Mistähän Pääkaupunkiseudulta tai ylipäätään Etelä-Suomesta löytäisi ravintolan, joka olisi avoinna myös Jouluaattona ja josta saisi jouluruokaa?
Jouluaattona jouluruokaa
16
1248
Vastaukset
- Larry The Chef
Oletkos ajatellut että joskus ravintolaväelläkin on oikeus olla juhlapyhänä perheensä kanssa rauhassa.
Joulu ja juhannus onat olleet ne ainoat pyhät ja nykyään jo vaaditaan jussiakin oltavan auki.
ETTÄ HANKI ITSELLESI EINEKSET JA MIKRO JOS MUUTEN RUOKAA ETEESI SAA JA ANNA EDES YKSI PYHÄ MEILLEKKIN VAPAAKSI S..TANAN UUSAVUTON.- Nälkäinen joulunakin
Aivan varmasti annan vapaata kaikille niin haluaville, mutta yhtä lailla olen varma, että moni myös ravintola-alan työntekijä tekisi töitä niillä lisillä joita jouluna saisi jos vaan olisi paikka, jossa töitä voisi tehdä.
Kaikki eivät voi erilaisista syistä johtuen viettää joulua sukulaisillaan tai edes muuten. Jouluruoka sopisi kuitenkin monille silti jouluaaton vatsan täytteeksi, jotta edes siten saisi vähän joulumieltä ammennettua. - Larry The Chef
Nälkäinen joulunakin kirjoitti:
Aivan varmasti annan vapaata kaikille niin haluaville, mutta yhtä lailla olen varma, että moni myös ravintola-alan työntekijä tekisi töitä niillä lisillä joita jouluna saisi jos vaan olisi paikka, jossa töitä voisi tehdä.
Kaikki eivät voi erilaisista syistä johtuen viettää joulua sukulaisillaan tai edes muuten. Jouluruoka sopisi kuitenkin monille silti jouluaaton vatsan täytteeksi, jotta edes siten saisi vähän joulumieltä ammennettua.Paljonko luulet ravintola-alalla maksettavan lisiä?
Jouluaattona korvaus on 50% klo 15 jälkeen.
kun siihen lisää sen factan että aattona on tultava taksilla töistä kotiin ei palkasta juuri jää käteen.
Että sillee. - tarjoilija395
Larry The Chef kirjoitti:
Paljonko luulet ravintola-alalla maksettavan lisiä?
Jouluaattona korvaus on 50% klo 15 jälkeen.
kun siihen lisää sen factan että aattona on tultava taksilla töistä kotiin ei palkasta juuri jää käteen.
Että sillee.Niitä jouluksi töihin haluavia on varmasti, joo. Jokaisessa raflassa ehkä yksi tai kaksi. Mutta kun niitä pitäisi olla ainakin 4-5, jotta raflan voisi pitää auki! Ei sitä yksi tai kaksi ihmistä pyöritä koko joulua. Joten joulun aukiolo tarkoittaisi sitä, että töihin olisi pakko suostua myös joidenkin sellaisten jotka eivät halua.
Ai että opiskelijat jouluksi töihin, niinkö? Sitähän moni ehdottaa patenttiratkaisuna näihin kaikkiin pyhien aukiolo-ongelmiin niin kaupan kuin ravintolankin osalta. Mutta on se perhe niillä opiskelijoillakin, ja usein se on vielä toisella puolella Suomea. Jos opiskelijatyttö istuu aattona Helsingissä kaupan kassalla klo 13 asti, niin millä hän ehtii aattoillaksi kotiin vanhempiensa luo jonnekin kainuuseen?
Tämä teema laajeni nyt vähän alkuperäistä laajemmalle, mutta itseäni henk.koht. ottaa ihan tosissaan päähän tämä 'asiakkaita pitää palvella 24/7 vuoden jokaisena päivänä' -mentaliteetti. Miten sitä ennen pärjättiin -siis vielä 90-luvullakin- kun yksikään kauppa ei ollut aattona auki? Ja ihan todella, onko sinne ravintolaan pakko päästä myös jouluna? Jouluruokia saa valmiina kaupasta, jonkinlainen uuni lienee kämpässä kuin kämpässä jne, joten jouluruokaa saa varmasti jokainen sitä haluava.
Ihmisten yksinäisyysongelma ja siitä johtuvat joulunviettomurheet ovat sitten asia erikseen, mutta sille ei yhteiskunta / ravintoloitsija / tarjoilija mahda pohjimmiltaan yhtään mitään. Asiakaspalvelija on siinä roolissaan vain työvuoronsa aikana, asiakaspalvelijuus ei kata ihmisen koko elämää, vapaa-aikaa ja sitä että hänen pitäisi työnsä ja työroolinsa nimissä suostua elämään asiakasta varten myös joulut, juhannukset ja muut juhlapyhät. - oikein vaivaa?
tarjoilija395 kirjoitti:
Niitä jouluksi töihin haluavia on varmasti, joo. Jokaisessa raflassa ehkä yksi tai kaksi. Mutta kun niitä pitäisi olla ainakin 4-5, jotta raflan voisi pitää auki! Ei sitä yksi tai kaksi ihmistä pyöritä koko joulua. Joten joulun aukiolo tarkoittaisi sitä, että töihin olisi pakko suostua myös joidenkin sellaisten jotka eivät halua.
Ai että opiskelijat jouluksi töihin, niinkö? Sitähän moni ehdottaa patenttiratkaisuna näihin kaikkiin pyhien aukiolo-ongelmiin niin kaupan kuin ravintolankin osalta. Mutta on se perhe niillä opiskelijoillakin, ja usein se on vielä toisella puolella Suomea. Jos opiskelijatyttö istuu aattona Helsingissä kaupan kassalla klo 13 asti, niin millä hän ehtii aattoillaksi kotiin vanhempiensa luo jonnekin kainuuseen?
Tämä teema laajeni nyt vähän alkuperäistä laajemmalle, mutta itseäni henk.koht. ottaa ihan tosissaan päähän tämä 'asiakkaita pitää palvella 24/7 vuoden jokaisena päivänä' -mentaliteetti. Miten sitä ennen pärjättiin -siis vielä 90-luvullakin- kun yksikään kauppa ei ollut aattona auki? Ja ihan todella, onko sinne ravintolaan pakko päästä myös jouluna? Jouluruokia saa valmiina kaupasta, jonkinlainen uuni lienee kämpässä kuin kämpässä jne, joten jouluruokaa saa varmasti jokainen sitä haluava.
Ihmisten yksinäisyysongelma ja siitä johtuvat joulunviettomurheet ovat sitten asia erikseen, mutta sille ei yhteiskunta / ravintoloitsija / tarjoilija mahda pohjimmiltaan yhtään mitään. Asiakaspalvelija on siinä roolissaan vain työvuoronsa aikana, asiakaspalvelijuus ei kata ihmisen koko elämää, vapaa-aikaa ja sitä että hänen pitäisi työnsä ja työroolinsa nimissä suostua elämään asiakasta varten myös joulut, juhannukset ja muut juhlapyhät.Täällä joku tiedusteli jouluna mahdollisesti avoimena olevasta ravintolasta ja siitäkö täytyy ottaa henkilökohtaisesti herne nenään? Mikä teitä kahta oikein vaivaa? Olisitte iloisia, että ravintoloiden palveluille on kysyntää. Eipä ainakaan tunnu teillä kahdella olevan joulumieltä nimeksikään, kun heti olette kärkkäinä riitaa haastamaan.
- Tupuna 52
oikein vaivaa? kirjoitti:
Täällä joku tiedusteli jouluna mahdollisesti avoimena olevasta ravintolasta ja siitäkö täytyy ottaa henkilökohtaisesti herne nenään? Mikä teitä kahta oikein vaivaa? Olisitte iloisia, että ravintoloiden palveluille on kysyntää. Eipä ainakaan tunnu teillä kahdella olevan joulumieltä nimeksikään, kun heti olette kärkkäinä riitaa haastamaan.
Hyvä niin jos jostakin löytyy avoinna oleva "joulun tuova ravintola".. sillä onhan heitäkin, joilla ei ole perhettä, ystäviä... elämä heittelee meitä miten sattuu...Minulla on tosin perhe (mies lapset 18 ja 21 (vanhempi vaikeasti kehitysvammainen)..nautimme yhdessä olosta, jota muistan muistuttaa "isännälle" kaiken aikaa ensi jouluna voimme jo olla kuin kaksi vanhaa varista...Olimme tänään Juhon kanssa työkeskuksen "joulupolulla", vopisipa olla monelle tutustumisen arvoinen paikka tuo kehitysvammaisten toimintakeskus.......aina kun valitetaan ja voivotellaan, mutta ilon voi tuoda todella vähäinenkin teko,,... (kirjoitan IHKA EKAA KERTA "tämmöiselle" palstalle... Hyvää Joulua ja onnea vuodella 2007. Toivoopi tupuna vm 52
- tarjoilija395
Täällä joku tiedusteli jouluna mahdollisesti avoimena olevasta ravintolasta ja siitäkö täytyy ottaa henkilökohtaisesti herne nenään? Mikä teitä kahta oikein vaivaa? Olisitte iloisia, että ravintoloiden palveluille on kysyntää. Eipä ainakaan tunnu teillä kahdella olevan joulumieltä nimeksikään, kun heti olette kärkkäinä riitaa haastamaan.
Ymmärrän ihmetyksesi, jos et itse ole ollut kaupan tai ravintolapalveluiden alalla töissä ja tappelemassa siitä, millaiset jouluvapaat on mahdollista saada. Jos itse saat ilman muuta viettää joulun valitsemassasi seurassa valitsemillasi aikatauluilla, niin hyvä. Itse puhun nuoren mutta perhekeskeisen, vanhemmistaan ja muusta suvustaan kaukana asuvan ravintolatyöntekijän äänellä. Myös avomieheni on ravintola-alalla, joten yhteisen vapaa-ajan löytäminen on vaikeaa normaalistikin, saati sitten jouluna. Viettäisin mielelläni kiireettömän joulun läheisteni seurassa, mutta mahdollisuus siihen ei ole itsestäänselvyys eikä omassa päätösvallassani. Suo anteeksi että minua kiukuttaa... Tiedän, ettei kukaan ole alalle pakottanut, mutta siltikin. Varmasti jokainen löytää omasta työstään epäkohtia jotka saavat näkemään punaista. Nämä aina oltava auki - asiat ovat tällä alalla eräs epäkohta. Saan itse tänä vuonna ihan inhimillisen jouluvapaan, mutta kaikki kollegani eivät toiveistaan huolimatta saa. Ärsytykseni on kollektiivista :)
Kai joku ravintola tarjoaa sitä jouluruokaakin aattona, en tosin osaa sanoa mikä. Useimmat auki olevat paikat taitavat keskittyä juomamyyntiin. - itsekään
tarjoilija395 kirjoitti:
Ymmärrän ihmetyksesi, jos et itse ole ollut kaupan tai ravintolapalveluiden alalla töissä ja tappelemassa siitä, millaiset jouluvapaat on mahdollista saada. Jos itse saat ilman muuta viettää joulun valitsemassasi seurassa valitsemillasi aikatauluilla, niin hyvä. Itse puhun nuoren mutta perhekeskeisen, vanhemmistaan ja muusta suvustaan kaukana asuvan ravintolatyöntekijän äänellä. Myös avomieheni on ravintola-alalla, joten yhteisen vapaa-ajan löytäminen on vaikeaa normaalistikin, saati sitten jouluna. Viettäisin mielelläni kiireettömän joulun läheisteni seurassa, mutta mahdollisuus siihen ei ole itsestäänselvyys eikä omassa päätösvallassani. Suo anteeksi että minua kiukuttaa... Tiedän, ettei kukaan ole alalle pakottanut, mutta siltikin. Varmasti jokainen löytää omasta työstään epäkohtia jotka saavat näkemään punaista. Nämä aina oltava auki - asiat ovat tällä alalla eräs epäkohta. Saan itse tänä vuonna ihan inhimillisen jouluvapaan, mutta kaikki kollegani eivät toiveistaan huolimatta saa. Ärsytykseni on kollektiivista :)
Kai joku ravintola tarjoaa sitä jouluruokaakin aattona, en tosin osaa sanoa mikä. Useimmat auki olevat paikat taitavat keskittyä juomamyyntiin.kovin empaattiselta, toisen ihmisen asemaan asettumiseen kykenevältä vaikuta.
Sanot ymmärtäväsi ihmetykseni sinun ja tämän toisen ravintolatyöntekijän reaktiosta, jos en itse ole ravintola-alalla töissä. Minä puolestani ymmärrän sinun reaktiosi tämän keskustelun avaukseen (jonka kirjoittaja minä en siis ole, mutta elämäntilanteeni takia olisin voinut olla) hyvin, jos sinulla on perhe ja ystäviä - kuten ilmeisesti on -, eikä sinun tarvitse viettää jouluasi yksin. Oletko mahtanut tulla ajatelleeksi, etteivät kaikki ole yhtä onnekkaita?
Luulenpa, että useimmat joulunsa yksin (lomaillen) viettävät hetkeäkään empimättä vaihtaisivat pyhäisin työskentelevän perheellisen kanssa rooleja. En sano, että pyhäisin työskentelevien perheellisten pitäisi verrata itseään huono-osaisempiin. Sanon vain, että moni - minä itse mukaan lukien - olisi valmis vaihtamaan rooleja.
En myöskään sano, että pyhäisin työskentelevien pitäisi uhrautua yksinäisten ihmisten takia, enkä sano, etteikö osa yksinäisistä ihmisistä osittain olisi itse syypäitä yksinäisyyteensä. Minusta vain hiukkanen myötätuntoa (tai edes näennäistä ystävällisyyttä) olisi näin joulun alla ihmeesti lämmittänyt sydäntä, vaikka joku olisi toisen mielestä kannanotossaan kuinka väärässä hyvänsä. - tarjoilija395
itsekään kirjoitti:
kovin empaattiselta, toisen ihmisen asemaan asettumiseen kykenevältä vaikuta.
Sanot ymmärtäväsi ihmetykseni sinun ja tämän toisen ravintolatyöntekijän reaktiosta, jos en itse ole ravintola-alalla töissä. Minä puolestani ymmärrän sinun reaktiosi tämän keskustelun avaukseen (jonka kirjoittaja minä en siis ole, mutta elämäntilanteeni takia olisin voinut olla) hyvin, jos sinulla on perhe ja ystäviä - kuten ilmeisesti on -, eikä sinun tarvitse viettää jouluasi yksin. Oletko mahtanut tulla ajatelleeksi, etteivät kaikki ole yhtä onnekkaita?
Luulenpa, että useimmat joulunsa yksin (lomaillen) viettävät hetkeäkään empimättä vaihtaisivat pyhäisin työskentelevän perheellisen kanssa rooleja. En sano, että pyhäisin työskentelevien perheellisten pitäisi verrata itseään huono-osaisempiin. Sanon vain, että moni - minä itse mukaan lukien - olisi valmis vaihtamaan rooleja.
En myöskään sano, että pyhäisin työskentelevien pitäisi uhrautua yksinäisten ihmisten takia, enkä sano, etteikö osa yksinäisistä ihmisistä osittain olisi itse syypäitä yksinäisyyteensä. Minusta vain hiukkanen myötätuntoa (tai edes näennäistä ystävällisyyttä) olisi näin joulun alla ihmeesti lämmittänyt sydäntä, vaikka joku olisi toisen mielestä kannanotossaan kuinka väärässä hyvänsä....ole ollut erityisen epäystävällinenkään. Purnaan sitä, miksi vaaditaan että kaikkien palveluiden tulisi olla käytettävissä vuoden jokaisena päivänä.
Omaan sukuuni kuuluu yksinäisiä, mileneterveysongelmista kärsiviä ihmisiä. Kyllä heitä kovasti yritetään kiskoa muiden pariin juhlapyhinä, tänäkin jouluna olen suostutellut kahta yksinäistä sukulaista liittymään joulunviettoon kanssamme. Kykenen kyllä empatiaan ja myötätuntoon, mutta en täysin käsitä miten minun sitä pitäisi milelestäsi ilmaista? Miten sitä myötätuntoa ja ystävällisyyttä pitäisi osoittaa ja kenelle? Harva lienee niin yksinäinen, ettei halutessaan voisi viettää joulua jonkun sukulaisen tai tuttavan kanssa. Ja ne äärimmmäisen yksinäiset / sosiaalisesti äärimmäisen vetäytyvät / syrjäytyneet taas tuskin lähtevät myöskään sinne ravintolaan. - Larry The Chef
Kun aloitetaan keskustelua töissä olosta niin vedetään sitten muutkin mukaan.
Mitä p..kelettä jotkut atk-ammattilaiset, rakennusmiehet, verovirkailijat, pankkineidit, siivoojat, bussikuskit, konttoristit, metallimiehet yms. tarvitsevat jouluna vapaata! Poistetaan koko vapaa ja kaikki töihin! Minulle sopisi oikein hyvin esim. lainaneuvottelu Joulupäiväksi ja verokeskustelu Tapaniksi. Aattona voisi remonttimies tulla aloittamaan putkirempan.
Palvelua ON saatava 24/7, tämähän tuntuu olevan trendi nykyään. Olkaa valmiita itsekkin hyväksymään työt tai pitäkää mölyt mahassanne.
JA OIKEIN RAUHALLISTA JOULUA KAIKILLE. - taksikuskeja
Larry The Chef kirjoitti:
Kun aloitetaan keskustelua töissä olosta niin vedetään sitten muutkin mukaan.
Mitä p..kelettä jotkut atk-ammattilaiset, rakennusmiehet, verovirkailijat, pankkineidit, siivoojat, bussikuskit, konttoristit, metallimiehet yms. tarvitsevat jouluna vapaata! Poistetaan koko vapaa ja kaikki töihin! Minulle sopisi oikein hyvin esim. lainaneuvottelu Joulupäiväksi ja verokeskustelu Tapaniksi. Aattona voisi remonttimies tulla aloittamaan putkirempan.
Palvelua ON saatava 24/7, tämähän tuntuu olevan trendi nykyään. Olkaa valmiita itsekkin hyväksymään työt tai pitäkää mölyt mahassanne.
JA OIKEIN RAUHALLISTA JOULUA KAIKILLE.työskentelee jouluaattoisinkin, samoin terveydenhoitohenkilökuntaa päivystyksessä. Ravintolatyöntekijöitä ei tietääkseni juuri lainkaan, kuten on käynyt ilmi. Puhut kuitenkin siihen sävyyn kuin ravintolatyöntekijät olisivat kaikkein kaltoin kohdelluin ammattiryhmä. Epäilen vahvasti, että näin olisi.
Muutama vuosi sitten joulunviettopaikkamme naapurissa roihusi muuten tulipalo ja kas kummaa kun palomiehet eivät olleet lomalla. Entä joulupukit? Eikö ole julmaa, että on miehiä, jotka ripustavat lyhtypylväisiin ilmoituksia joulupukki-palveluistaan jouluaatoksi ja niin ollen vapaaehtoisesti, omalla "ammatinvalinnallaan" nimenomaan sitoutuvat työskentelemään jouluaattona..?
Minusta työssä kuin työssä kaiken A ja O on oma ammatinvalinta. Ei kannata hakeutua alalle, jolla ei syystä tai toisesta viihdy. Useiden palvelualojen luonteeseen kuuluu työskentely nimenomaan pyhinä jo siitä syystä, että kyseisen alan tuottamien palveluiden kysyntä luonnostaan on suurinta silloin, kun useimmat muut ihmiset ovat vapaalla. Eikö? Mitä jouluun tulee, on teillä ravintolatyöntekijöillä asiat sitä paitsi paremmalla mallilla kuin monilla muihin ammattiryhmiin kuuluvilla. Viittaan yllä mainitsemiin taksikuskeihin, terveydenhoitohenkilökuntaan ja palomiehiin. - ja sinänsä ymmärrän
tarjoilija395 kirjoitti:
...ole ollut erityisen epäystävällinenkään. Purnaan sitä, miksi vaaditaan että kaikkien palveluiden tulisi olla käytettävissä vuoden jokaisena päivänä.
Omaan sukuuni kuuluu yksinäisiä, mileneterveysongelmista kärsiviä ihmisiä. Kyllä heitä kovasti yritetään kiskoa muiden pariin juhlapyhinä, tänäkin jouluna olen suostutellut kahta yksinäistä sukulaista liittymään joulunviettoon kanssamme. Kykenen kyllä empatiaan ja myötätuntoon, mutta en täysin käsitä miten minun sitä pitäisi milelestäsi ilmaista? Miten sitä myötätuntoa ja ystävällisyyttä pitäisi osoittaa ja kenelle? Harva lienee niin yksinäinen, ettei halutessaan voisi viettää joulua jonkun sukulaisen tai tuttavan kanssa. Ja ne äärimmmäisen yksinäiset / sosiaalisesti äärimmäisen vetäytyvät / syrjäytyneet taas tuskin lähtevät myöskään sinne ravintolaan.hyvin, että asioista on tarvetta ja halua tehdä selkoa niistä tietämättömille maallikoille. Kielteisenä sinun ja Larry The Chefin viesteissä koin juuri sen, että olitte tuntuneet unohtaneenne vastapuolena olevan maallikkoja.
Aniharva nimittäin tulee pyhäaukioloja toivoessaan ylipäätään ajatelleeksi, että samalla "vaatii" palvelualan henkilöstöä luopumaan pyhälomistaan. Tämä maallikkojen osalta tietämättömyyteen ja ajattelemattomuuteen perustuva itsekeskeisyys vaatii asioiden selventämistä ja olen iloinen, että olette tuoneet esille faktatietoa ravintolatyöntekijöiden työoloista. Itse olisin kuitenkin esittänyt asiani hienotunteisemmin jo siitä syystä, että viesti silloin usein menee paremmin perille. Larry The Chefin ensimmäisestä viestistä olisin esimerkiksi jättänyt pois ilmaisun "s..tanan uusavuton" ja sinuna olisin ensimmäisessä viestissäni jo muodon vuoksi ottanut eksplisiittisesti etäisyyttä hänen vihamielisestä asenteestaan. Nyt ikään kuin jäi kuva kuin olisit ollut (joulu?)hengessä mukana. - tarjoilija395
taksikuskeja kirjoitti:
työskentelee jouluaattoisinkin, samoin terveydenhoitohenkilökuntaa päivystyksessä. Ravintolatyöntekijöitä ei tietääkseni juuri lainkaan, kuten on käynyt ilmi. Puhut kuitenkin siihen sävyyn kuin ravintolatyöntekijät olisivat kaikkein kaltoin kohdelluin ammattiryhmä. Epäilen vahvasti, että näin olisi.
Muutama vuosi sitten joulunviettopaikkamme naapurissa roihusi muuten tulipalo ja kas kummaa kun palomiehet eivät olleet lomalla. Entä joulupukit? Eikö ole julmaa, että on miehiä, jotka ripustavat lyhtypylväisiin ilmoituksia joulupukki-palveluistaan jouluaatoksi ja niin ollen vapaaehtoisesti, omalla "ammatinvalinnallaan" nimenomaan sitoutuvat työskentelemään jouluaattona..?
Minusta työssä kuin työssä kaiken A ja O on oma ammatinvalinta. Ei kannata hakeutua alalle, jolla ei syystä tai toisesta viihdy. Useiden palvelualojen luonteeseen kuuluu työskentely nimenomaan pyhinä jo siitä syystä, että kyseisen alan tuottamien palveluiden kysyntä luonnostaan on suurinta silloin, kun useimmat muut ihmiset ovat vapaalla. Eikö? Mitä jouluun tulee, on teillä ravintolatyöntekijöillä asiat sitä paitsi paremmalla mallilla kuin monilla muihin ammattiryhmiin kuuluvilla. Viittaan yllä mainitsemiin taksikuskeihin, terveydenhoitohenkilökuntaan ja palomiehiin.Taksikuseja symppaan ihan täysillä tässä asiassa. Taksipalvelut kuuluvat siihen sarjaan, jotka ovat jokseenkin välttämättömiä myös juhlapyhinä - tai ainakin välttämättömämpiä kuin ravintola- ja kauppapalvelut. Terveydenhoitoon ja turvallisuuteen liittyvissä ammateissa ei myöskään voi pistää ns. lappua luukulle pyhinä - ihmiset sairastuvat, kolaroivat ja sytyttelevät tulipaloja myös jouluna.
Mutta se palvelun välttämättömyyden aste onkin mielestäni ratkaiseva, erottava tekijä. Kukaan ei kuole, jos kauppa tai ravintola on aaton ja joulupäivän kiinni. Noiden muiden palveluiden kohdalla voi olla henki ja terveys kyseessä.
- Jenny
www.ravintolasunn.fi
- Nakki-Kerttu
Ainakin nämä ruokaravintolat ovat auki jouluna:
Kynsilaukka: avoinna vuoden jokaisena päivänä, ma-pe alk.11, la-su alk 13, Viimeinen hetki saapua on klo 23.00, jonka jälkeen voi vielä ruokailla rauhassa.
Savotta: avoinna vuoden jokaisena päivänä, myös jouluna ma-la 12-23, su 17-22
Ravintola Sunn: avoinna vuoden jokaisena päivänä, jouluna 24-26.12. 12-22
Havis: avoinna 24.-26.12. klo 15-23
Vapiano: 12-22, 26.12. klo 12-00
Suurin osa hotellien ravintoloista. - revontuli4
tekeehän se pukkikin aattona duunia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h82768Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062621Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv182317Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.491894Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141463- 321463
- 1771173
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011154En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711005Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81948