Friteeraus...

Hjelp

Heipparallaa!

Tuli ostettua tommonen friteerauskeitin ja nyt kaipaisin hyviä reseptejä.Sipulirenkaat ja mozzarella tikut on jo kokeiltu ja nyt kaipaisimme jotain lihaisampaa. Eli minkälaista lihaa kannattaa friteerata.?Kanalle löysin jo pari hyvää ohjetta mutta ei oikein muille lihoille löydy..Toimiiko ihan joku tavallinen possu/naudan palapaisti friteerattuna..?

12

8007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Scampi fritti

      Ei "paljaita" lihoja ole oikein tapana friteerata. Yleensä friteerataan erilaista paneerattua (=leivitettyä) kamaa, esim jättikatkarapuja/merirapuja (scampi fritti), mustekalarenkaita jne. Sitten tietysti ranskalaisten perunoiden friteeraus on aivan ehdoton juttu, niitä teen itse useimmiten. Parhaat ovat nuo pitkät ja kapeat Mc Cains (jos ei jaksa itse suikaloida raaoista perunoista).
      Mutta jos ehdottomasti haluat friteerata lihaa (kananlihan ohella), niin leivitetyt ohuet leikkeet (tyyppiä wienerleike) onnistuu kyllä hyvin, samaten "sveitsinleike" (jonka taitoksen sisällä siis palvikinkku- ja emmental-siivut), jonka saa "kerralla" paistetuksi uppona ilman että tarvitsee kääntää pannussa (voi olla hyvä varmistaa hammastikuilla ettei täyte pääse valumaan ulos friteeratessa).
      Hyviä frittihetkiä, ja tarpeeksi kuumaa öljyä (itse olen todennut auringonkukkaöljyn antavan herkullisimman tuloksen, rypsi- ja etenkin soijaöljyt haisevat kauhealle).
      Niin, ja kuorutettuja banaaneja ja ananasrenkaita voi friteerata jälkiruoaksi.

      • hjelp

        juuh en mä paljaana lihoja olisikaan friteerannut.löysin pari hyvä kuulosta frittitaikinan ohjetta ja niitä ajattelin kokeilla.Sitä vain hain että onnistuuko vaikka possun suikalelihojen friteeraus jos ne eka pyöräyttää frittitaikinassa?tai kai sitä vaan pitää kokeilla eikä kysellä tyhmiä=D


      • Vanha kokki
        hjelp kirjoitti:

        juuh en mä paljaana lihoja olisikaan friteerannut.löysin pari hyvä kuulosta frittitaikinan ohjetta ja niitä ajattelin kokeilla.Sitä vain hain että onnistuuko vaikka possun suikalelihojen friteeraus jos ne eka pyöräyttää frittitaikinassa?tai kai sitä vaan pitää kokeilla eikä kysellä tyhmiä=D

        Kuulehan,kysely ei ole milloinkaan tyhmää, vaan viisasta, sillä usein säästyy turhalta kokeilulta, jos joku osaa neuvoa. Ei muuta kuin rohkeasti kyselemään. Muuten, ehkä parempaa kuin auringonkukkaöljy, on maapähkinäoöljy, sillä se kestää enemmän kuumuutta ja härskiintyy hitaammin. Luulisin sitä olevan tarjolla hyvin varustetuissa elintarvikeliikkeissä. Ammattikäytössä se on osoittautunut hyväksi.


      • Scampi fritti
        Vanha kokki kirjoitti:

        Kuulehan,kysely ei ole milloinkaan tyhmää, vaan viisasta, sillä usein säästyy turhalta kokeilulta, jos joku osaa neuvoa. Ei muuta kuin rohkeasti kyselemään. Muuten, ehkä parempaa kuin auringonkukkaöljy, on maapähkinäoöljy, sillä se kestää enemmän kuumuutta ja härskiintyy hitaammin. Luulisin sitä olevan tarjolla hyvin varustetuissa elintarvikeliikkeissä. Ammattikäytössä se on osoittautunut hyväksi.

        Olet oikeassa tuon maapähkinäöljyn suhteen. En maininnut sitä kahdesta syystä:
        1. Sittenkin sitä on vaikea löytää muuta kuin hyvinvarustetuista aasialaiskaupoista, ja niissäkin se on varsin kallista; neitsytoliiviöljyn hintatasoa, ja friteeraamiseenhan tarvitaan suuri määrä öljyä, etenkin jos friteerauskeitintä käyttää.
        2. Pidän hyvin paljon maapähkinäöljyn aromista, mutta olen tottunut yhdistämään sen itämaisiin frittiruokiin (esim. kiinalaiseen), joten vierastan tuota samaa aromia sitten eurooppalaisissa ruoissa (ihan vain koska se ikään kuin vie ajatukset "harhaan"). Mutta hyvää se siis on.


      • Vanha kokki
        Scampi fritti kirjoitti:

        Olet oikeassa tuon maapähkinäöljyn suhteen. En maininnut sitä kahdesta syystä:
        1. Sittenkin sitä on vaikea löytää muuta kuin hyvinvarustetuista aasialaiskaupoista, ja niissäkin se on varsin kallista; neitsytoliiviöljyn hintatasoa, ja friteeraamiseenhan tarvitaan suuri määrä öljyä, etenkin jos friteerauskeitintä käyttää.
        2. Pidän hyvin paljon maapähkinäöljyn aromista, mutta olen tottunut yhdistämään sen itämaisiin frittiruokiin (esim. kiinalaiseen), joten vierastan tuota samaa aromia sitten eurooppalaisissa ruoissa (ihan vain koska se ikään kuin vie ajatukset "harhaan"). Mutta hyvää se siis on.

        Et suinkaan tarkoittane sesam öljyä, joka on todella kallista ja myydään aasialaiskaupoissa. Lähinnä sitä käytetään aasialais, ynnä muissa kaukoidän ruokalajeissa myös paistamiseen. Maapähkinä öljyä käytettiin Tampereen Rusthollissa jo 70 luvulla, jolloin itämaiset ruoat ja ruokapaikat vielä enimmäkseen loistivat poissaolollaan. Ensimmäisiä käyttäjiä maapähkinäöljyllä friteeraukseen, oli Juhani Linkosuo, silloinen leipuri ja ravintola Rusthollin omistaja. Tämä taustatiedoksi. Koti frityyreihin menee yleensä litrasta kahteen litraa öljyä, joten ei se niin hirveitä kustanna, etenkin kun siivilöi öljyn käytön jälkeen ja säilyttää sen kylmässä.


      • Scampi fritti
        Vanha kokki kirjoitti:

        Et suinkaan tarkoittane sesam öljyä, joka on todella kallista ja myydään aasialaiskaupoissa. Lähinnä sitä käytetään aasialais, ynnä muissa kaukoidän ruokalajeissa myös paistamiseen. Maapähkinä öljyä käytettiin Tampereen Rusthollissa jo 70 luvulla, jolloin itämaiset ruoat ja ruokapaikat vielä enimmäkseen loistivat poissaolollaan. Ensimmäisiä käyttäjiä maapähkinäöljyllä friteeraukseen, oli Juhani Linkosuo, silloinen leipuri ja ravintola Rusthollin omistaja. Tämä taustatiedoksi. Koti frityyreihin menee yleensä litrasta kahteen litraa öljyä, joten ei se niin hirveitä kustanna, etenkin kun siivilöi öljyn käytön jälkeen ja säilyttää sen kylmässä.

        En minä suinkaan tarkoita seesamiöljyä, tunnen senkin varsin hyvin ja pidän myös siitä erittäin paljon - juuri mausteena kaukoidän ruoissa, sekä valmistuksessa että valmiin ruoan päällä.
        Nimenomaan maapähkinäöljystä puhuin. Eihän sen TARVITSISI olla kallista, eikä se olekaan niissä maissa, joissa sillä on suuremmat markkinat (päinvastoin on siellä varsin halpaa), mutta koska Suomessa myynti on suhteellisen vähäistä (itämaalaisittain kokkaavien piirien ulkopuolella), se todellakin on suhteellisen kallista "itämäisissakin" kaupoissa, ja esim. H:gin Vi Voanissa se on monta kertaa ollut loppukin (heillä ollut vain yhtä laatua).
        Ja pari litraa öljyä friteerauskeittimeen todellakin menee, myös minun friteerauskeittimeeni.
        Mutta varmaankin asia on myös niin kuin kerrot tuon Rusthollin osalta. Ja kuten sanottua, itsekin pidän suuresti pea nut oil'ista; olen vain rajannut sen käytön omalta osaltani itämaisiin ruokiin, mutta muut voivat toki käyttää sitä myös kaikessa muussa friteerauksessa ja muussakin ruoanlaitossa.
        Se on kuulemma varsin terveellistäkin.


    • Naudan paisti sopii hyvin friteeraukseen jos paisti vain on hyvin raakakypsytettyä.Ulkofile on vielä parempaa, joskin myös kalliimpaa. Possunliha pitää saada varmasti läpikypsäksi.
      Naudan paistijauhelihasta voit tehdä palleroita, joiden sisään voit kärkeä fetaa tai oliivin tai chilipippurin palan jne. Kun pallerot leivittää ja uppopaistaa ne on todella hyviä - ja rasvaisia.Jauheliha kannattaa maustaa ennen palleroiden tekoa. Kikkomanin Teriyaki ei ole tähän tarkoitukseen yhtään hullumpaa.
      Onnea ja menestystä friteerauksiin.

    • hilihauki

      Vaikka et olisikaan kalan ystävä niin tätä kannattaa ehdottomasti kokeilla.Ei ole jäänyt tähän mennessä keltään syömättä.http://www.ruokala.tv/Public/Reseptit?func=resepti&id=5119&rec_title_part=fish &recpa_id=&user_rec=&from=.Siis ruokala tv:n sivut.Kalan pilaa tehokkaasti kypsentämällä liikaa ,kypsennys aika on todella lyhyt.Kastike kannattaa myös tehdä huolella se kruunaa koko jutun.Hot wingsit vissiin on tuttu juttu ,mutta niidenkin kanssa kannattaa koittaa semmoista kypsennys tapaa kuin 3x4 min.Välillä valuttaen noin 1 min.Rakenne muttuu mehukkaammaksi vaikkakin pysyy rapeana.Vastus tehothan hieman vaihtelee joten pikku hienosäätö voi olla paikallaan.Kala n.160 c ja kana 190 c

    • Mistä löytäisin

      pk- seudulla, helppo käyttöisen ja hyvän friteeraus laitteen?

      • oikein että

        pääkaupunkiseudulla? Meneepä vaikeaksi...


      • tullut mieleesi

        käydä kaupassa ostamassa?

        "Nimeni on Kauppa. Kodinkone Kauppa..."


      • Anonyymi

        Mikä laite on kyseessä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      925
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      714
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      705
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      670
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      41
      648
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      88
      577
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      553
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      38
      492
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      473
    Aihe