Helpoin/nopein uintitekniikka 200m

niilo nimetön

Auttakaa ammattilaiset!
Haen Uttiin laskuvarjojääkäriksi ja pääsykokeissa on 200m uinti (luultavasti vapaa tyyli) ja uinti on testeissä ehkäpä heikoin osa-alueeni. Elikkäs mikäs uintitekniikka ois helppo oppia kunnolla ja jolla pääsis ton 200m nopeesti. Täydet pisteet saa jos ui alle 3,15 min. Jaksan kyllä uida pitkiäkin matkoja, mutta toi tekniikka vähän on takkuillu...

9

18674

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ripa

Ensiksi tulee tietenkin mieleen, että paljonko sinulla on aikaa hioa uintiasi ennen noita testejä?
      Jos sinulla on parikin kuukautta aikaa ja fysiikkasi on kohtalaisella tasolla, niin tuon 3.15 ajan alittaminen ei ole kuin omasta viitseliäisyydestäsi kiinni. Tuo aika on sen verta löysä, että se ei mittaa niinkään fyysistä kuntoasi, kuin uintitekniikkaasi.

Siis nyt ei muuta, kuin opettelemaan vaparin ( kroolin ) tekniikkaa kokonaisvaltaisesti ja mitä useammin, niin sen parempi. En rupea tässä käymään läpi kroolin teknisiä hienouksia, vaan suosittelen, että otat yhteyttä paikkakuntasi uimahalliin ja tiedustelet sieltä opettajaa itsellesi.

• Tai_ga

Mun neuvo olisi kokeilla kaikkia ja alkaa treenaamaan sitä mikä tuntuu omimmalle.

Mulle tuo vapari ainakin on vaikein!:)

Rintauintia suosittelisin. Suht helppo oppia oikea tekniikka ja potkuja treenaamalla saat kyllä vauhtiakin. Siis jos vaparin opettelu tuntuu vaikealle :)

Ei kai selkäuintikaan paha, mutta siinä voi tulla ongelmia käännösten kanssa. Eli ei varmaankaan sovellu tähän opetteluun nyt.

• lifeguard72

ihan ensimmäisenä pitäisi tietää lähtötasosi.

Vapari ei kaikille välttämättä se nopein ole.

Miten usein uit ja koska viimeksi uinnut ja mitä eri uintimuotoja osaat?

Jos lähtötaso 0 niin 3,15min kanssa tulee iso urakka ja on vain yksi osa koko pääsykoetta.

• Vaparia vaan
        lifeguard72 kirjoitti:

ihan ensimmäisenä pitäisi tietää lähtötasosi.

Vapari ei kaikille välttämättä se nopein ole.

Miten usein uit ja koska viimeksi uinnut ja mitä eri uintimuotoja osaat?

Jos lähtötaso 0 niin 3,15min kanssa tulee iso urakka ja on vain yksi osa koko pääsykoetta.

Vaparia vaan ei nää amatöörit osaa edes perusteita! vai osaavatko?

t:uimari

• niilo nimetön

Kiitti neuvoista!

Olin eilen hallilla testaamassa tän hetkistä uintia. Kyllä ihan ok sujui, eli osaan kroolin ja selän ainakin karkeasti, rintauinnissa oli vähän ongelmia.

Kroolia jaksoin sen 50m ihan kiitettävään aikaan, mutta vauhdin pitäminen seuraavat 150m, oli tuskaa. Uintitekniikkani kuluttaa varmaan liikaa voimia (räpiköintiä) vielä tässä vaihessa. Pitäis tekniikka hioa sulavaksi, kun muuten fyysinenkunto on kerran ihan kohdallaan.

Pääsykokeet on varmaan joskus helmikuussa, eli on tässä vähän aikaa. Pääsykokeissa ei vissiin uimalaseja saa käyttää ja se tuotti eilen vähän ongelmia. Meinasin välillä vähän törmäillä vastaantuleviin mummoihin. :D

Luin vähän lisää infoa:
      UINTI

Suoritus:
      # lähtö altaan reunalta
      # rinta- tai vapaauintia (selkäuinti kielletty) 200 metriä
      # käytettävä uimahousuja (ei shortseja)
      # uimalasien käyttö kielletty

Uinti 200 m
      pisteporrastus 1p/45 sek
      max 3 p = alle 3,15 min   
      hylätty = yli 4,30 min
      2 p = 4 min

Ajattelin tavoitteeksi laittaa ton 2 pistettä uinnista. Voi kuulostaa helpolta teille, mutta pitää ottaa huomioon, että samana päivänä suoritetaan kaikki muutkin testit joita on paljon...

• Tai_ga

Hmmm... (lifeguard72 ja kumppanit osaa varmaan antaa parempia neuvoja), mutta kommentoinhan jotain, koska on vielä tuoreessa muistissa tuo tekniikkojen opettelu ja nopeuden hakeminen myös. Vielä vuosi sitten en nimittäin uinut lujaa, enkä mitään tekniikkaa hyvin.

Olen enemmänkin sprintteri kuin matkauimari ja tuo 3.15 sujuisi nyt multa ihan hyvin, mutta tässä on treeniä takana lähes vuosi 1-6krt/vko.

Mun neuvo on treenata max 3krt viikossa uintia ja sulle varmaan tuo vapari sitten on parempi, mutta voithan vaihteluksi mennä rintauintiakin (tosin tuo rinuli voi olla aika hidasta, jos potkut ei kunnossa). En enempää uintitreeniä laittais, koska olen ainakin itte huomannut, että tekniikka kehittyy alussa paremmin un ei joka päivä hiillosta itseään. Tai näin ainakin mulla.

Opettele myös käännökset, jotka säästävät uintiaikaa (katsele vaikka kisoja telkasta ja ota mallia:)) ja pitkällä liulla säästät siis sekä aikaa että voimia. Vapaauintiin voit ihan hyvin volttikäännöksen sijaan tehdä rintauintikäännöksen, jos mitään virallisia määräyksiä kerran asiasta ei ole. Pelkkiä käsivetoja voit harjoitella pullareiden ja potkuja kellukkeen kanssa. Niistä treeneistä on hyötyä, trust me! :)

Ja kyllä mä treenaisin ne lasit päässä, jotta uinti tulisi sujuvaksi ja voisit keskittyä oleelliseen. Kun uinti kehittyy heitä sitten lasit reunaan... Ja pois mummojen keskeltä harjoittelemasta :)

Uimaliiton sivuilta löydät tekniikkavinkkejä, sekä netistä löytyy videoklippejä yms hubaa, jos googlaa vähän.

• lifeguard72
        Tai_ga kirjoitti:

Hmmm... (lifeguard72 ja kumppanit osaa varmaan antaa parempia neuvoja), mutta kommentoinhan jotain, koska on vielä tuoreessa muistissa tuo tekniikkojen opettelu ja nopeuden hakeminen myös. Vielä vuosi sitten en nimittäin uinut lujaa, enkä mitään tekniikkaa hyvin.

Olen enemmänkin sprintteri kuin matkauimari ja tuo 3.15 sujuisi nyt multa ihan hyvin, mutta tässä on treeniä takana lähes vuosi 1-6krt/vko.

Mun neuvo on treenata max 3krt viikossa uintia ja sulle varmaan tuo vapari sitten on parempi, mutta voithan vaihteluksi mennä rintauintiakin (tosin tuo rinuli voi olla aika hidasta, jos potkut ei kunnossa). En enempää uintitreeniä laittais, koska olen ainakin itte huomannut, että tekniikka kehittyy alussa paremmin un ei joka päivä hiillosta itseään. Tai näin ainakin mulla.

Opettele myös käännökset, jotka säästävät uintiaikaa (katsele vaikka kisoja telkasta ja ota mallia:)) ja pitkällä liulla säästät siis sekä aikaa että voimia. Vapaauintiin voit ihan hyvin volttikäännöksen sijaan tehdä rintauintikäännöksen, jos mitään virallisia määräyksiä kerran asiasta ei ole. Pelkkiä käsivetoja voit harjoitella pullareiden ja potkuja kellukkeen kanssa. Niistä treeneistä on hyötyä, trust me! :)

Ja kyllä mä treenaisin ne lasit päässä, jotta uinti tulisi sujuvaksi ja voisit keskittyä oleelliseen. Kun uinti kehittyy heitä sitten lasit reunaan... Ja pois mummojen keskeltä harjoittelemasta :)

Uimaliiton sivuilta löydät tekniikkavinkkejä, sekä netistä löytyy videoklippejä yms hubaa, jos googlaa vähän.

Vauhdinjako.
        Eli 50m menee mutta sitten tekniikka hajoaa.

Potkut kuntoon ja käytä räppänöitä koska potkut tekniikassa kaiken a ja o.

Toinen asia mitä vapariin liittyy on ns keskipiste eli käsienleikkauspiste.

Nenäsi on tämä leikkauspiste.

Eli nyt rauhassa keskityt tekniikan hiomiseen ja treeniä ja treeniä.

Ihan lähtökohtaisesti kelausta, potkuja laudan kanssa ja käsiveto treenejä.

200m tuntuu lyhyeltä mutta jos vetäset ensimmäisen 50m jälkeen hapoille niin kestävyyttä tarvitaan ja ainoa tapa on rauhallinen kelaus.

Jos tyyli on vapaa eli saa vaihtaa uintimuotoa kesken niin ihan jo mielenkiinnosta kokeile seljeriä ja vaparia sekoittaen

Muista, että katse kattoon ja katse pysyy siellä ja ota kiintopiste ettet päädyssä paimauttele päätäsi kaakeleihin.

• lifeguard72
        lifeguard72 kirjoitti:

Vauhdinjako.
        Eli 50m menee mutta sitten tekniikka hajoaa.

Potkut kuntoon ja käytä räppänöitä koska potkut tekniikassa kaiken a ja o.

Toinen asia mitä vapariin liittyy on ns keskipiste eli käsienleikkauspiste.

Nenäsi on tämä leikkauspiste.

Eli nyt rauhassa keskityt tekniikan hiomiseen ja treeniä ja treeniä.

Ihan lähtökohtaisesti kelausta, potkuja laudan kanssa ja käsiveto treenejä.

200m tuntuu lyhyeltä mutta jos vetäset ensimmäisen 50m jälkeen hapoille niin kestävyyttä tarvitaan ja ainoa tapa on rauhallinen kelaus.

Jos tyyli on vapaa eli saa vaihtaa uintimuotoa kesken niin ihan jo mielenkiinnosta kokeile seljeriä ja vaparia sekoittaen

Muista, että katse kattoon ja katse pysyy siellä ja ota kiintopiste ettet päädyssä paimauttele päätäsi kaakeleihin.

eöi selkäuinti ja lasien käyttö kielletty.

Yksi helppo tapa miten saa selville missä kätesi leikkaavaat on ns pelastusuinti.

Pää vedenpinnan yläpuolella ja katse eteenpäin ja tarkkaan seuraa missä kohtaa kätesi leikkavaat vedenpinnan.

Kestävyyttä tarvitset nyt ja malttia.

Ei hosumalla vaan rauhassa edeten.

• JiiPee22

Rintauinti tuntuu olevan aika luonnollinen uinti tapa ihmiselle joten se saattaisi olla yksi vaihtoehto. Vapari on tietty kanssa yksi ja olen sitä mieltä kanssa että kelaat jompaa kumpaa tyyliä päästä päähän niin kauan kuin jaksat niin siitä se lutviutuu. Tuskin kannattaa ruveta mitään käännösharjoituksia vetämään, ajan haaskausta kun ei tuo nyt mikään kisa ole.

Ja toisekseen käytä vaan siellä hallissa niitä laseja niin säästyy ihmisiä kun ei siellä testissä ole varmaan mitään ruhkaa. Pidät sitten vaikka päätä pinnalla tai jos kestät niin silmät auki veden alla, eihän siitä tule kuin punaset silmät.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      234
      3992
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2307
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1461
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      929
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      920
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      847
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      756
    Aihe