Essentiaalinen trombosytemia

pekanderos

Tervehdys!

Minulla todettiin essentiaalinen trombosytemia vuosi sitten. Olen käyttänyt aluksi interferonia (roferon-a)jota pistin kolme kertaa viikossa. Lääke ei sopinut, sain kaikenlaista vaivaa mm. hiusten lähtö ja iho-ongelmia. Viikko sitten aloitin Hydrea 500mg hoidon. Kysyisin että onko kenelläkään kokemuksia näistä lääkkeistä, ja onko mitään sivuoireita ilmennyt.

69

20741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirveli

      Hei
      Minäkin käytin aikaisemmin interferonia, vuoden kaksi. Olen sairastanut veritautia 26 v.Erilaisia
      lääkkeitä olen kokeillut. Tällä hetkellä oleva HYDREA ( 18 kpl / vko )on aiheuttanut minulle kynsimuutoksia ja tällä hetkellä ihon kuivumista.
      Mietinkin, miten selviäisin näistä oireista.
      T Kiveli

    • Flora

      Hei!

      Olen käyttänyt alfainterferonia (nyt nimellä roferon) 8 vuotta. Annostus on ollut 3 piikkiä viikossa. Sivuoireina on edelleen lievä lämmön nousu ja flunssainen olo. Iho punoittaa ja on ärtynyt. Kokeilin välillä hydroureaa, mutta se aiheutti huimausta ja vielä hankalampia sivuoireita. Palasin takaisin Roferoniin. Veriarvot sinänsä ovat pysyneet normaaleina.

    • pee.hoo

      Minulla todettiin essentiaalinen trombosytemia viime vuoden elokuussa ja olen siitä asti käyttänyt Hydrea 500.Hoito aloitettiin yhdellä kapselilla päivässä, annosta on lisätty vähitellen. Nykyinen annos on 3 kapselia päivässä. Minkäänlaisia sivuvaikutuksia ei ole ilmennyt.Toivottuun hoitotulokseen ei olla vielä päästy ja annosta tullaan vielä suurentamaan.

      • eeteeläinen

        Löytyipäs linkki missä keskustelee ET-läisiä.
        tätä olen jo pitkään odottanut. itse olen sairastanut et-tautia vuodesta 2000. aluksi kokeiltiin agrylia ja noin viisivuotta sitten hydreaan siirryttiin. annostus on 500 5 pv 2 ja 2pv 1 kapseli.olen alle viisikymppinen ja mieliala toisinaan vaihtelee kun ei tiedä mitä on odotettavissa lääkkeiden syöntiin olen jo tottunut.olisi mukava kirjoittaa vaikka kuinka paljon mutta ei taida tämä palsta olla ihan sitä varten. en ole onneellinen teidän sairastumisesta mutta, että löytyi linkki missä on muitakin meikäläisiä.ai niin voin muuten ihan hyvin ja hydrealla trompparit pysyneet 400-500 välillä eli aika hyvin.


      • Feronia
        eeteeläinen kirjoitti:

        Löytyipäs linkki missä keskustelee ET-läisiä.
        tätä olen jo pitkään odottanut. itse olen sairastanut et-tautia vuodesta 2000. aluksi kokeiltiin agrylia ja noin viisivuotta sitten hydreaan siirryttiin. annostus on 500 5 pv 2 ja 2pv 1 kapseli.olen alle viisikymppinen ja mieliala toisinaan vaihtelee kun ei tiedä mitä on odotettavissa lääkkeiden syöntiin olen jo tottunut.olisi mukava kirjoittaa vaikka kuinka paljon mutta ei taida tämä palsta olla ihan sitä varten. en ole onneellinen teidän sairastumisesta mutta, että löytyi linkki missä on muitakin meikäläisiä.ai niin voin muuten ihan hyvin ja hydrealla trompparit pysyneet 400-500 välillä eli aika hyvin.

        Minulla E.T. diagnoisoitiin virallisesti keväällä -08 ja olen nyt siedätyshoidossa Interferoniin ja olotila on välillä aika karmea. Kaksi pistosta 3 milj. yksikköä viikossa ja määrää kaiketi tullaan lisäämään. Kuinka kauan elimistöltä vie tottua lääkkeeseen. Minulla on pistoksen jälkeen kuumeilua, lihas/nivelsärkyä, seuraavana päivänä pahoinvoinitia ja huimausta, hiukset ovat onneksi vielä päässä. Pistokset itsessään eivät ole ongelma, mutta onko toivoa että nämä sivuoireet loppuvat. Tällä hetkellä viikossa on vain kolme hyvää päivää ja loput olen enemmän tai vähemmän huono vointinen. Onko noista mainituista muista lääkkeistä tietoa, onko niillä pitkäaikaisesti käyettynä taipumus muuttaa sairaus esim. leukemiaksi? Olen itse alle 50 v, joten vuosia on toivon mukaan vielä runsaasti jäljellä.
        On helpottavaa löytää linjoilta kohtalotovereita, onko muita linkkejä meikäläisille? Pysyispä tämä ketju "hengissä", niin tiedän mistä tavoittaa jonkun eeteeläisen tarvittaessa.


      • Syys08
        Feronia kirjoitti:

        Minulla E.T. diagnoisoitiin virallisesti keväällä -08 ja olen nyt siedätyshoidossa Interferoniin ja olotila on välillä aika karmea. Kaksi pistosta 3 milj. yksikköä viikossa ja määrää kaiketi tullaan lisäämään. Kuinka kauan elimistöltä vie tottua lääkkeeseen. Minulla on pistoksen jälkeen kuumeilua, lihas/nivelsärkyä, seuraavana päivänä pahoinvoinitia ja huimausta, hiukset ovat onneksi vielä päässä. Pistokset itsessään eivät ole ongelma, mutta onko toivoa että nämä sivuoireet loppuvat. Tällä hetkellä viikossa on vain kolme hyvää päivää ja loput olen enemmän tai vähemmän huono vointinen. Onko noista mainituista muista lääkkeistä tietoa, onko niillä pitkäaikaisesti käyettynä taipumus muuttaa sairaus esim. leukemiaksi? Olen itse alle 50 v, joten vuosia on toivon mukaan vielä runsaasti jäljellä.
        On helpottavaa löytää linjoilta kohtalotovereita, onko muita linkkejä meikäläisille? Pysyispä tämä ketju "hengissä", niin tiedän mistä tavoittaa jonkun eeteeläisen tarvittaessa.

        Hei!

        Minulla todettiin ET v. 1994. Olin oireeton, joten varsinainen hoito aloitettiin vasta epäonnisen raskauden jälkeen v. 1996. Interferon aiheutti mainitsemiasi oireita noin kahden viikon ajan, mutta sitten ne lakkasivat vähitellen. Paitsi hiusten lähtö.... No eivät ihan kaikki hiukset kuitenkaan lähteneet. Toisen kerran aloitin interferonihoidot onnistuneen raskauden jälkeen eli vuonna 1999. Tämä jakso oli täyttä tuskaa - tosin elämäkin oli siinä vaiheessa hyvin vaativaa. Sain uskomattoman kovat päänsärkykivut ja selkäkivut, jonka takia kuuri lopetettiin. Muistaakseni arvot olivat jo kuitenkin silloin hiipuneet siedettävälle tasolle. Trombba-arvot ovat pysyneet kohtuudessa - koskaan en ole normaalitasolle (100 - 400) päässytkään. Mutta koska mitään oireita ei ole, olen selvinnyt Disperiinillä (100 mg/pv) hyvin.

        Toivottavasti sinullakin oireilu vähitellen hellittää ja olo helpottuu. Kaikkea hyvää sinulle - elämä jatkuu :):)


      • Feronia
        Syys08 kirjoitti:

        Hei!

        Minulla todettiin ET v. 1994. Olin oireeton, joten varsinainen hoito aloitettiin vasta epäonnisen raskauden jälkeen v. 1996. Interferon aiheutti mainitsemiasi oireita noin kahden viikon ajan, mutta sitten ne lakkasivat vähitellen. Paitsi hiusten lähtö.... No eivät ihan kaikki hiukset kuitenkaan lähteneet. Toisen kerran aloitin interferonihoidot onnistuneen raskauden jälkeen eli vuonna 1999. Tämä jakso oli täyttä tuskaa - tosin elämäkin oli siinä vaiheessa hyvin vaativaa. Sain uskomattoman kovat päänsärkykivut ja selkäkivut, jonka takia kuuri lopetettiin. Muistaakseni arvot olivat jo kuitenkin silloin hiipuneet siedettävälle tasolle. Trombba-arvot ovat pysyneet kohtuudessa - koskaan en ole normaalitasolle (100 - 400) päässytkään. Mutta koska mitään oireita ei ole, olen selvinnyt Disperiinillä (100 mg/pv) hyvin.

        Toivottavasti sinullakin oireilu vähitellen hellittää ja olo helpottuu. Kaikkea hyvää sinulle - elämä jatkuu :):)

        Mainitset hiusten lähdön, kasvoivatko koskaan takaisin, nyt kun selviät pelkällä Disperinillä? Lääkrärit pelottelevt loppuelämän Interferonilla tai vastaavalla, mutta joskus siis ehkä saavutan tason, jolloin voin heittää feronit nurkkaan? Minulla myös sairaus oli oireeton ja löydettiin muun tutkimuksen ohessa. Kerrotko mille tasolle pääsit ja olet, jotta Disperin riittää. Eikö arvot nouse uudelleen? Minä pidin kesäloman vuoksi 11 pv tauon ja arvot kohosivat tuona aikana yllättävän korkealle. Yritän kaivaa mitä tahansa positiivisa tulevaisuuden näkymiä, tällaisenaan kun tämä välillä tuntuu aika "toivottomalta".
        Hyvää syksyn jatkoa ja kiitos vastauksestasi.


      • Syys08
        Feronia kirjoitti:

        Mainitset hiusten lähdön, kasvoivatko koskaan takaisin, nyt kun selviät pelkällä Disperinillä? Lääkrärit pelottelevt loppuelämän Interferonilla tai vastaavalla, mutta joskus siis ehkä saavutan tason, jolloin voin heittää feronit nurkkaan? Minulla myös sairaus oli oireeton ja löydettiin muun tutkimuksen ohessa. Kerrotko mille tasolle pääsit ja olet, jotta Disperin riittää. Eikö arvot nouse uudelleen? Minä pidin kesäloman vuoksi 11 pv tauon ja arvot kohosivat tuona aikana yllättävän korkealle. Yritän kaivaa mitä tahansa positiivisa tulevaisuuden näkymiä, tällaisenaan kun tämä välillä tuntuu aika "toivottomalta".
        Hyvää syksyn jatkoa ja kiitos vastauksestasi.

        Hiukset eivät lähteneet kokonaan pois, mutta kampaajan kommentit olivat karmaisevia: miten sinun hiuksesi ovat näin pahan näköiset, kyllä sinulla oli nii-in kauniit hiukset aikaisemmin.
        Oikein lohduttavaa kuunneltavaa siinä tilanteessa ;);).

        Hiustenlähtö on yksi sivuoire interferonissa, joka ei kuitenkaan toteudu kaikkien kohdalla, kuten jo aikaisemmista kirjoituksistakin käy ilmi. Hiukseni kasvoivat kuurien jälkeen takaisin, mutta eivät koskaan niin hyvinä ja tuuheina kuin olivat olleet aikaisemmin. Tosin saattaa siinä olla myös geeniperimän vaikutustakin mukana - ikäähän tässä karttuu koko ajan lisää.

        Trombosyyttitasoni on jo vuosien ajan ollut n. 1650 - 1750. Disperiinin (100 mg) olen välillä unohtanut aivan kokonaan viikkokausiksikin (älä kerro lääkärilleni :), mutta nyt olen yrittänyt vähän petrata ja syön sitä melko säännöllisesti. Käyn neljä kertaa vuodessa tarkistuttamassa veriarvoni ja kerran vuodessa tapaan lääkärin. Ensi kuussa taas vastaanotto edessä.

        Muistaakseni yleinen hoidon aloittamisen taso on tällä hetkellä n. 2000. Mielenkiintoista on tietysti se, että missä vaiheessa hoito oikeasti kannattaa aloittaa, jos on oireeton. Toisaalta - kannattaako pelata venäläistä rulettia? Vaikeita kysymyksiä. Missä vaiheessa sinulla aloitettiin hoito (mikä trombosyyttitaso) - ja mikä on tavoitetaso lääkärisi mukaan?

        En tiedä lohduttaako, mutta minulle lääkäri sanoi: jos hänen pitäisi valita joku veritauti, hän valitisi ehdottomasti tämän, koska sen kanssa on helpoin elää. Tosin ei tainnut lääkäri tietää minkälaisia sivuoireita interferoni aiheuttaa ;).

        Näin maalaisjärjellä ajatellen - sinulla ei ole ollut mitään oireita aikaisemmin, niin etköhän sinäkin pääse kohta eroon interferonista ja pystyt jatkamaan normaalia elämää. Näin täytyy vain uskoa - ja älä missään nimessä menetä toivoasi.

        Kannustavin syysterveisin

        Syys08


      • Feronia
        Syys08 kirjoitti:

        Hiukset eivät lähteneet kokonaan pois, mutta kampaajan kommentit olivat karmaisevia: miten sinun hiuksesi ovat näin pahan näköiset, kyllä sinulla oli nii-in kauniit hiukset aikaisemmin.
        Oikein lohduttavaa kuunneltavaa siinä tilanteessa ;);).

        Hiustenlähtö on yksi sivuoire interferonissa, joka ei kuitenkaan toteudu kaikkien kohdalla, kuten jo aikaisemmista kirjoituksistakin käy ilmi. Hiukseni kasvoivat kuurien jälkeen takaisin, mutta eivät koskaan niin hyvinä ja tuuheina kuin olivat olleet aikaisemmin. Tosin saattaa siinä olla myös geeniperimän vaikutustakin mukana - ikäähän tässä karttuu koko ajan lisää.

        Trombosyyttitasoni on jo vuosien ajan ollut n. 1650 - 1750. Disperiinin (100 mg) olen välillä unohtanut aivan kokonaan viikkokausiksikin (älä kerro lääkärilleni :), mutta nyt olen yrittänyt vähän petrata ja syön sitä melko säännöllisesti. Käyn neljä kertaa vuodessa tarkistuttamassa veriarvoni ja kerran vuodessa tapaan lääkärin. Ensi kuussa taas vastaanotto edessä.

        Muistaakseni yleinen hoidon aloittamisen taso on tällä hetkellä n. 2000. Mielenkiintoista on tietysti se, että missä vaiheessa hoito oikeasti kannattaa aloittaa, jos on oireeton. Toisaalta - kannattaako pelata venäläistä rulettia? Vaikeita kysymyksiä. Missä vaiheessa sinulla aloitettiin hoito (mikä trombosyyttitaso) - ja mikä on tavoitetaso lääkärisi mukaan?

        En tiedä lohduttaako, mutta minulle lääkäri sanoi: jos hänen pitäisi valita joku veritauti, hän valitisi ehdottomasti tämän, koska sen kanssa on helpoin elää. Tosin ei tainnut lääkäri tietää minkälaisia sivuoireita interferoni aiheuttaa ;).

        Näin maalaisjärjellä ajatellen - sinulla ei ole ollut mitään oireita aikaisemmin, niin etköhän sinäkin pääse kohta eroon interferonista ja pystyt jatkamaan normaalia elämää. Näin täytyy vain uskoa - ja älä missään nimessä menetä toivoasi.

        Kannustavin syysterveisin

        Syys08

        Kummastuttaa nämä arvot. Minulla hoito aloitettiin kun trombot kipusivat lähelle 1300 yksikköä (jotakin). Tänään ne ovat 875 ja lääkärini lupasi, että kuukausi vielä katsotaan riittääkö kaksi pistosta viikossa, vai pitääkö lisätä kolmeen. Lähelle normaalitasoa tai ainakin alle 600 arvot pitää saada, piakkoin.
        Lisäksi otan Primaspan 100 mg pillerin joka toinen päivä, tämä lienee kuta kuinkin samaa kuin Disperin.

        Korvattavuuden piiriin on tullut uusi lääke, anagrelidi, tabletteina otettava. Oletko kuullut tästä kommentteja. En tiedä onko helpompi kuin pistokset, joka päivä useampi pilleri. Naisilla kuulleman yleistä kova päänsärky, mikä tosin voi mennä ohi. On kuitenkin vaihtoehto Interferonin tilalle, ei leukomoivaa vaikutusta.

        Minä pelkään, että pitkäaikaisella lääkityksellä laukaistaan jotakin vielä pahempaa, kuten esim. leukemia.

        Kamaajalleni kerroin sairaudestani, ja pyysin häntä tarkkailemaan hiusten lähtöä. Toistaiseksi vielä karvat päässä. Lääkitys on minulla vasta kestänyt n. 3 kk.

        Minulle myös lääkräi sanoi tästä sairaudesta, että pahan laatuinen mutta yleensä hyvätapainen. Tarkoitti kaiketi, ettei pidä alkaa elinpäiviä vielä laskemaan. Tosin minulle myös kerrottiin, että lääkityksestä ei koskaan pääse lopullisesti eroon. Aikojen päästä voidaan lääkityksessä ehkä pitää tauko?

        Minulla tämä kaikki on vasta alussa, varmasti vuosien päästä olen jo usean asian ja olotilan kanssa sinut, toivottavasti.
        Kovin nämä poikkeavat kertomukset toisistaan, arvoineen ja lääkityksineen. Kaiketi sairaudesta on eri muotoja yhtä paljon kun on potilaitakin.

        Elämä jatkuu ja kaikkeen tottuu.


      • Flora
        Syys08 kirjoitti:

        Hiukset eivät lähteneet kokonaan pois, mutta kampaajan kommentit olivat karmaisevia: miten sinun hiuksesi ovat näin pahan näköiset, kyllä sinulla oli nii-in kauniit hiukset aikaisemmin.
        Oikein lohduttavaa kuunneltavaa siinä tilanteessa ;);).

        Hiustenlähtö on yksi sivuoire interferonissa, joka ei kuitenkaan toteudu kaikkien kohdalla, kuten jo aikaisemmista kirjoituksistakin käy ilmi. Hiukseni kasvoivat kuurien jälkeen takaisin, mutta eivät koskaan niin hyvinä ja tuuheina kuin olivat olleet aikaisemmin. Tosin saattaa siinä olla myös geeniperimän vaikutustakin mukana - ikäähän tässä karttuu koko ajan lisää.

        Trombosyyttitasoni on jo vuosien ajan ollut n. 1650 - 1750. Disperiinin (100 mg) olen välillä unohtanut aivan kokonaan viikkokausiksikin (älä kerro lääkärilleni :), mutta nyt olen yrittänyt vähän petrata ja syön sitä melko säännöllisesti. Käyn neljä kertaa vuodessa tarkistuttamassa veriarvoni ja kerran vuodessa tapaan lääkärin. Ensi kuussa taas vastaanotto edessä.

        Muistaakseni yleinen hoidon aloittamisen taso on tällä hetkellä n. 2000. Mielenkiintoista on tietysti se, että missä vaiheessa hoito oikeasti kannattaa aloittaa, jos on oireeton. Toisaalta - kannattaako pelata venäläistä rulettia? Vaikeita kysymyksiä. Missä vaiheessa sinulla aloitettiin hoito (mikä trombosyyttitaso) - ja mikä on tavoitetaso lääkärisi mukaan?

        En tiedä lohduttaako, mutta minulle lääkäri sanoi: jos hänen pitäisi valita joku veritauti, hän valitisi ehdottomasti tämän, koska sen kanssa on helpoin elää. Tosin ei tainnut lääkäri tietää minkälaisia sivuoireita interferoni aiheuttaa ;).

        Näin maalaisjärjellä ajatellen - sinulla ei ole ollut mitään oireita aikaisemmin, niin etköhän sinäkin pääse kohta eroon interferonista ja pystyt jatkamaan normaalia elämää. Näin täytyy vain uskoa - ja älä missään nimessä menetä toivoasi.

        Kannustavin syysterveisin

        Syys08

        Hei!

        Ihmettelen noita trombosyyttilukemia. Itselläni hoito aloitettiin lukemista 700. Nopeasti viitetaso (alle 400) saavutettiin. Arvot ovat pysyneet vuosia välillä 300-350. Tosin lukema nousee heti, jos lääkitystä jää väliin.

        Terveisin E.T.


      • Feronia
        Flora kirjoitti:

        Hei!

        Ihmettelen noita trombosyyttilukemia. Itselläni hoito aloitettiin lukemista 700. Nopeasti viitetaso (alle 400) saavutettiin. Arvot ovat pysyneet vuosia välillä 300-350. Tosin lukema nousee heti, jos lääkitystä jää väliin.

        Terveisin E.T.

        Minulla epäiltiin pitkään reaktiivista ET:tä ja siksi kaiketi arvot päästettiin noinkin ylös ennen lääkityksen aloittamista. Olin muuten oireeton ja siksi nyt onkin vaikea ymmärtää, että tällä lääkityksellä olo paljon karmeampi kuin ilman lääkkeitä.

        Olet käyttänyt jo 8 vuotta lääkkeitä, onko sinulla vielä hiukset päässä? Itsellä huolettaa hiusten lähtö kovasti, kaiketi siksi, että niiden puuttuminen tai oheneminen on niin selvä sairauden merkki ulkopuolisille. Vaikka mitäpä siitä "häpeämään", eihän tälle kuitenkaan voi mitään.

        Onko sinulla tietoa tai oletko kuullut kokemuksia Anakrelidi lääkkeestä? Minulla interferoni aiheuttaa pahaa huimausta ja pahoivointia, ei oikeastaan muuta. Mutta piikin jälkeen on vähintään päivä joskus kaksikin täysin maailma sekaisin, pyörryttää ja väsyttää jne. Siksi olisin jo valmis kokeilemaan muuta lääkkettä. Jonkun lääkkeen kanssahan tässä on opittava elämään ja varmasti vuosien saatossa tottuu yhteen jos toiseenkin, mutta ei tämä ole hääppöistä elämää tällä olotilalla mikä nyt on.
        Pistän toistaiseksi kaksi kertaa, lääkäri käski varautua jo kolmeen. Jos nyt jo voin näin pahoin, niin eihän mulle jää yhtään hyvää päivää jäljelle. Ei tämä voi olla näin, ei vain voi. Vai voiko?

        Kuinka isoja kerta-annoksia sinä Flora pistät. Jos 3 kertaa viikossa ja arvosi ovat noin hyvät. Kuinka olet sopeutunut oireisiin. Onko sinulla pidetty lainkaan taukoja lääkityksessä, koko 8 vuoden aikana?

        Tässä sairauden alkutaipaleella yritän etsiä valoa ihan mistä tahansa, jospa uskaltaisi uskoa tuleviin parempiin päiviin?


      • flora
        Feronia kirjoitti:

        Minulla epäiltiin pitkään reaktiivista ET:tä ja siksi kaiketi arvot päästettiin noinkin ylös ennen lääkityksen aloittamista. Olin muuten oireeton ja siksi nyt onkin vaikea ymmärtää, että tällä lääkityksellä olo paljon karmeampi kuin ilman lääkkeitä.

        Olet käyttänyt jo 8 vuotta lääkkeitä, onko sinulla vielä hiukset päässä? Itsellä huolettaa hiusten lähtö kovasti, kaiketi siksi, että niiden puuttuminen tai oheneminen on niin selvä sairauden merkki ulkopuolisille. Vaikka mitäpä siitä "häpeämään", eihän tälle kuitenkaan voi mitään.

        Onko sinulla tietoa tai oletko kuullut kokemuksia Anakrelidi lääkkeestä? Minulla interferoni aiheuttaa pahaa huimausta ja pahoivointia, ei oikeastaan muuta. Mutta piikin jälkeen on vähintään päivä joskus kaksikin täysin maailma sekaisin, pyörryttää ja väsyttää jne. Siksi olisin jo valmis kokeilemaan muuta lääkkettä. Jonkun lääkkeen kanssahan tässä on opittava elämään ja varmasti vuosien saatossa tottuu yhteen jos toiseenkin, mutta ei tämä ole hääppöistä elämää tällä olotilalla mikä nyt on.
        Pistän toistaiseksi kaksi kertaa, lääkäri käski varautua jo kolmeen. Jos nyt jo voin näin pahoin, niin eihän mulle jää yhtään hyvää päivää jäljelle. Ei tämä voi olla näin, ei vain voi. Vai voiko?

        Kuinka isoja kerta-annoksia sinä Flora pistät. Jos 3 kertaa viikossa ja arvosi ovat noin hyvät. Kuinka olet sopeutunut oireisiin. Onko sinulla pidetty lainkaan taukoja lääkityksessä, koko 8 vuoden aikana?

        Tässä sairauden alkutaipaleella yritän etsiä valoa ihan mistä tahansa, jospa uskaltaisi uskoa tuleviin parempiin päiviin?

        Hei!

        Olen kokeillut välillä tabletteja (Hydraa), mutta ne eivät käyneet minulle. Olo oli huono, huimausta ja sekavuutta. Lopulta tuli selittämätön kuume. Lääkäri lopetti sen kokeilun, palasin takaisin Roferoniin. Hiukset ovat olleet koko ajan normaalit, mutta iho on allergisen näköinen. Lievä lämmönnousu tulee edelleenkin aina piikin jälkeen. Piikitysmäärää on kuitenkin voitu vähentää ajan mittaan.
        Ehkä tämän kanssa jaksaa!


      • Feronia
        flora kirjoitti:

        Hei!

        Olen kokeillut välillä tabletteja (Hydraa), mutta ne eivät käyneet minulle. Olo oli huono, huimausta ja sekavuutta. Lopulta tuli selittämätön kuume. Lääkäri lopetti sen kokeilun, palasin takaisin Roferoniin. Hiukset ovat olleet koko ajan normaalit, mutta iho on allergisen näköinen. Lievä lämmönnousu tulee edelleenkin aina piikin jälkeen. Piikitysmäärää on kuitenkin voitu vähentää ajan mittaan.
        Ehkä tämän kanssa jaksaa!

        Minulla vaihdettiin interferoni (Introna) piikit tablettilääkkeeseen Xagrid. Olen nyt vasta kaksi pilleriä ottanut, päätä särkee ja olo on huonohko. Annsotus on joka päivä kaksi tablettia, eli 12 h välein.
        Lääke on kuulleman vasta kesällä tullut korvattavuuden piiriin, oliskohan kuitenkin jolla kulla jo tästäkin kokemusta?
        Hiukset ehtivit ohentua omasta mielestä tuntuvasti interferonilla, nyt toivon että kasvavat takaisin.
        Elimistö kapinoi lääkkeitä vastaan, kun ilman niitä on hyvä olo ja kuitenkin on pakko popsia tai piikittää jotakin, josta tulee huono olo. On tämä niin väärin.


      • eeteeläinen
        Feronia kirjoitti:

        Minulla vaihdettiin interferoni (Introna) piikit tablettilääkkeeseen Xagrid. Olen nyt vasta kaksi pilleriä ottanut, päätä särkee ja olo on huonohko. Annsotus on joka päivä kaksi tablettia, eli 12 h välein.
        Lääke on kuulleman vasta kesällä tullut korvattavuuden piiriin, oliskohan kuitenkin jolla kulla jo tästäkin kokemusta?
        Hiukset ehtivit ohentua omasta mielestä tuntuvasti interferonilla, nyt toivon että kasvavat takaisin.
        Elimistö kapinoi lääkkeitä vastaan, kun ilman niitä on hyvä olo ja kuitenkin on pakko popsia tai piikittää jotakin, josta tulee huono olo. On tämä niin väärin.

        enpä ollut pitkille käynyt tällä sivulla ja oli mukava lukea viestejänne. itse söin agrylia ensimmäiset kolme vuotta (sairastuin vuonna 2000) sitten hydrea 500 mg. tämä lääke käynyt tosi hyvin otan ma-pe 2 tabl. ja la-su 1 tabl.tromppari arvot pysyneet 400 kieppeillä eli näiltä osin olen jopa liki normaali.kyllähän tuleva ajoittain pelottaa.komplikaatioita ilmennyt vain kun jouduin tenniskyynärpääleikkaukseen ja paraneminen tosi hidasta sytostaatit hidastaa kuulema.
        eniten olen huolissani kun olen kova tupakoija ja tiedän että se on kyllä pahasta mutta on siitä vaan niin vaikea irtautua.koittakaa jaksaa.perustetaanko eeteeläisten kerho.


      • Feronia
        eeteeläinen kirjoitti:

        enpä ollut pitkille käynyt tällä sivulla ja oli mukava lukea viestejänne. itse söin agrylia ensimmäiset kolme vuotta (sairastuin vuonna 2000) sitten hydrea 500 mg. tämä lääke käynyt tosi hyvin otan ma-pe 2 tabl. ja la-su 1 tabl.tromppari arvot pysyneet 400 kieppeillä eli näiltä osin olen jopa liki normaali.kyllähän tuleva ajoittain pelottaa.komplikaatioita ilmennyt vain kun jouduin tenniskyynärpääleikkaukseen ja paraneminen tosi hidasta sytostaatit hidastaa kuulema.
        eniten olen huolissani kun olen kova tupakoija ja tiedän että se on kyllä pahasta mutta on siitä vaan niin vaikea irtautua.koittakaa jaksaa.perustetaanko eeteeläisten kerho.

        Hei taas kuulolla olevat,
        Kerho olis ihan mukava ajatus, mutta minne? Tälläkin palstalla on mukava tavata kohtalotovereita. Kuinkaha paljon Suomessa on ET:tä sairastavia?
        Minä olen nyt n. puolivuotta ollut lääkityksellä, nyt viimeiset 3 viikkoa Xagridia. Aivan mielettömän hyvä olo Interferonin jälkeen, eikä leukemia riskiä. Liian hyvä ollakseen totta, maksa-arvot koholla ja trombbaritkin paukkas ylöspäin alun mahtavan laskun jälkeen, sydän pompottaa (itse tottuu), leposyke ei kuitenkaan saa huidella 90 lukemissa. Joten elän toivossa, että elimistöni rauhoittuisi tähän lääkkeeseen, on niin mahtavan vireä olo kesän nukkumisen jälkeen. :)
        Suosittelen muitakin kokeilemaan, tuli kesäkuussa Kelan korvauksen piiriin. Toisille sopii toisille ei, jos tällä pärjäisin, niin elämä ja koko tulevaisuus näyttäisi taas valoisammalta.
        Tupakointi sitten sikseen, itse polttelin aikoinani viimeisen askin laukusta loppuun, enkä uutta ostanut. Olen ollut jo polttamatta 10 vuotta. Riittäähän elimistölle taistelemista tämän yhdenkin paholaisen kanssa. Niin että tsemppiä lopettamisen.
        Täällä on kiva käydä kurkkimassa, joskos joku olisi kirjoittanut jotakin, emmehän päästä tätä kokonaan hiipumaan. Lohduttaa kun on muitakin samassa tilanteessa.
        Talviset terkut kaikille ja jaksetaan.


      • hyytyvä
        Feronia kirjoitti:

        Hei taas kuulolla olevat,
        Kerho olis ihan mukava ajatus, mutta minne? Tälläkin palstalla on mukava tavata kohtalotovereita. Kuinkaha paljon Suomessa on ET:tä sairastavia?
        Minä olen nyt n. puolivuotta ollut lääkityksellä, nyt viimeiset 3 viikkoa Xagridia. Aivan mielettömän hyvä olo Interferonin jälkeen, eikä leukemia riskiä. Liian hyvä ollakseen totta, maksa-arvot koholla ja trombbaritkin paukkas ylöspäin alun mahtavan laskun jälkeen, sydän pompottaa (itse tottuu), leposyke ei kuitenkaan saa huidella 90 lukemissa. Joten elän toivossa, että elimistöni rauhoittuisi tähän lääkkeeseen, on niin mahtavan vireä olo kesän nukkumisen jälkeen. :)
        Suosittelen muitakin kokeilemaan, tuli kesäkuussa Kelan korvauksen piiriin. Toisille sopii toisille ei, jos tällä pärjäisin, niin elämä ja koko tulevaisuus näyttäisi taas valoisammalta.
        Tupakointi sitten sikseen, itse polttelin aikoinani viimeisen askin laukusta loppuun, enkä uutta ostanut. Olen ollut jo polttamatta 10 vuotta. Riittäähän elimistölle taistelemista tämän yhdenkin paholaisen kanssa. Niin että tsemppiä lopettamisen.
        Täällä on kiva käydä kurkkimassa, joskos joku olisi kirjoittanut jotakin, emmehän päästä tätä kokonaan hiipumaan. Lohduttaa kun on muitakin samassa tilanteessa.
        Talviset terkut kaikille ja jaksetaan.

        Tänne on näköjään tullu tämmöinenkin ketju. Hyvä niin, koska aihekin osuu kohdalle. Mulla todettiin kohollaan olevat trombosyytit elokuussa (n.700) ja kolme viikkoa tuosta oli arvot nousseet sadalla. kaikkien tutkimusten ja näytteiden jälkeen sain diagnoosin lokakuun puolivälissä. Tosin kevääseen asti pitää käydä verikokeissa, että saadaan lopullinen diagnoosi, kun ymmärtääkseni trombosyyttien pitää olla 6 kk koholla, ennenkuin voidaan luotettavasti diagnosoida tämä E.T.

        Kovin mataliltahan nuo minun arvot kuulostavat muiden arvoihin verrattuna, mutta tuntuu, että jos olis havaittu myöhemmin, niin olisiko tilanne ollu kohdallani toinen?

        Lääkityksenä minulla on Primaspan 100mg (1/pv), tarvittaessa keväällä vaihtuu tuohon Interferoniin. Käsitykseni mukaan tuo Primaspan on vähän sama kuin aspiriini, mutta toki laimeampi. Mahtaakohan tuo pitkään syötynä tehdä hyvää vatsalle, kun särkylääkkeethän ei kai tee hyvää vatsan limakalvoille.Tokihan tämä ei ole särkylääke, mutta aspiriini on ja siitä johtuen mietiskelen tuota asiaa. Sen olen huomannut, että tuntuu, kuin olisi nuhaisempi, kuin ennen lääkitystä ja niistäessä tulee väliin vertakin.

        Jos lääkitys muuttuu, niin nuo sivuvaikutukset vähän huolettaa, ei niinkään hiustenlähtö (kun ei nuita oo ennestäänkään kovin paljoa), vaan nuo väsymys/huimaus ym... miten sitten työt kykenee hoitamaan jne...

        No, kuitenkin olen sitä mieltä, että kun niitä tuloksia sillon kuunteli, niin parhaat mahdolliset tulokset sai, mitä sillon oli tarjolla, eli olis voinu olla kyse jostain paljon pahemmasta/ikävämmästä. Että varmaan saa unohtaa lottovoitot ym. onnenkantamoiset, että tuurit on nyt käytetty... :)


      • eeteeläinen
        hyytyvä kirjoitti:

        Tänne on näköjään tullu tämmöinenkin ketju. Hyvä niin, koska aihekin osuu kohdalle. Mulla todettiin kohollaan olevat trombosyytit elokuussa (n.700) ja kolme viikkoa tuosta oli arvot nousseet sadalla. kaikkien tutkimusten ja näytteiden jälkeen sain diagnoosin lokakuun puolivälissä. Tosin kevääseen asti pitää käydä verikokeissa, että saadaan lopullinen diagnoosi, kun ymmärtääkseni trombosyyttien pitää olla 6 kk koholla, ennenkuin voidaan luotettavasti diagnosoida tämä E.T.

        Kovin mataliltahan nuo minun arvot kuulostavat muiden arvoihin verrattuna, mutta tuntuu, että jos olis havaittu myöhemmin, niin olisiko tilanne ollu kohdallani toinen?

        Lääkityksenä minulla on Primaspan 100mg (1/pv), tarvittaessa keväällä vaihtuu tuohon Interferoniin. Käsitykseni mukaan tuo Primaspan on vähän sama kuin aspiriini, mutta toki laimeampi. Mahtaakohan tuo pitkään syötynä tehdä hyvää vatsalle, kun särkylääkkeethän ei kai tee hyvää vatsan limakalvoille.Tokihan tämä ei ole särkylääke, mutta aspiriini on ja siitä johtuen mietiskelen tuota asiaa. Sen olen huomannut, että tuntuu, kuin olisi nuhaisempi, kuin ennen lääkitystä ja niistäessä tulee väliin vertakin.

        Jos lääkitys muuttuu, niin nuo sivuvaikutukset vähän huolettaa, ei niinkään hiustenlähtö (kun ei nuita oo ennestäänkään kovin paljoa), vaan nuo väsymys/huimaus ym... miten sitten työt kykenee hoitamaan jne...

        No, kuitenkin olen sitä mieltä, että kun niitä tuloksia sillon kuunteli, niin parhaat mahdolliset tulokset sai, mitä sillon oli tarjolla, eli olis voinu olla kyse jostain paljon pahemmasta/ikävämmästä. Että varmaan saa unohtaa lottovoitot ym. onnenkantamoiset, että tuurit on nyt käytetty... :)

        itse olen syönyt primaspania jo 10 v. ja suosittelen kyllä jos vaan jaksat niitä nappailla sillä tulokset niitten hyödyllisyydestä ovat hyvät, ja kysyppäs minkalainen olisi kohdallasi hydrea sillä minulle ainakin jo viisi vuotta syönneenä ne ovat sopineet vallan mainiosti ja olo ihan normaali.


      • Feronia
        hyytyvä kirjoitti:

        Tänne on näköjään tullu tämmöinenkin ketju. Hyvä niin, koska aihekin osuu kohdalle. Mulla todettiin kohollaan olevat trombosyytit elokuussa (n.700) ja kolme viikkoa tuosta oli arvot nousseet sadalla. kaikkien tutkimusten ja näytteiden jälkeen sain diagnoosin lokakuun puolivälissä. Tosin kevääseen asti pitää käydä verikokeissa, että saadaan lopullinen diagnoosi, kun ymmärtääkseni trombosyyttien pitää olla 6 kk koholla, ennenkuin voidaan luotettavasti diagnosoida tämä E.T.

        Kovin mataliltahan nuo minun arvot kuulostavat muiden arvoihin verrattuna, mutta tuntuu, että jos olis havaittu myöhemmin, niin olisiko tilanne ollu kohdallani toinen?

        Lääkityksenä minulla on Primaspan 100mg (1/pv), tarvittaessa keväällä vaihtuu tuohon Interferoniin. Käsitykseni mukaan tuo Primaspan on vähän sama kuin aspiriini, mutta toki laimeampi. Mahtaakohan tuo pitkään syötynä tehdä hyvää vatsalle, kun särkylääkkeethän ei kai tee hyvää vatsan limakalvoille.Tokihan tämä ei ole särkylääke, mutta aspiriini on ja siitä johtuen mietiskelen tuota asiaa. Sen olen huomannut, että tuntuu, kuin olisi nuhaisempi, kuin ennen lääkitystä ja niistäessä tulee väliin vertakin.

        Jos lääkitys muuttuu, niin nuo sivuvaikutukset vähän huolettaa, ei niinkään hiustenlähtö (kun ei nuita oo ennestäänkään kovin paljoa), vaan nuo väsymys/huimaus ym... miten sitten työt kykenee hoitamaan jne...

        No, kuitenkin olen sitä mieltä, että kun niitä tuloksia sillon kuunteli, niin parhaat mahdolliset tulokset sai, mitä sillon oli tarjolla, eli olis voinu olla kyse jostain paljon pahemmasta/ikävämmästä. Että varmaan saa unohtaa lottovoitot ym. onnenkantamoiset, että tuurit on nyt käytetty... :)

        Minullakin kesti lopullisen diagnoosin saaminen n. 1,5 vuotta. Sairaus ei onneksi ole pahimmasta päästä, mutta ilmankin olisi voinut olla.
        Varmasti tilanne olisi ollut myös sinun kohdalla toinen, jos sairautesi todetaan essentiaaliseksi, niin arvot kyllä tuppaavat nousemaan ilman lääkitystä.

        Primaspan valmistetta käytetään aikuisilla estämään sydän- ja aivoinfarktia tai muunlaista veritulppaa. Lääke voi aiheuttaa mahaärsytystä, vatsakipuja ja pahoinvointia.
        Itse olen syönyt Primaspania nyt vajaan vuoden ja ongelmia ei vielä ole ollut.

        Interferoni oli minun kohdallani hirvittävä verrattuna nykyiseen Xagrid tabletteihin. Nyt reilut 100 kpl tabuja nappailleena olen kuin uusi ihminen. Jopa kaverit ja tuttavat sanovat minun olevan nyt huomattavasti paremmassa kunnossa kuin Interferonin aikana. Minua väsytti aivan hirveästi ja jälkikäteen olenkin miettinyt mitä töissä oikein tulikaan tehtyä. Huimasi ja särki paikkoja, mutta väsymys oli kaikkein pahinta. Olin hereillä mutta unessa. Puolivuotta pistoksia (2xvk) sai jo ihonkin oireilemaan, pistos kirveli.

        Kokeile ihmeessä Xagridia, jos vain lääkärisi suosittelee. Minulla on tämän kanssa vain sydämen tykytystä sivuoireena ja sekin häiritsee vain nukahtamista (kyljellään). Olo on muuten kuin terveenä. Xagrid on myös turvallinen vaihtoehto, ei leukomoivaa vaikutusta. Arvoni tippuivat 3 viikossa enemmän kuin puolessa vuodessa Interferonia.

        Lottovoitoltahan tämä tuntuu moneen pahempaan verrattuna. Itse olin aika hysteerinen diagnoosin kuultua, mutta kaikkeen näköjään tottuu. Ja se kyllä helpottaa kun saa lääkityksen kohdalleen.
        Silti jaksan unelmoida vielä siitä toisestakin potista. ;-))
        Pidetään täällä keskustelua yllä, ettei jäädä yksin.
        Tsemppiä, kyllä tämän kanssa pärjää.


      • eeteeläinen
        Feronia kirjoitti:

        Minullakin kesti lopullisen diagnoosin saaminen n. 1,5 vuotta. Sairaus ei onneksi ole pahimmasta päästä, mutta ilmankin olisi voinut olla.
        Varmasti tilanne olisi ollut myös sinun kohdalla toinen, jos sairautesi todetaan essentiaaliseksi, niin arvot kyllä tuppaavat nousemaan ilman lääkitystä.

        Primaspan valmistetta käytetään aikuisilla estämään sydän- ja aivoinfarktia tai muunlaista veritulppaa. Lääke voi aiheuttaa mahaärsytystä, vatsakipuja ja pahoinvointia.
        Itse olen syönyt Primaspania nyt vajaan vuoden ja ongelmia ei vielä ole ollut.

        Interferoni oli minun kohdallani hirvittävä verrattuna nykyiseen Xagrid tabletteihin. Nyt reilut 100 kpl tabuja nappailleena olen kuin uusi ihminen. Jopa kaverit ja tuttavat sanovat minun olevan nyt huomattavasti paremmassa kunnossa kuin Interferonin aikana. Minua väsytti aivan hirveästi ja jälkikäteen olenkin miettinyt mitä töissä oikein tulikaan tehtyä. Huimasi ja särki paikkoja, mutta väsymys oli kaikkein pahinta. Olin hereillä mutta unessa. Puolivuotta pistoksia (2xvk) sai jo ihonkin oireilemaan, pistos kirveli.

        Kokeile ihmeessä Xagridia, jos vain lääkärisi suosittelee. Minulla on tämän kanssa vain sydämen tykytystä sivuoireena ja sekin häiritsee vain nukahtamista (kyljellään). Olo on muuten kuin terveenä. Xagrid on myös turvallinen vaihtoehto, ei leukomoivaa vaikutusta. Arvoni tippuivat 3 viikossa enemmän kuin puolessa vuodessa Interferonia.

        Lottovoitoltahan tämä tuntuu moneen pahempaan verrattuna. Itse olin aika hysteerinen diagnoosin kuultua, mutta kaikkeen näköjään tottuu. Ja se kyllä helpottaa kun saa lääkityksen kohdalleen.
        Silti jaksan unelmoida vielä siitä toisestakin potista. ;-))
        Pidetään täällä keskustelua yllä, ettei jäädä yksin.
        Tsemppiä, kyllä tämän kanssa pärjää.

        zagrid- mikäs se on. minulle ei ole moista edes tarjottu ja siinäkö ei ole leukemia vaaraa.minä olen sitä hydreaa nappaillut jo vuosia ja eeteetä sairastanut ensikuussa kymmenenvuotta.
        hyvänen aika tytöllä tuplajuhlat eeteetä 10 v ja koko elämää 50 v.
        primaspanista en tiedä kun hyvää ja enkä voi hydreaakaan moittia.
        ja nyt on meikäneiti ollu kohta kuukauden vetelemättä sitä myrkkypötkyä kirja nimeltä stumppaa tähän sai aivan uudet ajatukset blondin päähän.ja joo kirjotellaan mukava on kuulumisia kuulla.kyselin siitä yhdistyksen perustamisesta ja pitäs olla paljon aktiivisia ihmisiä sano tohtori.
        kirjottelemisiin


      • Feronia
        eeteeläinen kirjoitti:

        zagrid- mikäs se on. minulle ei ole moista edes tarjottu ja siinäkö ei ole leukemia vaaraa.minä olen sitä hydreaa nappaillut jo vuosia ja eeteetä sairastanut ensikuussa kymmenenvuotta.
        hyvänen aika tytöllä tuplajuhlat eeteetä 10 v ja koko elämää 50 v.
        primaspanista en tiedä kun hyvää ja enkä voi hydreaakaan moittia.
        ja nyt on meikäneiti ollu kohta kuukauden vetelemättä sitä myrkkypötkyä kirja nimeltä stumppaa tähän sai aivan uudet ajatukset blondin päähän.ja joo kirjotellaan mukava on kuulumisia kuulla.kyselin siitä yhdistyksen perustamisesta ja pitäs olla paljon aktiivisia ihmisiä sano tohtori.
        kirjottelemisiin

        Zagridista siis nyt vasta muutaman kuukauden kokemus ja olo on edelleen loistava. Tässä lääkkeessä ei ole leukemia riskiä. Tuli korvauksen piiriin vasta keskuussa -08, joten ei sitä varmasti ole vielä monelle muullekaan tarjottu. Just nyt lisättiin annostusta 3 tablettiin päivässä, 2 ei riittänyt, alkoivat arvot hiljakseen kohota. :(
        Sivuoireita ei ole, alun sydämen pompottelukin on ainakin hieman rauhoittunut, tai sitten siihen on vain tottunut.

        ONNEKSI OLKOON eeteeläinen, edessä siis täysin savuton tulevaisuus. Hienoa ja tsemppiä.

        Minä en kerhoista tiedä, minne ja kuka sellaisen perustaisi? Olen kyllä innolla mukana kaikenlaisessa. On ihana lukea edes välillä teistä muista samassa tilanteessa olevista, ettei tuu ihan yksinäinen olo.

        Nyt odottelen Egyptin matkaa 2 vk päästä. Onneksi on lennolla välilasku, ei tarvitse kentillä piikitellä itseään, ei mennessä eikä tullessa. Kaikenlaista tämä sairaus on tuonut tullessaan. Eri lailla pitää jo suunnitella ja sisäsitää lentomatkatkin. Hienoa kuitenkin on, ettei tämä kulkemista rajoita, kunhan vain tietää mitä täytyy ottaa huomioon.

        Kuinkahan paljon meitä ET:läisiä on Suomessa kaiken kaikkiaan, tietääkö joku? Minä en tiedä muita kuin me täällä näyttäytyneet.

        Joten taas kuulumisiin ja jaksellaan!


      • eeteeläinen
        Feronia kirjoitti:

        Zagridista siis nyt vasta muutaman kuukauden kokemus ja olo on edelleen loistava. Tässä lääkkeessä ei ole leukemia riskiä. Tuli korvauksen piiriin vasta keskuussa -08, joten ei sitä varmasti ole vielä monelle muullekaan tarjottu. Just nyt lisättiin annostusta 3 tablettiin päivässä, 2 ei riittänyt, alkoivat arvot hiljakseen kohota. :(
        Sivuoireita ei ole, alun sydämen pompottelukin on ainakin hieman rauhoittunut, tai sitten siihen on vain tottunut.

        ONNEKSI OLKOON eeteeläinen, edessä siis täysin savuton tulevaisuus. Hienoa ja tsemppiä.

        Minä en kerhoista tiedä, minne ja kuka sellaisen perustaisi? Olen kyllä innolla mukana kaikenlaisessa. On ihana lukea edes välillä teistä muista samassa tilanteessa olevista, ettei tuu ihan yksinäinen olo.

        Nyt odottelen Egyptin matkaa 2 vk päästä. Onneksi on lennolla välilasku, ei tarvitse kentillä piikitellä itseään, ei mennessä eikä tullessa. Kaikenlaista tämä sairaus on tuonut tullessaan. Eri lailla pitää jo suunnitella ja sisäsitää lentomatkatkin. Hienoa kuitenkin on, ettei tämä kulkemista rajoita, kunhan vain tietää mitä täytyy ottaa huomioon.

        Kuinkahan paljon meitä ET:läisiä on Suomessa kaiken kaikkiaan, tietääkö joku? Minä en tiedä muita kuin me täällä näyttäytyneet.

        Joten taas kuulumisiin ja jaksellaan!

        eli kuuleppas onko se piikitettävä se uusi lääke?
        täällä kova miettiminen kun pitäisi järjestellä viiskytvuotispäiviä ja aiheena tietenkii villi 50-luku.mikäs muu.
        tälläisina hetkinä joskus ajattelee, jotta niinköhän kuuskymppisiä tarvii järjestelläkkää.
        MUTTA olen tosi ylpeäitsestäni kun tupakkia en ole suuhuni pistänyt vaikka olen jopa välillä mökillä ienet viski hörpytkii ottanna ja en ole moista pötköä edes kaivanannut.


      • Feronia
        eeteeläinen kirjoitti:

        eli kuuleppas onko se piikitettävä se uusi lääke?
        täällä kova miettiminen kun pitäisi järjestellä viiskytvuotispäiviä ja aiheena tietenkii villi 50-luku.mikäs muu.
        tälläisina hetkinä joskus ajattelee, jotta niinköhän kuuskymppisiä tarvii järjestelläkkää.
        MUTTA olen tosi ylpeäitsestäni kun tupakkia en ole suuhuni pistänyt vaikka olen jopa välillä mökillä ienet viski hörpytkii ottanna ja en ole moista pötköä edes kaivanannut.

        Xagrid on tabletti, erittäin pieni sellainen, helppo niellä. Ei maistu millekkään.
        Nyt toivon, että kolme pilleriä päivässä riittää. Vaikka eipä tuo niiden nappailu ole ongelma, ei tarvitse jakaa tasatunneille, kunhan ei kerralla kaikkia pistä suuhun.

        Kyllä ne kuuskymppisetkin nähdään, ei tämä elämä näihin tromboihin kaadu. Minä luotan ja uskon, että hoidot vain tästä entisestään kehittyvät. Itseäni pelotti leukemiariski eniten, mutta tässä Xagridissa ei ole sitäkään.
        Netistä löytyy vähän tieota Xagridista, ainakin suomenkielisiltä sivuilta. Kysyppä lääkäriltäsi, vaikka puhelimitse.

        Hienoa että pysyt tupakasta erossa. Minä vieroitin itsenin n. 15 v sitten ja hyvin on pysynyt pois.

        Ei muuta kuin Elvikset soimaan ja bileet pystyyn! Onneksi olkoon jo etukäteen synttäreistä.

        Aurinkoista kevättä!


      • EETEELÄINEN
        Feronia kirjoitti:

        Xagrid on tabletti, erittäin pieni sellainen, helppo niellä. Ei maistu millekkään.
        Nyt toivon, että kolme pilleriä päivässä riittää. Vaikka eipä tuo niiden nappailu ole ongelma, ei tarvitse jakaa tasatunneille, kunhan ei kerralla kaikkia pistä suuhun.

        Kyllä ne kuuskymppisetkin nähdään, ei tämä elämä näihin tromboihin kaadu. Minä luotan ja uskon, että hoidot vain tästä entisestään kehittyvät. Itseäni pelotti leukemiariski eniten, mutta tässä Xagridissa ei ole sitäkään.
        Netistä löytyy vähän tieota Xagridista, ainakin suomenkielisiltä sivuilta. Kysyppä lääkäriltäsi, vaikka puhelimitse.

        Hienoa että pysyt tupakasta erossa. Minä vieroitin itsenin n. 15 v sitten ja hyvin on pysynyt pois.

        Ei muuta kuin Elvikset soimaan ja bileet pystyyn! Onneksi olkoon jo etukäteen synttäreistä.

        Aurinkoista kevättä!

        joo paljon kiitoksia synttärionnitteluista näinkin puolen vuoden jälkeen.
        pidin kesän paussia verikokeissa käymisissä ja nyt huomenna on taas sen aika ja keskiviikkona tohtorin luokse tuloksia kuulemaan ja ajattelin kyllä haastella siitä uudesta lääkkeestä. pelottaa vaan hieman kun hydrea käynyt itselleni tosi hyvin ja arvot pysyneet supkoht hyvinä jotta muuttuuko systeemi lääkkeen vaihdolla.olisihan se iso huoli vähemmän kun saisi sen leukemia pelon pois, se vaan tuppaa aina mieleen tulemaan vähän liian usein.
        minkä ikäisiä te muut eeteeläiset olette? itse olin tosiaankin neljäkymmentä kun sairastuin ja nyt sairastettu se kymmenen vuotta ja rimpat.
        naatitaanhan vielä kesän lämmöstä ja yleensä elämästä.


      • kokenut kaiken t....
        Feronia kirjoitti:

        Minulla vaihdettiin interferoni (Introna) piikit tablettilääkkeeseen Xagrid. Olen nyt vasta kaksi pilleriä ottanut, päätä särkee ja olo on huonohko. Annsotus on joka päivä kaksi tablettia, eli 12 h välein.
        Lääke on kuulleman vasta kesällä tullut korvattavuuden piiriin, oliskohan kuitenkin jolla kulla jo tästäkin kokemusta?
        Hiukset ehtivit ohentua omasta mielestä tuntuvasti interferonilla, nyt toivon että kasvavat takaisin.
        Elimistö kapinoi lääkkeitä vastaan, kun ilman niitä on hyvä olo ja kuitenkin on pakko popsia tai piikittää jotakin, josta tulee huono olo. On tämä niin väärin.

        Olen 62v. nainen .Mulla todettiin tämä sairaus.Tromposyytit oli 700.
        Sain xagrid lääkityksen.Olo tuntui ensiksi ihan mahtavalta.Sitten tuli muutaman
        kuukauden päästä hirvittävät sydän oireet.Yöllä jouduin soittamaan ambulanssin.
        Kun lääkäri sai tietää tästä hän käski heti lopettaa lääkkeen syömisen ja sanoi
        johtuvan siitä.Nyt mulla ei ole mitään lääkitystä. Ei myöskään sydän oireita joita mulla ei ole ollut aikaisemminkaan ennen lääkitystä.


      • Anonyymi
        eeteeläinen kirjoitti:

        Löytyipäs linkki missä keskustelee ET-läisiä.
        tätä olen jo pitkään odottanut. itse olen sairastanut et-tautia vuodesta 2000. aluksi kokeiltiin agrylia ja noin viisivuotta sitten hydreaan siirryttiin. annostus on 500 5 pv 2 ja 2pv 1 kapseli.olen alle viisikymppinen ja mieliala toisinaan vaihtelee kun ei tiedä mitä on odotettavissa lääkkeiden syöntiin olen jo tottunut.olisi mukava kirjoittaa vaikka kuinka paljon mutta ei taida tämä palsta olla ihan sitä varten. en ole onneellinen teidän sairastumisesta mutta, että löytyi linkki missä on muitakin meikäläisiä.ai niin voin muuten ihan hyvin ja hydrealla trompparit pysyneet 400-500 välillä eli aika hyvin.

        Hei! Kiva löytää täältä sama sairaus ja lääkitys. Sairaus on ollut minulla kauan koska tromosyytit koholla jo vuonna 2012 oli 665. Kuukausi sitten aloitettin Hyrea 500. Huono olo ajoittain, lääkettä tullaan lisäämään varmaan kuukauden päästä. Nainen- 67v


      • Anonyymi
        Feronia kirjoitti:

        Minulla vaihdettiin interferoni (Introna) piikit tablettilääkkeeseen Xagrid. Olen nyt vasta kaksi pilleriä ottanut, päätä särkee ja olo on huonohko. Annsotus on joka päivä kaksi tablettia, eli 12 h välein.
        Lääke on kuulleman vasta kesällä tullut korvattavuuden piiriin, oliskohan kuitenkin jolla kulla jo tästäkin kokemusta?
        Hiukset ehtivit ohentua omasta mielestä tuntuvasti interferonilla, nyt toivon että kasvavat takaisin.
        Elimistö kapinoi lääkkeitä vastaan, kun ilman niitä on hyvä olo ja kuitenkin on pakko popsia tai piikittää jotakin, josta tulee huono olo. On tämä niin väärin.

        Söin nuita lääkkeitä muutaman vuoden pikkuhiljaa olo huononi siitä lääkärille kerroin ei kuulemma johdu lääkkeistä!
        Lopuksi olin jo niin huonossa hapessa etten tahtonu jaksaa kahvea keittää.
        Menin lopulta tk sieltä kiireel oys sydän oli aika lopussa ja todettiin vakava sydämmen vajaatoiminta.


    • mitä interferon on ? solumyrkkyä ? vahingossa löysin ET. tä sairastavia täältä. kaverillani on tämä tauti. asumme ruotsissa ja käytäntö tuntuu olevan eri. suomessa ja ruotsissa. kaverini saa solumyrkkyjä tarpeen mukaan ( noin puolentoista vuoden välein.) silloin hän käy veri kokeissa kerran viikossa muutoin kerran kuussa. hänen lääkkeen nimi on myleran.
      mitä oireita teillä on ? onko huimausta ? haluaisin kuulla muiden kokemuksia tästä sairaudesta. ja miten voitte näin arkielämässä ? ja onko paljon oireita jne.

    • E.T.

      Minulla on ollut essentiaalinen trombosytemia jo 12 vuotta. Lääkkeenä oli alfa-interferoni (tuotenimi Introna) alussa. Nyt on Roferon-niminen interferoni. Lääke on geeniteknologialla tuotettu, täysin korvattu lääke, joka laitetaan injektiokynällä ihon alle. Interferonin sivuvaikutukset (flunssan kaltainen olo, hiusten lähtö) ovat monelle hankalia. Leukemiariskiä interferonilla ei ole tiettävästi. Kokeilin välillä Hydreaa tabletteina, mutta aloin kuumeilla, ja kokeilu piti lopettaa. Aluksi trombosyyttiarvoja piti saada laskemaan, mutta vuosia arvot ovat pysyneet tasaisina parin piikin viikkoannostuksella. Lisänä on päivittäinen Primaspan. Minulla lääkityksen pitää olla säännöllistä. Joskus matkoilla tulee taukoa. Trombosyyttilukema nousee silloin heti. Lääkkeen annostelun löytäminen vei vuosia. Nyt käyn verikokeissa parin kuukauden välein. Lääkärin tapaan puhelimessa tai vastaanotolla säännöllisesti.

    • Minulla todettiin essentiaalinen trombosytemia noin seitsemän vuotta sitten 47-vuotiaana. 3,5 vuotta sitten lukema nousi 994 ja lääkäri halusi aloittaa interferonihoidon. En suostunut siihen. Käytössä on vain Primaspan 0,50 mg.
      Pari kuukautta sitten tuli stressiä ja arvo nousi taas lähelle tuhatta.
      Taas lääkäri halusi aloittaa interferonin, en suostunut.
      Stressin hellitettyä arvo on hiukan laskenut, nyt 814.
      Lääkityksen aloittamiseen vaikuttaa lääkärin mukaan trombosyyttien taso ja ikä.
      Onko kukaan muu ollut aloittamatta lääkitystä, vaikka sitä on ehdotettu?
      Minulle on sanottu, että lääkitys pitäisi aloittaa kun trombosyyttiarvo on noin tuhat.

    • Lääkitsemisestä vielä jatkaisin minun edelliseen viestiini viitaten.
      Lääkäri sanoi että Zagrid aiheuttaa puolelle potilaista päänsärkyä,
      hydrea voi aiheuttaa leukemiaa ja Interferonillahan on pitkä lista
      hirveitä sivuvaikutuksia.
      Mietin siis että kun nyt pelkällä Primaspanilla olo on hyvä, niin
      otanko hirveän riskin kun en halua noita muita lääkkeitä kokeilla ja
      millä lukemilla tämän ikäisen (55 v.) pitäisi viimeistään aloittaa
      muu lääkitys.
      Tuntuu vaikealta tehdä päätös. Lääkkeitä määrätään paljon suottakin.
      Itselläni arvo laski vuorotteluvapaallani 750, johon olin tyytyväinen.
      Minä olen huomannut arvossa selvän nousun jos stressaan kovasti.

    • TH

      Hei kaikille ! Vihdoin rohkenen/jaksan kirjoittaa omasta tilanteestani.Minulla todettiin porttilaskimotukos n.2 vuotta sitten, sitten alkoi trombbarit nousta ja sain ET-diagnoosin. Interferoni aloitettiin ½ vuotta sitten: sivuvaikutukset aluksi olivat vaikeita ja edelleen työssäkäynti onnistuu kiikunkaakun. Pahinta on hiustenlähtö, viemärit tukkeessa jne, siksi haluaisin vaihtaa anagrelidiin, mutta sivuvaikutukset mietityttää. Viikon päästä on lääkäri, meinaan ehdottaa lääkkeenvaihtoa.Hydreaa en uskalla kokeilla leukemiariskin vuoksi, ainakaan näin nuorena, olen 44 v.

    • Minullakin todettiin 1 vuosi sitten yllättäen tämä niinsanottu geenimutaatio. Syön Primaspania ja mun arvot oli silloin kun tämä kauhistus todettiin 520 sitten 625 ja nyt viikko sitten 770. Minulla on tosi vaikeeta päästä tupakasta eroon. Tupakka nostaa trombosyyttejä. Olen yrittänyt mutta turhaan. Mistä apu? Leukosyytit oli vuosi sitten 11 nyt 7 ja kaikki muut arvot hyvät.

      • TH

        Hei , minutakin löydettiin jak-2 geenimutaatio, nyt viikko sitten oli trombosyytit 606
        vaikka Xagrit meni 2 tbl/pv, annosta nostettiin kolmeen päivässä. Ei vaikuta kovin tehokkaalta lääkkeeltä, ehkä siksi sivuvaikutuksetkin lieviä. Labroissa juoksen nyt parin viikon välein. Minäkin otan lisäksi Primaspania, heti jos muutama päivä jää väliin, tulee silmiin sahalaitaa ym, kuuluu tautiin.
        Tupakasta on varmasti vaikea päästä eroon, mutta sinulla eva on nyt siihen sellainen motivaatio, että jos sisäistät sen, onnistut !


    • Minulla todettiin essentiaalinen trombosytoosi kaksi vuotta sitten 46- vuotiaana JAK2-V617 mutaatio selkäytimessä. Nyt olen 48 ja ensin sairaus oli oireeton, nyt se on heilunut polysytemia verankin puolella. Puolen vuoden sisällä olen kaatunut kaksi kertaa, molemmilla kerroilla aivotärähdys, tromb 1000 ja leuk noin 14. Työmatkalla Tampereella horjahdin ja 8 tikkiä keskellä otsaa. Verenvuoto ei loppunut. Pakko kait harkita lääkitystä oli miten vaikeeta tahansa. Olen yrittänyt etsiä jtn luontaislääkkeitä ettei tarttis syöpälääkkeitä alkaa syömään,. En ole lihava olen pieni joten ehkä mun elimistö ei kestä paljoa.

    • MV

      Ihan ensin voimia teille kaikille, jotka kamppailette ET:n ja lääkehoidon kanssa!

      Itse en ole lääkitystä aloittanut, paitsi että napsin primaspania. Vaikka ET todettiin yli 15 vuotta sitten, lukemat ovat olleet toistaiseksi onneksi maltillisia ja lääkärin(kin) yllätykseksi jopa laskusuunnassa. Viimeisimmän labratuloksen jälkeen on alettu puhua polysytemia verasta, hiutaleet ovat siis laskussa mutta kaikki muut veressä nousseet liikaa. Olisi hyvä, jos tämä ketju pysyisi elossa, koska muuta kanavaa samaa tautia poteville ei taida olla keskustella näistä jutuista?

    • 32423432

      otatin pvk:n koska hiukseni ovat jo 2 vuotta ollet lähdössä. Trombbarit oli 513, ja kk päästä 478. Lääkäristä ei ole kuulunut mitään, onkohan unohtanut minut? Pitäisikö minun vaatia joku lääkitys tähän korkeisiin arvoihin? Mitä teen? Pitääkö välttää urheilua, vai elää normaalisti???

    • verisairaus

      Hei kaikki!
      Voitteko laittaa viestiinne ikänne, millä trombosyyttitasolla aloititte lääkityksen, minkä lääkityksen aloititte ja oliko syy pelkkä korkea trombosyyttiarvo, vai oliko teillä joku muu oire joka sai aloittamaan.

      Iällä on käsittääkseni iso merkitys siihen milloin lääkitystä suositellaan.
      Primaspanhan on joka tapauksessa pakollinen, mutta tarkoitan solunsalpaajalääkityksiä.

      Voiko tämä tauti oikeasti muuttua muuksi, siis esim. polysutemia veraksi?

    • JustAsking

      Onko Primaspan siis pakollinen nuorillakin jos tauti todetaan?

    • verisairaus

      Primaspan on pakollinen, koska se auttaa siihen että verihiutaleet eivät muodosta tukoksia.

    • selkäydinpunktio...

      Hei!

      Tutkimukset ovat vielä kesken, mutta tormbosyytit yli 1000, olleet kovasti koholla jo pari vuotta.
      Mitä oireita teillä on ollut? Mikä johti teidät tutkimuksiin?
      Mitä tutkimuksia teille tehtiin sen jälkeen, kun huomattiin korkeat tromboarvot?

    • verisairaus

      Hei! Tauti todettiin sattumalta verikokeessa. Ensimmäiseksi otettiin luuydinnäyte rintalastasta, mahan- ja paksusuolen tähystys, ylävatsan ultraääni ja pari vuotta näiden jälkeen JAK-2 tutkimus verestä.

    • ManOMan

      Heissan.
      Kesäkuussa löytyi arvo 1180. Verikokeet uusiksi, rintalastanäyte (käytännössä kivuton) ja uv. Todettiiin ET ilman mutaatiota. Arvo noussut koko kesän, viimeksi 1350. Hoidoksi määrättiin Roferon 3x viikossa, ensi viikolla alkaa. Edellämainituista sivuvaikutuksista ei paljon mainittu, mahdollisen kuumeen takia suositellaan Panadolia. Aspiriinia ei tuolla arvolla saa kuulomma käyttää. Olen ollut täysin oireeton ja ikää 50, joten interferonimääräys tuli yllätyksenä. Kaikki reippaasti alle 1000:n olevat arvot tuntuvat todella pieniltä.

    • Löysin ensimmäistä kertaa tämän ketjun, vertaistuki olisi aikoinana ollut tervetullutta, mutta en sitä löytänyt. Taidan olla nuorin tässä keskusteluketjussa (nyt 33v.)

      Itse sain ET diagnoosin 2006, toisen lapsen syntymän jälkeen. Trombbarit olivat koko raskauden ajan 1000 molemmin puolin. Olin tällöin 27-vuotias. Diagnoosista lähtien primaspan 100mg yksi päivässä ja Introna 5 milj.yks. kahdesti viikossa. Imetys piti lopettaa, ennen lääkityksen aloitusta.

      Vuonna 2010 Introna lääkitystä muutettiin (raskauden takia) 3 milj yksikköä kolmesti viikossa ja yhä edelleen mennään tuolla annostuksella. Lisäksi 3kk ennen synnytystä piti piikittää mahan alueelle päivittäin synnytykseen saakka jotain toista lääkettä, jota en nyt muista. Suunniteltua käynnistystä ennen (1 vko) piti lopettaa primaspan. Imettää sain ihan normaalisti lääkityksestä huolimatta.

      Trombbarit pysyneet jo lähes neljä vuotta alle 300:ssa.

      Introna ei ole minulla aiheuttanut vakavia sivuvaikutuksia. Pientä väsymystä on, mutta ruuhkavuosien takia sitä on varmasti kaikilla muillakin ikäisilläni :) Introna piikin otettua saattaa välillä nousta kuume, joten otankin lähes aina pitkävaikutteista panadolia piikityksen yhteydessä, ilman reseptiä ostettavassa ei teho kestä tarpeeksi pitkään.

      • tromboliini

        Moi rr22!

        Itselläni vähän samantapainen tausta ET:n suhteen, raskausaikana trombot olivat korkealla. ikää silloin 25v. Vertaistuki olisi todellakin ollut silloin tervetullutta, mutta ei vertaistuki koskaan ole liian myöhäistä.

        Intronaa käytin, nyt tosin tauolla muista syistä. Nyt pelkällä Disperinillä mennään.
        trombot ollut lääkkeillä alle 500 1/2v

        Missä päin Suomea sinua hoidetaan?


    • h-j1

      Hei !

      Täältä löytyy 23v ET diagnoosin saanut. Taidan siis olla tämän keskustelun nuorin.

      ET todettiin vuonna 2009-2010 sattumalta muun sairastelun yhteydessä perusverenkuvasta sekä luuydinnäytteestä rintalastasta. Tuolloin todettiin myös elimistön totaalinen rautavarastojen kato, jolloin olin puolisen vuotta obsidan kuurilla.

      Nykylääkityksenä Primaspan 100mg. Trombot näiden kolmen vuoden aikana pysyneet 500 paikkeilla. Eli tilanne melkolailla stabiili.

      Tupakka, sekä lievästi kohonnut verenpaine, ja koholla oleva kolesteroli seurannassa. Verenpaineeseen käytössä pieni annos Cozaaria. Suvussa ei juuri nuorella iällä vastaavaa.

      Etelä-Suomesta kotoisin olen :)

      • Anonyymi

        tiesitkö että raudanpuute aiheuttaa myös trombosytoosia? EN tiedä onko se siis sinun tapauskessasi ainoa syy sille, vai onko sinulla geenivirhe?


    • tugu52

      On ollut mielenkiintoista seurata viestejä ja verrata oireit ja hoitoja omaani. Kerronpa myös oman tarinani. Melko lailla tasan kaksi vuotta sitten sain sinustromboosin (aivojen laskimotukos), aivoissa 3 ja kaulalla 4. tukos. Parin sairaalan jälkeen löydettiin syy kouristeluun ja puolitajuttomuuteen. Oikeat raajani halvaantuivat, jalka toipui parissa viikossa, juoksin naisten 10:n jo toukokuussa. Käden kanssa vei pidempään. 6 viikon sairaalassaolon ja puolen vuoden sairasloman jälkeen olin työkuntoinen, vain kaksi sormea jäivät osittain tunnottomiksi. Minulla oli perinnöllinen laskimotukostaipumus. Seuraavan vuoden kärsin kovista päänsäryistä kokonaisen vuoden. Rutiinitutkimuksissa verihiutalearvot olivat nousseet tuhanteen. Tehtiin tutkimukset ja todettiin ET. Päänsäryt kuulemma sen takia, että pienet pään verisuonet olivat olleet tukossa! Lääkityksenä minulla on Hydrea kesästä -12 saakka ilman sivuoireita ja ILMAN päänsärkyjä. Trombosyytit 300-400. Sen lisäksi käytän Marevania laskimotukostaipumuksen (tukokset ilmeisesti kuitenkin ET:n vuoksi, epämuodostuneet trombosyytit olivat tukkineet laskimot) ja Asacolia colitis ulcerosan takia. Tsemppiä teille kaikille! Tie on vain eteenpäin...

    • htjt1

      Moi h-j1!

      Sanoit että olet seurannassa tupakasta. Onko tupakasta tullut tukoksia? Vai miksi sitä seurataan?

    • vanharuutiukko

      Terveisiä vaan kaikille essentiaalista trobosytemiaa poteville. Minulla on ollut tuo diagnoosi kolmatta vuotta. Trobosyyttien lisääntyminen huomattiin eturauhasen syöpähoitojen yhteydessä. Uroloogit olivat ensimmäiset, jotka rupesivat ihmettelemään, kun tarkastuksissa (6 kk:n) välein trombosyytit lähtivät kokoamaan 350 > 1100.
      Tutkimuset osoittivan sitten, että minulla ol se kantasolujen geenivirhe.
      Sittemin on kokeiltu lääkkeeksi Hydreaa > johti rajuun kuumeiluun 40 astetta. lääkitys lopetettiin ja aloitettiin Zagrid (anagrelidi) lääkitys johti infarkteihin ja verenpaineen nousuun lukemiin 240/ 160. Lääkitys lopetettiin anginapectoris potilaalle vaarallisena. Nyt syön 100 mg aspiriina ja trombosyyttiarvot pyörivät 1000 kahta puolta.
      Taustallani on aikaisempi tupakointi ja ahkera verenluovutus. tupakointi loppui noin 28 vuotta sitten ja viimeisestä verenluovutuksestakin on jo 20 vuotta. Hemoglopiini on ollut aikaisemmin noin 160 nykyisin hätinä 130.
      Uusiin lääketieteellisin kokemuksiin en ole enää suostunut, vaan aion näillä eväillä katsoa mihin asti kuntoa riittää.

    • Pekka

      Hei kaikille!

      Facebookissa on avattu suljettu keskusteluryhmä kaikille MPN (myeloproliferatiiviset sairaudet, kuten ET, PV, MF ja CML). Löydät sen Facebookissa kun lisäät osoitteeseen groups/myeloproliferatiiviset/ Tervetuloa mukaan. Yritämme saada mahdollisimman kattavan keskuteluryhmän. Mukana on noi 15 asianosaista jo.

      Suljettu takoittaa sitä, että ryhmän ylläpitäjän pitää hyväksyä sinut ryhmään. Voit siis pyytää liittyä ryhmään. Vain ryhmän jäsenet voivat nähdä keskustelut. Se on myös turvallinen. Mukaan liitytään omalla nimellä (Facebook profiililla)

      Tervetuloa

      Pekka Isoluoma

      • Anonyymi

        Vieläkö tämä ryhmä on Facebookissa ja miten sinne pääsee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö tämä ryhmä on Facebookissa ja miten sinne pääsee?

        Vielä toimii tuo ryhmä. Siinne vaan liittymään.


    • Doctor who

      Äidillä on ET. Isä kuoli muutama vuosi sitten krooniseen lymfaattiseen leukemiaan, ja sen lisäksi hänellä oli sairaus joka hävitti trombosyytit. So, isä ja äiti söi molemmat Hydreaa päinvastaisin sairauksiin. No isällä sitten alimmillaan oli trompparit 4....Äiti vielä pärjää tautinsa kanssa.Se todettiin silloin kun hänellä oli laaja infarkti. Ei muuten ole lopettanut tupakointia.
      Meillä on suvussa vuototaipumusta, itsellänikin on. Trompparit ovat kylläkin normaalit, mutta tämä vuoto juttu liittyy jotenkin fibriinin muodostukseen.

    • Eläkeläistäti

      Olen käyttänyt Hydroksiurea Medag 500 mg lääkettä n. 8 vuotta samaan tautiin eikä se ole aiheuttanut ongelmia pientä väsymystä lukuunottamatta. Alkuvaiheessa oli parin vuoden Xagrid-jakso, se ei minulle sopinut. Hyvää vointia eläkeläistädiltä.

    • jättipotti

      uusia tietoja/kokemuksia sairaudesta ET ? Kokemuksia interferonista/ anagrelidistä?

      • tomaska

        tule vertaistukiryhmään facebookiin


    • Diagnoosi

      Hei ! Onko Essentiaalinen trombosytoosi eri asia kuin trombosytemia?

      • Eeteeläinen

        Samaa tarkoittavat


    • Hyd

      On mielestäni eri asia.Syön Hydreaa 2 kapselia päivässä.ET diagnosoitiin pari kk sitten.

      • Hyd

        Voisiko joku lähiaikoina ET diagnoosin saanut kertoa jotain omasta kokemuksestaan.Shokki oli minulle.


      • sss69

        Itse odotan vastauksia. Silti herää kysymys miksi tutkivat jollei epäilys olisi aiheellinen. Ongelmia ollut erilaisia 10 vuotta ja nyt vasta tutkitaan hyvin. Iso-Britanniaan kuulemma lähti veri tutkittavaksi. Pitää vain odotella.


      • Hyd

        Minulla oli trombosyytit koholla ainakin 8-10 v.Nyt kun näytin lääkäreille että miksi on iholla veripikkkuja niin aina sanottiin ettei tiedä tai ne on vaarattomia.Sitten vaadin tk-lääkäriä tekemään lähetteen hematologille.Sitten isot verikokeet ja diagnoosi essentiaalinen trombosytemia.Harvinainen,parantumaton.Opettelen pärjäämään tämän kanssa.Syön sytostaattia.Hyvä hoitovaste nyt.


      • Hyd

        Löytyikö tämä sairaus?sss69?


    • Anonyymi

      Minulla todettiin ET vasta, odotan ensimmäistä lääkettä. Onkohan vertaisryhmää joka on vielä toiminnassa?
      62vuotias nainen pohjoispohjanmaalta.

      • Anonyymi

        Myeloproliferatiiviset sairaudet -verkosto facebookissa on Syöpäjärjestöjen suljettu vertaisryhmä. Sinne vaan.


      • Anonyymi

        Myeloproliferatiiviset sairaudet. Suljettu ryhmä, itse kuulun siihen.


    • Anonyymi

      Onko hoidot kehittyneet? Mikä on elinaikaodote nykyään. Ei ole facebookiajoten jos saisi vastauksen tänne.

    • Anonyymi

      Hei kaikki kohtelo toverit.jopa outo tauti meille iski .ei tunnu missään ruumillisesti.miulla on ollut trombarit koholla monta vuotta .kukaan lääkäri ottanut kantaa.vaan nyt kun jouduin vatsa leikkaukseen sisätautilääkäri alkoi tutkia .otettiin luu ydin näyte jonka jälkeen kävelin päivän kyttyräs koski oikeesti.ni sitten tulokset aivan kun iloinen ois ollut lääkäri löysi Carl mutaation luuytimestämi.sen jälkeen hydral lääkitys mitä en ole aloittanut pelottaa kuinka sen sen lääkkeen kanssa voi elää

      • Anonyymi

        Itsellä sairaus todettiin nyt elokuussa. Primaspan oli jo ennestään sepelvaltimotaudin takia. Ja tuon sepelitaudin takia myös alettiin hydroxyurea - lääkitys.
        Viikko mennyt ilman ihmeempiä oireita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5957
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3764
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2053
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1249
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      919
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe