Ääkköset?

#421

Mikäs englanniksi on ääkköset?

14

11796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsuslinguae

      Kätevä keksintö suomessa tuo ääkköset. Englannissa ei ole vastaavaa, mutta jos tarkoitetaan pelkästään ä:tä ja ö:tä, englannissa voidaan sanoa (saksasta lainaten) "a umlaut", "o umlaut", yhteensä "the umlauts". Mutta jos tarkoitetaan kaikenlaisia lisämerkkejä, voidaan sanoa esim. "letters with diacritics".

      • #421

        Kiitoksia molemmille asia selvä.


    • tätä....

      Scandic letters .

      • Karaktääri

      • Karaktääri kirjoitti:

        Suuren Sinisen aineistosta:
        ”Scandic characters (å, ä, ö) and German umlaut (ö, ä, ü) stored in custom fields are not properly displayed.”
        http://www-1.ibm.com/support/docview.wss?rs=899&uid=swg21198988

        Tavallinen ilmaus on ”Scandinavian letters”. Tosin se yleensä kattaa paitsi å:n, ä:n ja ö:n myös æ:n ja ø:n, mahdollisesti myös ð:n ja þ:n, laajimmillaan jopa grönlantilaisen kraan ĸ.


      • lapsuslinguae
        Yucca kirjoitti:

        Tavallinen ilmaus on ”Scandinavian letters”. Tosin se yleensä kattaa paitsi å:n, ä:n ja ö:n myös æ:n ja ø:n, mahdollisesti myös ð:n ja þ:n, laajimmillaan jopa grönlantilaisen kraan ĸ.

        Olen muuten samaa mieltä Yuccan (vai Yucan?) kanssa, paitsi että tuskin koskaan on käytännön tarvetta erottaa nimenomaan skandinaavisia erikoiskirjaimia, ligatuureja, diakriittikirjaimia jne. muista merkeistä. Yleensähän tarpeena on kertoa voiko ja saako vai ei (esim. s-postiviestien otskoissa) käyttää perusmerkistöstä poikkeavia kirjaimia, en nyt muista mistä ISO-sarjasta on kyse.

        Sillä ä, ö ja å (tai vaikkapa viron õ tai espanjan ñ), jotka kyseisten kielten natiivit hahmotttavat itsenäisiksi "aakkosiksi", ovat itse asiassa vain erilaisin diakriittisin merkein varustettuja a-, o- ja n-kirjaimia.


      • lapsuslinguae
        lapsuslinguae kirjoitti:

        Olen muuten samaa mieltä Yuccan (vai Yucan?) kanssa, paitsi että tuskin koskaan on käytännön tarvetta erottaa nimenomaan skandinaavisia erikoiskirjaimia, ligatuureja, diakriittikirjaimia jne. muista merkeistä. Yleensähän tarpeena on kertoa voiko ja saako vai ei (esim. s-postiviestien otskoissa) käyttää perusmerkistöstä poikkeavia kirjaimia, en nyt muista mistä ISO-sarjasta on kyse.

        Sillä ä, ö ja å (tai vaikkapa viron õ tai espanjan ñ), jotka kyseisten kielten natiivit hahmotttavat itsenäisiksi "aakkosiksi", ovat itse asiassa vain erilaisin diakriittisin merkein varustettuja a-, o- ja n-kirjaimia.

        Mielessäni oli standardi ISO-Latin-1, mutta siihenhän nuo skandit ym. kuuluvat. Kyseessä taitaa olla HTML, joka ei välttämättä toista erikoismerkkejä oikein. Mutta peruskysymys siis: onko skandeilla mitään erikoisasemaa muihin erityismerkkeihin tai -kirjaimiin nähden? Tietysti arkitilanteessa "ei skandeja/ääkkösiä!" ymmärretään niin, että kun kirjoitamme suomea, jätämme ä:stä ja ö:stä pisteet pois.


    • sqiar

      Business Intelligence Consultant
      SQIAR (http://www.sqiar.com/services/... is a leading global consultancy which provides innovative business intelligence services to small and medium size (SMEs) businesses.

    • onko hauskoja

      Hauska kysymys pitkästä aikaa (vuodelta 2007).

      Kertokaa, millä nimellä kutsutte niitä puhekielessä, siis muilla kielillä.

      Tai millä nimellä ulkomaalaiset tuttunne kutsuvat niitä puhekielessä.

      • näin edetään

        "Onko hauskoja" avasi aiheen hilpeältä, ihmisläheiseltä ja ihmisiä yhdistävältä näkökannalta, ja sai miinuksen.

        Mitä tämä voi tarkoittaa?

        Sitäkö, ettei muista kielistä saa puhua kielipalstalla? (Syy tähän?)

        Vai sitäkö, että on liian herkkä aihe keskustella siitä, miten ulkomaalaiset tutut käsittelevät ääkkösiä? Voin kertoa, että "suomalaisten kannalta ulkomaalaisten" suhde ääkkösiin on usein tulinen ja itseironinen.

        Voisimme siis ottaa tähän miinustajalta selityksen siitä, miksi kommentti miinustettiin, tai sitten voimme vain jättää asian lillumaan omaan liemeensä ja lukijoiden pohdittavaksi, mikä on myös aina hyvä idea.


      • 15-17
        näin edetään kirjoitti:

        "Onko hauskoja" avasi aiheen hilpeältä, ihmisläheiseltä ja ihmisiä yhdistävältä näkökannalta, ja sai miinuksen.

        Mitä tämä voi tarkoittaa?

        Sitäkö, ettei muista kielistä saa puhua kielipalstalla? (Syy tähän?)

        Vai sitäkö, että on liian herkkä aihe keskustella siitä, miten ulkomaalaiset tutut käsittelevät ääkkösiä? Voin kertoa, että "suomalaisten kannalta ulkomaalaisten" suhde ääkkösiin on usein tulinen ja itseironinen.

        Voisimme siis ottaa tähän miinustajalta selityksen siitä, miksi kommentti miinustettiin, tai sitten voimme vain jättää asian lillumaan omaan liemeensä ja lukijoiden pohdittavaksi, mikä on myös aina hyvä idea.

        Mahdollinen syy "miinustamiseen" voi olla se, että tuo ikivanhojen keskusteluiden esiinnosto on aika ärsyttävä ilmiö. Taidanpa käydä miinustamassa siis itsekin.


      • 18+1
        15-17 kirjoitti:

        Mahdollinen syy "miinustamiseen" voi olla se, että tuo ikivanhojen keskusteluiden esiinnosto on aika ärsyttävä ilmiö. Taidanpa käydä miinustamassa siis itsekin.

        Monissa tapauksissa tieto ei tuossa ajassa vanhene, joten vanhatkin vastatut kysymykset voivat olla edelleen kurantteja.


      • halpa/ruma/ei totta
        15-17 kirjoitti:

        Mahdollinen syy "miinustamiseen" voi olla se, että tuo ikivanhojen keskusteluiden esiinnosto on aika ärsyttävä ilmiö. Taidanpa käydä miinustamassa siis itsekin.

        Lainaus: "Mahdollinen syy "miinustamiseen" voi olla se, että tuo ikivanhojen keskusteluiden esiinnosto on aika ärsyttävä ilmiö. Taidanpa käydä miinustamassa siis itsekin."

        Oletko tosissasi? Kommenttisi on niin seula, että sitä ei melkein usko todeksi.

        Ensinnäkään se kommentti, joka oli miinustettu (miinus näkyy tätä kirjoitettaessa edelleen) ja jonka miinuksesta oli yksiselitteisesti määriteltynä kysymys, ei ollut se kommentti, joka oli tämän ketjun nostanut aikojen kaukaisuuksista esiin. Sen huomaa sekunnin kymmenesosassa, jos katsoo.

        Toisekseen lähdet tielle "taidanpa käydä miinustamassa itsekin".

        Tämä herättää jo enemmän huolta. Et ensinnäkään tiedä, miksi olet menossa miinustamaan. Et myöskään ajattele itse, impetus ei lähtenyt sinusta vaan muista, joiden tekoa et edes vaivautunut sisäistämään oikein, ja olit täysin valmis seuraamaan muiden esimerkkiä ainoana syynä, että muutkin tekivät niin.

        Lisäksi koko lause "taidanpa käydä miinustamassa itsekin" kertoo yksinomaan negatiivislähtöisestä ajattelusta ja hakuisuudesta, jota en tässä lähde enempää erittelemään.

        Mutta nythän sitä oppivelvollisuusikää nostetaan.


      • parvet kaloille
        18+1 kirjoitti:

        Monissa tapauksissa tieto ei tuossa ajassa vanhene, joten vanhatkin vastatut kysymykset voivat olla edelleen kurantteja.

        "Monissa tapauksissa tieto ei tuossa ajassa vanhene, joten vanhatkin vastatut kysymykset voivat olla edelleen kurantteja."

        Niin. Mikä tahansa vanha asia voi olla edelleen kurantti, ja vanhoja asioita ja tekstejähän tutkitaan joka päivä joka puolella maailmaa.

        Toivottavasti myös seuraavat sukupolvet tutkivat!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      141
      1359
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      292
      977
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      865
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      641
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      633
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      597
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      528
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      498
    Aihe