Kirjoittelin tästä jo edelliseen viestiketjuuni, mutta koska se oli jo niin pitkä, aloitin uuden.
Kävin siis yksityisellä keuhkolääkärillä tällä viikolla. Eli vaikka spirometria muuten suht. normaali, niin pienet keuhkoputket (tai jotkut sellaiset) olivat ahtautuneet/tulehtuneet. Tästä syystä tk-lääkäri ei ollut oikein päässyt diagnoosiin.
Tuo ahtautuminen ilmenee spirometrian tuloksista ja sitten vielä keuhkoja kuunneltaessa kun hengittää ensin syvään sisään ja nopeasti ulos. Silloin kuuluu vinkunaa keuhkoista. Kuulemma tämä tarkoittaa alkavaa astmaa.
Kysyin IgG-arvoista ja niiden mittaamisesta, mutta lääkärin mukaan niiden testaaminen ei anna luotettavia tuloksia, eikä niitä siksi kannata testata.
Sanoi, että "alkavan astmani" pohjalla todennäköisesti allergia, vaikka en olekaan testien mukaan millekään allerginen. Kokonais IgE-arvo 165. Minulla on sisäkissa ja lääkärin mukaan se voi aiheuttaa minulle oireita. En ole kuitenkaan sille rast- enkä prick-testien mukaan lainkaan allerginen. Hieman vaan arveluttaa luopua kissasta, jos testit eivät ole osoittaneet allergisuutta. Lääkärin mukaan kissa kuitenkin ärsyttävä tekijä?! Hänen mukaansa se ylläpitää jotain altistumistilaa ja oireitani. Eli pitää kehoani jotenkin puolustusvalmiudessa.
Hänen mukaansa tuo kokonais-IgE-arvo on jotenkin merkitsevä. Lisäksi hän totesi, että koska lapsena olen ollut allerginen, niin olen myös nytkin, vaikka testit eivät sitä niin näyttäisikään. Olen siis yleensä ottaen allergiaan taipuvainen henkilö? Minkäänlaisia allergiaoireita ei kuitenkaan lapsuusiän jälkeen ole ollut.
Sanoin, että kissan läsnäolo ei oireisiini vaikuta. Totesin lisäksi, että se on ollut meillä jo niin monen vuoden ajan, etten ihan helposti siitä luovu. Tietysti terveys on etusijalla, mutta jos selkeää näyttöä ei löydy, niin miksi luopuisin siitä. Sitten hän totesi, että no, ehkä on sitten hyvä rauhassa katsoa tilannetta.
Niinpä.
Puhuin työpaikan home-epäilyistä ja siitä että olen muutaman vuoden verran työskennellyt tiloissa, joissa varmuudella oli hometta. Eihän se siihen mitään kantaa ottanut.
Olen muutamana päivänä kokeillut mitata lämpöä ja se on ollut 37. Aikaisemmin aina 36,6. Ei tosiaan ihme, jos on hiukkasen väsynyt olo ja ajatus ei meinaa pysyä kasassa ollenkaan.
Minulla on kopiot kaikista tehdyisä spirometriakäyristä ja tuloksista. Ongelmia näkyy ilmeisesti ainakin tuossa ulosh.virt. tasolla 50% ja ulosh.virt.tasolla 25% molemmissa perusvaiheessa. Siellä alentuneet arvot. Lääkärin mukaan jos tupakoisin, niin tämä pienten keuhkoputkien ärtyminen olisi sillä voinut selittää. En kuitenkaan tupakoi. Niinpä hän totesi, että tapaus on selvä ja kyseessä on alkava astma. Hän määräsi symbicortia ja käski ottaa sitä kahden kuukauden ajan aamuin illoin, puhallella peffiin ennen ja jälkeen lääkkeen oton ja tulla sitten uudestaan käymään vastaanotolla. Sitten jos lääkkeellä vaikutusta, minulla on astma.
Kysyin, että mitä jos vaikutusta ei ole, niin hän sanoi, ettei sitä sitten kuitenkaan vieläkään tiedä, voi se silti olla astmaa... Hohhoijaa...
Olen jo yhden kolmen kuukauden koejakson käynyt läpi kortisonihoidolla, eikä se vaikuttanut tuloksiini mitenkään. Antihistamiinilla ei myöskään ole vaikutusta. Nasonex auttaa nenäoireisiin. Alkuvaiheessa olevaa astmaa on lääkärin mukaan työlästä diagnosoida, ennen kuin se alkaa kunnolla näkymään.
keuhkolääkärin kommentit
49
5663
Vastaukset
- keuhkoputkesi
ovat ahtautuneet/tulehtuneet, niin se on merkki yliherkkyyskeuhkokuumeesta eli allergisesta alveoliitista.
Kortisonia et saisi missän nimessä syödä, koska se tuhoaa sen osan immuunijärjestelmääsi, jonka pitäisi suojella sinua mikrobien itiöitä vastaan.
Kun tämä Th1-lymfosyyttireitti on tuhoutunut, niin myös Th2-reittiä pitkin kehittyvät allergiat ovat mahdollisia, mm. astma.
Tätä allergiseen alveoliittiin kuuluvasta pienten hengitysteiden obstruktiota on jostain kumman syystä alettu kutsua astmaksi. Syyn me kaiketi tiedämme. Elimistön ulkopuolinen biologinen hiukkanen aiheuttaa aina IgE-vasteen ja eosinofiilisten valkosolujen synnyn, jos kyseessä on astma. Kuten jo varsin hyvin tiedämme, niin kosteusvauriomikrobien itiöt eivät pienuutensa vuoksi aiheuta IgE-vastetta ja näin ollen ei myöskään astmaa.- ei luoteta?
Kun lääkärin on sanoo että se on alkava astma, joka näkyy spirometria kokeen tuloksissa niin miksi lääkärin sanaan ei luoteta? Mikä tässä tekee niin varmasti alveoliitin, kun muutkin kokeet tukee astaa? Onko se sana home? Kuume johtuu yleensä muista syistä kuin homeesta.
- eivät
ei luoteta? kirjoitti:
Kun lääkärin on sanoo että se on alkava astma, joka näkyy spirometria kokeen tuloksissa niin miksi lääkärin sanaan ei luoteta? Mikä tässä tekee niin varmasti alveoliitin, kun muutkin kokeet tukee astaa? Onko se sana home? Kuume johtuu yleensä muista syistä kuin homeesta.
aiheuta ASTMAA!
Siksi lääkärin puheisiin ei voi luottaa!
Puhalluksen loppupään MEF-arvoista voidaan päätellä, että kyseessä on mahdollisesti pienten hengitysteiden obstruktio. Tämä juuri viittaa allergiseen alveoliittiin. Ei kyseessä nyt ole mikään astma, niin kuin nyt on tullut muoti-ilmiöksi diagnosoida. Kullakin muoti-ilmiöllä on oma aikansa. Ei muoti-ilmiöt yleensä 10 vuotta kestä. Eikä Mönkärekään ole enää takuuhenkilönä. Hän on nyt jo raha-automaatti-yhdistyksessä.
Aivan varmasti tämän kyseisen oireilevan henkilön lääkäri on tietoinen kosteusvauriosta, joka aiheuttaa tälle kyseiselle henkilölle ongelmia. Pitäisi olla äärimmäisen helppo diagnosointi, jos kerran on kyse rehellisestä ihmisestä. - Sori vaan
ei luoteta? kirjoitti:
Jatkuva pitkin vuotta toistuva minikuumme - joitakin asteen kymmenyksiä - tai samanmoinen alilämpö on hometutkimuksia pitkään tehneiden ammattilaisten kokemusten mukaan 100-prosenttinen näyttö jatkuvasta, terveyttä jo tuhonneesta homealtistuksesta.
Itse olen uinut homesopassa vasta vajaa puolenkymmentä vuotta, mutta olen ollut mukana jo kymmenissä eri homekohteissa asuvien/työtä tekevien kanssa. Väite minikuumeen merkityksestä on pitänyt ilman ainoatakaan poikkeusta paikkansa. Jos on yksikin ihminen, joka jatkuvasti kuumeilee miniasteikolla, niin jokaisesta kohteesta on löytynyt lopulta tolkuton määrä jos vaikka mitä mikrobeja, vaikka lääkärit ja kunnan mittaajat ovat todistelleet paikat kuinka puhtaiksi tahansa.
Epäluotettavin tieto homeiden aiheuttamista terveysriskeistä tulee lääkäreiltä. - tästä
Sori vaan kirjoitti:
Jatkuva pitkin vuotta toistuva minikuumme - joitakin asteen kymmenyksiä - tai samanmoinen alilämpö on hometutkimuksia pitkään tehneiden ammattilaisten kokemusten mukaan 100-prosenttinen näyttö jatkuvasta, terveyttä jo tuhonneesta homealtistuksesta.
Itse olen uinut homesopassa vasta vajaa puolenkymmentä vuotta, mutta olen ollut mukana jo kymmenissä eri homekohteissa asuvien/työtä tekevien kanssa. Väite minikuumeen merkityksestä on pitänyt ilman ainoatakaan poikkeusta paikkansa. Jos on yksikin ihminen, joka jatkuvasti kuumeilee miniasteikolla, niin jokaisesta kohteesta on löytynyt lopulta tolkuton määrä jos vaikka mitä mikrobeja, vaikka lääkärit ja kunnan mittaajat ovat todistelleet paikat kuinka puhtaiksi tahansa.
Epäluotettavin tieto homeiden aiheuttamista terveysriskeistä tulee lääkäreiltä.minikuumeesta/alilämmöstä tunnistaa yliherkkyyskeuhkokuumeen eli allergisen alveoliitin. Joillain alilämpö saattaa laskea jopa 35,0 asteeseen. Minikuume on vain n. 0,3-0,5 astetta yli normaalin l-tilan. Kuumeilun kyllä tuntee aivoissa pienenä huimauksena.
Pekka Nikkola - myös pelkkä
tästä kirjoitti:
minikuumeesta/alilämmöstä tunnistaa yliherkkyyskeuhkokuumeen eli allergisen alveoliitin. Joillain alilämpö saattaa laskea jopa 35,0 asteeseen. Minikuume on vain n. 0,3-0,5 astetta yli normaalin l-tilan. Kuumeilun kyllä tuntee aivoissa pienenä huimauksena.
Pekka Nikkolakuumeen tunne ilman lämmönnousua tai -laskua mainitseminesi huimauksen tuntemuksineen aivoissa viitata homeisiin ja jopa allergiseen alveoliittiin?
- diagnoosi
myös pelkkä kirjoitti:
kuumeen tunne ilman lämmönnousua tai -laskua mainitseminesi huimauksen tuntemuksineen aivoissa viitata homeisiin ja jopa allergiseen alveoliittiin?
Pelkkä kuumeen tunnekin ja huimaus on varma merkki allergisesta alveoliitista. Mistään muusta ei tietenkään voi olla kysymys.
- sitten syitä
ei luoteta? kirjoitti:
mistä muusta kuume voisi johtua? Onhan se kumma, kun itseltäni on jo melkein 10 vuotta etsitty astmaa, on käytetty termejä epätyypillinen astma, astmankaltainen tulehdus yms. Mitä niitä epäilyjä onkaan ollut. Mutta kun ventoline ei yhtään auta, jopa huonontaa pienten hengitysteiden tuloksia spirometriassa eikä ole auttanut hengenahdistuskohtauksissakaan. Olen puhkumalla puhkunut, että saataisiin astma, mutta ei. Muutkaan oireet eivät tue astmaa vaan jotain ihan muuta. Kummasti oireet sopisivat alveoliittiin. Seuraavan kerran aion vihdoinkin mennä suoraan sairaalan päivystykseen, saattaa olla pakkokin mennä, kun happi meinaa jo loppua.
- sinä
sitten syitä kirjoitti:
mistä muusta kuume voisi johtua? Onhan se kumma, kun itseltäni on jo melkein 10 vuotta etsitty astmaa, on käytetty termejä epätyypillinen astma, astmankaltainen tulehdus yms. Mitä niitä epäilyjä onkaan ollut. Mutta kun ventoline ei yhtään auta, jopa huonontaa pienten hengitysteiden tuloksia spirometriassa eikä ole auttanut hengenahdistuskohtauksissakaan. Olen puhkumalla puhkunut, että saataisiin astma, mutta ei. Muutkaan oireet eivät tue astmaa vaan jotain ihan muuta. Kummasti oireet sopisivat alveoliittiin. Seuraavan kerran aion vihdoinkin mennä suoraan sairaalan päivystykseen, saattaa olla pakkokin mennä, kun happi meinaa jo loppua.
pn käytä omaa nimimerkkiäsi, vaan kirjoittelet milloin minäkin jotta saisit jutuillesi ikäänkuin kannatusta?
- kyllä erehdyit
sinä kirjoitti:
pn käytä omaa nimimerkkiäsi, vaan kirjoittelet milloin minäkin jotta saisit jutuillesi ikäänkuin kannatusta?
pahasti. On täällä muitakin kuin PN. Ja jos ymmärsit jotain, niin minulla ei ole mitään diagnoosia kun vain astmaa on etsitty.
- helmenius
ei luoteta? kirjoitti:
Lääkärit eivät ole käveleviä profeettoja, jumalia, tietosanakirjoja tai mitään muutakaan, vaan aivan tavallisia ihmisiä. Lääkärin etiikka ohjaa siihen, että potilasta tulisi palvella niin, että sairaudet hoidettaisiin ja potilas olisi jälleen terve. Koska home on terveysriskinä aihe, jota ei ole vielä tutkittu riittävästi, ovat monet lääkärit hyvinkin epäluuloisia aiheen suhteen. Itse sain homeallergian 90-luvun alussa kotitalossamme olleiden vesivahinkojen vuoksi ja olen allerginen 4:lle homeelle 8:sta, siskoni 7:lle 8:sta. Homeisessa paikassa oleilu aiheuttaa kuumeen ja poskiontelotulehduksen, joka ei mene ohitse ilman lääkitystä. Home on vähätelty asia, mutta kuinka kauan?
Ja lääkäreistä vielä - ainakin oman kuntamme terveyskeskuslääkäri on saanut useita varoituksia ja johdattanut monia tuntemiani kyläläisiä taivaan porteille ennen aikojaan. Kauan eläköön kunnan rahoja säästävät lääkärit! Ei ole ihme, että Suomen väkiluvut pienenevät, kun hoitoa vaille jääneet potilaat täyttävät hautausmaat. - Metsäläinen2
helmenius kirjoitti:
Lääkärit eivät ole käveleviä profeettoja, jumalia, tietosanakirjoja tai mitään muutakaan, vaan aivan tavallisia ihmisiä. Lääkärin etiikka ohjaa siihen, että potilasta tulisi palvella niin, että sairaudet hoidettaisiin ja potilas olisi jälleen terve. Koska home on terveysriskinä aihe, jota ei ole vielä tutkittu riittävästi, ovat monet lääkärit hyvinkin epäluuloisia aiheen suhteen. Itse sain homeallergian 90-luvun alussa kotitalossamme olleiden vesivahinkojen vuoksi ja olen allerginen 4:lle homeelle 8:sta, siskoni 7:lle 8:sta. Homeisessa paikassa oleilu aiheuttaa kuumeen ja poskiontelotulehduksen, joka ei mene ohitse ilman lääkitystä. Home on vähätelty asia, mutta kuinka kauan?
Ja lääkäreistä vielä - ainakin oman kuntamme terveyskeskuslääkäri on saanut useita varoituksia ja johdattanut monia tuntemiani kyläläisiä taivaan porteille ennen aikojaan. Kauan eläköön kunnan rahoja säästävät lääkärit! Ei ole ihme, että Suomen väkiluvut pienenevät, kun hoitoa vaille jääneet potilaat täyttävät hautausmaat.arkipäivää jo pidemmältä ajalta. Paras tapa auttaa sairastelevaa - on ohjata yksityiselle.. Joskus köyhemmällä tulee raha vastaan, mutta kun ratkaisua siihen mietitään, löytyy ne rahat yleensä erikoislääkärille ja sieltä saa vihdoinkin lähetteen oikeeseen hoitopaikkaan, eikä hautuumaalle ennen aikojaan. Jotkut suostuvat vain syömään pillereitä pillereiden jälkeen ja valittamaan, vaikka rahaakin olisi mennä yksityiselle - silloin ei voi kuin vain hymähtää hieman surullisesti (nuukuus on paha tauti); eräs rikas ystäväni asuu ikivanhassa kerrostalossa, missä on ollut paljon ¨putkivuotoja ja siellä haisee jokaisen nenään. Ystäväni sairastaa migreeniä, ja uskoo lääkäriä, että se johtuu VAIN hormooneista. Siinäpähän sitten höntätköön yöllä keskussairaalan päivystyksessä kipupiikillä. Minun ei tarvitse kuin hänen vieressään istua ipanoitamme katsellen leikkipuistossa, ja sairastan pahimmillaan kaksi päivää homepäänsärkyä. Puhuminen ei auta - yhteys katkeaa, jos sanoo sanan home. Tosin tuo nuori ystäväni on psyykkisistä syistä eläkkeellä eli kieltää kyllä muitakin elon tosiasioita ja hakee elämänvoimaansa uskonnosta..
- Metsäläinen2
Metsäläinen2 kirjoitti:
arkipäivää jo pidemmältä ajalta. Paras tapa auttaa sairastelevaa - on ohjata yksityiselle.. Joskus köyhemmällä tulee raha vastaan, mutta kun ratkaisua siihen mietitään, löytyy ne rahat yleensä erikoislääkärille ja sieltä saa vihdoinkin lähetteen oikeeseen hoitopaikkaan, eikä hautuumaalle ennen aikojaan. Jotkut suostuvat vain syömään pillereitä pillereiden jälkeen ja valittamaan, vaikka rahaakin olisi mennä yksityiselle - silloin ei voi kuin vain hymähtää hieman surullisesti (nuukuus on paha tauti); eräs rikas ystäväni asuu ikivanhassa kerrostalossa, missä on ollut paljon ¨putkivuotoja ja siellä haisee jokaisen nenään. Ystäväni sairastaa migreeniä, ja uskoo lääkäriä, että se johtuu VAIN hormooneista. Siinäpähän sitten höntätköön yöllä keskussairaalan päivystyksessä kipupiikillä. Minun ei tarvitse kuin hänen vieressään istua ipanoitamme katsellen leikkipuistossa, ja sairastan pahimmillaan kaksi päivää homepäänsärkyä. Puhuminen ei auta - yhteys katkeaa, jos sanoo sanan home. Tosin tuo nuori ystäväni on psyykkisistä syistä eläkkeellä eli kieltää kyllä muitakin elon tosiasioita ja hakee elämänvoimaansa uskonnosta..
on sama kuin maidon hakeminen kaupasta eli yksi lisuke leivän päälle. Ristiriita, minkä näen, on siinä että hän uskoo vaikka ei näe uskomaansa kohdetta, mutta ei voi uskoa mikrobeihin (vaikka on puutarhuri koulutukseltaan). Hän on aina kipeä: flunssaa, nuhaa, jalkapohjien sientä (lääkärin mukaan joillakin on niin heikko immuniteetti..), (hilsettäkin), myös hänen lapsensa, ukko ei aivan niin paljon (johtuneeko työhulluudesta).
- Aprillia
myös pelkkä kirjoitti:
kuumeen tunne ilman lämmönnousua tai -laskua mainitseminesi huimauksen tuntemuksineen aivoissa viitata homeisiin ja jopa allergiseen alveoliittiin?
Pelkkä päivän parin kestävä tunne "taas on flunssa alkamassa", mutta sitten oikeaa flunssaa ei kuitenkaan tule, kuuluu tyypillisenä oireena homeisissa tiloissa viipyvien ihmisten taudinkuvaan.
- Homeherkkä
Tuo alkava astma on lääkärikuntamme kosteusvauriomikrobiallergikon ylle lataama tyypillinen diagnoosi kuin myös ylähengitysteiden ärsytysoireisto.
Lääkärimme tarkoittavat alkavalla tavallisella astmalla sisäsyntyistä astmaa, eli pikkuhiljaa hiipivää astmaa, jonka aiheuttajaa HE eivät pysty toteamaan.
Jossain vaiheessa ns. kosteusvauriomikrobien
pakkohengittämisen kohteeksi joutuvalla keuhkolääkäri toteaa astman, johon KELA myöntää heidän kirjottamasnsa B-lausunnon perusteella erityiskorvattavat lääkkeet.
Seuraavassa vaiheessa työnantajansa taholta kosteusvauriomikrobipakkohengitetty astmaatikko saa jopa joltakin lääkäriltä (ei suinkaan aina tt-lääkäriltä) lähetteen TTL;lle ammattiastman diagnosoimiseksi.
Kun TTL aiheuttaa homekeuhkoaltistuksillaan keuhkojen tulehdusreaktion, jota altistettu joutuu hoidattamaan paikallistasolla näyttönä TTL:lle, niin siitä huolimatta TTL:n E-lausunnossa saattaa olla diagnoosi: "Alkava tavallinen astma".
Käytännössä se tarkoittaa sitä, että siitä vaan jatkamaan työpaikan homealtistusta.
Keuholääkärisi on todennut sinulla olevan pienten keuhkotiehyiden toiminnassa puutteita.
Keuhkoahtaumatauti (COPD)jaetaan kolmeen osaan: krooninen keuhkoputkitulehdus, emfyseema ja etenevä pienten ilmatiehyeiden ahtautuminen (obstruktio).
Kysyisitkö keuhkolääkäriltäsi täyttyvätkö kohdallasi jo keuhkoahtaumataudin mittarit?
Aloituksessasi 4.12.2006 totesit työpaikkasi sisäilman oireiluttavan muitakin kuin itseäsi.
Oletteko tehneet ilmoituksen työsuojelupiirille?- Miten hoidat?
...TTL-astma eli sisäsyntyinen astma eli epätyypillinen astma.
Siihen eivät astmalääkkeet mainittavasti auta. Miksi? - Homeherkkä
Miten hoidat? kirjoitti:
Siihen eivät astmalääkkeet mainittavasti auta. Miksi?Saan homealtistuksesta ns. ODTS-reaktion, joka saatta yltyä kolmen vrk:n jälkeen allergiseksi keuhkoputkitulehdukseksi. Mikäli näin käy aloittan Symbicort-kuurin kunnes tilanne rauhoittuu. Viimeeksi näin kävi reilut 3 vuotta sitten.
Normaalisti ns. ODTS-reaktio, joita minulla on ollut reilut puolitoistasataa kertaa 7 vuoden sisällä ja työpaikalla kymmenen vuoden aikana liki joka toinen kuukausi, rauhoittuu kolmen vrk:n kuluessa.
Se ei vaadi mitään hoitoa.
Allerginen keuhkoputkitulehdus on luettu allergiseen astmaan kuuluvaksi sitten vuodesta 1995. Keuhkoputkitulehdus voi myös kroonistua. Mikäli näin käy tulehdus tulee pitää kurissa astmalääkityksellä.
Toistaiseksi itselläni allerginen keuhkoputkitulehdus on pysynyt ohimenevänä, joten en käytä päivittäistä astmalääkitystä.
Vedän Symbicort-henkäyksen joutuessani menemään hometiloihin, koska se estää hinkuyskämäisen reaktion, jolla minun ODTS:säni alkaa. Itse reaktiota se ei estä. Tapanani onkin vetää hengityssuojaimet päähäni mikäli käyntini, riippuen tuntemastani homerakennuksesta, kestää yli kolmenvartin tai yli puolentoista tunnin.
Kyllä minullakin homealtistuksen seurauksena pienet keuhkotietyeet ovat tulehtuneet aiheuttaen ohimenevän ahtauman. Sen tiedän siitä, kun en pysty puhaltamaan keuhkojani tyhjäksi ilmasta. Näin on käynyt kolmisen kertaa. Tosin keuhkoputkien ja pienten keuhkotiehyiden lisäksi pienet keuhkorakkulatkin tulehtuivat. Tilanne ilmeni rasitushengenahdistuksena. Jo muutaman kymmenen metrin kävely hengästytti. Allerginen keuhkoputkitulehdus minulla ei ole aiheuttanut koskaan edes hengenahdistusta puhumattkaan rasitushengenahdistuksesta. Tosin kipeyttää nivelet ja nostattelee ns. eosinofiilisiä granuloomeja. Nähtävästi siksi kokonaisIgE arvoni on ollut parissa mittauksissa päälle 500 ja päälle 400 ja veren eosinofiilipitoisuus yli normaalin.
Allerginen keuhkoputkitulehdus voi kroonistua mikäli altistus jatkuu. Kroonisessa keuhkoputkitulehduksessa keuhkoputkien vaurioituneet värekarvalliset solut korvautuvat limaa erittävillä soluilla. Keuhkoputkien limakalvoon tulee tulehdussoluja ja limarauhaset suurenevat; kertoilee lääketiede.
Tällöin lääketieteen mukaan kysymyksessä onkin COPD (keuhkoahtaumatauti) eikä astma.
Keuhkoahtaumatautia hoidetaan astmalääkityksellä.
Oikeastaan noiden lääketieteemme huippugurujen pitäisi alkaa selvittää ns. kosteusvauriomikrobialtistuksen yhteyttä keuhkoahtaumatautiin.
Eli:
-allergisen keuhkoputkitulehduksen kroonistumista.
-keuhkorakkula-alueen tuhoa (emfyseema) allergisen alveoliitin seurauksena.
-pienten keuhkotiehyiden etenevää ahtautumista. - hilkkaliisa
Miten hoidat? kirjoitti:
Siihen eivät astmalääkkeet mainittavasti auta. Miksi?Minulla on kyllä epätyypillinen ja herkästi reagoiva astma. Se on todettu ammattitaudiksi TTL:lla. Samoin allerginen työperäinen nuha.
Minä reagoin todellakin erittäin herkästi hajuihin, hometaloihin ja jopa hometalon hajuisiin ihmisiinkin. Keuhkojen tulehdusvaiheet on hoidettu noin 15 kertaa pitkillä kortisonikuureilla. En kuollut kortisonikuureihin. Osteopenia ja hiivaa kyllä tuli. Hiivakin hoidettiin kurkusta ja suusta pois. Ainoa lääke inflammaation hoitoon on kortisoni. Sen vaaroista huolimatta, se on pelastanut henkeni noin 15 kertaa. Turhaan sitä ei anneta.
Nyt otan aina astmalääkettä kun yskittää ja ahdistaa ja hengitys pihisee ja vinkuu. Astmalääkkeet auttaa, mutta EI POISTA astmaa.
Mikä on TTL astma? - joka syntyy
hilkkaliisa kirjoitti:
Minulla on kyllä epätyypillinen ja herkästi reagoiva astma. Se on todettu ammattitaudiksi TTL:lla. Samoin allerginen työperäinen nuha.
Minä reagoin todellakin erittäin herkästi hajuihin, hometaloihin ja jopa hometalon hajuisiin ihmisiinkin. Keuhkojen tulehdusvaiheet on hoidettu noin 15 kertaa pitkillä kortisonikuureilla. En kuollut kortisonikuureihin. Osteopenia ja hiivaa kyllä tuli. Hiivakin hoidettiin kurkusta ja suusta pois. Ainoa lääke inflammaation hoitoon on kortisoni. Sen vaaroista huolimatta, se on pelastanut henkeni noin 15 kertaa. Turhaan sitä ei anneta.
Nyt otan aina astmalääkettä kun yskittää ja ahdistaa ja hengitys pihisee ja vinkuu. Astmalääkkeet auttaa, mutta EI POISTA astmaa.
Mikä on TTL astma?TTL:n altistuskokeissa. Ei sitä muualta voi saada. Se on todella harvinainen sairaus, jota esiintyy vain meillä suomalaisilla.
Kaiken lisäksi se on keinotekoinen ja keuhkotautispesialisti Mönkäreen määräyksestä aloitettu. Sen tartunnan saa vain TTL:n altistuskokeissa. - tekstiä, jossa
joka syntyy kirjoitti:
TTL:n altistuskokeissa. Ei sitä muualta voi saada. Se on todella harvinainen sairaus, jota esiintyy vain meillä suomalaisilla.
Kaiken lisäksi se on keinotekoinen ja keuhkotautispesialisti Mönkäreen määräyksestä aloitettu. Sen tartunnan saa vain TTL:n altistuskokeissa.puhutaan kliinisestä astmasta. Tämä kliininen astma oli myös TYHOSA:n julkilausumassa menneinä vuosina. Siitä sanotaan TTL:n sivulla, että se kehittyy parissa vuodessa sairauden (alveoliitin) puhjettua. Tätä kehitystä sitten voidaan jouduttaa - altistuskokeilla.
- allergisen alveoliitin
oireille: epätyypillinen astma, hyperreaktiivinen astma, alkava astma, askeleen päässä astmasta. Minä olen kuullut nämä. Oletteko kuulleet vielä muita?
- lisää
tekstiä, jossa kirjoitti:
puhutaan kliinisestä astmasta. Tämä kliininen astma oli myös TYHOSA:n julkilausumassa menneinä vuosina. Siitä sanotaan TTL:n sivulla, että se kehittyy parissa vuodessa sairauden (alveoliitin) puhjettua. Tätä kehitystä sitten voidaan jouduttaa - altistuskokeilla.
>>Astmankaltaisista oireista kärsivät saattavat kuitenkin kehittää kliinisen astman parissa, kolmessa vuodessa.
- Drifter#
allergisen alveoliitin kirjoitti:
oireille: epätyypillinen astma, hyperreaktiivinen astma, alkava astma, askeleen päässä astmasta. Minä olen kuullut nämä. Oletteko kuulleet vielä muita?
kertovat karun todellisuuden:
-joko ao. lääkäri ei tiedä homeallergioista yhtään mitään eli ei ole oppi mennyt perille tai ei olla päivitetty tietoja
-tai sitten on "korkeimmalta taholta" saneltu miten pitää toimia kohdatessa homeista sairastuneen
Seuratessa näitä monenmoisia tapauksia, ei voi tulla muuhun päätelmään. - hilkkaliisa
allergisen alveoliitin kirjoitti:
Minulla on "epätyypillinen astma", "vaikeahoitoinen astma", "herkästi reagoiva astma" ja "epäily allergisesta alveoliitista".
- hilkkaliisa
joka syntyy kirjoitti:
TTL:n altistuskokeissa. Ei sitä muualta voi saada. Se on todella harvinainen sairaus, jota esiintyy vain meillä suomalaisilla.
Kaiken lisäksi se on keinotekoinen ja keuhkotautispesialisti Mönkäreen määräyksestä aloitettu. Sen tartunnan saa vain TTL:n altistuskokeissa.minulla.Astmani pysyi lievänä vuodesta 1988 - 1999. Ammattitautidiagnoosi tuli vuonna 2003.
Ei TTL:n tutkimukset tuottaneet minulle astmaa.
Katsos ystävä rakas, kun ei se mene kaikilla niinkuin sinä ainoana ja yksin olet tutkimuksissasi todennut "ensin allerginen alveoliitti ja sitten astma". Minulla oli ENSIN astma 1988 - 1999 ja sitten vuonna 1999 minulle tuli allergisen alveoliitin oireet.
Tyhosan kotisivujen kanssa minulla ei ole mitään tekemistä. En tiedä kuka ne päivittää. En kuulu Tyhosaan. - sinulla
hilkkaliisa kirjoitti:
minulla.Astmani pysyi lievänä vuodesta 1988 - 1999. Ammattitautidiagnoosi tuli vuonna 2003.
Ei TTL:n tutkimukset tuottaneet minulle astmaa.
Katsos ystävä rakas, kun ei se mene kaikilla niinkuin sinä ainoana ja yksin olet tutkimuksissasi todennut "ensin allerginen alveoliitti ja sitten astma". Minulla oli ENSIN astma 1988 - 1999 ja sitten vuonna 1999 minulle tuli allergisen alveoliitin oireet.
Tyhosan kotisivujen kanssa minulla ei ole mitään tekemistä. En tiedä kuka ne päivittää. En kuulu Tyhosaan.astma voi olla ennen TTL:n altistuskokeita. Se on tullut jostain muusta kuin kosteusvauriomikrobien itiöistä. Astmaatikolla on siis keuhkoputken ahtauma ja nyt siihen voi jopa kosteusvauriomikrobien itiöt tarttua. Ja jos keuhkoputken limakalvolle ne tarttuvat, niin heidän verestään kyllä löytyy sitten spesifisiä IgE-vasta-aineita. Jotta olisi sitten varmistettu sairaus nimeltään astma, niin verestä pitäisi sitten löytyä eosinofiilisiä valkosoluja merkkinä tulehduksesta.
Astman kriteerit ovat siis uskomattoman helpot muistaa (onhan niitä tässä jo jankattu kaksi vuotta): Ne ovat siis: ahtauman aiheuttajan IgE-vasta-aine ja eosinofiilisia valkosoluja veressä.
Kaikkein pahimmassa asemassa ovat juuri sellaiset henkilöt, joilla on jo ennestään aito astma. Heidät pitäisi pistää valtiovallan erityiseen suojeluun, jotta he eivät koskaan joutuisi oleskelemaan/asumaan kosteusvaurioisessa tilassa. On perin kummalista, että erityisesti heitä altistetaan. Kyllä työterveyshuollon pitäisi olla tietoinen siitä, että astmaatikkoja ei saisi päästää edes pikaisesti käymään homeisissa tiloissa.
Tämä TTL-astma on muuten hyvä termi, kun puhutaan TTL:n suorittaman altistuskokeen aiheuttamasta keuhkoputkitulehduksesta. Se on paljon helpompi lausuakin kuin "obstruktiivinen bronkiitti" tai "krooninen bronkiitti".
Samalla, kun päästää suustaan sanan "TTL-astma" voi päästää myös pienen naurun höräyksen. Se on erittäin hyvä yhdistelmmä. Menee jakeluun kertaheitolla. allergisen alveoliitin kirjoitti:
on epätasapainossa oleva sisäsyntyinen sekamuotoinen ja nyt erään lääkärin mukaan ulkosyntyinenkin. Perinnöllistäkin astmaa ehdoteltiin....
- = ...
Drifter# kirjoitti:
kertovat karun todellisuuden:
-joko ao. lääkäri ei tiedä homeallergioista yhtään mitään eli ei ole oppi mennyt perille tai ei olla päivitetty tietoja
-tai sitten on "korkeimmalta taholta" saneltu miten pitää toimia kohdatessa homeista sairastuneen
Seuratessa näitä monenmoisia tapauksia, ei voi tulla muuhun päätelmään.Se on poliittisen lääketieteen kukkanen, oikea malliesimerkki, kun "korkeimmalta taholta" saneltua päätöstä lähdetaan terveydenhoidossa ajamaan diagnoosiksi kuten ttl-astmaa.
- Radon-nisti
parantumaton kirjoitti:
on epätasapainossa oleva sisäsyntyinen sekamuotoinen ja nyt erään lääkärin mukaan ulkosyntyinenkin. Perinnöllistäkin astmaa ehdoteltiin....
Vanhoilla sukutiloilla saattoi kuolla perheenjäseniä sukupolvesta toiseen syöpään. Se oli siis perinnöllistä laatua, luultiin.
Nykytiede totesi talon olevan radonin kyllästämää. Niin että se siitä perinnöllisyydestä. Näitä esimerkkejä riittää.
- sairastellut
Minulla näkyi keuhkokuvissa aikoinaan, että keuhkoputkien limakalvot olivat vähän paksuuntuneet. Keuhkoista otetuissa koepaloissa oli tulehdussoluja, ja olen puhallellut tulehdusta siinä typpioksidikokeessa.
Minusta on pyritty väen väkisin löytämään astma. Nytkin kun kävin viimeksi kontrollikäynnillä, minut määrättiin - jälleen kerran - spirometriaan, sillä " sehän voi vaikka kehittyä". Voi hurjaa: Yhtä hyvin minusta voitaisiin alkaa ottaa kaikenlaisia kokeita, ihan kaiken varalta, ties mikä sairaus minuun joskus kehittyy.
Mitä tulee kissaasi: vaikka jalka katkeaisi, ja lääkäri kysyi, että onko kotieläimiä. Niin jos myöntää että on, niin sehän se on se jalan katkeamisen syy. Minulla oli kaksi kissaa, nyt ovat valitettavasti menneet pois. Oireeni eivät olleet yhtään erilaiset lomilla (ilman eläimiä) saatikka nyt, kun kumpaakaan ei enää ole.
Jos tuo lääke auttaa, ei se mielestäni todista vielä sitä, että sinulla olisi astma. Olen itse käyttänyt astmalääkettä (flixotide) kolmisen vuotta, koska siitä on apua. Kortisonihan auttaa erilaisiin tulehdustiloihin.- kortisoni
tuhoaa soluvälitteisen immuunijärjestelmän, jonka tehtävänä on suojella kehoa mikrobi-itiöitä vastaan.
Minullekin on määrätty sitä (Flixotide) nimenomaan alveoliitin hoitoon. Ei mikään ihme, että reagoin kahta kauheemmin kosteusvauriomikrobien-itiöille. Minä olen varmasti pian infektiolääkäri Ville Valtosen seuraava potilas!
Minun Seretide-paketin päällä lukee myös, että alveoliittii-lääke. Eihän se mikään alveoliitti-lääke voi olla, koska se helpottaa alveoliitin syntyä!
Voi herran pieksut! Piipari on kirjoitellut näitä minun terveyteni tuhoavia lääkkeitä jo 5 vuotta. Minä kun luotin Työterveyslaitoksen huippuosaamiseen! Voiko enää kehenkään luottaa?
Pekka Nikkola - sairastellut
kortisoni kirjoitti:
tuhoaa soluvälitteisen immuunijärjestelmän, jonka tehtävänä on suojella kehoa mikrobi-itiöitä vastaan.
Minullekin on määrätty sitä (Flixotide) nimenomaan alveoliitin hoitoon. Ei mikään ihme, että reagoin kahta kauheemmin kosteusvauriomikrobien-itiöille. Minä olen varmasti pian infektiolääkäri Ville Valtosen seuraava potilas!
Minun Seretide-paketin päällä lukee myös, että alveoliittii-lääke. Eihän se mikään alveoliitti-lääke voi olla, koska se helpottaa alveoliitin syntyä!
Voi herran pieksut! Piipari on kirjoitellut näitä minun terveyteni tuhoavia lääkkeitä jo 5 vuotta. Minä kun luotin Työterveyslaitoksen huippuosaamiseen! Voiko enää kehenkään luottaa?
Pekka NikkolaJuu, ei kukaan kortisonia mielellään käytä. Tuo F vain sattuu olemaan ainut lääke, jolla pysyn edes jonkinmoisessa kuosissa. Jos en käyttäisi sitä, lämpöilisin joka päivä. Niin oli vuosia, ennen kuin aloin käyttää sitä.
Minulle ei ole annettu mitään virallista, papereissa lukevaa diagnoosia. On vain todettu (infektiolääkäri) että limakalvoni ovat tulehtuneet. Myös silmien sidekalvot ovat tulehtuneet ja alaluomet ovat jättiturvonneet.
Aion käydä lähiaikoina otattamassa sieniviljelyn ainakin silmistäni. Kun vain löytäisin luotettavan, yksityisen, paikan. - pelottelu
kortisoni kirjoitti:
Pekka Nikkolanoilla yksipuolisilla ja värjätyillä jutuillasi.Yritätkö sillä lailla hysterisoida ihmisiä ja saada lisää jäseniä yhdenmiehenyhdistykseesi?Lääkkeillä tuppaa olemaan sivuvaikutuksia eikä kukaan niitä huvikseen syö.Sitä on vain pakko valita lääkkeen ja hengissäpysymisen välillä.Miksi ahdistat lisää ihmisiä jotka eivät selviä ilman kortisonia,joka hengitettynä ei ole edes kovin haitallista.
- Julkaistu on
pelottelu kirjoitti:
noilla yksipuolisilla ja värjätyillä jutuillasi.Yritätkö sillä lailla hysterisoida ihmisiä ja saada lisää jäseniä yhdenmiehenyhdistykseesi?Lääkkeillä tuppaa olemaan sivuvaikutuksia eikä kukaan niitä huvikseen syö.Sitä on vain pakko valita lääkkeen ja hengissäpysymisen välillä.Miksi ahdistat lisää ihmisiä jotka eivät selviä ilman kortisonia,joka hengitettynä ei ole edes kovin haitallista.
Jo toistakymmentä vuotta sitten valtion leivissä olevat lääkärit varoittelivat hydrokortisonin haitoista homesairaille. Kyse ei ole pelottelusta, vaan tunnetuista haittavaikutuksista.
Myös tänä päivänä tuoretta lääketieteellistä faktaa alan ammatti-ihmisten julkaisemana on aiheesta saatavilla. Eri lääkkeillä on eri sivuvaikutukset. Viimekädessä potilaan itse on kuitenkin tehtävä valinta, mitkä riskit ja vaivat hän ottaa kestääkseen. Silloin kun menee pieleen, niin lääkäri ei ole se, joka edes pystyisi ottamaan vastuun tapahtuneesta.
Elämä on.
Mielestäni on väärin, että jotkut lääkärit tekevät valinnat potilaansa puolesta tosiasialliset vaihtoehdot salaten.
Enkä ole mikään mainitsemasi yksi mies.
- hilkkaliisa
Jos on lapsena ollut allerginen, voi allergiat puhjeta uudelleen aikuisena.
Tänä vuonna korvalääkärini (minulla on myös ammattinuha) oli ollut opintopäivillä, jossa oli kerrottu, etteivät KAIKKI allergiat edes näy kokeissa, mutta silti tuo potilas voi olla allerginen.
Kyllä lääkärisi on oikeassa, että KISSA VOI ärsyttää limakalvojasi lisää. Kukaan ei ole KOIRANKARVOILLE TAI KISSAN K A R V O I L L E allerginen, vaan eläinepiteelille, eli sille ohuelle eläinhilseelle, jota eläimestä irtoaa.
Enollani oli viisi vuotta kissa ja koira. Kun nuo yleisesti allergiaa tuottavat eläinepiteelit olivat läsnä, puhkesi hänelle allergia. Hänellä allergiakokeet näyttivät positiivista.
Itselläni tulee kaikista eläimistä välitön äänenmenetys ja astmakohtaus, niinkuin TULEE MYÖS HOMETALOISTA JA HOMETALON HAJUISISTA IHMISISTÄ ja hajuvesistä ja monista hajuisteista.
Minullakaan ihotestien ja verikokeiden mukaan ei näy eläinallergiaa. Sinulla on viisas lääkäri. Hän tietää, että KAIKKI allergiat eivät näy testeissä.
Kaikilla ei edes ole homeALLERGIAA, jotka oireilevat.
Jos työpaikallasi on hometta, voi se olla merkkinä siitä, että oireilusi voi johtua myös siitä.
Ota yhteys
TYÖTERVEYSLÄÄKÄRIIN
TYÖSUOJELUVALTUUTETTUUN
TYÖSUOJELUPÄÄLLIKKÖÖN
TYÖSUOJELUPIIRIIN
Työterveyslääkärin on tehtävä sinusta ilmoitus Työsuojlupiirille: "Työperäinen sairaus epäily".
Tuskin se kissa on AINOA oireittesi syy. Voihan se olla YKSI SYY.
Minulla on ammattitautidiagnoosi:
kosteusvauriomikrobien aiheuttama astma ja alleginen nuha sekä allerginen silmätulehdus.
Testeissä näkyy varastopölypunkkiallergia (ne viihtyvät hometaloissa ja saattavat aiheuttaaa astmaa ja allergista nuhaa), Streptomyces albus IgE positiiviset vasta-aineet (= mahdollisesti "sädesieni" eli aktinobakteeri allergia), maapähkinäallergia, mustaväriaine- ja koboltti allergia.
Silti oireilen erittäin rajusti eläimille, hajusteille ja hajuille (tupakansavu).
Sinun on päästävä myös pois mitä nopeimmin sieltä homeiselta työpaikaltasi.
Vaikka et ole aikaisemmin ollut millekään allerginen, allergia voi puheta aikuisenakin.
kaikki ei näy testeissä, mutta oireilet silti.
Minulla ei lapsena ja nuorena ollut mitään allergioita enkä oireillut mistään. Pystyin syömäänkin ihan kaikkea, jopa kalaa, jonka hajukin nykyisin aiheuttaa astmakohtauksen.
Olehan tiukkana siellä työpaikalla ja vaadi kunnolliset tutkimukset. Ikävä kyllä olen lääkärisi kanssa samaa mieltä: luovu kissasta ja saneeraa kotisi pölyttömäksi.
Minulla ei kokeissa näy kotipölypunkkiallergia, mutta kyllä minulla on helpompi olla kun siivoan usein ja kotini on pölytön. Kaikki ei näy testeissä, on ollut jo tiedossa useita vuosia.
Yksi korvalääkäri kerran täsmensi kansantajuisesti: "Sinun ihosi ja veresi ei ole allerginen, mutta sinun limakalvosi ovat ja siksi reagoivat".- sairastellut
Kaikki allergiat eivät näy testeissä, siihen uskon. Mutta, olen elämäni varrella huomannut myös sen, että lääkärit kehottavat hirveän helposti luopumaan eläimistä, jos eivät muuta keksi.
Kuten jo kirjoitin, minulla oli kaksi kissaa. Nekin raasut asuivat homekämpässämme. Oloni oli yhtä sairas myös silloin, kun kissoja ei ollut lähettyvillä - esimerkiksi pitkillä lomilla. Ja nyt kun kumpikin niistä on kuollut, oloni on yhä ihan samanlainen. En tullut terveemmäksi.
Joten, kannattaa harkita, luopuuko lemmikistään. Voi käydä myös niin, ettei tule yhtään terveemmäksi, vaikka niin tekisi. - Homeherkkä
sairastellut kirjoitti:
Kaikki allergiat eivät näy testeissä, siihen uskon. Mutta, olen elämäni varrella huomannut myös sen, että lääkärit kehottavat hirveän helposti luopumaan eläimistä, jos eivät muuta keksi.
Kuten jo kirjoitin, minulla oli kaksi kissaa. Nekin raasut asuivat homekämpässämme. Oloni oli yhtä sairas myös silloin, kun kissoja ei ollut lähettyvillä - esimerkiksi pitkillä lomilla. Ja nyt kun kumpikin niistä on kuollut, oloni on yhä ihan samanlainen. En tullut terveemmäksi.
Joten, kannattaa harkita, luopuuko lemmikistään. Voi käydä myös niin, ettei tule yhtään terveemmäksi, vaikka niin tekisi.Perheeseemme on kuulunut koira kaiken aikaa.
Koiramme eivät ole aiheuttaneet minulle minkäänlaisia allergisia oireita, eivät muutkaan eläimet, eivät myöskään siitepölyt.
Niin minun kuin miehenikin kasvuympäristö on ollut maalaistalo eläimineen.
Huippulääketeidegurumme kertoilevat, että maalaistalo eläimineen suojaa lasta allergisoitumiselta.
No kuinka se suojaa kun niin maatalon isannät kuin emännätkin kärsivät allergisesta nuhasta, keuhkoputkitulehduksista, astmasta, allergisesta alveoliitista kuin myös niiden tuottamista iho-, nivel- ja lihasoireiluista siinä missä muutkin homealtistetut.
Eihän tuollaisilla lääkäreiden esittämillä väittämillä ole edes mitään tieteellistä pohjaa.
Kyllähän tt-lekurini aikoinaan esiintoi koira-altistuksenkin mahdollisuuden oireilujeni syynä.
Niinhän tuo TTL:n proffa Reijulakin totesi Hesarissa v. 2003, että työpaikoilla oireillaan siksi, kun työntekijät vievät sinne vaatteissaan lemmikkieläintensä karvoja.
Näyttää siltä, että lääketiedeautoriteettiemme uskottavuus alkaa pikkuhiljaa joutua koetukselle. - Hese
sairastellut kirjoitti:
Joten, kannattaa harkita, luopuuko lemmikistään. Voi käydä myös niin, ettei tule yhtään terveemmäksi, vaikka niin tekisi.Eli kieltäminen ei varmasti käy kuitenkaan kellään, että nykytietämyksen mukaan jos on taipumusta kehittää astmaattisia oireita, tulisi välttää kaikenmoisia lisäaltistuksia. Sen takia lääkärit kehoittavat luopumaan mahdollisista aiheuttajista. Erona on, että lääkäri katsoo tilannetta objektiivisesti ja ajattelee näin eritavalla kuin esim. sinä.
Tätä voisi verrata vastakkainasettelulla järki ja tunne.
Astma on vakava sairaus ja siihen en antaisi kissojen ja koirien vaikuttaa. Jos tässä tapauksessa on oma-aloitteinen ja epäilee työperäistä altistusta niin kannattaa ihmeessä tehdä jotakin!!
Eli jatkuva PEF-seuranta sekä kotona että työaikana, Oireiden helpottuminen kotona ym.
Jos esim. ajattelet oireiden johtuvan homeen aiheuttaman allergisen alveoliitin, tulisi siinäkin oireiden jo parissa päivässä altistuksen loputtua hivenen helpottaa.
Tärkeää on hyvät ihmiset ajatella rehellisesti. Vaikka ette haluisikaan luopua kotieläimistänne ja mahdollisesti kaikki syy olisi kiva laittaa työperäiseksi altistukseksi, niin miettikää rehellisesti omissa ajatuksissanne mistä kaikki voisi johtua.
Itsellänikin on juuri menossa hankala tilanne kissan kanssa kun vastaavaa oireilua. En haluaisi luopua kissasta, mutta taitaa se tuosta karvaturrista johtua.
Laitappa kuule kissa hoitoon viikoksi/kahdeksi ja samalla siivoot kämpän kunnolla. Siinähän näet vaikuttaako :0) Ja vaikka ei vaikuttaisikaan niin silti suosittelen eläinten välttämistä. Piste - sairastellut
Hese kirjoitti:
Eli kieltäminen ei varmasti käy kuitenkaan kellään, että nykytietämyksen mukaan jos on taipumusta kehittää astmaattisia oireita, tulisi välttää kaikenmoisia lisäaltistuksia. Sen takia lääkärit kehoittavat luopumaan mahdollisista aiheuttajista. Erona on, että lääkäri katsoo tilannetta objektiivisesti ja ajattelee näin eritavalla kuin esim. sinä.
Astma on vakava sairaus ja siihen en antaisi kissojen ja koirien vaikuttaa. Jos tässä tapauksessa on oma-aloitteinen ja epäilee työperäistä altistusta niin kannattaa ihmeessä tehdä jotakin!!
Eli jatkuva PEF-seuranta sekä kotona että työaikana, Oireiden helpottuminen kotona ym.
Jos esim. ajattelet oireiden johtuvan homeen aiheuttaman allergisen alveoliitin, tulisi siinäkin oireiden jo parissa päivässä altistuksen loputtua hivenen helpottaa.
Tärkeää on hyvät ihmiset ajatella rehellisesti. Vaikka ette haluisikaan luopua kotieläimistänne ja mahdollisesti kaikki syy olisi kiva laittaa työperäiseksi altistukseksi, niin miettikää rehellisesti omissa ajatuksissanne mistä kaikki voisi johtua.
Itsellänikin on juuri menossa hankala tilanne kissan kanssa kun vastaavaa oireilua. En haluaisi luopua kissasta, mutta taitaa se tuosta karvaturrista johtua.
Laitappa kuule kissa hoitoon viikoksi/kahdeksi ja samalla siivoot kämpän kunnolla. Siinähän näet vaikuttaako :0) Ja vaikka ei vaikuttaisikaan niin silti suosittelen eläinten välttämistä. PisteJos tuo kommentti oli minulle tarkoitettu, niin turhaan lähetit: kissani ovat jo poistuneet tästä elämästä. Eivät homeen aiheuttaman tulehduksen vuoksi, vaan luonnollisesti. Tee sinä mitä haluat, niinhän jokainen tekee. Turhan monta kertaa olen kuullut, miten lääkäri on käskenyt hävittää eläimen, eikä kyseinen potilas ole siitä sitten miksikään muuttunut.
Minun keuhkoissa oleva tulehdukseni ei ole parantunut, vaikka kissani ovat kuolleet. Piste. - nainen27
Hese kirjoitti:
Eli kieltäminen ei varmasti käy kuitenkaan kellään, että nykytietämyksen mukaan jos on taipumusta kehittää astmaattisia oireita, tulisi välttää kaikenmoisia lisäaltistuksia. Sen takia lääkärit kehoittavat luopumaan mahdollisista aiheuttajista. Erona on, että lääkäri katsoo tilannetta objektiivisesti ja ajattelee näin eritavalla kuin esim. sinä.
Laitappa kuule kissa hoitoon viikoksi/kahdeksi ja samalla siivoot kämpän kunnolla. Siinähän näet vaikuttaako :0) Ja vaikka ei vaikuttaisikaan niin silti suosittelen eläinten välttämistä. PisteKyllähän minä vakavasti mietin tuota kissan kohtaloa. En kuitenkaan aio suinpäin sille uutta kotia etsimään, eli rauhassa etenen.
Mahdollisesti kokeilen juuri niin, että laitan sen hoitoon tai menen itse lomailemaan joksikin aikaa pois kotoa, niin näen, miten se oireisiini vaikuttaa, jos vaikuttaa.
Nyt on myös edessä pitkähkö joululoma, ja jos oireet pahentuvat, niin kyllähän se silloin kotoa näyttäisi tulevan. Jos vastaavasti olo parempi, niin se puolestaan viittaa työpaikkaan. Näin ainakin maalaisjärjellä ajattelisi.
Kahdelta muulta lääkäriltä olen saanut kommentit, että jos allergiatestit eivät näytä mitään, niin kissan voi huoletta pitää. Ei se kuulemma näitä oireita paranna, jos siitä luopuu.
Mutta kaikkihan on aina yksilöllistä, eli mikä kullekin on parasta ja mikä kenenkin oireiden syy... Tai ehkä aina ei syytä edes ole... - homeahdistus1
nainen27 kirjoitti:
Kyllähän minä vakavasti mietin tuota kissan kohtaloa. En kuitenkaan aio suinpäin sille uutta kotia etsimään, eli rauhassa etenen.
Mahdollisesti kokeilen juuri niin, että laitan sen hoitoon tai menen itse lomailemaan joksikin aikaa pois kotoa, niin näen, miten se oireisiini vaikuttaa, jos vaikuttaa.
Nyt on myös edessä pitkähkö joululoma, ja jos oireet pahentuvat, niin kyllähän se silloin kotoa näyttäisi tulevan. Jos vastaavasti olo parempi, niin se puolestaan viittaa työpaikkaan. Näin ainakin maalaisjärjellä ajattelisi.
Kahdelta muulta lääkäriltä olen saanut kommentit, että jos allergiatestit eivät näytä mitään, niin kissan voi huoletta pitää. Ei se kuulemma näitä oireita paranna, jos siitä luopuu.
Mutta kaikkihan on aina yksilöllistä, eli mikä kullekin on parasta ja mikä kenenkin oireiden syy... Tai ehkä aina ei syytä edes ole...rauhassa hankkimaan kissan, sillä siitä ei voi saada läheskään yhtä pahoja oireita kuin homeesta.
Minulla on ollut lapsena tavallinen IgE-välitteinen kissa-allergia. Aikuisiällä kaikki IgE-allergiat ovat kadonneet. Olin terve ja tyytyväinen kissanomistaja vielä joitakin vuosia sitten.
Sitten sairastuin homeesta. En nyt uskalla ottaa kissaa lapsen todettujen allergioiden takia, mutta luulen että pystyisin pitämään kissaa ihan hyvin. En saa tuttavien kissoista oireita ainakaan nopeasti ja joka tapauksessa en ole toistaiseksi saanut mistään samanlaisia, yhtä kauheita oireita kuin homeesta.
Mutta lintua en hankkisi lemmikiksi, kertomus taudista bird fanciers lung (alveoliitin tyyppi), ei ollut erityisen houkutteleva. - parantaa sisäilmaa
nainen27 kirjoitti:
Kyllähän minä vakavasti mietin tuota kissan kohtaloa. En kuitenkaan aio suinpäin sille uutta kotia etsimään, eli rauhassa etenen.
Mutta kaikkihan on aina yksilöllistä, eli mikä kullekin on parasta ja mikä kenenkin oireiden syy... Tai ehkä aina ei syytä edes ole...Minimoi kaikki ärsyttävät tekijät kotona.
Itse luulin aikoinani olevani allerginen koirille, pölypunkille, yms.; siivosin säännöllisesti, uusi imurikin hankittiin (kallis sellainen).
Olen atoopikko, se selittävänä tekijänä.
Olen myös ihoallerginen hajusteille, vaikken ole koskaan ollut hajusteiden ns. suurkäyttäjä.
Tässä vaiheessa huomautan, ettei tarvitse olla hajusteallerginen oireillakseen.
Olen elänyt hajusteettomassa kodissa kohta 16 vuotta, suosittelen!
Kaikki hajustetut tuotteet roskiin (ongelmajätteisiin kuuluisivat) ja tilalle hajusteettomat. Pyykinpesu- ja huuhteluaineet; siivousaineet; shamppoot, saippuat, yms.; kosmetiikka; hajuvedet, ja 'ilmanraikasteet', mitkä saastuttavat ilmaa, eivät raikasta.
Olin kylläkin 'allerginen/yliherkkä' koiran ruoan jollekin lisä-, väri- tai säilöntäaineelle, sain pahan astmakohtauksen, vaikka minulla ei varsinaista astmaa olekaan (astmatyyppistä oireilua hajuste- ja muista kemikaaleista -- alveolitti-kuvaus sopisi hyvin, sillä avaavista astmalääkkeistä ei ollut apua, oli jatkuvaa pientä lämpöä, jne.).
Koira on lisäksi hajusteeton (hajusteet tarttuvat eläinten turkkiin), en saa mitään oireita koirasta. Koira on poikani koira, mutta saan hoitaa sitä, ollaan mökillä kuukausia ja nukutaan samassa huoneessa - en ole enää 'himosiivoaja', ei tarvitse.
Työssäkäyvä ja julkisia kulkuvälineitä käyttävä ei pysty välttämään hajusteita, niitä joutuu pakkohengittämään - ovat ilmassa, vaikkeivat näy.
Tuo kyllä pitää jatkuvaa ärsytystilaa päällä.
Hajusteet myös tarttuvat ihoon, hiuksiin, vaatteisiin, laukkuihin, paperiin, yms., elikkä niitä kantaa kotiin tietämättään.
Itse en enää ole työelämässä (en pysty - en kylläkään saa mitään eläkettä, saatika muuta tukea), joten pystyn välttämään. Jos en pystyisi, en olisi enää hengissä.
Suosittelen siis kodin sisäilmasaneerausta. - Tuo kertomuksesi
vähän viittasi siihen suuntaan...Jos tarkkailemme itseämme koko ajan, ei ole tuntiakaan, ettemmekö potisi jotain "oiretta"...älä hyvä ihminen levitä kauhua ja pelkoa tänne keskusteluihin...Ihan ystävällisesti.
- hilkkaliisa
Tuo kertomuksesi kirjoitti:
vähän viittasi siihen suuntaan...Jos tarkkailemme itseämme koko ajan, ei ole tuntiakaan, ettemmekö potisi jotain "oiretta"...älä hyvä ihminen levitä kauhua ja pelkoa tänne keskusteluihin...Ihan ystävällisesti.
Minulla on ammattitautidiagnoosi:
kosteusvauriomikrobien aiheuttama astma ja alleginen nuha sekä allerginen silmätulehdus.
Testeissä näkyy varastopölypunkkiallergia (ne viihtyvät hometaloissa ja saattavat aiheuttaaa astmaa ja allergista nuhaa), Streptomyces albus IgE positiiviset vasta-aineet (= mahdollisesti "sädesieni" eli aktinobakteeri allergia), maapähkinäallergia, mustaväriaine- ja koboltti allergia. - VTT Publications 540
sairastellut kirjoitti:
Joten, kannattaa harkita, luopuuko lemmikistään. Voi käydä myös niin, ettei tule yhtään terveemmäksi, vaikka niin tekisi.Espoo 2004, s. 39:
"Lemmikkieläimillä ei yhteyttä koettuihin oireisiin."
- on tutkinut
että kortisonilla ei vaikutusta pitkän ajan ennuwsteeseen. tutkimuslinkki löytyy rakkulan sivuilta.
- Mönkäre teki
vaarallisella kortisonilla maanviljelijöille kokeita, jotka kuuluisi tehdä ensiksi rotille?
Ei muuten olisi tehnyt, jos maanviljelijät olisivat SAK:n jäseniä.
- ainoat interleukiini-
kokeiden ohella, jotka näyttävät homeasiassa jotain.
- vastaa
Akuutin lääkäriarkisto
Homeen terveyshaitat
"Työpaikallani on luultavasti hometta. Haluaisin tietää, millaisia terveyshaittoja ja kuinka nopeasti home voi aiheuttaa. Nyt minulla on jo jatkuvaa flunssaa, kurkkukipua sekä ääni painuksissa."
Homeelle altistumisessa on yksilöllisiä eroja. Allergiset voivat reagoida hyvinkin nopeasti, kun taas jotkut eivät saa oireita samassa tilassa laisinkaan. Yleensä altistuminen tapahtuu kuitenkin pitkän ajan kuluessa. Homeen määrä vaikuttaa myös altistumisen nopeuteen. Rakenteissa kasvavat homeet voivat aiheuttaa jopa keuhkokuumeen tai homepölykeuhkon, jos altistuminen on runsasta. Vähäisempi, mutta pitkäaikainen homealtistus aiheuttaa puolestaan limakalvosairauksia, nuhaa, yskää, astmaa tai lisää tulehdustauteja, kuten esimerkiksi poskiontelotulehduksia. Joillakin saattaa esiintyä myös iho-oireita. Yleensä oireet väistyvät ja vointi paranee, kun homeesta päästään eroon. Elimistöön jää kuitenkin eräänlainen muistijälki ja seuraava altistus homeelle puhkaisee oireet esiin uudestaan.
Akuutin omalääkäri xxx
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485356
- 483728
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963376- 313136
- 592894
- 582746
- 532400
- 381854