Olen tehnyt poikani kotitalousoppikirjan reseptillä munajuustoa noin seitsemän vuoden ajan. Aluksi n 5 v onnistui ja pidin itseäni "juustomestarina". Nyt parin vuoden ajan ei onnistu. Tulee vain löysää löllöä jossa juusto ei herotu.
Reseptissä 3l maitoa. 3 kermaviiliä. 9 munaa. 4,5 tl suolaa.
Kuumennan kiehuvaksi, sekoitan viilimunasössön ja suolan, annan tulla kiehumapisteeseen, annan herottua ainakin puoli tuntia.
Missä vika? Olen mielestäni toiminut alusta asti samalla tavalla. Olen kokeillut erivärisiä maitoja, hyla ja tavallista kermaviiliä, huoneenlämpöisenä ja kylmänä, aina sama juttu. Auttakaa ihmeessä, tykkään juustosta kovasti!!
juustoni
9
4834
Vastaukset
- näy yleisvalikossa
Mistä se sitten johtuu?
- Kiril
Käytän vain ja ainoastaan punaista maitoa tai sitten haen maatilalta aitoa käsittelemätöntä kermaista maitoa. Minun reseptissä on kolmea maitolitraa kohti 1 litra piimää ja 3 munaa. En ole koskaan tehnyt noin suurella munamäärällä.
- ettei onnistu
Jos ovat menneet muuttamaan sitä viiliä. Kun se ennen onnistui... Tekeekö kukaan kermaviilillä?
- Nera35
ettei onnistu kirjoitti:
Jos ovat menneet muuttamaan sitä viiliä. Kun se ennen onnistui... Tekeekö kukaan kermaviilillä?
Sanottakoon etten asiasta mitään tiedä, mutta käytätkös saman kokosia munia kuin ennen?
Meinaan vaan että noita munia on nykyään monen painosia joten munaa vähemmän niin ei hyydykkään tarpees.
Tuskin kermaviilistä johtuu, tietenkin voit lisätä hieman kermaviilin määrää ja kokeilla, tosin kannattaa tehdä pieniä annoksia jos pilalle menee.
- liesi tai
Liian aikainen ja liian suuri suolanlisäys.
-Kuumuus saattaa tappaa hapattajan ja suola estää hapattajan lisääntymisen toimintakykyiseksi.
Juustottuakseen bakteeritoiminnan on jatkuttava koko valmistuksen ajan. Juusto on elävää ravintoa.
-Olisiko epäonnistumiset alkaneet uunin tai keittolevyn vaihdon jälkeen.?
Uudet laitteet,uudet lämmöt.- uusi liesi
tuli samoihin aikoihin kun juustoni alkoi epäonnistua. En vaan ymmärrä, mitä voisin tehdä korjatakseni. Olis mukava, jos joku voisi laittaa ihan yksityiskohtaisesti, miten itse tekee, että onnistuu. Tuota suolaa olen kokeillut sekä munasössöön sekoitettuna että sitten vasta valmiiseen heraan laitettuna. Eilen taas syötiin " juustovelliä". Olen itsepäinen, mutta tilanne on ihan uskomaton, miten voi aina epäonnistua.
- eppulainen
3 litraa punaista maitoa (hyla tai tavallinen)
1 litra rasvatonta piimää - huoneenlämpöistä
4 munaa
suolaa tms mausteita
eli kuumenna maito kiehuvaksi, sekoita munat huoneenlämpöiseen piimään ja sekoita maitoon. anna kiehahtaa oikein kunnolla, niin että porisee. vedä kattila sivuun ja anna seistä kannell peitettynä noin 30 minuuttia ja kaavi reikäkauhalla valumaan siivilään.- kokeilen tänään
Tämä reseptisi tulee kyllä halvemmaksikin kuin kermaviilillä ja suuremmalla munamäärällä.
- Nera35
kokeilen tänään kirjoitti:
Tämä reseptisi tulee kyllä halvemmaksikin kuin kermaviilillä ja suuremmalla munamäärällä.
Kun aineet erillaiset niin makukin ja koostumus voivat olla hieman erillaiset, joten kokeile pienellä annoksella ensiks.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦514937Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe
Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido1633953Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.893831Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin
Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t1793366En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v153103- 372694
Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota
"Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain3152573- 1302198
- 432148
- 392126