Kannattaako aloittaa?

kaspi

Olen ajatellut aloittaa Astanga joogan, kun se näyttää olevan noista liikunnallisin, mutta pari asiaa epäilyttävät vielä.

Luin vanhaa juttua aivonsa liialla pössyttelyllä pilanneesta hörhöstä "Ior Bockista" ja huomasin, että Hkin Astanga koulun perustajat omistavat nykyään "Lemminkäisen temppelin" tontin ja näyttävät muutenkin kannattavan vakavissaan jonkun hullun hipin fantasioita.

Eli en oikein tiedä kannattaisiko käydä katsomassa, jos olisi oma juttu, vai pitäisikö suoraan jatkaa etsimistä :/

Kertokaa ihmeessä, jos on kokemuksia. Lahko tuon porukan ei onneksi pitäisi olla ja joogaaminen kiinnostaisi.

10

2603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sparraaja

      Vaikka opettaisivatkin joogaa asiallisesti on mielestäni kaikkea muuta kuin järkevää olla missään tekemisissä porukan kanssa joka uskoo tähän aivan totaalisen humpuukin ja hashispäissään luodun "saagan" tarinoihin. Tämä Javanainen(muistaakseni) osti tuon Gumbostrandin tilasta lohkotun kallion jota louhittiin -90 luvulla jopa Lemminkäinen Oy:n toimesta. Edelleen nämä samaiset kaverit väittävät tuolla olevan "temppelin" jonne pääsee helposti jos vain kaivaa hieman lisää.

      Ior Bock eli oikealta nimeltään Bror Holger Smedlin oli adoptiolapsi jonka elämä oli yhtä näyttelemistä ja huomionhakemista. Teatterikoulun käynyt ja esiintynyt joissakin mainoksissa esim, Coral-mainos -70 luvulla. Toimi Suomenlinnan oppaana pitkän aikaa, kunnes Ehrensvärd-seura sai tarpeekseen liiallisen väritetyistä oppaan horinoista. Tutustui jo -70 luvulla Intiaan/Goaan jossa alkoi uusi harrastus, eli pilvenpoltto. Kehitti "saagan" Goassa ja sai mukaansa samanhenkisiä hippejä jotka nostivat Bockin gurun asemaan. Menetti kaikki rahansa huonon taloudenpidon ja loppumattoman kaivuuinnon takia.
      Puukotettiin jonka jälkeen halvaantui alaraajoistaan.

      Jos joku ihminen väittää minulle että esim. aamuisin kannattaa juoda omaa spermaa tai että Joulupukki on paavia paossa oleva Väinämöinen, niin ohjaan tämän lähimpään terveyskeskukseen.

      Kaikki nämä seuraajat luen samaan kastiin kuuluviksi hörhöiksi joiden elämänsisältö on haettava mennikäisistä ja satuhahmoista sekä mitä ihmeellisimmistä tarinoista joiden kyseenalaistaminen kyseisille kavereille on aivan turhaa.

      • Vaihteeksi faktaa

        "Tämä Javanainen(muistaakseni) osti tuon Gumbostrandin tilasta lohkotun kallion ..."

        Kallio on oma tonttinsa ja sen osti Astanga Jooga Oy, ei Javanainen.

        "... jota louhittiin -90 luvulla jopa Lemminkäinen Oy:n toimesta."

        Ei louhittu vaan avattiin kovettuneella maa-aineksella täyttynyttä tilaa. Ei ainoastaan 90-luvulla, vaan myös -80 ja -00 luvuilla. Viimeksi vuonna 2007.

        "Ior Bock eli oikealta nimeltään Bror Holger Smedlin"

        Ior Bockin oikea nimi on Ior Bock. Hänen adoptioisänsä sukunimi oli Svedlin, ei Smedlin.

        "Toimi Suomenlinnan oppaana pitkän aikaa, kunnes Ehrensvärd-seura sai tarpeekseen liiallisen väritetyistä oppaan horinoista."

        Yhteistyön loppuminen Ehrensvärd-seuran kanssa johtui henk. koht. riidasta intendentin kanssa, ei opastusten "värittymisestä" (tämä väite on myöhempää vääristelyä). Bock jatkoi erottamisen jälkeen Suomenlinnan oppaana vielä 14 vuotta freelancerina.

        "Tutustui jo -70 luvulla Intiaan/Goaan"

        Bock tutustui Intiaan/Goaan jo 1960-luvulla.

        "jossa alkoi uusi harrastus, eli pilvenpoltto."

        Bock oli polttanut pilveä jo kauan ennen ensimmäistä Intian matkaansa. 1950-luvulla Bock osti äitinsä kanssa hashista Wilhelmsin apteekista, Aleksanterinkadulta.

        "Menetti kaikki rahansa huonon taloudenpidon ja loppumattoman kaivuuinnon takia.

        Bock ei ole harjoittanut taloudenpitoa. Bock ei ole kaivanut.

        "Puukotettiin jonka jälkeen halvaantui alaraajoistaan."

        Bock halvaantui myös yläraajoistaan.

        "Jos joku ihminen väittää minulle että esim. aamuisin kannattaa juoda omaa spermaa"

        Kaikkiin esihistoriallisiin kulttuureihin kuuluu tämä idea muodossa tai toisessa. Spermanjuonti on Bockin kertomuksissa vähiten originaali idea.

        "tai että Joulupukki on paavia paossa oleva Väinämöinen"

        Lemminkäinen oli Joulupukki, ei Väinämöinen.

        "mitä ihmeellisimmistä tarinoista joiden kyseenalaistaminen kyseisille kavereille on aivan turhaa"

        M.O.T.


    • mateo_

      Jos haluat hyvään fyysiseen kuntoon niin maasta löytyy kymmenittäin parempia lajeja siihen tarkoitukseen. Mutta jos haet jotain uususkonnollista diipadaapaa niin mene ihmeessä astangaan- ja koe itsesuggestion kaikkivoipa mahti. Moni herkkäuskoinen haihattelija on siinä touhussa menettänyt omaisuutensa lisäksi myös järkensä.

      • astangi

        Ihan pikkuisen väärille urille on lähtenyt tuo keskustelu. Helsingin astangajoogakoulu on asiallisesti toimiva joogakoulu, jossa on kymmenkunta ohjaajaa. Kursseilla opetetaan astangajoogan harjoitus ja vähän taustaa. Suurin osa ihmisistä harjoittelee tunneilla vain liikunnan vuoksi, ja astanga on oikeasti hyvä liikuntamuoto!

        Ns. joogisen elämäntavan omaavat harjoittelijat ovat yleensä kasvissyöjiä ja saattavat käydä Intiassa joogakursseilla. Niilläkin siis vain joogataan. Ihan siis tavallista täyspäistä porukkaa salit ovat pullollaan.

        Joten Juhan ja Petrin nuoruuden villitykset eivät siis millään lailla vaikuta koulun toimintaa. Sitä paitsi kumpikin ovat erittäin asiallisia ja hyviä joogaohjaajia. Kuten myös Annankadun pääohjaajat Virpi ja Marke.

        Eli tervetuloa vaan joogaamaan!


      • mateo_
        astangi kirjoitti:

        Ihan pikkuisen väärille urille on lähtenyt tuo keskustelu. Helsingin astangajoogakoulu on asiallisesti toimiva joogakoulu, jossa on kymmenkunta ohjaajaa. Kursseilla opetetaan astangajoogan harjoitus ja vähän taustaa. Suurin osa ihmisistä harjoittelee tunneilla vain liikunnan vuoksi, ja astanga on oikeasti hyvä liikuntamuoto!

        Ns. joogisen elämäntavan omaavat harjoittelijat ovat yleensä kasvissyöjiä ja saattavat käydä Intiassa joogakursseilla. Niilläkin siis vain joogataan. Ihan siis tavallista täyspäistä porukkaa salit ovat pullollaan.

        Joten Juhan ja Petrin nuoruuden villitykset eivät siis millään lailla vaikuta koulun toimintaa. Sitä paitsi kumpikin ovat erittäin asiallisia ja hyviä joogaohjaajia. Kuten myös Annankadun pääohjaajat Virpi ja Marke.

        Eli tervetuloa vaan joogaamaan!

        Tuolla Intiassa ei oikein astangaa pidetä muuna kuin venyttelynä. Joogaan kuuluu myös se huuhaa puoli ennenkuin on se on sitä itteensä... Astanga sellaisenaan siis ei varsinaisesti täytä näitä tiukimpia kriteereitä, mutta sen tähden se niin suosittua meillä onkin.

        Mutta kyllä sitä pipo porukkaa on meillä suomen joogapiireissäkin ja joka alalajista löytyy omat hörhösuuntauksensa.

        Itse olen käyttänyt jooga harjoituksia muun liikuunnan tukena viitisen vuotta ja jopa sivusta jooga kuvioita seuranneena vastaan on tullut niiiin paljon kummajaisia, että en voi enää täysin avoimesti suhtautua mihinkään mikä haiskahtaa itämaiselle mystiikalle ja joogalle..


      • MehiläinenMaija
        mateo_ kirjoitti:

        Tuolla Intiassa ei oikein astangaa pidetä muuna kuin venyttelynä. Joogaan kuuluu myös se huuhaa puoli ennenkuin on se on sitä itteensä... Astanga sellaisenaan siis ei varsinaisesti täytä näitä tiukimpia kriteereitä, mutta sen tähden se niin suosittua meillä onkin.

        Mutta kyllä sitä pipo porukkaa on meillä suomen joogapiireissäkin ja joka alalajista löytyy omat hörhösuuntauksensa.

        Itse olen käyttänyt jooga harjoituksia muun liikuunnan tukena viitisen vuotta ja jopa sivusta jooga kuvioita seuranneena vastaan on tullut niiiin paljon kummajaisia, että en voi enää täysin avoimesti suhtautua mihinkään mikä haiskahtaa itämaiselle mystiikalle ja joogalle..

        Itse olen harrastellut sitä sun tätä, ja joka harrastuksen parissa on ihan täydellisiä sekopäivä. Kannattaa tutustua vaikka rotukoira tai -kissaharrastukseen. Siellä on juttuja, jotka nostaa sun niskakarvat todella pystyyn.


    • eipä hättää

      Aloitin a-joogan syksyllä. Vielä on rahat tallela ja järki (se mitä sitä on), kunto on kasvanut ja selkäkivut vähentyneet. En ole viitsinyt mantroja opetella, enkä tunne olevani hyljitty sen takia.

      Ei ole Ioria näkynyt. Eipä haise pilvi salilla.

      Minusta on outoa, että sana jooga on senverran tehokas idioottimagneetti, että tälläkin palstalla lukee kaikenlaista. Eikö siitä voisi vaan nauttia ja olla iloinen, että ihmiset jotenkin pitää kunnostaan huolta!

    • kaspi

      jep jep... Toivottavasti ei ole liian hurjaa menoa selälle :)

    • maiskimus

      Mene ihmeessä kokeilemaan astangaa! :D suosittelen lämpimästi. Itse olen vähän yli puoli vuotta käynyt ahkerasti tunneilla ja olen jäänyt koukkuun. Se on niin loistavaa huomata oma kehitys eikä astangajooga todellakaan ole mikään lahko!

      Selkä voi tulla kipeäksi siirryttäessä eteenpäin (esim. siltakaarto on melko kova rasitus alaselälle), mutta harjoittelua jatkaessa kipu katoaa, koska kroppa tottuu ja vahvistuu. Eikä kipuja kannata miettiä, koska ne eivät ole se pääasia eikä niitä edes kaikille tule. :D

      Astangassa jokainen etenee aivan omaa tahtia niin että paikat saavat aueta aivan rauhassa. Joten ei haittaa onko ennestään yhtään notkea vai ei..

      Kerro miten kokeilusu onnistuu! :D

    • MehiläinenMaija

      Niin tiedät, että sopiiko se sulle vai ei. Minulle on ihan samantekevää, että mitä ihmiset tekevät vapaa-ajallaan koskee sekä työtovereitani että jumppaohjaajiani. :D
      Jos minä nyt jokaisen vapaa-ajankäyttöä rupeaisin moralisoimaan, niin eihän mistään tulisi mitään.

      Ei astanga-asentojen välillä tosiaan ehdi piippua pössytellä. Sinne mennään tekemään joogaa ja sitten lähdetään kotia. Itsekin olen niin epäkelpo joogi, että en ole viitsinyt edes mitään mantroja opetella. Enkä niitä vaivaudu lausumaankaan. Minusta ne on tylsiä, mutta jokainen talsii tyylillään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5075
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1315
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe