Kaalilaatikko

onnistuskohan

Löysin netistä tällaisen kaalilaatikko ohjeen. Mua vähä ihmetyttää toi ruokakerman käyttö. Tuntuu, ettei se sovi, en tykkää muutenkaan kermaisista ruuista. Voisko ton kerman sijasta käyttää esim. lihalientä ? Onko kukaan kokeillu näillä ohjeilla ?
No tässäpä tää linkki:
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/2359/Kaalilaatikko

21

5856

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen tehnyt

Joo, itsekään en tykkää laittaa kermaa kaalilaatikkoon. En ole kokeillut tuota linkkisi ohjetta, vaan olen tehnyt toisella netistä löytyvällä ohjeella: http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/resepti/?id=2526
      Olen tuotakin ohjetta hieman muuntanut (laitan riisiä 1 dl, jauhelihaa voi olla vaikka 300 g, ja paistan 60 min), mutta kaikkihan ovatkin makuasioita. Ja oikein hyvin onnistuu ja maittavalta maistuu ilman kermaa. :)

• Kokki.....

ikinä kuullutkaan että kaalilaatikkoon tulisi riisiä.

Mutta siis, tee lihaliemi kiehauttamalla haluttu määrä vettä ja lisää sinne lihaliemikuutio.

• EI stressiä
        Kokki..... kirjoitti:

Mutta siis, tee lihaliemi kiehauttamalla haluttu määrä vettä ja lisää sinne lihaliemikuutio.

Kunnioita perinteitä myöskin ruuan laitossa, hae aitoja makuja, Oikeat suomalaiset arvostavat sitä, Maistuupi myös ulkomaalaisillekin.

• Wei Hai Wei
        Kokki..... kirjoitti:

Minä taas en ole kuullut kaalilaatikosta, jossa EI olisi riisiä. Tottakai se kuuluu siihen!

• poloista
        Kokki..... kirjoitti:

et varmaankaan toimi ammatti kokkina koska et ole moista ohjetta nähnyt...

• kaalista

Tässä helppo ja hyvänmakuinen kaalilaatikko:

Kaali-lihalaatikko

1litra silputtua kaalia
      1,5dl puuroriisiä(Risella)
      1,2litraa vettä
      3rkl voita
      (kok. maustepippuria,
      liemikuutioita)

Kaalia pohjalle, riisit ja voi väliin,
      kaalia pintaan. Ei tartu
      riisit pohjaan.

Keitä 15-17minuuttia

400g jauhelihaa raakana
      3dl kermaa(15% ruokakerma käy)
      1rkl suolaa(huom. liemi-
      kuutiot)
      Sekoita kaalin/riisin sekaan.

(jauhelihan voi pieniä lastalla
      kaupan rasiassa)

Paista uunissa 200 astetta,
      1tunti(1h15min)

Tämän ruoan voi tehdä
      teräskattilassa alusta loppuun.
      Annos x1 sopii 3ltr:n kattilaan.
      Annos x2 sopii 5ltr:n kattilaan,
      (jos sopii uuniin)
      silloin vettä enint. 2,2ltr.

• vautsiii

Testasin, ja oli hyvää! 10 !!

• sinulle,.,.

taivaallisen hyvä ja helppo kaalilaatikko!! :)

n.1kg kaalia
      1l liha/kasvislientä
      2dl puuroriisiä
      n.400g jauhelihaa
      1/2tl valkopip.
      1tl meiramia(tämä mauste on "pakollinen" tekee niin hyvän mauan!!)
      1rkl sokeria/siirappia
      1rkl rasvaa
      1 iso sipuli
      1 tl suolaa

Silppua kaali. Laita kaali ja riisi kiehumaan liha/kasvisliemeen ja hauduta n. 15min. Sillä välin ruskista jauheliha ja kuulota sipuli. Kaada
      kaali ja riisiseos(myös neste) voideltuun isoon vuokaan ja lisää joukkoon ruskistettu jauheliha ja sipuli. Lisää mausteet ja sekoita tasaiseksi.
      Pinnalle laita rasva nökäreitä sinne tänne.Ja sit
      uuniin 175 ja n. 1h.

Suosittelen tätä ohjetta todella lämpösesti!! Vie kielen mennessään!! :)

• paistaja

kerman voi vallan mainiosti korvata liha/kasvisliemellä ja jos lorautat mukaan sitruunamehua,niin maku vain paranee. Puolet kaalista voi myös korvata hapankaalilla, joka myös on terveellisempää

• Kiril

eli riisiä en laita koskaan kaalilaatikkoon enkä mitään siirappia, mutta kyllä kuohukerma siihen kuuluu minun keittiössäni.

• kyselijä
        Kiril kirjoitti:

eli riisiä en laita koskaan kaalilaatikkoon enkä mitään siirappia, mutta kyllä kuohukerma siihen kuuluu minun keittiössäni.

Eli pelkkää kaalia, vai laitatko jotain riisin tilalle?

• Kiril
        kyselijä kirjoitti:

Eli pelkkää kaalia, vai laitatko jotain riisin tilalle?

kyllä kaali, jauheliha ja mausteet riittää ihan hyvin.

• piu pou
        Kiril kirjoitti:

kaalilaatikkoon, hyi h......i.

• Kiril
        piu pou kirjoitti:

kaalilaatikkoon, hyi h......i.

kaalilaatikkoon??? Eihän sitä syö Erkkikään eikä Koistisen labradorinnoutaja.

• piu pou
        Kiril kirjoitti:

kaalilaatikkoon??? Eihän sitä syö Erkkikään eikä Koistisen labradorinnoutaja.

kermaa maun takia, sä et käytä riisiä ja siirappia hiilareiden takia, et maun.

• Kiril
        piu pou kirjoitti:

kermaa maun takia, sä et käytä riisiä ja siirappia hiilareiden takia, et maun.

ja hiilihydraattipitoiset riisit eivät sellaisenaan maistu miltään.

• piu pou
        Kiril kirjoitti:

ja hiilihydraattipitoiset riisit eivät sellaisenaan maistu miltään.

ällöttäny sun hatun alusen.

• kaalimato...
        piu pou kirjoitti:

ällöttäny sun hatun alusen.

Tuo eka reseptin laittaja oli noukkinut sellasen reseptin, jossa kaalta ei keitetty vaan laitettiin raakana uuniin. Pitääkö kaali keittää ?

• Nuori kokintekele

Itse paistan kaikki muut ainekset pannulla, paitsi riisin, ennen pataan laittamista. Sitten maustan ja sekoitan ainekset keskenään padassa, jonka jälkeen lorautan lihaliemen sekaan. Jauhelihaa saatan tosin maustaa hiukan myös heti kun olen paistanut sen. Ja itse olen kyllä käyttänyt riisiä kaalipadassa aina, tulee hiukan täyttävämpi. Ja jos ei esim vaaleasta riisistä tykkää, niin jotkut käyttävät myös ihan täysjyväriisiä, toimii sekin hyvin. Kermaa en ole kaivannut laatikkooni, mausteet riittävät lihaliemen kera mainiosti. :)

• elliivo

Riisin tehtävä kaalilaatikossa on parantaa rakennetta. Se imee kosteutta ettei tule vaikeasti syötävää vetistä löttöä.
        Riisin tilalla voi mainiosti käyttää myös ohrasuurimoita.
        Pieni makeutus kuuluu kaalilaatikkoon. Jos ei halua käyttää siirappia niin sitten ripaus sokeria tai loraus hunajaa.
        Kerma tai kananmuna ei kuulu kaalilaatikkoon.
        Kesäkaalia ainakin kypsyy hyvin ilman keittämistäkin. Siis voi laittaa raakana uuniin. Pannulla paistaminen antaa mielettömän hyvän maun mutta on vatsalle rankempi vaihtoehto.
        Jauheliha kannattaa maustaa paistaessa. Monet mausteet tykkäävät kun niitä paistetaan, pääsevät paremmin oikeuksiinsa.
        Pelkkä lihaliemikin riittää, tai kasvisliemi, mutta ei loraus maitoakaan pahaa tee lopputulokselle.

• valurautapata

Morjens

Aivan yksinkertainen ja hyvä kaalipata tulee ilman kermaa. Tein sähkölevyllä , en edes laittanut uuniin. Vettä lihaliemikuutio kaalisilppu ruokariisi kiehumaan pataan. Paista jauheliha sipuli, mausta suolalla ja pippurilla ja laita sekaan pataan, vielä huuhtele paistinpannusta liemet sekaan.
      Makeuta hieman siirapilla tai ruokosokerilla, anna hautua niin kauan että kaalipata on valmis.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe