejä, ainakin silloin halvin hinta Panasonicille ja asennuksen sai tilata samalla vaikka asennuksen teki eri firma. Aloita sieltä.
- ajatellut laittaa
Siis mikä malli ja paljonko maksoi laite ja asennus?
- ilppi
ajatellut laittaa kirjoitti:
Siis mikä malli ja paljonko maksoi laite ja asennus?
Fujitsu (arctic mallit), Toshiba daiseikai, Mitsubishi, Sanyo ja IVT (ruotsalainen). Panasonic ei ole enää viime aikoina pärjännyt vertailuissa. Katso itse kaupat/toimittajat alueella noiden merkkien Suomalaisilta kotisivuilta.
Ja itse ei kannata asentaa, ellei ole kylmäasennuslupia - vakuutuksesta ei saa senttiäkään, kun ilmenee mokia (esim. tiivistyy vettä seinänväliin tai hajoaa koko masiina tms.).
Hinnasta sen verran, että tällä hetkellä kunnollisia malleja ei ole myynnissä alle 1200 euron, mutta jo 1500 eurolla saa kohtalaisen mallin asennettuna. Fujitsuille saa 5 vuoden takuun, ja niiden hinta ei ole pahimmasta päästä. IVT on kalleimmasta päästä, mutta se on aika hyvä, ja niillekin saa 5 vuoden takuun. Toshiban daiseikai on myös ihan ok, jos sen saa tingittyä halvemmaksi. Siinä tosin on vain 2v. takuu.
Ja käytä kotona niitä asiantuntijoita useammasta myyjäfirmasta. Kysele niiden mielipidettä masiinan tehoista ja sijoituspaikasta juuri teillä. Ja tee sitten vasta rauhassa oma ratkaisusi. Älä hoppuile.
Ja lopulliseen hintaan vaikuttaa myös se työn hinnan osuus - siitähän saa 60% pois kotitalousvähennyksenä. Kysy siitäkin niiltä asiantuntijoilta (ja yritä hissata sitä työn osuutta kokonaishinnassa ylöspäin - se onnistuu, kokemusta on).
- Kokemuksia!
Tuossa nimimerkki ilppe jo luetteli noita hyviä merkkejä, joten en puutu tähän merkkiasiaan sen enempää. Japanilainen merkki on meilläkin, ja asennuksen suoritti ammattilainen kyseisestä merkkiliikkeestä. Hintaa tuli hieman yli 1,5 tuhatta euroa.
Laite asennettiin meille kesällä, joten saatiin nauttia sen myötä "hiettömistä" hellekauden öistä. Minä hieman epäilin alkuunsa sen lämmityskykyä, mutta olen yllättynyt todella positiivisesti, varsinkin nyt kun on ollut näin leuto syksy. Lisäksi myös ilmanlaatu on parantunut huomattavasti ja pölyjen määrä on vähentynyt, niin että kerran viikossa kun siivoaa, niin eipä pölyjä pääse kertymään.
Siitä, minkä verran kyseinen laite säästää meidän lämmityskuluja, en vielä tiedä, koska meillä on öljylämmitys. Mutta sähkön kulutus ei kuitenkaan ole noussut, vaan laahataan hieman arvion alapuolella.- Porisi aamulla
Remonttireiskassa oli porinaa ilmalämpöpumpuísta.
Käväseppä kattomassa jos sieltä löytyy tietoa. Oli tehty vertailuja !
- mc aatu
onkohan sulla talossasi ensinnäkin mikä lämmitysmuoto? sitten kuinka paljon on neliöitä? ja mihinköhän tarvitset sitä pumppua? et ainakaan energiaa säästä pumpun hintaan verrattuna jos asut omakotitalossa sillä silloin tarvitset ainakin kaksi pumppua taloosi. jos haluat pelkästään ilmasointia niin laita pelkästään ilmastointi. lue LÄMMÖLLÄ lehti tältä syksyltä niin säästät kuluissa ja tiedät enemmän.
- Kokemuksia!!
Asumme vanhalla omakotialueella, jossa naapurit lämmittävät pääasiassa puilla (jopa kesällä) ja lisäksi vielä savustavat kesäisin, mitä milloinkin. Savua on ulkona joskus niin sankasti, että silmiä kirvelee.
- Todellinen tietäjä
Sulle menee vissiin mikä tahansa höpötys läpi ilman kritiikkiä. Lämmöllä-lehden julkaisija on Öljyalan Palvelukeskus Oy eli suurinpiirtein lämpöpumpun vihollinen nro 1. TODELLA uskottavaa tietoa! HAHAHA!
- alkuperäinen kirjoittaja
170 neliötä kahdessa kerroksessa. Käyttänyt asiantuntijaa paikalla, kannattaa asentaa ja molempiin kerroksiin. Tämä asiantuntija ei siis ole se joka laitteet asentaa. :)
kiitos - rennee
Todellinen tietäjä kirjoitti:
Sulle menee vissiin mikä tahansa höpötys läpi ilman kritiikkiä. Lämmöllä-lehden julkaisija on Öljyalan Palvelukeskus Oy eli suurinpiirtein lämpöpumpun vihollinen nro 1. TODELLA uskottavaa tietoa! HAHAHA!
no mun mielestä VTT on aika puolueeton firma.
- pumppu
rennee kirjoitti:
no mun mielestä VTT on aika puolueeton firma.
no jos tolla tavalla saadaan tuotettua lämpöä niin miksi käyttää mitään sähköä tai öljyä? pumppaatko ihte pumppus pyöräpumpulla torvi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7202670Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3442308Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä262112Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o252009Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581698Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121232Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181229- 551080
- 631055
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?31032