Epätoivoinen viime hetken yritys saada luumurahkan ohje. Tehdäänkö se keitetyistä luumuista vai luumusoseesta? Mitkä suhteet, kermaa - rahkaa, mitä muuta. Maistoin vasta äskettäin ravintolassa ensimmäisen kerran kyseistä herkkua, se oli todella hyvää. Siitä tulisi hyvä jälkiruoka jouluksi. Kiitos jo etukäteen.
luumurahka
7
12021
Vastaukset
- joulukokkailija
Tässä suoraan kopsattu paakari.netin sivustolta. Ohjeita on monia, mutta tässä yksi hyvä.
(neljälle)
200 g maitorahkaa
2 dl kuohu- tai vispikermaa
150 g makeutettua luumusosetta tai -marmeladia
1 tl vaniljasokeria
¾ dl sokeria
Valmistus:
Vaahdota kerma, lisää rahka ja mausta sokereilla. Sekoita luumu joukkoon kevyesti nostellen. Lopputulos on kauniimpi, jos luumu ei ole aivan tasaisesti rahkan joukossa. Annostele jälkiruokamaljoihin tai -kulhoon ja koristele esimerkiksi yrtinoksilla ja/tai punaisilla säilykekirsikoilla.
Vinkki: Sokerin määrä on makuasia, myös käytetyn luumun makeus kannattaa ottaa huomioon.- jouluksi
Kiitos paljon, yritän tätä sitten. Jostain kuulin luulin, että siihen pitäisi lorauttaa myös vähän konjakkia, onko näin? Ei taida uskaltaa, jos pilaa maun.... Toivotaan parasta, että maistuu, kiitos paljon ohjeesta. p.s. käyttäisittekö samaa luumusosetta kuin tortuissa vai olisiko esim. vauvojen luumusose parempaa?
- Rapa
jouluksi kirjoitti:
Kiitos paljon, yritän tätä sitten. Jostain kuulin luulin, että siihen pitäisi lorauttaa myös vähän konjakkia, onko näin? Ei taida uskaltaa, jos pilaa maun.... Toivotaan parasta, että maistuu, kiitos paljon ohjeesta. p.s. käyttäisittekö samaa luumusosetta kuin tortuissa vai olisiko esim. vauvojen luumusose parempaa?
Jos haluat kevytversion, vaihda kerma vaahtoutuvaan vaniljakastikkeeseen! Rahkana olen käyttänyt maustettuja rahkoja.
- --------
jouluksi kirjoitti:
Juu voi sitä pikkasen lorauttaa mikäli tykkää sen mausta ja sattuu kaapissa olemaan.
Itse en ole konjakkia laittanut kun mausta en tykkää.
Olen tehnyt ihan perusrahkan johon lisännyt luumusosetta enkä 150-250g en ole sen tarkemmin mitannut, kyl sen mausta huomaa milloin tarpees.
Samaa sosetta olen käyttänyt kuin tortuissa, mutta kuivatuista luumuista tulee parempi, mutta nämä vaativatkin sitten esikäsittelyä (liotusta, pilkontaa, soseuttamista) joten niistä ei aina viitsi tehdä.
En tiedä onko vauvoilla luumusosetta? Oon nähnyt luumu ja jonkin muun sekotuksia. Vauvan sose on norjempaa kuin luumusose jolloin tulee erillainen koostumus. Itse ainakin tykkään, että luumurahka pitää olla semmoista paksumpaa/kovempaa eikä ihan jogurtti maista. Mutta kuka estää kokeilemasta.
Yksistään vaahtoutuvasta vaniljakastikkeesta ei kannata tehdä, ei ole mielestäni yhtähyvää kuin kermasta tehty (makuasia tosin), ja koostumuskin erillainen. Hyvää ja kenties parempaa tulee kun 2dl kuohukermaa ja 2dl vaahtoutuvaan vaniljakastikketta, muutoin tuplana tuo aikasempa ohje.
- google auttaa
Googleen kun laittaa luumurahkan hakusanaksi, niin tulee melkosen paljon hyviä vaihtoehtoja joista voi alkaa valitsemaan. Itse juuri etsin, ja ei ollut ollenkaan vaikeaa ;D
Hyvää luumurahkaista Joulua kaikille :D- --------
Juu toki Googlesta löytää, mutta ongelma on että ruokaohjeet on kopioitu jostain eikä varsinaisesti testattu itse. Taasen keskustelupalstoilla saapi usein testettuja reseptejä ja vielä joitain vinkkejäkin.
Sekä silloin tällöin on tullut vastaan semmosi reseptejä joista puuttuu hyvintärkeä aine kuten kerma jne... jolloin maustekakut ei onnistu kun nesteen määrä liian vähäinen. - jouluksi
-------- kirjoitti:
Juu toki Googlesta löytää, mutta ongelma on että ruokaohjeet on kopioitu jostain eikä varsinaisesti testattu itse. Taasen keskustelupalstoilla saapi usein testettuja reseptejä ja vielä joitain vinkkejäkin.
Sekä silloin tällöin on tullut vastaan semmosi reseptejä joista puuttuu hyvintärkeä aine kuten kerma jne... jolloin maustekakut ei onnistu kun nesteen määrä liian vähäinen.No nyt on joulu mennyt ja luumurahka testattu/syöty. Vähän oli makeaa ja töykkäävän tuntuista, se jokin siitä puuttui, mitä siellä ravintolassa kenties oli. Joku juju siitä nyt jäi puuttumaan, mutta kiitos kuitenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938108
- 403912
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241380
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html331224Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,311109Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia12980Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29797