Tuuma ja pii

tvpaavo

Hei, keskustellaanko hieman mittayksiköistä? Mitäs ne nyt taas olikaan? Erityisesti tuuma ja pii askarruttaa.

12

924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jupsjups

      Noh, keskustellaanpas sitten. Tuuma on noin 2,5cm, ja pii on ympyrän piirin suhde sen halkaisijaan eli noin 3,14. Mielenkiintoista sinänsä, miksi juuri 3,14?

      • siksi

        koska se on helppo muistaa .Sehän on

        Aku Ankan rekisterinumero 1 ,jaettuna sadalla


        pii=(313 1)/100=3,14


    • testi?

      Monenko desimaalin tarkkuudella osaatte piin arvon ulkomuistista:

      3.141592653.

      Tuuma:2,54 12 tuumaa on jalka. Entäs jaardi ja meripeninkulma, kuinkas ne suhteutuvat tuumaan?

      • muistisääntöni

        Suomen raideleveys on 5 jalkaa on 1524mm

        Jääkiekkomaalin korkeus on 4 jalkaa on noin 122cm ,leveys 6 jalkaa on noin 183cm

        Jaardi on 3 jalkaa on noin 90cm

        1 jalka on 12 tuumaa

        Tuuma on siis 1524/(5*12)=25,4mm


      • Meripeninkulma ei kuulu lainkaan tuumajärjestelmän mittoihin. Se vastaa matkana kutakuinkin yhtä kaariminuuttia maapallon isoympyrällä. Meripeninkulman valinta pituusyksiköksi on helpottanut aikanaan olennaisesti navigointilaskuja.


      • jalkani
        muistisääntöni kirjoitti:

        Suomen raideleveys on 5 jalkaa on 1524mm

        Jääkiekkomaalin korkeus on 4 jalkaa on noin 122cm ,leveys 6 jalkaa on noin 183cm

        Jaardi on 3 jalkaa on noin 90cm

        1 jalka on 12 tuumaa

        Tuuma on siis 1524/(5*12)=25,4mm

        mittasin jalkani pituuden, joka on 283 mm ja siitä edelleen johdettuna tuumani pituus on 283/12 = 23,53 mm
        Onko kaikilla ihmisillä omat tuumansa ?


      • ainakin
        jalkani kirjoitti:

        mittasin jalkani pituuden, joka on 283 mm ja siitä edelleen johdettuna tuumani pituus on 283/12 = 23,53 mm
        Onko kaikilla ihmisillä omat tuumansa ?

        Konsta Pylkkäsellä,Savorilla ja Jonssonilla


      • monia maileja
        Jäärä kirjoitti:

        Meripeninkulma ei kuulu lainkaan tuumajärjestelmän mittoihin. Se vastaa matkana kutakuinkin yhtä kaariminuuttia maapallon isoympyrällä. Meripeninkulman valinta pituusyksiköksi on helpottanut aikanaan olennaisesti navigointilaskuja.

        ..."Current editions of the Collins English Dictionary have separate entries for nautical mile and sea mile. According to the entry the latter is defined as 6000 feet (1828.8 m)..."

        Eli merimaili olisi 6000 jalkaa...!


      • monia maileja kirjoitti:

        ..."Current editions of the Collins English Dictionary have separate entries for nautical mile and sea mile. According to the entry the latter is defined as 6000 feet (1828.8 m)..."

        Eli merimaili olisi 6000 jalkaa...!

        Jos nyt kuitenkin pitäydytään nykyisissä määritelmissä, niin

        "The international standard definition is: 1 nautical mile = 1852 metres exactly."

        "1 nautical mile = 6 076.11549 feet."

        Siis noin kauas laivakoiran haukunta merellä kuuluu.


      • Ovat todellakin omat
        jalkani kirjoitti:

        mittasin jalkani pituuden, joka on 283 mm ja siitä edelleen johdettuna tuumani pituus on 283/12 = 23,53 mm
        Onko kaikilla ihmisillä omat tuumansa ?

        Hih! Joo, sulla ainakin näyttää olevan aivan omanlaiset tuumasi (ajatukset siis) ;)


    • Nimetön

      Kuinkahan monta erilaista kaloria on ollut? Ainakin 0, 4, ja 20 asteen veden ominaislämpöön perustuvia. Sitten tietysti tämä joulen avulla määritelty.

    • Vaari.

      Pii

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe