Kookosmaito-kalakeitto

Kiril

sain eilen kokonaisen savustetun nieriän. Irrotin siitä siistit fileet keskiruodon kahta puolta ja loput kalat nahkoineen ja päineen kattilaan veteen kiehumaan. Kun kalaliemi oli valmis siivilöin sen ja lisäsin kalaliemeen pilkottuja keittojuureksia; porkkanaa, selleriä, palsternakkaa, sipulia ja paljon lanttua. Mukaan myös purkillinen kookosmaitoa, suolaa ja mauste- sekä mustaa pippuria. Kun juurekset olivat pehmenneet, otin kattilan liedeltä ja lisäsin valmiita savukalan paloja joukkoon. Loistanvanmakuinen vähähiilihydraattinen kalakeitto ja valmistuu nopeasti. Voin suositella.

6

1499

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skäribo

Ei ollenkaan, vaikka tiedätkin, että minä jäin kaipaamaan sipulia, perunaa ja tilliä...

Mutta miksi savukala? Eihän nieriän maku tunnu sen jälkeen ollenkaan? Oletko muuten tietoinen savukalan terveysvaikutuksista? Hyväähän se on, mutta kannattaa nauttia vain harvoin.

• Kiril

Kyllä minä sipulia laitoin, mutta en tietenkään mitään perunatärkkelystä. Tämä savukala oli mun tuttavan itse savustamaa, eikä mitään vakuumipakattua, joita en osta. Aika harvoin tulee syötyä ja en mä yleensä jää yhden ruoan koukkuun. Savukalahan valmistetaan hyvin miedolla n 80 asteen lämmöllä, joten valmistusmenetelmä ei ainakaan lisää terveyshaittoja.

• skäribo
        Kiril kirjoitti:

Kyllä minä sipulia laitoin, mutta en tietenkään mitään perunatärkkelystä. Tämä savukala oli mun tuttavan itse savustamaa, eikä mitään vakuumipakattua, joita en osta. Aika harvoin tulee syötyä ja en mä yleensä jää yhden ruoan koukkuun. Savukalahan valmistetaan hyvin miedolla n 80 asteen lämmöllä, joten valmistusmenetelmä ei ainakaan lisää terveyshaittoja.

tiedät varmaan, etten minä koskaan edes osta savukalaa, saati sitten vakuumipakattua. Siitä ei kuitenkaan ole kyse. Myös kylmäsavustetussa kalassa on runsaasti PAH-yhdisteitä, niitä samoja kuin näkkärissä, kaupan leipomustuotteissa ja chipseissä. Ikävä kyllä.

• Kiril
        skäribo kirjoitti:

tiedät varmaan, etten minä koskaan edes osta savukalaa, saati sitten vakuumipakattua. Siitä ei kuitenkaan ole kyse. Myös kylmäsavustetussa kalassa on runsaasti PAH-yhdisteitä, niitä samoja kuin näkkärissä, kaupan leipomustuotteissa ja chipseissä. Ikävä kyllä.

haitallisia yhdisteitä syntyy kun hiilihydraatteja, kuten viljaa näkkäreissä ja leipomustuotteissa sekä perunaa käsitellään korkeissa lämpötiloissa.

• Kaipaava^
        Kiril kirjoitti:

haitallisia yhdisteitä syntyy kun hiilihydraatteja, kuten viljaa näkkäreissä ja leipomustuotteissa sekä perunaa käsitellään korkeissa lämpötiloissa.

Kaipaisin jotain tutkimustietoa mitä nämä haitalliset yhdisteet ovat ja mitä vaikutuksia niillä on. Löytyisikö linkkiä?

• Kiril
        Kaipaava^ kirjoitti:

Kaipaisin jotain tutkimustietoa mitä nämä haitalliset yhdisteet ovat ja mitä vaikutuksia niillä on. Löytyisikö linkkiä?

mutta Elintarvikeviraston sivuilta löytyy jotain, koskien akryyliamidia.

Akryyliamidia syntyi, kun hiilihydraattipitoisia elintarvikkeita kuumennettiin, friteerattiin, paistettiin ja grillattiin. Ruuan keittäminen ei aiheuttanut akryyliamidin muodostumista eikä sitä havaittu olevan raaoissa elintarvikkeissa. Akryyliamidin muodostumisen epäillään olevan yhteydessä lämpötilaan eli mitä kuumemmassa lämpötilassa ruoka valmistetaan, sitä enemmän yhdistettä muodostuu. Miten akryyliamidia muodostui, jäi kuitenkin vielä epäselväksi.

Suurimpia pitoisuuksia akryyliamidia löydettiin perunalastuista ja ranskalaisista perunoista. Myös leivistä, kekseistä ja pikkuleivistä sekä joistakin ryyneistä oli löydetty korkeita määriä akryyliamidia.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/akryyliamidi/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 64
      1012
    2. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      60
      989
    3. 93
      817
    4. Mitä vuosimallia kaivattusi on?

🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      52
      764
    5. Kuinka hyvin te sopisitte

Toisillenne vai sopisivatko ollenkaan? Mitä eroja
      Ikävä
      41
      659
    6. Jasmin vauhdissa

Kyllä pitää Jassulla kiirettä, kun yhtenään menoa mun äidin, isäpuolen ja Markon kanssa Ossianin ollessa tietysti sulois
      Kotimaiset julkkisjuorut
      222
      630
    7. Vinkkiä miehelle

Huomenna olen kuudesta eteenpäin kotona, yksin… Pääsetkö/uskallatko tutustua?
      Ikävä
      50
      568
    8. Joko uskallat.

Huomenna nähdään.
      Ikävä
      40
      560
    9. Miksi et halua kaivattusi

kanssa suhteeseen? Onko jokin syy vaikka rakastat häntä?
      Ikävä
      66
      555
    10. Nainen joka haluaa miehen

Näyttää sen selvästi. Hommaa minihameet, pitkät hiukset, laihduttaa ja on iloinen sekä aktiivinen.
      Ikävä
      79
      553
    Aihe