Klarinettia vaikea

soittaa alapäästä

..vaikka kuinka puhallan siihen alapäähän niin ei sitä ääntä vaan tule. :)

No ei sentään. Kesällä ostin Boosey&Hawkisin (joku 50-luvun vanha puinen bb) klarinetin. Trumpettia olin soittanut väkisin 9-vuotiaana mutta nyt ostin oikein innostuneena klarinetin ja aikani muisteltuani miten se kaveri sitä vieressä kakarana soitti sain äänen tulemaan. Nyt olen yrittänyt kuulostella miten saan vaivattomimmin puhallettua ja klarinetti onkin todella paljon kevyempi soittaa mitä alussa.

Tein vuototestin ja yksi tyyny alaputkesta vuoti joten korjasin sen kotikonstein. Maksoin kapineesta alle 50 euroa joten en paljoa välitä näin omaan kivaan harjoittelevana.

Kysymys : Onko normaalia että sitä vaikeampi on klarinettiin puhaltaa ja saada ääntä mitä alemmaksi menee? Siinä jossain c:n kohdalla alkaa olla vaikeaa ja alinta ääntä ei oikein koskaan saa syttymään ellei aloita huomattavasti ylempää ja soita järjestyksessä alas. Jos koitan kaikki sormet kiinni soittaa alimpia nuotteja, niin tuntuu että ilma pakkautuu suuhuni eikä se liiku mihinkään = ääntä ei tule.
Saavutetaanko vasta vuosien päästä oikealla tekniikalla tuo alinten äänten hallitseminen - niin että voisin piisin sieltä jopa aloittaa ilman lämmittelyä (tiedän että klarinetti lämmittyään soi paremmin) vai onko klarinetissani vikaa? Jos puhallan yhteen osaan sulkien kaikki aukot niin ei sieltä oikein ilmaa karkaa, ellen sitten puhalla oikein lujaa - olisiko tämä pieni vuoto syynä?

Onko mitään kotikonsteja millä tuollaisen mahdollisen rotiskon vuodon voisi helpoiten korjata? onko kukaan kokeillut vanhoja klarinetteja korjailla itse kotikonstein? en viitsisi maksaa tyynykorjauttajalle tuosta harjoitusvempeleestä. Esim. mitä omia tyynymateriaaleja voisi tunkea sinne, ja mikä liima on hyvä? Koitin sitä sytkärillä metalliosan kuumentamista, mutta ei tyyny irronnut.

Olisin tosi kiitollinen vastauksista!

hyvät joulut!

10

2999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klanetti

      viestiä tästä vaikka muusikoiden.net sivulle, sieltä kautta vois tulla vastauksia.
      Tai mene esim paikallisen musikkiopiston/soitokunnan tms klarinetinsoiton opettajan juttusille, yleensä tietävät missä vika on ja miten ehkä korjattavissa.

      Mene soittotunnille ,eli hanki opettaja ,älä opettele itekses.

    • klarinetisti

      Mekaaninen vika on mahdollinen, mutta tarkista ensin että soitat oikealla ansatsilla etkä "pure" suukappaletta. Hanki ihmeessä itsellesi opettaja. Klarinetinsoiton alkeita ei ole mielestäni realistista yrittää opetella ominpäin, koska varsinkaan puhallustekniikkaa ei voi oppia oikein ilman opastusta.

      Alussa ei myöskään kannata soittaa liian jäykällä lehdellä. Kokeile vaikka vahvuutta 1,5 tai 2.


      Jos yksiviivaisen c:n alapuolella alkaa tökkimään, kannattaa tarkistaa sulkeutuvatko kaikki läpät ylemmässä runkokappaleessa kunnolla. Pienikin vuoto voi olla iso ongelma. Läpissä ei välttämättä ole vikaa, mutta koneisto saattaa olla vääntynyt tms., jolloin läppä ei ota kunnolla kontaktia. Kannattaa tarkistuttaa soitin ammattiklarinetistilla, osaa varmasti sanoa mikä on vika ja kannattaako korjata.

      Soitin voi olla myös haljennut, mikä on erittäin todennäköistä noin vanhalle soittimelle. Klarinetit eivät ole kovin pitkäikäisiä.

      Harjoittelun iloa ja hyvää joulua!

      • on tullut luettua

        alkeista. Olen kuullut että ilman opettajaakin on opittu tosi hyvin. lehti on oikean paksuinen ja uskon että puhallustekniikka alkaa kehittyä oikeaan suuntaan - minulla on klassisen laulun opiskeluvuosia takana ja enää vain leuka ja huulet väsyy. Kyllä tuolla piisejä pystyy soittamaan mutta alapää on raskasta.

        Kiitos kuitenkin vinkeistä.


      • Selmeristi
        on tullut luettua kirjoitti:

        alkeista. Olen kuullut että ilman opettajaakin on opittu tosi hyvin. lehti on oikean paksuinen ja uskon että puhallustekniikka alkaa kehittyä oikeaan suuntaan - minulla on klassisen laulun opiskeluvuosia takana ja enää vain leuka ja huulet väsyy. Kyllä tuolla piisejä pystyy soittamaan mutta alapää on raskasta.

        Kiitos kuitenkin vinkeistä.

        "olen kuullut että opittu ilman opettajaakin tosi hyvin" kuka lie kuunnellut ,mitä tarkoittaa tosi hyvin.
        Sanoisin ,että aina tämmöinen ns. itseopiskelu on perse edellä puuhun menemistä.
        Opitaan väärin ja väärällä tavalla vaikka kuin lukisi oppaita jne. koska
        Itse ei pysty huomaamaan oikeaa soittoasentoa/tekniikkaa,ansatsin kehittymistä ja sen virheitä.(Pelkästään oikeanlainen hyvä suukappale tekee jo paljon )
        Klarinettiin on tarjolla niin paljon tasokasta soitonopetusta ympäri suomea, että niitä kannattaa kyllä hyödyttää jos meinaa tosissaan päästä soittimeen kiinni..


      • Klarinetisti
        Selmeristi kirjoitti:

        "olen kuullut että opittu ilman opettajaakin tosi hyvin" kuka lie kuunnellut ,mitä tarkoittaa tosi hyvin.
        Sanoisin ,että aina tämmöinen ns. itseopiskelu on perse edellä puuhun menemistä.
        Opitaan väärin ja väärällä tavalla vaikka kuin lukisi oppaita jne. koska
        Itse ei pysty huomaamaan oikeaa soittoasentoa/tekniikkaa,ansatsin kehittymistä ja sen virheitä.(Pelkästään oikeanlainen hyvä suukappale tekee jo paljon )
        Klarinettiin on tarjolla niin paljon tasokasta soitonopetusta ympäri suomea, että niitä kannattaa kyllä hyödyttää jos meinaa tosissaan päästä soittimeen kiinni..

        Leuan ja huulten väsyminen on jo sinällään merkki siitä että jokin on pielessä.


    • Peli manni

      Kannattaa syödä paljon sipulia, palkokasveja sekä tuoretta ruisleipää, niin alapään puhallustekniset ongelmat helpottuvat huomattavasti ilmamassan lisäännyttyä. Toki myös suuaukon ympäröivien lihasten hallinta auttaa paljon, jotta ansatsin saa kunnolliseksi. Poskien asentoa kannattaa tarkkailla vaikkapa peilin avulla, eivät saa pullistua liiaksi. Näillä keinoin pitäisi kyllä lähteä alaäänet kirkkaina ja jyhkeinä.

      • Flatulisti

        Minäkin syön paljon sipulia, tuoretta ruisleipää ja kaalia. Siten saan alapään äänet jyhkeiksi. Kerran meidän naapurit aplodeerasivat, kun päästelin todella jyhkeitä alaääniä. Harmi, ettei äänilähteestä tuleva tuoksu välittynyt naapurille.


    • Vihtaho

      No, itsehän olen nyt soittamassa neljännettä vuotta Yläsavon musiikkiopistossa. Klarinettini on opiston soitin. Minulla ainakin voi vaikka aloittaa soiton matalimmalla äänellä. Onko klarinettisi puinen vai muovinen? Ja kyllä, katsoin päiväyksen, mutta jos joku apua tarvitseva joskus harhaantuu tälle ketjulle, tästä voi olla apua. Tai sitten ei...

    • suukappale

      Yamahan muovinen oppilassoitin on tosi hyvä,soitin sellaisella koko arrmeijan soitto-oppilas aikani.

    • Anonyymi

      Hanki itsellesi ( konservatoriossa koulutettu ) klarinetinsoiton opettaja. Säästät aikaa oppimiseen.
      Klarinetistiksi ei tulla soittimella jota ei osata korjata ja huoltaa. Iäkkäästä asianmukaisesti tyynytetystä klarinetista voi saada hyvän soittimen. On vain ( tiedettävä ) miten ja miksi tehdään ( oilein ).
      ( Tyynyjä ei liimata ). Tyynyjen kupit täytetään massalla, joka antaa tyynylle oikean asennon. Tyynymekanismit nousevat ja laskevat aina vinoasennossa soittimen reikiin. Siis eivät suorakulmassa vaan vipujen päissä. Siksi tyynyt on asennettava täytemassan avulla oikeaan kulmaan jotta tyyny täyttää reijän tasaisesti oikeassa kulmassa.
      Vippaskonsteilla ja liimalla tyynytetty klarinetti tuo vain harmaita hiuksia omistajalleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe