ohrapuuro uunissa?varo tätä

kokkaava isukki

Ohraryyneistä saa uunissa mainion karjalaisen ohrapuuron, jossa ryynit ovat irtonaisia (resepti alla).
Sopii hyvin myös voissa ruskistettuna tähteenä. Maku vaan paranee.

Myllyn paras näemmä koettaa päästä markkinoille esikypsytetyllä ohrasuurimolla, nopeampi valmistaa jne.

Kokeilin - voi taivaan taatto miten ohrasta on saatu niin elävästi aaltopahvin makuista. Täysin kelvoton tuote; valmistusaika lyhenee 15% mutta tulos 100% paha. Huh.

tässä perinteinen resepti jossa nesteen määrä on muita ohjeita paljon pienempi.
Pesu taas vie tyystin jauhopölyn pois ja puuro ei ole pöperöä.

Perinteinen karjalainen ohraryynipuuro

4dl rikottuja ohrasuurimoita
6 dl maitoa
2 dl piimää
suolaa ja voita

Pese suurimot runsaassa vedessä niin että vesi on jo aivan kirkasta.
Kaada uunivuokaan, lisää neste ja suola, sekoita. Päälle 2rkl voita (kasvimargariini ei ole hyvää, ei kannata käyttää).

Uunissa 175 asteessa 1h 45 min - 2h.
Nopeampi kaava: ennen uuniin laittoa pidä mikrossa 5 min täydellä teholla (samalla kun uuni lämpiää), saat valmista 1.5 tunnissa tai vähän alle.

8

12429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuroa

      Oletko ihan vakuuttunut siitä, että ne ryynit pitää pestä ensin? Olen tehnyt puuroa usein, mutta en ole koskaan pessyt niitä ja ihan hyvää puurosta on tullut.

      En koskaan osta mitään esikypsytettyjä ja pikaryynejä, niissä on todellakin maku kadonnut johonkin.

      Niin ja tietenkin voita, nam :)

      • kokkaava isukki

        Isoäitini 'Hissu' Viipurissa on tämän pesun "takonut" oman äitini päähän joka sitten sen minulle opetti. Juju on siinä että pesemällä saa puurosta hyvin irtonaista. Jos tykkää tai ei niin se on makuasia. Irtonaisuus on tähteeksi jääneessä puurossa myös ihan hyvä ominaisuus ruskistettaessa pannussa 'pannupuuroksi'. Se on maultaan taas hieman erilaista kuin alkuperäinen versio.

        Myös piimänkäyttö on tietysti harkinnanvaraista, mutta jos tykkää että puurossa on hieman piimäisyyttä niin silloin kannattaa ainakin kerran kokeilla.

        hotkista vaan :-)


      • muistan sen
        kokkaava isukki kirjoitti:

        Isoäitini 'Hissu' Viipurissa on tämän pesun "takonut" oman äitini päähän joka sitten sen minulle opetti. Juju on siinä että pesemällä saa puurosta hyvin irtonaista. Jos tykkää tai ei niin se on makuasia. Irtonaisuus on tähteeksi jääneessä puurossa myös ihan hyvä ominaisuus ruskistettaessa pannussa 'pannupuuroksi'. Se on maultaan taas hieman erilaista kuin alkuperäinen versio.

        Myös piimänkäyttö on tietysti harkinnanvaraista, mutta jos tykkää että puurossa on hieman piimäisyyttä niin silloin kannattaa ainakin kerran kokeilla.

        hotkista vaan :-)

        kun äiti hoki aina, että riisit pitää pestä ennen kuin niistä puuroa keitetään. Kukaan ei vain koskaan ole pystynyt perustelemaan kyllin vakuuttavasti sitä, että miksi ne ryynit pitää pestä. En oikein jaksa uskoa, että pesemättömyys vaikuttaa kovin paljon puuron koostumukseen. Nythän ryynit on kaupoissa pakattu valmiisiin pusseihin ja olisiko ne "ennen vanhaan" olleet irtomyynnissä jossakin laareissa ja siksi "likaisia" ja vaativat pesun.


      • kokkaava isukki
        muistan sen kirjoitti:

        kun äiti hoki aina, että riisit pitää pestä ennen kuin niistä puuroa keitetään. Kukaan ei vain koskaan ole pystynyt perustelemaan kyllin vakuuttavasti sitä, että miksi ne ryynit pitää pestä. En oikein jaksa uskoa, että pesemättömyys vaikuttaa kovin paljon puuron koostumukseen. Nythän ryynit on kaupoissa pakattu valmiisiin pusseihin ja olisiko ne "ennen vanhaan" olleet irtomyynnissä jossakin laareissa ja siksi "likaisia" ja vaativat pesun.

        Paras on katsoa pesuvettä, oman kokemukseni mukaan sekä riisi että ohra pestessä kyllä tekee alussa veden aivan maitomaiseksi, kirkastuu tosi pesun myötä....
        Tuo hienojakoinen pöly on tietysti jyvien pinnasta hieroontunutta heinojakoista ainesta joka todennäköisesti liimaa jyvin yhteen. Mutta makuasioitahan nämä.


    • Ohrapuuro de luxe

      Parhaan ohrapuuron saa kokonaisista ohraryyneistä.

      Ensin liotetaan pari tuntia jotta ryynit turpoavat. Sitten lisätään nestettä (vettä ja/ tai/ maitoa ja kermaa/ ja voita, pannaan rautapadassa/uunivuoassa sata-asteiseen uuniin yöksi. Aamulla lautaselle ja marjasoppaa päälle.

      • Halpaa ja hyvää

        Paras ohrapuuro tulee kokonaisista ohrasuurimoista ja on aivan eri luokkaa ravintosisällöltään ja maultaan kuin esim. riisipuuro. Helpoiten sen teet liottamalla muutaman tunnin jyviä ensin vedesä, sitten maito, lämmitä lähes kiehuvaksi ja mausta suolalla, sitten 4-5 L kattila hautumaan vaikka yön yli styroksiseen matka-termolaatikkoon, ei kulu sähköä, kuten uunissa. Maitopohjaisten puurojen valmistus helppoa, kun hankkii kaksikerroksisen kattilan, jossa höyry lämmittää puuron. Ei pala pohjaan, eikä tarvise vahtia vierellä.


    • iskakokkaa

      Puuron tykkääjälle tuo myös vaihtelua kokonaisista kauraryyneistä keitetty kaurapuuro. Ei ole sen kummempaa tehdä kuin riisipuurokaan. Ja maku on jotain täysin muuta kuin hiutaleista keitetty. Toimii hellalla keitettynä ja jos haluaa, voi tehdä myös kokkaavan isukin ohrapuuron tapaisen uunissa. Itse olen mieltynyt tuohon hellalla keitettyyn versioon.

      Iskä
      iskakokkaa.blogspot.com -blogista

    • Anonyymi

      Hei ! Minun isäni kehotti pesemään riisit aina koska hän oli nähnyt kuinka
      kaukoidässä riisiä levitettiin maantielle kuivumaan.

      Riisipuuron keittäjä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe