haakkua toisten murteita.Itekkii puhusitte esim, savvoo, jos oisia savolaisia. Mitteepä häppeemistä siinä on," maassa maan tavalla." Tämä murre on meille usealle luonnollista, niinkuin vaikka kiinalaiselle olla keltainen ,suvaitsevaisuutta teille jotka olette olevinanne muita parempia ;)
P.s Osataan kyllä kirjakieltäkin, jos tarve vaatii.
Äijjän
2
938
Vastaukset
- Sudeettisavolainen
Aitoa murretta kai harvemmin enää tapaa. Savon murrekin on aika erilaista paikkakunnittain.
Korjaan kuitenkin vähän Sinun tekstiäsi suomesta savoksi (sillä tavoin kuin itse pidän aitona):
* toisten ---> toesten
* puhusitte ---> huastasitte/huaatasitta
* oisia ---> oesija
* maassa, maan ---> muassan, muan
* meille ---> meelle
* usealle ---> usseelle
* vaikka ---> vaekka
* keltainen --> keltanen
* suvaitsevuutta ---> suvvaihtuvuutta
* teille --> teelle.
Ite oon lähtösin Nilsijästä häppeemätä ja voep olla, että murre on siellä päen jonnii verra leevveempöö ku teellä, tae aenakii Etelä-Savossa. Mutta ee sorruta ylleiskieleen, jos murteella huastellaan!
Tule käämään joskus, niin pannaan mualima kohalleen savoks! Paenat vuan nenällä ovkelloo, muovikassit kummassakkii käessä, ettei mää rikki!- Sudeettisavolainen
.. virheitä! Kaks lööty jo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212556- 1482234
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292202Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871603Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961536- 2861432
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379