Lapset uhkaavat katkaista välit, jos erotaan

mm-63

Onko kenelläkään kokemuksia tilanteesta, jossa teini-ikäiset ja lapset uhkaavat katkaista kokonaan välit toiseen vanhempaan, jos nämä eroavat? Eropäätös on tehty yhdessä ja siitä on kerrottu lapsille. Avioerohakemuskin on jo tehty ja eka puoli vuotta kohta kulunut umpeen, mutta yhdessä asutaan edelleen. Välitän lapsista tosi paljon,enkä haluaisi menettää yhteyttä heihin? Pelottaa...

14

1833

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitäisi selittää...

asia juurta jaksain! Myös äidillä ja isällä on oikeus onneen ja jos ei se onni yhdessä tule niin silloin täytyy erota eikä lapset voi ajatella tässä vain sitä mitä he tahtovat...
      Kyllä teini-ikäisten pitäisi se jo ymmärtää...

• valitan

meillä teini-ikäinen päätti vanhempien puolesta, että heidän tulee erota. ja niin tehtiin. yhteydet täysin poikki jo kuudetta vuotta. että semmosta, lapsi lellittiin pilalle.

• helvetti.

Ettekö te piruvie osaa kasvattaa tenavianne?!? Lapset määrää aikuisten asioista - jo on helvetti!

• KkU

että sinulla on aika fiksut lapset. Tässä asiassa kannattaisi nyt kuunnella mitä lapsesi sanovat.

Eroaminen ei poista kenenkään ongelmia, elämä ei muutu yhtään sen paremmaksi tai helpommaksi. Lapset saattavat kärsiä erosta hyvinkin paljon, minulla toipuminen vanhempien erosta kesti noin kymmenen vuotta.

Suosittelen tilanteen uudelleen arvioimista. Mieti puolisosi kanssa mitä hyvää näitte toisissanne silloin kun seurustelitte, muistatko vielä ajan jolloin malttamattomasti odotit näkeväsi rakkaasi?

Mihin tuo aika on kadonnut?

Etsikää uudelleen tuo aika, se tunne mikä silloin yhdisti teidät. Viettäkää paljon aikaa yhdessä, puhukaa toisillenne ja sopikaa välillänne olevat erimielisyydet.

Hyvää jatkoa!

• saa määrätä

No just, näkee että et ole sitten itse ollut parisuhteessa ollenkaan, jos välit on tulehtunut tai muuten vaan ei synkkaa, tai yksinkertaisesti rakkaus väliltä kuihtunut, niin luuletkos että se nappiapainamalla tulee takasin, ja lapset ei ole perheen auktoriteettejä, eli suomennettuna lapset ei päätä aikuisten parisuhdeasioista. Nyt lapset voi kiukutella ja koukutella, mutta kyllä ne se vielä ymmärtää. Helppo ulkopuolisen on sanoa, että lämmittäkää suhde uudestaan, kun itse ei ole tunteineen asiassa kiinni.

• KkU
        saa määrätä kirjoitti:

No just, näkee että et ole sitten itse ollut parisuhteessa ollenkaan, jos välit on tulehtunut tai muuten vaan ei synkkaa, tai yksinkertaisesti rakkaus väliltä kuihtunut, niin luuletkos että se nappiapainamalla tulee takasin, ja lapset ei ole perheen auktoriteettejä, eli suomennettuna lapset ei päätä aikuisten parisuhdeasioista. Nyt lapset voi kiukutella ja koukutella, mutta kyllä ne se vielä ymmärtää. Helppo ulkopuolisen on sanoa, että lämmittäkää suhde uudestaan, kun itse ei ole tunteineen asiassa kiinni.

vuodesta 1984 lähtien, yksi eroprosessi lähes loppuun asti käytynä, ollut myös leskenä ja yksinhuoltajana sekä nyttemmin uusperheen osakkaana.

Sanoisin että kokemusta on kertynyt aika monesta asiasta.

Jos välit tulehtuu niin vika on yleensä molemmissa osapuolissa. Rakkauskin kuihtuu jos molemmat eivät sitä hoida. Mitään taikanappia ei ole olemassa, tärkeintä on että molemmat haluavat rakastaa ja olla uskollisia toisilleen.
        Mietipä missä on menty pieleen jos suhde viilenee tai ns. kasvetaan erilleen? Ehkäpä liittoa ei ole osattu hoitaa, ei ole ollut yhteistä aikaa eikä yhteisiä menoja?

• miekkonenII
        KkU kirjoitti:

vuodesta 1984 lähtien, yksi eroprosessi lähes loppuun asti käytynä, ollut myös leskenä ja yksinhuoltajana sekä nyttemmin uusperheen osakkaana.

Sanoisin että kokemusta on kertynyt aika monesta asiasta.

Jos välit tulehtuu niin vika on yleensä molemmissa osapuolissa. Rakkauskin kuihtuu jos molemmat eivät sitä hoida. Mitään taikanappia ei ole olemassa, tärkeintä on että molemmat haluavat rakastaa ja olla uskollisia toisilleen.
        Mietipä missä on menty pieleen jos suhde viilenee tai ns. kasvetaan erilleen? Ehkäpä liittoa ei ole osattu hoitaa, ei ole ollut yhteistä aikaa eikä yhteisiä menoja?

tai sitten ei ole menty pieleen missään. kyllä sitä ihmiset nyt vaan voi kasvaa erilleen, eikä siihen tarvitse etsiä syitä yhteisen ajan puuttesta tai muusta.

ei voi eikä kannata yleistää mitään mikä liittyy parisuhteeseen.

• mm-63

Niin, kyllä minäkin olen sitä mieltä, että lapset eivät voi eivätkä saa päättää vanhempien asioista. Meidän välimme on puhuttu selviksi eikä rakkautta todellakaan enää löydy väliltämme..ja kumpikaan ei ole katoamassa lasten elämästä mihinkään, eli vanhemmuus molempien puolelta säilyy samanlaisena kuin ennenkin.Ehkä vielä parempanakin, kun ei tarvitse "esittää" mitään ja voi olla oma itsensä. Mutta olen aika järkyttynyt lasten tiukasta kannasta...onko se sitten niin, kun minä olen se, joka muutan pois yhteisestä kodistamme (koska vaimoni kanssa näin olemme sopineet), niin lapset tämän vuoksi kohdistavat tunteensa juuri minuun. Välit lasten kanssa ovat aina olleet hyvät, teemme paljon asioita yhdessä ja olen ollut hyvin kotikeskeinen ihminen... Mutta todella; onko kenelläkään (miehellä tai naisella) kokemusta tällaisesta lasten "uhkailusta" ja siitä, mitä sitten oikeasti tapahtui? Ja miten välit on saatu rakennettua uudelleen uudessa tilanteessa?

• tunteitaan,

ja hyvä niin. Älä ota liian vakavasti itseesi karkeitakaan sanomisia, tunteet tasaantuu ja "viha" laantuu hyvinkin äkkiä. Pitkitettyä tilannetta saa sillä että kumpikaan osapuoli ei kehtaa antaa periksi sovinnolle.

• uusivaimo

On kokemusta mieheni lapsista hänen ent. avioliitosta ja omasta esikoisestani.

Kuulema miehen lapset eivät silloin hyväksyneet vanhempiensa eroa, vaikka pelkkää riitaa oli monta vuotta. Miehen vaimo ei halunnut erota, mutta ero tuli kun mies halusi.

Yks lapsi katkas välit isään kokonaan, koska isä lähti vastoin äidin tahtoa. Toinen suostui tapaamaan isää joskus kaupungilla ja kolmas kävi isän luona kuten oli sovittu yhteishuollosta.

Sitten mies ja minä tavattiin ja ajallaan muutettiin yhteen. Miehen ex alkoi kiukutella, ei halunnut että se ainutkaan lapsi on mun kanssa missään tekemisissä. Pari vuotta elettiin eräänlaisessa piinassa kun ex sotki lapsen meillä käyntiä minkä ehti. Tultiin kuitenkin lapsen kanssa loistavasti toimeen. Teki pahaa katsoa kun lapsen meillä ollessa äiti soitteli ja lapsi pahoitti mielensä joka puhelun yhteydessä. Ei ymmärretä mikä idea siinä oli äidin puolelta. Esikoiseni asui jo siinä vaiheessa isänsä kanssa ulkomailla.

Nykyään tilanne on se, että ensin välit katkaissut pitää isäänsä eniten yhteyttä ja on käynyt meilläkin pari kertaa. Hänellä alkaa jo ikää olla sen verran, että ilmeiseti osaa ajatella asioita itsekin. Hän kiinnostui tilanteesta kuultuaan jostain sukulaisilta ilmeisesti, että odotan lasta.
        Yksi tapailee edelleen isää satunnaisesti kaupungilla (on lojaali äidilleen), ja kolmas ei enää juurikaan edes soittele isälle ellei halua rahaa. Sanoi lopulta isälleen, että koska asuu äidin kanssa ei jaksa asiasta riitaa.

Mies on sitä mieltä että lapset antaa kyllä jossain vaiheessa periksi. Nähtäväksi jää.

Mielestäni lapsille pitää selvittää lasten kehitystasosta riippuen erittäin tarkkaan ja rehellisesti mistä avioerossa on kyse. Jos lapsille jää epävarma tai turvaton olo he reagoivat jotenkin. Kiukuttelu, uhkailu, kiristys ovat hyviä keinoja. Vanhempien pitää tukea lapsia omalta osaltaan vaikka keskenään olisivatkin riidoissa. Mun miehen lapset ei nähtävästi ole saaneet erossa selkeää infoa vanhempiensa erosta, sen syistä ja seurauksista.

Lapset ovat kuitenkin itsenäisiä ihmisiä ja lopulta itse päättävät haluavatko katkaista välit vanhempiinsa, vai välittävätkö vanhemmistaan sen verran ettei anna mielipide-erojen vaikuttaa. Paljon riippuu myös heidän elämänarvoistaan, että mikä on tärkeää.

Oma esikoiseni ei edes uhkaillut millään. Hän sopeutui tilanteeseen, sanoi ymmärtävänsä ettei isä ja äiti voi asua yhdessä. Nykyään näen häntä 1-2 kertaa vuodessa. Hän ihmettelee miten mieheni lapset voivat sillä tavalla käyttäytyä. Hän odottaa innolla kolmen kk:n kuluttua syntyvää pikkusiskoa tai veljeä ja toivoo, että lapsen muutkin sisko-ja velipuolet pitäisivät siitä.

• mm-63

Hyvä oli lukea, että muillakin on ollut vastaavia tilanteita. Minäkin haluan uskoa, että ajan kanssa kaikki järjestyy. Meillä on ollut kuitenkin niin läheiset välit, että uskon ja toivon lastenkin ajan kanssa huomaavan, että parempi näin.. Kuten kirjoitit, lapset itse viime kädessä päättävät, miten asiaan suhtautuvat (ovat jo sen ikäisiä kuitenkin) ja vielä iän karttuessa ajatukset ehkä "avartuvat" lisääkin.

• mm-63

Lapset ovat olleet aika haluttomia juttelemaan, kun olen yrittänyt kysellä, että miksi he ovat ottaneet noin jyrkän kannan. Toissapäivänä sain kuitenkin ensimmäisen kerran juteltua oikein kunnolla niin, että he kuuntelivat ja kertoivat myös omista tunteistaan. Tuntui hyvältä, kun vanhin lapsista sanoi ymmärtävänsä, että jos yhdessä ei ole hyvä olla, niin silloin ero on ihan oikea ratkaisu. Hän totesi myös, että varmasti nuoremmat sisaruksetkin tämän ymmärtävät kun saavat aikaa ja huomaavat, että vanhemmallakin on parempi olla erillään...

• uusivaimo
        mm-63 kirjoitti:

Lapset ovat olleet aika haluttomia juttelemaan, kun olen yrittänyt kysellä, että miksi he ovat ottaneet noin jyrkän kannan. Toissapäivänä sain kuitenkin ensimmäisen kerran juteltua oikein kunnolla niin, että he kuuntelivat ja kertoivat myös omista tunteistaan. Tuntui hyvältä, kun vanhin lapsista sanoi ymmärtävänsä, että jos yhdessä ei ole hyvä olla, niin silloin ero on ihan oikea ratkaisu. Hän totesi myös, että varmasti nuoremmat sisaruksetkin tämän ymmärtävät kun saavat aikaa ja huomaavat, että vanhemmallakin on parempi olla erillään...

Onnittelut avauksesta. Lasten haluttomuus jutteluun voi johtua myös siitä, että eivät tiedä miten itseänsä ilmaisevat. Kun aikuinen antaa esimerkkiä ja puhuu vain avoimesti - pakottamatta lapsia - kyllä lapset ottavat pian mallia. Jos ei silti toivottuun lopputulokseen päästä, ainakin saadaan lapsille opetettua puhumisen jaloa taitoa.

Empatia on myös joskus opetettava lapsille. Kun aikuinen myötäelää lapsen tunteita ja kuuntelee, siten hän antaa lapselle mallia, että toista ihmistä voi ymmärtää.

Kaiken yhdessäolon ei tarvitse olla "keskustelua", mutta sitä voi harjoittaa sopivissa tilanteissa ja paikoissa, ja tarvittaessa. Tärkeintä on kun lapset tietävät ja tuntevat sinun välittämisesi ja rakkautesi.

Menestystä jatkossakin.

Meillä on tilanne edelleen nurinkurin. Se miehen lapsista, joka aluksi ei pitänyt mitään yhteyttä, haluaisi viettää joulun meidän kanssa. Se, joka aluksi kävi säännöllisesti, on nyt murrosiässä kiukutellut oikein olan takaa ja ilmoitti isälleen, ettei halua edes joulukorttia häneltä... Taitaa olla takana jotain sisarustaisteluakin. Ei voi kuin ihmetellä ;)

• on lapset

mut riita on pahemmpi t:itse avio-eron lapsi¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3928
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      357
      3048
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      1978
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1685
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1129
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      974
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      42
      889
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      831
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      70
      818
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      794
    Aihe