piiloylityöt

3-vuorossa

Löytyykö sellaista työpaikkaa jossa olisi jotenkin otettu huomioon säännöllisesti 8 päivittäisen työtunnin yli menevä työaika? Tarkoitan tilannetta, kun työnantaja vaatii tulemaan työpaikalle n. 10 minuuttia ennen vuoron alkua, että ehtii saada ohjeita edelliseltä vuorolta. Tästä 10 minuutista päivässä kertyy vuodessa jo noin viikko palkatonta työtä. Annetaanko jossain ylimääräistä palkkaa/lomapäiviä tai jotain tästä syystä?

13

3331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sellaisia olla

      50 prosenttia lisää joka tunnlta ja 12 tunnin jälkeen tupla.Lauantaina tupla tai tripla riippuen milloin seuraava vuoro alkaa (36h minimi).Sunnuntaina tripla tai nelinkertainen.

      • Älä tule

        Et voi kuin syyttää itseäsi jos tulet 10min ennemmin ja teet ilmaiseksi.
        Ota liiton lakimieheen yhteys - voitat heti tapauksen tai vie oikeuteen niin voitat varmasti.
        Tai sitten teen ilmaiseksi.

        Näitä "pomon pelkääjiä" Suomi täynnä ja valittavat vaan kun tekevät ilmaiseksi töitä.

        Itse en ole tehnyt 25 vuoteen enkä tule tekemään vaikka tulis kenkää, ei mikään firma ole vielä kennkää antanut jos sanon että maksakaa palkka jos teen ylitöitä.

        elämä on valintoja täynnä


      • normaali työntekijä
        Älä tule kirjoitti:

        Et voi kuin syyttää itseäsi jos tulet 10min ennemmin ja teet ilmaiseksi.
        Ota liiton lakimieheen yhteys - voitat heti tapauksen tai vie oikeuteen niin voitat varmasti.
        Tai sitten teen ilmaiseksi.

        Näitä "pomon pelkääjiä" Suomi täynnä ja valittavat vaan kun tekevät ilmaiseksi töitä.

        Itse en ole tehnyt 25 vuoteen enkä tule tekemään vaikka tulis kenkää, ei mikään firma ole vielä kennkää antanut jos sanon että maksakaa palkka jos teen ylitöitä.

        elämä on valintoja täynnä

        Sama juttuhan se on melkein joka paikassa. Itsekin tulen töihin aina n vartin ennen työajan alkua, koska kaikkien sovellusten ja ohjelmien käynnistämiseen menee tuo kymmenisen minuuttia. Tasalta pitää aloittaa puheluiden vastaanottaminen. Ihan normaalikäytäntö.

        Kun kone raksuttelee softaa auki, kipaisen hakemassa parit kahvit ja nappaan eväät valmiiksi esiin. Sitten lukaisen privameilit ja aloitan työnteon.

        Kyllä se ainakin kaikissa paikoissa, missä minä olen ollut töissä on ollut niin, että päällysvaatteet otetaan pois omalla ajalla, samoin käydään veskissä yms.

        Eihän töistä pääse koskaan lähtemäänkään heti vuoron loputtua. Kyllä siinäkin ohjelmien sulkemisessa ja hommien päättämisessä menee aina muutamat minuutit talolle. So what. Sellaista se on.

        Minulla nyt onkin ikää jo 40 ja kokemusta monelta eri alalta. Pahinta oli olla opettajana. Sitä omalla ajalla tehtävää työtä ei korvaa mikään. Siksi lopetin.


      • aloittaja
        normaali työntekijä kirjoitti:

        Sama juttuhan se on melkein joka paikassa. Itsekin tulen töihin aina n vartin ennen työajan alkua, koska kaikkien sovellusten ja ohjelmien käynnistämiseen menee tuo kymmenisen minuuttia. Tasalta pitää aloittaa puheluiden vastaanottaminen. Ihan normaalikäytäntö.

        Kun kone raksuttelee softaa auki, kipaisen hakemassa parit kahvit ja nappaan eväät valmiiksi esiin. Sitten lukaisen privameilit ja aloitan työnteon.

        Kyllä se ainakin kaikissa paikoissa, missä minä olen ollut töissä on ollut niin, että päällysvaatteet otetaan pois omalla ajalla, samoin käydään veskissä yms.

        Eihän töistä pääse koskaan lähtemäänkään heti vuoron loputtua. Kyllä siinäkin ohjelmien sulkemisessa ja hommien päättämisessä menee aina muutamat minuutit talolle. So what. Sellaista se on.

        Minulla nyt onkin ikää jo 40 ja kokemusta monelta eri alalta. Pahinta oli olla opettajana. Sitä omalla ajalla tehtävää työtä ei korvaa mikään. Siksi lopetin.

        Olet ilmeisesti kuukausipalkkainen työntekijä. Voit surffailla työaikana netissä ja hoitaa omia asioitasi. Tuntipalkkaisilla palkka perustuu siihen, että tekee työtä tietyn ajan. Silloin palkka pitäisi maksaa koko (todellisesta) työajasta.


      • normaali työntekijä
        aloittaja kirjoitti:

        Olet ilmeisesti kuukausipalkkainen työntekijä. Voit surffailla työaikana netissä ja hoitaa omia asioitasi. Tuntipalkkaisilla palkka perustuu siihen, että tekee työtä tietyn ajan. Silloin palkka pitäisi maksaa koko (todellisesta) työajasta.

        On kuukausipalkka. Mutta: työaika alkaa vasta siitä, kun on saanut koneen käyntiin, kaikki ohjelmasovellukset pyörimään ja saanut kirjauduttua valvonta-ohjelmistoon.
        Teen puhelintyötä. Tauolle saa poistua vain listaan merkittynä aikana. Samoin ruokatauko on etukäteen merkitty.
        Vuoroja ei voi toivoa kuin äärimmäisessä hädässä ja riippuu tuurista, onnistuuko.

        Palkka maksetaan tosiaan tasan tehdystä työajasta. Jos myöhästyy töistä, sen saa tehdä sisään vasta kun on resurssipula. Eli ei suinkaan silloin samana päivänä.

        Tämä on kirjoitettu samalla puhelimeen puhuen. Puheluiden kestoa ja seuraavan puhelun ottamisen aloittamista seurataan myös, joten ei voi roikottaa puhelua vaan pitää ripeästi palvella seuraava. Mutta tämä on nykyajan työelämää. Työtehoa mitataan.


    • mullakin

      Kokemusta on palkattomista ylitöistä. Menin töihin firmaan, jossa toimin "pomon oikeana" kätenä. Firmassa samaa työtä tekevien oli tapana saapua töihin 15 min ennen työvuoron alkua koska sairaslomalaiset soittivat aina silloin pomon "oikean käden" puhelimiin. Minäkin tein sitä aluksi, kunnes huomasin ettei ollut mitään asiaa lähteä ennen työajan päättymistä pois. Edes viittä minuuttia ei voinut aikaistaa. Aloin siis tulemaan töihin paria minuuttia vailla. No ei siitä kukaan suoraan mitään sanonut. Muuten vain välit viileni. Puhelimet soi kuumina ja pomoni vastaili niihin. Vaihdoin firmaa, kun alkoi harmittamaan koko juttu.

    • Järkyttynyt

      Voi hellanlettas sentään taas jälleen kerran.

      En tiedä, missä ihmeen oppilaitoksessa opetetaan näin vääristynyttä työmoraalia, moraalista nyt yleensä puhumattakaan. Ilmeisesti matematiikan oppitunnitkin on menneen jotenkin poskelleen, mutta ehkä uskomuksiin viittaavat oppitunnit tehoavat hyvin vahvasti.

      Ihmeellinen purnaus alkaa aina työnantajaa vastaan, kun yritys taistelee hengissäpysymisensä puolesta ja haluaa karsia raa'alla kädellä porukkaa pihalle, että homma pyörisi edes jollakin lailla.

      Katsokaapa peiliin, te suurimmat ''itkijät'', ottaisitteko itsenne omaan firmaanne töihin, jossa pitäisi ihan aikuisten oikeasti tehdä töitä sen palkan eteen mahdollisimman tehokkaalla tavalla, ettei se ''vinkuintiaani'' nappaa sitä hommaa.

      Raaka peli se on nykymaailmassa, turhan paskanjauhajat poljetaan suohon ja asenteella mennään eteenpäin. Rukuttajia ei kannata sääliä, sillä niitä riittää aina ja he ovat vain pelkkänä taakkana vahvemmille.... :)

      • Apex85

        Kyllä jokaisesta ehtdystä minuutistakin pitää korvaus maksaa. Se ei ole mitään vahvuutta jos antaa toisen hyväksi käyttää, päin vastoin. Jos firma on siihen tilaan ajettu, että se tuottaa tappiota niin silloin sen aika on yksinkertaisesti ohitse tai toimintaa tehostettava, mikäli se on mahdollista. Entäpäs jos firmalla menee hyvin ja voittoa tulee niin silti porukaa pistetään pellolle ja harvat firmat muistavat työntekijää niistä ilmaseksi tehdyistä tunneista vaikka olisi tehty huipputulos.


      • toispuoleista on...

        Nykyisin työnantajista osa ei välitä noudattaa edes lakia, kun kyseessä on ylityöt. Tavallisella tuntipalkalla teetetään ja myöhemmin pidetään vapaina ylityötunnit-eikä tietenkään korotettuina. Näin ainakin matalapalkka-aloilla. Yrittäjällä on yrittäjän riski. Jos riski lankeaa, on siitä mahdollisuudesta ollut tietoinen aloittaessaan yrittämisen. Samalla tavalla työntekijä on työn aloittaessaan tietoinen työn loppumisen riskistä. Minusta kaikenlainen vastakkainasettelu työntekijä/-antaja on turhaa ja keinotekoistakin. Kun pelataan puolin ja toisin reilusti on molemmilla hyvä olla. Työnantaja maksaa ylityökorvaukset napisematta ja työntekijä tekee työnsä tasan sovittuna työaikanaan ja hyvällä työmoraalilla. Molemmat noudattavat samaa moraalia tauoissa. Jos tupakkatauot on sallittuja niin annettakoon ne myös tupakoimattomille (joita on valtaosa).


      • laatujätkä

        Mitä moraalia itse edustat polkemalla suohon ihmiset, joita et suvaitse? Juuri tuollaiset "suohonpolkijat" saavat aikaan huonon ilmapiirin yrityksissä. Huono työilmapiiri=huono tuottavuus (tämä vain siksi että raha on monelle se ainoa asia jota ymmärtävät). Rahaa yrittäjälle tulee motivoituneista ja hyvällä kannustetuista ja tasaarvoisesti kohdelluista työntekijöistä (joita myös ihmisiksi kutsutaan). Tunnen pienyrittäjiä, jotka kohtelevat muutamia työntekijöitään arvostavasti ja pärjäävät hyvin bisneksessä. Tiedän myös tapauksen, josta poislähteneet ja huonosti kohdellut ihmiset puhuvat pahaa aina tarpeen tullen. Näin tämä yritys ei saa koskaan kaikkia parhaita hakijoita omalta alaltaan. Paha kello kauas kuuluu.


      • hienoa!

        Just noin. Olen oikeasti täysin samaa mieltä kanssasi. Aivan raivostuttavaa uikutusta. Onko alkuperäisen kysymyksen esittäjä sitten itse AINA 100%:n tehokas? -Tuskin! Jotain rajaa tyhmyydessäkin.


      • - duunarimuija -

        Mitä sä iniset jos saa kysyä? Totta kai palkka kuuluu maksaa noista 10-minuuttisista! Itse olin jokin vuosi sitten vastaavassa ja kyllä ne huomioitiin.silti jopa firma pysyi pystyssä! Kyllä se on niin että työntekijä on palkkansa ansainnut!


    • säälittää

      elämä opettaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1608
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1226
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      6
      1209
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe