lukua 40, koka esiintyy lukemattomia kertoja raamatussa eri yhteyksissä?
Onko se jonkinlainen pyhä luku?
Mitä teidän profeettanne siitä kirjoitti?
Ovatko adventisti pohtineet
10
253
Vastaukset
- Aulis Karen
1. Moos. 7:4
Seitsemän päivän kuluttua minä lähetän maan päälle sateen, jota kestää neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä. Minä pyyhin pois maan päältä kaikki olennot, jotka olen luonut."
1. Moos. 7:12
Maan päällä satoi rankasti nel- jäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä.
1. Moos. 8:6
Kun vielä neljäkymmentä päivää oli kulunut, Nooa avasi arkin ikkunaluukun, jonka hän oli tehnyt,
1. Moos. 18:29
Abraham kysyi vielä: "Entä jos siellä on neljäkymmentä?" Herra sanoi: "Niiden neljänkymmenen takia minä säästän sen."
1. Moos. 32:15
(32:16) kolmekymmentä imettävää kamelia ja niiden varsat, neljäkymmentä lehmää ja kymmenen härkää, kaksikymmentä aasintammaa ja kymmenen aasioritta.
1. Moos. 50:3
Balsamointi kesti neljäkymmentä päivää; se oli tähän työhön tarvittava aika. Egyptiläiset surivat häntä seitsemänkymmentä päivää.
2. Moos. 16:35
Israelilaiset söivät mannaa neljäkymmentä vuotta, siihen saakka, kun he tulivat asutuille seuduille. He söivät sitä, kunnes tulivat Kanaaninmaan rajoille. [Joos. 5:12; Neh. 9:15]
2. Moos. 24:18
Niin Mooses astui pilven peittoon ja nousi vuoren huipulle. Hän viipyi siellä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä. [2. Moos. 34:28; 5. Moos. 9:9; 1. Kun. 19:8; Matt. 4:2]
2. Moos. 26:19
Näiden kahdenkymmenen laudan alle tee neljäkymmentä hopeajalustaa, kunkin laudan alle aina kaksi jalustaa, joihin tapit sopivat.
2. Moos. 26:21
sekä neljäkymmentä hopeajalustaa, kaksi jalustaa aina kunkin laudan alle.
2. Moos. 34:28
Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo kymmenen käskyä. [2. Moos. 24:18 ]
2. Moos. 36:24
ja näiden kahdenkymmenen laudan alle neljäkymmentä hopeajalustaa, kunkin laudan alle aina kaksi jalustaa, joihin tapit sopivat.
2. Moos. 36:26
sekä neljäkymmentä hopeajalustaa, kaksi jalustaa aina kunkin laudan alle.
4. Moos. 14:33
Rangaistukseksi luopumuksestanne teidän lapsenne joutuvat vaeltamaan täällä paimentolaisina neljäkymmentä vuotta, kunnes viimeinenkin teistä on nääntynyt autiomaahan.
4. Moos. 14:34
Neljäkymmentä päivää te kiersitte tutkimassa tuota maata, neljäkymmentä vuotta teidän on kärsittävä rangaistustanne -- vuosi kutakin päivää kohti. Näin te opitte tietämään, mitä merkitsee joutua minun hylkäämäkseni.
4. Moos. 32:13
Herran viha syttyi silloin Israelia vastaan, ja hän antoi israelilaisten harhailla autiomaassa neljäkymmentä vuotta, kunnes koko se sukupolvi, joka oli rikkonut Herran tahtoa vastaan, oli kuollut. [4. Moos. 26:64,65]
4. Moos. 33:38
Pappi Aaron nousi Herran käskystä Horinvuorelle, ja siellä hän kuoli. Tämä tapahtui neljäkymmentä vuotta israelilaisten Egyptistä lähdön jälkeen, viidennen kuun ensimmäisenä päivänä. [4. Moos. 20:28; 5. Moos. 10:6, 32:50]
5. Moos. 2:7
Onhan Herra, teidän Jumalanne, siunannut teitä kaikissa toimissanne. Hän on huolehtinut teistä vaeltaessanne tämän suuren autiomaan halki. Nämä neljäkymmentä vuotta Herra, teidän Jumalanne, on ollut teidän kanssanne, eikä teiltä ole puuttunut mitään.'
5. Moos. 9:9
Kun olin noussut vuorelle ottamaan vastaan kivitaulut, sen liiton taulut, jonka Herra teki teidän kanssanne, viivyin vuorella neljäkymmentä päivää ja yötä syömättä ja juomatta. [2. Moos. 24:18, 34:28]
5. Moos. 9:11
Kun neljäkymmentä päivää oli kulunut, Herra antoi minulle ne kaksi kivistä liitontaulua.
5. Moos. 9:18
"Sitten heittäydyin Herran eteen ja olin, kuten edelliselläkin kerralla, neljäkymmentä päivää ja yötä syömättä ja juomatta kaiken sen synnin tähden, mitä te olitte tehneet. Te olitte rikkoneet Herraa vastaan ja herättäneet hänen vihansa,
5. Moos. 9:25
"Minä lankesin Herran eteen ja vietin ne neljäkymmentä päivää ja yötä rukoillen häntä, koska hän oli sanonut hävittävänsä teidät. [2. Moos. 32:11,31, 34:8]
5. Moos. 10:10
"Minä viivyin vuorella neljäkymmentä päivää ja yötä kuten edelliselläkin kerralla. Myös tällä kertaa Herra kuuli minua ja lupasi, ettei tuhoa teitä. [2. Moos. 32:14, 34:28; 5. Moos. 9:25]
5. Moos. 25:3
Iskuja saa antaa enintään neljäkymmentä, ei sen enempää; muuten maanmiehenne joutuu julkisesti häväistyksi. [2. Kor. 11:24]
5. Moos. 29:5
(29:4) Neljäkymmentä vuotta minä johdatin teidän kulkuanne autiomaassa. Vaatteet eivät kuluneet päältänne eivätkä kengät jaloistanne. [5. Moos. 8:4; Neh. 9:21]
Joos. 5:6
Lähtönsä jälkeen israelilaiset olivat joutuneet vaeltamaan autiomaassa neljäkymmentä vuotta, ja sinä aikana kuolivat kaikki Egyptistä lähteneet asekuntoiset Israelin miehet. He eivät olleet totelleet Herran sanaa, ja siksi Herra oli vannonut, ettei hän anna heidän nähdä sitä maata, jonka hän oli heidän esi-isilleen vannomallaan valalla luvannut antaa israelilaisille, maata, joka tulvii maitoa ja hunajaa. [4. Moos. 14:32,33]
Tuom. 3:11
Tämän jälkeen Israel sai elää rauhassa neljäkymmentä vuotta. Sitten Otniel, Kenasin poika, kuoli. [Tuom. 8:28]
Tuom. 5:31
Näin tuhoutuvat kaikki sinun vihollisesi, Herra, mutta ne, jotka Herraa rakastavat, ovat voitokkaat kuin nouseva aurinko. Israel sai elää rauhassa neljäkymmentä vuotta. [Ps. 68:2,3 | Matt. 13:43]
Tuom. 8:28
Hävittyään israelilaisille midianilaiset eivät enää uskaltaneet lähteä ryöstöretkilleen. Israel sai elää rauhassa neljäkymmentä vuotta, Gideonin elämän loppuun saakka. [Tuom. 3:11]
Tuom. 12:14
Hänellä oli neljäkymmentä poikaa ja kolmekymmentä pojanpoikaa, ja heillä oli ratsuina seitsemänkymmentä aasia. Abdon oli tuomarina kahdeksan vuotta. [Tuom. 10:4]
2. Sam. 5:4
Kuninkaaksi tullessaan Daavid oli kolmikymmenvuotias, ja hän hallitsi neljäkymmentä vuotta: [5:4,5: 1. Kun. 2:11; 1. Aik. 29:27 : 1. Sam. 13:1]
1. Kun. 2:11
Neljäkymmentä vuotta hän oli ollut Israelin kuninkaana. Hebronissa hän hallitsi seitsemän vuotta, Jerusalemissa kolmenkymmenenkolmen vuoden ajan. [2. Sam. 5:4,5; 1. Aik. 3:4, 29:27]
1. Kun. 7:38
Hiram teki myös kymmenen pronssipataa, kaikki neljän kyynärän korkuisia ja neljäkymmentä bat- mittaa vetäviä. Kaikissa kymmenessä pöydässä oli oma patansa.
1. Kun. 11:42
Salomo hallitsi Jerusalemissa koko Israelia neljäkymmentä vuotta.
1. Kun. 19:8
Hän nousi jalkeille ja söi ja joi. Ruoka antoi hänelle voimaa kulkea neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, kunnes hän tuli Horebille, Jumalan vuorelle. [2. Moos. 24:18 | 2. Moos. 3:1 ]
2. Kun. 8:9
Hasael lähti tapaamaan profeettaa ja otti mukaansa lahjaksi neljäkymmentä kamelinkuormaa Damaskoksen parhaita tuotteita. Hän tuli Elisan eteen ja sanoi: "Palvelijasi Ben-Hadad, Syyrian kuningas, lähetti minut luoksesi kysymään, paraneeko hän sairaudestaan."
2. Kun. 12:1
(12:2) Hän tuli kuninkaaksi Jehun seitsemäntenä hallitusvuotena ja hallitsi Jerusalemissa neljäkymmentä vuotta. Hänen äitinsä oli beersebalainen Sibja.
1. Aik. 29:27
Neljäkymmentä vuotta hän oli ollut Israelin kuninkaana. Hebronissa hän hallitsi seitsemän, Jerusalemissa kolmekymmentäkolme vuotta. [2. Sam. 5:4,5; 1. Kun. 2:11; 1. Aik. 3:4]
2. Aik. 9:30
Salomo hallitsi Jerusalemissa koko Israelia neljäkymmentä vuotta.
2. Aik. 24:1
Joas oli kuninkaaksi tullessaan seitsemän vuoden ikäinen, ja hän hallitsi Jerusalemissa neljäkymmentä vuotta. Hänen äitinsä oli beersebalainen Sibja. [24:1-14: 2. Kun. 12:1-17]
Neh. 5:15
Edelliset käskynhaltijat olivat panneet kansalle raskaita kuormia ja ottaneet ylläpitoaan varten neljäkymmentä hopeasekeliä päivää kohden. Myös heidän palvelijansa olivat sortaneet kansaa. Mutta minä en tehnyt niin, koska pelkäsin Herraa.
Neh. 9:21
Neljäkymmentä vuotta sinä huolehdit heistä autiomaassa, mitään ei heiltä puuttunut, heidän vaatteensa eivät kuluneet rikki, heidän jalkansa eivät turvonneet. [5. Moos. 2:7, 8:4, 29:4]
Ps. 95:10
Neljäkymmentä vuotta hyljeksin heitä, sillä näin heidän kulkevan harhaan, kun he eivät ymmärtäneet minun teitäni.
Hes. 4:6
Kun olet sen tehnyt, käy vielä oikealle kyljellesi. Sinun tulee kantaa myös Juudan kansan synnit, ja minä panen sinut kantamaan niitä päivän vuotta kohden, neljäkymmentä päivää. [4. Moos. 14:34]
Hes. 29:12
Minä teen Egyptistä autiomman kuin yksikään autiomaa, ja sen kaupungit ovat raunioista raunioituneimmat neljäkymmentä vuotta. Minä hajotan Egyptin kansan toisten kansojen sekaan, minä sirotan sen vieraisiin maihin.
Hes. 41:2
Oviaukon leveys oli kymmenen kyynärää, ja oven molemmin puolin oli seinää viiden kyynärän leveydeltä. Hän mittasi sitten temppelisalin ja sai sen pituudeksi neljäkymmentä kyynärää ja leveydeksi kaksikymmentä kyynärää.
Hes. 46:22
Kaikissa neljässä nurkkauksessa oli pieni piha, neljäkymmentä kyynärää pitkä ja kolmekymmentä leveä. Nämä neljä nurkkapihaa olivat kaikki samansuuruiset.
Aam. 2:10
Minä toin teidät pois Egyptistä, minä johdatin teitä neljäkymmentä vuotta autiomaassa, että saisitte omaksenne amorilaisten maan. [4. Moos. 14:33; 5. Moos. 29:4]
Joona 3:4
Joona lähti kulkemaan kaupungissa ensimmäistä päivänmatkaa ja huusi: "Enää neljäkymmentä päivää, sitten Ninive hävitetään!" [Tob. 14:4]
Matt. 4:2
Kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, hänen vihdoin tuli nälkä. [2. Moos. 34:28]
Mark. 1:13
Neljäkymmentä päivää hän oli autiomaassa Saatanan kiusattavana. Hän eli villieläinten joukossa, ja enkelit pitivät hänestä huolta. [Matt. 4:2 | Job 1:12; Luuk. 22:31; 2. Kor. 2:11 | 5. Moos. 8:15,16; Ps. 91:13 | Hepr. 1:14]
Luuk. 4:2
neljäkymmentä päivää, ja Paholainen kiusasi häntä. Hän ei syönyt noina päivinä mitään, ja kun tämä aika oli kulunut, hänen tuli nälkä. [2. Moos. 34:28 | Matt. 4:1 ]
Ap. t. 7:30
"Kun oli kulunut neljäkymmentä vuotta, autiomaassa lähellä Siinainvuorta hänelle ilmestyi enkeli tulenliekissä, joka nousi orjantappurapensaasta. [7:30-34: 2. Moos. 3:1-10]
Ap. t. 13:21
Kun he sitten pyysivät itselleen kuningasta, Jumala antoi heille Saulin, Kisin pojan, Benjaminin heimosta, ja Saul hallitsi neljäkymmentä vuotta. [1. Sam. 8:5, 9:16, 10:24]
Ap. t. 23:13
Tässä hankkeessa oli mukana yli neljäkymmentä miestä.
Ap. t. 23:21
Älä suostu siihen. Yli neljäkymmentä miestä heidän joukostaan on järjestänyt väijytyksen. He ovat vannoneet, etteivät syö eivätkä juo, ennen kuin ovat surmanneet Paavalin. He ovat valmiina ja odottavat vain, että annat suostumuksesi."
2. Kor. 11:24
Olen juutalaisilta viisi kertaa saanut "yhtä vaille neljäkymmentä" ruoskaniskua, [5. Moos. 25:3]
Hepr. 3:9
Siellä isänne panivat minut koetteelle -- ja saivat neljäkymmentä vuotta kokea, mitä heille tein.
Hepr. 3:17
Keille Jumala oli vihoissaan neljäkymmentä vuotta? Niille, jotka lankesivat syntiin ja joiden ruumiit sitten jäivät autiomaahan. [1. Kor. 10:5]- nimittäin
Luku 50 on riemuvuosijakso. 40 x 50 on 2000 . Jeesuksen työn päättymisestä riemuvuosijakso (50) kertaa Mooseksen 40 vuotta ennen luvattuun maahan pääsyä ovat verrattavissa Jeesuksen toisen tulemisen ajankohtaan.
- en tiedä
mutta yleisesti kristillisessä symboliikassa luku 40 on koetusajan luku.
- muistaakseni
luku 40 ihmisen ikänä tarkoittaa että henkilö oli juuri sopivimmassa iässä 40-vuotiaana tuolloin suorittamaansa tehtävään. Luvuilla on Pythagoraan päivistä lähtien ollut merkittävät symboliset arvonsa uskonnollisessa ajattelussa.
- kestää
40 vuorokautta ynnä monet maalliset asiatovat sitoutuneent 40 vuorokaden koejaksoon. Kerro miksi?
- On täysipaasto
Jeesus paastosi neljäkymmentä päivää, mitä pidetään ns. täytenä paastona.
- julkinen toiminta
Luku kolmekymmentäkin on merkityksellinen, koska Jeesus oli n. 30-vuotias aloittaessaan julkisen toimintansa.
- julkinen toiminta
Maailman luomisesta on kuusituhatta vuotta ja seitsemäs vuosituhat on sapattivuosituhat. Harmi vain, että maapallo on silloin autio. Olisi ollut kiva viettää sapattia.
- kummempia merkityksiä
löydä luvulle 40 niin mietitään, mistä juutalaiset tuon luvun itselleen ottivat.
Olisiko syytä mennä penkomaan naapurikansojen
historiaa. Kaikki aina siihen aikaan lainailivat kaikenlaista toisiltaan.
Olisiko pyramidissa löydettävissä ratkaisu? Luku 40: "- - periytyy ilmeisesti babylonialaisesta kalenterista. Pliadeksen aika, johon sisältyi myrskyjä, vedenpaisumuksia ja vaaroja, kesti 40 päivää. Kun siitä ajasta päästiin Pliadeksen palattua taivaisiin, seurasi ilon ja juhlan kausi, jolloin 40 ruokoa paloi pahojen voimien valta-ajan päättymisen merkiksi. Roomalaiset määräsivät laivoille 40 päivän karanteeniajan. Useissa temppeleissä oli 40 pylvästä. Juutalaisuuden mukaan vedenpaisumus kesti 40 päivää ja kristinuskossa puolestaan kerrotaan Jeesuksen olleen 40 päivää erämaassa. Tätä kieltäymyksen ja kiusausten jaksoa vietetään edelleen 40 päivää kestävänä paastonaikana. Mooses oli 40 päivää vuorella. Vanhassa testamentissa neljäkymentä esiintyy muissakin yhteyksissä toistuvasti. Se muodostui "sallimuksen" määräämksi ajaksi, koetusten ja initiaation kaudeksi, jota seuraa paluu ja liittyminen."
Cooper,J.C.: Symbolien maailma, Unet, kuvat, ennusmerkit, Hämeenlinna 1984.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172424Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162061829Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021481Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno491396Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu571377Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1901231- 941140
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.1511025Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14951Kaupunginjohtaja ja kehitysjohtaja erotettava !
Mokia tulee mokien perään. Nyt viimeksi tämä valtavaa mainehaittaa aiheuttanut päätös häätää Mikkeliläiset asukkaat pako134840