eli teen mielelläni kasvispihivejä, mutta en tähän mennessä ole löytänyt vielä oikein kunnollista, hyvää ja vähärasvaista kastiketta pihveille. ideoita? ..en pidä piparjuuresta, jota usein näihin tyrkytetään.
kasvispihvin kastike
10
1138
Vastaukset
- Suurtalouskokki
Varsin helppo kastike (käy monille ruoille) on tomaattikastike. Sulata pieni nokare rasvaa kattilassa ja lisää hieman venhäjauhoja,älä ruskista! Lisää ketsuppia tai valmista pizzakastiketta ja anna porista ihan hetkinen, jotta tomaatin maku tulee paremmin esiin. Lisää vesi ja anna kiehua, jotta kastike saostuu. Lisää mieleisiäsi mausteita.
Yrtti-kermaviilikastikkeeseen yrttejä makusi mukaan ja kermaviiliä...Onnistuu kehnommaltakin kokilta :)- J
tomaattikastike!? Yöks. Eihän ketsuppia voi käyttää kuin mausteena. Ketsupin läpitunkeva sokeri-etikkahan pilaa takuuvarmasti muut makuvivahteet... Eikä tämä ole kiistelyä makuasioista! :-)
Toivottavasti tarkoitit tomaattipyrettä??? - Suurtalouskokki
J kirjoitti:
tomaattikastike!? Yöks. Eihän ketsuppia voi käyttää kuin mausteena. Ketsupin läpitunkeva sokeri-etikkahan pilaa takuuvarmasti muut makuvivahteet... Eikä tämä ole kiistelyä makuasioista! :-)
Toivottavasti tarkoitit tomaattipyrettä???*Hymy* En tarkoittanut, että ketsuppia puserretaan lusikkakaupalla, vaan pelkästään makua antamaan...ja kun ketsuppia/tomaattipyrettä ja mausteita hetki freesataan kattilassa, niiden mauista tulee aivan erilaisia :) ...ja mausteena ketsuppi juuri tässä kastikkeessa onkin. Mikäli ei pidä ketsupin mausta, voi siihen toki käyttää muutakin :)...tai mainitsemaasi tomaattipyrettä. Kaikilla on makunsa...
- tiina
J kirjoitti:
Toivottavasti tarkoitit tomaattipyrettä???Toivottavasti tekisit tomaattikastikkeen tomaatista, tomaattimurskasta tai paseeratusta tomaatista sopivien mausteiden/lisäkasvisten kera (sipulisilppu, valkosipulimurska, yrtit, mahdollisesti chiliä...), ei tuohon mitään jauhoja mielestäni tarvitsisi.
Kermaviili eri tavoin maustettuna käy hyvin kasvispihveille. Omia suosikkejani ovat tässäkin yrtit, valkosipuli ja chili -yhdessä tai erikseen. Usein sekoitan kermaviiliin sweet chili -kastiketta ja valkosipulia murskana tai jauheena, ja se on kyllä hyvää monen kanssa. - Kaikkiruokainen
tiina kirjoitti:
Toivottavasti tekisit tomaattikastikkeen tomaatista, tomaattimurskasta tai paseeratusta tomaatista sopivien mausteiden/lisäkasvisten kera (sipulisilppu, valkosipulimurska, yrtit, mahdollisesti chiliä...), ei tuohon mitään jauhoja mielestäni tarvitsisi.
Kermaviili eri tavoin maustettuna käy hyvin kasvispihveille. Omia suosikkejani ovat tässäkin yrtit, valkosipuli ja chili -yhdessä tai erikseen. Usein sekoitan kermaviiliin sweet chili -kastiketta ja valkosipulia murskana tai jauheena, ja se on kyllä hyvää monen kanssa.Makuja on monenlaisia, kuten myös valmistutapoja. Jos joku tykkää käyttää ketsuppia mausteena kastikkeessa ja suurustaa jauhoilla, olkoon se niin.Mielikuvitus on ruoanlaitossa aina sallittua...tässähän annettiin vain vihjeitä, joita jokainen voi oman mielensä mukaan muunnella.Itse en valkosipulia käyttäisi kastikkeessa kasvispihveille, voimakkaan makunsa takia peittää kasvisten maut...mutta ei se silti väärä kikka ole.
Ei ole oikeaa, eikä väärää tapaa...joten ei takerruta pikkujuttuihin. - tiina
Kaikkiruokainen kirjoitti:
Makuja on monenlaisia, kuten myös valmistutapoja. Jos joku tykkää käyttää ketsuppia mausteena kastikkeessa ja suurustaa jauhoilla, olkoon se niin.Mielikuvitus on ruoanlaitossa aina sallittua...tässähän annettiin vain vihjeitä, joita jokainen voi oman mielensä mukaan muunnella.Itse en valkosipulia käyttäisi kastikkeessa kasvispihveille, voimakkaan makunsa takia peittää kasvisten maut...mutta ei se silti väärä kikka ole.
Ei ole oikeaa, eikä väärää tapaa...joten ei takerruta pikkujuttuihin.Eli makuasioista ei toki voi kiistellä! Minulle valkosipuli on se juttu, jota menee aika runsaalla kädellä ruokaan kuin ruokaan eikä se minua häiritse (toivottavasti ei muitakaan...). Joillekin sitten perustarvike on ehkä vastaavasti ketsuppi, kun toisille tomaattimurska/tomaattipyre/tuore tomaatti...
Ehkä pitäisi itse kunkin (myös/ehkä eniten siis ehdottomasti minun) kokeilla uutta eikä aina pidättäytyä omissa vakioissaan. - J
tiina kirjoitti:
Eli makuasioista ei toki voi kiistellä! Minulle valkosipuli on se juttu, jota menee aika runsaalla kädellä ruokaan kuin ruokaan eikä se minua häiritse (toivottavasti ei muitakaan...). Joillekin sitten perustarvike on ehkä vastaavasti ketsuppi, kun toisille tomaattimurska/tomaattipyre/tuore tomaatti...
Ehkä pitäisi itse kunkin (myös/ehkä eniten siis ehdottomasti minun) kokeilla uutta eikä aina pidättäytyä omissa vakioissaan.voi kiistellä, eikä faktatiedoista? Ketsuppi-ylenkatseeni juontaa juurensa sellaisesta spagettikastikkeesta, joka oli valmistettu ketsuppiin (hyi #*##**!) Siis ketsuppia tomaattimurskan sijasta. Jos ja kun joku oikeasti pitää moisesta, niin..no pitäköön! ;-)
HYVÄ ketsuppi on ihan jees esim. ranskalaisten kanssa, marinadeissa ja joissain kastikkeissa (pieninä ripauksina). Heinz tosin on hiukka liian makeaa makuuni. - tiina
J kirjoitti:
voi kiistellä, eikä faktatiedoista? Ketsuppi-ylenkatseeni juontaa juurensa sellaisesta spagettikastikkeesta, joka oli valmistettu ketsuppiin (hyi #*##**!) Siis ketsuppia tomaattimurskan sijasta. Jos ja kun joku oikeasti pitää moisesta, niin..no pitäköön! ;-)
HYVÄ ketsuppi on ihan jees esim. ranskalaisten kanssa, marinadeissa ja joissain kastikkeissa (pieninä ripauksina). Heinz tosin on hiukka liian makeaa makuuni....ja kyllä hiukan siksi sen käyttöä ihmettelenkin! Ehkä se tosiaan johonkin mausteeksi sopii, mutta ei just voi käyttää vaihtoehtona tomaattimurskalle, ei ei... Vaikka eipä se tietty ole multa pois, jos joku syö makaronia ja ketsuppia.
- Suurtalouskokki
tiina kirjoitti:
...ja kyllä hiukan siksi sen käyttöä ihmettelenkin! Ehkä se tosiaan johonkin mausteeksi sopii, mutta ei just voi käyttää vaihtoehtona tomaattimurskalle, ei ei... Vaikka eipä se tietty ole multa pois, jos joku syö makaronia ja ketsuppia.
Eihän sitä ketsuppia käytetäkään tomaattimurskan ym asemesta, eikä ketsupista voi millään ilveellä tehdä mitään kastiketta.Makua antamaan sitä tosin voi lorauttaa hieman, sillä kaikilla ei varmaan ole kaapissa aina tomattimurskaa/-pyreetä...se se juju reseptissäni oli :)
Pankaapas ihmiset hyviä broilerireseptejä tänne! :) Monia hyviä ja erikoisia olen tehnyt ja testannut, mutta uudet reseptit aina tervetulleita! =)
- Vesimies
Pidätkö sienistä?
Joko sekasieniä tai mieleisiäsi sieniä.
200g tuoreita tai pakaste sieniä
2 rkl ruokaöljyä
2rkl grahamjauhoja
4 dl maitoa ( tai ruoka kasviskermaa vettä)
1-2 tl soijakastiketta
yrttisuolaa.
Puhdista sienet ja siivuta ne. paista pannulla miedolla lämmöllä öljyssä kunnes neste on kiehunut kuiviin. Ripottele jauhot päälle ja sekoita sekä lisää hiljalleen maito sekaan. Anna kiehua hiljalleen muutaman minuutin ja mausta soijakastikkeella ja yrttisuolalla.
On 4 hengen annos ohjeet.
En tiedä haluatko käyttää maitopohjaisia kastikkeita vai ?
Tässä kuitenkin maitokastikkeen perus ohje.
2½ rkl grahamjauhoja tai seka jauhoja.
5 dl maitoa ( vaihdan usein kasvisrasva pohjaiseen ruokakermaan vettä yht. 5 dl)
1rkl ruokaöljyä
1-2g muskottipähkinä raastetta tai paprikapulveria
yrttisuolaa tai selleri suolaa
Sekoita jauhot kattilaassa pienempään määrään maitoa. Lisää sitten kaikki maito öljy. Anna kastikkeen kiehua hiljalleen n.5 min.mausta kastike.
Tästä voit tehdä muunnelmia kuten
Juustokastike 1½ dl juustoraastetta.
Piparjuurikastike.
Sitruuna- ja dragonikastike.
Sahfframikastike
(0,5g safframia ilaagerinlehti
½ hienoksihakattua sipulia 2 rkl hienoksi hakattua tilliä jos käytät maitoa laita ½ dl kermaa Mausta kstike 1-1½ rkl sitruunan mehua vitamin körning.
Kastikkeita on todella paljon kunhan vaan sopii omaan makuun.
Jos haluat lisää niin voin laittaa niitä hiljalleen tälle palstalle.
Minulla on kokemusta kastikkeiden makuelämyksistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645160Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662347- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362339Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191574Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191438Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927