en tee enää itse

karkkeja..

Sain päähäni tehdä jouluksi toffeeta ja suklaatryffeleitä. Löysin ohjeet sellaisesta fazerin suklaaohje-vihkosesta. Tein kaiken ihan ohjeitten mukaan mutta lopputulos ei ollut yhtään niinkuin kuvassa. Toffee oli jo käärepapereihin laitettaessa niin lääryistä ettei pysynyt missään muodossa ja vaikka ne on jääkaapissa niin ne on silti niin lääryisiä että ne saa nuolla siitä käärepaperista kun ei niihin voi käsillä koskea ollenkaan ja ne on kiinni siinä paperissa. Annoin kyllä jähmettyä kylmässä melkoisen pitkään ennenkuin käärin ne papereihin. Pakastimeenko ne valmiit olisi pitänyt laittaa kun ei jääkaapissa tunnu oikein jähmettyvän.
Eikä nuo suklaatryffelitkään onnistuneet. Ohjeessa sanottiin että pyörittele käsin palloiksi. Vaikka suklaamassa-kattila oli kylmässä parvekkeella yön yli ennenkuin laitoin ne käärepapereihin, ei niitä silti voinut käsin pyöritellä. Kädet oli täynnä sitä lääryistä suklaata. Nostelin kahdella teelusikalla kökkäreitä käärepapereihin ja käärin paperin rullalle. Sieltä nekin saa sitten nuolla paperin pohjalta kun ei niihin pysty koskemaan sotkeentumatta.
Kyllä oli viimeinen kerta kun itse teen.

5

1084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Öznur

      Tein jouluksi suklaamuromakeisia ja appelsiinitryffeleitä. Toffeeta olen tehnyt aiempina jouluina eri resepteillä. Joskus on onnistunut, joskus ei. Toffee on aika vaikea saada onnistumaan, sillä keittoaikaa on vaikeaa arvioida jos ei ole aiemmin paljon tehnyt. Minulla yleensä tulee liian kovaa, kun keitän liian kauan. Yleensähän sanotaan, että pitäisi kokeilla jähmettyykö toffee tiputtamalla tippa seosta kylmään veteen. Itselläni tuo testi ei ole koskaan toiminnut, joten päätin olla tänä jouluna tekemättä toffeeta.

      Suklaamuromakeiset ovat yleensä niitä helpoimpia, joten niitä kannattaa kokeilla ensikertalaisenkin. Myös tekemäni appelsiinitryffelit olivat todella helppoja ja maukkaita. Ohje on täällä: http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptit/appelsiinitryffelit.aspx

      Tuosta ohjeesta tulee n. 60 pientä makeisvuokaa, joten kannattaa varmaan ainakin aluksi vaikka puolittaa resepti. Alkoholin tilalla voi käyttää myös appelsiinimehua vastaavan määrän, tosin alkoholilla tuli mielestäni maukkaampia :)

      Kokeilin tänä jouluna myös suklaatryffeleitä, joihin tuli kookosrasvaa (jäi yli suklaamuromakeisista). Myös ne olisi pitänyt pyöritellä palloiksi kylmänä. Ei onnistunut, joten tryffeleistäni tuli aika muodottomia eivätkä ne edes maistuneet mitenkään erikoisen hyviltä. En tee toiste.

      Ei kannata noin pienestä lannistua. Usein on reseptissä vika, joskus tekijässä mutta kyllä ne joskus onnistuvatkin. Eivätkä ainakaan meillä ole jääneet syömättä vaikka välillä vähän muotopuolia ovat olleetkin :)

    • samoin....

      minä tein suklaamurokonvehteja ja YRITIN tehdä toffeekarkkeja. toffeekarkeista ei tullut myöskään mitään ! tein kaiken ohjeiden mukaisesti ! lopulta söimme tapaninpäiväaterialla vaniljajäätelöä itsetehdyn toffeekastikkeeni kera.

    • suklaahirviö

      Mullekin riitti aikoinaan yksi kokeilu kotitekoisten karkkien kanssa. Tuli nimittäin sellaisia, ettei edes perheen koira niihin koskenut.

      Oikeastaan maun puolesta on aivan turhaa alkaa itse vääntää.. Koska paremman makuisia ja laatuisia nameja saa kaupasta. :) Moni taitaa tehdä näitä kotimakeisia siksi, että niissä on sitä "itse tehdyn" tuntua.. Mutta jos ne eivät ole hyviä, niin mitä järkeä siinä on?

      Ainoa poikkeus kotinameista ovat nuo riisimuro-kookosrasva yms. pikku namit. Ne onnistuvat, mutta nekin on syytä säilyttää jääkaapissa.. ja onhan ne aika rasvaisia tavallaan. :(

    • daim kova toffee =D

      jos kovaa daim toffeeta haluaa tässä hyvä resepti :

      2 isompaa nökärettä voita ja reilusti sokeria ruskista pannulla ja sitten vielä jääkaappiin jäähtymään aiihh… etää kun on hyvää =D

    • ijio

      Onpa vanha keskustelu! Ei pidä silti lannistua, jossei heti osaa. Toffeeta oon muutamat kerrat tehnyt, parasta tulee ihan voi sokeri maito-seoksesta. Sitä pitää vaan keittää tooosi kauan, ennenkuin siitä tulee sellaista omar-tyyppistä ihanaa toffeeta. Jos liian vähän aikaa keittää, tulee sitkeetä eikä meinaa jähmettyä. Vasta kun on ruskehtavaa se seos, on se valmista kaadettavaksi leivinpaperille! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe