Joulukinkun suolailut

nevojaaa

Heippa! Nyt on joulukinkun aika, mutta monina vuosina oon "kärsinyt" siitä kun kaupan kinkut ei oo olleet meidän makuun tarpeeksi suolaisia. Siis ihan normaalit jo suolatut kinkut....

Nyt olen siis hommaillut jo apteekista ruiskun ja neulan ja suolaa on myös. Tarkoitus olis ruiskusuolata vähän kinkkuun lisää makua. Onko kellään kokemuksia? Paljonko uskaltaa laittaa ja missä vaiheessa, ettei mene vaan ylisuolaiseksi?
Ja miten vahvaa suolaliuosta? Ja onko jotain mitä voin helposti tehdä väärin.

Kaikkia vinkit otetaan kiitollisena vastaan.
Hyvää joulunaikaa kaikille!

8

7060

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suolaan

lihan seuraavasti.Olen hommannut nitriittisuolaa(0.6%nitriittiä)loput suolaa.Teen noin 10.5 painoprosenttisen liuoksen(1dl suolaa litraan vettä).Ruiskutan reilusti liuosta lihan sisään useampaan paikkaan lihan suolaukseen tarkoitetulla ruiskulla niin että liha pullistuu mutta ettei suolaliemi kuitenkaan heti tule ulos.Pienemmällä ruiskulla tietenkin useampaan paikkaan.Harvoin siihen tällä tavalla tulee liikaa suolaa.Operaation lisäksi olen tehnyt saman vahvuisen liuoksen merisuolasta jonka kaadan lihan päälle niin että se peittyy.Pari vuorokautta liotusta ja valmis on.Ennen valmistusta voi huuhdella kylmässä vedessä että liika suola pinnasta lähtee pois.

Ylihuomenna on tarkoitus näin suolatuista peuran ja villisian kokopaisteista tehdä savustamalla jouluherkkua.

Muuten,saitko ostettua eläinten hoitoon tarkoitetun ruiskun?Luulisi olevan vähän tukevamman kuin ihmisille tarkoitetun.

• ostettua

Kyllä sain ostettua apteekista. Myyjä oli heti mukana kinkkujutussa ja tiesi ruiskun ja neulan suoraan. Ei ollut puhetta mihin se on alunperin tarkoitettu, mutta itteeni en ainakaan antais sitä työntää :) Olikohan ruisku 50 ml ja se neula varmaan 10 cm pitkä ja millin aukolla, eli ei se ihmiseen ainakana o tarkoitettu :)

Siis hetkinen, paljonko laitat suolavettä kilon kinkkua? Ja miten moneen eri kohtaan suunilleen pitäis suolaa ruiskuttaa n6 kiloiseen kinkkuun? Ja paljonko suolavettä voin laittaa, eräs sanoi että litran voi huoletta laittaa, onko näin?

• ennätät
        ostettua kirjoitti:

Kyllä sain ostettua apteekista. Myyjä oli heti mukana kinkkujutussa ja tiesi ruiskun ja neulan suoraan. Ei ollut puhetta mihin se on alunperin tarkoitettu, mutta itteeni en ainakaan antais sitä työntää :) Olikohan ruisku 50 ml ja se neula varmaan 10 cm pitkä ja millin aukolla, eli ei se ihmiseen ainakana o tarkoitettu :)

Siis hetkinen, paljonko laitat suolavettä kilon kinkkua? Ja miten moneen eri kohtaan suunilleen pitäis suolaa ruiskuttaa n6 kiloiseen kinkkuun? Ja paljonko suolavettä voin laittaa, eräs sanoi että litran voi huoletta laittaa, onko näin?

noilla vehkeillä kinkun suolata.Itse en noin suuria paisteja valmista kun kauriin ja ampumamme villisian paistitkin painavat vain kolmisen kiloa kappale.Liuosmäärät riippuvat suuresti kuinka suuri ja laakeapohjainen suolausastia on.Itse ruiskutukseen voit kyllä pari litraa liuosta laskea.Vaikka ruiskutat kaikki kaksi litraa,tulee liika neste vain pois.Ei siihen liikaa tule jos liuos on tuon aikaisemmin mainitsemani vahvuinen.Omalla ruiskulla työnnän piikin ensin syvälle,peruutan vähä ja ruiskutan taas.Joskus laitan kinkun suolausastiaan ja kaadan litran kannulla vettä niin paljon että liha peittyy.Kaadan sitten veden pois ja näin tiedän montako litraa liuosta on keitettävä(keitän aina)ja jäähdytän ennen suolausta.Jos itse ruiskutuksesta jää vettä tähteeksikin niin sehän ei mitään haittaa kaikki nesteethän voi käyttää suola liotukseen.Siis ensin ruiskutat ja sitten kinkku suolaliemeen pariksi vuorokaudeksi(se on mielestäni välttämätöntä etenkin noin suuressa kinkussa).Laita nyt töpinäksi.

Eilen savustin omat riistalihani.Niistä tuli todella herkkua.

• vähän

nyt aaton jälkeen.Tein vain kolmikiloisen kinkun tuon ohjeeni mukaan mutta lisäsin noin 40 % sokeria liuokseen,jonka asian unohdin edellisessä kirjoituksessa kertoa.Olin siis tilannut tuoreen,täysin suolattoman kinkun.En löydä sopivia sanoja kertoakseni miten herkullinen siitä tuli.Ei oikein jaksa edes uskoa että on omatekoinen,eikä äidin tekemä lapsuuden aikoina.Suolapitoisuus,väri ja kypsyys ei kertakaikkiaan voi onnistua paremmin.Koko perhe oli täysin samaa mieltä.Ensivuonna teen juuri samalla tavalla vaikka tuore kinkku erikoislihaliikkeestä ostettuna onkin 10 euroa kilo.Se oli hintansa arvoinen.

Olisi mielenkiintoista tietää miten ketjun aloittaja kinkkunsa suolasi ja kuinka kävi.

• hyväsuola
        vähän kirjoitti:

nyt aaton jälkeen.Tein vain kolmikiloisen kinkun tuon ohjeeni mukaan mutta lisäsin noin 40 % sokeria liuokseen,jonka asian unohdin edellisessä kirjoituksessa kertoa.Olin siis tilannut tuoreen,täysin suolattoman kinkun.En löydä sopivia sanoja kertoakseni miten herkullinen siitä tuli.Ei oikein jaksa edes uskoa että on omatekoinen,eikä äidin tekemä lapsuuden aikoina.Suolapitoisuus,väri ja kypsyys ei kertakaikkiaan voi onnistua paremmin.Koko perhe oli täysin samaa mieltä.Ensivuonna teen juuri samalla tavalla vaikka tuore kinkku erikoislihaliikkeestä ostettuna onkin 10 euroa kilo.Se oli hintansa arvoinen.

Olisi mielenkiintoista tietää miten ketjun aloittaja kinkkunsa suolasi ja kuinka kävi.

Moi ja kiitos neuvoista. Siis mitä se sokeri niinkun siellä tekee? En oo sellasesta ennen kuullutkaan......

Meidän kinkku onnistui hyvin. Ostettiin siis ihan normaali paistovalmis harmaasuolattu 6.8 kilonen kinkku. Sitten valmistin litran 10% suolavettä (1 litra vettä ja 1 dl suolaa) Sen laitoin apteekista hakemallani isolla ruiskulla joka puolelle kinkkua vajaa 3 vuorokautta ennen uuniin laittoa... Siinähän se valui hiljalleen pois jo ennen paistamista, mutta niinhän sen kuuluikin.
        Kinkusta tuli hyvä. Just senverran suolautui lisää mitä odotinkin. Kaupan valmiiden suolattujen kinkkujen suolasuus ei ole ikinä riittäyt mulle.

Eli hyvin onnistui ja ensi vuonna teen samoin, ehkä teen jopa 15 % suolaveden.... tai sitten pysyn tässä 10%. Mutta ruiskusuolaan kyllä ensikin vuonna, se on varma!

• oli kun
        hyväsuola kirjoitti:

Moi ja kiitos neuvoista. Siis mitä se sokeri niinkun siellä tekee? En oo sellasesta ennen kuullutkaan......

Meidän kinkku onnistui hyvin. Ostettiin siis ihan normaali paistovalmis harmaasuolattu 6.8 kilonen kinkku. Sitten valmistin litran 10% suolavettä (1 litra vettä ja 1 dl suolaa) Sen laitoin apteekista hakemallani isolla ruiskulla joka puolelle kinkkua vajaa 3 vuorokautta ennen uuniin laittoa... Siinähän se valui hiljalleen pois jo ennen paistamista, mutta niinhän sen kuuluikin.
        Kinkusta tuli hyvä. Just senverran suolautui lisää mitä odotinkin. Kaupan valmiiden suolattujen kinkkujen suolasuus ei ole ikinä riittäyt mulle.

Eli hyvin onnistui ja ensi vuonna teen samoin, ehkä teen jopa 15 % suolaveden.... tai sitten pysyn tässä 10%. Mutta ruiskusuolaan kyllä ensikin vuonna, se on varma!

onnistui.Tuo sokeri on minulle piste iin päälle.Useimmissa,niin kalan kuin lihankin suolausohjeissa mainitaankin sokeri.Ei se mitään järkyttäviä muutoksia tietenkään tee.Koemaistoimme nuo savustetut riistalihat.Osa oli valmistettu ilman sokeria ja minun lihat sokerin kanssa.Kyllä kaikki olivat sitä mieltä että sokerisuolatut olivat niinkuin herkullisempia.Itse käytän aina noin puolet suolamäärästä sokeria(1dl suolaa ja 1/2dl sokeria).Voit huoletta kokeilla vaikka vähemmälläkin sokerimäärällä ensi vuonna.Niinkuin mainitsin paremmaksi en usko kinkun tulevan kuin minulla oli.Sinä kyllä tunnut pitävän tavallista suolaisemmasta.Ehkä sokerista ei sinulle ole vastaavaa hyötyä.

• vierestä seurannut

Tapoja on varmasti monia, mutta olen nyt ehkä kymmenisen vuotta seuraillut aaton aattona, kun isä suolaa kinkun. Siitä on jotenkin tullut tapa, että lapset koolle kinkun suolaukseen ja paistoon.. Sitä ei lioteta suolavedessä. Kinkku painaa yleensä noin 8-10kg. Aaton aattona keitellään suolavesiliuos, reilu litra, jäähdytetään ja se ruiskutetaan kinkun sisälle. En osaa sanoa, minkä verran suolaa veteen tulee liottaa, mutta on se niin suolaista, ettei sitä vettä pysty nielaisemaan vähääkään. Viestin pointti oli vaan se, että ei sillä suolauksella välttäämättä mikään kiire vielä ole.. AIna on tullut tasaisesti suolattu kinkku ja veden suolapitoisuudella siitä saa juuri niin suolaisen kuin tahtoo.

• luultavasti

on oppinut tuon ruiskusuolauksen.Se on nimittäin osattava jos noin suolaa.Muuten suolaus saattaa tulla ensikertalaiselle melko vaikeasti hallittavaksi.Itse olen myös noin yrittänyt,liha on vain tahtonut yleensä tulla joko liian suolaiseksi tai liian vähäsuolaiseksi.

Kaikkihan kyllä onnistuu kun sen osaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8686
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4848
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4298
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3050
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      53
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2395
    Aihe