ostin hiljattain cross trainerin, ja muutaman kokeilukerran jälkeen olin jo palauttamassa laitetta koska kuntoni on nollalukemissa ja jo pari minuuttia trainerilla sai sydämmen paukkumaan kiivaasti ja teki pahaa. päätin kuitenkin antaa laitteelle ja itselleni vielä toisen mahdollisuuden ja nyt kysyisinkin seuraavaa:
miten monta minuuttia ja kuinka usein cross trainerilla kannattaa polkea, jotta kunto kohenisi pohjalta ainakin parilla asteella ylöspäin? luulisin että alussa jaksan polkea ehkä n. 5-10 minuuttia putkeen jos oikein pinnistän. jos teen tämän useamman kerran päivässä niin onko saavutettu hyöty lähimainkaan sitä jos polkisin 30-60 minuuttia putkeen? puhti ei vielä riitä pitkäkestoiseen rehkimiseen, mutta olisiko minun syytä yrittää sitä joka tapauksessa vai riittääkö aluksi tällaiset pienet spurtit?
tavoitteena olisi että jaksaisin tulevaisuudessa polkea tuon 30-60 min. ongelmitta, ja tästä päästään toiseen kysymykseen eli onko totta että rasvat alkavat palaa vauhdikkaammin n. puolen tunnin rehkimisen jälkeen? kunnon kohottamisen lisäksi tähtäimessä olisi laihtua 5-10 kiloa (lievä ylipaino). jos aluksi treenaan 5-10 minuuttia useamman kerran päivässä, onko tästä vielä mitään vaikutusta painon tippumiseen? (ps. syön jo varsin terveellisesti, joten siltä puolelta ei luulisi olevan ongelmaa)
kiitos jo etukäteen mahdollisille vastaajille ja pahoittelen jos kysymykset kuulostavat tyhmiltä tai ovat olleet palstalla jo moneen otteeseen esillä, mutta yritän kovasti pitää tästä yrityksestäni kiinni ja kaikki apu on tarpeen :)
-mon85
aloitusvinkkejä (cross trainer)
8
3029
Vastaukset
- mutta kerrotaan nyt vielä
huomasin että jaksan jo polkea 10 minuutia kevyesti ja olenkin ottanut tavaksi aamulla heti herättyäni polkea tuon ajan verran niin että hiki ehtii tulla pintaan. sitten vasta aamupalan vuoro. tämän lisäksi olen iltapäivällä tehnyt toisen 10 minuutin spurtin ja sitten illalla polkenut vielä 20 minuuttia hiljokseen jos olen jaksanut. olen ihan tyytyväinen itseeni että olen jaksanut näinkin verran jo alussa. jatkossa ja kuntoni kohotessa yritän pyrkiä siihen että poljen 30 minuuttia aamuisin ja 30-60 minuuttia iltaisin.
vielä yksi tyhmä kysymhys: lähtevätkö kulutetut kalorit kehosta saman tien kun olen ne kuluttanut, vaiko pienellä "viiveellä"? kuinka kaloreiden poistuminen yleensäkin tapahtuu, noinko ne vaan häviävät? jos kulutan ennen aamupalaa vaikka 100 kaloria, häviävätkö ne saman tien kehosta vai vasta joskus sen jälkeen, ukn olen syönyt aamupalan ja kalorit lähtevät vasta syödystä ruuasta? - 0?
-mon85- kalorit
kuluisivat paremmin aamulla.. tai että läski lähtee paremmin aamulla, koska sä alat asamantien liikunnan aloitettuasi polttaan varavarastoa, etkä täyttä vatsaa ruokaa!
Kaloreita kuluu pitkin pv.. älä murehdi missä vaiheessa pv ne kalorit kuluu.. tärkeää on, että liikut ja tiedät paljonko urheilusta tulee kulutettuja kaloreita (jos trainerissa on kalorilaskuri). Hyötyliikunta, rappusten kiipeäminen.. yhden pysäkin aikaisemmin jääminen pois.. ja siitä käveleminen kotiin kuluttaa kaloreita, silittäminen, kokkaaminen jne.. kaikki kuluttaa =)
Hyvin sulla on lähtenyt tuo crossailu käyntiin, muista pitää lepopv:iä! Joka kerta kuin urheilet niin lihakset saa sellaiseen 'vaurion' ns. hyvän vaurion..=)ja lepopv:t parantaa sen jona aikana lihas kehittyy. Ja kun käyt vaalla muista että lihas on läskiä painavempaa. Aluksi voi paino nousta ja se voi tosin pysäkkin paikallaa...et älä hätäile. 0,5-1kg viikossa on terveellinen tahti. eli 1,5kg 3 viikossa ei ole huono alku ollenkaan! Sitä on vaan aluksi niin kärsimätön.
- käynyt näin....
Aloitin salilla käymisen pari vuotta sitten.. välissä on nyt tullut pidettyä taujoa jne.. mutta aluksi mä en mennyt koko cross traineriin, koska tiesin että mun kunto ei kestä sitä, vaan olen parin minuutin jälkene ihan piipussa ja musta liikunnan kuitenkin pitäisi olla hauskaakin, jotta se pysyy mielekkäänä...
Eli Poljin aluksi alkulämmittelyt kuntopyörällä.. ja sitä mukaan kun kunto nousi.. aloin käyttämään myös cross traineria. Pienissä määrin.
Laite on tehokas, mutta kun mullakin elopainoa on se 100kg, nyt taas kun olen alkanut kuntoilemaan ja ikää on 30.v.. eli ei ole yhtä hyvässä kunnossa kun 'nuorempana'.. niin käytän cross traineria aika harvakseltaan.. mulla alkaa oikea polvi vihoittelemaan. Se rasittuu liikaa cross trainerissa, vaikka kuinka tykkäisin siitä ja tiedän, että se tekee jenkkakahvoille hyvää.. teen suosiolla sillä vaan sen 10-15min (nyt kun kunto kestää sen, enkä piiputa heti parin min jälkeen) ja loppu lämmittely tai airobisen kunnon teen kuntopyörällä. Enkä mä joka pv sillä tee.. pari kertaa viikossa.. niin että välipäiviä tulee (polvi saa hiukan huilia).
Tee vaan oman tuntemuksen mukaan.. sulla voi mennä useampia viikkoja, jotta kunto kestää sen 15min cross trainerin käytön.. tee vaikka kävelylenkkejä nostaakses kuntoa ja välillä vaikka kyykkyjä.. jotta reidet vahvistuu.
Hiljaa hyvää tulee.. kaikki liikunta kuitenkin on kotiin päin! Et älä hermostu vaikka aloitat hitaasti. - täydennykseksi
Kukaan ei näköjään ensiksi vastannut sinulle, mutta se johtui varmaan siitä, että kaikki olettivat jonkun toisen vastaavan. No, ei se mitään. Jutellaan nyt aiheesta:
Cross trainer on raaka laite. Se vastaa jokseenkin suolla juoksemista. Ei siis pidä pelästyä, jos nollakunnosta liikkeelle lähteneenä ei jaksa kovin pitkiä sessioita. Mutta ei huolta, tee se minkä jaksat. Siitä se kunto lähtee kehittymään.
Ihmiskropassa ei ole ainuttakaan kaloria, mutta energian tuotantoon käyttökelpoisia aineita on monia. On totta, että pitkäkestoinen liikunta vaikuttaa suoraan rasvan kulutukseen - sitähän sinä varmaan tarkoitit. Kehon energiavarastojen "käteiskassa" riittää noin 40 minuutin reippaaseen kulutukseen, sitten aletaan kaivata lisää polttoainetta, ja sitä valmistetaan siitä mitä on. Kuten aikaisempi kirjoittaja sanoi, kaikki liikunta on hyödyksi, mukaan lukien kaupassa käynti ja imurointi.
No, milloin se rasva sitten palaa ja minne se katoaa? Usko tai älä: nukkuessasi, ja se muuntuu aineiksi joita sitten taas käytät polttoaineena. Huomaat asian lähinnä lisääntyneenä virtsaamisen tarpeena. Vettä nimittäin poistuu kehosta vähentynyttä rasvan määrää vastaavasti. - mon85
asiallisista vastauksista! mitä tuohon kilojen tarkkailuun tulee niin en itseasiassa omista vaakaa ollenkaan :) vaan tuon jokusen kilon pudotuksen toivoisin huomaavani ennemminkn siinä että mahdun paremmin vaatteisiini ja voisin nipistää kokoa numerolla tai parilla. en siis suurennuslasilla tarkkaile gramman tarkkuudella että paljonko tänään on lähtenyt, mutta on kuitenkin hyvä olla tämmöinen suuntaa antava arvio olemassa siitä millaisia ja miten nopeasti tuloksia voi ylipäinsä saavuttaa.
kiitoksia vielä teille kannustavista kommenteistanne :)- donna...
on tärkeää. Itse olen miettinyt mikä olisi hyvä aika treenat crosstrainerilla kerrallaan. Käyn kuntosalilla treenaamassa crosstrainerilla kerran viikossa. Teen 1 tunnin treenin. Hiki valuu jatkuvasti. Tunti on mielestäni sinullekkin hyvä tavoite. Itse olen pohjakunnoltani melko hyvässä kunnossa, joten tuo tunnin treeni ei niinkään tuota hirveästi tuskaa. Ajattelen, että se on minulle kuin tunnin lenkki. Harrastan liikuntaa 3 kolme kertaa viikossa, käyn pumpissa ja voimastepissä crosstrainer-treeni. Tsemppiä sinulle! Kohta huomaat itsekkin kuinka kunto alkaa hiljalleen kohota ja se vasta on ihana tunne:)
- kirmaaja.
donna... kirjoitti:
on tärkeää. Itse olen miettinyt mikä olisi hyvä aika treenat crosstrainerilla kerrallaan. Käyn kuntosalilla treenaamassa crosstrainerilla kerran viikossa. Teen 1 tunnin treenin. Hiki valuu jatkuvasti. Tunti on mielestäni sinullekkin hyvä tavoite. Itse olen pohjakunnoltani melko hyvässä kunnossa, joten tuo tunnin treeni ei niinkään tuota hirveästi tuskaa. Ajattelen, että se on minulle kuin tunnin lenkki. Harrastan liikuntaa 3 kolme kertaa viikossa, käyn pumpissa ja voimastepissä crosstrainer-treeni. Tsemppiä sinulle! Kohta huomaat itsekkin kuinka kunto alkaa hiljalleen kohota ja se vasta on ihana tunne:)
Aika ei ole aina verrannollinen treenien tehokkuuteen. Esim jaksan 2 vastuksella 4h treinerillä leppoisalla vauhdilla muttaa saan myös itseni piippuun 30sek treenaamisella. Vastus 5 ja niin lujaa kuin ikinä pääsee ja syke yli 200 hetkessä. Vähän niinkuin maratoonin ja 100m pyrähdyksen ero. Eli kuntosalille ei välttämättä kannata aikaa mennä kuluttamaan. Vaikka onhan se kiva lukea päivän lehdet ja katsoa tv:tä samalla kun heijjaa treinerillä.
Heijjattu matka/vastus kertoo jo paljon enemmän!?
- Harri75
Suositusten mukaan 60minuuttia viidesti viikossa saa aikaan selvästi havaittavia terveysvaikutuksia.
Tutkimusten mukaan terveysvaikutusten suhteen ei ole eroa sillä, liikutko tuon päivittäisen 60 min putkeen vaiko pienemmissä osissa. Toki suositusten mukaan yksittäisen liikunta-annoksen keston tulisi olla kuitenkin vähintään 10-15min. Eli todellakin, toimi kuntosi mukaan, aseta tavoitteeksi kasvattaa yksittäisen liikunta-annoksen kestoa, jossain vaiheessa vaikka 2x30min, sitten 45 15 min, ja sitten tuo 60 min.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802