Singlespeed vai monivaihteinen?

blaaaah

Kumpi on luotettavampi? Pääseekö tasaisella tiellä singlespeedillä?? Tarkotan normaalia vauhtia.. mahtaako olla pelkkää sotkemista.

12

4843

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gear

Itse olen sinkulan kannalla.
      Katso www.fillarifoorumi.fi
      Sieltä löytyy hakua käyttämällä paljon juttua singlespeedeistä. Toki sieltä voi myös suoraan kysyä perusteluita sinkulalle.

Sinkulan vauhti riippuu käytettävästä välityssuhteesta. 1/2 välitys on hyvä sekalaisessa ajossa maastosinkulassa.
      Hyvin rakennettu sinkula on helppo huoltaa, siinä ei ole rämiseviä, eikä paukkuvia vaihteita.
      Se on ennemmin fiilisjuttu, kuin järjellä perusteltu asia toi sinkulalla ajo.

• niipä nii joo

Mites tuo rattaiden kulumispuoli? Fyysinen rasitus kohdistuu pitkällä aikavälillä samoille rattaille..??

• gear
        niipä nii joo kirjoitti:

Mites tuo rattaiden kulumispuoli? Fyysinen rasitus kohdistuu pitkällä aikavälillä samoille rattaille..??

Samat rattaat kokoajan käytössä, mutta toisaalta
        Ketjulinja on täysin suora kokoajan, toisinkuin vaihdepyörässä(poislukien napavaihteet)
        Ketju pysyy paremmin kunnossa, eikä siten pääse venyneenä kuluttamaan rattaita niin hanakasti.

Sinkulan 2 ratasta on halpa vaihtaa uusiin, ja määrän sijasta voi satsata laatuun.

Vaihdepyörässä on enemmän kuluvia osia, joten sinkula puoltaa tässä asiassa.

• yksi elämä
        gear kirjoitti:

Ketjulinja on täysin suora kokoajan, toisinkuin vaihdepyörässä(poislukien napavaihteet)
        Ketju pysyy paremmin kunnossa, eikä siten pääse venyneenä kuluttamaan rattaita niin hanakasti.

Sinkulan 2 ratasta on halpa vaihtaa uusiin, ja määrän sijasta voi satsata laatuun.

En tiedä haetko tietoa yksivaihteisista peruspyöristä, kuten jopo, jotka ovat jalkajarrullisia coaster-napaisia, vai singlespeedeistä, jotka ovat käsijarruilla ja freewheelillä.

Singlespeedin rakentaminen on riemukasta hommaa.

-Hommataan runko, mieluiten terästä. Haarukanpäät, joissa säätövaraa ovat plussaa.
        -Hoidetaan ketjunkiristysdilemma, jos rungossa on vertikaaliset dropoutit, eli alaspäinaukeavat haarukanpäät. Käytetään kiristintä, magic gearia, eno-takanapaa...etc
        -mietitään välityssuhde. tämä riippuu renkaiden koosta ja pyörän käyttötarkoituksesta ja tietysti ajajan kunnosta.
        -ketjulinja millilleen suoraan.
        -Ainoastaan välttämätöntä palikkaa kiinni. Ei seisontajalkaa, sun muuta turhaa krääsää.

Näin saat singlespeedin, joka on uljas ja luotettava teräsratsu, jolla on ilo polkea.
        Hinta riippuu siitä teetkö sen uusista osista, vaiko niinsanotusti romusta taidetta. Molemmilla tavoilla saat hienon vehkeen kunhan kasaat sen kunnolla.

jos taas edelleenkin haet jopoa, niin osta sellainen. Mieluiten mallia design ja mustana tai army-vihreänä.

• niipä nii joo
        gear kirjoitti:

Onkos sinulla kokemusta sinkulan käytöstä? Jos on,niin miten usein olet joutunut vaihtamaan rattaita/ketjuja??

• one speed
        niipä nii joo kirjoitti:

Onkos sinulla kokemusta sinkulan käytöstä? Jos on,niin miten usein olet joutunut vaihtamaan rattaita/ketjuja??

sinkulan käytöstä on kokemusta.

sinkula on jokapäiväisessä käytössä. kerran
        kahdessa vuodessa tarvii vaihtaa rattaat, jos sitäkään. Teräsrattaat kestää paremmin kuin alumiiniset. Ketjun ehkä kerran vuodessa. Ketju maksaa n.10euroa.

Samaa tahtia on kulunut, kuin vaihteellisessakin maastopyörässä. Voimansiirron uusiminen tulee sinkulassa paljon halvemmaksi.

Osia kuluu, kun pyörällä ajaa. Se on tosiasia, joka kannattaa hyväksyä. Kuluvat osat kannattaa vaihtaa ajoissa pyöräilynautintoa pilaamasta.

Sinkula on se toimintavarmin ja kulutustakestävin kampe. Tuota ratashommaa sun ei kannata murehtia.

• anuksentuntija
        one speed kirjoitti:

sinkulan käytöstä on kokemusta.

sinkula on jokapäiväisessä käytössä. kerran
        kahdessa vuodessa tarvii vaihtaa rattaat, jos sitäkään. Teräsrattaat kestää paremmin kuin alumiiniset. Ketjun ehkä kerran vuodessa. Ketju maksaa n.10euroa.

Samaa tahtia on kulunut, kuin vaihteellisessakin maastopyörässä. Voimansiirron uusiminen tulee sinkulassa paljon halvemmaksi.

Osia kuluu, kun pyörällä ajaa. Se on tosiasia, joka kannattaa hyväksyä. Kuluvat osat kannattaa vaihtaa ajoissa pyöräilynautintoa pilaamasta.

Sinkula on se toimintavarmin ja kulutustakestävin kampe. Tuota ratashommaa sun ei kannata murehtia.

Itsehän käytän yosemitessani vain kaaaikkein suurinta vaihdetta. Vaihtajat ja loput rattaat valoin yhdeksi isoksi 89 hampaiseksi eturattaaksi.
        yosemite sinkulani välitykset ovat 89/11.
        Ajan semmosta 70kmh keskaria. Mittarin olen toki kalibroinut monster truck-renkaan mittojen mukaan.
        Lisäksi etupyörässäni on kolme bilteman hienoa magneettia.
        Taitaa tuo yosemite olla nopein pyörä ikinä. maksoi vain 199€ biltemasta uutena. Runkokin on rautaa.

Pitäkää homot hienot neitimäiset monen sadan, ellei tuhansien eurojen arvoiset pyörännä. Mä olen yosellani silti teitä nopeampi.

• Anukseentunkija
        anuksentuntija kirjoitti:

Itsehän käytän yosemitessani vain kaaaikkein suurinta vaihdetta. Vaihtajat ja loput rattaat valoin yhdeksi isoksi 89 hampaiseksi eturattaaksi.
        yosemite sinkulani välitykset ovat 89/11.
        Ajan semmosta 70kmh keskaria. Mittarin olen toki kalibroinut monster truck-renkaan mittojen mukaan.
        Lisäksi etupyörässäni on kolme bilteman hienoa magneettia.
        Taitaa tuo yosemite olla nopein pyörä ikinä. maksoi vain 199€ biltemasta uutena. Runkokin on rautaa.

Pitäkää homot hienot neitimäiset monen sadan, ellei tuhansien eurojen arvoiset pyörännä. Mä olen yosellani silti teitä nopeampi.

noin pitkiä ketjuja, onko Bilthemassa vai pitääkö tehdä titaanista itse

• sinne
        Anukseentunkija kirjoitti:

noin pitkiä ketjuja, onko Bilthemassa vai pitääkö tehdä titaanista itse

ridefree.fi puolelle takaisin.

• asianhutkija
        sinne kirjoitti:

ridefree.fi puolelle takaisin.

"noin pitkiä ketjuja, onko Bilthemassa vai pitääkö tehdä titaanista itse"

Biltemasta saa sellaisen kätevän ketjuliittimen, jolla voi liittää vaikka sata bilteman ketjua yhteen.

nimimerkki: valoin shimanon xtr,rät uudenvuodentinoiksi.

• simo tietämätön
        asianhutkija kirjoitti:

"noin pitkiä ketjuja, onko Bilthemassa vai pitääkö tehdä titaanista itse"

Biltemasta saa sellaisen kätevän ketjuliittimen, jolla voi liittää vaikka sata bilteman ketjua yhteen.

nimimerkki: valoin shimanon xtr,rät uudenvuodentinoiksi.

Voinko rakentaa yosemite täysjoustostani sinkulan?
        Malli taitaa olla Big Oak.

Vaihteleeko ketjun kireys jouston aikana. Saako napaan bmx-rattaan, vai pitääkö laittaa pitkäpiikkinen ratas ja adapterikitti.
        Onko kukaan muu rakentanut täysjoustosinkulaa?

Mullakin on hi-ten runko. Onko se jokin alumiinilaatu tuo hi-ten. Ainakin kevyeltä se vaikuttaa, että ajattelin että olisiko alumiini?
        Ei siinä ole ruostettakaan, vaikka kaikki vaijerit ovat jo ruosteessa.

Siksi ajattelinkin sinkulaa, että pääsisin ruostuvista vaijereista eroon.

• yksi elämä
        simo tietämätön kirjoitti:

Voinko rakentaa yosemite täysjoustostani sinkulan?
        Malli taitaa olla Big Oak.

Vaihteleeko ketjun kireys jouston aikana. Saako napaan bmx-rattaan, vai pitääkö laittaa pitkäpiikkinen ratas ja adapterikitti.
        Onko kukaan muu rakentanut täysjoustosinkulaa?

Mullakin on hi-ten runko. Onko se jokin alumiinilaatu tuo hi-ten. Ainakin kevyeltä se vaikuttaa, että ajattelin että olisiko alumiini?
        Ei siinä ole ruostettakaan, vaikka kaikki vaijerit ovat jo ruosteessa.

Siksi ajattelinkin sinkulaa, että pääsisin ruostuvista vaijereista eroon.

Hohhoijaa.... taas karkasi suomi24-peeloilla mopo käsistä.

Sinkula on hieno kampe ja siitä kannattaa keskustella hieman asiallisemmilla foorumeilla.

Hyvät naurut tältä foorumilta kyllä saa. Asiantuntijasta lentävine josemite-pyörineen on tullut vastaavanlainen ilmiö, kuin Kola-Ollista.

Liian hapokasta päivänjatkoa vaan itse kullekin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      125
      4813
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      11
      3479
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      136
      3272
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2716
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      84
      2453
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1813
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1434
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      121
      1309
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      10
      1249
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1248
    Aihe