Nyt on tuullut vajaa kuukausi lounaasta - lämmintä on ollut.
Mutta seuraava kuukausi voi tuulla koillisesta ja silloin palelemme 20 - 30 asteen pakkasissa.
Miten tuulet syntyvät ja miten saisi tuulen lähes pysyvästi puhaltamaan lounaasta?
Typerä kysymys mutta vielä ei ole aika uskoa kasvihuoneilmiöön, ensi talvi voi olla kylmin vuosisataan, riippuen vallitsevasta tuulen suunnasta.
Usko minulla meni tiedemiehiin jo -70 luvulla. Kaikki risuparrat ilmoittivat että mennään jopa nopeutetusti kohti uutta jääkautta koska teollisuuden savut ilmakehässä estävät aurinkoa lämmittämästä maanpintaa.
Tuulen suunta on
8
421
Vastaukset
- Murmansk +2 C
Oisko Murmansk meistä katsottuna koillisessa?
Siellä on tällä hetkellä 2 astetta lämmintä, niin mistä 20-30 asteen pakkanen tulee?
http://www.wunderground.com/global/stations/22113.html- sielläkin.
Tältä kartalta näet miksi Murmanskissakin on lämpöasteita, jos ymmärrät vähääkään esim. matalapaiden merkityksestä:
http://www.yle.fi/saakuvat/kartta4.html
- onko?
Tuntuu olevan joillekin todella vaikea ymmärtää sitä, että kasvihuoineilmiö ei ole paikallinen ilmiö vaan maailmanlaajuinen. Kyse kasvihuoneilmiössä on koko maapallon lämpötilan kohoamisesta siinä ei sillon paljon tuulen suuntiin voi vedota kun koko maapallo lämpiää. Tietenkin lämpeneminen muuttaa myöskin ilmakehän ilmavirtauksia, mutta ongelmana on siis maailmanlaajuinen lämpeneminen.
- onko?
Olisi tietenkin pitänyt puhua kasvihuoneilmiön voimistumisesta. Itse kasvihuoneilmiöhän siis on maapallon elämälle välttämätön, ongelmana on ihmisen aiheuttama kasvihuoneilmiön voimistuminen.
- kylmyysennätys
onko? kirjoitti:
Olisi tietenkin pitänyt puhua kasvihuoneilmiön voimistumisesta. Itse kasvihuoneilmiöhän siis on maapallon elämälle välttämätön, ongelmana on ihmisen aiheuttama kasvihuoneilmiön voimistuminen.
Kun paukkupakkaset alkavat niin ethän kirjoita että menemme kohti jääkautta?
Oliko siitä 5 vai 6 vuotta kun Kolarissa tai Ivalossa mitattiin vuosisadan kylmyysennätys Suomessa. - onko?
kylmyysennätys kirjoitti:
Kun paukkupakkaset alkavat niin ethän kirjoita että menemme kohti jääkautta?
Oliko siitä 5 vai 6 vuotta kun Kolarissa tai Ivalossa mitattiin vuosisadan kylmyysennätys Suomessa.Hetkellisillä paikallisilla lämpötiloilla ei ole niinkään merkitystä, vaan koko maapallon keskilämpötilalla. Kasvihuoneilmiön kiihtyminen ei mitenkään sulje pois sitä mahdollisuutta, että ajoittain voi olla paikallisesti hyvinkin kylmää.
- määrää
Ainakin täällä Etelä-Suomessa on tuullut suurinpiirtein marraskuun 5. päivästä lähtien etelästä tai lounaasta, siis n. 37 vuorokautta. Kertaakaan en muista, että olisi tuullut leveyspiirimme pohjoispuolelta.
Itsekin olen harmistunut kun itsenäiseen ajatteluun kykenemätön enemmistö ajattelee, että tämä on nyt sitä kuuluisaa kasvihuoneilmiötä. Parhaimmillaanhan tänne tuuli suoraan Pohjois-Afrikasta.- kulkee
voisin ajatella että nyt kun ilmasto lämpeää,syystä joka ehkä on auringon aktiivisemmasta säteilystä johtuvaa, niin lämmennyt ilma pohjoisella virtaa ylös, ja tämä imee etelästä lämmintä ilmavirtaa tännekin.
Eli tapahtuu samankaltaista ilmiötä kuin päiväntasaajalla. toivoa vaan sopii ettei aikojen päästä ruve pyörremyrskytkin pörräämään..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o3466387Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki483806- 83974
- 52880
- 56836
- 41820
Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,137813Tämä kikka tekee lihapullista entistä maukkaampia - Tämä "ihmeaine" löytyy keittiön kaapista
Lihapullat ja ruskea kastike on arkiruokien kunkku! Paistatko itse lihapullat pannulla vai uunissa? Näin saat ruoasta v8813- 68810
Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue14731