juustoni

ei onnistu

Olen tehnyt poikani kotitalousoppikirjan reseptillä munajuustoa noin seitsemän vuoden ajan. Aluksi n 5 v onnistui ja pidin itseäni "juustomestarina". Nyt parin vuoden ajan ei onnistu. Tulee vain löysää löllöä jossa juusto ei herotu.
Reseptissä 3l maitoa. 3 kermaviiliä. 9 munaa. 4,5 tl suolaa.
Kuumennan kiehuvaksi, sekoitan viilimunasössön ja suolan, annan tulla kiehumapisteeseen, annan herottua ainakin puoli tuntia.
Missä vika? Olen mielestäni toiminut alusta asti samalla tavalla. Olen kokeillut erivärisiä maitoja, hyla ja tavallista kermaviiliä, huoneenlämpöisenä ja kylmänä, aina sama juttu. Auttakaa ihmeessä, tykkään juustosta kovasti!!

9

5021

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näy yleisvalikossa

Mistä se sitten johtuu?

• Kiril

Käytän vain ja ainoastaan punaista maitoa tai sitten haen maatilalta aitoa käsittelemätöntä kermaista maitoa. Minun reseptissä on kolmea maitolitraa kohti 1 litra piimää ja 3 munaa. En ole koskaan tehnyt noin suurella munamäärällä.

• ettei onnistu

Jos ovat menneet muuttamaan sitä viiliä. Kun se ennen onnistui... Tekeekö kukaan kermaviilillä?

• Nera35
        ettei onnistu kirjoitti:

Jos ovat menneet muuttamaan sitä viiliä. Kun se ennen onnistui... Tekeekö kukaan kermaviilillä?

Sanottakoon etten asiasta mitään tiedä, mutta käytätkös saman kokosia munia kuin ennen?

Meinaan vaan että noita munia on nykyään monen painosia joten munaa vähemmän niin ei hyydykkään tarpees.

Tuskin kermaviilistä johtuu, tietenkin voit lisätä hieman kermaviilin määrää ja kokeilla, tosin kannattaa tehdä pieniä annoksia jos pilalle menee.

• liesi tai

Liian aikainen ja liian suuri suolanlisäys.

-Kuumuus saattaa tappaa hapattajan ja suola estää hapattajan lisääntymisen toimintakykyiseksi.
      Juustottuakseen bakteeritoiminnan on jatkuttava koko valmistuksen ajan. Juusto on elävää ravintoa.

-Olisiko epäonnistumiset alkaneet uunin tai keittolevyn vaihdon jälkeen.?
      Uudet laitteet,uudet lämmöt.

• uusi liesi

tuli samoihin aikoihin kun juustoni alkoi epäonnistua. En vaan ymmärrä, mitä voisin tehdä korjatakseni. Olis mukava, jos joku voisi laittaa ihan yksityiskohtaisesti, miten itse tekee, että onnistuu. Tuota suolaa olen kokeillut sekä munasössöön sekoitettuna että sitten vasta valmiiseen heraan laitettuna. Eilen taas syötiin " juustovelliä". Olen itsepäinen, mutta tilanne on ihan uskomaton, miten voi aina epäonnistua.

• eppulainen

3 litraa punaista maitoa (hyla tai tavallinen)
      1 litra rasvatonta piimää - huoneenlämpöistä
      4 munaa
      suolaa tms mausteita

eli kuumenna maito kiehuvaksi, sekoita munat huoneenlämpöiseen piimään ja sekoita maitoon. anna kiehahtaa oikein kunnolla, niin että porisee. vedä kattila sivuun ja anna seistä kannell peitettynä noin 30 minuuttia ja kaavi reikäkauhalla valumaan siivilään.

• kokeilen tänään

Tämä reseptisi tulee kyllä halvemmaksikin kuin kermaviilillä ja suuremmalla munamäärällä.

• Nera35
        kokeilen tänään kirjoitti:

Tämä reseptisi tulee kyllä halvemmaksikin kuin kermaviilillä ja suuremmalla munamäärällä.

Kun aineet erillaiset niin makukin ja koostumus voivat olla hieman erillaiset, joten kokeile pienellä annoksella ensiks.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      223
      4111
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      111
      2593
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2325
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1416
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      86
      1298
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1159
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      75
      1037
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      913
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      896
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      891
    Aihe