vihreäsilmäisyys

kaarina20

Jos äiti ja isä ovat sinisilmäisiä, voiko lapsi olla vihreäsilmäinen?

18

4953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CGMBR

      Vastaus kysymykseen sen kummemmin perimään syventymättä on kyllä. Sinisilmäisillä vanhemmilla voi olla vihreäsilmäiset lapset. Siniset silmät olisivat todennäköisempiä mutta kuitenkin...

    • rekisteröitymätön

      vihreäsilmäisyys on geneettisesti sinisilmäisyyttä - tarvitaan sininen väri (= värittömyys)ja lisäksi keltaista pigmenttiä jotta saadaan vihreäsilmäinen.

    • se mene

      niin että ruskea dominoi vihreää, vihreä sinistä ja sininen harmaata? esim. ruskeasilmäisellä voi olla resessiivisenä alleelina mikä tahansa alla olevista(vihreä, sininen tai harmaa), vihreä silmäisellä taas(sininen ja harmaa) jne. Hyvä miespuolinen ystäväni sai ruskeasilmäisen lapsen ja miehellä on siniset silmät ja hänen tyttöystävällään vihreät. Sen pitäisi geneettisesti olla mahdotonta. Keksin typerän tarinan, jossa kerroin miehelle epäileväni naisen uskollisuutta ja lopputuloksena oli isyystesti. No eihän se ystäväni ollutkaan lapsen isä. myöhemmin olen kertonut ystävälleni todellisen syyn epäilyihini.

      • Silmiin katsova

      • Silmiin katsova

    • vihreäsimmu

      Minun vanhempani ovat molemmat sinisilmäisiä, mutta minulla on vihreät silmät. Vihreät silmäni olen perinyt todennäköisesti äitini äidiltä tai isän isältä koska heillä oli vihreät silmät.

    • vähitellen viisaaksi

      Jos naisella on lapsi musta- tai punasilmäisen miehen kanssa niin hän on ollut liian sinisilmäinen.

    • mieS!

      Vihreä silmien väri on ruskean silmänvärin geenivirhe, ja kaksi sinisilmäistä vanhempaahan ei voi saada ruskeasilmäistä lasta. Eli nyt, Kaarina, toivot vain että saat sinisilmäisen lapsen, niin et jää pettämisestä kiinni!

      PS. vihreä silmät ovat kyllä kauniit!! Olen ihan hulluna vihreäsilmäisiin naisiin!!

      • hohhoijakkaa

        Kiva kun aina löytyy näitä jotka leikkivät asiantuntijaa väärien tietojensa kanssa.


    • tyttö99

      minulle tämä on melkoisen hämmentävää... Itselläni on vihreät silmät, mutta vanhemillani, isovanhemmillani ja sekä heidän että minun sisaruksillani on siniset silmät. Olen lukenut, joskin epävarmoista lähteistä, että geeniperimää muuttava mutaatio olisi mahdollinen, mutta se on niin harvinaista, että minut on huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä adoptoitu. :)

      Jos jollakulla olisi aiheesta varmaa tietoa, arvostaisin sitä kovasti, sillä netistä vihersilmäisyydestä ei oikein löydy mitään luotettavaa....

      • kysymään vaan

        http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.htm

        Tuoltahan sen näet. Laitat vaan isovanhempasi laskurin ylimmälle riville, vanhempasi seuraavalle, ja lapsi olet sinä.

        Oletkos aivan varma noista vanhempiesi ja isovanhempiesi sisarusten silmänväristä?

        Onhan mahdollista sekin että olet syrjähypyn tulos... Reippaasti kysymällä vanhemmilta kaikkien sukulaisten kuullenhan se selviää :-D


    • Mielenkiintoinen asi

      Luin jostain englanninkielisestä tiedejulkaisusta, että silmien väri ei periydy niin yksinkertaisella lukiokaavalla kuin koulussa opetetaan. Siinä mainittiin, että silmien väri on monien eri geenien vaikutuksen alaista; ei vain esim. Tt tyyppisesti pareittain. Jos tuohon multippeliin yhdistelmään on periytynyt ruskea, se dominoi vihreää ja sinistä. Jos ruskeaa ei ole..vihreä dominoi sinistä. Jos vihreääkään ei ole tulee sininen.

    • vihreäsilmäinen

      Mun vanhemmilla on siniset silmät mutta mulla on vihreät silmät...
      Mutta vain mun äidin äidillä on vihreet silmät, muilla ei oo...

      • tgosisinisilmäinen

        Mutta jospa ihminen on sinisilmäinen, koska ruskean geeni on jostain syystä lukkiutunut, eikä vaikuta. Voiko se sitten toimia seuraavassa sukupolvessa?


    • Anonyymi

      Mulla on vihreät silmät

    • Anonyymi

      Entä ne ihmiset, joiden silmät ovat eriväriset? Itsekin tunnen kolme ihmistä, joiden silmät ovat eriväriset, eikä kyse ole värillisistä piilolinsseistä.

    • Anonyymi

      Hulkilla on vihreät silmät 🤣

    • Anonyymi

      Vanhempani olivat sinisilmäisiä kahdessakin mielessä, koska eivät tienneet saavansa vihreäsilmäisen nahjuksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      334
      3290
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2043
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1632
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1467
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1346
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1084
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1081
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      83
      1033
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      148
      902
    Aihe