Mikä on samettihousut englanniksi? Sellaiset siis missä menee kapeat pystyraidat? Mitä eroa on sanoilla corduroy ja velvet?
samettihousut
7
2429
Vastaukset
- tiedoksi
Hänellä oli samettihousut. = He was wearing corduroys.
Velvet on sen tyyppinen samettikangas, jossa ei ole raitoja vaan pienen pienet silmukat, kuten vaikkapa miesten ns. pikkutakeissa. - samettia
ja corduroy on vakosamettia.
- saksaksi
Saksalainen kaverini puhui aikoinaan Cordhosen-nimisestä vaatekappaleestaan, jota minä olisin nimittänyt vakosamettihousuiksi.
Hakusanalla ”Cordhosen” löytyy mm. seuraavanlainen määritelmä:
”Cordhosen sind weiche Hosen aus Cord, einem samtähnlichen und gerippelten Stoff.”
'Cord' lienee siis saksassa englantilaislainaa sanasta 'corduroy'.- ruotsiksi
Ruotsissa käytetään vakosamettihousuista niinkin hauskaa nimitystä kuin manchesterbyxor. Ei liene vaikeaa arvata, että taustalla on tavalla tai toisella Manchesterin kaupunki siksi, kun se oli keskeinen tekstiiliteollisuuden tyyssija. Mutta miksi nimi on siirtynyt juuri vakosamettiin, on minulle tuntematon asia. Tietääkö joku muu?
- vai persnaru-?
ruotsiksi kirjoitti:
Ruotsissa käytetään vakosamettihousuista niinkin hauskaa nimitystä kuin manchesterbyxor. Ei liene vaikeaa arvata, että taustalla on tavalla tai toisella Manchesterin kaupunki siksi, kun se oli keskeinen tekstiiliteollisuuden tyyssija. Mutta miksi nimi on siirtynyt juuri vakosamettiin, on minulle tuntematon asia. Tietääkö joku muu?
Puolankapöksyt tulevat etsimättä mieleen, jos vaatekappaleita ja nimenomaan housuja lähdetään paikkakunnan nimen mukaan nimittelemään.
'Puo' taitaa olla jotain Rauman seudun murretta ja merkitä takamusta.
'Lanka' lienee tuttu yleiskielen sana.
Stringeistäkin taidetaan puhua. - valmistettiin
ruotsiksi kirjoitti:
Siis vakosamettia alettiin valmistaa ensimmäisenä juuri Machesterissa, ensimmäisessä "oikeassa" teollisuuskaupungissa.
- tieto!
valmistettiin kirjoitti:
Siis vakosamettia alettiin valmistaa ensimmäisenä juuri Machesterissa, ensimmäisessä "oikeassa" teollisuuskaupungissa.
Hyvä tieto! Kiitos!
(nimim. manchesterbyxoreista edellä kirjoittanut)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1016153
- 2123406
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183335Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663298Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162515Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242494Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282353- 2702081
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441646- 251417