Olen lopettamassa parin kuukauden päästä viisi vuotta kestäneen psykoterapian. Kokemukseni hoidosta ovat olleet positiivisia, mutta huomaan ahdistuvani ja jännittäväni viimeistä tapaamiskertaamme. Jäähyväiset ovat itselleni muutenkin vaikeita.
Työstän lopettamista unissani ja toisaalta olen tehnyt päätökseni vakaasti: haluan aloittaa uuden vaiheen elämässäni, ja "itsenäistyä" myös terapeutistani.
Kertokaa siis omista vastaavista kokemuksistanne: kuinka terapia lopetetaan ja mitä viimeisellä kerralla tapahtui?
Psykoterapian lopettaminen
5
3725
Vastaukset
- Freudin mielestä
Olisit mennyt heti johonkin toimivampaan, Freud sanoi viimeisinä aikoinaan, kaiki muu meni hyvin, psykoterapia ei toimi ollenkaan.
Höpistähän voi vaikka kavereillekkin tai missä vaan, ei se oikeasti mitään muuta ole, sanoo kuka mitä vaan ja missä vaan, ottakoon selvää.
Proffa- bonbon
toi rakentava kommenttisi mahtoi liittyä kysymykseeni? Et todellakaan tiedä, mistä on kysymys, joten säästä kommenttisi,moukka.
- ja vasta transferenssi
Asetelma on samallainen kuin minkä tahasa muun tärkeän ihmissuhteen lopettaminen, suhtaudu siihen sillä tavalla.
- ok.....
en tiiä transferensseista, mutta itse olin niin vaikeena tai jotain että en halannu :(
Kannattaa jos yhtään siltä tuntuu :)
- Syväkyntäjä
Tervehdys!
Oli tosi mielenkiintoista lukea viestisi psykoterapiasi loppumisesta: itse olen samassa tilanteessa. Olen käynyt psykoterapiassa kuutisen vuotta, ja näillä näkymin se on nyt loppumassa. Olen samojen kysymysten edessä ja pohdin, millainen viimeinen istunto mahtaa olla. Se ei liene tyypillinen viimeinen istunto, vaikka en edes tiedä, millainen on yleensä se tyypillinen viimeinen istunto. Minusta tuntuu, että koko psykoterapiani on ollut varsin epätyypillistä, mutta juuri minunlaistani. Mulla viimeiseen istuntoon on aikaa noin kuukausi.
Kyllä tuohon kuuteen vuoteen on mahtunut kaikenlaista, ja täytyy sanoa, että työtä se on teettänyt. Mutta on se myös kannattanut.
Vain se, joka on ollut tällaisessa prosessissa, voi antaa "asiantuntijalausunnon" terapian hyödyllisyydestä. Muita "asiantuntijoita" ei ehkä kannata ottaa niin kovin vakavasti. Tosin onhan heilläkin kyllä oikeus ilmaista mielipiteensä, se sallittakoon.
En osaa antaa Sinulle mitään viisasta neuvoa, mutta ymmärrän tunteesi ja tilanteesi erittäin hyvin. Palataan asiaan myöhemmin uudelleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833278
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli342615- 612248
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.702209Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512161Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102143Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191917- 611884
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv191763- 861622