Hei!
Elikkäs jos tiedät niin olisin hyvin kiitollinen jos viitsisit antaa vastauksia seuraavaan kysymykseen.
Mitä energiaravintoaineita/suojaravintoaineita
jää saamatta ja millä voi korvata ne
Semivegetaarinen?
Pollovegetaarinen?
Pescovegetaarinen?
Lakto-ovovegetaarinen?
laktovegetaarinen?
vegaani?
Olen netistä etsinyt tietoa, mutta ei löydy mistään.
Olisin hyvin kiitollinen jos joku kertoisi.
Kasvisruuasta
12
1315
Vastaukset
- näinse
semi - syö vain harvoin nisäkkäiden lihaa
pollo - kana ja muut linnut
pesco - kala
ovo - muna
lakto - maito
vegaani ei syö mitään eläinperäisiä tuotteita ja pyrkii olemaan käyttämättä mitään muutakaan eläinperäistä. Kuten nahkaa, villaa yms.
Wikipediasta löytyy.
ja sitten myös
http://www.vegaaniliitto.fi/index.html
http://www.animalia.fi/Default.aspx?tabid=1384
http://www.oikeuttaelaimille.net/www/index.ph?option=com_content&task=category§ionid=5&id=79&Itemid=69
ainoa vitamiini jota ei saa kasvistuotteista on B12. Toki joitakin tuotteita on rikastettu B12-vitamiiniila
Toivottavasti oli apua :)- jees :)
Pitää katsoa nuo kotisivut tarkkaan jos löytyis jotain uutta tietoa.
Kiitos :) - lakto-ovo
jees :) kirjoitti:
Pitää katsoa nuo kotisivut tarkkaan jos löytyis jotain uutta tietoa.
Kiitos :)Tä nyt ei varsinaisesti kuulu tänne mut olis kiva jos joku viittis vastata, eli oon ollu ny vasta parisen kuukautta lakto-ovo-vegetaristi(en syö lihaa mut käytän maitotuotteita ja kananmunaa), mut oon alkanu jo miettii vakavasti et josko ryhtysin ihan vegaaniks. Onko vegaaniks alkaminen vaikeaa vai pitäiskö ennemmin jättää aluks kananmuna pois ja sitten vasta maitotuotteetkin?
- näinse
lakto-ovo kirjoitti:
Tä nyt ei varsinaisesti kuulu tänne mut olis kiva jos joku viittis vastata, eli oon ollu ny vasta parisen kuukautta lakto-ovo-vegetaristi(en syö lihaa mut käytän maitotuotteita ja kananmunaa), mut oon alkanu jo miettii vakavasti et josko ryhtysin ihan vegaaniks. Onko vegaaniks alkaminen vaikeaa vai pitäiskö ennemmin jättää aluks kananmuna pois ja sitten vasta maitotuotteetkin?
No aika henkilökohtaista varmaankin. Mutta jos todella haluaa koko sydämestään olla käyttämättä mitään eläinperäisiä tuotteita niin kyllä se onnistuu. Itse päätin vaan yhtenä päivänä, kun olin vielä lakto-ovo, että nyt mä kyllä alan vegaaniks ja sitten en enää sen jälkeen ole syönyt kuin vegaanisesti.
Tosin toisilla voi olla vaikeampaa luopua varsinkin, jos on tottunut syömään maito- ja munatuotteita. Mutta kaikkihan on korvattavissa.
Mutta jos sinusta tuntuu, että pystyt jättämään ne myös pois ruokavaliosta niin hyvä! Ja pikkuhiljaa kun lopettelee munan ja maidon käyttöä, niin ei se varmaankaan niin vaikeaa ole :) - omasta luonteesta kiinni
näinse kirjoitti:
No aika henkilökohtaista varmaankin. Mutta jos todella haluaa koko sydämestään olla käyttämättä mitään eläinperäisiä tuotteita niin kyllä se onnistuu. Itse päätin vaan yhtenä päivänä, kun olin vielä lakto-ovo, että nyt mä kyllä alan vegaaniks ja sitten en enää sen jälkeen ole syönyt kuin vegaanisesti.
Tosin toisilla voi olla vaikeampaa luopua varsinkin, jos on tottunut syömään maito- ja munatuotteita. Mutta kaikkihan on korvattavissa.
Mutta jos sinusta tuntuu, että pystyt jättämään ne myös pois ruokavaliosta niin hyvä! Ja pikkuhiljaa kun lopettelee munan ja maidon käyttöä, niin ei se varmaankaan niin vaikeaa ole :)Omasta luonteesta se on kiiini, mikä sopii parhaiten. itse siirryin lakto-ovosta kertaheitolla vegaaniksi. Se oli kolme viikkoa ennen syntymäpäivääni, jolloin päätin, että silloin synttäripäivänä se tapahtuu. Niin se sitten tapahtui. Pari pientä takapakkia tuli ensimmäisen puolen vuoden aikana kun söin "vahingossa" eli ei-normaalissa mielentilassa juustoista kasvispitsaa. Se oli oikeastaan vaikein juttu se hairahduksen unohtaminen. Sitä kun tuli mieleen, että nyt kun mokasin, on kaikki pilalla eikä kannata enää jatkaa. Onneks kaveri siinä tuki ja autto jatkamaan.
- agaria
omasta luonteesta kiinni kirjoitti:
Omasta luonteesta se on kiiini, mikä sopii parhaiten. itse siirryin lakto-ovosta kertaheitolla vegaaniksi. Se oli kolme viikkoa ennen syntymäpäivääni, jolloin päätin, että silloin synttäripäivänä se tapahtuu. Niin se sitten tapahtui. Pari pientä takapakkia tuli ensimmäisen puolen vuoden aikana kun söin "vahingossa" eli ei-normaalissa mielentilassa juustoista kasvispitsaa. Se oli oikeastaan vaikein juttu se hairahduksen unohtaminen. Sitä kun tuli mieleen, että nyt kun mokasin, on kaikki pilalla eikä kannata enää jatkaa. Onneks kaveri siinä tuki ja autto jatkamaan.
leivonnaisista. Jos teen vegaani-kakun, käykö pinnalle marsipaani? Olen yrittänyt syynätä paketinkylkeä ja en tietääkseni löydä siitä mitään, mikä ei olisi sopivaa. Väärässä voin tietenkin olla. En halua tuottaa vegaani vieraalleni harmia.
- veg
agaria kirjoitti:
leivonnaisista. Jos teen vegaani-kakun, käykö pinnalle marsipaani? Olen yrittänyt syynätä paketinkylkeä ja en tietääkseni löydä siitä mitään, mikä ei olisi sopivaa. Väärässä voin tietenkin olla. En halua tuottaa vegaani vieraalleni harmia.
Juu, kyllä marsipaanin pitäisi olla vegaanista (jos kyse on värjätystä marsipaanista, niin täytyy muistaa, että väriaine E120 on eläinperäistä. Luulisin, että vaaleanpunaisessa marsipaanissa on tätä).
- QueenOfTheDawn
lakto-ovo kirjoitti:
Tä nyt ei varsinaisesti kuulu tänne mut olis kiva jos joku viittis vastata, eli oon ollu ny vasta parisen kuukautta lakto-ovo-vegetaristi(en syö lihaa mut käytän maitotuotteita ja kananmunaa), mut oon alkanu jo miettii vakavasti et josko ryhtysin ihan vegaaniks. Onko vegaaniks alkaminen vaikeaa vai pitäiskö ennemmin jättää aluks kananmuna pois ja sitten vasta maitotuotteetkin?
Maitoa ja munaa pois kalsiumin vuoksi, itsellä sen verran heiveröinen luusto. Maitoa ja munia saa kyllä luomuna eikä kukaan kuole sen takia.. Ihan oman tuntos mukaan jatkat lakto-ovona tai siirryt vegaaniks... Ei ole oikeaa tai väärää ratkaisua.
- ei auta
QueenOfTheDawn kirjoitti:
Maitoa ja munaa pois kalsiumin vuoksi, itsellä sen verran heiveröinen luusto. Maitoa ja munia saa kyllä luomuna eikä kukaan kuole sen takia.. Ihan oman tuntos mukaan jatkat lakto-ovona tai siirryt vegaaniks... Ei ole oikeaa tai väärää ratkaisua.
Maito heikentää luitasi, sori vaan. Samoin kananmuna. Kaikki eläinproteiini mitä kroppaan joutuu hajotetaan happamiksi yhdisteiksi, jotka neutraloidaan kalsiumilla. Maidon kalsiumista imeytyy noin kolmannes. Jäät tappiolle.
Tosin jos muuten ei sitä eläinproteiinia syö niin ei pieni määrä kovin isoa haittaa tee, mutta jos heiveröisten luiden takia kuvittelee juovansa maitoa luuston hyväksi niin metsään mennään. Vihreiden kasvisten kalsiumista imeytyy yli puolet, ja muutenkaan sitä ei tarvita niin paljoa kuin jos mättäisi kitaansa yhtä tolkuttoman määrän eläinprotskua kuin normisuomalainen - osteoporoosin ja maidonjuonnin kultamaassa.
P.S. ja jos vielä juo sen maidon kahvin kanssa - saat eläinprotskut, mutta et sitäkään vähää kalsiumia, kofeiini kun ehkäisee moisen imeytymisen aika tehokkaasti. - heh
QueenOfTheDawn kirjoitti:
"Maitoa ja munia saa kyllä luomuna eikä kukaan kuole sen takia.."
Luomuna niitä kyllä saa, mutta muuten väitteessä ei ole mitään perää. Jokainen muniva kana, oli luomua tai ei, kuolee kananmunantuotannon takia, ja jokainen lypsävä lehmä ja syntyvä sonnivasikka kuolee maidontuotannon takia, oli luomua tai ei. - QueenOfTheDawn
heh kirjoitti:
"Maitoa ja munia saa kyllä luomuna eikä kukaan kuole sen takia.."
Luomuna niitä kyllä saa, mutta muuten väitteessä ei ole mitään perää. Jokainen muniva kana, oli luomua tai ei, kuolee kananmunantuotannon takia, ja jokainen lypsävä lehmä ja syntyvä sonnivasikka kuolee maidontuotannon takia, oli luomua tai ei.Sellaista ei taida ollakaan.
- ehh
Semivegetaari? = sekasyöjä
Pollovegetaari? = sekasyöjä
Pescovegetaari? = sekasyöjä
Lakto-ovovegetaari? = perinteinen "kasvissyöjä"
laktovegetaari? = kuten ylempi (siksi heittomerkeissä, kun eihän maito tai kananmunat olet kasviksia)
vegaani? = kasvissyöjä
Siis kasvissyöjä ei ole mikään kunnianimike, jota pitäisi tavoitella, vaikkei sitä olisikaan. Eli noi semi- ja pollopelleilyt ei kyllä ole mitään kasvisruokavalioita, vaan ihan tavallista sekasyöntiä, jossa vaan on jätetty joku tietynlainen liha pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sebastian Tynkkynen (pers.) ei vastusta raiskauksia
"Sebastian Tynkkynen oli ainoa 14 suomalaismepistä, joka vastusti uutta suostumuksen puuttumiseen perustuvaa raiskauslak1094485Purra jäi kiinni valehtelusta, Heinäluoma ei
Ja heti alkoi Purra joukkoineen maalittamaan Heinäluomaa. Niin toimii äärioikeistoa edustava putinistipersulauma, jonka553296- 841083
Alkuperäinen kristillinen kaste on uskoville annettava upotuskaste
Kreikan sana BAPTIZO merkitsee upottamista. Alkuseurakunta kastoi upottamalla Apostolien tekojen kirjan mukaan: Ap.t 2552919Me, Suomen kansa, vaadimme Riikka Purraa jatkamaan valtiovarainministerinä!
Ja jollei valtiovarainministerinä, niin sitten pääministerinä. Purra on nostanut Suomen talouden nyt komeaan kasvuun Ma82788- 57749
- 167745
Pitäisikö naisen haluta "puolisomies"?
Toivottavasti saan nyt tämän idean purettua hyvin sanoiksi? Mutta tuossa eräässä aloituksessa tuli vastaan tälläinen tek138720Miksi piti uhota naapuri Venäjälle ja tehdä itsestä heidän vihollinen?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f0eee963-3605-47e6-9989-a21347ce7757 "Jos sota syttyy Suomessa, näin tapahtumat vois195718Asiantuntijat todistavat: Rydman valehteli.
Virta oli oikeassa jokaisessa kolmessa eri väitteessä, sen sijaan RYDMAN VALEHTELI kaikissa kolmessa väitteessä. https:/188685