A-P-U-V-A

friidu

mulla alkaa taistelut makeaa vastaan... Oon ollu jo pidemmän aikaa "koukussa" karkkiin.. Ihan hirveää.. Mut nyt vaihtu vuos ja olen päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni.. Miten hemmetissä sais ne ajatukset pois makeasta.. Voiko kuivahedelmiä/pähkinöitä,manteleita syödä miten huolettomasti? Minun pitäisi itseni nyt alkuun vierottaa makeasta ennen kuin ostan edes niitä 100g namipusseja.. koska siitä se mässyily vaan jatkuu.. pari viikkoaki kun pysyis lujana niin sit varmaan voiski pitää kerran viikos nami päivän.. Mut jotain tähän karkin himon vierotukseen pitäis keksiä...

12

1491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menhir

      otit Kirilin neuvosta vaarin.

      Eli jos haluut päästä eroon makeanhimosta, sun täytyis alkaa välttää huonoja hiilihydraatteja: valkoista riisiä, perunaa, pastaa, valkoisia jauhoja, maissia ja sokeria. Nää on ne pahimmat.

      Täysjyvätuotteita saa käyttää kohtuudella. Pähkinät, hedelmät ja marjat ovat sallittuja, mutta ei niitäkään nyt mässäilyyn asti, koska sisältävät hiilihydraatteja. Tosin et mainitse mitään siitä, että sinun pitäisi laihduttaa, joten enpä usko, että hedelmistä mitään vaaraa oo suurina annoksina. (Iteki söin pahimmillaan 24 kotiomenaa päivässä viime syksynä :D)

      Helpoiten pääsee alkuun sillä, että syö karkin sijasta omatekoisen jälkiruuan (esim. kermavaahtoa, rahkaa, hedelmiä, marjoja). Ite pistin alussa hedelmäsokeria makeutukseksi, mutta olen siitäkin luopunut. Jos karkkia kaipaa niin kannattaa karkit vaihtaa tummaan suklaaseen.

      Tässä vielä hyvä sivusto luettavaksi:
      http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/gijagk.html

      • friidu

        vinkeistäsi.. No, 5kg pitäisi laihduttaa ja tiedän että se lähtee sillä kun saan makean himoni kuriin.. Pikku hiljaa puolen vuoden aikana
        tuli 5kg, kun syödä mässytin lähes päivittäen karkkia/suklaata.. Et nyt on pakko todellakin ottaa itseäni niskasta kiinni... ennenkuin huomaan olevani "100kg" enkeli....


      • menhir
        friidu kirjoitti:

        vinkeistäsi.. No, 5kg pitäisi laihduttaa ja tiedän että se lähtee sillä kun saan makean himoni kuriin.. Pikku hiljaa puolen vuoden aikana
        tuli 5kg, kun syödä mässytin lähes päivittäen karkkia/suklaata.. Et nyt on pakko todellakin ottaa itseäni niskasta kiinni... ennenkuin huomaan olevani "100kg" enkeli....

        oli kauheat ongelmat 3 vuotta sitten. Söin päivässä 200g suklaata (suklaarusinoita tai suffelipuffeja) kuukauden ajan ja tuli sit 10kg läskiä. Sen jälkeen olen elänyt karkki- ja herkkulakoissa, mutta eipä ole pysyneet montaa kuukautta.

        Nyt kun on kieltäytynyt kokonaan sokerista, ei tee enää edes mieli. Joskus annan itselleni luvan syödä mitä lystää ja hyvällä mielin sitten ne syönkin. Ei tule enää masennusta siitä että on syönyt taas kerran sokeria liikaa ja lihoo.


      • friidu
        menhir kirjoitti:

        oli kauheat ongelmat 3 vuotta sitten. Söin päivässä 200g suklaata (suklaarusinoita tai suffelipuffeja) kuukauden ajan ja tuli sit 10kg läskiä. Sen jälkeen olen elänyt karkki- ja herkkulakoissa, mutta eipä ole pysyneet montaa kuukautta.

        Nyt kun on kieltäytynyt kokonaan sokerista, ei tee enää edes mieli. Joskus annan itselleni luvan syödä mitä lystää ja hyvällä mielin sitten ne syönkin. Ei tule enää masennusta siitä että on syönyt taas kerran sokeria liikaa ja lihoo.

        tarkasti sinä noudat vhh:ää? Kuullosti jotenkin niin hyvältä tuo kun sanoit että " ei tee enää edes mieli"... Olen ihan "kateellinen".. Olisi ihanaa kun tuntisi ettei "sokerinkuningatar" enää
        hallitsisi minua.. Et ois mulla sit olotilakin ihan mikä vain, ilonen,väsynyt, surullinen tms.


      • menhir
        friidu kirjoitti:

        tarkasti sinä noudat vhh:ää? Kuullosti jotenkin niin hyvältä tuo kun sanoit että " ei tee enää edes mieli"... Olen ihan "kateellinen".. Olisi ihanaa kun tuntisi ettei "sokerinkuningatar" enää
        hallitsisi minua.. Et ois mulla sit olotilakin ihan mikä vain, ilonen,väsynyt, surullinen tms.

        noudata juuri vähähiilihydraattista dieettiä, koska syön aika paljon hiilihydraatteja. Eli kaurapuuroa tulee syötyä päivässä 1.5dl, kasviksia niin paljon kuin lystää ja hedelmiä 1-6 päivässä. Hedelmistä kyllä huomaa sen heti, että kun on syönyt yhden niin sitten haluaa toisen, kolmannen jne :D. Sen verran niissäkin on sokereita.
        Tän lisäks syön viljatuotteet ja hedelmät erikseen rasvasta (koska ne laukaisevat insuliinin ja rasvat varastoituvat herkemmin).

        Poikkeuksia teen ehkä kerran kuussa, jos esim. sattuu olemaan jotkut juhlat eikä viitsi olla nälkäisenä koko päivää. Joulupäivinä söin ruokapöydässä kaiken sokerittomana (myös suklaan), mutta iltaisin tai aamuisin söin aina pullia ja torttuja, kaiken kaikkiaan yhteensä 21 :D.
        Toinen poikkeus on sit alkoholin käyttö ja parhaimmat alkoholit ovat viinit. Ennen juomista kantsii syödä rasva- proteiinipitoinen ateria salaatin kanssa ja juomisen yhteydessä jos tarvii napostella niin pähkinät ja homejuustot ovat hyviä siihen tarkoitukseen.

        Olen siis Montignacin dieetillä ja toinen ihan hyvä dieetti on tuo Atkins, mutta siinä taas täytyy hiilihydraatit pitää minimissä, koska rasvaa syödään paljon enemmän.


      • friidu
        menhir kirjoitti:

        noudata juuri vähähiilihydraattista dieettiä, koska syön aika paljon hiilihydraatteja. Eli kaurapuuroa tulee syötyä päivässä 1.5dl, kasviksia niin paljon kuin lystää ja hedelmiä 1-6 päivässä. Hedelmistä kyllä huomaa sen heti, että kun on syönyt yhden niin sitten haluaa toisen, kolmannen jne :D. Sen verran niissäkin on sokereita.
        Tän lisäks syön viljatuotteet ja hedelmät erikseen rasvasta (koska ne laukaisevat insuliinin ja rasvat varastoituvat herkemmin).

        Poikkeuksia teen ehkä kerran kuussa, jos esim. sattuu olemaan jotkut juhlat eikä viitsi olla nälkäisenä koko päivää. Joulupäivinä söin ruokapöydässä kaiken sokerittomana (myös suklaan), mutta iltaisin tai aamuisin söin aina pullia ja torttuja, kaiken kaikkiaan yhteensä 21 :D.
        Toinen poikkeus on sit alkoholin käyttö ja parhaimmat alkoholit ovat viinit. Ennen juomista kantsii syödä rasva- proteiinipitoinen ateria salaatin kanssa ja juomisen yhteydessä jos tarvii napostella niin pähkinät ja homejuustot ovat hyviä siihen tarkoitukseen.

        Olen siis Montignacin dieetillä ja toinen ihan hyvä dieetti on tuo Atkins, mutta siinä taas täytyy hiilihydraatit pitää minimissä, koska rasvaa syödään paljon enemmän.

        Kuullostaa kyllä hyvältä! Pitääkin googlettaa nuo
        Montignacin ja Atkins dieetit. Kiitoksia vain kovasti vastauksistasi! Ja hyvää uutta vuotta! :)


      • Kiril
        friidu kirjoitti:

        Kuullostaa kyllä hyvältä! Pitääkin googlettaa nuo
        Montignacin ja Atkins dieetit. Kiitoksia vain kovasti vastauksistasi! Ja hyvää uutta vuotta! :)

        linkin. Kotimainen sovellus Atkinsin ruokavaliosta, jota minä olen noudattanut kaksi vuotta.

        http://www.anttiheikkila.com/


      • friidu
        menhir kirjoitti:

        noudata juuri vähähiilihydraattista dieettiä, koska syön aika paljon hiilihydraatteja. Eli kaurapuuroa tulee syötyä päivässä 1.5dl, kasviksia niin paljon kuin lystää ja hedelmiä 1-6 päivässä. Hedelmistä kyllä huomaa sen heti, että kun on syönyt yhden niin sitten haluaa toisen, kolmannen jne :D. Sen verran niissäkin on sokereita.
        Tän lisäks syön viljatuotteet ja hedelmät erikseen rasvasta (koska ne laukaisevat insuliinin ja rasvat varastoituvat herkemmin).

        Poikkeuksia teen ehkä kerran kuussa, jos esim. sattuu olemaan jotkut juhlat eikä viitsi olla nälkäisenä koko päivää. Joulupäivinä söin ruokapöydässä kaiken sokerittomana (myös suklaan), mutta iltaisin tai aamuisin söin aina pullia ja torttuja, kaiken kaikkiaan yhteensä 21 :D.
        Toinen poikkeus on sit alkoholin käyttö ja parhaimmat alkoholit ovat viinit. Ennen juomista kantsii syödä rasva- proteiinipitoinen ateria salaatin kanssa ja juomisen yhteydessä jos tarvii napostella niin pähkinät ja homejuustot ovat hyviä siihen tarkoitukseen.

        Olen siis Montignacin dieetillä ja toinen ihan hyvä dieetti on tuo Atkins, mutta siinä taas täytyy hiilihydraatit pitää minimissä, koska rasvaa syödään paljon enemmän.

        minäpä kävin hedelmä ostoksilla.. Ostin kiivikorin, mandariineja ja omenoita. Ja ostin myös kuivahedelmiä, aprikoosi, viikuna ja sekotuspussin, mis on ananas, papaija ja banaani.
        Et eiköhän nämä auta makean himooni.. ;)


      • menhir
        friidu kirjoitti:

        minäpä kävin hedelmä ostoksilla.. Ostin kiivikorin, mandariineja ja omenoita. Ja ostin myös kuivahedelmiä, aprikoosi, viikuna ja sekotuspussin, mis on ananas, papaija ja banaani.
        Et eiköhän nämä auta makean himooni.. ;)

        parempiahan ne ovat kuin karkki. Hedelmät kuitenkin kuivataan useimmiten sokeriliemessä, että ovat sen takia korkeaenergisiä. (Montignacin dieetin puolesta kuivahedelmät sallitaan ennen urheilusuoritusta).
        Siitä vaan vähitellen, jos makeanhimo laantuu niin voit siirtyä vähäsokerisimpiin.

        Viinirypäleet ja banaanit sisältävät myös paljon sokeria ja voivat auttaa alkuvaiheessa (vaikka söisit kuivahedelmien sijasta). Paitsi, että niissä on tosiaan korkea GI ja vähän ajan päästä syönnin jälkeen on taas nälkä :S
        Suosittelen kyllä tuota hedelmäsokerin käyttöä. Maistuu makeammalta kuin sokeri, mutta sillä on kuitenkin vähän alhaisempi GI. Eli ei tarvitse hirveästi pistää esim. marjarahkaan sitä.


      • Kiril
        menhir kirjoitti:

        parempiahan ne ovat kuin karkki. Hedelmät kuitenkin kuivataan useimmiten sokeriliemessä, että ovat sen takia korkeaenergisiä. (Montignacin dieetin puolesta kuivahedelmät sallitaan ennen urheilusuoritusta).
        Siitä vaan vähitellen, jos makeanhimo laantuu niin voit siirtyä vähäsokerisimpiin.

        Viinirypäleet ja banaanit sisältävät myös paljon sokeria ja voivat auttaa alkuvaiheessa (vaikka söisit kuivahedelmien sijasta). Paitsi, että niissä on tosiaan korkea GI ja vähän ajan päästä syönnin jälkeen on taas nälkä :S
        Suosittelen kyllä tuota hedelmäsokerin käyttöä. Maistuu makeammalta kuin sokeri, mutta sillä on kuitenkin vähän alhaisempi GI. Eli ei tarvitse hirveästi pistää esim. marjarahkaan sitä.

        vhh-palstalla suosittelisi hedelmäsokeria. Sehän on pahempaa kuin tavallinen sokeri.


      • menhir
        Kiril kirjoitti:

        vhh-palstalla suosittelisi hedelmäsokeria. Sehän on pahempaa kuin tavallinen sokeri.

        joku linkki, jossa niin sanotaan, kun en itse jaksa lukea mitään englanninkielisiä sivuja. Fruisanan sivuilla hedelmäsokeria pidetään terveellisenä ja sillä on myös matala GI.
        Montignackin sanoo, että sokerin sijasta voi hyvin käyttää keinotekoista makeutusta tai hedelmäsokeria. Kaikkein paras on tietenkin olla kokonaan ilman makeutusta.

        Mutta kuitenkin. Olkoon VHH-palsta tai ei, annan vinkkejä millä makeasta pääsee vähitellen eroon. Ja kokemuksesta voin sanoa, että hedelmäsokeri auttoi. Eikä sitä tarvinnut käyttää kuin ehkä muutama kuukausi dieetin aloittamisesta kunnes sekin oli jo liian makeaa.


      • friidu
        Kiril kirjoitti:

        vhh-palstalla suosittelisi hedelmäsokeria. Sehän on pahempaa kuin tavallinen sokeri.

        mieltä sinä olet kuivatuista hedelmistä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2098
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1637
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1604
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1237
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1204
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    Aihe