tarvitsisin vähän helppiä, kun tuntuu että hoitohevoseni stressaa kanssani, erit. ratsastaesa. Tämä näkyy ärtyisyytenä, levottomana liikehdintänä ja löysänä hätälantana useita kertoja ennen kuin olen saanut edes varusteet niskaan.
Ei pitäisi johtua kovakouraisuudesta, omasta stressistä yms... Olen tuntenut hevosen n. 6 kk.
Hevosen omistaja ei ole huomannut samoja oireita, joten yhteinen johtopäätös on, että minun käytökseni johtaa hevosen stressiin, en vain tiedä miten.
stressaan hevosta
7
1090
Vastaukset
- stressaava hevonen
Sama ongelma täällä. Itse olen hoitanut hoitohevostani nyt n.vuoden. Hoitohevoseni stressaantuu ihmeellisesti aina hoitaessani sitä tai muuten puuhaillessani sen kanssa. Se heittelee päätään, muljauttelee silmiään, hikoaa... Se on aikas kiusallista, sillä tallilla sipistään että olen lyönyt hevosta kun se käyttäytyy niin käsitellessäni sitä. Mutta en todellakaan ole!
Joskus olen katsellut kun hevosen omistaja/toinen hoitaja käsittelee sitä, niin se on kuin toinen hevonen...- Candell
Tosiaan, siinä alkaa jo pikku hiljaa itsekin uskomaan, että on tehnyt jotai TODELLA väärin kun heppa "paskoo alleen" kun huikkaan sille terveiset portilta.
pahin pelkoni tässä on, että omistaja kieltää minua (stressinlähdettä) hoitamasta heppaa.
Kesäksi oltiin jo suunniteltu että menen leirille hoitoheponi kanssa, mutta ne haaveet lienee syytä haudata jos heppa kärsii läsnäolostani suhteettoman paljon. Toivotaan kuitenkin että syy löytyy ja se voidaan purkaa.
- Tätiratsastaja;)
Oletko ajatellut, että voisitko itse olla hermostunut hevosen seurassa.Yleensähän on,että jos hevonen esim.pelkää jotain vaikka traktoreita,jos ratsastaja ei tätä tiedä ,vaan ratsastelee rauhallisena traktorin lähestyessä,niin hevonenkaan ei välttämättä reagoi siihen. Eli tarkoitin sitä että kun tiedät että hevonen tressaa,niin itsekkin tressaat alitajuisesti ja hevonen vaistoaa sen ja kierre on valmis.Vai harrastatko hevosella,jotain vauhdikasta,jossa hevonen kuumuu tai innostuu,se voi yhdistää sinut aina johonkin vauhdikkaaseen tekemiseen(esteisiin,maastolenkkeihin)ja omistajan kanssa on tylsempää,että ei ole syytä innostua.:)Jos näin on,voisi auttaa että puuhailet hevosen kanssa,jos mahdollista joskus,jotain rauhallista ja tylsääkin.Sitäkin voit miettiä,onko hepo juuri sinun seurassasi säikähtänyt jotain,että se ei ydistäisi sinua tähän pelon aiheuttajaan.Tsemppiä hepan kanssa,uskon että löydätte vielä yhteisen rauhallisemman sävelen.:)
- Miimu
Joo mäkin mietin tota samaa kuin tätiratsastaja...elikkä kun sä aattelet sitä että hevonen stressaantuu juuri sun lähellä,stressaat itsekin huomaamattasi.ja hepo aistii taas sen...yritä yhdistää itsesi johonkin miellyttävään tekemiseen :) esimerkiksi käytä aikaa siihen että rapsuttelet hevosta sellaisesta kohdasta josta hepo pitää,voit antaa hevosen syödä samalla vaikka kauraa ym. Kyllä sä onnistut voittamaan hevosen luottamuksen takaisin.Muista vain tehdä ahkerasti töitä sen eteen....ja kärsivällisyys palkitaan ;DD
- rauhallinen ja päättäväinen
käsittele hevosta rauhallisen itsevarmasti, turhia komentelematta mutta selvät rajat vetäen. jos hevonen ei tiedä kumpi johtaja se saattaa stressata sitä (oma heppani stressasi hoitajansa kanssa ja ongelma oli tämä. käsittele karsinassa ja maasta käsin kunnes tilanne rauhottuu. jotkut hevoset myös stressaavat vieraita/voimakkaita/ hevosen mielestä pahoja hajuja, voisit kokeilla vaihtaa saippuaa, jättää hajuveden laittamatta.... tutustu luionnolliseen hevosen käsittelyyn, se saattaa auttaa teitä, yksinkertasilla ja helpoilla jutuilla nopeisiin tuloksiin... :D älä kiirehdi hevosta vaan etene sen tahtia.
- Candell
Omasta mielestäni olen juuri päässyt yli tallistressistä,sillä tunnen hallitsevani hepan rutiinit. Kuitenkin ilmeisesti teen jotain eri tavalla kun hepo näin reagoi. Ensi lauantaina omistaja tulee katsomaan missä minun ja hepon kommunikaatiokatkos piilee. Ole siinä nyt sitten rentona kun toinen silmä kovana katsoo mitä teen ja miten. Olo on kamala jo nyt.
..lähtisin hakemaan ensin apua maastakäsin ennen kuin edes alan ratsastella yms. stressaantuneella hevosella. Ensin hoitsusi pitäisi pystyä rauhoittumaan kanssasi vain olemalla ja sitten voit alkaa vaatia siltä jotain. Elikkäs paljon maastakäsin työskentelyä ja selkeiden rajojen vetämistä. Voit hyvin antaa ristiriitaisia vinkkejä esim. johtajuudesta yms. Oma polleni oli alun alkaen minun ja kaverini yhteinen. Kaverini kuitenkin arasteli hevosta ja siitä oli seurauksena se että myös hevonen arasteli kaveriani, ratsastus oli karmeaa katsottavaa, hevonen säpsyi ja hyökkäili ja kaveri huusi ja itki..:/ Siis lopulta heppa jäi vain minulle.. Silloinkin sama hevonen oli kun kaksi eri hevosta..
Siis hoida ensin asia maastakäsin.
Kuulostaa hyvältä että omistaja tulee katsomaan kuinka pärjäätte. Vaikka se tuntuu inhottavalta, niin kukaan ei varmaan tunne hevosta niin hyvin kuin omistaja, eikä osaa antaa niin hyviä neuvoja missä mättää..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874138Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283067No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351338
- 10919
- 133901
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760