Olen ymmärtänyt että on erittäin tärkeää että teidän uskonkäsitykset perustavat nimen omaan Raamattuun eivätkä pelkkiin ihmisten oletuksiin. Ja että luotatte niin Kreikkalaisiin kuin Herprealaisiin kirjoituksiin ja käsitätte ne kirjaimellisesti, ellei sitten kyseessä ole selvästi vertauskuvallinen ilmaus.
Olen jo jonkin aikaa pohtinut mitä Raamatun paratiisikertomus merkitsee tänä päivänä. Pitäisikö se ottaa kirjaimellisesti vai onko siinäkin selviä vertauskuvallisia ilmauksia ja asia yhteyksiä?
Eeva kuunteli käärmeen kuiskutusta ja syötti kiellettyä hedelmää Aadamille. Onko siis Eeva ja samalla jokainen nainen syypää syntiinlankeemukseen? Sanotaanhan jo Sirakin kirjassa: "naisessa on synnin alku, ja hänen tähtensä me kaikki kuolemme" (Sir. 25:24).
Onko siis paratiisikertomuksessa tulkinnan mahdollisuutta vai tulisiko se ottaa kirjaimellisesti?
Paratiisikertomus
9
539
Vastaukset
- rothmi
Kuule KaisuKaisu. Raamatun kertomus syntiinlankeemuksesta on otettava kirjaimellisesti. Siis, syntiinlankeemus on todellisuutta ja me kaikki olemme siitä osallisia ja tästä syystä "...kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus" (Apt.17:30).
- kaisukaisu
Kaikkien tulee kyllä tehdä parannus. Mutta onko naisella suurempi taakka kun hän otti omenan ja houkutteli miehenkin vielä siihen mukaan? Naisessa on kuitenkin suurimman osan ihmiskunnan elon ajan nähty nainen syntisempänä kuin mies, ja välillä häntä ei ole voitu pitää Jumalan kuvana niin kuin miestä.
Mikä tekee meistä suvaitsevaisempia kuin entis aikojen Raamatun tutkijat? - vio-letti
kaisukaisu kirjoitti:
Kaikkien tulee kyllä tehdä parannus. Mutta onko naisella suurempi taakka kun hän otti omenan ja houkutteli miehenkin vielä siihen mukaan? Naisessa on kuitenkin suurimman osan ihmiskunnan elon ajan nähty nainen syntisempänä kuin mies, ja välillä häntä ei ole voitu pitää Jumalan kuvana niin kuin miestä.
Mikä tekee meistä suvaitsevaisempia kuin entis aikojen Raamatun tutkijat?Tässä Saarnaajan ajatuksia naisesta.
Saarnaja 7. luvussa hän vuodattaa sydämensä syvyydestä:
25 "Minä ryhdyin itsekseni pohtimaan ja etsimään viisautta ja kaiken lopputulosta ja ymmärsin, että jumalattomuus johtuu järjettömyydestä ja tyhmyys mielen sokaistumisesta.
26 Minä havaitsin: Kuolemaakin katkerampi on nainen. Hän on pyydys, hänen sydämensä on ansa, hänen kätensä ovat kahleet. Jumalalle mieluinen hänet välttää, mutta synnintekijä takertuu hänen verkkoonsa.
27 Katso -- sanoi Saarnaaja -- tämän minä totesin, kun kohta kohdalta pyrin tulokseen:
28 en löytänyt, mitä kaiken aikaa etsin, ihmistä. Tuhannen joukosta minä löysin yhden, mutta koko määrästä en ainoatakaan naista.
29 Vain tämän minä sain selville: Jumala on luonut ihmiset suoriksi, mutta itse he punovat kieroja juonia." - Rothmi
kaisukaisu kirjoitti:
Mikä tekee meistä suvaitsevaisempia kuin entis aikojen Raamatun tutkijat?Ei ole naisella suurempaa taakkaa, sillä ei Jumala luokittele meidän syntejämme koko- tai arvojärjestykseen. Tästä johtuen olemme kaikki samalla viivalla. Eihän Eeva mitenkään pakottanut Aadamia syömään hedelmästä, vaan tälläkin oli sama pyrkimys päästä Jumalan tasolle. (Ks.myös. Gal.3:28)
- Kristian J
kaisukaisu kirjoitti:
Mikä tekee meistä suvaitsevaisempia kuin entis aikojen Raamatun tutkijat?Ei ole naisella suurempaa taakkaa vaan kaikki olemme epätäydellisinä syntyneet ja voimme luottaa ainoastaan Jeesuksen Kristuksen lunastusuhriin ja Jumalan (JHVH) armoon.
Itse asiassa saatana toimi tarkoituksellisesti aluksi Evan kautta koska tiesi että nainen enemmän tunneperäisenä ihmisenä voisi langeta helpommin kuin Jumalaa jo paremmin tunteva Adam. Evaa huijattiin houkuttelulla "jumalankaltaisuuteen", mutta Adam kyllä huomasi tapahtuneen muutoksen naisessa tämän tarjotessa kiellettyä omenaa ja rikkoi TIETOISESTI Jumalansa käskyä ja suostui naisensa tahtoon. Miksi? Koska Adam oli yksinäisyyden jälkeen niin kiintynyt vaimoonsa ja tämän rikkomuksen jälkeen hän pelkäsi että Jumala ottaa häneltä tuon naisen pois. Jos Adam olisi ajatellut pidemmälle ja ajatellut Luojaansa enemmän kuin naista niin Jumala olisi kyllä helposti voinut tehdä vaikka uuden naisen Adamille käskynrikkojan tuhoamisen jälkeen. Eli Adam oli kyllä enemmän syyllinen koska hänen tekonsa oli TIETOINEN valinta Jumalan tahdon ja naisen tahdon välillä.
>>Onko siis Eeva ja samalla jokainen nainen syypää syntiinlankeemukseen? Sanotaanhan jo Sirakin kirjassa: "naisessa on synnin alku, ja hänen tähtensä me kaikki kuolemme" (Sir. 25:24).
Miesten käskyttämässä maailmassa, varsinkin tuolloin oli helppoakin helpompaa sysätä vastuu kaikesta epämukavasta naisen harteille. Eipä tuo raamattu kovin tasa-arvoista kuvaa anna muutenkaan naisen asemasta maailmankaikkeudessa. Jos Adam oli niin sanalla sanoen tyhmä, että suostui Eevan viettelemäksi pahaan, niin yhtälailla Adam on syyllinen tapahtumaan kuin Eevakin.
Paatuneilla raiskaajillakin on tapana sysätä raiskauksensa naisen/uhrinsa syyksi, pukeutumisen tai viekoittelevan käyttäytymisen siivellä esim.
Silkkaa paskapuhettahan tuo on.
- Järkevää tasa-arvoa kunnioittaen -
>>Onko siis paratiisikertomuksessa tulkinnan mahdollisuutta vai tulisiko se ottaa kirjaimellisesti?
En varauksetta ottaisi kirjaimellisesti montaakaan raamatunkertomusta. Uskoo ken jaksaa.- vio-letti
Voit vaikka huviksesi lukea tämän linkin takana olevan pohdiskelun. Jos ei muuta, niin se osoittaa että asiaa voidaan katsella useilta eri kanteilta.
http://pakana.150m.com/merlin_stone.htm - P.T.S
kaisukaisu kysyi:
>>Onko siis paratiisikertomuksessa tulkinnan mahdollisuutta vai tulisiko se ottaa kirjaimellisesti?>>
Vastausta..
http://www.watchtower.org/fi/lmn/index.htm - tiedon merkitys
..- kertoo ettei adamia petetty vaan eeva, "havva", kaiken elävän äiti.
geenitutkijat antoivat uutta puhtia -kantaäiti- keskusteluun viime vuonna toteamalla, että valmistuneen geenikartan mukaan tämän ihmisen lajilla on kymmenen ns.esiäitiä, joista kaikki ihmiset ovat polveutuneet: ei siis ole rotuja, vaan sopeutumia. ja nämä esiäidit ovat kaikki saman ,yhden parin jälkeläisiä; se on siis se minkä nyt tiedämme, ja se on jo paljon se. joten kaikki rotuopit ovat joko tietämättömien tai"häijyjen ja nurjien ihmisten"väsäämiä.
- toinen tarina on sitten se, mistä nämä alkukertomukset ovat alkuisin; persian kuninkaanhoveista vai vielä kauempaa. muinaisilla saduillakin on yleensä joku hyvin realistinen alkuperänsä; esim:lumikki- satua kun on tutkittu, sen lähtöpaikaksi on todettu intia.
kertomus nebukadnesarin unesta on, paitsi raamatussa, tunnettu myös kreikkalaisten kesk. hist. hesiodos n.- 2500-v. sitten,kertoi saman tarinan.
tässä on pääasia se että tapahtuman runkokertomus perustuu tosiasiaan, se on hyvä pohja eteenpäin. tässä siis se että on ollut yksi ihmispari, joka on meisän kantaisämme-ja -äitimme.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann2561852Olen niin kesken
Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys151378Tietääkö joku ylläpidosta?
Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi2101269Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)
Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä1851115- 65933
Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva
joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v60923TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."
Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p18894- 51836
Martina ei mennyt naimisiin
IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva126810Mä tuun aina rakastamaan sua J
Mutta en pysty kertomaan, että mikä mulla on hätänä. Mä en kertakaikkiaan pysty. Joskus naureskelit muiden ihmisten vai61803