sika-nauta jauheliha

pötyä pöytään

Sika-nauta jauheliha on näennäisen helppo & halpa simppelin kotiruoan raaka-aine. Mutta se hervoton rasvan määrä! 300g:n paistetusta jauhelihapötkylästä valuu lävikössä yli 30g:aa laardimaista rasvaa eli jähmettyneenä noin 3 ruokalusikallista. Se tuntuu paljolta, kun lihaan jää rasvaa vielä reippaasti. Sama juttu valmiiden suikalelihojen kanssa, kamalasti rasvaa ja suikaleiden sijaan se on lähinnä silppumössöä.

14

5288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nam!

      Sikanautaa on pakko saada, jotta jaksaisi.

    • se on!

      Juuri tuon takia käytänkin aina vain naudan paistijauhelihaa tai vähärasvaista tavallista jauhelihaa. Vaikka se on kalliimpaa, paistaessa siitä häviää vähemmän ja nettopaino säilyy paremmin kuin rasvaisessa sikanaudassa.

      Jos käytän naudan suikalelihaa, teen suikaleet itse hyvänlaatuisesta rasvattomasta lihasta. Enimmäkseen olen kuitenkin siirtynyt käyttämään broilerisuikaletta.

      • pötyäp

        Jostain syystä vähärasvaista sikanauta-jauhelihaa ei ole näkynyt lähikauppojen kylmätiskissä. Olen kanssa alkanut käyttää broilerisuikaletta sen jälkeen kun intialaisia mausteseoksia (tosin eurooppalaiseen makuun sovellettuna) on tullut lähikaupan hyllyyn. ). Possuliha on siitä niin hyvä, että sitä on helppo käsitellä ja valmistaa ja hinta on nautaan verrattuna edullisempaa.


      • onpas.
        pötyäp kirjoitti:

        Jostain syystä vähärasvaista sikanauta-jauhelihaa ei ole näkynyt lähikauppojen kylmätiskissä. Olen kanssa alkanut käyttää broilerisuikaletta sen jälkeen kun intialaisia mausteseoksia (tosin eurooppalaiseen makuun sovellettuna) on tullut lähikaupan hyllyyn. ). Possuliha on siitä niin hyvä, että sitä on helppo käsitellä ja valmistaa ja hinta on nautaan verrattuna edullisempaa.

        esim. atrian kevyt jauheliha on sikanautaa, ja varmasti löytyy lähes jokaisesta kaupasta, joka lidlistä :D


      • sikanaudankaan

        rasva mihinkään häviä paistettaessa, se kaavitaan pannulta talteen ja syödään myös.


    • Kiril

      valmiita suikalelihoja, missä on silavaa mukana? Menisin heti ostamaan, mutta kun kaupassa on vain näitä dieettipossun lihoja, joissa ei ole lainkaan rasvaa. Kuivia puutikkuja niistä tulee.

      Sika-nautajauheliha on maukkain jauheliha ja sitä voi parantaa lisäämällä joukkoon lammasta. Terveellinen eläinrasva antaa ruoalle pehmeän ja hyvän maun. Nautajauheliha on liian kuivaa, enkä sitä yksistään käytä koskaan. Tärkeintä jauheliharuokien valmistuksessa on se, että EI lisätä taikinaan mitään lihottavia korppujauhoja tai ranskanleipäviipaleita. Menee pilalle koko jauheliha ja sitä myötä myös valmiit pihvit, pullat ja muut.

      • pötyäp

        jos en väärin muista. Silavaa mukana sen verran ettei pannua tarvitse edes rasvata.

        Olen samaa mieltä: maukas ja helppo jauheliha moneen käyttöön. Lammas vaatii eri kylpymisajan. Ja kuka tässä mistään färssistä puhuu ;D - yrttitomaattikastike, jauhelihaa paprikalla ja yrteillä sekä brocollia - ei perunaa, ei leipää, ei jauhoja. Kylläinen olo ilman ähkyä moneksi tunniksi.


    • Tepi.

      Sika-nauta, kaikista lihoista paskinta. Kissatkaan ei enää suostu syömään, liikaa rasvaa. No vhh-lihottajille sopivaa.

      • sikanauraa

        olen minäkin syönyt ja parissa kuussa on lähtenyt kymmenisen kiloa, että semmoista lihotusta tämä.


      • Tepi.
        sikanauraa kirjoitti:

        olen minäkin syönyt ja parissa kuussa on lähtenyt kymmenisen kiloa, että semmoista lihotusta tämä.

        Laardinpopsija taas satuilee.


      • kirjoittaa

        Tepi, kaikista kirjoittajista idiootein.


    • menhir

      "Rasvan tyydyttyneisyysaste kasvaa ulkoa sisäänpäin niin, että pintakerrosten rasva on öljymäisintä ja elinrasva tyydyttyneintä. Kaikissa liharasvoissa on kuitenkin yli 40% kertatyydyttynyttä öljyhappoa sen rasvahapoista. Kaikenkaikkiaan lihan rasvahapoista on 55-60% kerta- tai monityydyttymättömiä, eli lihan rasvat eivät varsinaisesti ole ns. "kovia rasvoja"."

      Tämän kopioin lihateknologian luentomonisteesta.

      Vielä lisäksi sellainen, että mitä rasvaisempi liha (isot rasvasolut), sitä vähemmän kolesterolia, koska solukalvojen pinta-ala on pienempi. Ja kolesteroli sijaitsee solukalvossa.

      Tuon lainauksen perusteella voisi melkein olettaa pekonin olevan suht vaaratonta.

    • hiilareista

      siinähän se vhh:n epäterveellisyys juuri tuleekin esille, että kaikkea paskaa saa naamaansa vetää, kunhan ei ole hiilareita. Osta nyt sitten vaikka edes vähärasvaista nautaa, jos terveyttäsi ajattelet. Vai onko ruoan halpa hinta ja hiilarittomuus ainoat ruokasi täytettävät kriteerit?

    • Minä vain tässä

      Luomuruokaa (aina kun on varaa / mahdollisuutta), hiilarit 70-100g / päivä laadukkaat vitamiinit (D3, C ja monivitamiini). Näillä elämäni muuttui p a l j o n paremmaksi, moni vaiva lähti pois. Painokin meni kohdalleen. Ja ei tarvitse nälkää nähdä. Energiaa on ihan eri tavalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      222
      1940
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1699
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1496
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1189
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1110
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1075
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      5
      995
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe