Minulla on siniset silmät. Äidilläni on ruskeat silmät ja oletetulla isälläni harmaat silmät. (Samoin minulla on vaaleat hiukset ja äidilläni ja oletetulla isälläni tummat hiukset.)
Onko mahdollista, että hän on oikea isäni?
Kiitos, jos joku ystävällinen vastaa. :)
Silmien väri...?
4
657
Vastaukset
- on mahdollista
Sekä vaaleat hiukset että siniset silmät ovat resessiivisiä eli väistyviä alleeleja. Toisin sanoen henkilöllä voi olla esim. sekä ruskean että sinisen silmän geeni, jolloin hänen silmänsä ovat ruskeat koska ruskean silmän geeni dominoi sinistä. Siitä huolimatta hänen jälkeläisensä voi periä hänen kantamansa sinisen silmän geenin ruskean sijasta.
Jos molemmat vanhempasi kantavat sekä sinisten silmien että vaalean hiusten alleeleja on mahdollista että olet perinyt molemmilta juuri ne ja siksi olet vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen, toisin kuin he.
Itselläsi ei kuitenkaan missään tapauksessa voi olla ruskeiden silmien eikä tummien hiusten alleeleja koska ne olisivat dominoivia etkä siksi olisi vaaleahiuksinen etkä sinisilmäinen. Kaksi vaaleahiuksista ihmistä eivät siis voi saada keskenään tummahiuksisia lapsia mutta tummahiuksiset voivat saada vaaleita lapsia jos kantavat niiden geenejä.
Toivottavasti osasin selittää riittävän ymmärrettävästi =) .- silmät vesissä
Silmien väriin vaikuttaa uusimpien tutkimusten mukaan useampi kuin yksi geeni. Siksi tuo esittämäsi on pelkkä pääsääntö, josta on runsaasti poikkeuksia, mm. ihmisiä, joiden toinen silmä on ruskea ja toinen sininen.
Asiasta on keskusteltu täällä aiemminkin, joten kannattaa kaivaa arkistoja näiden keskustelujen löytämiseksi.
- Albert Plörö
Mulla ei oo tosta asiasta kuin muistikuvia... enkä jaksa guuglettaa;)
Sen verran mä muistan kylmiltään, että perintötekijöillä on paha tapa hyppiä miten sattuu.
Esm. jenkeissä ihonväriltään täysin mustat pariskunnat ovat voineet saada sinisilmäisiä ja vaaleahiuksisia perillisiä.
Isäukko on tietenkin voinut olla "pikkasen" epäilevällä mielellä, mutta kun asiaa on tutkittu, niin isän isäukon isä onkin ollut valkoinen.
No, mulla on pikkasen sama juttu. 1.isoisä n.168
pitkä, 2.isoisä 170 pitkä. Äiti 168 ja 1.isoäiti 162. 2.isoäiti n.160-162
Isä on 192, minä 188. Isän veli 190.
Otin vähän selvää ja isoäiti muisti sodassa kuolleen setänsä olleen "hemmetin" pitkä;)
Niin ne hyppii. - Tasha
...kaikille vastauksista! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h572960Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062741- 332549
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv382451Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501938Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151569- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061287- 1771213
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731070