Minkälaista ruokavaliota suosittelette, kun alipainoinen haluaa lisätä painoa, mutta syödä kuitenkin terveellisesti? Punttitreenit eivät oikein tule kyseeseen. Nykyinen ruokavalio on monipuolinen ja terveellinen.
Kannattaako esim. lisätä ruokaan loraus oliivi- tai rypsiöljyä lisäkaloreiden vuoksi, koska muu perhe ei halua alkaa käyttämään rasvaista ja runsasenergistä ruokaa?
Miten lisätä painoa terveellisesti?
12
6486
Vastaukset
- entinen laiha ja pieni
Alipaino on suhteellinen käsite. Jos olet terve, niin kylkiluut saavat näkyä, kuten näkyivät meillä pula-ajan pojilla aina. Samoin jos katsot kuvia sodan nuorista aikuisista, niin kyllä luut sai laskea.
Älä turhaan huolestu moisesta. Runsas liikunta ja fyysinen työ pitää luut ja lihakset kunnossa ja rasvat matalalla. Rasvat (eli kilot) kyllä yleensä osaavat asiansa, kun ikää karttuu.
Itse olen toistaiseksi melko tyytyväinen tulokseen.
Pienen ja melko lihaksikkaan ukkelin ruppiin on keski.iän perhaitten vuosien jälkeen tarttunut entisten luitten ja lihasten seuraksi noin 1kg/10vuotta. Yleiseen tasoon nähden minulla lienee laihdutuskonstailematta varaa tähän.
166cm ja 69-70 kg, kutsunnoissa painoin v-58 55 kg ja intissä noin 60kg. Parhaassa kunnossani (työtä, hiihtoa ja juoksua 65-66kg. Tässä vaiheessa lihakset olivat parhaimmillaan ja jotainhan nekin painavat)
Tässä ovat tietoni, pitää vain muistaa että olemme jo lähtökohdiltaan yksilöitä. - Voisi olla paikallaan
Keliakia voi aiheuttaa painon laskua, koska se heikentää ravintoaineiden imeytymistä.
- Kiril
rasvaisella ruoalla saa lisäkiloja, ainakaan luonnollisilla eläinrasvoilla. Keinorasvat ja hiilihydraatit lihottaa ja pitää lihavana pitkään.
- Tepi.
Kyllä Kiril-rukka rasva lihottaa edelleen, katso vaikka vyötäröäsi, niin huomaat.
- aäslkdtji
Jos olet muutoin terve, ei sinun välttämättä tarvitse painoa lisätä ainakaan terveydellisistä syistä. Ihmiset ovat erilaisia ja painoindeksit vain viitteellisiä. Olen itsekin sillälailla siro, että painoindeksi 20 on liikaa.
Kannattaa myös huomioida, että kaikki vain eivät liho. Jos kuitenkin haluat yrittää, kannattaa lisätä kalorimäärää terveydellisyydestä tinkimättä. Mainitsemasi öljyt ovat varmasti hyvä tapa, ja toinen on yksinkertaisesti se, että syöt määrällisesti enemmän. Voit myös lisätä omaan ruokavalioosi välipaloja, energia- ja proteiinipatukoita, rahkaa, jogurttia, hedelmiä jne.- sisältää
patukoiden lisäksi sipsejä, muroja, pitsoja ja limuja. Kyllä pitäisi paino nousta. Terveydestä en sitten olisikaan niin varma.
- aälskdtji
sisältää kirjoitti:
patukoiden lisäksi sipsejä, muroja, pitsoja ja limuja. Kyllä pitäisi paino nousta. Terveydestä en sitten olisikaan niin varma.
Piti olla terveellistä myös. Ehkä sipseissä ja karkissa on energiaa, mutta nekään eivät lihota ihmistä, joka ei liho. Jos haluaa yrittää, kannattaa hankkia ne kalorit vähän paremmista vaihtoehdoista...
Kyllä karkkia, pitsaa ja sipsejä, jos niistä tykkää siis, voi syödä silloin tällöin, mutta herkuista tulee herkkuja vasta sitten kun ne kuuluvat juhlaan.
- ...
Varmaan helpointa olisi jos kääntyisit lääkärin puoleen.
En lihottaisi itseäni pizzoilla, karkeilla, leivoksilla jne. Tietenkin alipainoisena sinulla on etuoikeus niitä syödä =) Kunhan ei syö liikaa...
Itse olen laihduttamassa, ja vaikkei kiloja ole lähtenyt paljon niin tuntee olon paljon paremmaksi kun syö kevyttä ja terveellistä ruokaa.
Joten jos et muita neuvoja saa, niin kysy lääkäriltä. Tai vaikka netin kautta joltain terveyssivustolta.
Jospa ne minulta lähtevät ylimääräiset kilot tulisi sinulle jotenkin taianomaisesti ;) - ...
Kun haluaa laihduttaa, niin kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa, jotta näkee omat syömistottumuksensa.
Sama saattaisi päteä sinunkin tapauksessa.
Näet siitä että syötkö vain kevyitä ruokia ja kuinka paljon. Kuinka useasti syöt päivässä, ja kuinka paljon... - urheilu-hullu
Suosittelen massanlisäykseen tarkoitettuja lisäravinteita ruokailujen välillä otettavasksi eli välipalaksi. Painon lisäykseen sopii mainiosti mass2 ja mass blast. Tässä linkki, josta valmisteet löytyvät http://www.netmix.fi/product_catalog.php?c=235
Kyseisestä verkkokaupasta löydät kaikkea muutakin hyödyllistä. Ostin viimeksi muksuille ison läjän kulutus t-paitoja, huppareita ym. tosi edulliseen hintaan. Suosittelen! - Suvikki74
Myslipatukat (itsetehdyt) ja pähkinät välipaloiksi. Juomat energiapitoisiin: , täysmehut, pirtelöt, smoothiet, jugurtti- ja piimäjuomat , makeat marja-/hedelmäkeitot. Lautaselle puolet perunaa, pastaa, riisiä ja runsaasti kokojyväleipää. Syö keksejä ja pullaa(pehmeään rasvaan). Ihme jos et liho...
- calath
Hei,
olen 33-vuotias nainen ja minulla on sama ongelma kuin ketjun aloittajalla, eli painoa pitäisi saada lisää. Olen 160 cm pitkä ja painan 43-45 kiloa - olen siis selvästi alipainoinen. Haluaisin painaa 48-50 kiloa ja saada ihan rehellisesti pläskiä lisää vartalooni, etenkin lantiolle, takapuoleen ja ylävartaloon. En siis kaipaa mitään ohjeita siitä, että pitäisi saada lihaksia läskin sijaan, koska en muutenkaan ymmärrä sitä, että yleensä edes alipainoiset eivät saisi rehellisesti lihoa saamalla läskiä vartaloonsa.
Olen vatsaongelmainen: minulla on ibs (ärtyvä suoli) ja laktoosi-intoleranssi, keliakiaa ei ole, mutta viljoja en voi ibs:n vuoksi syödä paljoa, en varsinkaan täysjyvää. Muutenkin syön ibs:n vuoksi fodmap-ruokavalion mukaisesti, eli tähän tapaan: http://www.pronutritionist.net/fodmap-hiilihydraattirajoituksen-toteutus-ja-teho/
Tiedän myös, että varmasti iän myötä kiloja kertyisi kyllä enempää yrittämättäkään, mutta luulen, että näin aikuisella iällä alipainosta voi koitua ikäviä haittoja myöhemmin esim. osteoporoosin muodossa. Olin myös kehonkoostumusmittauksessa monien suositusarvojen alapuolella ollen aliravittu, alinesteytetty, alipainoinen jne.
Kai ainoa ohje on syödä energiapitoista ruokaa paljon ja usein ja välttää liikkumasta liikaa. Itse tarvitsen liikuntaa joitain kertoja viikossa pitääkseni selän ja hartiat kunnossa ja pidän myös luonnosta, mutta tuohon kaikkeen riittää kävely yms. kevyt liikunta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko852197- 431770
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!711532- 761306
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon261184- 481173
- 771171
- 591071
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai38994- 37943