osaako kukaan sanoa, kunka paljon vettä tulisi
vuorokaudessa, jos sataisi kaatamalla, ilman
taukoa?
sademäärä
9
1486
Vastaukset
- mölkhö
Rankkasateessa vettä tulee 2.5 mm/5 min.
Vuorokaudessa se tekisi 12*24*2.5 mm = 72 cm- Arvailija
Olen miettinyt, että kun sademäärä ilmoitetaan vaikka millimetreinä, niin mille pinta-alalle se ilmoitetaan? Neliökilometrille jos vettä sataa 10mm niin siinä on jo melko paljon vettä, kun taas neliösentille tuo määrä ei ole niin paljon.
- mölkhö
Arvailija kirjoitti:
Olen miettinyt, että kun sademäärä ilmoitetaan vaikka millimetreinä, niin mille pinta-alalle se ilmoitetaan? Neliökilometrille jos vettä sataa 10mm niin siinä on jo melko paljon vettä, kun taas neliösentille tuo määrä ei ole niin paljon.
Sille alalle mille sataa.
- Mutta noinhan se on
mölkhö kirjoitti:
Sille alalle mille sataa.
Jos laitetaan pinta-alaltaan neliömetrin ämpäri ja neliösentin ämpäri sateeseen niin yhtä nopeasti ne täyttyvät. Neliömetrihän on 10 000 neliösenttiä jos oikein muistan. Eli 10 000 vierekkäistä neliösentin "ämpäriä" jotka täyttyvät yhtä nopeasti.
- lvedenjakaaja
Mutta noinhan se on kirjoitti:
Jos laitetaan pinta-alaltaan neliömetrin ämpäri ja neliösentin ämpäri sateeseen niin yhtä nopeasti ne täyttyvät. Neliömetrihän on 10 000 neliösenttiä jos oikein muistan. Eli 10 000 vierekkäistä neliösentin "ämpäriä" jotka täyttyvät yhtä nopeasti.
kiitos, kun ystävällisesti vastasitte kysymykseeni.
- Nipsukka31
Kun sade määrä ilmoitetaan esim 1ml on se yhtäkuin 1litra per neliömetri
- Laskee
Aloittajan kysymyksen ei ole ihan yksikäsitteistä vastausta, sillä ei taida olla selvää paljonko käytännössä vettä riittää vuorokaudeksi.
Mitattu 24 h aikana 1 168,1 mm, 14.-15.7.1911, Filippiinit.
15 min ryöppynä mitattu 198,1 mm 1916, Plumb Point, Jamaika - tätä voi jo kutsua kaatosateeksi. Tällä vauhdilla syntyisi lähes 20 metrin vesipatja vuorokaudessa. - Vettäsattaa
Laskelmia:
4H-kerholaiselle kerhoneuvoja ilmoittaa, että kunnollisen kastelun pitää vastata 10 mm sadetta. Kerholaisella on 1 aarin vihannesmaa. Kuinka monta 10 litran kastelukannullista kerholaisparan pitäisi raahata?
Lasketaan ensin 1 neliömetrille tarvittava vesimäärä. Neliömetrin alalle tarvitaan 10 mm = 1cm vesikerros. Sen tilavuus on 100 x 100 x 1 cm^3 = 10000 cm^3 = 10 dm^3 eli 10 litraa. Neliömetrille tarvitaan silloin 1 kannullinen vettä. Niinpä ahkera kerholaisemme joutuu 1 aarin = 100 m^2 alueelle kantamaan 100 kastelukannullista. Kunto ainakin nousee.
Maanviljelijällä on 1 km^2 alava pelto, jonka hän aikoo pitää kuivana pumppaamalla. Hän haluaa varautua 1mm/h hiljaiseen jatkuvaan sateeseen. Paljonko vettä pitäisi pumpata tunnin aikana? 1 mm paksuisen vesikerroksen tilavuus neliökilometrilla on
10^6 x 10^6 x 1 mm^3 = 10^12 mm^3 = 10^9 cm^3 = 10^6 dm^3 = 1000000 litraa.
Sekunnissa pitää pumpata 1000000 /3600 litraa ~ 278 litraa. Tarvitaan siis aika iso pumppu. - varoittava.esimerkki
Mikä idea on pellon pitämisessä kuivana? Onko tarkoitus ruveta tekemään jotain italowesterniä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363472Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162883Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102124IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121216Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006