Juoksijat uusavuttomia!

retrojuoksija

Kyllä! Mielestäni uusavuttomuus on vallannut juoksijat. Kaiken maailman sykemittareihin luotetaan enemmän kuin omiin tuntemuksiin. Nykyään edes se sykemittari ei riitä. Pitää olla kaiken maailman matka/vauhti/korkeus mittareita. Huh Huh!

Lisäksi näyttää huvittavalta kun vaatteetkin pitää olla niin viimeisen päälle hienoja. Jopa miehetkin ovat lähteneet tohon trikoot merkkitakki pelleilyyn mukaan. Ihan kuin niillä vanhoilla kaapin pohjan verkkareilla ei pystyisi juoksemaan.

Lisäksi tilataan alan lehtiä jossa tärkeämpää kuin juoksu tuntuu olevan viimeistä muotia olevat juoksuvaatteet ja aivan muut lajit kuin juoksu.

Ja maratontulokset sen kuin heikkenevät. Todella surkeaa että kolmen tunnin ajalla voi päästä sadan parhaan joukkoon (HCM) varsinkin kuin maaliin tulleita on yli 5000

38

6404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matte

Mikähän sohvaperunapelle oikein olet kun kehtaat tuollaisia hävyyttömyyksiä ladella meistä arvon juoksijoista. Juokse itse vaan niillä papan vanhoilla verkkareilla, jussipaidalla ja virttyneillä tennissukilla mutta ei paranisi solvata ihmisiä, jotka haluavat satsata ulkoisen olemuksen lisäksi myös miellyttävyyteen juoksun aikana. Tais olla joku provo kirjoittaja, joka haluaa saada vain keskustelua aikaiseksi tyhjästä. Loppukoon keskustelu siis tähän. Piste.

• juoks

Olen täsmälleen samaa mieltä. Vanhat totuus pätee edelleen: tuloksia ei tehdä varusteilla..itse alle 2.40 maratoonari, enkä ole koskaan käyttänyt yli 30e housuihin saati sitten takkeihin ym.varusteisiin. Ainoastaan hyvät kengät vaaditaan. Loppu on kiinni asenteesta ja oikeasta työstä!!

• typerää

Onko se teidän lompakoista pois, jos joku haluaa ostaa itselleen hyvät vaatteet?

Mä jouduin pentuna liikkumaan paskoissa puuvillavaatteissa, kun vanhemmat olivat juuri teidän kaltaisianne eli eivät raskineet ostaa mitään! Oli tosi kiva liikkua esim. talvella puuvillakalsareissa, jotka keräsivät hien itseensä, olivat läpimärät ja jäätyivät lopulta. Oli helvetin kylmä! Vähän väliä oli kurkku kipeänä, flunssaa jne. Ihmekö tuo!

Mitä te noista vaatteisiin pistetyistä eroista murehditte, kun voisitte samalla energialla murehtia sitä, että miten ihmiset ylipäätään saa liikkumaan! Ajetaan autolla joka paikkaan, ei viitsitä rikkaa ristiin pistää. Pennuista tulee samanlaisia sohvaperunoita.

• Tyttönen 22
        typerää kirjoitti:

Onko se teidän lompakoista pois, jos joku haluaa ostaa itselleen hyvät vaatteet?

Mä jouduin pentuna liikkumaan paskoissa puuvillavaatteissa, kun vanhemmat olivat juuri teidän kaltaisianne eli eivät raskineet ostaa mitään! Oli tosi kiva liikkua esim. talvella puuvillakalsareissa, jotka keräsivät hien itseensä, olivat läpimärät ja jäätyivät lopulta. Oli helvetin kylmä! Vähän väliä oli kurkku kipeänä, flunssaa jne. Ihmekö tuo!

Mitä te noista vaatteisiin pistetyistä eroista murehditte, kun voisitte samalla energialla murehtia sitä, että miten ihmiset ylipäätään saa liikkumaan! Ajetaan autolla joka paikkaan, ei viitsitä rikkaa ristiin pistää. Pennuista tulee samanlaisia sohvaperunoita.

Olen itse myös pohtinut, miksi lähes mihin tahansa juoksijan pulmaan ehdotetetaan parempia ja parempia varusteita etenkin tällä palstalla. Ei kaikki kehitys toki ole huonoa, mutta rajansa kaikella. Kyllä tavallisessa tuulipuvussa, vettä hörppien ja sykemittaria tuijottamatta voi ihan yhtä lailla lenkkeillä. Mutta se on tämän yhteiskunnan vitsaus, rahalla saa.

• Maaninka
        Tyttönen 22 kirjoitti:

Olen itse myös pohtinut, miksi lähes mihin tahansa juoksijan pulmaan ehdotetetaan parempia ja parempia varusteita etenkin tällä palstalla. Ei kaikki kehitys toki ole huonoa, mutta rajansa kaikella. Kyllä tavallisessa tuulipuvussa, vettä hörppien ja sykemittaria tuijottamatta voi ihan yhtä lailla lenkkeillä. Mutta se on tämän yhteiskunnan vitsaus, rahalla saa.

Nykyajan verkkarit eivät sovellu juoksuun. Sopii kokeilla. Osta uudet addut ja juokse lenkki, toista kertaa et niitä päällesi pue muuhun tarkoitukseen kuin torilla patsasteluun. On pakko hommata kunnon juoksutrikoot, ne on ainoot käytännössä toimivat näistä nykyisistä vaihtoehdoista. Ennen tehtiinkin parempia verkkareita, pelkistettyjä, niissä oli ohuet lahkeensuut eikä kiloa koristeita puntissa. Mutta toisekseen, ei ne ns. kunnon juoksuvermeet kyllä tulosta tai kuntoa yhtään huononnakaan. Kiva on juosta toimivissa juoksutrikoissa ja etupuolelta tuulta läpäisemättömässä juoksutakissa, joka päästää höyryt selästä pois.
        Ajaahan ihmiset autoillakin, vaikka hevospelilläkin vielä pääsisi. Ja kirjoittelee turhista asioista netissä, vaikka voisi sahailla pöllejä salomailla. Ajat muuttuu mutta jotkut ruikuttajat ei sen mukana.

• tiukka kaulapanta

tälle ajokoiralle vielä, niin eiköhän se perunakeiton kylymät loput kattilasta hotki. ja juoksu kulukee!

• juoks
        tiukka kaulapanta kirjoitti:

tälle ajokoiralle vielä, niin eiköhän se perunakeiton kylymät loput kattilasta hotki. ja juoksu kulukee!

Kyllä on herkkänahkaista porukkaa:) Täällä vallitsee sananvapaus..

• LiinaMaria

Musta on ainakin mukavampaa juosta näteissä vaatteissa. Olen myös muuna aikana tarkka vaatteistani, miksen siis lenkkipolulla.

• Fitnessmies,,,

Kuuluvat nykyaikaisen trendikkään juoksijan varusteisiin.

• andye

Itse olen (lähes) SM-tason suunnistaja ja juoksen viikosta riippuen noin 50-100km viikossa ja juoksen oikeastaan vain perus Adidaksen verkkarit päällä. Alle sitten vaan hikikerrasto niin hyvin pärjää. Hiihtoon on sitten eri kuteet, jotka pitää etupuolelta tuulta ja takaa hengittää jne.. Tossut ovat tärkeät, mutta muuten tekstiileihin on mielestäni turha panostaa hirveitä rahasummia. Sykemittaria käytän, mutta sitäkin ainoastaan sen vuoksi että onpahan jotain tekemistä lenkillä kun voi sykettä helposti seurailla, ilman mittariakin hyvin pärjää.
        se siitä.

• jooohhooh
        andye kirjoitti:

Itse olen (lähes) SM-tason suunnistaja ja juoksen viikosta riippuen noin 50-100km viikossa ja juoksen oikeastaan vain perus Adidaksen verkkarit päällä. Alle sitten vaan hikikerrasto niin hyvin pärjää. Hiihtoon on sitten eri kuteet, jotka pitää etupuolelta tuulta ja takaa hengittää jne.. Tossut ovat tärkeät, mutta muuten tekstiileihin on mielestäni turha panostaa hirveitä rahasummia. Sykemittaria käytän, mutta sitäkin ainoastaan sen vuoksi että onpahan jotain tekemistä lenkillä kun voi sykettä helposti seurailla, ilman mittariakin hyvin pärjää.
        se siitä.

Eikö niillä verkkareilla oliis yhtä kiva hiihtää? Kyllä ne verkkaritkin pitää tuulta!

Niin ja mitä sä niihin lenkkareihin rahoja tuhlaat, juokse avojaloin.

No joo... jos mulla on vaihtoehtona juoksemiseen helvetin hiostavat verkkarit tai saman verran maksava Dobsomin juoksuasu (on muuten ruotsalaisten suunnistajien kehittämä), niin ei tarvii ees miettiä. En varmasti juokse verkkareilla, kun tiedän, että samalla rahalla saa parempaa.

• ???????

kuuluu mitä kukaki tekee rahoillaan, onko kyylääminen ja toisten arvostelu juoksun lisäx teiän ainut hupi? Voi prkl. Ihme jengii. Tuuppaa sinä vaan menee ferrareissa ja oo tyytyväinen.

• nainen...

Ehkä minullakin olisi ollut sykemittari paikallaan aikoinaan kun aloittelin maratonharjoittelun. Tuli juostua kaikki lenkit lähes maksimivauhdilla. Muutamilla meistä oli sykemittari, mutta se piipitti kaikenaikaa kunnes hajosi. Eli kukaan meistä ei noudattanut sykerajoja. Nyt myöhemmin vanhoilla päivilläni hankin mittarin ja kauhukseni huomasin, että juoksuaskelia voi ottaa vain alamäesssä. Tästä olen tehnyt johtopäätöksen, että jos silloin ennen olisi pitkät lenkit osattu tehdä tarpeeksi hitaasti niin ei maratoni olisi loppunut 35 km:n kohdalla muuttuen kävelyksi. Nyt 50 vuotiaana juostuani maratonin sykemittaria seuraten km-aika oli alusta loppuun sama.

• kateellinen hampuusi

No asiaan.....

Aloitin juoksemisen aivan tavallisissa verkkareissa ja t-paidoissa. Kuitenkin lenkkien keston mennessä lähemmäs 1,5 huomasin näiden vermeiden heikkoudet. Siispä alennusmyyntiin ja kantoon kunnon tekniset paidat ja juoksutakki. Ja pois en vaihtaisi. Onpahan mukava juosta, kun tuuli ja viima ei palella ja iholta on poissa se kylmän nihkeä olo. Eikä siinä ollut mitään tekemistä hienostelun kanssa.

Vai onko aloittaja kenties sitä mieltä, että juoksun pitää tuntua kaikin mahdollisin tavoin taistelulta? Onko se jotenkin väärin, jos haluaa oikeilla ja kunnollisilla varusteilla tehdä juoksusta mukavampaa ja nautittavampaa?

Ja kyllä se sykemittari pitäisi olla jokaisella, joka juoksua harrastaa. Itsekin juoksin aluksi tunnepohjalta ja AIVAN LIIAN SUURILLA TEHOILLA! Sykemittarin myötä juoksu on tasoittunut ja kehitystäkin tapahtuu, kun kroppa ei ole piipussa koko aikaa.

• juosijat!

Miksi aloittaja ei olisi saanut tuoda omaa kantaansa esiin? Kyllähän monessa ketjussa esitetään mielipiteitä varusteiden puolesta, eikä siitä nosteta mitään älämölöä. Onko se jotenkin väärin, että aloittaja on asioista eri mieltä?

Hienoa, että kaikkien ei tarvitse lenkkiä varten hankkia krääsää. Kunnioitettavaa, etteivät kaikki tuhlaa luonnonvaroja valtavaa kyytiä.

• perustele
        juosijat! kirjoitti:

Miksi aloittaja ei olisi saanut tuoda omaa kantaansa esiin? Kyllähän monessa ketjussa esitetään mielipiteitä varusteiden puolesta, eikä siitä nosteta mitään älämölöä. Onko se jotenkin väärin, että aloittaja on asioista eri mieltä?

Hienoa, että kaikkien ei tarvitse lenkkiä varten hankkia krääsää. Kunnioitettavaa, etteivät kaikki tuhlaa luonnonvaroja valtavaa kyytiä.

Verkkarit ja tekninen juoksutakki/housut kestävät saman ajan. Perustele mulle, miten se on luonnon varojen tuhlaamista.

Ja minä en enää verkkareilla ja puuvillakalsareissa juokse. Niin paljon en itseäni vihaa, että vapaaehtoisesti sitä kylmyyden tunnetta enää kärsisin. Pentuna palelin jatkuvasti, kiitos äidin ja isän verkkarikulttuurin! Ei sitä kuulemma penikat tarvii parempaa. Ja aina oli kylmä!

• siis...
        perustele kirjoitti:

Verkkarit ja tekninen juoksutakki/housut kestävät saman ajan. Perustele mulle, miten se on luonnon varojen tuhlaamista.

Ja minä en enää verkkareilla ja puuvillakalsareissa juokse. Niin paljon en itseäni vihaa, että vapaaehtoisesti sitä kylmyyden tunnetta enää kärsisin. Pentuna palelin jatkuvasti, kiitos äidin ja isän verkkarikulttuurin! Ei sitä kuulemma penikat tarvii parempaa. Ja aina oli kylmä!

En toki tarkoittanut vain verkkareita ja juoksutakkia vaan asianlaitaa ylipäänsä. Kaikille ei tosiaan riitä yksi juoksuasu vaikkapa vuodeksi vaan pitää ostella kaikenlaista tarpeellista ja vähemmän tarpeellista heti malliston vaihtuessa. Eikä tämä koske vain juoksijoita.

Pointtini oli, että vanhaa voi juostessa käyttää yhtä hyvin kuin uuttakin, mutta jatkuva uuden tavaran perässä juokseminen on tarpeetonta. Tuloksia syntyy, jos on syntyäkseen ilman mammonaa.

• miehenkuva

Samapa tuo, millaisissa kuteissa juoksee, mutta villakoiran ydin on muualla.
      Eli tulokset senkun huononevat. Olen aktiivisesti seurannut eri massatapahtumien tuloksia ja kun itse olin aikoinaan 1970 luvulla jossain toisella sadalla, olisin nykyisin samoilla ajoilla kymmenen parhaan joukossa, samoilla reiteillä.

Samaten, kun katselin vanhoja armeijan aikaisia valokuvia, missä oli satoja senaikaisia varusmiehiä, niin nykyiset näyttävät nakkimakkaroilta senaikaisiin verrattuina. Ei sitten ihme, ettei juoksu kulje.

• 2.20-maratoonari

hommaa on nää nykytouhut! kyllähän asianmukaiset varusteet on paikallaan,kunhan ei se totuus ja punainen lanka siinä hommassa unohdu! ja sykemittareista sen verran,että kyllä se on kumma ei osata ja haluta oppia omaa kehoa kuuntelemaan vaan ollaan sen mittarin orjia! hei kamoon! järki käteen ja kehon kuuntelu kunniaan...

• ITELLES

Kyllähän se kuitenkin on niin, että suurin osa juoksua harrastavista ei kuitenkaan niin hyvin sitä kroppaansa osaa kuunnella. Itsekin olen jo hyvän aikaa juossut ja aiemman urheilutaustan puolesta kroppaani kuuntelen. MUTTA... otettuani sykemittarin lenkille mukaan huomasin myös itse treenaavani liian suurella teholla. Ei ole mitään järkeä polttaa kroppaa loppuun vain sen takia, että joku hörhö pitää sykemittareita huonoina. Ja tiedoksi... sykemittareita sai Lidlistä noin 15€:lla. Luulisi sinullakin olevan sellaiseen varaa. Eipähän tarvise enää täällä kätistä.

• että sykemittarifanit
        ITELLES kirjoitti:

Kyllähän se kuitenkin on niin, että suurin osa juoksua harrastavista ei kuitenkaan niin hyvin sitä kroppaansa osaa kuunnella. Itsekin olen jo hyvän aikaa juossut ja aiemman urheilutaustan puolesta kroppaani kuuntelen. MUTTA... otettuani sykemittarin lenkille mukaan huomasin myös itse treenaavani liian suurella teholla. Ei ole mitään järkeä polttaa kroppaa loppuun vain sen takia, että joku hörhö pitää sykemittareita huonoina. Ja tiedoksi... sykemittareita sai Lidlistä noin 15€:lla. Luulisi sinullakin olevan sellaiseen varaa. Eipähän tarvise enää täällä kätistä.

luulevat, että ilman sitä poltetaan kroppa loppuun? kaikki tuntemani lenkkeilijät ovat sen verran laiskoja, että naureskellaan vaan, kun kilometrejä ja tunteja ei kerry. joku himoseko voi vetää ittensä sekasin lenkillä toisen perään ja ehkä tarvitsisi sitten vaikka tommosen mittarin, mutta ei sillä tavallinen ihminen mitään tee. lenkkeilyuran alussa vain pitää lähteä hitaasti liikkeelle paikkoja rikkomatta. ei siis tyyliin, että "koskaan en oo juossu, mutta puolen vuoden päästä lähen maratonille."

• sitten taas on
        että sykemittarifanit kirjoitti:

luulevat, että ilman sitä poltetaan kroppa loppuun? kaikki tuntemani lenkkeilijät ovat sen verran laiskoja, että naureskellaan vaan, kun kilometrejä ja tunteja ei kerry. joku himoseko voi vetää ittensä sekasin lenkillä toisen perään ja ehkä tarvitsisi sitten vaikka tommosen mittarin, mutta ei sillä tavallinen ihminen mitään tee. lenkkeilyuran alussa vain pitää lähteä hitaasti liikkeelle paikkoja rikkomatta. ei siis tyyliin, että "koskaan en oo juossu, mutta puolen vuoden päästä lähen maratonille."

että nämä sykemittariangstista kärsivät eivät sen käyttöä soisi muillekaan? Minulla sellainen on ja kieltämättä siitä on hyötyä. Kannattaisikohan sinunkin kokeilla?

• Parrujalka
        että sykemittarifanit kirjoitti:

""ei siis tyyliin, että "koskaan en oo juossu, mutta puolen vuoden päästä lähen maratonille.""

Mielestäni tämä puolessa vuodessa maratonille-buumi on saanut aikaiseksi sen että tälläkin palstalla saisi vastata lähes joka päivä samoihin kysymyksiin. Itselle on tullut jo sellainen fiilis että eikö aloittelijoilla ole mitään käsitystä siitä mihin on ryhtymässä kun on lähdössä ekalle maratonille. Ehkä heille ei olekaan selvää mihin ryhtyvät mutta ei mara ihan niin helppo juostava ole kuin monet luulevat lukemalla Kuntoplus lehden valmennusohjeita.

Se mikä näissä puolen vuoden ohjeissa itseä eniten ärsyttää on se että niiden avulla voit ehkä suorittaa maran läpi viidessä tunnissa. Mutta jääkö siitä se mieletön hyvän olon fiilis joka saisi jatkamaan juoksuharrastusta maran suorittamisen jälkeenkin? En oikein itse usko siihen. Itse olen jakanut maratonin läpäisyn niin että alle neljän tunnin ajalla se on juostu läpi ja yli neljän tunnin ajalla se on suoritettu läpi.

En halveksi yli neljän tunnin taivaltajia mutta ei se kuitenkaan ole juoksemista jos maraan käytetään aikaa lähes viisi tuntia. Maran läpi suorittaminen itsessään on kuitenkin aina hieno juttu ja hatun noston arvoinen teko.

• asiaaaaaa
        Parrujalka kirjoitti:

""ei siis tyyliin, että "koskaan en oo juossu, mutta puolen vuoden päästä lähen maratonille.""

Mielestäni tämä puolessa vuodessa maratonille-buumi on saanut aikaiseksi sen että tälläkin palstalla saisi vastata lähes joka päivä samoihin kysymyksiin. Itselle on tullut jo sellainen fiilis että eikö aloittelijoilla ole mitään käsitystä siitä mihin on ryhtymässä kun on lähdössä ekalle maratonille. Ehkä heille ei olekaan selvää mihin ryhtyvät mutta ei mara ihan niin helppo juostava ole kuin monet luulevat lukemalla Kuntoplus lehden valmennusohjeita.

Se mikä näissä puolen vuoden ohjeissa itseä eniten ärsyttää on se että niiden avulla voit ehkä suorittaa maran läpi viidessä tunnissa. Mutta jääkö siitä se mieletön hyvän olon fiilis joka saisi jatkamaan juoksuharrastusta maran suorittamisen jälkeenkin? En oikein itse usko siihen. Itse olen jakanut maratonin läpäisyn niin että alle neljän tunnin ajalla se on juostu läpi ja yli neljän tunnin ajalla se on suoritettu läpi.

En halveksi yli neljän tunnin taivaltajia mutta ei se kuitenkaan ole juoksemista jos maraan käytetään aikaa lähes viisi tuntia. Maran läpi suorittaminen itsessään on kuitenkin aina hieno juttu ja hatun noston arvoinen teko.

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Itse harjoittelen ensimmäistä maraa varten, mutta projekti on pari vuotinen. Keväällä testataan kuntopohja puolikkaalla ja sit katotaan miten edetään.

Ja kyllä minulta löytyy sykemittari sekä teknistä paitaa että juoksutakki. Paidan kylläkin ostin, koska enää en puuvillaista paitaa juoksulenkille laita. Pari kertaa oli nännit verille hiertyneenä ja se riitti. Ja todettakoon, että en ole lihava vaan rintalihakset ovat muuten kehittyneet :)

• 2.20-maratoonari...
        ITELLES kirjoitti:

väittänyt,etteikö sykemittaria voisi käyttää.olen toki itsekin joskus niin tehnyt.mutta se ei saa liikaa sitä kokonaisuutta hallita,vaan edelleen ne omat tuntemukset ovat kaiken perusta! ei koskaan opi kehoansa kuutelemaan,jos aina vaan sokeasti niitä mittareita tuijottelee.ja kyllähän se on niin,sanotaan mitä sanotaan...että nykyään monelle nää mittarit on vaan leikkivälineitä eikä mitään muuta!m mutta minulle sinänsä aivan sama mitä touhuilette,kunhan vain esitin oman kantani asiaan.mukavia juoksuhetkiä kaikille... mittarin kanssa sekä ilman!

• tein itsekin.
        asiaaaaaa kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Itse harjoittelen ensimmäistä maraa varten, mutta projekti on pari vuotinen. Keväällä testataan kuntopohja puolikkaalla ja sit katotaan miten edetään.

Ja kyllä minulta löytyy sykemittari sekä teknistä paitaa että juoksutakki. Paidan kylläkin ostin, koska enää en puuvillaista paitaa juoksulenkille laita. Pari kertaa oli nännit verille hiertyneenä ja se riitti. Ja todettakoon, että en ole lihava vaan rintalihakset ovat muuten kehittyneet :)

Harjoittelin puolitoita vuotta ja juoksin kolme puolimaraa ennen maratonille lähtemistä. Maraton menikin sitten tosi mukavasti. Aika oli 3,51.

Nännien hiertymisestä vielä sen verran, että itse laitan aina laastarit nänneihin, kun juoksen pitkiä matkoja. Halpa ja hyvä keino, joka toimii aina.

• voitin
        2.20-maratoonari... kirjoitti:

väittänyt,etteikö sykemittaria voisi käyttää.olen toki itsekin joskus niin tehnyt.mutta se ei saa liikaa sitä kokonaisuutta hallita,vaan edelleen ne omat tuntemukset ovat kaiken perusta! ei koskaan opi kehoansa kuutelemaan,jos aina vaan sokeasti niitä mittareita tuijottelee.ja kyllähän se on niin,sanotaan mitä sanotaan...että nykyään monelle nää mittarit on vaan leikkivälineitä eikä mitään muuta!m mutta minulle sinänsä aivan sama mitä touhuilette,kunhan vain esitin oman kantani asiaan.mukavia juoksuhetkiä kaikille... mittarin kanssa sekä ilman!

Hah! Jälleen yksi peeko, joka hävisi väittelyn minulle!

• Parrujalka
        asiaaaaaa kirjoitti:

Sinulla on oikea asenne. Omalle kropalle pitää antaa aikaa tottua juoksun aiheuttamaan rasitukseen.

Minulla on tekniset tekstiilit, sykemittarit, luistelusuksia löytyy, laskettelusuksia, on kolme kilpapyörää yms muuta kivaa. Mielestäni sen on vain mukavaa kun voi treenata kunnon välineillä mutta välineet ei saa olla itsetarkoitus.

• ei pidä lähteä
        sitten taas on kirjoitti:

että nämä sykemittariangstista kärsivät eivät sen käyttöä soisi muillekaan? Minulla sellainen on ja kieltämättä siitä on hyötyä. Kannattaisikohan sinunkin kokeilla?

maratonille, joka vaatii hieman perusälliä siitä, miten ja missä kroppa menee. ja sitähän kaikilla on. en kyllä usko, että sykemittari on sen kummempi menetelmä homman saamisessa raiteille kuin se, että kirjoittaa mustalla maalilla kammarin seinälle, että "rauhallisesti, hitaasti ja ajan mittaan myös pitkään". tuota lausetta hokemalla homma lähtee raiteilleen ja sykkeetkin pysyvät kunnossa. aina tätä seinäkirjoitusmenetelmää vastustetaan!

toki suon mittarien käytön muille. mutta täydellisesti varustetun mittarin, eli kaveri ajamaan rekkaa ja lenkille mukaan ja rekkaan pikkulaboratorio, joka mittaa hapet, hapot, hepat ja höpöt reaaliajassa suurelle tulostaululle, niin ei käyrät pääse kääntymään lenkin missään vaiheessa yli.

• Järnspöken
        voitin kirjoitti:

Juuri ja juuri jaksan lönkytellä 7 km, mutta olenkin vasta-aloittelija. Tavoitteeni on saada läskiä pois persuuksista ja reisistä, ja siihen tarkoitukseen sykemittari on mahtava. 30-40% maksimisykkeestä juostessa läski suorastaan sulaa pois. On ilo katsella hoikistuvia kinttujani, ja uskon tässä asiassa sykemittarin ohjaukseen. ( tuttuun lääkäriystävääni)

• kysyn vaan
        Järnspöken kirjoitti:

Juuri ja juuri jaksan lönkytellä 7 km, mutta olenkin vasta-aloittelija. Tavoitteeni on saada läskiä pois persuuksista ja reisistä, ja siihen tarkoitukseen sykemittari on mahtava. 30-40% maksimisykkeestä juostessa läski suorastaan sulaa pois. On ilo katsella hoikistuvia kinttujani, ja uskon tässä asiassa sykemittarin ohjaukseen. ( tuttuun lääkäriystävääni)

30-40% maksimisykkeestä?? eli noin 60-80? tuskimpa juokset noilla sykkeillä

• kuunpimennys
        Parrujalka kirjoitti:

Nämä puolen vuoden ohjelmat kertovat siitä, että tulokset halutaan saada nykyään nopeasti. Ei kohta vaan nyt! Työelämä on saman suuntaista.

Nämä kuntolehdet syyllistyvät muissakin kuin juoksuasioissa näihin pikaohjelmiin. "Rantakuntoon kolmessa kuukaudessa" ym. Kehonrakennus ja kestävyysjuoksu vaativat useiden vuosien jatkuvaa työtä.

• kumpi vie läskiä
        Järnspöken kirjoitti:

pois, lenkkeily vai ruokailutapojen muuttaminen. pelkällä lenkillä lähtee vain noin 5 % painosta. ruokatapojen muuttaminen vie loput. toki lenkkeily estää jatkuvan syömisen, kun lenkin jälkeenkin elelee pöllyssä omissa maailmoissaan eikä jääkaapilla. lenkkeily tietenkin kiinteyttää kroppaa, mutta läski lähtee vain ruoan kalorien lähtiessä ensin.

• ...
        voitin kirjoitti:

kylläpä oudoista asioista kicksejä saat?! mutta tyytyväisyys sinulle suotakoon,kun muuten taidat näissä juoksutouhuissa aika marjanpoimija sarjaa olla!

• Keijo Kuntsari

Juu,kaikille vaan Suomi-verkkarit jalkaan, Lätsä-Pekka lippalakki keikkumaan takaraivolle ja Uuno-Turhapuro-reikäpaita päälle ja apinan raivolla juoksemaan niin tulosta syntyy. Ruisleipää ja hernerokkaa kyytipojaks ja sinappia kainaloon niin saa vielä ylimääräistä potkua persauksiin jälkipolttimesta..

• vaihtaisin

verkkarit lyhyisiin sortseihin, muuten hyvä asu kesän lenkeille.

• Juoksija2k7

ei tarvitse olla ainaista kärsimystä ja taistelua paitsi itseään, niin myös luontoa vastaan.

Kiitos monipuolisen ja laadukkaan juoksuvaatekokoelmani, voin mennä lenkille missä säässä tahansa paletumatta ja kastumatta läpimäräksi. Kesällä on mukava käyttää vaatteita, jotka eivät liiskaannu kiinni ihoon. Kun kerran nykyaikana on tarjolla laadukkaita urheiluvaatteita, niin miksi niitä ei käyttäisi?

Eivät hyvät varusteet ole syynä tason heikkenemiseen. Ei se 70-luvun kauhtunut ja paskalta haiseva puku vie ketään yhtään kovempaa eteenpäin.

Myös ulkonäkö on seikka, jonka vuoksi satsaan urheiluvarusteisiin. Nykyaikana on miehillekin sallittua näyttää hyvältä, urheilussa ja muulloinkin. Toki edelleen on näitä, joiden mielestä kauhtuneet tennissukat puhkikuluneiden nahkakenkien, vyölaukun, Turhapuro-paidan ja haisevien veryttelyhousujen kera on hot.

• lenkkeilijä

Monta vuotta olen juossut, kseät/talvet 50-60 km viikossa ja koskaan en ole käyttänyt mittareita. Kuuntelen kehoani ja osaan hidastaa tahtia ilman mittaria. Ensimmäiset vuodet käytin mitä tahansa verkkareita ja puuvillaisia aluskerrastoja kunnes ostin kunnon kerraston ja takin ja sen jälkeen olen ostanut näitä "teknisiä" vaatteita, yleensä alennusmyynnistä kun ovat muuten niin kalliita. Tarkka olen muutenkin pukeutumisesta, joten lenkilläkin on kiva että värit sointuvat yhteen ja on kivan näköinen. Tossut kun ovat kuitenkin ne kaikista tärkeimmät!

Ensimmäisen maratoonin juoksin ilman harjoitteluita, en ollut juossut kuin korkeintaan 20 km yhteen putkeen ja hyvinhän se meni. Ei kremppoja ei kipuja, ja pääsin maaliin ajalla 430 joten hieman huvittaa nämä "puolivuotis projektit" jota kaikissa lehdissä tyrkytetään. Tosin olen aina kuntoillut/urheillut joten en juossut maratoonia puolikuntoisena.

Mutta jos joku haluaa mittailla kehoaan mittareilla ja ei uskalla luottaa omaan harkintakykyyn, siitä vaan, ei ole minulta pois!
        Nautin suunnattomasti juoksemisesta ja en koskaan juokse verenmaku suussa. Jos lenkki takkuaa, hidastan vauhtia ja nautin musiikista jota kuuntelen mp3 soittimesta.

Maalaisjärjellä pääsee jo pitkälle..(lenkille ; ).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4028
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2891
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      844
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe