Abit hei! ja yleensäkin kolunsa päättävät.

abi07

Olen nyt siis viimeisen vuoden opiskelija lukiosta ja olen tässä hartaasti miettinyt au pairiksi lähtöä. Nyt mieltäni rassaa siis se, että pitäisikö kuitenkin hakea johonkin kouluun (yliop. amk) ja jos pääsee sisälle johonkin niin menee kouluun, mutta jos ei pääse niin lähtee au pairiksi. Vai olla hakematta ollenkaan ja lähteä au pairiksi?

Aluksi olen kiinnostunut vain muutaman (2-5kk)kuukauden au pair-hommasta, joten tuntuisi tavallaan tyhmältä pitää koko välivuosi sen takia. Toisaalta taas, jos nyt pääsen johonkin kouluun ja käyn sen, niin en voi tietää mikä elämäntilanteeni on silloin, kun koulu loppuu --> onko enää mahdollisuutta lähteä.

Toivoisin toisten kokemuksia ja mielipiteitä asiaan :)

10

1369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sipuliina

Itse pohdin tuota oponi kanssa, että kannattaako periaatteessa turhaan hakea joku paikka itselleen, kun kuitenkin tässä lähdetään maailmalle.
      Opo sanoi, että tottakai olisi järkevintä hakea joku paikka "varalle" mmmmmmuutta, en ymmärrä kyllä tavallaan että miksi pitäisi.
      Tietenkin se on sitten hyvä olla joku paikka jos käykin niin että jänistää sitten tosipaikan tullen, mutta kun itse en ole mihinkään jänistämässä niin tuntuu tavallaan vähän typerältä hakea mihinkään kun kuitenkin se on vähän turhaa...

Mutta joka tapauksessa, vaikka en koe sitä niin järkeväksi ja tarpeelliseksi, aijon hakea nyt jo yhteishaussa, kun näillä näkymin sitä aikaa jää kesälle hakea jonnekkin amk:hon.

• abiminäkin

itse olen tullut siihen tulokseen, etten hae lukion jälkeen mihinkään vaan pidän ihan reilusti vuoden väliä. voimat vaan alkaa olla niin loppu, ettei pääsykokeisiin lukuun edes löytyisi mitään innostusta. mitä sitten tapahtuisi jos hakisin ja saisinkin paikan? menettäisin tuon paikan sillä
        "Opintojen aloittamiseen voi saada lykkäystä perustellusta syystä. Hyväksyttyjä syitä ovat varusmies- ja siviilipalvelus sekä äitiys- tai vanhempainloma."
        JOS ei hae mihinkään niin menettääkö jotain muuta kuin työttömyysrahan, josta ei minulle aupairina edes olisi pennin vertaa hyötyä kun en ole "työtön" enkä Suomen työnhakijalistoilla jos jenkeissä asustelen tuon vuoden verran?
        JA JOS PUPU TULEE PÖKSYYN NIIN SE LUULTAVMMIN ISKEE VASTA KUN ON JO HETKEN EHTINYT MAAILMALLA OLEMAAN. silloin kesken vuoden on jo liian myöhäistä palata takaisin koulunpenkille. kertoka jos mielestäni minun pitäisi tehdä toisin. ESIM lähteä vasta elokuussa kun on pääsykokeet koluttu..

• abi07

Kaikki minullekin suositelleet, että hae nyt johonkin kouluun, mutta tuntuu niin turhalta. Haen nyt kuitenkin, mutta sisälle pääsy tuonne haluamaani kouluun on niin vaikeaa, että uskoisin sen välivuoden kuitenkin tulevan. Mutta pitää nyt yrittää ja katsoa sitten kesällä, että miten jaatkaa tämän au pair asian kanssa.
        Ei vain jaksaisi odottaa :D

• abina
        abi07 kirjoitti:

Kaikki minullekin suositelleet, että hae nyt johonkin kouluun, mutta tuntuu niin turhalta. Haen nyt kuitenkin, mutta sisälle pääsy tuonne haluamaani kouluun on niin vaikeaa, että uskoisin sen välivuoden kuitenkin tulevan. Mutta pitää nyt yrittää ja katsoa sitten kesällä, että miten jaatkaa tämän au pair asian kanssa.
        Ei vain jaksaisi odottaa :D

Tottakai kannattaa hakea kouluun, vaikka ei ole sinne aikomustakaan mennä! AMK-paikkaa voi (ainakin omasta mielestäni) lykätä ainakin vuodella, jos sinne sattuu pääsemään sisään. Yliopistossa lykkäyksen syyksi ei kuulemma riitä pelkkä työnteko.
        Ja jos hakemaasi kouluun ei pääse helposti sisään, niin kannattaahan nyt mennä edes katsomaan, mimmonen se pääsykoe on. Mitään et siinä menetä.

• hain
        abina kirjoitti:

Tottakai kannattaa hakea kouluun, vaikka ei ole sinne aikomustakaan mennä! AMK-paikkaa voi (ainakin omasta mielestäni) lykätä ainakin vuodella, jos sinne sattuu pääsemään sisään. Yliopistossa lykkäyksen syyksi ei kuulemma riitä pelkkä työnteko.
        Ja jos hakemaasi kouluun ei pääse helposti sisään, niin kannattaahan nyt mennä edes katsomaan, mimmonen se pääsykoe on. Mitään et siinä menetä.

ammattikorkeean ja yliopistoon ennenkuin lähdin. Ammattikorkeaan pääsin, yliopistoon en. Varsinaista lykkäystä ei mun käsittääkseni kumpaankaan voi tuon takia saada. mutta aina voi ilmottautua poissaolevaksi. Nyt oon siis tän vuoden poissaolevana ja ens vuonna sitten voin mennä tähän kouluun jos tahdon. Nykyäänhän on niin että joku tietty aika on varattu tutkinnon suorittamiseksi ja tähän aikaan lasketaan myös poissaolovuodet (kai voi olla kaks). Eli jos ilmottaudut poissaolevaks, saat pitää sen paikan, mutta tää vuos sitten vaan miiinustetaan tuosta ajasta.Näin mä oon tän ymmärtäny.

• abitaas
        abiminäkin kirjoitti:

itse olen tullut siihen tulokseen, etten hae lukion jälkeen mihinkään vaan pidän ihan reilusti vuoden väliä. voimat vaan alkaa olla niin loppu, ettei pääsykokeisiin lukuun edes löytyisi mitään innostusta. mitä sitten tapahtuisi jos hakisin ja saisinkin paikan? menettäisin tuon paikan sillä
        "Opintojen aloittamiseen voi saada lykkäystä perustellusta syystä. Hyväksyttyjä syitä ovat varusmies- ja siviilipalvelus sekä äitiys- tai vanhempainloma."
        JOS ei hae mihinkään niin menettääkö jotain muuta kuin työttömyysrahan, josta ei minulle aupairina edes olisi pennin vertaa hyötyä kun en ole "työtön" enkä Suomen työnhakijalistoilla jos jenkeissä asustelen tuon vuoden verran?
        JA JOS PUPU TULEE PÖKSYYN NIIN SE LUULTAVMMIN ISKEE VASTA KUN ON JO HETKEN EHTINYT MAAILMALLA OLEMAAN. silloin kesken vuoden on jo liian myöhäistä palata takaisin koulunpenkille. kertoka jos mielestäni minun pitäisi tehdä toisin. ESIM lähteä vasta elokuussa kun on pääsykokeet koluttu..

uskon, että teet ihan oikein, koska itselläkin on voimat ihan lopussa näiden kirjoitusten takia jo nyt :( joten jos vaan siltä tuntuu, niin pidä ihmeessä välivuosi, koska opiskelemaan ehtii vaikka koko loppu elämän :)

• ABI-06......

ma paasin viime kevaana ylioppilaaksi. talloin mulla oli jo tiedossa etta kesan loputtua lahtisin au pairiksi ja perhekin oli jo valmiina. no, kuitenkin hain ammattikorkeisiin ihan muuten vaan. ja sit ihan muuten vaan hain helsingin yliopistoon ja paasin paasykokeisiin. menin sit sinne paasykokeisiin kuitenkin vaikka tiesin etta en oo menossa mihinkaan kouluun. en lukenut yhtaan, menin sinne vaan sen takia etta sais jotain kokemusta paasykokeista. no, sattumalta sit paasin tonne yliopistoon. sit kirjoitin lykkaysanomuksen, joka ei mennyt lapi, mut sit mun piti vaan maksaa joku jasenmaksu(70e) yliopistolle ja sit mulle ilmoitettiin etta oon taman ekan vuoden poissaoleva. eli mulla on edelleen se paikka siella yliopistossa ja voin aloittaa sen ensi syksyna jos haluan. eli varsinaista lykkaysta en saanut mut silti paikka sailyi. mut kannattaa todellakin hakea ihan vaan kokemuksen kannalta. se kannattaa aina.

• ========

voithan toki pitää välivuoden opinnoissa tai lähteä vaikka yliopistovaihtoon/ammattikorkeavaihtoon mikäli haluat vain ulkomaille eikä lapset&perheessä asuminen ole se muoto millä haluat uuteen kulttuuriin tutustumaan.

sinuna hakisin opiskelemaan - voihan jopa olla niin, että et pääsekään opiskelemaan (kuten melko monelle käy). saat tiedon opiskelupaikan saannista esim. heinäkuussa ja mikäli käy niin, että et pääse opiskelemaan, sulla on hyvää aikaa lähteä vaikka aupairiksi. toisaalta - jos oot kiinnostunut lyhyestä aupair-ajasta niin voithan lähteä vaikka vain kesäaupairiksi (yksityisesti lähtemällä pääset jenkkeihinkin alle 3kk ajaksi "turistina"). ja opiskelun aikanakin pääsee hyvin kesäaupairiksi lähtemään, riippuen tietysti opiskeluaikatauluista ja muista (omassa koulutuksessani on 4kk kesäloma).

nimim. 5 kesää kesäaupairina viettänyt ja kesälle 2007 uutta perhettä etsivä neito :)

• jens

Minä haen ihan normaalisti kouluun, vaikka lähenki au pairiks ens kesänä. Sitä opiskelupaikkaa voi lykätä sillä vuodella. Sit jos et pääse kouluun mut oot kuiteki hakenu ni saat sitä markkinatukea tai sitä. :D

• Kuroel

Esitetäänpäs nyt sitten eriävä mielipide.

Itse olen myös 2007 abiturietti ja opiskelusta niin läpeeni leipiintynyt, että lähden enemmän kuin mieluusti vuodeksi muihin maisemiin. En edes harkinnut muihin kouluihin hakemista ihan vaan siitä syystä, että tulevaisuudensuunnitelmat ovat vielä niin auki, etten ole valmis jatko-opiskeluille. Vuosi Amerikassa saattaa myös vahvasti vaikuttaa opiskelusuunnitelmiini, että olisi sikäli turhaa tuhlata aikaa, voimavaroja ja rahaa oppiskelupaikkojen hakemiseen ja au pair -ajan päätteeksi todeta, että mieli onkin muuttunut.

Välivuosi ei minusta ole ollenkaan huono asia, vaikka et au pairina olisikaan kuin muutaman kuukauden. Saat hyvää aikaa rauhassa miettiä, mitä haluat elämältäsi ja kerätä vaikka luppoaikanasi työkokemusta mielekkäältä alalta. Työkokemus on aina plussaa hakemuksissa. Tai vaikka pidät reippaasti vapaata ja nautit ainutlaatuisesta tilausuudesta lorvia vailla opiskelu- tai työstressiä.

Tsemppiä kuitenkin keväälle ja toivottavasti suunnitelmat selviävät! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      57
      2326
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      112
      1681
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe