Juosten avantoon?

kiinnostaa..

Käykö kukaan? Kiinnostaisi kokeilla joskus. Onko erilaista mennä kroppa kuumana kylmään veteen? Entä vaihtaako kuivaa aluskerrastoa ylle avannon jälkeen? Kuinka pitkä lenkki voi olla?

39

16384

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain..

      En suosittele sitä juosten avantoon menoa. Tuntu, että sydän pysähtyy kun erehyin tekeen niin. Olin suoraan sanoen järkyttynyt kuin kylmää vesi oli. Tottakai kuiva aluskerrasto ja lämpimästi vaatetta päälle tommosen jälkeen. Ajatuski puistataa.. Lenkin pituudesta en tiedä, koska en ole tuon tapauksen jälkeen avantoon loikkinu ja en loiki.

      • ...

        Siis juoksulenkin yhteydessä pulahdus avantoon. Muistan lukeneeni, että olisi endorfiinien kannalta vieläkin tehokkaampaa kuin pelkkä avanto.


      • jormaojo

        toisinaan avantoon voi juosta suoraan lenkin jälkeen vain kerran.on ihme jos pumppu ei petä semmosessa


      • endorfiinit
        ... kirjoitti:

        Siis juoksulenkin yhteydessä pulahdus avantoon. Muistan lukeneeni, että olisi endorfiinien kannalta vieläkin tehokkaampaa kuin pelkkä avanto.

        kun teini-iässä putosin jäihin ihan yllättäen. Takaa ajajilla siis muilla pojilla nauru maittoi
        ja leikki loppui


    • nainen...

      minusta avantoon meno ihan kylmiltään on tosi vaikeaa. Saunasta toki voin mennä, mutta ihan suoraan ei ole terveellistä. Viime syksynä myöhään ennenkuin järvi jäätyi, tein niin että hölkkäsin noin 3-4 km ja takaisin palatessa käväisin kastautumassa laiturilta. Oli tosi mukava kokemus. Tietysti olisi hyvä pukea kuivat päälle mutta sen tein sitten kotona. Kannattaa kokeilla tätä, jos on mahdollisuus.

    • Nautiskelija

      Juosten en menisi, mutta juoksulenkin jälkeen kyllä. Itse käyn avannossa päivittäin, milloin lenkin jälkeen, milloin "kylmiltään". Saunaa en käytä. Lenkin jälkeen huolehdin, ettei hiki pääse kuivumaan ja vilu ehdi tulla. Silti kylmiltään meno tuntuu parhaimmalta. Rauhallisesti hengitellen, omaa mieltä ja kroppaa kuunnellen avantoon. Avannon jälkeen lämmintä päälle ja olo on aivan upea. Kannattaa kokeilla.

    • Eilaanneli2

      Kyllä kannattaa mennä lenkin jälkeen. Aivan ihanaa kun on kroppa lämmin ja vaikka vähän hikinen, upea tunne, mutta sitten pitää olla lämmintä päälle ja se hikinen aluspaita pitäisi kyllä vaihtaa! Kokeile vaan! Itse olen nauttinut suunnattomasti spinning-tunnin jälkeen avantoon. Olo on autuas!

      • sopii mennä

        Kyllä lenkin jälkeen voi mennä avantoon,sehän tuntuu ihanalta ja oikealta silloin kun veri jo kiertää kunnolla. Muista kuitenkin mennä jalat edellä,ei koskaan hypätä pää edellä,voit joutua jään alle! Terveydellisistä syistä aina ensin avantoon ja sitten saunaan ja viimeksi avantoon ,mutta paras tapa on käydä pelkästään avannossa kastautumassa.Sen jälkeen kuivat vaatteet ja lämpimät sukat jalkaan ja olo on mitä hienoin.


      • Uusi harrastus
        sopii mennä kirjoitti:

        Kyllä lenkin jälkeen voi mennä avantoon,sehän tuntuu ihanalta ja oikealta silloin kun veri jo kiertää kunnolla. Muista kuitenkin mennä jalat edellä,ei koskaan hypätä pää edellä,voit joutua jään alle! Terveydellisistä syistä aina ensin avantoon ja sitten saunaan ja viimeksi avantoon ,mutta paras tapa on käydä pelkästään avannossa kastautumassa.Sen jälkeen kuivat vaatteet ja lämpimät sukat jalkaan ja olo on mitä hienoin.

        Täällä länsirannikolla on nyt uusi harrastus PAIDATTA JUOKSU. Siinä juostaan n 6km ilman paitaa sortseissa,käsineet,sukat ja lenkkarit sekä pipo lisänä. Lenkin jälkeen mennään sitten avantoon,saunaan avantoon,saunaan,avantoon n.1-1.5 tuntia. Pakkasrajaa ei myöskään ole. Itse käyn avannossa mutta tuon paidatta juoksun jätän väliin huonon kuntoni vuoksi.Tsemppiä juoksijoille,olette terveyden perikuvia.


      • Johhannes
        Uusi harrastus kirjoitti:

        Täällä länsirannikolla on nyt uusi harrastus PAIDATTA JUOKSU. Siinä juostaan n 6km ilman paitaa sortseissa,käsineet,sukat ja lenkkarit sekä pipo lisänä. Lenkin jälkeen mennään sitten avantoon,saunaan avantoon,saunaan,avantoon n.1-1.5 tuntia. Pakkasrajaa ei myöskään ole. Itse käyn avannossa mutta tuon paidatta juoksun jätän väliin huonon kuntoni vuoksi.Tsemppiä juoksijoille,olette terveyden perikuvia.

        pitää ainakin suojata, vaaikka paidatta juokseekin. Eturauhasvaivat viimeistään keski-iällä eivät naurata!


    • Nimetön

      Toisille suoraan hikisenä lenkiltä avantoon meno sopii. Kuuntele kroppaasi. Joku "vanha viisas" joskus lausui ettei kannata hikisellä iholla mennä kylmään veteen, kipeeksi tulee. Siis ilman saunaa. Sitä ohjetta olen noudattanut ja hyvin on toiminut.
      Saunasta avantoon ja takaisin on eri juttu.
      Ja kuivat vaatteet pitää avannon jälkeen päälle vaihtaa. Olo on enempi kuin messevä.

    • sauvakävelijä

      itse pidän lenkin jälkeen semmoisen 5-10min breikin, sitten voi pulahtaa. taas tauko ja sama uudestaan, ehkä vielä kolmannen kerran. vaatteet päälle, huom! ei lämmintä suihkua ja takaisin lenkille... huh, kun tulee se euforinen tunne 10min kuluttua.

      • uimari ...

        Minä teen pienen lenkin ennen avantoon pulahtemista.Ei ole hiki kuitenkaan ollut.Aivan ihanaa on kyllä pulahtaa viileeseen veteen:)kyllä virkistää.
        Aloitin avantouinnin 11.1.04.Päätin et silloin aloitin ja niin olen myös tenhyt.joka päivä avannossa pulskutellu:)


      • Huvittunut lukija
        uimari ... kirjoitti:

        Minä teen pienen lenkin ennen avantoon pulahtemista.Ei ole hiki kuitenkaan ollut.Aivan ihanaa on kyllä pulahtaa viileeseen veteen:)kyllä virkistää.
        Aloitin avantouinnin 11.1.04.Päätin et silloin aloitin ja niin olen myös tenhyt.joka päivä avannossa pulskutellu:)

        Hehheheheeh...

        Olet kuin se muuan leuhkija, joka kertoi 50-luvulla joutuneensa hiihtämään 15 kesät talvet kouluun, eikä taksikyydityksistä ollut puhettakaan...


      • Huvittunut lukija vaan
        uimari ... kirjoitti:

        Minä teen pienen lenkin ennen avantoon pulahtemista.Ei ole hiki kuitenkaan ollut.Aivan ihanaa on kyllä pulahtaa viileeseen veteen:)kyllä virkistää.
        Aloitin avantouinnin 11.1.04.Päätin et silloin aloitin ja niin olen myös tenhyt.joka päivä avannossa pulskutellu:)

        Hehheheheeh...

        Olet kuin se muuan leuhkija, joka kertoi 50-luvulla joutuneensa hiihtämään 15 km kesät talvet kouluun, eikä taksikyydityksistä ollut puhettakaan...


    • hiihdän

      Aina kun on mahdollista, hiihdän tai lenkkeilen normaalin verran ennen avantouintia. Mukana on aina vaihtoalusvaatteet. Jos menen suoraan uimaan, niin teen lämmittelyliikkeitä esim. 15 kertaa kyykkyyn ja ylös painonnoston tempausliikettä jäljitellen ja 10 kertaa lattia punnerrusta. Näin jollain tapaa lämmiteltynä tai jopa hikisenä uinti maistuu paremmalta kuin kylmästä autosta kylmissään mennä kylmään veteen

    • Mutta

      ei saa olla sydänvaivoja.Ainakaan aluksi ei saa olla kovin pitkään. Itse lasken n 40, enkä ui, koska olen niin varovainen. Ilman muuta aina kuivat päälle lenkin ja avannon jälken. Mutta eilämmintä suihkua. Se kumoaa kylmän hyvät vaikutukset. Ei muuta kuin avantoon, jos olet terve. Se on IHANAA!

    • tältäpohjalta

      Oman kokemukseni mukaan on jopa mukavampi mennä avantoon, kun veri kiertää ja on sisäisesti lämmin. Tietysti on viisasta antaa hengityksen tasaantua ennen veteen menoa, koska kylmä pistää puuskuttamaan aina muutoinkin. Ja kuivat sekä lämpimät vaatteet päälle avannosta tultua ovat osa nautintoa.

    • tietäjä...

      voit lenkin jälkeen juosta avantoon ja sieltä noustuasi voit jatkaa juoksua.Hyvä matka alkuun olisi 20-30km. Uinnin jälkeen jäähdyttele 5-6km.Mitä niitä vaatteita suotta vaihtamaan,samoilla hikisillä asuilla matka taittuu.Ja ei muuta kuin menoksi ja mukavaa kevään odottelua muillekin taviksille:))

      • Älä viitsi

        Älä usko tuota edellistä.


      • Tiedän

        ILman muuta nimim. on täysin hakoteillä asiasta tai pyrkii tahallisesti olemaan hauska. Tuskin kukaan täyspäinen lähettelisi tänne tollaisia viestejä asia kysymyksiin. Omasta kokemuksestani voin kertoa, että täytyy kuunnella oman kehon ääntä. Kova lenkkeily ja avanto tuskin sopii jokaiselle.


      • viehkotar

        joskus hiihdon välillä pujahdin...märät vaatteet päälle..kyllä lujaa oli vauhti senjälkeen...vähän järkevämmin tänäpäivänä....


    • esala

      just noin se pitäisi tehdä. kun keho ja koko olemus on kunnolla "sisältäpäin" lämmitetty voi hyvin pulahtaa uimaan. noin ne tekee lapissakin, kunvaellus alkaa olla lopuillaan mennään loppu 20 min. oikein reippaasti, että on kuuma ja hiki.... sit voi kevyesti kieriskellä lumessa tai avannossa... eikä tunnu pahalta.

    • hullu!

      saunasta uimaan meno on jo huono juttu, vielä pahempi lenkiltä. sydän joutuu niin kovalle rasitukselle :/ poloinen raukka.. järki käteen!

      • 15 v jo uinut

        Kyllä voi mennä, se on hyvä kun veri kiertää hyvin jo valmiiksi. Voi sinua.Tutustupa kirjaan HYINEN HURMIO,sieltä löytyy tutkimusta ihan riittävästi,mutta jokainen tekee niinkuin tykkää ja mikä tuntuu hyvältä jälkeenpäin.


      • Totta kai.
        15 v jo uinut kirjoitti:

        Kyllä voi mennä, se on hyvä kun veri kiertää hyvin jo valmiiksi. Voi sinua.Tutustupa kirjaan HYINEN HURMIO,sieltä löytyy tutkimusta ihan riittävästi,mutta jokainen tekee niinkuin tykkää ja mikä tuntuu hyvältä jälkeenpäin.

        Ja lisäksi se on hyvä testi, onko sydän tarpeeksi hyvässä kunnossa muuta elämää varten.


      • kauan jo....
        15 v jo uinut kirjoitti:

        Kyllä voi mennä, se on hyvä kun veri kiertää hyvin jo valmiiksi. Voi sinua.Tutustupa kirjaan HYINEN HURMIO,sieltä löytyy tutkimusta ihan riittävästi,mutta jokainen tekee niinkuin tykkää ja mikä tuntuu hyvältä jälkeenpäin.

        harrastanut jo 40 vuotta ..huh ja aah


    • Turtsa

      Mitä hikisempi olet sen paremmalta tuntuu. Joskus ko olen lenkillä ja on tosi kuuma ja tuskanen olo niin vot kun saa pulahtaa kylmään avantoon - se on tosi onnea. Kylmä iho ei taho kuivua ja monesti se jää märäksi, mutta se on kumma että ei tule sitä kylmän tunnetta. Totta kai pittää panna kuivat kamppeet avannon jälkeen.

    • se selviää

      ..älä juokse järveen:) periaatteena laskeutua sinne rauhallisesti sydäntä ajatellen eikä hypätä niinkuin kesällä.. Ja oman kropan mukaan tuntemukset tulevat, me ollaan kaikki erilaisia, yhdelle käy kylmiltään uinti, toiselle saunan kans, toisille sauna tai suihku uinnin jälkeen, toisille taas ei jnejne..
      Tee niinkuin sinusta hyvältä tuntuu, mutta älä ota eka kerralla liian ahneesti vaan varovasti kuunnellen kehoasi. Oma tyyli löytyy kyllä kokeilemalla erilaisia vaihtoehtoja.. joko lenkkeilyn tai jumpan ym. jälkeen tai ilman, harrastajia löytyy joka lähtöön..
      Suosittelen lajia lämpimästi:)

    • Avantotavis

      Hip hei juoksijalle,

      En ole juoksulenkin jälkeen käynyt itse, kävelylenkin ja kevyen hölkän jälkeen kyllä. Joka tapauksessa kovin syke talttuu siinä kun uikkarit vaihtaa ylleen, joten ei se mielestäni kovasti eroa normaalista käynnistä. Lämmin pukukoppi riittää pulahduksen jälkeen ja luonnollisesti puet kuivat vaihtovaatteet yllesi, niinkai teet muulloinkin lenkin jälkeen.

      Olen nähnyt joidenkin uintiseurani jäsenten tulevan juostenkin rantaan ja toisille se siis sopii ihan hyvin, kokeile varovaisesti sopiiko se sinulle.

      Iloisia avantouinteja

    • ollosta

      hikisenä avantoon ja sitten rauhallisesti loppulenkki.ei ole parempaa oloa.

    • 1 kerran

      Naaramiehet sitte nostaa ylös, ja pukee penaaliin.

    • Simo

      Hei, harrastan avantouintia, nyt jo viides talvi
      menossa.
      Avantoon on ihana mennä noin tunnin reippaan lenkin jälkeen, ihanampi kuin ilman lenkkiä.
      Eli lihakset on kivasti lämmenneet. Ei mitään saunaa. Uinnin jälkeen kuivaa ja lämmintä ylle,
      kyllä on ihana tunne.

    • sairaanhoitajaopiskelija

      Olen itsekkin käynyt avannossa, ja sen takia ottanut siitä selvää. Missään tapauksessa ei pidä mennä avantoon fyysisen rasituksen jälkeen, ennen kehon palautumista!! Avannosta heti saunaan menokin on kielletty nopean lämpötilan vaihtuvuuden takia, joka voi aiheuttaa rytmihäiriöitä tai jopa sydänkohtauksen... Ajatteleppa jos sinulla on huono säkä ja on piilevä sydänvika (niitä sattuu aika usein) jota ei ole todettu... Vois olla viimenen reissu minkä tekisit... Ikävä kyllä.

      • tohtori_72

        eihän tässä nyt puhuta minuutin sisällä, "kieli vielä vyön alla" avantoon menemisestä lenkin jälkeen. kuuntele kehoasi, ihan turvallisin mielin voit kyseistä lajia harjoittaa. nämä lääketieteen opiskelijoiden neuvot ovat turhan dramaattisia.


    • Pitkän matkan juoksia

      Tervehdys uimarit
      On tuoita tullut harrasteltua jo reilu 10 vuotta.
      Pitkänkin lenkin 2..2,5 h jälkeen kun käy avannossa tai ainakin kylmässä vedessä palautuminen on paljon nopeampaa. Heh eihän elämästä selviä henkissä.

    • ööööööömm

      www.myllymaki.fi/videos/crossi_200cc.wmv

      • llllllljjj

        www.myllymaki.fi/videos/crossi_200cc.wmv


      • jjjjjhhh
        llllllljjj kirjoitti:

        www.myllymaki.fi/videos/crossi_200cc.wmv

        www.myllymaki.fi/videos/crossi_200cc.wmv


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1388
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      20
      1114
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe