Haitareista tietäjälle kysymys

aaaa

Terve

Minä kun olen aina tykäsynyt soittimista,,nyt olisi ajatuksena etsiä Haitari itselle soitettavaksi ja ehkä hiukan sijoitus mielessäkin....joku alle 2500€

Noi haitarit kun on siitä mukavia värkkejä, että vanhemmiten arvo vaan pakkaa nousemaan...vai oonko ihan väärässä.

Ja se kysymys: mitä ja minkä merkkistä haitaria kannattais etsiä, että siitä saisi viiden vuodenkin päästä vähintään omansa pois, tai mielummin mukavan voiton kera.Saako edes tuolla mainitsemallani summalla mitään sijoittamisen arvoista.
Mitä mieltä siitä, tuleeko Digitaalihanureista rytinällä IN ... pesten noi perinteiset pois ja näin niiden hinnan romauttamaan alas. ??

36

26423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielessä...

      haitari ei välttämättä ole kovin hyvä vaihtoehto, koska ne eivät vanhetessaan parane, kuten viulut tai kitarat. Jos sinulla on aikaa odotella 40-50 vuotta niin saattaahan siitä joku keräilijä maksaakin hyvän hinnan. Paremman tuoton saa kyllä pankista!

      • Pikkutyttö

        Minkä ikäinen olet? Haitarin hinta riippuu haitarin koosta. Itselläni on kolmiäänikertainen rekisteri harmonikka, joka maksoi käytettynä 1900€. Suosittelin lasse pihlajanmaan haitareita ja Borsineita. Pikkusiskollani on borsini (käytetty) ja minulla Lasse Pihlajanmaan. Niistä lähtee hyvät äänet. :D Jos on muuta kysyttävää, niin kysy sähköpostiini. Vaikka olen 12 tiedän kaiken haitareista, koska olen soittanut sitä 6-ikäisestä lähtien. Toivottavasti sait vastauksia kysymyksiisi. :D


      • piukuli

        Haitaria pystyy huoltamaan ja korjaamaan riippuu tietysti viasta. Mutta korjaamalla haitarista saadaan melkein aina niinkuin uusi. Haitari on todella hyvä soitin.Itselläni on ramses merkkinen haitari ja toimii kuin unelma kun sitä vähän korjaili.


      • Pikkutyttö kirjoitti:

        Minkä ikäinen olet? Haitarin hinta riippuu haitarin koosta. Itselläni on kolmiäänikertainen rekisteri harmonikka, joka maksoi käytettynä 1900€. Suosittelin lasse pihlajanmaan haitareita ja Borsineita. Pikkusiskollani on borsini (käytetty) ja minulla Lasse Pihlajanmaan. Niistä lähtee hyvät äänet. :D Jos on muuta kysyttävää, niin kysy sähköpostiini. Vaikka olen 12 tiedän kaiken haitareista, koska olen soittanut sitä 6-ikäisestä lähtien. Toivottavasti sait vastauksia kysymyksiisi. :D

        Minkälainen mahtaa olla Royal Standard merkkinen 5-rivinen näppäinhaitari ? Googlella löysin että on itäsaksalainen, mutta esim mistä saisi hinta-arviota kyseiselle pelille ? Tietoja haitarista voi laittaa sähköpostiinikin : [email protected]


      • Anonyymi
        Pikkutyttö kirjoitti:

        Minkä ikäinen olet? Haitarin hinta riippuu haitarin koosta. Itselläni on kolmiäänikertainen rekisteri harmonikka, joka maksoi käytettynä 1900€. Suosittelin lasse pihlajanmaan haitareita ja Borsineita. Pikkusiskollani on borsini (käytetty) ja minulla Lasse Pihlajanmaan. Niistä lähtee hyvät äänet. :D Jos on muuta kysyttävää, niin kysy sähköpostiini. Vaikka olen 12 tiedän kaiken haitareista, koska olen soittanut sitä 6-ikäisestä lähtien. Toivottavasti sait vastauksia kysymyksiisi. :D

        Hei..oletko vielä näillä posteilla mukana..saanko konsultointia harmonikan ostooni. Yt.Tuomo. 0503281514


    • Pikkutyttö

      En suosittele digitaalihaitareita. En ole edes ikinä kuullut sellaisista. "Vanhat" ovat parempia.

      • jaa...

        "En suosittele digitaalihaitareita. En ole edes ikinä kuullut sellaisista. "Vanhat" ovat parempia."
        Ei nyt pitäisi alkaa pikkutyttöjen kanssa kinastelemaan mutta ei varmaan kannata antaa suosituksia asiasta mistä ei ole kuullutkaan.

        Mitä nyt ylipäätään näihin digihaitareihin tulee niin niihin kannattaa suhtautua ihan omanlaisenaan soittimena eikä "vanhan" korvaajana, vähän niinkuin syntikka ja piano ovat eri soittimia ja molemmilla on paikkansa maailmassa. Ja ainakin kannattaa jossain kokeilla ennen kuin mahdollisesti hylkää koko soittimen itselleen sopimattomana.


      • Pelimasina

        Haitari on ostos joka ei välttämättä ole hyvä sijoituksena joten sen vuoksi sitä ei kannata hankkia. Viiden vuoden aikana harmonikan arvo ei kyllä nouse vaikka olisi merkiltään mikä tahansa, pikemminkin 50 vuoden aikajaksolla hinta saatta nousta ja sekin riippuu merkistä ja kunnosta. Sähköisiä haitareita on ollut markkinoilla jo kohta viisi vuosikymmentä ja aina ovat aikansa olleet käytössä kunnes ovat kadonneet, niin käy luultavasti nykyisillekin digitaali vehkeille.
        Ja kun kysyit mikä olisi sopiva haitari itselle niin se selviää kokeilemalla ja kuuntelemalla.


      • Beveretto

        Nuo Kouvolan haitarit vanhatkin ovat aika kalliita,sanoisin ylihinniteltuja korkeita ja painavia voivat silti pitää hintansa,itse olen käyttänyt Italialaisia ne ovat jotenkin sirompia.


    • Hanuri ja hattu

      Ota selvää valmistajista. Kaikki hyvien haitareitten valmistajat löytyvät aakkosten kymmenen ensimmäisen kirjaimen joukosta.

    • hanu+

      Tekee Roland sekä piano- että kromaattisia harmonikkoja digitaalisena.
      Syntikka vain syliin!

      • pelimasina

        Hanu: mikä on piano- ja kromaattisen harmonikan ero?


    • sama

      Kannattanee pysytellä joko Kouvolan harmonikkatehtaan tahi Lasse Pihlajamaan tuotteissa. Muista merkeistä pitäisin näppini erossa, sikäli jos haluaa aitoa haitarisaundia.
      Mutta kun tuo 2500€ on aika vaatimaton summa haitaria ostettaessa, niin kehottaisin ostamaan Kouvolan Maestron tahi Cassotton tuolta 80-luvun alkupuolelta. Niitä saa tuolla hintaa ja sopivalla soittamisella ja hyvällä huolenpidolla niiden arvo pysyy. Ainut mikä niissä voi nousta on tunnearvo. Kannattaa muistaa, että uusi haitari maksaa merkistä riippuen 6000-8000€.
      Digihanurit ei voita missään tilanteessa perinteistä hanuria, mutta keikkamuusikkojen keskuudessa ne voi saada suosiota monipuolisuudellaan.

      • Anonyymi

        kyllä bugareista ja giulieteista löytyy kouvolan harmonikoille vastusta.kouvolalaisesta puuttuu valssiääni jota löytyy italianpeleistä.kuin tangoäänetkin.on tälläkin hetkellä kouvolan 50 painava.bugarin silver plus casotto kevyt soitella.löytyy äänet valssille kuin tangolle.on ollut giuliettiakin belttuunaa.kyllä italiasta löytyy.


    • haitarin soittaja

      Jos haluat oppia soittamaan, niin oikeastaan mikä tahansa haitari, mikä vaan syliin sopii, niin käy. Jos haluat rahoillesi vastinetta, eli laatua, niin tutustu eri merkkeihin. Esim.Italialaiset ovat yleensä ihan ok. Älä osta mitään outoja merkkejä, minkä alkuperää ei voi selvittää.
      Se, että arvo nousisi muutaman vuoden päästä, niin ei oikein ole mielestäni muulla merkillä mahdollista, kuin Kouvolan soittimilla. Niidenkin ostossa sijoitusmielessä kannattaa olla tarkka, koska niitä ei ole tehty vuosikausiin, niin monelle on jo tehty yhtä ja toista. Mutta...jos tekee löydön ja löytää siistin mallin, joka on priimakunnossa, palkeet ei vuoda yhtään,siisti, eli kuin uusi, niin kyllä siitä voi enemmän pyytää myöhemmin. Mutta tuolla 2500 ei sellaista saa.
      Älä usko kuin harvojen puhetta, haitarikauppa on pahempaa kuin autokauppa. Jokainen kehuu omaansa. Muistan erään kerran kun olin ostamassa haitaria, niin myyjä veti sen pakettiauton takaa ja väitti kovaksi peliksi. Haisi koiranpaskalle ja muulle. Sitten on näitä, joilla on isot hienot liikkeet, ja haitarit on päälle päin ok, mutta sisältä ja palkeista huonoja, mutta hinnat pilvissä. Pidä silmät auki.

      • hanuristi2

        Italialaisista merkeistä hyviä ovat ainakin Bugari, Giulietti, Pigini (suomessa nimellä Lasse Pihlajamaa), Borsini, Excelsior, Fantini jne.. Käsitys että vain Pihlajamaan ja Kouvolan soittimissa olisi oikea "soundi" on kyllä aika omituinen ja vailla mitään totuuspohjaa.


    • Helemil

      Jos oikeasti olet ostamassa harmonikkaa, niin ota ostotilanteeseen mukaan kohtuullisen hyvin harmonikkaa soittava henkilö testaamaan soittimen. Tuolloin selviää palkeen kunto, pitääkö se ilmaa vai kuinka paljon se tuulettaa soittajan kasvoja. Samoin mikä on koneiston kunto. Onko ollut ammatti- vai kotisoittajan käytössä. Absoluuttisen tai lähes abs sävelkorvan omaava kuulee heti, tarvitseeko peli virityksen. Jos viritys tai koneiston kunnostusta tarvitaan on heti ostohintaan lisättävä muutama sata euroa toiseen peliin verrattuna. Oleellista on soittokosketus. Itselläni on Kultahäkki Maestro ja Hopeahäkki Casotto Kouvolan pelejä. Tykkään lyhyestä koskettimen liikkeestä ja herkkyydestä. Joku toinen soittaa kyntömiehen otteella ja hänelle Giulietti sopii paremmin. Italialaiset osaavat tehdä harmonikkoja ja siinä mielessä turvallisia valintoja. En suosittele harmonikkaa sijoitusostokseksi. Se ei ole kultaharkko, joka kaapissa kasvattaa arvoaan. Harmonikka pysyy kunnossa vain soittamalla. Se on kuin viulu viinä mielessä. 2 500 eurolla saa hyvän harmonikan aloitus- ja harjoittelukäyttöön

    • Kultainen nuoruus

      Haitarini ei kylläkään ole myynnissä,mutta olen mielenkiinnolla seurannut keskusteluja,että minkä nimisiä soittopelejä maailmalla liikkuu.Enkä pieneen ikääni mennessä (57v.)ole vielä törmännyt sen nimiseen haitariin,kuin: Alastaro. Se on viisi rivinen luun värinen (helmiäis väri)Olin 13v. pikku tyttö,kun joulupukki sen minulle toi,ja silloinkin se oli jo vanha peli,mutta minulle niin rakas.Olen kuullut,että se olisi tehty Kouvolan harmonikka tehtaassa,mutta en ole sen todenperäisyydestä varma.Olen kysellyt useista eri tahoista,josko kukaan tietäis kenelläkään vastaavaa soitinta,mutta saan vaan pään pudistusta.Taitaa olla aika harvinainen peli.Äänikerran vaihto nappula on sijoitettu haitarin taakse,-joten luulisin sen olevan ainakin -30 luvulta,tai jopa vanhempikin.Nimestä päätellen kylläkin suomalainen,mutta onko ainut laatuaan suomessa,tai koko maailmassa? Laukku on alkuperäinen myös. Että tällainen tapaus Konnevedellä.

      • Kaaleppi

        Haitarien l.harmonikkojen syntymäpaikkana pidetään keski-Italiassa olevaa Castelfidardo-nimistä paikkakuntaa, jossa useimmat haitarimerkit valmistetaan. Siellä on kymmeniä kokoonpanapajoja.
        Netistä löytyy em. paikkakunnan kohdalta lisätietoja. Myös mm.www.accordeon-special.de sivuilta löytyy mielenkiintoisia linkkejä.
        Mielenkiintoinen havainto on, että näppäinhaitarit ovat suositumpia Suomessa, kun taas etelämpänä esim. Keski -Euroopassa vedellään pianopeleillä.
        Mielestäni haitari on hyvä silloin, kun se sopii mukavasti syliin, on hyvä-ääninen, pitää ilmansa , ja useimmat tunnetut merkit hyvin hoidettuina täyttävät ne vaatimukset


    • kurttuilia

      Italialaiset standardi pelit Soprani ja soprani fratelli guerrini bugari curtini muutamia yleensä hyvän käytetyn
      haitarin saa alle tonnilla ja jopa viidellä sataa mutta jos ostat ekaa haitaria tee se jonkun soittotaitoisen tukemana , hyviä käytettyjä haitareita myy yleensä sellaset ,jotka itse soittaa ja huoltaa ja pienissä mittakaavoissa ostaa ja myy . esim Ruotsista tuodut ja ns käännetyt siis sellaset joihin on järjestelmä vaihdettu ,ovat hyvin kestäviä ja toimintavarmoja koska niihin on käännön yhteydessä kaikki oleellinen huoltokin ollut pakko tehdä , sellaisia haitareita myy yleensä harrasteliat , mutta ne on usein parempia ja halvempia kuin alan liikkeiden myymät vastaavat haitarit ,,

    • Pukkeli

      No ei kannata satsata ihan mihin tahansa .. mieluiten suosittelen mitä vain italialaista
      ruotsin Blocket sivuilla on paljon edullisia haitareita tosin niihin on tarvittaessa suomalainen järjestelmä vaihdettava .. mutta kun sen teettää silloi se on kyllä toimintavarma pitkään koska siihen tulee kielilaattojen vahaus uusiksi ,, kannattaa lukea Huutonetin ilmoituksia myöskin . ja kun ostat kannattaa etsiä nimenomaan hiljakkoin käännetyllä järjestelmällä olevia , jos sellainen haitari soi hyvin ja toimii se on kestävä ja siitä kannattaa maksaa , uudet saattaa olla kuusikin ketaa kalliimpia mutta samantasoisia ,,

    • keihan

      Kyllä pienen varauksen laitoit?Että pitäis 5 vuoden päästä saada omansa pois!Hatvemmassa on sellaisia pelejä,kun tahtoo kaikki pelit vanhentua yhtä paljon.Tietysti on sellaisia soittimia (Harmonikkoja)jotka
      ovat keräilykapineita ikänsä ja valmistajan takia.Sellaisia ovat Soitintehdas Viipuri,ja tietysti Kouvola!
      Niissäkin on vaan määrätyt tyypit,ja nekin tahtoo olla jo keräilijöitten hallussa!No perikunnilta tietystyi voi
      sellaisia löytää jos ei edesmennyt ole muistanut kertoa kuinka arvokas hänen jälkeenjättämänsä peli on!
      Mutta jos haet käyttöösi Harmonikkaa,niin Italialaiset ovat nykyään parhaiten hintansa pitäviä pelejä,ja
      myös kaikki herkempiä soitettavia.Että silleen,siitä vaan etsimään Italiaanoa!

    • Runkomäki

      Siinä tapauksessa että peli on aikalailla aikansa elänyt ja epävireessä ja laitatat sen priima kuntoon
      mielestäni vain siinä tapauksessa sen arvo nousee muuten se menee vain alaspäin , ja jos et aktiivisesti
      soitinta käytä se vanhenee ennen aikojaan ja on taas kyseenalaista arvoltaann .. hyvän haitarin arvo on se mitä ostaja ja myyjä kaupantekohetkellä asiasta sopii ja se vaihtelee nykyään aika paljon kun on noita ns
      artisaaneja jotka vetäsee jonkun kappaleen ja saa ostajan lumottua tekemään kaupan isolla rahalla vaikka
      parempi haitari olisi ollut halvemmalla jos et sen päälle itse ymmärrä on se silloin ostajan oma vika ..
      Mielestäni Firotti ei ole haitari , eikä itäsaksalaiset muutkaan sitte venäjän turistipelit on kanssa aika
      fliisuja ,,ruotsalaiset hagströmit voi soida kauniisti mutta muu kunto vaihtelee aika paljon jos hyvän löydät
      se voi olla OK , ,MADE IN ITALY CASTELFIDARDO on 90% laatukamaa , sellasia PIGINI on kaiketi paras
      BUGARI on toinen sitte tulee sllasta tasapaksua aika paljo fanttiinia ja curttiinia ja muuta aika hyvää
      borsiinia ja sopraania ,, ne on ihan OK ,, kanssa ,,,,,,,,,,,,,, )= 90% ,, 2500€ haitarista nykyään ooks sä hiukan söötti vai .. .

    • t13tämätöm

      olisiko ketään joka tietää yhtään sanoa la melodiosa model 105 castelfidardo made in italy harmonikasta. esim vm, arvo? kiitos

    • MASA 62

      OSTIN VANHAN ITALIALAISEN NUORISO HANURIN NIMELTÄ CANCINI NIMI ON HARVINAINEN KOSKA EI KUKAAN OLE MERKISTÄ KUULLUT ONKO MUILLA TIETOA.

    • kiitollinen1

      Voisiko kukaan kertoa millainen peli on Ramses Atlas 2 haitari

      • soittaja461

        Ei kovin hyvä. Minulla oli muutaman vuoden käytetty Ramses Atlas2, mutta diskantin nappulat alkoivat takertua, joten soitto alkoi olla vaivalloista. Vaihdoin Giulietti Traviataan.


      • nuotiton
        soittaja461 kirjoitti:

        Ei kovin hyvä. Minulla oli muutaman vuoden käytetty Ramses Atlas2, mutta diskantin nappulat alkoivat takertua, joten soitto alkoi olla vaivalloista. Vaihdoin Giulietti Traviataan.

        Minulla on 3 äänikertainem Giuluetti g52 brevetto, taitaa ollasa,sama koppa kun traviatassa ääntä tulee riittävästi ei ole tullut vastaan toista.


    • maestro82

      SUOSITTELEN ,ETTÄ OTAT MUKAAN ASIANTUNTIJAN KAUPPAREISSULLE.PÄÄSÄÄNTÖISESTI ITALIALAISET JA KOTIMAISET HARMONIKAT OVAT LAADUKKAITA JA OVAT SIIS VANHEMPINAKIN VIELÄ USEASTI HYVIÄ.KOUVOLAN HAITAREIDEN HINNAT ON VIIMEVUOSINA TIPPUNUT ALASPÄIN JA TIETYSTI HINTAAN VAIKUTTAA,OSTATKO PELIN LIIKKEESTÄ TAI JOBBARILTA,VAIKO KOTISOITTAJALTA,JOLTA ISOMPI INNOSTUS ON MENNYT.VIELÄ JOS LÖYTÄÄ PELIN MIHINKÄ EI OLE ASENNETTU MITÄÄN LISÄLAITTEITA(MIKIT,MIDIT)NIIN AINA PAREMPI.

    • Artolainen

      Paljolti soittimen hankinnassa on henkilökohtaisia juttujakin. Koko, näkö, paino, ääni, miten melodiaäänet ja bassoäänet tuntuvat sopivan omaan korvaan ja se soitettavuus. Moni haluaa unohtaa itänaapurin soittimet kun sieltä on tuotu muutaman kympin "turistihaitareita" Tosiasiassa Venäläinen osaaminen on haitareissa hyvä. Parempia tehdään eurooppalaiselle sormituksellekin.
      Oma exelsior on melodiaääniltään hyvä ja ääntä tulee riittävästi mutta ne italiaanobassot vaihtuivat venäläisen jupiterin osiin kuten diskanttikoneistokin.
      Aikaa meni ja oli kovan työn takana mutta se on sellainen mistä minä pidän. Oma soitin, itseä varten.

    • Guerrini

      Heitänpä tietäjille kysymyksen itsekin. Hallussani on Guerrini Premier merkkinen,
      5-rivinen näppäinhaitari. Soitin on täysin virheettömässä kunnossa, omassa laukussaan aina säilytetty ja erittäin vähän soitettu. Soitin on 70-luvun lopusta tai heti 80-luvun alusta.
      Minkähän arvoinen peli mahtaa olla kyseessä?

    • Anonyymi

      Minulla on täällä Elka Cassotto Spesial, joka on tullut liian painavaksi itselleni ja olisin halukas myymään sen. Italialainen laatusoitin ja upea ääni.
      Vaatisi huollon, kun on seisonut vajaat kaksi vuotta.

      • Anonyymi

        Itse olen huoltanut haitarini Harmonikkamyynti Dynamiksella ja olen ollut tyytyväinen. He myös käsittääkseni ostavat käytettyjä haitareita, että kannattaa varmaan kysyä myös sitä.

        https://www.dynamismusic.com/harmonikka-huolto/


    • Anonyymi

      Minulla on Fantini, ostin sen ulkomailta. Laukun kanssa painaa kuin synti.

    • Anonyymi

      Kannattaa tarkistaa ensinnäkin haitarin kunto päällisin päin sen jälkeen onko vireessä ja kun katsoo diskantti puolen näppäimistöjä näkee onko haitarilla kuinka paljon soitettu itselläni on lasse pihlajanmaa trevontuli kaikilla mausteilla midi mikit ja hinta oli uutena kaikkinensa 11100e mutta kyllä 2500e saa hyvän haitarin tänä päivänä suosittelen joko 3ääk bugari kouvolan kasotto tai lassen pelejä

    • Anonyymi

      Minä kysyn hanurin tietäjiltä kun minä kuuntelen paljon etelä amerikkalaista musiikkia niin siellä hanurin soittajilla on 90% hanuri merkkinä hohner miksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe