Meneekö ns. ef.lut opilta pohja?

Matti Väisänen ja monet muut tunnetut kasteen korostajat pitävät seuraavaa yhtenä avainkohtanaan, väittäen, että tässä kasteessa tuli Pyhä Henki ihmisiin:

Apt.19-luku

Paavali Efesoksessa
1.Apolloksen ollessa Korintissa Paavali vaelsi ylänköseutujen halki ja tuli Efesokseen. Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia
2. ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" "Emme me ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä", nämä vastasivat.
3. "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
4. Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen."
5. Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen,
6. ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.
7. Heitä oli arviolta kaksitoista miestä.

--- On kuitenkin tässä selvästi niin, että Paavalin kättenpanon kautta tuli Pyhä Henki. Huomatkaa, paavali ei kastanut, vaan Henki tuli nimenomaan
kättenpäällepanon kautta.


1.kor.1:14. Jumalan kiitos, en ole kastanut teistä ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen,
15. joten kukaan ei voi sanoa, että teidät on kastettu minun nimeeni.
16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.

92

2847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelkkä raamatun kopioiminen ilman keskustelua?

      Ainakaan itse en halua tähänkään WEHA osallistua enkä vähiten siksi että saman vastauksen saan raamattu.netin hakupalvelulla ;)

      • asiaa lopussa:

        Matti Väisänen ja monet muut tunnetut kasteen korostajat pitävät seuraavaa yhtenä avainkohtanaan, väittäen, että tässä kasteessa tuli Pyhä Henki ihmisiin:

        --- On kuitenkin tässä selvästi niin, että Paavalin kättenpanon kautta tuli Pyhä Henki. Huomatkaa, paavali ei kastanut, vaan Henki tuli nimenomaan
        kättenpäällepanon kautta.


        1.kor.1:14. Jumalan kiitos, en ole kastanut teistä ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen,
        15. joten kukaan ei voi sanoa, että teidät on kastettu minun nimeeni.
        16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
        17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.


      • Devout

        Minun sivistyspohjani ei riitä ko. uskonsuunnan tuntemiseen, en ole ennen kuullutkaan siitä.


      • niin,
        weha kirjoitti:

        asiaa lopussa:

        Matti Väisänen ja monet muut tunnetut kasteen korostajat pitävät seuraavaa yhtenä avainkohtanaan, väittäen, että tässä kasteessa tuli Pyhä Henki ihmisiin:

        --- On kuitenkin tässä selvästi niin, että Paavalin kättenpanon kautta tuli Pyhä Henki. Huomatkaa, paavali ei kastanut, vaan Henki tuli nimenomaan
        kättenpäällepanon kautta.


        1.kor.1:14. Jumalan kiitos, en ole kastanut teistä ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen,
        15. joten kukaan ei voi sanoa, että teidät on kastettu minun nimeeni.
        16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
        17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.

        että jos vl-uskovainen laittaa kätensä jonkun ihmisen päälle niin tämä saa Pyhän Hengen? Ettei siis tarvita mitään erillistä "synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä"-saarnaa?


      • weha kirjoitti:

        asiaa lopussa:

        Matti Väisänen ja monet muut tunnetut kasteen korostajat pitävät seuraavaa yhtenä avainkohtanaan, väittäen, että tässä kasteessa tuli Pyhä Henki ihmisiin:

        --- On kuitenkin tässä selvästi niin, että Paavalin kättenpanon kautta tuli Pyhä Henki. Huomatkaa, paavali ei kastanut, vaan Henki tuli nimenomaan
        kättenpäällepanon kautta.


        1.kor.1:14. Jumalan kiitos, en ole kastanut teistä ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen,
        15. joten kukaan ei voi sanoa, että teidät on kastettu minun nimeeni.
        16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
        17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.

        vaan lainaus raamatusta....

        Kerro omin sanoin kaste kaikkineen omin sanoin ilman yhtään raamatun lainausta tai muutakaan lainausta. Niin kuin sinä ajattelet. Niin kuin sinä ajattelet... harkitaan sitten keskustelua?


      • hyshys kirjoitti:

        vaan lainaus raamatusta....

        Kerro omin sanoin kaste kaikkineen omin sanoin ilman yhtään raamatun lainausta tai muutakaan lainausta. Niin kuin sinä ajattelet. Niin kuin sinä ajattelet... harkitaan sitten keskustelua?

        aloittaa sellaisen keskustelun, voin kertoa yhtään Raamatun kohtaa mainiten, ihan omin sanoin:)


      • Devout kirjoitti:

        Minun sivistyspohjani ei riitä ko. uskonsuunnan tuntemiseen, en ole ennen kuullutkaan siitä.

        lukenut "Matti Väisäsen" paksuja oopuksia "Kaste Raamatussa" ja "Kaste kirkossa". Omistan itse nuo kirjat.

        Kirja sitoo uudestisyntymisen kasteeseen ja väittää, että Pyhä Henki tuli ihmisiin asumaan vasta Helluntaina. Näin oon ymmärtänyt...


      • Weha myös selittääkin

        Raamatunlauseet ei välttämättä näy kaikille, ne ohitetaan ikävystyttävinä fraaseina. Menneeseen aikaan kuuluvina. Niin minäkin luin ennnen Raamattua, enenkuin aloin ymmärtää uskon kautta.
        Nyt Raamattu on erittäin mielenkiintoinen ja totuudellinen kirja, joka lause ja sana kätkee jotakin ja aina yhtä tuore ja ajankohtainen.


      • oot ymmärtänyt
        weha kirjoitti:

        lukenut "Matti Väisäsen" paksuja oopuksia "Kaste Raamatussa" ja "Kaste kirkossa". Omistan itse nuo kirjat.

        Kirja sitoo uudestisyntymisen kasteeseen ja väittää, että Pyhä Henki tuli ihmisiin asumaan vasta Helluntaina. Näin oon ymmärtänyt...

        Tuo Väisänen ja varsinkin SLEY lupaavat, että
        siinä kasteessa vauva saa kaikki: Synnit anteeksi,
        uskon, Pyhän-Hengen, taivaskelpoisuuden, autuuden
        ja kaikki Raamatun lupaukset.
        Melkoista taikavettä.


      • on totuus
        hyshys kirjoitti:

        vaan lainaus raamatusta....

        Kerro omin sanoin kaste kaikkineen omin sanoin ilman yhtään raamatun lainausta tai muutakaan lainausta. Niin kuin sinä ajattelet. Niin kuin sinä ajattelet... harkitaan sitten keskustelua?

        Paras opetusväline nuhteeksi, neuvoksi ja ojennukseksi. Se on Jumalan puhetta. Ethän halveksi Jumalan sanaa?


      • oot ymmärtänyt kirjoitti:

        Tuo Väisänen ja varsinkin SLEY lupaavat, että
        siinä kasteessa vauva saa kaikki: Synnit anteeksi,
        uskon, Pyhän-Hengen, taivaskelpoisuuden, autuuden
        ja kaikki Raamatun lupaukset.
        Melkoista taikavettä.

        tehtynä tekon "Ex operate", eli kaste antaa vauvalle uskon ja uudestisynnyttää.


      • menee
        oot ymmärtänyt kirjoitti:

        Tuo Väisänen ja varsinkin SLEY lupaavat, että
        siinä kasteessa vauva saa kaikki: Synnit anteeksi,
        uskon, Pyhän-Hengen, taivaskelpoisuuden, autuuden
        ja kaikki Raamatun lupaukset.
        Melkoista taikavettä.

        jo kasteen halveksimisen puolelle.


      • tähän?

      • niin, kirjoitti:

        että jos vl-uskovainen laittaa kätensä jonkun ihmisen päälle niin tämä saa Pyhän Hengen? Ettei siis tarvita mitään erillistä "synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä"-saarnaa?

        ei tarvita mitään tiettyä sananmuotoa. "Poikani tyttäreni, sinun syntisi anetaan sinulle anteeksi"

        Sitten tietysti tulee olla vastaanottava sydän, jonka Jumala vaikuttaa. Esim.

        apt.16:14. "Meitä kuuntelemassa oli myös muuan Lyydia, jumalaapelkäävä nainen, joka oli kotoisin Tyatirasta ja kävi kauppaa purppurakankailla. Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen mitä Paavali puhui"


      • menee kirjoitti:

        jo kasteen halveksimisen puolelle.

        ja on Room.kat "ex operate" oppia...


      • Pilkunviilaajatar
        weha kirjoitti:

        lukenut "Matti Väisäsen" paksuja oopuksia "Kaste Raamatussa" ja "Kaste kirkossa". Omistan itse nuo kirjat.

        Kirja sitoo uudestisyntymisen kasteeseen ja väittää, että Pyhä Henki tuli ihmisiin asumaan vasta Helluntaina. Näin oon ymmärtänyt...

        Muistahan, että helluntai, joulu, juhannus, itsenäisyyspäivä, talvipäivän seisaus jne kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.


      • Pilkunviilaajatar kirjoitti:

        Muistahan, että helluntai, joulu, juhannus, itsenäisyyspäivä, talvipäivän seisaus jne kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

        ole merkitystä uskominen kysymyksessä ja sanan selityksessä.


      • Kempelainen
        weha kirjoitti:

        tehtynä tekon "Ex operate", eli kaste antaa vauvalle uskon ja uudestisynnyttää.

        Niin mitä, miksi muutaman viikon ikäinen pitäsi uudestisyntyä, vastahan se edellinenkin oli. Missähän se tuossa Kirjassa, kun aina siteeraat.


      • on totuus kirjoitti:

        Paras opetusväline nuhteeksi, neuvoksi ja ojennukseksi. Se on Jumalan puhetta. Ethän halveksi Jumalan sanaa?

        tarkoitettu raiskattavaksi siten että jae poimitaan sieltä toinen täältä....

        Poimimalla yksi jae sieltä toinen täältä asiat saadaan näyttämään ihan muulta kuin silloin kun muistamme kaksi asiaa

        - rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi... Siinä on laiki ja profeetat...


      • on Nikkari-
        weha kirjoitti:

        ei tarvita mitään tiettyä sananmuotoa. "Poikani tyttäreni, sinun syntisi anetaan sinulle anteeksi"

        Sitten tietysti tulee olla vastaanottava sydän, jonka Jumala vaikuttaa. Esim.

        apt.16:14. "Meitä kuuntelemassa oli myös muuan Lyydia, jumalaapelkäävä nainen, joka oli kotoisin Tyatirasta ja kävi kauppaa purppurakankailla. Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen mitä Paavali puhui"

        Tuomas lainannut Lutherin kirjoituksia. Lutherin mukaan ei ole paikallaan, etta me kaikki olisimme opettajia.


      • Kempelainen kirjoitti:

        Niin mitä, miksi muutaman viikon ikäinen pitäsi uudestisyntyä, vastahan se edellinenkin oli. Missähän se tuossa Kirjassa, kun aina siteeraat.

        niin sanottua luterilaista harhaoppia.


      • on Nikkari- kirjoitti:

        Tuomas lainannut Lutherin kirjoituksia. Lutherin mukaan ei ole paikallaan, etta me kaikki olisimme opettajia.

        siksipä seurakunnassa on valittu puhujia, jotka toimitavat sitä virkaa seurakunnassa.

        On kutenkin hengellinen pappeus olemassa ja ei ole väärin kertoa siitä mitä on seurakunnassa ja näin myös Raamatusta lukenut.


      • Kempelainen
        weha kirjoitti:

        niin sanottua luterilaista harhaoppia.

        luterilainen, ja anteeksi kun sanoin lapsiasi yhdessä jutussa pennuksi, tuossa puoli tuntia sittem, minun pennut on pentuja, kun olen karjalenen, se sopii minulle, mutta anteeksi kamalasti.

        Mutta WeHa, Lesdatiolisethan siteeraavat Lutheria aika ajoin enemmän kun Raamattua, minusta Martti on ollut kyllä "herättäjä", mutta ei ehkä esikuvamme, siinä on monta juttua, kutenn kaste, aj juutalaiskyssymys. Toisaalta ne kai juuri teitä yhdistääkin.


      • Kempelainen kirjoitti:

        luterilainen, ja anteeksi kun sanoin lapsiasi yhdessä jutussa pennuksi, tuossa puoli tuntia sittem, minun pennut on pentuja, kun olen karjalenen, se sopii minulle, mutta anteeksi kamalasti.

        Mutta WeHa, Lesdatiolisethan siteeraavat Lutheria aika ajoin enemmän kun Raamattua, minusta Martti on ollut kyllä "herättäjä", mutta ei ehkä esikuvamme, siinä on monta juttua, kutenn kaste, aj juutalaiskyssymys. Toisaalta ne kai juuri teitä yhdistääkin.

        Lestadiolaiset siteeraan hirveästi Lutheria, vaan Raamattua. Täällä se vaan korostuu, kun ns. luterialiset vetoavat Lutheriin ylipaljon.

        Olemme toki luterilaisia, mutta puhuinkin ns. luterilaisista.


    • keskustella

      ja miettiä. Silti on hämmentävän pöyhkeätä esittää, että olisit nyt keksinyt tässä nettipalstalla jotakin aivan kaiken teologisen keskustelun mullistavaa. Kuvitteletko, etteivät teologian tutkijat ole ikinä ajatelleet näitä (tai monia muita) Raamatun paikkoja?

      Raamatun monitulkintaisuus on syy, miksi sinunkin uskonsuuntasi on hajaantunut niin monta kertaa. Mykäksi vetää hillitön röyhkeytesi. Ennen kuin järjestät uuden uskonpuhdistuksen, tsekkaa putiikin virallinen nimi (ef-lut)... - siis puljun, jota uudistat.

      • jo Raamatussa oli luopumusta ja hajaannusta, mutta aina oli myös elävässä uskossa olevia.


      • jonkin suunnat teologit esim. "Matti väisänen", ei ole tullut ajtelleeksi varmaan tätäkään , eikä montaa muuta seikkaa. Olen tästä saanut Lukea perusteellisesti esim. Luterilainenlehdestä.


      • Matti Väisänen sitoo uudestisyntymisen kasteeseen. Onko hän ajatellut tätäkään?

        1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

        Ja kuitenkin Paavali oli kastanut samaisessa korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
        17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.


        Ei ollut siis kaste uudestisynnyttämisen väline, kuten väisänen väittää.


    • Mulla on oma

      Pyhän hengen saamisen mallit on kuvattu aika hyvin Raamatussa. Mitä vaihtoehtoa ilmenee sinun suosimallasi ry:llä?

      • tarkata Raamatun opetuksia, eikä mutu juttuja...


      • Mulla on oma
        weha kirjoitti:

        tarkata Raamatun opetuksia, eikä mutu juttuja...

        Jospa vastaisit selkeään kysymykseeni jaarittelematta muita. Lauseesi on kyllä sinänsä järkevä ja kiitettävän ytimekäs.


      • Mulla on oma kirjoitti:

        Jospa vastaisit selkeään kysymykseeni jaarittelematta muita. Lauseesi on kyllä sinänsä järkevä ja kiitettävän ytimekäs.

        vain Raamtussa.

        Paavalin uskoontulo

        Ei Paavalikaan saanut Pyhää Henkeä ilmestyksessään, vaikka eri hengellisyydet niin väittääkin, mutta tekstin mukaan niin ei ole.

        apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
        18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.

        Tässä Ananiin kautta Paavalilta tippui suomukset ja hän näki ja täyttyi Pyhällä Hengellä.

        Ihminenhän täytyy aina Pyhällä Hengellä, kun saa parannuksen armon:
        kol.2:9. Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
        10. ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,

        Ajatelkaa tätä.Kuinka pitkän rukousmatkan hoviherra teki, olematta elävässä uskossa?

        27. Niin hän nousi ja meni. Ja katso, yksi Etiopian mies, Etiopian kuningattaren Kandasen voimallinen kamaripalvelia, joka oli pantu kaiken hänen tavaransa päälle, se oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan,

        Tässäkin Jumala lähetti Philippuksen kamarinpalvelijan luokse. Eikä hoviherra saanut Pyhää Henkeä rukouksella, eikä Raamattua lukemalla, vaan toisen uskovaisen kautta (uskosta, uskoon Room.1:17):
        31. Mutta hän sanoi: kuinka minä taidan ymmärtää, ellei joku minua johdata? Ja hän rukoili Philippusta, että hän tulis ja istuis hänen kanssansa...

        34. Niin kamaripalvelija vastasi Philippusta: minä rukoilen sinua, sanos: kenestä propheta näitä puhuu? itsestäänkö eli jostakin toisesta?
        35. Niin Philippus avasi suunsa ja rupesi tästä kirjoituksesta hänelle saarnaamaan evankeliumia Jesuksesta.
        36. Ja kuin he tiellä vaelsivat, tulivat he veden tykö, ja kamaripalvelia sanoi: katso, tässä on vesi: mikä estää minua kastamasta?
        37. Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.
        38. Niin hän käski seisahtaa vaunun; ja he astuivat molemmat veteen, Philippus ja kamaripalvelia, ja hän kasti hänen.
        39. Mutta kuin he vedestä astuivat ylös, tempasi Herran Henki Philippuksen, ja ei kamaripalvelia häntä enään nähnyt, vaan meni iloiten tietänsä myöten.


    • hengestä

      Paavali kysyy saitteko Pyhän hengen kun tulitte uskoon. Miksi Paavali tällaista kysyy? Paavali siis olettaa, että Pyhän hengen saamisen yhteydesä ihminen huomaa sen. Miehet eivät olleet kuitenkaan huomanneet mitään eivätkä edes tienneet mikä Pyhä henki on. Kuitenkin he olivat uskossa, kuten Raamattu kertoo.

      Nykyään sanotaan, että Pyhä henki on huomaamaton. Ihminen ei huomaa mitään; jokainen täyttyy pyhällä hengellä tullessa uskoon, mutta kukaan ei näe.

      Raamatussa kuitenkin kerrotaan, että Pyhällä hengellä täyttyminen on näkyvä tapahtuma.

      Myös Paavalin ollessa samarialaisten luona odotettiin Pyhän hengen toimivan näkyvällä tavalla. Kun samarialaiset olivat tulleet uskoon, he eivät täyttyneet Pyhällä hengellä. Mistä Filippus sen tiesi? Hän ei nähnyt mitään näkyviä merkkejä. Jos Filippus olisi ollut sitä mieltä, että Pyhä henki toimii näkymättömästi, ei hän olisi osannut sanoa tuliko henki samarialaisiin vai ei. Hän kuitenki olette Pyhän hengen toimivan näkyvällä tavalla.

      Kun sitten Pietari ja Johannes tulivat paikalle, he antoivat Pyhän hengen samarialaisille. Ja tämä henki oli näkyvä. Mistä me sen tiedämme? Koska Raamattu todistaa, että Simon näki kuinka Pyhä henki tuli samarialaisiin. Hengen on täytynyt olla näkyvä.


      Pyhä henki toimii moninaisella tavalla tänäkin päivänä. Kun ihminen tulee uskoon, he saavat Herran hengen itseensä. Pyhällä hengellä täyttyminen on kuitenkin eri asia. Aivan kuten samarialaisten tapaus todistaa. Pyhällä hengellä täyttyminen tapahtuu näkyvällä tavalla, vielä tänäkin päivänä.

      Koska samarialaiset olivat tulleet uskoon ja antaneet kastaa itsensä, he olisivat pelastuneet. Pyhällä hengellä täyttyminen on vain yksi Jumalan tapa toimia.

      Lähes poikkeuksetta Raamatussa kerrotaan kuinka Pyhä henki teki näkyviä tekoja.

      • uskossa olleella on aina Pyhä Henki, joka saadaan vain uskon kautta. "me niin saisimme uskon kautta sen luvatun Hengen" (Gal.3:14).

        Nämä tulivat uskoon: 4. Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen."
        5. Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen,
        6. ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.


      • selityksen selitystä

        Hohhoijaa!


      • keskustelemaan?
        selityksen selitystä kirjoitti:

        Hohhoijaa!

        Tai perustelemaan mielipiteitäsi? Meillä päin sellaisen oppii jo ala-asteella. Kannattaa harjoitella, ihan totta. Siitä on apua elämässä.


      • kyse olla
        weha kirjoitti:

        uskossa olleella on aina Pyhä Henki, joka saadaan vain uskon kautta. "me niin saisimme uskon kautta sen luvatun Hengen" (Gal.3:14).

        Nämä tulivat uskoon: 4. Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen."
        5. Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen,
        6. ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.

        Siitä ettei kyseisiä ihmisiä oltu vielä siunattu Jeesuksen nimeen sellaisen uskovaisen toimesta joka oli ensimmäisenä helluntaina paikalla tai tällisen "parantama"

        Mutta se etteivät he olisi olleet uskossa ja osallisia sovituksesta sitä en oikein ymmärrä.


      • kyse olla kirjoitti:

        Siitä ettei kyseisiä ihmisiä oltu vielä siunattu Jeesuksen nimeen sellaisen uskovaisen toimesta joka oli ensimmäisenä helluntaina paikalla tai tällisen "parantama"

        Mutta se etteivät he olisi olleet uskossa ja osallisia sovituksesta sitä en oikein ymmärrä.

        mieletäni siinä selvästi lukee, että kun Paavali laittoi kätensä heidän päälle, he saivat Pyhän Hengen.


    • Kempelainen

      Tämän kuultuaan he ottivat KASTEEN Herran Jeesuksen nimeen,
      6. ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat...... Ajattele, He puhuivat vielä kilelillä ja profetoivat.

      Jännää mutta totta, he olivat rehelisiä, kävi kuten Lesdatiolisille, uskoon tulo ei tuo Pyhää Henkeä eikä Johanneksen kaste, ainoastaa Jeesuksen nimeen tehty kaste, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen tehty kaste on aina ja oikea.


      ´Mutta tuosta Korinttilaiskirjeestä, Mitä siinä on ihmeellistä, sehän on Raamtussa ja siinä Paavali kertoo kastaneensa Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      Hienoa WeHa, alat jo pehmetä, ei muuta kun aksteelle, saat samalla mysö Pyhän Hengen, ei tarvitse puolipuussa riippua.

      Luterilaisella kirkolla on hieman tarkistettavaa useassa eri kohdassa niin teidän mukaan, kun myös minun mukaani.

      • "Sillä Jumalan valtakunta ei ole puheessa, vaan voimassa" (1.Kor.4:20). (--> On muuten mielenkiintoinen kohta ns. sananpyhitysoppia vasten"


    • admata.

      >> On kuitenkin tässä selvästi niin, että Paavalin kättenpanon kautta tuli Pyhä Henki. Huomatkaa, paavali ei kastanut, vaan Henki tuli nimenomaan
      kättenpäällepanon kautta.

      • Paavali ei kastanut ja tästä hän kiitti Jumalaa, ettei ollut montaa missään kastanut:

        14. Jumalan kiitos, en ole kastanut teistä ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen,
        15. joten kukaan ei voi sanoa, että teidät on kastettu minun nimeeni.
        16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
        17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.


      • admata.
        weha kirjoitti:

        Paavali ei kastanut ja tästä hän kiitti Jumalaa, ettei ollut montaa missään kastanut:

        14. Jumalan kiitos, en ole kastanut teistä ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen,
        15. joten kukaan ei voi sanoa, että teidät on kastettu minun nimeeni.
        16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
        17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.

        Paavali kirjoitti KORINTOLAISILLE:
        "en ole kastanut TEISTÄ ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen".

        Sen sijaan Apostolien tekojen 19 luvussa kerrotaan siitä kun Paavali kastoi EFESOLAISIA!

        Ei ole mitään evidenssiä missään kohden Raamattua, että uskoon tulevat ensin kastaisi joku toinen, jonka jälkeen toinen kuin kasteen suorittaja, olisi erikseen laittanut käden päälle kasteen jälkeen jotta ihminen saisi Pyhän hengen.

        Raamatussa Pyhä henki luvataan kasteessa, mutta myös suoraan Jumalalta saatavaksi. Jopa Pietari seurueineen ihmetteli kun Korneliuksen perheväki sai Pyhän hengen ilman kasteita ja kätten päälle panemisia. Raamatussa luvataankin:

        "Jos kerran te pahat ihmiset osaatte antaa lapsillenne kaikenlaista hyvää, niin totta kai teidän Isänne paljon ennemmin antaa taivaasta Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä pyytävät." (Luuk. 11:13)

        Mutta myös kasteen yhteydessä luvataan Pyhä henki:
        "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen." (Ap. t. 2:38)


      • admata. kirjoitti:

        Paavali kirjoitti KORINTOLAISILLE:
        "en ole kastanut TEISTÄ ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen".

        Sen sijaan Apostolien tekojen 19 luvussa kerrotaan siitä kun Paavali kastoi EFESOLAISIA!

        Ei ole mitään evidenssiä missään kohden Raamattua, että uskoon tulevat ensin kastaisi joku toinen, jonka jälkeen toinen kuin kasteen suorittaja, olisi erikseen laittanut käden päälle kasteen jälkeen jotta ihminen saisi Pyhän hengen.

        Raamatussa Pyhä henki luvataan kasteessa, mutta myös suoraan Jumalalta saatavaksi. Jopa Pietari seurueineen ihmetteli kun Korneliuksen perheväki sai Pyhän hengen ilman kasteita ja kätten päälle panemisia. Raamatussa luvataankin:

        "Jos kerran te pahat ihmiset osaatte antaa lapsillenne kaikenlaista hyvää, niin totta kai teidän Isänne paljon ennemmin antaa taivaasta Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä pyytävät." (Luuk. 11:13)

        Mutta myös kasteen yhteydessä luvataan Pyhä henki:
        "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen." (Ap. t. 2:38)

        tämä koskee myös Efesolaisia:

        1.kor.1:17. "Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä"

        Apt.2-luku

        38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39. Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu…
        41. Jotka siis mielellänsä hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua.

        Vastaus: Eli tässäkin on ensin, parannuksen teko ja usko ja sitten kaste. Tunnustuskirjoissamme sanotaan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7). Tässä on viittaus siis apostolien tekojen 10-lukuun.
        44. Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat.
        45. Niin ne uskovaiset ympärileikkauksesta, jotka Pietarin kanssa tulleet olivat, hämmästyivät, että pakanainkin päälle Pyhän Hengen lahja vuodatettiin.
        46. Sillä he kuulivat heidän kielillä puhuvan ja Jumalaa ylistävän. Niin vastasi Pietari:
        47. Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin, vedellä kastamasta?


        Luehan se alkukin:

        2. Niin hän sanoi heille: kuin te rukoilette, niin sanokaat: Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimes. Lähestyköön sinun valtakuntas. Tapahtukoon sinun tahtos niin maassa, kuin taivaassa.
        3. Anna meille tänäpäivänä (a) meidän jokapäiväinen leipämme.
        4. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, sillä mekin kaikille meidän velvollisillemme anteeksi annamme. Ja älä johdata meitä kiusaukseen.

        Siis: "Lähestyköön sinun valtakuntasi", eli Raamattu opettaa kaikkialla, että Jumalan valtakunta lähestyy toisen uskovaisen kautta.

        Ja synnit annetaan anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Siis samalla tavoin.

        Jaak.5:16. "Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljo, koska se totinen on".

        " Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." (Joh 20:23)

        Tässä tarkoitetaan juuri sitä, että anteeksi antamuksen VOIMA tulee Jumalasta, eikä meistä ihmisistä. Me ihmiset olemme ainoastaan tämän anteeksi antamuksen "välittäjiä".
        Tässä rukoillaan myös sitä, että me itsekkin antaisimme toinen toisillemme anteeksi.

        Siis Pyhän Hengen papeilla/uskovaisilla on valta antaa syntejä anteeksi.Room. 1:17 Sillä siinä Ju-malan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskos-ta”. Siis: Jumalan Vanhurskaus siirtyy uskosta uskoon.

        Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän koh-taamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1).
        Kohta osoittaa siis, että ennen uskoneiden kautta, on Pyhän Hengen virka.

        2.Kor.5:18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kris-tuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt. 20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.


      • admata.
        weha kirjoitti:

        tämä koskee myös Efesolaisia:

        1.kor.1:17. "Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä"

        Apt.2-luku

        38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39. Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu…
        41. Jotka siis mielellänsä hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua.

        Vastaus: Eli tässäkin on ensin, parannuksen teko ja usko ja sitten kaste. Tunnustuskirjoissamme sanotaan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7). Tässä on viittaus siis apostolien tekojen 10-lukuun.
        44. Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat.
        45. Niin ne uskovaiset ympärileikkauksesta, jotka Pietarin kanssa tulleet olivat, hämmästyivät, että pakanainkin päälle Pyhän Hengen lahja vuodatettiin.
        46. Sillä he kuulivat heidän kielillä puhuvan ja Jumalaa ylistävän. Niin vastasi Pietari:
        47. Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin, vedellä kastamasta?


        Luehan se alkukin:

        2. Niin hän sanoi heille: kuin te rukoilette, niin sanokaat: Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimes. Lähestyköön sinun valtakuntas. Tapahtukoon sinun tahtos niin maassa, kuin taivaassa.
        3. Anna meille tänäpäivänä (a) meidän jokapäiväinen leipämme.
        4. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, sillä mekin kaikille meidän velvollisillemme anteeksi annamme. Ja älä johdata meitä kiusaukseen.

        Siis: "Lähestyköön sinun valtakuntasi", eli Raamattu opettaa kaikkialla, että Jumalan valtakunta lähestyy toisen uskovaisen kautta.

        Ja synnit annetaan anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Siis samalla tavoin.

        Jaak.5:16. "Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljo, koska se totinen on".

        " Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." (Joh 20:23)

        Tässä tarkoitetaan juuri sitä, että anteeksi antamuksen VOIMA tulee Jumalasta, eikä meistä ihmisistä. Me ihmiset olemme ainoastaan tämän anteeksi antamuksen "välittäjiä".
        Tässä rukoillaan myös sitä, että me itsekkin antaisimme toinen toisillemme anteeksi.

        Siis Pyhän Hengen papeilla/uskovaisilla on valta antaa syntejä anteeksi.Room. 1:17 Sillä siinä Ju-malan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskos-ta”. Siis: Jumalan Vanhurskaus siirtyy uskosta uskoon.

        Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän koh-taamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1).
        Kohta osoittaa siis, että ennen uskoneiden kautta, on Pyhän Hengen virka.

        2.Kor.5:18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kris-tuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt. 20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.

        >> tämä koskee myös Efesolaisia:

        1.kor.1:17. "Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä"


      • admata. kirjoitti:

        >> tämä koskee myös Efesolaisia:

        1.kor.1:17. "Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä"

        pysytään nyt Raamatussa, että Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon (Room.1:17).

        Näin kääntävät ihan kaikki Raamattumme. Oletko sinä tarkempi?

        1.kor.1:17. "Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä"

        Eihän tämä tieto koske vain efesolaisia, vaan meitä kaikkia.

        Siis, eihän kasteen kaavassa Raamatussa laiteta kättä kenenkään päälle. Paavali tässä nyt laittoi käden heidän päälleen ja sanotaan, että silloin tuli heihin Pyhä Henki. Näin on kaikkialla muuallakin Raamatussa. Ratkaisevaa tässä on, ettei Pyhä henki tullut kasteessa, vaan kättenpäälle panon kautta, niinkuin monasti muuallakin Raamatussa.


      • admata.
        weha kirjoitti:

        pysytään nyt Raamatussa, että Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon (Room.1:17).

        Näin kääntävät ihan kaikki Raamattumme. Oletko sinä tarkempi?

        1.kor.1:17. "Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä"

        Eihän tämä tieto koske vain efesolaisia, vaan meitä kaikkia.

        Siis, eihän kasteen kaavassa Raamatussa laiteta kättä kenenkään päälle. Paavali tässä nyt laittoi käden heidän päälleen ja sanotaan, että silloin tuli heihin Pyhä Henki. Näin on kaikkialla muuallakin Raamatussa. Ratkaisevaa tässä on, ettei Pyhä henki tullut kasteessa, vaan kättenpäälle panon kautta, niinkuin monasti muuallakin Raamatussa.

        Etkö oikeasti ymmärrä, vai kuvitteletko että muut ovat tyhmiä?

        >>
        pysytään nyt Raamatussa, että Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon (Room.1:17).

        Näin kääntävät ihan kaikki Raamattumme. Oletko sinä tarkempi?
        >>

        Missä olen väittänyt itse kääntäneeni mitään?
        Luitko edes huolella laaditun artikkeni "uskosta uskoon" merkityksestä? Siinähän esittelin kaksi alkuperäistekstille uskollista käännöstä tästä Raamatunkohdasta. Ellet lukenut, niin lue ja kysy sitten että mitä et ymmärtänyt;)

        Kertoisitko myös omin sanoin että mitä merkitystä kuvittelet olevan tällä:
        "Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä"

        Paavali kuitenkin selvästi kastoi ihmisiä, joten miksi hän ei mielestäsi olisi voinut olla Efesolaisten kastaja?

        Entäpä vastaisitko miten ylipäänsä olisi edes mahdollista että kastaja olisi jokin muu kuin Paavali? Jos kasteen suoritti joku muu kuin Paavali, niin miksi mukana ollut uskovainen oli kelvollinen kastamaan, mutta ei välittämään Pyhää henkeä, vaan Paavalin täytyi tehdä se myöhemmin?

        Menee melkoisen humoristiseksi nuo sinun aasinsiltasi:D


      • admata. kirjoitti:

        Etkö oikeasti ymmärrä, vai kuvitteletko että muut ovat tyhmiä?

        >>
        pysytään nyt Raamatussa, että Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon (Room.1:17).

        Näin kääntävät ihan kaikki Raamattumme. Oletko sinä tarkempi?
        >>

        Missä olen väittänyt itse kääntäneeni mitään?
        Luitko edes huolella laaditun artikkeni "uskosta uskoon" merkityksestä? Siinähän esittelin kaksi alkuperäistekstille uskollista käännöstä tästä Raamatunkohdasta. Ellet lukenut, niin lue ja kysy sitten että mitä et ymmärtänyt;)

        Kertoisitko myös omin sanoin että mitä merkitystä kuvittelet olevan tällä:
        "Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä"

        Paavali kuitenkin selvästi kastoi ihmisiä, joten miksi hän ei mielestäsi olisi voinut olla Efesolaisten kastaja?

        Entäpä vastaisitko miten ylipäänsä olisi edes mahdollista että kastaja olisi jokin muu kuin Paavali? Jos kasteen suoritti joku muu kuin Paavali, niin miksi mukana ollut uskovainen oli kelvollinen kastamaan, mutta ei välittämään Pyhää henkeä, vaan Paavalin täytyi tehdä se myöhemmin?

        Menee melkoisen humoristiseksi nuo sinun aasinsiltasi:D

        tässä on se, ettei ollut kaste se, joka uudestisynnytti:

        1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

        Ja kuitenkin Paavali oli kastanut samaisessa korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
        17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.


        Kun Raamatussa sanotan uskosta uskoon, on turha ruveta esittelemään mitää oopuksia. Varmasti nuo käännöksemme on ky. kohdasta ihan alkukielen mukaisia. Turha alata kiistämään sitä.


      • mitenkään mahdollista
        weha kirjoitti:

        tässä on se, ettei ollut kaste se, joka uudestisynnytti:

        1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

        Ja kuitenkin Paavali oli kastanut samaisessa korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
        17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.


        Kun Raamatussa sanotan uskosta uskoon, on turha ruveta esittelemään mitää oopuksia. Varmasti nuo käännöksemme on ky. kohdasta ihan alkukielen mukaisia. Turha alata kiistämään sitä.

        että Jumala voi lahjoittaa Pyhän hengen muulloinkin kuin silloin kun mato matkamies maan kastelee toisen tukkaa kraanavedellä tai vetelee kättä lippaan tai toistem otsalle.


      • Hawe
        weha kirjoitti:

        tämä koskee myös Efesolaisia:

        1.kor.1:17. "Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä"

        Apt.2-luku

        38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39. Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu…
        41. Jotka siis mielellänsä hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua.

        Vastaus: Eli tässäkin on ensin, parannuksen teko ja usko ja sitten kaste. Tunnustuskirjoissamme sanotaan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7). Tässä on viittaus siis apostolien tekojen 10-lukuun.
        44. Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat.
        45. Niin ne uskovaiset ympärileikkauksesta, jotka Pietarin kanssa tulleet olivat, hämmästyivät, että pakanainkin päälle Pyhän Hengen lahja vuodatettiin.
        46. Sillä he kuulivat heidän kielillä puhuvan ja Jumalaa ylistävän. Niin vastasi Pietari:
        47. Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin, vedellä kastamasta?


        Luehan se alkukin:

        2. Niin hän sanoi heille: kuin te rukoilette, niin sanokaat: Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimes. Lähestyköön sinun valtakuntas. Tapahtukoon sinun tahtos niin maassa, kuin taivaassa.
        3. Anna meille tänäpäivänä (a) meidän jokapäiväinen leipämme.
        4. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, sillä mekin kaikille meidän velvollisillemme anteeksi annamme. Ja älä johdata meitä kiusaukseen.

        Siis: "Lähestyköön sinun valtakuntasi", eli Raamattu opettaa kaikkialla, että Jumalan valtakunta lähestyy toisen uskovaisen kautta.

        Ja synnit annetaan anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Siis samalla tavoin.

        Jaak.5:16. "Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljo, koska se totinen on".

        " Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." (Joh 20:23)

        Tässä tarkoitetaan juuri sitä, että anteeksi antamuksen VOIMA tulee Jumalasta, eikä meistä ihmisistä. Me ihmiset olemme ainoastaan tämän anteeksi antamuksen "välittäjiä".
        Tässä rukoillaan myös sitä, että me itsekkin antaisimme toinen toisillemme anteeksi.

        Siis Pyhän Hengen papeilla/uskovaisilla on valta antaa syntejä anteeksi.Room. 1:17 Sillä siinä Ju-malan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskos-ta”. Siis: Jumalan Vanhurskaus siirtyy uskosta uskoon.

        Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän koh-taamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1).
        Kohta osoittaa siis, että ennen uskoneiden kautta, on Pyhän Hengen virka.

        2.Kor.5:18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kris-tuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt. 20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.

        Mistä olet noin vakuuttunut, että se tapahtuu toisen uskovaisen kautta. "Ei Jumalan valtakunta tule niin, että se taidettaisiin nähdä". "Aika on täytetty. Jumalan valtakunta on lähestynyt, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".

        Aika on täytetty tarkoittaa kai Uuden liiton aikaa. Kristuksen läsnäoloa uudesti syntyneessä maailmassa, ylösnousemuksen jälkeistä aikaa. Kristus on lain(ajan)loppu." Vapauteen Kristus vapautti meidät" ja Kristus elänyt minussa", sanoo Paavali

        Evankeliumi(ilosanoma) ei tarkoita syntien anteeksiantoa pelkästään. Siihen tietääkseni kuluu mm. vuorisaarna, ja juuri lain alta lunastaminen.

        Eikö Jeesus selvästi kieltää seuraamasasta vanhoja, Mooseksen ajan lakeja. Laki kun on synnin voima.
        Mm. Onanin tapaus: Jeesuksen luo tuli sitten muutamia saddukeuksia*, niitä, jotka kieltävät ylösnousemuksen. He esittivät hänelle kysymyksen: 28 "Opettaja, Mooses on säätänyt näin: 'Jos miehen veli kuolee ja tältä jää vaimo mutta ei lasta, miehen tulee ottaa veljensä vaimo ja hankkia jälkeläinen veljelleen.' 29 Oli seitsemän veljestä. Vanhin heistä otti vaimon ja kuoli lapsettomana. 30 Silloin toinen otti hänet, 31 sitten kolmas, ja vuorollaan kaikki seitsemän. Kaikki he kuolivat jättämättä jälkeensä lapsia. 32 Lopuksi nainenkin kuoli. 33 Kenen vaimo tämä nainen on oleva ylösnousemuksessa? Hänhän on ollut kaikkien seitsemän vaimona."

        34 Jeesus vastasi heille: "Tässä maailmassa otetaan vaimo ja mennään vaimoksi. 35 Mutta tulevassa maailmassa ne, jotka on katsottu ylösnousemuksen arvoisiksi, eivät enää mene naimisiin. 36 He eivät enää voi kuolla, sillä he ovat enkelien kaltaisia. He ovat Jumalan lapsia, ylösnousemuksesta osallisia"..(Luuk.20)



        "1. Kuinka monta käskyä on Jeesus Kristus antanut seuraajilleen elämänohjeeksi?

        Kaksi yleistä ja viisi yksityiskohtaista, yhteensä seitsemän käskyä.

        2. Ovatko nämä käskyjä lain merkityksessä, jonka noudattamattomuudesta seuraa rangaistus?

        Eivät. Laki on Kristukseen saakka, mutta hänen jälkeensä on evankeliumi eli hyvä sanoma.

        3. Mitä se merkitsee?

        Se merkitsee, että ihminen on nyt vapaa olento, joka itse päättää, mikä hänen mielestään on totuus ja missä määrin hän tahtoo henkisesti kehittyä. Jeesuksen käskyt eivät ole uhkauksia, vaan lupauksia. Ne eivät sano: sinun täytyy tai käy sinun huonosti; ne sanovat: tee näin, niin pääset totuuden perille ja tulet onnelliseksi. Ne ovat elämän ohjeita, ihanteita, joita Kristus näyttää meille sisäisessä valaistuksessa.

        4. Mikä on ensimmäinen yleinen elämän ohje?

        Jumala on henki ja hänen valtakuntansa on meissä. Jumalan valtakuntaa on etsittävä ennen kaikkia aineellisia arvoja ja häntä on palveltava hengessä ja totuudessa.

        5. Mitä tämä merkitsee?

        Että meidän ei tule "pelätä" mitään ulkonaisia jumalia, sillä ainoa jumala, jota ihmisen tulee rakastaa ja palvella, on se isä, joka ilmoittaa itsensä ihmisen omassa hengessä ja jonka tuntemus alati kasvaa ja syvenee. Hänen kuningaskuntansa on meissä, eikä meillä ole henkistä tietoa elämästä, ennenkuin olemme omassa tajunnassamme avanneet portit tähän totuuden valtakuntaan.

        6. Kuinka voimme päästä tietoon sisäisestä jumalan valtakunnasta?

        Etsimällä totuutta koko sydämellämme, koko sielullamme ja koko mielellämme. Sentähden Jeesus sanoo, että laissakin oli suurin ja ensimmäinen käsky: rakasta herraa jumalaasi koko sydämelläsi ja koko sielullasi ja koko mielelläsi. Harvat ihmiset käsittivät silloin, että "herra jumala" oli etsittävä ihmisestä itsestään, mutta Kristuksen hyvän sanoman jälkeen saa jokainen ihminen vapaasti tietää, että jumalan valtakunta on hänessä."


        Lainaus totuuden etsijöiden sivuilta


      • admata.
        weha kirjoitti:

        tässä on se, ettei ollut kaste se, joka uudestisynnytti:

        1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

        Ja kuitenkin Paavali oli kastanut samaisessa korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
        17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.


        Kun Raamatussa sanotan uskosta uskoon, on turha ruveta esittelemään mitää oopuksia. Varmasti nuo käännöksemme on ky. kohdasta ihan alkukielen mukaisia. Turha alata kiistämään sitä.

        ...Mitä milläkin sanonnalla on alunperin tarkoitettu. Mikäli uudelleensyntymiseen tarvittaisiin toinen ihminen, niin tokihan se olisi Raamatussa ilmoitettu. Näin ei ole, vaan sen sijaan siellä on ilmoitus että on vain yksi välimies syntisen ihmisen ja Jumalan välillä. Siitä et pääse yli etkä ympäri, vaikka toistaisit ulkoa oppimiasi vl-aasinsiltoja loppuikäsi. Teidän välimiehen välimies- ja uskon siirtymisoppinne ovat Raamatun ulkopuolista ihmisoppia, eikä se siitä muuksi muutu vaikka hokisit hokemiasi miljoonia kertoja!

        Mitä kasteeseen tulee, niin kun Paavali kirjoittaa Korintolaisille, hän erityisesti korostaa puhuessaan kasteesta sanaa...

        TEISTÄ!

        Millä perusteella Paavali olisikin kesken KORINTOLAISILLE kirjoittamassaan viestissä alkanutkin puhumaan yleisellä tasolla? Paavalihan ei itse tarkoittanut kirjeitään minkään muun kuin sen seurakunnan luettavaksi, jonne hän kirjeensä lähetti.

        Mutta sinänsä kanssasi on turha jankuttaa. Olet päättänyt, että et usko Raamattua vaikka mikä olisi ja toistat fraaseja kuvitellen toiston lakaisevan ikävät tosiasiat pysyvästi piiloon. Siitä en ole varma että kuvitteletko tämän itsesukkerointisi oikeasti toimivan, vai provoiletko vain tahallasi?

        Sama juttu tämän "uskosta uskoon" kohdan kanssa. Edes suomeksi Room1:17 kohdassa ei puhuta mistään uskon siirtymisestä, koska tuolloin pitäisi olla maininta "uskovaiselta ihmiseltä uskosta osattomalle". Näinhän kyseisessä kohdassa ei lue, vaan se on puhtaasti teidän vl:ien mielikuvituksessanne keksimänne aasinsilta.

        Mitä käännöksiin tulee, niin millä perusteella väität, että meidän suomalaiset käännösten käännöksemme olisi luotettavampia kuin teologian tutkijoiden alkuperäistekstille luotettavimpina pitämät Darby- ja Living Bible?

        Living Bible kertoo vapaasti suomennettuna:
        "Jumala tekee meidät valmiiksi taivasta varten. tekee meidät kelvollisiksi Jumalan silmissä - kun me laitamme uskomme ja luottamuksemme Jeesukseen meidän pelastajaksi. Tämä saavutetaan alusta loppuun uskolla."

        Darby Bible puolestaan:
        "Jumalan oikeamielisyys ilmoitetaan siinä uskon periaatteista uskoon, viitaten kirjoituksiin, mutta oikeamieliset elävät uskosta."

        Ratkaisevaa ei siis ole käännöksen käännöksemme kieliasu, vaan se mitä alkuperäistekstillä on alunperin tarkoitettu. Tässäpä vanha avaus tästä aiheesta, johon tapasi mukaan jätit lopulta vastaamatta. Tässä on myös vuosikymmeniä Raamattua ja alkuperäistekstejä tulkinneen kommentti jankuttamastasi Room 1:17 kohdasta:

        "Tässä ei ole siis kysymys siitä, että yksi antaa uskon toiselle vaan siitä, että pelastus on yksin uskosta."

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000017507460#22000000017507460


      • ILMAN KASTETTA??
        weha kirjoitti:

        Paavali ei kastanut ja tästä hän kiitti Jumalaa, ettei ollut montaa missään kastanut:

        14. Jumalan kiitos, en ole kastanut teistä ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen,
        15. joten kukaan ei voi sanoa, että teidät on kastettu minun nimeeni.
        16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
        17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.

        Siis etkö tosiaan osaa lukea niitä rivejä 10-13 tuosta Raamatun kohdasta mitä lainaat? Siinä Paavali iloitsee, ettei kastanut ketään enempää siksi etteivät ne kastetut kuvittelisi ottaneensa Paavalin kastetta ja uskoisi häneen, Paavaliin! Paavali haluaa että kastetut uskovat Kristukseen!!!

        Ihan turhaan yrität väittää että Paavali olisi ollut hyvillään että ei kastanut enempää ihmisiä Jeeusken kasteeseen. Sillä nimittäin halvennat Jeesuksen Kristuksen nimeen kastamista, jos yrität väittää että Paavali olisi ollut iloinen että ei kastanut Jeesuksen nimeen ihmisiä.

        Paavali oli tyytyväinen ettei kastanut ihmisiä uskomaan häneen, niin että ihmiset luulisivat uskovansa Paavaliin eikä Kristukseen!


        Miksi olet luterilainen kun et tunnusta/ hyväksy luterilaista oppia?


    • pahapaha

      Milloin Jeesus teki parannuksen?

      • oli synnitön ja Jumala, ettei hän parannusta tarvinnut...Hän sovitti meidän syntimme ristillä:

        1.Joh.2:2. "Ja hän on sovinto meidän synteimme edestä, ei ainoastaan meidän, vaan myös kaiken maailman edestä".


      • ***
        weha kirjoitti:

        oli synnitön ja Jumala, ettei hän parannusta tarvinnut...Hän sovitti meidän syntimme ristillä:

        1.Joh.2:2. "Ja hän on sovinto meidän synteimme edestä, ei ainoastaan meidän, vaan myös kaiken maailman edestä".

        ..ihminen, joka monien jälleesyntymisten kautta saavutti Kristus-tietoisuuden. Hän oli ensimmäinen veljistämme, joka voitti kuoleman. "Seuratkaa minua", sanoo Jeesus.


    • väitätkö,

      että kun Paavali on ollut tuolla Efesoksessa ja jutellut noiden miesten kanssa kasteesta, että hän on tässä välissä käskenyt sitten jonkun muun nuo miehet kastamaan?

      Paavalihan toteaa, että miehet kastettiin. Eli joku muu on tullut nuo miehet kastamaan? Onko se loogista? Miksi Paavali ei mainitse olevansa jonkun muun kanssa? Miksi Paavali ei kerro, että hän käski jonkun muun kastamaan?

      Kaikki viittaa siihen, että Paavali kastoi miehet itse. Kirjeessä korinttolaisille Paavali puhuu vain heistä.

      • Paavali puhui yleisesti: 1.kor.1:17. "Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä".


      • kummallista,
        weha kirjoitti:

        Paavali puhui yleisesti: 1.kor.1:17. "Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä".

        että Paavali olisi kutsunut jonkun muun kastamaan.

        Paavali ei missään vaiheessa mainitse, että olisi ollut jonkun muun kanssa matkalla! Päinvastoin, kaikki todistaa sitä vastaan: " Paavali vaelsi...tuli Efesokseen...Hän tapasi...ja kysyi heiltä...Paavali sanoi...Paavali pani kätensä...

        Kaikki sanat ovat yksikässä. Ei ole: "He vaelsivat...He tulivat...he kysyivät...he sanoivat...

        Paavali oli siis yksin. On äärimmäisen (!) epätodennäköistä, että Paavali olisi jättänyt miehet odottamaan ja lähtenyt hakemaan paikalla kastajaa. Mistä hän olisi sellaisen yhtäkkiä löytynyt? Ihmisillä ei ollut puhelimia tai muita nopeita yhteyksiä, joilla olisi pikaisesti voinut jonkun tavoittaa. Paavalin olisi siis täytynyt lähetä kävellen jonnekkin, kenties hyvinkin kauas, etsimään apua. Tunsiko hän paljon ihmisiä Efesoksesta? Mistä hän saattoi tietää, että joku oli kotona? Tuohon aikaan kristittyjäkään ei ollut kovin paljoa!

        Ja toiseksi, miksi Paavali olisi näin tehnyt? Vaikka hän ei YLEENSÄ kastanut, ei tarkoittanut ettei hän olisi sitä voinut tehdä. Raamatussa Paavali sanoo, että on kastanut.



        Vähän sama asia kuin, että olisi ammatiltaan lääkäri. Kuvitellaan, että joku olisi erikoistunut vaikka kirurgiaan. Hänellä olisi koulutuksensa takia kaikki edellytykset avustaa myös synnytyksessä. Sitten eräänä päivänä synnytys sattuisi kohdalle. Jättäisikö joku henkilö avustamatta hätätilanteessa, vaikka yleensä ei kyseistä hommaa tekisikään? Kuinka moni lähtisi hakemaan paikalle toista lääkäriä? Ei moni.

        Jos siis Paavalille tuli yllättäen mahdollisuus kastaa, niin miksi hän jättäisi sen tekemättä ja lähtisi hakemaan toista kastajaa?


      • siitä ei ole tietoa, mutta kaste ei oo syntymisen paikka...


      • kummallista, kirjoitti:

        että Paavali olisi kutsunut jonkun muun kastamaan.

        Paavali ei missään vaiheessa mainitse, että olisi ollut jonkun muun kanssa matkalla! Päinvastoin, kaikki todistaa sitä vastaan: " Paavali vaelsi...tuli Efesokseen...Hän tapasi...ja kysyi heiltä...Paavali sanoi...Paavali pani kätensä...

        Kaikki sanat ovat yksikässä. Ei ole: "He vaelsivat...He tulivat...he kysyivät...he sanoivat...

        Paavali oli siis yksin. On äärimmäisen (!) epätodennäköistä, että Paavali olisi jättänyt miehet odottamaan ja lähtenyt hakemaan paikalla kastajaa. Mistä hän olisi sellaisen yhtäkkiä löytynyt? Ihmisillä ei ollut puhelimia tai muita nopeita yhteyksiä, joilla olisi pikaisesti voinut jonkun tavoittaa. Paavalin olisi siis täytynyt lähetä kävellen jonnekkin, kenties hyvinkin kauas, etsimään apua. Tunsiko hän paljon ihmisiä Efesoksesta? Mistä hän saattoi tietää, että joku oli kotona? Tuohon aikaan kristittyjäkään ei ollut kovin paljoa!

        Ja toiseksi, miksi Paavali olisi näin tehnyt? Vaikka hän ei YLEENSÄ kastanut, ei tarkoittanut ettei hän olisi sitä voinut tehdä. Raamatussa Paavali sanoo, että on kastanut.



        Vähän sama asia kuin, että olisi ammatiltaan lääkäri. Kuvitellaan, että joku olisi erikoistunut vaikka kirurgiaan. Hänellä olisi koulutuksensa takia kaikki edellytykset avustaa myös synnytyksessä. Sitten eräänä päivänä synnytys sattuisi kohdalle. Jättäisikö joku henkilö avustamatta hätätilanteessa, vaikka yleensä ei kyseistä hommaa tekisikään? Kuinka moni lähtisi hakemaan paikalle toista lääkäriä? Ei moni.

        Jos siis Paavalille tuli yllättäen mahdollisuus kastaa, niin miksi hän jättäisi sen tekemättä ja lähtisi hakemaan toista kastajaa?

        Paavali KIITTI Jumalaa ettei ollut kastanut montaa:

        14. Minä kiitän Jumalaa, etten minä ole yhtään teistä kastanut, vaan Krispuksen ja Gajuksen:


      • Hmmm..
        weha kirjoitti:

        Paavali KIITTI Jumalaa ettei ollut kastanut montaa:

        14. Minä kiitän Jumalaa, etten minä ole yhtään teistä kastanut, vaan Krispuksen ja Gajuksen:

        Nyt kuitenkin ymmärrettävä, että Paavalin kirjeet eivät syntyneet kaikki kerralla. Paavali perusti seurakuntien kuukausien, vuosien saatossa. Sitten hän piti heihin yhteyttä kirjeitse.

        Korintossa oli syntynyt riita. Kirjeessä Paavali puhuu vain korinttolaisille, ei esimerkiksi efesolaisille tai samarialaisille. Paavalin sanoma on toki universaali, mutta siellä selvästi on eri aikatasoja, ihan luonnollisesti koska Paavali toimi eri aikoina.


        Otetaan ajatusleikki. Minä lähetän tänään 31.1. 2007 kirjeen ystävälleni. Sanon siinä, että en ole koskaan käynyt Ruotsissa. Menee aikaa, kuukausia... menen käymään Ruotsissa. Lähetän toiseen kirjeen ystävälleni, jossa mainitsen olleeni Ruotsissa. Kuluu vuosia. Joku tutkija ryhtyy lukemaan kirjeitäni. Voiko tutkija väittää naama peruslukemilla, että en ole koskaan käynyt Ruotsissa vain sen takia kun olen aikaisemmin kirjoittanut, etten ole siellä käynyt?

        Sama asia Paavalin kanssa. Korintin seurakunta perustettiin käsittääkseni ennen efesolaisseurakuntaa.


        Olen joskus kuullut täällä palstalla korvasyyhyyn uskomisesta... minusta tuo hieman haiskahtaa sille... Anteeksi vain, en halua olla ilkeä, mutta en keksi mielipiteellesi muuta selitystä...


    • ontehty

      Kyseisessä kohdassa kerrotaan, että Johanneksen kaste ei riittänyt.

      Paavali kastoi heidät herran Jeesuksen nimeen (Johannes ei kastanut Jeesuksen nimeen).
      Kun Paavali kastoi heidät (vedellä) jeesuksen imeen, hän laittoi kätensä heidän päänsä päälle (kuten nykyäänkin tehdään kun vauva kastetaan) ja silloin he saivat Pyhän hengen.

      Kyseisessä kohdassa kerrotaan slkeästi, että kastaminen tapahtuu Jeesuksen nimeen (Johanneksen kaste ei sitä ollut), ja kun sitten laitettiin kädet kastettujen päälle ja heitä siunattiin, niin he saivat Pyhän Hengen.

      Juuri samalla tavoin Luther kehoitti tekemään ja luterilaisessa kirkossa tehdäänkin kaste siten, ko. Raamatun kohtaan viitaten.

      • kasteita tehtiin Isän , Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt.28:19-20), on se lyhennettynä Jeesusken nimeen...Tämä asia löytyy monista Raamatun teoksista ja näin on seurakunnassani opetettu.


    • tapahtumien

      järjestys mielestäsi tämä:


      1) Paavali tapaa miehet

      2) Paavali kertoo heille kasteesta

      3) Miehet ottavat kasteen

      4) Paavali antaa kätten päällepanolla Pyhän hengen

      • Vaan Paavali kehoitti uskomaan Jeesukseen...


      • sitten
        weha kirjoitti:

        Vaan Paavali kehoitti uskomaan Jeesukseen...

        1) Paavali tapaa miehet

        2) Paavali kertoo heille kasteesta ja käskee uskomaan ja miehet uskovat

        3) Miehet ottavat kasteen

        4) Paavali antaa kätten päällepanolla Pyhän hengen


    • täyttyminen

      Ihmisen tullessa uskoon hän siirtyy Jumalan lapseksi. Häneen tulee uusi henki. Tämän lisäksi on pyhällä hengellä täyttyminen, joka on erillinen tapahtuma. Tästä Raamattu todistaa useaan kertaan. Pyhällä hengellä täyttyminen on tapahtuma, jonka pystyy ihmissilmin havaitsemaan. Tässä jälleen yksi esimerkki:
      =======================
      Vapaaksi päästyään Pietari ja Johannes menivät omiensa luo ja kertoivat, mitä ylipapit ja kansan vanhimmat olivat heille sanoneet. 24 Sen kuultuaan kaikki alkoivat yhteen ääneen rukoilla Jumalaa.

      Kun he olivat päättäneet rukouksensa, vavahti paikka, jossa he olivat koolla, ja he kaikki täyttyivät Pyhästä Hengestä ja julistivat rohkeasti Jumalan sanaa.
      =======================

      Tässäkin on selvää, että kaikki olivat uskovaisia. Pietari ja Johannes menivät "omiensa luo" rukoilemaan. Koska he olivat uskossa, heillä oli Jumalan henki itsessään. Rukoilemisen jälkeen he kuitenkin täyttyivät Pyhällä hengellä, mikä on näkyvä tapahtuma. Aivan kuten opetuslapset helluntaina.

      Tätä ei voi Raamatun valossa kieltää.

      • Vl:llä

        Tärkeintä on kuitenkin tulla osalliseksi Pyhästä Hengestä eli tehdä parannus ja uskoa evankeliumi
        Se on se paranemisihme jonka jälkeen ihminen puhuu uudella kielellä ja saa täyttymyksiä ja niukkuutta tarpeen mukaan


    • muutamaote

      Lutherin ja kirkon Tunnustuskirjojen mukaan, ihminen ei saa kasteessa Pyhää henkeä.
      Kastettu voi saada Pyhän Hengen, mutta kasteessa hän ei sitä saa.
      Kristus synnyttää uudeksi sanalla ja sakramenteilla.
      Ausburgin tunnustuksen puolustus:
      http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/puolustus/IX.html

      me siis saamme syntien anteeksiantamuksen ja Pyhän Hengen yksinomaan uskolla, meidät vanhurskauttaa yksin usko.
      Vanhurskautuminen merkitsee uudelleen syntymistä ja se on välttämätöntä Pyhän hengen saamiseksi:
      ei riitä se, että on syntynyt perheeseen, joka Siioniin kuuluu, eikä riitä se, että vauvasta asti käy sanan kuulossa,
      vaan tarvitaan uudestisyntyminen, jossa vasta ihminen saa Pyhän Hengen, ts. Jumala vanhurskauttaa hänet vasta sitten, kun hän uudestisyntyy.

      http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/puolustus/IVy.html

      • kannattaa lukea mihin viittaa

        Tutustuimpa esittämiisi kohtiin:

        ...Kristus synnyttää uudesti juuri sanalla ja sakramenteilla. On siis välttämätöntä kastaa pikkulapset, jotta heidät saatettaisiin osallisiksi pelastuksen lupauksesta, tämän Kristuksen käskyn (Matt. 28:19) mukaisesti: "Kastakaa kaikki kansat." Samoin kuin tässä annetaan kaikille pelastus, samoin annetaan kaikille kaste: miehille, naisille, lapsille, myös aivan pienille. Tästä seuraa johdonmukaisesti, että pikkulapset on kastettava, koska kerran pelastus annetaan kasteen yhteydessä... Augsburgin tunnustuksen puolustus,kohta IX Kaste

        "Laki vaatii meiltä tekoja ja meidän omaa täydellisyyttämme. Lupaus sen sijaan tarjoaa meille, synnin ja kuoleman sortamille, lahjaksi sovituksen Kristuksen tähden, eikä sitä oteta vastaan teoilla, vaan ainoastaan uskolla. Tämä usko ei käy Jumalan eteen luottaen omiin ansioihin, vaan pelkästään lupaukseen eli Kristuksessa luvattuun armoon." Puolustus, kohta IV Vanhurskautus

        Huomaa, molemmissa puhutaan lupauksesta.


      • selkeästi-
        kannattaa lukea mihin viittaa kirjoitti:

        Tutustuimpa esittämiisi kohtiin:

        ...Kristus synnyttää uudesti juuri sanalla ja sakramenteilla. On siis välttämätöntä kastaa pikkulapset, jotta heidät saatettaisiin osallisiksi pelastuksen lupauksesta, tämän Kristuksen käskyn (Matt. 28:19) mukaisesti: "Kastakaa kaikki kansat." Samoin kuin tässä annetaan kaikille pelastus, samoin annetaan kaikille kaste: miehille, naisille, lapsille, myös aivan pienille. Tästä seuraa johdonmukaisesti, että pikkulapset on kastettava, koska kerran pelastus annetaan kasteen yhteydessä... Augsburgin tunnustuksen puolustus,kohta IX Kaste

        "Laki vaatii meiltä tekoja ja meidän omaa täydellisyyttämme. Lupaus sen sijaan tarjoaa meille, synnin ja kuoleman sortamille, lahjaksi sovituksen Kristuksen tähden, eikä sitä oteta vastaan teoilla, vaan ainoastaan uskolla. Tämä usko ei käy Jumalan eteen luottaen omiin ansioihin, vaan pelkästään lupaukseen eli Kristuksessa luvattuun armoon." Puolustus, kohta IV Vanhurskautus

        Huomaa, molemmissa puhutaan lupauksesta.

        Sen taas, että Jumala hyväksyy pikkulasten kasteen, näemme siitä, että hän antaa Pyhän Hengen tällä tavoin kastetuille.


        Siinä ilmaistaan selkeästi, että Pyhän Hengen Jumala antaa kastetuille, ts. imperfekti: ihmisille, jotka ovat kastetut.
        Se ei ole preesensissä, ts. Pyhää Henkeä ei saada kasteessa, vaan vasta kasteen jälkeen on mahdollisuus saada Pyhä Henki: kasteen lupaus on se, että ihminen voi myöhemmin saada itselleen Pyhän hengen, ts. vanhusrskautua uudesti syntymässä.


      • kysymys...
        selkeästi- kirjoitti:

        Sen taas, että Jumala hyväksyy pikkulasten kasteen, näemme siitä, että hän antaa Pyhän Hengen tällä tavoin kastetuille.


        Siinä ilmaistaan selkeästi, että Pyhän Hengen Jumala antaa kastetuille, ts. imperfekti: ihmisille, jotka ovat kastetut.
        Se ei ole preesensissä, ts. Pyhää Henkeä ei saada kasteessa, vaan vasta kasteen jälkeen on mahdollisuus saada Pyhä Henki: kasteen lupaus on se, että ihminen voi myöhemmin saada itselleen Pyhän hengen, ts. vanhusrskautua uudesti syntymässä.

        Sivusta pari huomiota (en ole osallistunut aikaisemmin keskusteluun).

        Luetunymmärtämistä peräänkuuluttava:

        "Se ei ole preesensissä, ts. Pyhää Henkeä ei saada kasteessa, vaan vasta kasteen jälkeen on mahdollisuus saada Pyhä Henki"

        Tunnustuskirja:

        "Tästä seuraa johdonmukaisesti, että pikkulapset on kastettava, koska kerran pelastus annetaan kasteen yhteydessä"

        Kysyisinkin nyt, miten "pelastus" eroaa mielestäsi "Pyhästä Hengestä". Käsitin niin, että olet sitä mieltä, että ihminen ei saa kasteessa Pyhää Henkeä. Jos ihminen luterilaisen opin mukaan pelastuu kuitenkin kasteen kautta (ja pelastua ei voi ilman Pyhää Henkeä), niin mistä oikein on kyse?


      • saivarrelko
        kysymys... kirjoitti:

        Sivusta pari huomiota (en ole osallistunut aikaisemmin keskusteluun).

        Luetunymmärtämistä peräänkuuluttava:

        "Se ei ole preesensissä, ts. Pyhää Henkeä ei saada kasteessa, vaan vasta kasteen jälkeen on mahdollisuus saada Pyhä Henki"

        Tunnustuskirja:

        "Tästä seuraa johdonmukaisesti, että pikkulapset on kastettava, koska kerran pelastus annetaan kasteen yhteydessä"

        Kysyisinkin nyt, miten "pelastus" eroaa mielestäsi "Pyhästä Hengestä". Käsitin niin, että olet sitä mieltä, että ihminen ei saa kasteessa Pyhää Henkeä. Jos ihminen luterilaisen opin mukaan pelastuu kuitenkin kasteen kautta (ja pelastua ei voi ilman Pyhää Henkeä), niin mistä oikein on kyse?

        selvällä asialla.
        Kokemus ja käytäntökin osoittaa, että vauva ei
        tarvitse eikä saa Pyhää-Henkeä siinä kasteessaan.
        Suomenssa valtaenemmistö kastetuista elää täysin
        jumalatonta elämää ja viisveisaa kirkon opeista.
        Tällaistako tekisi Pyhä_henki?
        Olisiko Jumalan työ noin heikkoa?
        Pyhä-Henki saadaan uskossa kuulemisen ja kätten
        päällepanemisen kautta.
        Gal 3:2
        "Tämän vain tahdon saada teiltä tietää. Lain teoistako saitte Hengen, vai uskossa kuulemisesta."

        Unohtakaa nuo sekavat tunnuskirjat ja uskokaa
        Jumalan Sanaa.


      • kimpaannu
        saivarrelko kirjoitti:

        selvällä asialla.
        Kokemus ja käytäntökin osoittaa, että vauva ei
        tarvitse eikä saa Pyhää-Henkeä siinä kasteessaan.
        Suomenssa valtaenemmistö kastetuista elää täysin
        jumalatonta elämää ja viisveisaa kirkon opeista.
        Tällaistako tekisi Pyhä_henki?
        Olisiko Jumalan työ noin heikkoa?
        Pyhä-Henki saadaan uskossa kuulemisen ja kätten
        päällepanemisen kautta.
        Gal 3:2
        "Tämän vain tahdon saada teiltä tietää. Lain teoistako saitte Hengen, vai uskossa kuulemisesta."

        Unohtakaa nuo sekavat tunnuskirjat ja uskokaa
        Jumalan Sanaa.

        Minua kyllä ihan oikeasti kiinnosti tuo ero, en pyrkinyt saivartelemaan. Se, mitä mieltä sinä olet Pyhän Hengen työn vaikutuksesta, tuskin kelpaa opin pohjaksi mihinkään uskonsuuntaan.

        Kokemus ja käytäntö, joihin vetoat, osoittivat tuhansien vuosien ajan selvästi, että aurinko ja tähdet kiertävät maata. Muun muassa kristillinen kirkko puolsi tätä oppia raivoisasti. Joten ehkä emme vetoa kokemukseen ja käytäntöön jatkossa opillisista asioista puhuttaessa?


      • usko Raamatun
        kimpaannu kirjoitti:

        Minua kyllä ihan oikeasti kiinnosti tuo ero, en pyrkinyt saivartelemaan. Se, mitä mieltä sinä olet Pyhän Hengen työn vaikutuksesta, tuskin kelpaa opin pohjaksi mihinkään uskonsuuntaan.

        Kokemus ja käytäntö, joihin vetoat, osoittivat tuhansien vuosien ajan selvästi, että aurinko ja tähdet kiertävät maata. Muun muassa kristillinen kirkko puolsi tätä oppia raivoisasti. Joten ehkä emme vetoa kokemukseen ja käytäntöön jatkossa opillisista asioista puhuttaessa?

        Sanaan tässä asiassa?
        Ap 26:18 sanotaan selvästi, että me saamme syn-
        nit anteeksi uskomalla Jeesukseen.
        Jaak 1:18 "Tahtonsa mukaan Hän synnytti meidät
        totuuden Sanalla."
        Ei näissä kasteesta puhuta mitään!
        1. Kor 4:15 "minähän olen teidät evankeljumia julistamalla synnyttänyt Jeesuksenn Kristukseen uskoviksi."

        Pyhä-Henki kirkastaa Kristusta ja kun evankeljumia
        saarnataan, niin Pyhä-Henki synnyttää uskon ja
        uskomalla Jeesukseen ihminen pelastuu.
        Sitä Jeesus tarkoittaa, kun hän sanoo Nikodeemukselle: Joka ei synny vedestä ja Hengestä
        Se vesi on Jumalan Sanan vertauskuva ja samaa vet-
        tä Jeesus tarjoaa kaivolla syntiselle naiselle:
        Joka juo sitä vettä , jota minä annan, ei koskaan
        isoa eikä janoa.
        Olen samaa mieltä kanssasi, että kirkkolaitos
        on erehtynyt monessa asiassa ja sen tähden on
        tärkeää tutkia itse, mitä Raamattu sanoo.
        Kirkko tulkitsee aina asioita vallanpitäjän ja
        rahavirton suunnasta.


      • kyllä...
        usko Raamatun kirjoitti:

        Sanaan tässä asiassa?
        Ap 26:18 sanotaan selvästi, että me saamme syn-
        nit anteeksi uskomalla Jeesukseen.
        Jaak 1:18 "Tahtonsa mukaan Hän synnytti meidät
        totuuden Sanalla."
        Ei näissä kasteesta puhuta mitään!
        1. Kor 4:15 "minähän olen teidät evankeljumia julistamalla synnyttänyt Jeesuksenn Kristukseen uskoviksi."

        Pyhä-Henki kirkastaa Kristusta ja kun evankeljumia
        saarnataan, niin Pyhä-Henki synnyttää uskon ja
        uskomalla Jeesukseen ihminen pelastuu.
        Sitä Jeesus tarkoittaa, kun hän sanoo Nikodeemukselle: Joka ei synny vedestä ja Hengestä
        Se vesi on Jumalan Sanan vertauskuva ja samaa vet-
        tä Jeesus tarjoaa kaivolla syntiselle naiselle:
        Joka juo sitä vettä , jota minä annan, ei koskaan
        isoa eikä janoa.
        Olen samaa mieltä kanssasi, että kirkkolaitos
        on erehtynyt monessa asiassa ja sen tähden on
        tärkeää tutkia itse, mitä Raamattu sanoo.
        Kirkko tulkitsee aina asioita vallanpitäjän ja
        rahavirton suunnasta.

        Raamatun sana ja sen tulkinta ovat kaksi eri asiaa. En ehdi nyt perehtyä kasteoppiin omien kiireitteni vuoksi, mutta sen olen oppinut jo kauan sitten, että harvassa asiassa voidaan sanoa "näin Raamattu sanoo", sillä tulkintoja on aina useita.

        Sikäli ongelmallinen on kuitenkin vl-opetus lapsista uskovaisina, että he "uskovat" ja heidät "kastetaan" (eli he "pelastuvat"), mutta siitä huolimatta heidän täytyy "syntyä uudestaan" ja "tehdä parannus" myöhemmin.

        Vastauksena aiempaan kysymykseesi: näyttää se Pyhä Henki todellakin olevan tältä pohjalta aika heikko, jos 95% Suomenkin kastetuista menettää uskonsa.


      • sinulle:
        selkeästi- kirjoitti:

        Sen taas, että Jumala hyväksyy pikkulasten kasteen, näemme siitä, että hän antaa Pyhän Hengen tällä tavoin kastetuille.


        Siinä ilmaistaan selkeästi, että Pyhän Hengen Jumala antaa kastetuille, ts. imperfekti: ihmisille, jotka ovat kastetut.
        Se ei ole preesensissä, ts. Pyhää Henkeä ei saada kasteessa, vaan vasta kasteen jälkeen on mahdollisuus saada Pyhä Henki: kasteen lupaus on se, että ihminen voi myöhemmin saada itselleen Pyhän hengen, ts. vanhusrskautua uudesti syntymässä.

        Eli vasta kasteen JÄLKEEN on mahdollisuus saada Pyhä henki?

        Mutta eikö vl-opetus ole se, että uskossa saadaan Pyhä henki? Toisin sanoen ennen kuin ihminen voidaan kastaa, hänen täytyy olla uskossa. Eli pikkuvauvat ovat uskossa, joten heidät voidaan kastaa. Ja jos on uskossa, täytyy olla Pyhä henki.


      • uskoko kaikkea,
        sinulle: kirjoitti:

        Eli vasta kasteen JÄLKEEN on mahdollisuus saada Pyhä henki?

        Mutta eikö vl-opetus ole se, että uskossa saadaan Pyhä henki? Toisin sanoen ennen kuin ihminen voidaan kastaa, hänen täytyy olla uskossa. Eli pikkuvauvat ovat uskossa, joten heidät voidaan kastaa. Ja jos on uskossa, täytyy olla Pyhä henki.

        mitä teille syötetään, vaan lukekaa, mitä Raamat-
        tuun on kirjoitettu. Kaste ja Pyhän-Hengen saami-
        nen ovat kaksi eri asiaa:

        Kirkkolaitos on niputtanut kasteen, uskoontulon ja
        Pyhällä-Hengellä täyttymisen samaksi tapahtumaksi.
        Raamattu osoittaa selvästi, että ne ovat erillisiä
        tapahtumia. Ne voivat tapahtua myös samalla kertaa
        mutta ne ovat erillisiä siunauksia.
        1, Opetuslapset oli kastettu aikaisemmin ja he täyttyivät PH:llä vasta helluntaina.
        2. Kornelius perhekuntineen täyttyi PH:llä ennen
        kastetta Ap 10:47 "Ei kaiketi kukaan voi kiel-
        tää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet
        Pyhän-Hengen niinkuin mekin?"
        3.Samarialaiset tulivat uskoon ja heidät kastet-
        tiin, mutta he saivat Pyhän-hengen vasta, kun
        apostolit laskivat kätensä heidän päälleen
        Ap 8:16-17 Sillä Hän (Pyhä-Henki) ei ollut tul-
        lut vielä yhteenkään heistä, vaan he olivat ai-
        noastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen. Silloin
        he panivat kätensä heidän päälleen ja he saivat
        Pyhän-Hengen."
        4. Efesolaiset olivat tulleet uskoon, mutta eivät
        olleet saaneet PH:ta eikä kristillistä kastetta.
        Vasta kun Paavali oli kastanut heidät ja sen jäl-
        keen pannut kätensä heidän päälleen, he täyttyivät
        Pyhällä-Hengellä ja puhuivat uusilla kielillä
        Ap 19: 5-6.

        Tämä on niin selvästi ilmoitettu Raamatussa, että
        uskoontulo, kaste ja Pyhällä-Hengellä täyttymi-
        nen ovat erillisiä tapahtumia, että sitä ei
        kukaan voi kiistää.
        Uskoontullessa ihminen saa Pyhän-Hengen sinetin Ef 1:13, eli lapseuden hengen, mutta Pyhällä-Hengellä täyttyminen on erillinen armo-
        lahja.    


      • vielä...
        uskoko kaikkea, kirjoitti:

        mitä teille syötetään, vaan lukekaa, mitä Raamat-
        tuun on kirjoitettu. Kaste ja Pyhän-Hengen saami-
        nen ovat kaksi eri asiaa:

        Kirkkolaitos on niputtanut kasteen, uskoontulon ja
        Pyhällä-Hengellä täyttymisen samaksi tapahtumaksi.
        Raamattu osoittaa selvästi, että ne ovat erillisiä
        tapahtumia. Ne voivat tapahtua myös samalla kertaa
        mutta ne ovat erillisiä siunauksia.
        1, Opetuslapset oli kastettu aikaisemmin ja he täyttyivät PH:llä vasta helluntaina.
        2. Kornelius perhekuntineen täyttyi PH:llä ennen
        kastetta Ap 10:47 "Ei kaiketi kukaan voi kiel-
        tää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet
        Pyhän-Hengen niinkuin mekin?"
        3.Samarialaiset tulivat uskoon ja heidät kastet-
        tiin, mutta he saivat Pyhän-hengen vasta, kun
        apostolit laskivat kätensä heidän päälleen
        Ap 8:16-17 Sillä Hän (Pyhä-Henki) ei ollut tul-
        lut vielä yhteenkään heistä, vaan he olivat ai-
        noastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen. Silloin
        he panivat kätensä heidän päälleen ja he saivat
        Pyhän-Hengen."
        4. Efesolaiset olivat tulleet uskoon, mutta eivät
        olleet saaneet PH:ta eikä kristillistä kastetta.
        Vasta kun Paavali oli kastanut heidät ja sen jäl-
        keen pannut kätensä heidän päälleen, he täyttyivät
        Pyhällä-Hengellä ja puhuivat uusilla kielillä
        Ap 19: 5-6.

        Tämä on niin selvästi ilmoitettu Raamatussa, että
        uskoontulo, kaste ja Pyhällä-Hengellä täyttymi-
        nen ovat erillisiä tapahtumia, että sitä ei
        kukaan voi kiistää.
        Uskoontullessa ihminen saa Pyhän-Hengen sinetin Ef 1:13, eli lapseuden hengen, mutta Pyhällä-Hengellä täyttyminen on erillinen armo-
        lahja.    

        Sinun mukaasi vl:t opettavat siis väärin. Eikö niin?


      • täysin selvillä
        vielä... kirjoitti:

        Sinun mukaasi vl:t opettavat siis väärin. Eikö niin?

        vl:n opetuksesta, mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin he ovat siinä suhteessa Raamatun linjalla, että lapsi on autuas Jeesuksen sovinto-
        työn perusteella. Lapsikaste ei siis pelasta häntä.
        Kirkkohan opettaa, että lapsi on perisynnin turmelema ja kasteessa hänestä tulee Jumalan lapsi
        Jeesus sanoi: Senkaltaisten on taivasten valtakunta."
        Mutta sitä en käsitä, että miksi sille vauvalle tehdään väkivaltaa kastamalla se. Raamatun ihmiset "ottivat kasteen".
        Pietari sanoi helluntaina: "Antakaa kastaa itsenne."
        Ei lapsia eikä kummeja vaan itsenne.
        Kun lapsi tulee siihen ikään, että hän ymmärtää
        kasteen merkityksen ja hän haluaa itse ottaa kas-
        te, niin se on oikein.
        En tiedä, miten vl opettaa Pyhän-Hengen saamisesta
        mutta kuten edellä kirjoitin, niin jokaisella
        uskovalla on PH lapseuden henkenä, mutta Pyhällä-
        Hengellä täyttyminen on armolahja, joka on luvat-
        tu kaikille uskoville ja sen saamisen yhteydessä
        Raamatussa ihmiset puhuivat kielillä.
        Pyhä-Henki ei tule kasteessa, vaan uskon kautta,
        Gal 3:2 "Tämän vain tahdon saada teiltä tietää:
        lain teoistako saitte Hengen, vai uskossa kuule-
        misesta?


      • selvennyksestä.
        täysin selvillä kirjoitti:

        vl:n opetuksesta, mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin he ovat siinä suhteessa Raamatun linjalla, että lapsi on autuas Jeesuksen sovinto-
        työn perusteella. Lapsikaste ei siis pelasta häntä.
        Kirkkohan opettaa, että lapsi on perisynnin turmelema ja kasteessa hänestä tulee Jumalan lapsi
        Jeesus sanoi: Senkaltaisten on taivasten valtakunta."
        Mutta sitä en käsitä, että miksi sille vauvalle tehdään väkivaltaa kastamalla se. Raamatun ihmiset "ottivat kasteen".
        Pietari sanoi helluntaina: "Antakaa kastaa itsenne."
        Ei lapsia eikä kummeja vaan itsenne.
        Kun lapsi tulee siihen ikään, että hän ymmärtää
        kasteen merkityksen ja hän haluaa itse ottaa kas-
        te, niin se on oikein.
        En tiedä, miten vl opettaa Pyhän-Hengen saamisesta
        mutta kuten edellä kirjoitin, niin jokaisella
        uskovalla on PH lapseuden henkenä, mutta Pyhällä-
        Hengellä täyttyminen on armolahja, joka on luvat-
        tu kaikille uskoville ja sen saamisen yhteydessä
        Raamatussa ihmiset puhuivat kielillä.
        Pyhä-Henki ei tule kasteessa, vaan uskon kautta,
        Gal 3:2 "Tämän vain tahdon saada teiltä tietää:
        lain teoistako saitte Hengen, vai uskossa kuule-
        misesta?

        Tuntuu jollain lailla oudolta, että Jumala olisi lahjoittanut ihmisille syntymästä saakka Pyhän Hengen, jonka he kuitenkin automaattisesti menettävät elleivät tee myöhemmin parannusta. Ristiriita on siinäkin, että esim. vl-liikkeessä kaikki ovat "lapsuudenkristittyjä" - eivät he myöhemmässä elämässä enää erikseen "täyty Pyhällä Hengellä". Sama asia koskee varmastikin myös muita hengellisiä liikkeitä, joihin "liitytään" parannuksen kautta (koska Pyhä Henki on salaperäisesti kadonnut jossain vaiheessa) mutta omilta jäseniltä ei parannusta vaadita.

        Syntypaikka määrää siis sen, toteutuuko mainitsemasi armolahja vai ei. En voi sille mitään, että näen tässä ajattelussa ristiriidan.


      • sanotaan,
        selvennyksestä. kirjoitti:

        Tuntuu jollain lailla oudolta, että Jumala olisi lahjoittanut ihmisille syntymästä saakka Pyhän Hengen, jonka he kuitenkin automaattisesti menettävät elleivät tee myöhemmin parannusta. Ristiriita on siinäkin, että esim. vl-liikkeessä kaikki ovat "lapsuudenkristittyjä" - eivät he myöhemmässä elämässä enää erikseen "täyty Pyhällä Hengellä". Sama asia koskee varmastikin myös muita hengellisiä liikkeitä, joihin "liitytään" parannuksen kautta (koska Pyhä Henki on salaperäisesti kadonnut jossain vaiheessa) mutta omilta jäseniltä ei parannusta vaadita.

        Syntypaikka määrää siis sen, toteutuuko mainitsemasi armolahja vai ei. En voi sille mitään, että näen tässä ajattelussa ristiriidan.

        että Jumala puhalsi ihmiseen elämän hengen. Tämä
        Jumalan Henki säilyy ihmisessä niin kauan, kunnes
        hän tekee syntiä ja omatunto alkaa syyttämään.
        Se poistui Aadamista ja Eevasta vasta lankeemuksen
        jälkeen.
        Daavid rukoili lankeemuksensa jälkee: Älä ota minulta pois Pyhää-Henkeäsi.
        Ps 106:37 todistaa, että lapsella on viaton veri, eli vasta sitten, kun lapsi oppii erottamaan hyvän
        ja pahan , Jes 7:15 hän tulee vastuulliseksi
        teoistaan.
        Vl-liikkeessä ei hyväksytä Pyhällä-Hengellä täyt-
        tymistä (armolahjaa) johon kuuluu kielilläpuhumi-
        nen. Tässä se menettää paljon siunauksia, sillä
        Raamattu lupaa, että lopun aikana Herra vuodattaa
        Henkensä kaiken lihan päälle.
        Tämä toteutuu nykyisin voimakkaasti ns karismaat-
        tisessa liikkeessa. On laskettu, että maailmassa
        on tänä päivänä n 500 milj karismaattista kristittyä. He kuuluvat eri kirkkokuntiin ja seu-
        rakuntiin, ja se on nopeimmin kasvava liike
        kristikunnassa.
        Vl-liike sulkee itsensä pois Jumalan siunauksista
        tuolla jyrkällä opillaan, että vain he ovat oi-
        keita uskovia.


      • vielä...
        sanotaan, kirjoitti:

        että Jumala puhalsi ihmiseen elämän hengen. Tämä
        Jumalan Henki säilyy ihmisessä niin kauan, kunnes
        hän tekee syntiä ja omatunto alkaa syyttämään.
        Se poistui Aadamista ja Eevasta vasta lankeemuksen
        jälkeen.
        Daavid rukoili lankeemuksensa jälkee: Älä ota minulta pois Pyhää-Henkeäsi.
        Ps 106:37 todistaa, että lapsella on viaton veri, eli vasta sitten, kun lapsi oppii erottamaan hyvän
        ja pahan , Jes 7:15 hän tulee vastuulliseksi
        teoistaan.
        Vl-liikkeessä ei hyväksytä Pyhällä-Hengellä täyt-
        tymistä (armolahjaa) johon kuuluu kielilläpuhumi-
        nen. Tässä se menettää paljon siunauksia, sillä
        Raamattu lupaa, että lopun aikana Herra vuodattaa
        Henkensä kaiken lihan päälle.
        Tämä toteutuu nykyisin voimakkaasti ns karismaat-
        tisessa liikkeessa. On laskettu, että maailmassa
        on tänä päivänä n 500 milj karismaattista kristittyä. He kuuluvat eri kirkkokuntiin ja seu-
        rakuntiin, ja se on nopeimmin kasvava liike
        kristikunnassa.
        Vl-liike sulkee itsensä pois Jumalan siunauksista
        tuolla jyrkällä opillaan, että vain he ovat oi-
        keita uskovia.

        "Tämä Jumalan Henki säilyy ihmisessä niin kauan, kunnes hän tekee syntiä ja omatunto alkaa syyttämään."

        Eikö Jeesus jo vuorisaarnassaan osoita, että ihmisessä on aina se "vanha osa" eli perisynti, josta hän ei koskaan ole vapaa?

        Mainitsemassasi Jesajan jakeessa puhutaan Jeesuksesta, eikä siinä kyllä sanota mitenkään yksiselitteisesti, että lapsi olisi synnitön siihen saakka, kun hän oppii valitsemaan hyvän ja pahan välillä. Siinä vain todetaan, että Jeesus-lapsi osaa jossain iässä erottaa hyvän ja pahan toisistaan.

        Psalmissa todetaan israelilaisista, että he vuodattivat "viatonta verta". Voi tuon kohdan niinkin kokea, että lapset ovat aina viattomia, mutta toisaalta jos israelilaiset olisivat uhranneet höperöitä vanhuksiaan, olisi silloinkin todennäköisesti puhuttu viattoman veren vuodatuksesta.

        Tätä tarkoitin juuri aiemmin kun sanoin, että Raamattua voidaan tulkita monella tavalla ja on hyvin vaikea mennä toteamaan, että "näin sanoo Raamattu".

        P.S. En ole vl enkä myöskään karismaattisen liikkeen jäsen. Kunhan keskustelen.


      • minulle:
        täysin selvillä kirjoitti:

        vl:n opetuksesta, mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin he ovat siinä suhteessa Raamatun linjalla, että lapsi on autuas Jeesuksen sovinto-
        työn perusteella. Lapsikaste ei siis pelasta häntä.
        Kirkkohan opettaa, että lapsi on perisynnin turmelema ja kasteessa hänestä tulee Jumalan lapsi
        Jeesus sanoi: Senkaltaisten on taivasten valtakunta."
        Mutta sitä en käsitä, että miksi sille vauvalle tehdään väkivaltaa kastamalla se. Raamatun ihmiset "ottivat kasteen".
        Pietari sanoi helluntaina: "Antakaa kastaa itsenne."
        Ei lapsia eikä kummeja vaan itsenne.
        Kun lapsi tulee siihen ikään, että hän ymmärtää
        kasteen merkityksen ja hän haluaa itse ottaa kas-
        te, niin se on oikein.
        En tiedä, miten vl opettaa Pyhän-Hengen saamisesta
        mutta kuten edellä kirjoitin, niin jokaisella
        uskovalla on PH lapseuden henkenä, mutta Pyhällä-
        Hengellä täyttyminen on armolahja, joka on luvat-
        tu kaikille uskoville ja sen saamisen yhteydessä
        Raamatussa ihmiset puhuivat kielillä.
        Pyhä-Henki ei tule kasteessa, vaan uskon kautta,
        Gal 3:2 "Tämän vain tahdon saada teiltä tietää:
        lain teoistako saitte Hengen, vai uskossa kuule-
        misesta?

        Kirjoitat, että jokaisella lapselle on PH lapseudun henkenä. Ja toisaalta puhut Pyhällä hengellä täyttymisestä. Onko jompukumpi näistä hengistä toista voimakkaampi? Siksi kysyn kun kirjoitit näin: Suomenssa valtaenemmistö kastetuista elää täysin
        jumalatonta elämää ja viisveisaa kirkon opeista.
        Tällaistako tekisi Pyhä_henki?
        Olisiko Jumalan työ noin heikkoa?


      • oikeassa siinä,
        vielä... kirjoitti:

        "Tämä Jumalan Henki säilyy ihmisessä niin kauan, kunnes hän tekee syntiä ja omatunto alkaa syyttämään."

        Eikö Jeesus jo vuorisaarnassaan osoita, että ihmisessä on aina se "vanha osa" eli perisynti, josta hän ei koskaan ole vapaa?

        Mainitsemassasi Jesajan jakeessa puhutaan Jeesuksesta, eikä siinä kyllä sanota mitenkään yksiselitteisesti, että lapsi olisi synnitön siihen saakka, kun hän oppii valitsemaan hyvän ja pahan välillä. Siinä vain todetaan, että Jeesus-lapsi osaa jossain iässä erottaa hyvän ja pahan toisistaan.

        Psalmissa todetaan israelilaisista, että he vuodattivat "viatonta verta". Voi tuon kohdan niinkin kokea, että lapset ovat aina viattomia, mutta toisaalta jos israelilaiset olisivat uhranneet höperöitä vanhuksiaan, olisi silloinkin todennäköisesti puhuttu viattoman veren vuodatuksesta.

        Tätä tarkoitin juuri aiemmin kun sanoin, että Raamattua voidaan tulkita monella tavalla ja on hyvin vaikea mennä toteamaan, että "näin sanoo Raamattu".

        P.S. En ole vl enkä myöskään karismaattisen liikkeen jäsen. Kunhan keskustelen.

        että meissä on lankeemuksen perintönä "perisynti,"
        mikä ilmenee meissä taipumuksena tehdä syntiä.
        Mutta se EI OLE KADOTTAVA SYNTI, koska meidät tuo-
        mitaan tekojemme mukaan , Ilm 20:12.
        Tuo "perisynti" ei poistu meistä ennenkuin pari metriä multaa on heitetty päällemme. Se ei poistu
        edes kasteessa, vaikka kirkko niin väittääkin.

        Lapsen viattomuudesta:
        Ps 22:11 "Sinä olet minun Jumalani, hamasta äitini
        kohdusta."
        Jer 1:5 Ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin."
        Miten Johannes kastaja olisi voitu täyttää Pyhällä-Hengellä äitinsä kohdussa, jos lapsi olisi
        syntinen? Olihan hänkin lihasta syntynyt.
        Kirkko puolustaa lapsen syntisyyttä tuolla PS
        51:7 Katso, minä olen synnissä syntynyt ja äitini
        on minut synnissä siittänyt." mutta tuohan on
        langenneen Daavidin puolusteluja lankeemukselleen.
        Jos tuo pitäisi paikkaansa, niin silloin pitäisi
        hyväksyä myös saman Psalmin jae 21, jossa kehoi-
        tetaan uhraamaan Herralle polttouhreja ja teuras-
        uhreja.
        Daavid väittää tehneensä syntiä vain Jumalaa vastaan, mutta tekihän hän sitä myös Uuriaa ja
        Batsebaa vastaan.

        Raamattua voidaan tulkita monella tavalla, mutta
        kyllä se punainen lanka sieltä löytyy, jos ei
        hirtä itseään minkään kirkon oppirakennelmiin ja
        on avoimella ja rukoilevalla mielellä.
        "Pyhä-Henki johtaa meidät kaikkeen totuuteen".


      • ottaen sanoin
        minulle: kirjoitti:

        Kirjoitat, että jokaisella lapselle on PH lapseudun henkenä. Ja toisaalta puhut Pyhällä hengellä täyttymisestä. Onko jompukumpi näistä hengistä toista voimakkaampi? Siksi kysyn kun kirjoitit näin: Suomenssa valtaenemmistö kastetuista elää täysin
        jumalatonta elämää ja viisveisaa kirkon opeista.
        Tällaistako tekisi Pyhä_henki?
        Olisiko Jumalan työ noin heikkoa?

        "Jokaisella USKOVALLA on lapseuden henki," joka on
        sama kuin se Pyhän-hengen sinetti, Ef 1:13.
        Suomalaisista sanoessani tarkoitin sillä sitä, että
        valtaosa on vain nimikristittyjä, joten heillä ei ole Pyhää-Henkeä. Pyhä-Henki ei tule ihmiseen millään seremonialla, vaan uskossa kuulemisen ja
        vastaanottamisen kautta.

        Paavali kehoittaa uskovia anomaan armolahjoja
        1. Kor 14;1.
        Ne on tarkoitettu meille rakennukseksi, rohkaisuksi ja lohdutukseksi. Lapseuden henki
        todistaa meidän henkemme kanssa, että olemme Ju-
        malan lapsia Room 8:16, mutta nämä armolahjat
        ovat saman Pyhän-Hengen aikaansaannoksia, mutta
        ne on annettu meille voimaksi.


      • vielä...
        oikeassa siinä, kirjoitti:

        että meissä on lankeemuksen perintönä "perisynti,"
        mikä ilmenee meissä taipumuksena tehdä syntiä.
        Mutta se EI OLE KADOTTAVA SYNTI, koska meidät tuo-
        mitaan tekojemme mukaan , Ilm 20:12.
        Tuo "perisynti" ei poistu meistä ennenkuin pari metriä multaa on heitetty päällemme. Se ei poistu
        edes kasteessa, vaikka kirkko niin väittääkin.

        Lapsen viattomuudesta:
        Ps 22:11 "Sinä olet minun Jumalani, hamasta äitini
        kohdusta."
        Jer 1:5 Ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin."
        Miten Johannes kastaja olisi voitu täyttää Pyhällä-Hengellä äitinsä kohdussa, jos lapsi olisi
        syntinen? Olihan hänkin lihasta syntynyt.
        Kirkko puolustaa lapsen syntisyyttä tuolla PS
        51:7 Katso, minä olen synnissä syntynyt ja äitini
        on minut synnissä siittänyt." mutta tuohan on
        langenneen Daavidin puolusteluja lankeemukselleen.
        Jos tuo pitäisi paikkaansa, niin silloin pitäisi
        hyväksyä myös saman Psalmin jae 21, jossa kehoi-
        tetaan uhraamaan Herralle polttouhreja ja teuras-
        uhreja.
        Daavid väittää tehneensä syntiä vain Jumalaa vastaan, mutta tekihän hän sitä myös Uuriaa ja
        Batsebaa vastaan.

        Raamattua voidaan tulkita monella tavalla, mutta
        kyllä se punainen lanka sieltä löytyy, jos ei
        hirtä itseään minkään kirkon oppirakennelmiin ja
        on avoimella ja rukoilevalla mielellä.
        "Pyhä-Henki johtaa meidät kaikkeen totuuteen".

        "Mutta se EI OLE KADOTTAVA SYNTI, koska meidät tuo-
        mitaan tekojemme mukaan , Ilm 20:12."

        En ehdi nyt etsiä niitä lukuisia paikkoja, joissa todetaan ihmisen tulevan vanhurskaaksi yksin uskosta. Ainoa vanhurskauttava "teko" on siis usko. Ja perisyntikö ei ole kadottava synti? Mitkä muut synnit eivät ole kadottavia? Tämä jako on minulle vieras ja kiinnostaa kovasti.


      • kysymys...
        ottaen sanoin kirjoitti:

        "Jokaisella USKOVALLA on lapseuden henki," joka on
        sama kuin se Pyhän-hengen sinetti, Ef 1:13.
        Suomalaisista sanoessani tarkoitin sillä sitä, että
        valtaosa on vain nimikristittyjä, joten heillä ei ole Pyhää-Henkeä. Pyhä-Henki ei tule ihmiseen millään seremonialla, vaan uskossa kuulemisen ja
        vastaanottamisen kautta.

        Paavali kehoittaa uskovia anomaan armolahjoja
        1. Kor 14;1.
        Ne on tarkoitettu meille rakennukseksi, rohkaisuksi ja lohdutukseksi. Lapseuden henki
        todistaa meidän henkemme kanssa, että olemme Ju-
        malan lapsia Room 8:16, mutta nämä armolahjat
        ovat saman Pyhän-Hengen aikaansaannoksia, mutta
        ne on annettu meille voimaksi.

        Eli sinulla on siis kaksi Pyhää Henkeä - toinen pienille lapsille ja toinen parannuksen tehneille aikuisille?


      • Sama Henki,
        kysymys... kirjoitti:

        Eli sinulla on siis kaksi Pyhää Henkeä - toinen pienille lapsille ja toinen parannuksen tehneille aikuisille?

        jonka Jumala puhalsi ihmeseen, toimii sekä uudes-
        tisyntymisessä, että jakaa armolahjoja.
        Raamattu sanoo, että voimavaikutukset ovat moninai-
        set ja Jumala jakaa Henkekä tahtonsa mukaan Hebr 2;4
        Pyhän_hengen tärkein tehtävä on kirkastaa Kristusta
        ja vahvistaa uskovia:
        "Kun Pyhä-Henki tulee teihin, te saatte voiman."
        Ap 1:8.


      • sanaa perisynti.
        vielä... kirjoitti:

        "Mutta se EI OLE KADOTTAVA SYNTI, koska meidät tuo-
        mitaan tekojemme mukaan , Ilm 20:12."

        En ehdi nyt etsiä niitä lukuisia paikkoja, joissa todetaan ihmisen tulevan vanhurskaaksi yksin uskosta. Ainoa vanhurskauttava "teko" on siis usko. Ja perisyntikö ei ole kadottava synti? Mitkä muut synnit eivät ole kadottavia? Tämä jako on minulle vieras ja kiinnostaa kovasti.

        Se on kirkon keksintö, koska sen piti saada legi-
        miteetti lasten kastamiselle. Väittämällä, että
        lapsi menee kadotukseen perisyntisyytensä takia,
        ellei häntä kasteta, kirkko on saanut vanhemmat
        kastattamaan lapsensa. Sillä eihän kukaan vanhempi
        halua lapsensa joutuvan kadotukseen.
        Raamattu puhuu ihmisen turmeluksesta, joka tuli
        meihin syntiinlankeemuksessa.
        Minä käsitän, että jos tällä "perisynnillä" ymmär-
        retään lihan turmelusta, niin silloin se ei ole
        "oikea" synti, joka kadottaa ihmisen, koska tuon
        Ilmestyskirjankin kohdan mukaan meidät tuomitaan
        tekojemme mukaan, eikä vanhempiemme tekojen mu-
        kaan.
        Hes 18:20 "Poika ei kanna isaän syntivelkaa, eikä
        isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on
        tuleva hänen vanhurskautensa ja jumalattoman ylit-
        se on tuleva hänen jumalattomuutensa.
        Jae 19 Se sielu, joka syntiä tekee, sen on
        kuoltava."
        Olet täysin oikeassa, sanoessasi, että ainoa van-
        hurskauttava teko on usko:
        Room 5:1 " Koska me siis olemme uskosta vanhurs-
        kaiksi tulleet."
        Ryöväri pelastui uskon kautta. Ei häntä ehditty
        kastaa, mutta Jeesuksen sanojen mukaan hän pääsi
        taivaaseen.


      • ja teoista
        sanaa perisynti. kirjoitti:

        Se on kirkon keksintö, koska sen piti saada legi-
        miteetti lasten kastamiselle. Väittämällä, että
        lapsi menee kadotukseen perisyntisyytensä takia,
        ellei häntä kasteta, kirkko on saanut vanhemmat
        kastattamaan lapsensa. Sillä eihän kukaan vanhempi
        halua lapsensa joutuvan kadotukseen.
        Raamattu puhuu ihmisen turmeluksesta, joka tuli
        meihin syntiinlankeemuksessa.
        Minä käsitän, että jos tällä "perisynnillä" ymmär-
        retään lihan turmelusta, niin silloin se ei ole
        "oikea" synti, joka kadottaa ihmisen, koska tuon
        Ilmestyskirjankin kohdan mukaan meidät tuomitaan
        tekojemme mukaan, eikä vanhempiemme tekojen mu-
        kaan.
        Hes 18:20 "Poika ei kanna isaän syntivelkaa, eikä
        isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on
        tuleva hänen vanhurskautensa ja jumalattoman ylit-
        se on tuleva hänen jumalattomuutensa.
        Jae 19 Se sielu, joka syntiä tekee, sen on
        kuoltava."
        Olet täysin oikeassa, sanoessasi, että ainoa van-
        hurskauttava teko on usko:
        Room 5:1 " Koska me siis olemme uskosta vanhurs-
        kaiksi tulleet."
        Ryöväri pelastui uskon kautta. Ei häntä ehditty
        kastaa, mutta Jeesuksen sanojen mukaan hän pääsi
        taivaaseen.

        Itse olen aina käsittänyt Jeesuksen vuorisaarnan siten, että juuri sen takia, että meissä jokaisessa on syntiinlankeamuksessa turmeltunut osa, emme voi koskaan täyttää lakia (eli olemme syntisiä jo itsessämme, ainakin ajatuksissamme, vaikka asuisimme pienestä lapsesta saakka eristäytyneenä muusta maailmasta). Tämän vuoksi tarvittiin Jeesuksen sovitustyö. Jos teot olisivat vanhurskauden ehtona, myös tekemättä jättämiset tulisi nähdä vanhurskauttavana. Jeesuksen opetuksen mukaan kenenkään teot eivät kuitenkaan kelpaa Jumalalle.

        Täytyy kyllä sanoa, että Uudessa testamentissa on nähtävissä jo kahdenlaista teologiaa. Toisaalta Paavali painottaa uskon merkitystä, toisaalta taas muut kirjoittajat painottavat tekoja (muistaakseni ilmestyskirjan lisäksi myös esim. Jaakobin kirjeessä näin tehdään). On muistettava, että Uudesta Testamentistakin löytyy monenlaista teologia ja että heidän näkemystensä yhteensovittaminen ei aina ole helppoa eikä edes mielekästä.


      • näe ristiriitaa
        ja teoista kirjoitti:

        Itse olen aina käsittänyt Jeesuksen vuorisaarnan siten, että juuri sen takia, että meissä jokaisessa on syntiinlankeamuksessa turmeltunut osa, emme voi koskaan täyttää lakia (eli olemme syntisiä jo itsessämme, ainakin ajatuksissamme, vaikka asuisimme pienestä lapsesta saakka eristäytyneenä muusta maailmasta). Tämän vuoksi tarvittiin Jeesuksen sovitustyö. Jos teot olisivat vanhurskauden ehtona, myös tekemättä jättämiset tulisi nähdä vanhurskauttavana. Jeesuksen opetuksen mukaan kenenkään teot eivät kuitenkaan kelpaa Jumalalle.

        Täytyy kyllä sanoa, että Uudessa testamentissa on nähtävissä jo kahdenlaista teologiaa. Toisaalta Paavali painottaa uskon merkitystä, toisaalta taas muut kirjoittajat painottavat tekoja (muistaakseni ilmestyskirjan lisäksi myös esim. Jaakobin kirjeessä näin tehdään). On muistettava, että Uudesta Testamentistakin löytyy monenlaista teologia ja että heidän näkemystensä yhteensovittaminen ei aina ole helppoa eikä edes mielekästä.

        uskon ja tekojen välillä.
        Uskokin ON JUMALAN TEKO MEISSÄ:
        Joh 6:28 "Se on Jumalan teko, että uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt."
        Toisessa kohtaa sanotaan: Usko, jonka Jeesus vaikuttaa.
        Mutta kun Jaakob kirjoittaa: Usko, ilman tekoja on
        kuollut," niin hän vaan toteaa sen, että usko
        panee meidät liikkeelle. Niiden omien tekojemme kautta emme pelastu, mutta usko ja Pyhä-Henki vaikuttaa meissä tahtomista ja tekemistä.
        Vaikka pääsemmekin taivaaseen pelkän uskon kautta,
        niin palkka maksetaan tekojemme mukaan: "Kaiken,
        minkä olette tehneet yhdelle näistä minun vähim-
        mistä vejistäni, sen te olette tehneet minulle".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      194
      4538
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      254
      2550
    3. 133
      1677
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1381
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      201
      1259
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      83
      1110
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1094
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1047
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1041
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1037
    Aihe