Miten voisi kotioloissa valmistaa jonkinlaista muovia.
Olen lukenut netistä että ensimmäiset muovitekeleet Suomessa tehtiin aikoinaan käyttämällä maitoa (kaseiini) eräänä materiaalina.
Ilmeisesti hommaan tarvitaan kovetin ja jonkinlaista sidosainetta (tärkkelys) jotain sopivaa jauhetta. Kiitos etukäteen, niille jotka neuvovat.
Tietääkö kukaan osa 2 ???
4
545
Vastaukset
- juusto
Maidosta voidaan erottaa kaseiinia esim. talousetikalla n. 36 asteen lämpötilassa, mutta se taitaa olla enemmänkin juustoa kuin muovia... Tieteen kuvalehdessä oli tuollainen koe joskus 80-luvulla, ja siinä ainetta (kaseiini) väitettiin muoviksi.
- polymerisaattori
sama asia kuin kaseiini. Kaseiini on yksi osa
maidosta. Sen saa hapolla saostetuksi, jolloin
siitä voi tehdä vaikkapa juustoa, kun lisää
sopivasti bakteereita, jotka kehittävät sopivaa
entsyymiä, joka hyytelöi ja kovettaa kaseiinin.
Tavallisesti ei kuitenkaan kaseiinimuovia tehdä
bakteereilla, vaan kaseiini tai kvarkki, miten
vain, puristetaan pötköksi tai levyksi. Kaseiini
kovetetaan formaldehydillä, eli pötkö tai levy
pistetään muhimaan formaliiniin.
Prosessi on hidas, tuuman paksuinen levy kovettui
kuulemma muutamassa kuukaudessa. Ohuemmat tavarat
tietysti nopeammin. Kovettuneesta tangosta sitten
sahattiin tai sorvattiin nappeja tms.
Kirjastosta löytynee Talvitien Kemian teknologia,
jossa noita vanhoja menetelmiä on selostettu.- Plastique
Mikä muovi on parasta kotona valamiseen? Mistä sitä saa?
Puskuri ohjelmassa tuli virolaisesta keksiä-sepästä joka teki itse asetyleeniä, sulatti sillä alumiinia ja valoi puumuottiin alumiiniosia joita ei enää valmisteta (autot/mopot).
Muovista olisi mukavempi kotona valaa esineitä vaikkapa kipsimuottiin...
Kertakäyttölusikat tuppaavat helposti sulamaan jo 70^C asteessa, jos niitä sulattelisi kattilassa?
- kavu
Haalit käsiisi laimeaa suolahappoa, formaliinia ja aniliiniä. Sekoitat noin 2ml suolahappoa 5ml formaliinia ja 5ml aniliiniä. Muutamien minuuttien kuluttua muodostuu kumimainen, punainen polymeeri.
http://koti.mbnet.fi/kaviaari/Tyo/aniliiniformaldehydipolymeeri.jpg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195204- 472869
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312561Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231939En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111687- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231425- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101388