Mitähän nuo tarkoittaa maalliiko kielellä?
Yritin kyl Googletella mut ei siitä sen viisaammaksi tullu.
Ilmeisesti nitraus on että laitetaan kahta happoo ja sit ainetta jota nitrataan ja antaa vaikuttaa niin atomirakenne hajoaa ja yhdistyy uudeksi aineeksi ja samalla ehkä syntyy jotain ylimääräsiä yhdisteitä?
Oliskos tiedossa sivua jossa selostetaan näitä kemian termejä selkeesti?
Nitraus?
6
3269
Vastaukset
- sitroen.
nitraus tarkoittaa, että teräksen pintakerrokseen ujutetaan typpeä, jolloin se muuttuu hyvin kovaksi ja kulutusta kestäväksi. Käytetään erityisesti dieselmoottoreiden kampiakselin kauloissa. Itse nitrausmenetelmää en muista (sikäli kuin olen edes kuullut sitä), mutta kovempi pinta sillä saadaan kuin karkaisulla.
- usein nitraushapolla
Nitraus tarkoittaa nitroryhmän, NO2 liittämistä (substituoimista, tavallisesti vedyn, korvaamista) aineeseen. Tavallisesti niraus tehdään ns. nitraushapolla, jossa nitraava aine on typpihappoa, HNO3, ja katalyyttinä rikkihappoa, H2SO4. Nitraushappoa kaadetaan nitrattavan aineen sekaan, ja lämmitetään. Sitä se käytännössä on.
Atomirakenne (ytimet) ei hajoa. Molekyylirakenne muuttuu. Sidokset katkeavat ja muodostuu uusia.
Valitettavasti nitraus usein liittyy räjähdysaineisiin: nitroglyseriini, TNT, pikriinihappo...- Anonyymi
Eli typpihappo 30% rikkihappo 10%= nitraushappo??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli typpihappo 30% rikkihappo 10%= nitraushappo??
Nitraukseen käytettävä happoseos sisältää vettä mahdollisimman vähän. Eli siis seos, jossa konsentraatioltaan alun perin 70% typpihappoa sekoitettu oleumiin (savuava rikkihappo, lähes 100% happoa) sopivassa suhteessa.
Molemmat noista lähtöaineista ovat varsin ikäviä aineita maallikon käsitellä. Onneksi niiden saatavuuskin on nykyään heikko kun edes akkuhappoa ei enää saa vapaasti ostaa.
- NEfae
Kiitoksia molemmille asia selvä.
- Anonyymi
Bensan joukkoon voi kattaa typpihappoa niin menee lujempaa. Bensa nitraantuu, ottaa vastaan NO2 ryhmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k864108- 1243614
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah853406Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia392819- 1251683
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361546Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk141191Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191174Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221144Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421130