Kun ruokaohjeessa mainitaan tomaattisose niin tarkoittaako se pyrettä, murskaa vai ketsuppia?
Tomaattisose?
9
728
Vastaukset
- murskaaja§
tomaattisoseella ymmärtäisin tarkoitettavan murskan kaltaista, mutta hienompaa, jossa ei ole sellaisia pikkusormen pään kokoisia palasia kuin murskassa. sellaista myydään useimmiten pahvipurkeissa. itse kyllä ostan lidlin tomaattimurskaa ja soseutan sen sauvasekoittimella tai monitoimikoneessa. lidlin tomaattimurska on mielestäni paremman makuista kuin s-ryhmän kauppaama, ja lisäksi lidlin tomaattimurskapurkki on helppo avata, ei tarvita purkinavaajaa. jos ohjeessa on kuitenkin 1 rkl tomaattisosetta niin melkeinpä sanoisin että siinä tapauksessa se tarkoittaa pyrettä. voi se silti tarkoittaa murskaakin, esimerkiksi itse laitan kukkakaalin keitinveteen 1 rkl tomaattimurskaa. kerropa koko ohje niin voimme päätellä mitä sillä tarkoitetaan.
- ruokalusikallinen
En mitään tarkkaa ohjetta nyt osaa esimerkkinä antaa, mutta olen tähän törmännyt usein esim. pataruokien ja kastikkeiden yhteydessä. Kysymyksessä on siis pienet määrät ja pyrettä olen käyttänyt, mutta joskus epäilen, että pyreestä ei ole kysymys, se on aika voimakkaan makuista ja tiettyihin ohjeisiin ketsupinkaltainen sose(mutta ei ketsuppi kuitenkaan) olisi sopinut paremmin. Hitsi kun en osaa nyt antaa mitään esimerkkiohjeita. Mielenkiintoista tuo kukkakaalijuttusi, kerrohan miksi laitat keitinveteen tomaattimurskaa? Maistuuko noin pieni määrä vai onko siihen jokin muu syy?
- Vastaaja-
Pyrettä tarkoittaa kaikki lusikkamitat (tl ja rl) jos taas dl tai purkki niin silloin sosetta. Juu ketsuppia ainoostaa hätätilassa jos ei muuta löydy.
- ruokalusikallinen
Heh, oli vähän huonosti aseteltu kysymys minulla. Ymmärrän kyllä olla laittamatta soosiin desilitroittain ketsuppia tai pyrettä(miten se sitten oikeinkirjoitetaankin). Olen siis aina vähän toiminut sen vähäisen maalaisjärjen mukaan, jota löytyy ja soveltanut ohjeita. En muutenkaan noudata ruokaohjeita orjallisesti, mutta niitä on mukava tutkia ja etsiä uusia vinkkejä. Tomaattisose vain on jo pitkään mietityttänyt.
- Pomodoro
ruokalusikallinen kirjoitti:
Heh, oli vähän huonosti aseteltu kysymys minulla. Ymmärrän kyllä olla laittamatta soosiin desilitroittain ketsuppia tai pyrettä(miten se sitten oikeinkirjoitetaankin). Olen siis aina vähän toiminut sen vähäisen maalaisjärjen mukaan, jota löytyy ja soveltanut ohjeita. En muutenkaan noudata ruokaohjeita orjallisesti, mutta niitä on mukava tutkia ja etsiä uusia vinkkejä. Tomaattisose vain on jo pitkään mietityttänyt.
Asia on niin kuin tuossa kerroin. Ja kirjoitetaan pyree, ei pyre tai pure. Taivutetaan pyree, pyreen, pyreetä. Samaten kuin pitää olla filee (fileen, fileetä) eikä file, filen, filettä.
- Pomodoro
Tomaattisose on AINA tomaattipyreetä - kunhan nyt ohjeen antaja tietää mistään mitään.
Tomaattimurska on tomaattimurska ja se ohuempi "sattumaton" sörsseli on paseerattua tomaattia. - -L-
Tomaattipyree on suomeksi tomaattisose (ranska: purée) eli pikkupurkeissa ja tuubeissa myytävä "tomaattitiiviste".
- Kokkikolmemiljoonaa
Pyreetä tiätysti!!
- hillut sinä
älykääpiö!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938028
- 403852
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021906- 241310
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321143Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,311079Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia11865Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53847Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31812Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v27762