Sallittehan tämän:

Olen useasti täällä kysynyt mielipidettänne, teiltä momioppisilta seurakuntakysymyksestä. Ootte niin kovia "mollaaman" seurakuntaani, mutta kuitenkaan mitään seurakunnan tai suuntausliikeiden nimiä en oo koskaan saanut. En ole saanut teiltä mitään suositusta mihinkään nimeltä olevaan joukkoon. Siispä oon tehnyt oikean johtopäätöksen, että tämän palstan henki tarjoaa "ekuneemista liikettä" = "Jeesus liike". On vain niin, että täällainen liike on ongelmallinen. Mitä tällaisessa liikkeessä opetetaan ja mitä uskotaan? Uskohan on aina opetuksen mukaista.

Olen tulkinnut saavani noin huonon neuvon tältä palstalta ja siksi yhä pitäydyn siihen minkä olen osakseni saanut...vai onko parempia neuvojia paikalla?

Ihan asiallisesti tätä siis kysyn.

Tuskin nuo suuntausliikkeetkäät voivat mitään tarjoata, mutta voittehan ehdotella. Taikureiden ei tarvitse vaivautua, sillä ne porukat tunnen riittämiin, ennenmuuta Raamatun varoittavista opetuksista, että myös omista kokemuksista.

39

2118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En muista, oletko kysynyt tuota minulta henkilökohtaisesti. Vastaus ei ole ollut Sinulle riittävä, eikä tule tämäkään olemaan?

      Minulla ei ole tarjota parempaa ja täydellisempää hengellistä seurakuntaa kuin vl-liike on. Se on aukoton ja opetuksessaan ehdoton ja jopa johdonmukainenkin.

      Ei sille löytyne ainakaan Suomesta 'kilpailijaa'. Ehkä joskus ns. esikoiset ovat olleet melko lähellä? Nyt hekin ovat jääneet seurakuntaopissaan jälkeen? Eivät ole saaneet porukkaansa niin yhtäiseksi kuin veeällät. Sanon sitä "vainme"-opetukseksi.

      Siispä ei ole tarjota varjo-SRK:ta. Muu ei Sinulle kelpaisi, eikä sekään tietenkään, koska kahta ei voi olla!

      • asiallisesta vastauksesta. Olen varmaan useamman kerran kysynyt palstalla vastaavaa asiaa. Yritän siis vielä.

        Harras toiveeni on, tottakai, että yhdistyminen olisi mahdollista, esim. juuri esikoisten kanssa.


      • weha kirjoitti:

        asiallisesta vastauksesta. Olen varmaan useamman kerran kysynyt palstalla vastaavaa asiaa. Yritän siis vielä.

        Harras toiveeni on, tottakai, että yhdistyminen olisi mahdollista, esim. juuri esikoisten kanssa.

        Olisi hyvä jos esikoiset pääsivät perinnäissäännöistään vapauteen. Silloin yhtyminen ehdottomien veeällien kanssa olisi vaikeampaa. Tosin taittaa olla vaikeaa nytkin.

        Ilmeisesti odotat, että esikoiset tekevät eriseuraisuudestaan parannuksen ja tulevat vl-seurakuntaan?


    • snowlake

      Miksi uskomassa tarvitaan nimiä? Pyydät seurakunnan ja suuntausliikkeiden nimiä, joita et minulta ainakaan saa. Jeesus kehoittaa ihmisiä hakeutumaan seurakuntayhteyteen. Kehoittaa. joidenkin kohdalla se ei edes ole mahdollista.
      Sen kaiken jälkeen meille jää vain usko ja niin sen täytyy olla. Me emme ole nimiä, vaan ihmisiä, jotka joko uskomme tai emme.
      Uskolle opettajana on Jeesus Kristus ja jumalan sana, raamattu, tarvitaanko mitään enempää?Jos menemme siihen, että joka ikisellä joukolla on oleva johtajansa, eihän kukaan voi uskoa oikealla tavalla, vai kuinka?

      Sinun on Weha parasta pysyä siinä paikalla, missä tunnet itsesi turvalliseksi. Sinä siellä, minä täällä, pääasia on, ettemme keräile kukaan täällä ansioitamme, vaan uskomme.
      Sitähän meiltä kysytään.

      • On nimiä hyvä ola siksi, että tiedämme mitä opetetaan missäkin paikassa. Jo Paavalin ja muiden apostolien tietä ihmiset sanoivat Nasaretilaiseksi lahkoksi...


      • nasaretilaiseksi,
        weha kirjoitti:

        On nimiä hyvä ola siksi, että tiedämme mitä opetetaan missäkin paikassa. Jo Paavalin ja muiden apostolien tietä ihmiset sanoivat Nasaretilaiseksi lahkoksi...

        lahkoksi, mutta muistatko Raamatun kohdan, jossa Paavali puhuu kuinka seurakuntalaiset ovat alkaneet ottaa puolia? Joku oli Paavalin puolella, joku jonku toisen ja toiset taas erään muun. Paavali luettelee nimiä, joita en nyt muista. Sitten Paavali kysyy, onko Kristus jaettu?

        Eivät seurakuntien nimet pelasta, vain sydämen usko. Ei Jumalan valtakunta tule näkyvällä tavalla, ei voida sanoa se on tuolla tahi täällä. Sydämen usko ratkaisee.

        Uskovaisia on kautta aikojen ollut ties minkä nimien alla, mutta ei se pelastusta ratkaise, vaan oikea usko.


      • nasaretilaiseksi, kirjoitti:

        lahkoksi, mutta muistatko Raamatun kohdan, jossa Paavali puhuu kuinka seurakuntalaiset ovat alkaneet ottaa puolia? Joku oli Paavalin puolella, joku jonku toisen ja toiset taas erään muun. Paavali luettelee nimiä, joita en nyt muista. Sitten Paavali kysyy, onko Kristus jaettu?

        Eivät seurakuntien nimet pelasta, vain sydämen usko. Ei Jumalan valtakunta tule näkyvällä tavalla, ei voida sanoa se on tuolla tahi täällä. Sydämen usko ratkaisee.

        Uskovaisia on kautta aikojen ollut ties minkä nimien alla, mutta ei se pelastusta ratkaise, vaan oikea usko.

        on vain yksi lauma ja yksi huone (Joh.10), josta kuuluu hyvän Paimenen ääni ts. siellä on oikea usko ja oppi. Oikein sanot, että uskovaisia on ollut kaikkina aikoina eri nimen alla, kuten ennen vL:iä, oli mm. lukijalaisuus, jossa jaettiin sama uskonkäsitys.

        olihan puolueriitoja niin,että toiset olivat, mm. Paavalin puolella ja Apollon, minä Kephaan, minä Kristuksen. Oppi oli heillä sama ja siinä yhteydessä rakas apostoli sanoikin näin:
        1.kor.1:10. "Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa".

        Eihän elävää uskoa voi vesittää sekaopissa:
        12. Miehen mielestä on oikea monikin tie, joka lopulta on kuoleman tie.


      • Raamatun mukaan
        weha kirjoitti:

        on vain yksi lauma ja yksi huone (Joh.10), josta kuuluu hyvän Paimenen ääni ts. siellä on oikea usko ja oppi. Oikein sanot, että uskovaisia on ollut kaikkina aikoina eri nimen alla, kuten ennen vL:iä, oli mm. lukijalaisuus, jossa jaettiin sama uskonkäsitys.

        olihan puolueriitoja niin,että toiset olivat, mm. Paavalin puolella ja Apollon, minä Kephaan, minä Kristuksen. Oppi oli heillä sama ja siinä yhteydessä rakas apostoli sanoikin näin:
        1.kor.1:10. "Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa".

        Eihän elävää uskoa voi vesittää sekaopissa:
        12. Miehen mielestä on oikea monikin tie, joka lopulta on kuoleman tie.

        Jeesus on ovi, ei vl-läisyys.
        Kaikki, jotka menevät Jeesus-ovesta sisälle pelastuvat. Ellet tätä usko, niin olet poikennut
        Raamatun opetuksesta ja olet harhaoppinen.


    • kicki 112

      mitä sattuu, ja mitä itse kullakin on mielessä. Vaan se tulis perustua Raamatttuun...

      Ote vl-saarnasta

    • Nuori teologi

      Hyvä kysymys, Weha.

      Ryhmittymät, nimilaput ja ulkonainen lokerointi on ihmisestä. Ne ovat kuhunkin aikaan sidottuja ja inhimillisiin tapoihin kytkeytyviä yhteisöjä. Monille ne at´ntavat mielkkään tavan elää lähellä Jumalaa.

      Jumalan yhteyden voi ihminen tavoittaa monissa ulkonaisilta tavoiltaan keskenään erilaisissakin ryhmittymissä. Ihminenhän saa uskoa evankeliumin eli synnit anteeksi silkasta armosta, Kristuksen kautta, ilman tekoja (Tunnustuskirjat). Hän voi liittyä johonkin ulkonaiseen ryhmään tai olla liittymättä. Inhimillisessä mielessä tarpeellista vahvistusta omalle uskolleen hän varmasti saa jos toimii ja elää jossain säännöllisesti kokoontuvassa ryhmässä. Jollekin se voi olla ev.lut.-seurakunta, toiselle jokin tiiviimpi yhteisö.

      Joillekin riittää yksi tai kaksi hyvää ystävää. "Missä kaksi tai kolme kokoontuu minun nimeeni, siellä minä olen heidän kanssansa."

      Hengellisten yhteisöjen ei pitäisi tuomita toisiaan eikä kohdella mielivaltaisesti omia jäseniään. Jättäkää kokonaan pois hengellinen painostus ja toimikaa rakkaudella toisianne kohtaan.

      hengellisten yhteisöjen ei pitäisi myöskään kääntyä sisäänpäin, rahoittamaan vain omaa sisäistä toimintaansa, kuten SRK ja rauhayhdistykset valitettavasti tekevät, Niiden tulee tarjota apua ja tukea kärsiville lähimmäisille riippumatta näiden hengellisyydestä.

      Ei siis omaan napaan tuijottelua eikä oman ryhmän ihanuuden ihastelua, ainakaan pelkästäään!

      • "Missä kaksi tai kolme kokoontuu Jeesuksen nimeen, siellä minä olen heidän keskellään" (Matt.18), tarkoittaa saman seurakunnan jäseniä ts. niitä joilla on sama mieli ja ajatus. Eihän Pyhä Henki opeta monella tavalla, eikä Jumala ole sekaseuran Jumala. Nämä asiat löytyvät Raamatusta.

        apt.2:42. "Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa".

        1.kor.1:10. Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.

        Raamattuun perustuen en voi hyväksyä sekaoppista seurakuntaa. Aattele nyt itekkin, että mitä siitä tulee jos vaikka jotkut "helluntailaiset", rukoilevat asioita, johon voi yhtyä. Tämä lyhyesti tästä...


      • Teologi, Helsingin yliopisto
        weha kirjoitti:

        "Missä kaksi tai kolme kokoontuu Jeesuksen nimeen, siellä minä olen heidän keskellään" (Matt.18), tarkoittaa saman seurakunnan jäseniä ts. niitä joilla on sama mieli ja ajatus. Eihän Pyhä Henki opeta monella tavalla, eikä Jumala ole sekaseuran Jumala. Nämä asiat löytyvät Raamatusta.

        apt.2:42. "Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa".

        1.kor.1:10. Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.

        Raamattuun perustuen en voi hyväksyä sekaoppista seurakuntaa. Aattele nyt itekkin, että mitä siitä tulee jos vaikka jotkut "helluntailaiset", rukoilevat asioita, johon voi yhtyä. Tämä lyhyesti tästä...

        "Missä kaksi tai kolme kokoontuu Jeesuksen nimeen, siellä minä olen heidän keskellään" (Matt.18), tarkoittaa saman seurakunnan jäseniä ts. niitä joilla on sama mieli ja ajatus.

        Samuudeksi riittää armosta uskominen synnit anteeksi, yksin uskosta, Kristuksen tähden, ilman tekoja.

        Voidaan olla erivärisiä, veisata erilaisia virsiä ja rukoillakin kukin tavallaan. Ei meiltä Jumala samanlaista elämänisen tapaa suinkaan vaadi, sillä Jumala toimii kaikkialla maailmassa ja kaikissa kulttuureissa. Hän toivoo että emme toisiamme syrji emmekä erottele vaan rakastamme ja palvelemme toisiamme.

        Sinä Weha olet tehnyt Jumalsta pienen, yhtä pienen kuin olet itsekin.

        Niin, niitä on niin rajoittuneita ihmisiä että he saavat itselleen voimaa siitä että saavat pitää muita uskovaisa jotenkin itseään hhuonompina, väärässä olevina jne. Sellaisille ihmisille ei riitä Jumala, vaan pitää saada itse laitta aiishen väliin jotain ihmisestäkin... Sinä kai sitten kuulut siihen ryhmään.

        Ole vapaasti sellainen kuin olet, minä en sinuakaan tuomitse. uskon että Jumala hymyilee aina kun muistaa miten se Weha siellä kiivailee itsensä näköistä pikkuruista Jumalaa palvellen... :-)


      • Teologi, Helsingin yliopisto kirjoitti:

        "Missä kaksi tai kolme kokoontuu Jeesuksen nimeen, siellä minä olen heidän keskellään" (Matt.18), tarkoittaa saman seurakunnan jäseniä ts. niitä joilla on sama mieli ja ajatus.

        Samuudeksi riittää armosta uskominen synnit anteeksi, yksin uskosta, Kristuksen tähden, ilman tekoja.

        Voidaan olla erivärisiä, veisata erilaisia virsiä ja rukoillakin kukin tavallaan. Ei meiltä Jumala samanlaista elämänisen tapaa suinkaan vaadi, sillä Jumala toimii kaikkialla maailmassa ja kaikissa kulttuureissa. Hän toivoo että emme toisiamme syrji emmekä erottele vaan rakastamme ja palvelemme toisiamme.

        Sinä Weha olet tehnyt Jumalsta pienen, yhtä pienen kuin olet itsekin.

        Niin, niitä on niin rajoittuneita ihmisiä että he saavat itselleen voimaa siitä että saavat pitää muita uskovaisa jotenkin itseään hhuonompina, väärässä olevina jne. Sellaisille ihmisille ei riitä Jumala, vaan pitää saada itse laitta aiishen väliin jotain ihmisestäkin... Sinä kai sitten kuulut siihen ryhmään.

        Ole vapaasti sellainen kuin olet, minä en sinuakaan tuomitse. uskon että Jumala hymyilee aina kun muistaa miten se Weha siellä kiivailee itsensä näköistä pikkuruista Jumalaa palvellen... :-)

        Raamattu siten kuin kirjoitat? Raamatussa on vain yhdenlainen oikea usko ja oppi. Näin on tänäänkin, Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla.

        Minä uskon että Pyhä Henki jatkaa Kristuksen työtä maailmassa ja kutsuu, kokoaa ja valaisee kaikki uskovat. Minä en usko että Pyhä Henki ja kaikkivaltias Jumala kutsuu ja johdattaa omat lampaansa eri laitumille vaan ne kaikki johdatetaan samaam laumaan jossa Jeesus puhuu Henkensä kautta. Tuo uskovien joukko muodostaa Kristuksen ruumiin täällä maan päällä. Jumalan lapsilla on keskenäinen rakkaus ja yhteys ja Jeesuksen veri kiertää tuossa ruumiissa ja puhdistaa kaikesta synnistä. "Jotka ei meitä kuule ovat eri hengen lapsia". Näin selkeä on rajanteko. Näin tulisi kaikkien uskoa ja opettaa elävästä seurakunnasta. Yksi Paimen (joka ei puhu ja opeta eri tavalla eri paikoissa) ja yksi lauma joka tuntee Hänen äänen mutta eivät seuraa toisia ääniä. Kaikki muut on eriseuroja. Ei missään eriseurassa ole Pyhä Henki ja ei siellä kukaan voi uskoa mitä Henki seurakunnille sanoo, vaan ne kaikki hakeutuvat sellaiseen porukkaan jossa saa uskoa omiin luuloihinsa.

        1,Joh.4:6. "Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen".

        Room.16:17. "Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
        18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet".

        Yksi Lauma


        JOh.10:1. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneesen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.
        2. Mutta joka oven kautta sisälle menee, se on lammasten paimen:
        3. Sille ovenvartia avaa, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Ja omia lampaitansa kutsuu hän nimeltänsä, ja vie heidät ulos.
        4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
        5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.


        V: Tämän mukaan hänen omansa ei kuule eriseurojen opetusta, koska eivät tunne sitä, vaan ihan pakenevat sitä. Eli väärässä opissa ei voi pelastua vahingossakaan.

        Joh.10:16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

        - Ajattelen tämän siten, että Jumalan valtakunan raja on selvä ja esim. yhdellä paikkakunnalla, on yksi Kristuksen seurakunta, niin ei niitä ole monia. On vain yksi lauma ja ne ovat samassa mielessä ja samassa käsityksessä. Sinne hänen omansa johdetaan. Ahkeroiden tulee pitää hengen luoma yhteys. Tässä viitataan myös juutalaisiin ja pakanoihin, jotka ovat myös yksi lauma.



        Raamattu kuitenkin opettaa vain yhden uskon ja opin tietä. Seurakunnassakin on kaikki tiedon ja taidon aarteet.

        ... Sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus" (1.Tim.3:15).

        Luuk.10:16.

        "Joka teitä kuulee, se minua kuulee ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun,
        mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti."


      • Sectori
        weha kirjoitti:

        Raamattu siten kuin kirjoitat? Raamatussa on vain yhdenlainen oikea usko ja oppi. Näin on tänäänkin, Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla.

        Minä uskon että Pyhä Henki jatkaa Kristuksen työtä maailmassa ja kutsuu, kokoaa ja valaisee kaikki uskovat. Minä en usko että Pyhä Henki ja kaikkivaltias Jumala kutsuu ja johdattaa omat lampaansa eri laitumille vaan ne kaikki johdatetaan samaam laumaan jossa Jeesus puhuu Henkensä kautta. Tuo uskovien joukko muodostaa Kristuksen ruumiin täällä maan päällä. Jumalan lapsilla on keskenäinen rakkaus ja yhteys ja Jeesuksen veri kiertää tuossa ruumiissa ja puhdistaa kaikesta synnistä. "Jotka ei meitä kuule ovat eri hengen lapsia". Näin selkeä on rajanteko. Näin tulisi kaikkien uskoa ja opettaa elävästä seurakunnasta. Yksi Paimen (joka ei puhu ja opeta eri tavalla eri paikoissa) ja yksi lauma joka tuntee Hänen äänen mutta eivät seuraa toisia ääniä. Kaikki muut on eriseuroja. Ei missään eriseurassa ole Pyhä Henki ja ei siellä kukaan voi uskoa mitä Henki seurakunnille sanoo, vaan ne kaikki hakeutuvat sellaiseen porukkaan jossa saa uskoa omiin luuloihinsa.

        1,Joh.4:6. "Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen".

        Room.16:17. "Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
        18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet".

        Yksi Lauma


        JOh.10:1. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneesen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.
        2. Mutta joka oven kautta sisälle menee, se on lammasten paimen:
        3. Sille ovenvartia avaa, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Ja omia lampaitansa kutsuu hän nimeltänsä, ja vie heidät ulos.
        4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
        5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.


        V: Tämän mukaan hänen omansa ei kuule eriseurojen opetusta, koska eivät tunne sitä, vaan ihan pakenevat sitä. Eli väärässä opissa ei voi pelastua vahingossakaan.

        Joh.10:16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

        - Ajattelen tämän siten, että Jumalan valtakunan raja on selvä ja esim. yhdellä paikkakunnalla, on yksi Kristuksen seurakunta, niin ei niitä ole monia. On vain yksi lauma ja ne ovat samassa mielessä ja samassa käsityksessä. Sinne hänen omansa johdetaan. Ahkeroiden tulee pitää hengen luoma yhteys. Tässä viitataan myös juutalaisiin ja pakanoihin, jotka ovat myös yksi lauma.



        Raamattu kuitenkin opettaa vain yhden uskon ja opin tietä. Seurakunnassakin on kaikki tiedon ja taidon aarteet.

        ... Sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus" (1.Tim.3:15).

        Luuk.10:16.

        "Joka teitä kuulee, se minua kuulee ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun,
        mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti."

        Minun on pakko vastata sinulle, vaikka tiedän ettet minulle enää vastaa. Olet tämän saman tekstin useaan kertaan tänne copypastettanut, minullekin. Olen sinua huomauttanut tuosta Raamatun pilkkomisesta ja omaan korvasyyhyyn lukemisesta. Tässä taas kerran sinullle muistutukseksi 1 Joh.4.:

        "2. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; "

        Miksi ihmeessä vähättelet Jumalan Sanaa? Kirjoitit tuossa jokin aika sitten, että täällä on sellaisia jeeususkovia, jotka pilkkaavat oikeaa seurakuntaa. Tarkoitit ilmeisesti minua, ja muita kaltaisiani. Minä en voi olla tästä mainitsematta, ja lisämättä tuota Johanneksen kirjeen 4.luvun alkuosan jaetta. Olin kyllä iloinen siitä, että jossakin ketjussa osoitit jonkinlaista myötätuntoa muitakin seurakuntia kohtaan. Jaksan vielä uskoa, että sinunkin sydämesi sulaa Kristuksen rakkauden voimasta.


      • edustama
        Sectori kirjoitti:

        Minun on pakko vastata sinulle, vaikka tiedän ettet minulle enää vastaa. Olet tämän saman tekstin useaan kertaan tänne copypastettanut, minullekin. Olen sinua huomauttanut tuosta Raamatun pilkkomisesta ja omaan korvasyyhyyn lukemisesta. Tässä taas kerran sinullle muistutukseksi 1 Joh.4.:

        "2. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; "

        Miksi ihmeessä vähättelet Jumalan Sanaa? Kirjoitit tuossa jokin aika sitten, että täällä on sellaisia jeeususkovia, jotka pilkkaavat oikeaa seurakuntaa. Tarkoitit ilmeisesti minua, ja muita kaltaisiani. Minä en voi olla tästä mainitsematta, ja lisämättä tuota Johanneksen kirjeen 4.luvun alkuosan jaetta. Olin kyllä iloinen siitä, että jossakin ketjussa osoitit jonkinlaista myötätuntoa muitakin seurakuntia kohtaan. Jaksan vielä uskoa, että sinunkin sydämesi sulaa Kristuksen rakkauden voimasta.

        lauma ei voi olla se aito raamatullinen seurakunta,
        koska Raamatun mukaan siihen kuuluu uskovia KAIKISTA
        KIELISTÄ JA SUKUKUNNISTA.
        Weha laskee kaikki lapsena kuolleet omaan joukkoonsa
        mutta Raamatun mukaan he ovat valkaisseet vaatteensa
        Karitsan veressä, vapaaehtoisesti. Ilm 7:14.
        Ei vauva kykena sellaiseen, joten Wehan opilta
        putoaa pohja pois.
        Weha on hengellisesti paisunut, lihan vallassa elävä
        luulouskova, joka kuvittelee itsestään liikoja.


      • Sectori kirjoitti:

        Minun on pakko vastata sinulle, vaikka tiedän ettet minulle enää vastaa. Olet tämän saman tekstin useaan kertaan tänne copypastettanut, minullekin. Olen sinua huomauttanut tuosta Raamatun pilkkomisesta ja omaan korvasyyhyyn lukemisesta. Tässä taas kerran sinullle muistutukseksi 1 Joh.4.:

        "2. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; "

        Miksi ihmeessä vähättelet Jumalan Sanaa? Kirjoitit tuossa jokin aika sitten, että täällä on sellaisia jeeususkovia, jotka pilkkaavat oikeaa seurakuntaa. Tarkoitit ilmeisesti minua, ja muita kaltaisiani. Minä en voi olla tästä mainitsematta, ja lisämättä tuota Johanneksen kirjeen 4.luvun alkuosan jaetta. Olin kyllä iloinen siitä, että jossakin ketjussa osoitit jonkinlaista myötätuntoa muitakin seurakuntia kohtaan. Jaksan vielä uskoa, että sinunkin sydämesi sulaa Kristuksen rakkauden voimasta.

        ole ainut kriteeri kadottavasta harhaopista, vaan tuon seurakunnan harha.

        Room.16:17. Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, että te kavahtaisitte eripuraisuuden ja pahennuksen matkaan saattajia sitä oppia vastaan, jonka te oppineet olette: ja välttäkäät niitä.
        18. Sillä ei senkaltaiset Herraa Jesusta Kristusta palvele, vaan omaa vatsaansa ja viettelevät makeilla puheillansa ja liehakoitsemisellansa yksinkertaisten sydämet.


      • edustama kirjoitti:

        lauma ei voi olla se aito raamatullinen seurakunta,
        koska Raamatun mukaan siihen kuuluu uskovia KAIKISTA
        KIELISTÄ JA SUKUKUNNISTA.
        Weha laskee kaikki lapsena kuolleet omaan joukkoonsa
        mutta Raamatun mukaan he ovat valkaisseet vaatteensa
        Karitsan veressä, vapaaehtoisesti. Ilm 7:14.
        Ei vauva kykena sellaiseen, joten Wehan opilta
        putoaa pohja pois.
        Weha on hengellisesti paisunut, lihan vallassa elävä
        luulouskova, joka kuvittelee itsestään liikoja.

        Kyllä uskovaisia lienee lähes kaikissa maissa. Seuroja pidetään, monissa paikoissa.


      • Sectori
        weha kirjoitti:

        ole ainut kriteeri kadottavasta harhaopista, vaan tuon seurakunnan harha.

        Room.16:17. Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, että te kavahtaisitte eripuraisuuden ja pahennuksen matkaan saattajia sitä oppia vastaan, jonka te oppineet olette: ja välttäkäät niitä.
        18. Sillä ei senkaltaiset Herraa Jesusta Kristusta palvele, vaan omaa vatsaansa ja viettelevät makeilla puheillansa ja liehakoitsemisellansa yksinkertaisten sydämet.

        Sinun ei pitänyt enää minulle vastata. Oletko muuttanut mielesi? Et kylläkään vastannut tuohon esittämääni kysymykseen, vaan johonkin muuhun. Kysyin, miksi vähättelet Jumalan Sanaa:

        "2. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; "


        Saman kohdan toinen jae, josta kohdasta sinä poimit kuudennen jakeen. Sen voisi minun puolestani kernaasti kopioda kokonaankin, jottei kukaan kuvittele, että otan sieltä jotakin omaan korvasyyhyyni. Tilan säästämiseksi otin tuon yhden jakeen. Tuo 1. Joh 4. osoittaa kiistattomasti, minkälainen henki on Jumalasta. Ei sitä sovi kiistää, tai toisella Raamatun paikalla yrittää tyhjäksi tehdä.

        Minä olen tunnustanut ja edelleen tunnustan Kristuksen vapahtajakseni, mutta se ei sinulle riitä. Minusta alkaa tuntua siltä, että olet sydämessäsi lukinnut Jeesuksen ihmisen tekemien seinien sisäpuolelle.

        Lukekaa palstalaiset muuten joskus se luku loppuun. Siellä puhutaan, miten rakkaus karkottaa pelon.


      • mikä on sama kuin
        edustama kirjoitti:

        lauma ei voi olla se aito raamatullinen seurakunta,
        koska Raamatun mukaan siihen kuuluu uskovia KAIKISTA
        KIELISTÄ JA SUKUKUNNISTA.
        Weha laskee kaikki lapsena kuolleet omaan joukkoonsa
        mutta Raamatun mukaan he ovat valkaisseet vaatteensa
        Karitsan veressä, vapaaehtoisesti. Ilm 7:14.
        Ei vauva kykena sellaiseen, joten Wehan opilta
        putoaa pohja pois.
        Weha on hengellisesti paisunut, lihan vallassa elävä
        luulouskova, joka kuvittelee itsestään liikoja.

        Sinun sanojasi käyttäen "hengellisesti paisunut, lihan vallassa elävä luulouskova, joka kuvittelee itsestään liikoja".

        Ei weha ole sen pahempi kuin vl-liike, jota piispat arvostavat.


    • Devout

      "En halua mitään Jeesus liikettä" on juuri oireellista vanhoillislestadiolaisille.

      Saatat kuunnella kokonaisen pitkän saarnan kuulematta ainuttakaan Jeesus sanaa.

      "Pelkkä Jeesus" riitti Lars Levillekin, miksei sinulle?

      • Missään muualla, en ole kuullut saarnattavan syntejä anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä, siten kuin Jumalan lasten seuroissa. Mikä oisikaan sen lohdullisempaa.Olen kanssasi ihan kokemukseni mukaan aivan eri mieltä.


      • weha kirjoitti:

        Missään muualla, en ole kuullut saarnattavan syntejä anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä, siten kuin Jumalan lasten seuroissa. Mikä oisikaan sen lohdullisempaa.Olen kanssasi ihan kokemukseni mukaan aivan eri mieltä.

        Minä olen kuullut saarnattavan, mutta vl-saarnaajan mukaan ne ovat vain 'uskovaisten' matkijoita.


      • Devout
        weha kirjoitti:

        Missään muualla, en ole kuullut saarnattavan syntejä anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä, siten kuin Jumalan lasten seuroissa. Mikä oisikaan sen lohdullisempaa.Olen kanssasi ihan kokemukseni mukaan aivan eri mieltä.

        Sanoit sanatarkasti saman, mitä äiti sanoi.

        Ymmärrän sinua Weha, ajattelin aikoinaan yhtä fanaattisesti Vl uskon puolesta.

        En voi suositella sinulle muuta kuin rukousta Jumalalle, että lähettäisi sinulle Rakkautensa Totuuteen (2 tess. 2:10-12)

        Oletko kuullut? "He ottavat valheen toinen toisensa huulilta"

        Valtettavasti olet valheen uhri.


      • x-vl kirjoitti:

        Minä olen kuullut saarnattavan, mutta vl-saarnaajan mukaan ne ovat vain 'uskovaisten' matkijoita.

        siihen uskonkäsitykseen, sillä opettavat aivan muuta...siksi ovatkin ovat eripaikassa.


      • Devout kirjoitti:

        Sanoit sanatarkasti saman, mitä äiti sanoi.

        Ymmärrän sinua Weha, ajattelin aikoinaan yhtä fanaattisesti Vl uskon puolesta.

        En voi suositella sinulle muuta kuin rukousta Jumalalle, että lähettäisi sinulle Rakkautensa Totuuteen (2 tess. 2:10-12)

        Oletko kuullut? "He ottavat valheen toinen toisensa huulilta"

        Valtettavasti olet valheen uhri.

        jae.15. Niin olkaat siis, rakkaat veljet, pysyväiset ja pitäkäät ne säädyt, jotka te oppineet olette, olkoon se meidän saarnastamme taikka kirjastamme.

        Olen jo alustuksessa kysynyt totuutta, missä se on?

        Yllä on vastaus


      • Devout
        weha kirjoitti:

        jae.15. Niin olkaat siis, rakkaat veljet, pysyväiset ja pitäkäät ne säädyt, jotka te oppineet olette, olkoon se meidän saarnastamme taikka kirjastamme.

        Olen jo alustuksessa kysynyt totuutta, missä se on?

        Yllä on vastaus

        Olen kuitenkin luottavaisella mielellä, kyllä se Totuus joskus sinullekin kirkastuu.

        Olen saanut sinusta kuvan, että olet (en sano pahalla) "hyväntahtoinen hölmö".

        Silmäsi avautuvat varmasti, silloin on mukava kuunnella kommenttejasi.


    • Ronnie

      Älä nyt leikittele weha vaihtoehdoilla. Pysyttele lujasti kiinni siinä, mihin uskot. Minäkin olen sinua ja vl-liikettä arvostellut ja niin aion tehdä tarpeen vaatiessa edelleen. Mutta se ei tarkoita sitä, että yrittäisin tyrkyttää sinulle jotain. Usko on jokaisen ihmisen henkilökohtainen asia, tai sitten se on jumalan tai jeesuksen tekosia. Riippuu keneltä ja milloin kysytään. Minä en usko ollenkaan näihin vl-ihmisoppeihin. Siksi kritisoin. Mutta toistan, en aio tyrkyttää sinulle minään valmiiksi pureskeltua pakettia.

      • no saahan sitä rupatella.

        Mihinkäs syyntaukseen sinä kuulut? Oliko sinulla joku vaihtoehto?


    • metaskeema
      • sinun kannattaisi

        kuunnella Tapparan saarnoja, tuolla toisessa ketjussa oli linkki. Tappara-Papparainen niin kirkkaasti korostaa ...


      • totuus ja "totuus"

        Miten sinä fallibilismin yhdistät uskoon? Eikö sana usko jos sulje itsessään pois kaiken sellaisen, mistä voi olla täysi varmuus? Eivä tieteelliset termit ole sellaisia mittareita, joilla uskonasioita voi mitata, saati sitten arvioida, miten totta ne ovat.

        Myös deluusiosta on olemassa selkeä ja suomenkielinen nimitys, harha. ei tee sinua yhtään fiksummaksi eikä meitä muita yhtään tyhmemmäksi tuo sinun tyylisi viskellä hienoja sanoja sinne tänne. Me muutkin tiedämme vaikka kuinka monta hienoa sanaa, mutta mitä hyötyä pelkkien sanojen viskelystä olisi? Tarkoitus kai on keskustelu, vai?


      • metaskeema
        totuus ja "totuus" kirjoitti:

        Miten sinä fallibilismin yhdistät uskoon? Eikö sana usko jos sulje itsessään pois kaiken sellaisen, mistä voi olla täysi varmuus? Eivä tieteelliset termit ole sellaisia mittareita, joilla uskonasioita voi mitata, saati sitten arvioida, miten totta ne ovat.

        Myös deluusiosta on olemassa selkeä ja suomenkielinen nimitys, harha. ei tee sinua yhtään fiksummaksi eikä meitä muita yhtään tyhmemmäksi tuo sinun tyylisi viskellä hienoja sanoja sinne tänne. Me muutkin tiedämme vaikka kuinka monta hienoa sanaa, mutta mitä hyötyä pelkkien sanojen viskelystä olisi? Tarkoitus kai on keskustelu, vai?

        Kuulet että masturbointi on syntiä. Sinun täytyy silloin miettiä, mikä on masturbointia. Siinä vaiheessa voit turvautua fallibilismiin.

        Elikkä esität hypoteesin, että kun koskettelee sukupuolielimiä sillä tavalla, että siitä seuraa kiihottumista niin se on masturbointia. Seuraavaksi sinun pitää miettiä millä tavalla hypoteesi olisi osoitettavissa vääräksi. Yksi tapa on vaikkapa kysellä ihmisiltä pitääkö se paikkansa tai katsoa seksiä käsittelevistä kirjoista tai lehdistä vastaako se sitä, mitä niissä aiheesta kerrotaan. Kokemukseni mukaan hypoteesi pitää aika hyvin paikkansa.

        Sitten pitää vielä selvittää, onko masturbointi todella syntiä. Kuinka tämä väite olisi osoitettavissa vääräksi. Ensinnäkin on selvitettävä, mitä sana synti tarkoittaa. Synti on sydämen luopumista Jumalasta, kuuluu sanonta. Sydän on elin joka pumppaa verta. Se ei näyttäisi olevan suoraan kytköksissä masturbointiin. Kuinka sitten sydän voisi luopua jostakin. Sekin tuntuu vaikeasti ymmärrettävältä asialta. Näin tulemme siihen tulokseen, että väite, jonka mukaan jokin asia olisi syntiä on vaikea ymmärtää järjellä, eikä sille ole osoitettavissa mitään selkeää loogista perustelua.

        Tässä yksi esimerkki siitä, kuinka fallibilismia voi soveltaa uskonasioiuhin.

        Toinen esimerkki.

        Onko Jumalaa olemassa?

        Jumalan sanotaan olevan Kaikkivaltias ja hyvä. Jos tällainen olio todella olisi olemassa, niin mitään pahaa ei tietenkään voisi olla olemassa, koska eihän Äärettömän hyvä Jumala voisi sellaista sallia. Silloinhan Jumala olisi Pahansuopa. Siinä tapauksessa, että Jumala ei olisikaan pahansuopa, niin hän ei voisi olla myöskään kaikkivaltias, koska pahuutta on olemassa.

        Fallibilismi siis osoitti, että jos Jumala on olemassa, niin hän ei voi olla sekä kaikkivaltias, että hyvä. Jos Jumalan olemassaololle ei siis voida määritellä mitään falsifikaatio kriteeriä, niin on aivan mahdotonta väittää Jumalasta mitään järkevää.

        Sitten kolmas esimerkki.

        Raamatun mukaan kaikki ihmisen ovat pahoja, eikä kukaan tee mitään hyvää.

        Pahat ihmiset ovat sellaisia, jotka tekevät toisille ihmisille enemmän pahaa kuin hyvää. Kaikki ihmiset eivät ole tällaisia. Raamattu siis valehteli.

        Sitten vöite, jonka mukaan kukaan ei tee mitään hyvää. Oletko joskus osallistunut johonkin keräykseen? Eikö se ole hyväntekeväisyyttä? Sellaisia ihmisiä on vaikka kuinka paljon, jotka ovat tehneet hyvää. Väite ei siis pitänyt paikkaansa.


    • Otetaan

      uusintana... Kävimme viimeksi keskustelua saman asian tiimoilta viestiketjussa "esitin". Et ilmeisesti huomannut kommenttiani, kun et enää vastannut. Puhuimme siitä, mitä tarkoittaa yhdenlainen seurakuntaoppi. Tässä kommenttini/kysymyksiä uudestaan:

      Sanoit: ...eikös se noin ollut?

      Kyllähän se noin meni. Jaakobin veli oli aluksi sitä mieltä, että kaikkien tulisi noudattaa juutalaisia tapoja, mutta Paavali oli toista mieltä. Sitten päätettiin, ettei pakanakristittyjen tarvinnut enää noudattaa juutalaisia tapoja, koska Jeesus on lain loppu. Juutalaiskristityt kuitenkin jatkoivat tapojaan. Eli seurakunnilla oli erilaisia käytäntöjä, piti vain muistaa, ettei toista loukkaa, aivan kuten kirjoititkin.

      Kirjoitat:...Nyt jos seurakunta on antanut neuvoja, niin voinko sanoa niitä vääriksi?

      Minä ajattelen, että seurakunnan pitää neuvoa jäseniään. Kannustaa oikeaan ja hyvään toimintaan. Neuvo on kuitenkin aina "kehoitus", siihen ei saa sisältyä minkäänlaista pakkoa tai vaatimusta "Jos et tätä noudata, et voi olla uskovainen".

      Voin olla väärässä, täysin väärässä, mutta minulla on sellainen kuva, että teillä vanhoillislestadiolaisuudessa tällaiset perinnäissäännöt (en tiedä mitä muuta nimitystä niillä käyttäisin? Varmaan kuvaavampikin olisi olemassa) on nostettu yhden uskon ilmentäjäksi. Eli kun Raamattu sanoo, että Jumalan seurakunnalla on yksi oppi ja usko, niin sehän on selvää ja oikeaa puhetta. Mutta minun mielestäni tällä tarkoitetaan vain opillisia asioita. Eli siis jos joku nyt jostain syystä haluaisi vaikka sävyttää hiuksia tai hieman laittaa meikkiä, niin minä näen sen lähinnä poikkeamisena "perinnäissäännöistä". Ja olen ymmärtänyt, että teillä se tulkitaan poikkeamana yhteisestä uskosta?

      Eli jos Paavalin seurakunta eläisi vuotta 2007, niin Haukiputaalla osa saattaisi värjätä hiuksiaan ja Helsingissä niin ei tehtäisi... siitä huolimatta kaikilla olisi yksi usko. Ymmärrätkö mitä ajan takaa? Paavali ei vaatinut yhtenäisyyttä tapakulttuurissa, vaan vain opissa. Toisethan noudattivat juutalaisia lakeja, toiset eivät.

      Olen samaa mieltä, että ei turhista asioista kannata rakentaa eriseuraa. Jos jotakin pahentaa joku asia se täytyy jättää tekemättä... oli asia mikä tahansa. Näinhän Paavalikin kehotti, jos joku pahentui sianlihan syönnistä, se tuli jättää teemättä. Tarkoittiko tämä sitä, että henkilö ei olisi voinut syödä sianlihaa kotona, yksin olleessaan? Ei tietenkään, kyllä niin saattoi tehdä. Kyse oli siis vain puhtaasi siitä, että sianlihan syönti pahensi toisen ihmisen ei Jumalaa.


      Tässä tuli aika monta asiaa, mutta olisin kiitollinen vastakommenteista.

      • Eihän tule mennä ensin uskon seurauksiin, vaan vanhurskauttamisoppiin. Mehän opetamme, että vain Pyhän Hengen viran kautta, ihminen saa parannuksen armon, eli uudestisyntyy:

        2.kor.3:6. "Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi...8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?"

        Jumalan vanhurskaus, siis siirtyy uskovaiselta toiselle: Room.1:17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.

        Näinhän oli aina Raamatussa, kun luemme eri henkilöiden uskoontulosta.

        Raamattuhan selvästi sanoo:
        Matt.18:17. "Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin".
        Luehan siis tarkaan. "Jolla on korvat, se kuulee mitä Henki seurakunnille sanoo". Tämä tästä lyhyesti.

        On aivan oikein esim. olla meikkaamasta, kun on katsottu, ettei se uskovaiselle kuuluu. Tässäkään ei ole hyvä aiheuttaa pahennusta seurakunnassa. On hyvä olla kuuliainen seurakunta- äidin neuvoille. Nämä asiat avautuvat Jumalan valtakunnasta sisältä päin. Ulkoa niitä on vaikea lähestyä. Ensin oikea vanhurskauttamisoppi ja sitten hedelmänä uskon kuuliaisuus.


      • korvakorut ja
        weha kirjoitti:

        Eihän tule mennä ensin uskon seurauksiin, vaan vanhurskauttamisoppiin. Mehän opetamme, että vain Pyhän Hengen viran kautta, ihminen saa parannuksen armon, eli uudestisyntyy:

        2.kor.3:6. "Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi...8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?"

        Jumalan vanhurskaus, siis siirtyy uskovaiselta toiselle: Room.1:17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.

        Näinhän oli aina Raamatussa, kun luemme eri henkilöiden uskoontulosta.

        Raamattuhan selvästi sanoo:
        Matt.18:17. "Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin".
        Luehan siis tarkaan. "Jolla on korvat, se kuulee mitä Henki seurakunnille sanoo". Tämä tästä lyhyesti.

        On aivan oikein esim. olla meikkaamasta, kun on katsottu, ettei se uskovaiselle kuuluu. Tässäkään ei ole hyvä aiheuttaa pahennusta seurakunnassa. On hyvä olla kuuliainen seurakunta- äidin neuvoille. Nämä asiat avautuvat Jumalan valtakunnasta sisältä päin. Ulkoa niitä on vaikea lähestyä. Ensin oikea vanhurskauttamisoppi ja sitten hedelmänä uskon kuuliaisuus.

        meikki, se voi kuulla, mit henki seurakunnall sanoo


      • korvakorut ja kirjoitti:

        meikki, se voi kuulla, mit henki seurakunnall sanoo

        uskovaiset vain opettavat seurakunnasta ja seurakunnan merkityksestä, niinmuin Raamattu opettaa.

        Sinäkin matkit perässä sanojamme. On hyvä kuulla seurakuntaa ja rakkaudessa sen neuvoja kuulla, eikä aiheuttaa pahennusta.


      • makaat
        weha kirjoitti:

        uskovaiset vain opettavat seurakunnasta ja seurakunnan merkityksestä, niinmuin Raamattu opettaa.

        Sinäkin matkit perässä sanojamme. On hyvä kuulla seurakuntaa ja rakkaudessa sen neuvoja kuulla, eikä aiheuttaa pahennusta.

        ´Paavalin Epistola Ephsiläisille: 5:10-16

        10. Ja koetelkaat, mikä Herralle otollinen on.

        11. Alkääät olko osalliset pimeyden hedelmättömistä töissä vaan paremmin nuhdelkaat.

        12. Sillä mitä salaa heiltä tapaahtuu, se on häpiä sanokin:

        13. Mutta kaikki ne ilmi tulevat kuin he vakeudelta rangaistaan: sillä kaikki ,mikä ilmi tulee, se on valkeus.

        14. Sen tähden hän sanoo; heräjä sinä, joka makaat, ja nouse kulleista, niin Kristus sinua valaisee.

        15. Niin katsokaat, että te visusti vaellatte ei niin kuin tyhhmät, vaan niinkuin viisaat,

        16. Ja hankkikaa teitä ajallansa; sillä aika on paha.


      • kummastuttaa
        weha kirjoitti:

        Eihän tule mennä ensin uskon seurauksiin, vaan vanhurskauttamisoppiin. Mehän opetamme, että vain Pyhän Hengen viran kautta, ihminen saa parannuksen armon, eli uudestisyntyy:

        2.kor.3:6. "Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi...8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?"

        Jumalan vanhurskaus, siis siirtyy uskovaiselta toiselle: Room.1:17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.

        Näinhän oli aina Raamatussa, kun luemme eri henkilöiden uskoontulosta.

        Raamattuhan selvästi sanoo:
        Matt.18:17. "Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin".
        Luehan siis tarkaan. "Jolla on korvat, se kuulee mitä Henki seurakunnille sanoo". Tämä tästä lyhyesti.

        On aivan oikein esim. olla meikkaamasta, kun on katsottu, ettei se uskovaiselle kuuluu. Tässäkään ei ole hyvä aiheuttaa pahennusta seurakunnassa. On hyvä olla kuuliainen seurakunta- äidin neuvoille. Nämä asiat avautuvat Jumalan valtakunnasta sisältä päin. Ulkoa niitä on vaikea lähestyä. Ensin oikea vanhurskauttamisoppi ja sitten hedelmänä uskon kuuliaisuus.

        On hyvä olla kuuliainen seurakunta- äidin neuvoille. Nämä asiat avautuvat Jumalan valtakunnasta sisältä päin. Ulkoa niitä on vaikea lähestyä. Ensin oikea vanhurskauttamisoppi ja sitten hedelmänä uskon kuuliaisuus.


        Tästä huolimatta kummastuttaa, miksi Paavali ei vaatinut uskon hedelmänä yhtenäisten tapojen noudattamista. Ainoastaan silloin kun joku juutalainen todella loukkaantui vaikkapa sianlihan syönnistä, siitä tuli pidättäytyä. Paavali varmasti näki, mikä vaara tässä piili.

        Olihan niin, että fariseuksillakin oli homma kääntynyt päälaelleen. Jumalahan oli tehnyt lait ihmistä varten. Sapattisäännös oli tehty, jotta ihminen voisi levätä ja pyhittää lepopäivän. Ei sitä ollut tehty taakaksi, jota tuli orjallisesti noudattaa. Fariseukset olivat valmiita jopa jättämään eläimen kuoppaan varmistaakseen, etteivät rikkoisi säännöstä.

        Fariseukset siis noudattivat pientä piirtoa myöten lakia, mutta olivat unohtaneet sen keskeisimmän. Tämä on se vaara, mikä tässä piilee.

        Kun lestadiolaiset ovat valikoineet joitakin tiettyjä kiellettyjä asioita kuten meikkauksen, on homma kääntynyt päälaelleen. On syntynyt kuvitelma, että vain meikkaus on pahasta, mutta muu koristautumisen sallittua. Kuten yhdessä viestissään sanottiin, että muotivaatteiden käyttö on vakiintunut yhdeksi lestadiolaisten tuntomerkeiksi.

        Alunperin esim. meikkaamattomuus on tähdännyt juuri siihen, ettei haluta olla maailmanmukaisia. Nyt sitä noudatetaan vain muodollisesti, ei hengen mukaan.

        Tämä on tallaisten kieltojen ongelma. Ne muodostuvat itsetarkoitukseksi. Kun Jumala sanoo, että naisten tulee koristautua kohtuullisesti, niin se tarkoittaa kohtuutta kaikessa koristautumisessa. Ei sitä, että meikkaus on täysin pannassa ja muut koristautumisenmuodot sallittuja ylenpalttisesti.


    • teistä eksyis

      totuudesta ja joku teistä palauttais hänen.

      Se tietäkään, että joka syntisen palauttaa tiensä erehdyksestä, se vapahtaa sielun kuolemasta ja peittää syntein paljouden.

      P_Juudaan Ep. 19-20

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      195
      4564
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      255
      2582
    3. 133
      1687
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1381
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      202
      1273
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1126
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1104
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1047
    9. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1047
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1041
    Aihe