CocaCola Zero/light

Kokis

Eli kertokaa viisaammat mitä mieltä olette limun juomisesta makean himoon? Esim. 2 dl per päivä? Juon zeroa ja lightia

16

5587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mennä vaan

olen laihtunut nyt 6kg parin viikon aikana, light-colaa tekee hulluna mieli lenkin jälkeen ja olen sen itselleni sallinut -monta muuta asiaa kun on joutunut itseltään kieltämään ;)
      Jos sitä kovasti mieli tekee niin onhan se pienempi paha kuin mässätä karkkia tms. ja jos se kerran auttaa. Eikä siinä kaloreita oo nimeksikään.

• läöls

itellä menee puoltoista litraa per päivä...eihän siinä kaloreita oo

• Kiril

ja asesulfaamia löytyy makeutusaineina. Jos ei olekaan kaloreita niin nuo makeutusaineet ovat varsin kiisteltyjä aineita nykyään. Kannattaa harkita kaksi kertaa niiden käyttöä. Ei kovin terveellistä.

COCA-COLA ZERO
      Ainekset:
      vesi, hiilidioksidi, väri (E150d), happamuudensäätöaineet (E338,E331), makeutusaineet (aspartaami, asesulfaami k), aromit (mm. kofeiini), säilöntäaine (E211), kasvisuutteet.

• jätän kaupan hyllylle

Jäin jouluna koukkuun tuohon juomaan.
        Sitä piti sitten kotiin kylki vääränä kantaa.

Mutta nuukuuksissani lopetin senkin juomisen.
        Yllätyksenä huomasin että omituinen pöhö hävisi ilman mitään sen kummempaa yritystä ohentua.

• mutta miksi?

Aspartaamille on vuorokautiset saanti limiitit, tosin vaihtelevat maittain. Ei aspartaami niin vaarallista ole, kuin mitä siitä väitetään. Aivan huoletta voi nauttia pullon jos parikin light colaa päivittäin -- aspartaamin osalta. Tosin terveellistä tämä ei ole juomien happamuuden osalta, joka syövyttää tehokkaasti kiillettä hampaiden pinnalta. Aspartaami sinänsä metaboloituu elimistössä fenyylialaniiniksi, joka on aromaattinen aminohappo. Sinänsäkkään aspartaami ei ole ei ole niin "myrkyllistä" kuin luullaan! Ainoastaan jos sairastaa PKU:ta (fenyyliketonuria)ei aspartaamia voi käyttää,elimistön hajotusreitiltä puuttuvan entsyymin vuoksi. Onhan noista tutkimuksiakin runsaasti tehty. Ehkä PKU:n ja aspartaamin suhde on aiheuttanut varovaisuutta makeutusaineen käyttöön...

• Et sinäkään!!!!!
        mutta miksi? kirjoitti:

Aspartaamille on vuorokautiset saanti limiitit, tosin vaihtelevat maittain. Ei aspartaami niin vaarallista ole, kuin mitä siitä väitetään. Aivan huoletta voi nauttia pullon jos parikin light colaa päivittäin -- aspartaamin osalta. Tosin terveellistä tämä ei ole juomien happamuuden osalta, joka syövyttää tehokkaasti kiillettä hampaiden pinnalta. Aspartaami sinänsä metaboloituu elimistössä fenyylialaniiniksi, joka on aromaattinen aminohappo. Sinänsäkkään aspartaami ei ole ei ole niin "myrkyllistä" kuin luullaan! Ainoastaan jos sairastaa PKU:ta (fenyyliketonuria)ei aspartaamia voi käyttää,elimistön hajotusreitiltä puuttuvan entsyymin vuoksi. Onhan noista tutkimuksiakin runsaasti tehty. Ehkä PKU:n ja aspartaamin suhde on aiheuttanut varovaisuutta makeutusaineen käyttöön...

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000654&posting=22000000022396889&view_mode=flat_threaded

• ambivalenttineN

Oletteko huomanneet, että kun coca-cola zero oli olemassa, niin hehän mainostivat sukraloosia uutena makeutusaineena ja senhän piti olla niin hyvä? Mutta mitä sitten tapahtui? Coca- cola zero muuttui yhtäkkiä takas coca-cola light juomaksi eikä sukraloosista ole enää tietoakaan!!! Tais tulla jotain häikkää tutkimuksissa, kun sukraaloosi katosi vaivihkaa nimen muutoksen myötä!

• heliö

Siis cokis light ja zero ovat kaksi eri juomaa ja kummatkin ovat markkinoilla. Lightissa on sukraloosia ja zerossa on mitä on (aspartaamia?). Eka oli light ja sitten tuli zero.

• pretty-betty
        heliö kirjoitti:

Siis cokis light ja zero ovat kaksi eri juomaa ja kummatkin ovat markkinoilla. Lightissa on sukraloosia ja zerossa on mitä on (aspartaamia?). Eka oli light ja sitten tuli zero.

Onko tuo sukraloosi "parempi" kuin aspartaami?

• borracha
        pretty-betty kirjoitti:

Onko tuo sukraloosi "parempi" kuin aspartaami?

Olisiko ollut niin, että light-limua saa juoda 4 litraa päivässä ihan turvallisesti. Jostain lehdestä tänään luin tuon. Ja tuskin sukraloosilla, aspartaamilla ja asesulfaamilla niin paljon eroa on, että sen perusteella voisi valita "terveellisimmän" light-limun. Itse suosin zeroa, koska maistuu huomattavasti paremmalta kuin tavallinen kokis light.

Ja jonkun mainitsema pöhön katoaminen johtuu vain siitä, että limussa oleva hiilihappo turvottaa.

• Liikaaaaa - opittu kantapää...
        borracha kirjoitti:

Olisiko ollut niin, että light-limua saa juoda 4 litraa päivässä ihan turvallisesti. Jostain lehdestä tänään luin tuon. Ja tuskin sukraloosilla, aspartaamilla ja asesulfaamilla niin paljon eroa on, että sen perusteella voisi valita "terveellisimmän" light-limun. Itse suosin zeroa, koska maistuu huomattavasti paremmalta kuin tavallinen kokis light.

Ja jonkun mainitsema pöhön katoaminen johtuu vain siitä, että limussa oleva hiilihappo turvottaa.

Olen ollut aspartaamin "liikakäyttäjä" 3 vuotta sitten.

Pitkien työpäivien takia yritin saada energiaa erilaisista energiajuomista (esim. battery, fenix ym. noin 4 plo/vko) ja join Cola Lightia noin 1 l päivässä.
        Lisäksi söin aspartaamilla makeutettuja jugurtteja (sokerilla makeutettuja 0%:n rasvalla olevia jugurtteja on vaikea löytää). Ja tietenkin siiderit mitä join oli myös sokeri 0 eli aspartaamilla makeutettu.

Tätä rumbaa ei tarvinut tehdä kuin vajaa 1/2 vuotta kun elimistöni päätti että nyt riittää.

Tuli ihmeellisiä allergisia oireita; hengenahdistusta, aivastelua, nenän kutinaa (kuin pahempikin siitepölyallergia), huulet ja suu kutivat ja nipistelivät.
        Seuraavana aamuna huulet olivat turvonneet ja täynnä nestettä (kuin olisi ottanut kunnon silikoonit huuliin!).
        Sen jälkeen kuoriutui iho nenästä melkein leukaan asti.

Ihmettelin mistä se johtui ja aloin seuraamaan mitä suustani alas laitoin. Yhteys aspartaamiin löytyi äkkiä.

Välillä aina kokeilen, joko aspartaami olisi hävinnyt kehostani ja voisin taas juoda light juotavia, mutta turha toivo.

Nyt jo heti kun laitan suuhuni jotain, missä on aspartaamia, suu alkaa kihelmöimään. Ja taas seuraavana aamuna voisi mennä vaikka huulirasvamainokseen.....

Suosittelen kohtuukäyttöä (mikä lukeekin aina siellä, missä on aspartaamia).
        Mutta päivittäisen aspartaamimäärän seuraaminen on vaikeaa, koska näiden 3 vuoden aikana olen huomannut, että aspartaamia on joka paikassa; purukumit, pastillit, jugurtit, mehut, suolakurkut, ketsupit ym. ym.

Kauppareissut vaan tuppaa kestämään ikuisuuden kun joutuu lukemaan kaikkien etiketit alusta loppuun ja opettelemaan myös ne E-koodit (kaikki eivät kirjoita etiketteihin aspartaami).

Ja alkoholituotteet kannattaa tarkastaa siitä alkon kuvastosta (vinkki!).

Sorry pitkä litanja - avasin suuren sana-arkkuni vihdoin.... =)

• Enusko
        Liikaaaaa - opittu kantapää... kirjoitti:

Olen ollut aspartaamin "liikakäyttäjä" 3 vuotta sitten.

Pitkien työpäivien takia yritin saada energiaa erilaisista energiajuomista (esim. battery, fenix ym. noin 4 plo/vko) ja join Cola Lightia noin 1 l päivässä.
        Lisäksi söin aspartaamilla makeutettuja jugurtteja (sokerilla makeutettuja 0%:n rasvalla olevia jugurtteja on vaikea löytää). Ja tietenkin siiderit mitä join oli myös sokeri 0 eli aspartaamilla makeutettu.

Tätä rumbaa ei tarvinut tehdä kuin vajaa 1/2 vuotta kun elimistöni päätti että nyt riittää.

Tuli ihmeellisiä allergisia oireita; hengenahdistusta, aivastelua, nenän kutinaa (kuin pahempikin siitepölyallergia), huulet ja suu kutivat ja nipistelivät.
        Seuraavana aamuna huulet olivat turvonneet ja täynnä nestettä (kuin olisi ottanut kunnon silikoonit huuliin!).
        Sen jälkeen kuoriutui iho nenästä melkein leukaan asti.

Ihmettelin mistä se johtui ja aloin seuraamaan mitä suustani alas laitoin. Yhteys aspartaamiin löytyi äkkiä.

Välillä aina kokeilen, joko aspartaami olisi hävinnyt kehostani ja voisin taas juoda light juotavia, mutta turha toivo.

Nyt jo heti kun laitan suuhuni jotain, missä on aspartaamia, suu alkaa kihelmöimään. Ja taas seuraavana aamuna voisi mennä vaikka huulirasvamainokseen.....

Suosittelen kohtuukäyttöä (mikä lukeekin aina siellä, missä on aspartaamia).
        Mutta päivittäisen aspartaamimäärän seuraaminen on vaikeaa, koska näiden 3 vuoden aikana olen huomannut, että aspartaamia on joka paikassa; purukumit, pastillit, jugurtit, mehut, suolakurkut, ketsupit ym. ym.

Kauppareissut vaan tuppaa kestämään ikuisuuden kun joutuu lukemaan kaikkien etiketit alusta loppuun ja opettelemaan myös ne E-koodit (kaikki eivät kirjoita etiketteihin aspartaami).

Ja alkoholituotteet kannattaa tarkastaa siitä alkon kuvastosta (vinkki!).

Sorry pitkä litanja - avasin suuren sana-arkkuni vihdoin.... =)

Pah. Olen itse juonut noin litran PepsiMaxia päivässä viimeisen viiden vuoden ajan. Mitään oireita ei ole tullut. Viime syksynä huimaili, muisti pätki ja väsytti turkasesti, ja kaveri pelotteli, että se aspartaami se nyt on alkanut minun kroppaani "syömään". Menin lääkäriin, ja labratesteissä löytyi selvä kilpirauhasen vajaatoiminta (sukuvika). Ongelmat hävisivät tyroksiinilla, ja Pepsi Max maistuu edelleen.

Eiköhän moni noista "aspartaamioireistakin" johdu ihan muusta kuin kyseisestä makeutusaineesta. Ihmiset vain ovat paranoideja ja tulkitsevat asioita miten tykkäävät.

• ...
        Enusko kirjoitti:

Pah. Olen itse juonut noin litran PepsiMaxia päivässä viimeisen viiden vuoden ajan. Mitään oireita ei ole tullut. Viime syksynä huimaili, muisti pätki ja väsytti turkasesti, ja kaveri pelotteli, että se aspartaami se nyt on alkanut minun kroppaani "syömään". Menin lääkäriin, ja labratesteissä löytyi selvä kilpirauhasen vajaatoiminta (sukuvika). Ongelmat hävisivät tyroksiinilla, ja Pepsi Max maistuu edelleen.

Eiköhän moni noista "aspartaamioireistakin" johdu ihan muusta kuin kyseisestä makeutusaineesta. Ihmiset vain ovat paranoideja ja tulkitsevat asioita miten tykkäävät.

oireet vaan sattuu tulemaan hänelle silloin kun käyttää aspartaami-tuotteita? Eikös sun mielestä ole mitenkään mahdollista, että hänen kroppansa ei vain enää siedä aspartaamia, vaikka sun kroppa sitä kestäiskin?! Kato, eihän kaikki ihmiset ole samoille asioillekaan allergisia...

• zarofani ;)

tykkään ite SIKANA tosta cokis zarosta, mutta huomattu on että laihdutus hidastuu sen myötä.. kokeilin 2 viikkoa; 1 tai 2 zero tölkkiä päivässä, laihduin 2kg
      seuraavat 2 viikko ilman kokista, laihduin 4,5 kiloa..
      toki se on ihan ihmisestäkin kiinni, mutta täällä näin..

• Anonyymi

Aspartaami on hirmuinen myrkky..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1568
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1559
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1363
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1319
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1255
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1018
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      971
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      911
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      836
    Aihe